HURTIGRUTEN!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Er det noen som kan forklare det fenomenet for meg?
    At det tok lengre tid før nesten hvemsomhelst fikk nok penger mellom hendene til å kjøpe fritidsbåt der oppe enn lengre sør og følgelig flere har dårligere utviklet båtkultur?

Alternativt at det har tatt litt tid før det går opp for folk at "alle" ser på denne sendingen og flere vil bli en del av den.

Vi får vente til en sosiolog får statsstøtte for å forske på det.

V

vredensgnag

Gjest
    Må ta litt høyde for at de bruker telelinser, og at avstanden kan virke kortere enn den er. Men kapteinen ombord venter vel bare på at en av disse skal få motorhavari foran Nord Norge ... Da vil de i småbåten finne ut at 8-9 meter i sekundet er god fart når en slik nærmer seg.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men kapteinen ombord venter vel bare på at en av disse skal få motorhavari foran Nord Norge ...
    Det virker ikke som de skjønner hvor lang tid en så stor båt bruker på å stoppe. Med så mange småbåter rundt og så trangt som det er enkelte steder er det heller ikke slik at Hurtigruten kan svinge unna han som plutselig gikk tom for drivstoff eller fikk stopp på motoren.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Har tatt rundturen ca 30-35 ganger, men nå ser jeg det hele på en ny måte. Får en "larger than life" følelse, men for all del, det er fantastisk. Vel anvendte lisenspenger dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Men kapteinen ombord venter vel bare på at en av disse skal få motorhavari foran Nord Norge ...
    Det virker ikke som de skjønner hvor lang tid en så stor båt bruker på å stoppe. Med så mange småbåter rundt og så trangt som det er enkelte steder er det heller ikke slik at Hurtigruten kan svinge unna han som plutselig gikk tom for drivstoff eller fikk stopp på motoren.
    I praksis er det største problemet at det gjør jobben mer anstrengende for mannskapet på broen. Der de normalt kunne slappet litt av og fulgt med blir de nå nødt til å holde hender på alle kontroller i tilfelle noe skjer. Båtfolket gjør jobben til de ombord mer slitsom enn nødvendig. De har tross alt et godt stykke igjen før de er fremme.

R

rico

Gjest
    baluba skrev:
    Det verste er at oppførselen til småbåtfolket blir verre og verre dess lenger nord vi kommer. Er det noen som kan forklare det fenomenet for meg?
    Du har tydeligvis ikke vært på sjøen utenfor Kristiansand, Tjøme, Kragerø og i Oslofjorden for den saks skyld ser jeg, plasser hvor wannabearrogansen råder og man er på sjøen med livet som innsats.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    rico skrev:
    baluba skrev:
    Det verste er at oppførselen til småbåtfolket blir verre og verre dess lenger nord vi kommer. Er det noen som kan forklare det fenomenet for meg?
    Du har tydeligvis ikke vært på sjøen utenfor Kristiansand, Tjøme, Kragerø og i Oslofjorden for den saks skyld ser jeg, plasser hvor wannabearrogansen råder og man er på sjøen med livet som innsats.
    Selvfølgelig vet jeg at det er på kysten fra Sørlandet og fram til Sverige som er verst, men denne turen startet i Bergen og gikk nordover. Dermed er ikke sørlandsskippere med i denne konkurransen.

Det var forresten nylig en dame som forsøkte å vise en plakat fra land. Da hun endelig fant ut hvilket kamera som var aktivt begynte hun å veive plakaten i takt med musikken, slik at det ble umulig å lese den. Hadde hun holdt den i ro i femten sekunder så hadde jeg visst hva det stod på den nå. Ja ja, hun er vel fryktelig glad da. :)

N

nb

Gjest
    rico skrev:
    Men der går ikke Hurtigruten. Og pengefolket fra hovedstaden med store båter, begrenset med sjømannskunnskap med sikkert desto høyere promille har ikke lekegrinden sin langs kysten fra Bergen og nordover.

Husk på at Hurtigruten primært går i områder hvor folk har levd av og på havet i generasjoner, så man kunne kanskje forvente en viss forståelse for hvordan ting fungerer, men dengang ei for alle tydligvis.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    rico skrev:
    Men der går ikke Hurtigruten. Og pengefolket fra hovedstaden med store båter, begrenset med sjømannskunnskap med sikkert desto høyere promille har ikke lekegrinden sin langs kysten fra Bergen og nordover.

Husk på at Hurtigruten primært går i områder hvor folk har levd av og på havet i generasjoner, så man kunne kanskje forvente en viss forståelse for hvordan ting fungerer, men dengang ei for alle tydligvis.
    Akkurat det jeg også mener.

R

rico

Gjest
    nb skrev:
    rico skrev:

Hvis det ikke er noen østlendinger på ferie som har leid båt der oppe da? ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    rico skrev:
    nb skrev:
    rico skrev:

Hvis det ikke er noen østlendinger på ferie som har leid båt der oppe da? ;)
    Skal ikke se bort fra det. Vi har jo visst om dette en stund.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Ble noe sjokkert over vannskuterkjøringen lenger nord. Det virket som de ikke viste anntydning til respekt for annen ferdel. Ganske farlig farkost dette ??? mvh. guit

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Artig med gjensyn med en del "benyttet" drosjesjåfør (i 71/72) Knut "Bodø" Eide :D
    Grunnen var at besteveninna til "dama" mi var dritforelsket og bestilte om mulig akkurat hans drosje hjem fra div. fester ;D
    Han drev på den tiden og lærte seg/utdannet? seg med å lage tegnefilm mener jeg å huske.
    Får se om jeg kan finne frem til innseilingen der, slo på akkurat das Knut Eide ble intervjuet, skiit au!
    40 år siden jeg var der i et år og ca. 31/33 (?) år siden jeg var der i det hele tatt.
    Jeg har et forhold til og mange minner fra den byen, faktisk den eneste utenom den jeg bor i (nærheten) av.

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
    Amerikansk venninne: "Har alle i Norge båt?"

Og oppfølgingskommentar fra henne: "Litt kjipt for om noen tenkte de skulle stikke seg vekk på Hurtigruten for en liten kjærlighetsferie med noen de ikke var gift med, for så å havne midt i dette fjernsynsopptaket."
    ;D

Men hun og ektemannen skal nå ta turen.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    756
    Torget vurderinger
    1
    rico skrev:
    baluba skrev:
    Alejandro Fuentes!

V

vredensgnag

Gjest
    Nå har lydtekniker sovnet. De kan slå av bølgemic'en når de skal til å passere polarsirkelen.
    ;D

mls

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Antall liker
    27
    vredensgnag skrev:
    Nå har lydtekniker sovnet. De kan slå av bølgemic'en når de skal til å passere polarsirkelen.
    ;D
    Den er passert for lenge siden.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.467
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Rundtur for to voksne i suite i høysesong er bare 164500 norske kroner. :D

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    42.628
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Men nå mitt ute på Vestfjorden slipper de småbåt-folket og deres idiotkjøring ser jeg ;D ;D

mls

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Antall liker
    27
    vredensgnag skrev:
    mls skrev:
    vredensgnag skrev:
    ;D
    Stemmer - omtrent da jeg skrev mitt innlegg. ;D
    Tull og tøys. Polarsirkelen ble passert rundt kl 08:00 før anløp Ørnes. Sånn ca. 8 timer før. Kanskje flere som har sovnet?

V

vredensgnag

Gjest
    mls skrev:
    vredensgnag skrev:
    mls skrev:
    vredensgnag skrev:
    ;D
    Tull og tøys. Polarsirkelen ble passert rundt kl 08:00 før anløp Ørnes. Sånn ca. 8 timer før. Kanskje flere som har sovnet?
    Helt sikkert - jeg så bare at de feiret med Neptun, og regnet med at det var passasjen de markerte.

Koselig stemning ombord.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    42.628
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Nå får vi vel noen "ønsketimer" foran oss, et mektig landskap, en unik del av landet :)

V

vredensgnag

Gjest
    gismo skrev:
    Nå får vi vel noen "ønsketimer" foran oss, et mektig landskap, en unik del av landet :)
    Blir så øyet ikke tror hva det ser - å seile gjennom Lofoten og videre i midnattsol? Fantastisk.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    vredensgnag skrev:
    mls skrev:
    vredensgnag skrev:
    mls skrev:
    vredensgnag skrev:
    ;D
    Helt sikkert - jeg så bare at de feiret med Neptun, og regnet med at det var passasjen de markerte.

Koselig stemning ombord.
    Siden mange rundturspassasjerer velger bussturen fra Ørnes til Bodø for å se på Svartisen(?) og Saltstraumen(?) er vel Vestfjorden første mulighet etter passeringen.

mls

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Antall liker
    27
    LydGeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    mls skrev:
    vredensgnag skrev:
    mls skrev:
    vredensgnag skrev:
    ;D

Koselig stemning ombord.
    Siden mange rundturspassasjerer velger bussturen fra Ørnes til Bodø for å se på Svartisen(?) og Saltstraumen(?) er vel Vestfjorden første mulighet etter passeringen.
    Er vel heller det at det kanskje ikke er så moro med ablegøyer med Neptun så tidlig på morgenen når polarsirkelen passeres. :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mange kommer til å sette denne hurtigrute-reisen på listen over "ting jeg må gjøre før jeg dør" - både nordmenn og utlenninger :)

R

rico

Gjest
    I dag har jeg gjort noe jeg aldri har gjort før; jeg spiste middag med PC`en foran meg på bordet, kunne ikke gå glipp av ankomsten til Stamsund. Og nå skal de, etter min mening, ut på selve keiseretappen, dette blir bare bedre og bedre. Det gjør heller ikke noe at de har griseflaks med været. Fri i morgen så det blir sent til sengs i dag.

N

nb

Gjest
    Da spyler en båt fra Redningsselskapet vekk linselusene med vannkanon. Stilig!

En fin måte for å fortelle folk at "Du er en dust".

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Da spyler en båt fra Redningsselskapet vekk linselusene med vannkanon. Stilig!

En fin måte for å fortelle folk at "Du er en dust".
    Der hadde vi en vinner av Idiotprisen, så jeg. Smart å krysse rett foran. Folk er bra dumme i hodet - men de fleste stygge ulykker skjer fordi noen vil spare inn et par minutter ...

Da er det frem med rødvin, god musikk og stemning. (Selv om jeg ser skyer i horisonten!)

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Der hadde vi en vinner av Idiotprisen, så jeg. Smart å krysse rett foran. Folk er bra dumme i hodet - men de fleste stygge ulykker skjer fordi noen vil spare inn et par minutter ...
    Fint av kameramann/dame å zoome inn slik at navnet på båten viste.

U

utgatt19288

Gjest
    rico skrev:
    I dag har jeg gjort noe jeg aldri har gjort før; jeg spiste middag med PC`en foran meg på bordet, kunne ikke gå glipp av ankomsten til Stamsund. Og nå skal de, etter min mening, ut på selve keiseretappen, dette blir bare bedre og bedre. Det gjør heller ikke noe at de har griseflaks med været. Fri i morgen så det blir sent til sengs i dag.
    Enig med du Rico. Verdens vakreste sjøreise er på sitt vakreste når den seiler opp Raftsunden, mellom Svolvær og Stokmarknes, og kanskje en tur innom Trollfjorden. Håper bare skyene holder seg unna....

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ajaj, for en begynnelse på ferien.
    Jeg har hatt det travlet i det siste, og visste ikke om dette før nå i ettermiddag når alt har roet seg.
    Ferien begynner imorgen, så dette var en perfekt innledning.
    Hjertet svulmer når jeg ser på dette. Jeg har reist den ruta før, men det var som barn og i en overfylt rusten holk, mesteparten er glemt. Dette ser ut til å bli en opplevelse, og jeg har garantert flere virkelige turer med Hurtigruta foran meg.

NRK-tilhenger har jeg vært lenge, og dette bare bekrefter.

C

Cyber

Gjest
    Ahhh, en god runde med joggeskoa, nå beina på bordet og noe leskende i glasset... Ahhhhh.... :)

M

Morpheus

Gjest
    Hurtigruten ved lofoten, regnbuen som bryter ned langs en spiss Lofottind og Kari Bremnes som synger "Hurtigruta" live = Høytidstund!

P

Parelius

Gjest
    Morpheus skrev:
    Hurtigruten ved lofoten, regnbuen som bryter ned langs en spiss Lofottind og Kari Bremnes som synger "Hurtigruta" live = Høytidstund!
    Den var de heldig med. Heftig henimot kontemplasjonen.

Får håpe skydekket letter litt videre utover.

Var det forresten Hamnesfjella på Hamarøy vi så i horisonten etter at de forlot Stamsund (rett til høyre for midten i bildet med bauen)?

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    556
    Trane skrev:
    Er dette en test på hvordan de skal møte 2xOL fra konkurrenten ?
    Jepp, hele turen vil gå i reprise på NRK1 under 2xOL

P

Parelius

Gjest
    Hva er det med nordmenn og flagg? Det er nesten noe Monty python aktig over hvordan de dukker opp bak hver en minste busk til slutt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn