HURTIGRUTEN!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    En fin etappe å se mens jeg skrapte superlim av fingrene. Jeg skjønner nå hvorfor det heter "super" og "lim" i ett ord.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Parelius skrev:
    Hva er det med nordmenn og flagg? Det er nesten noe Monty python aktig over hvordan de dukker opp bak hver en minste busk til slutt.
    - og idiotisk hornmusikk i beste amerikanske "highschool party" film.... Grem, grem..

V

vredensgnag

Gjest
    Parelius skrev:
    Hva er det med nordmenn og flagg? Det er nesten noe Monty python aktig over hvordan de dukker opp bak hver en minste busk til slutt.
    Ung nasjon. En lyst til å vise samhørighet, å finne noe felles og nært, midt i alt det importerte og kosmopolitiske.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Ankommer Tromsø 14.30. :)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    bjornh skrev:
    Ja, skal bli artig å se om Tromsøværingene gidder å stå på kaia med flagg og hoppe opp og ned og skrike og hyle :D De kjører vel litt mere "stil" der oppe.

P

Parelius

Gjest
    torem skrev:
    bjornh skrev:
    Ja, skal bli artig å se om Tromsøværingene gidder å stå på kaia med flagg og hoppe opp og ned og skrike og hyle :D De kjører vel litt mere "stil" der oppe.
    De sitter kanskje på puben og ser det hele på storskjerm. ;)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.960
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Parelius skrev:
    Ung nasjon. En lyst til å vise samhørighet, å finne noe felles og nært, midt i alt det importerte og kosmopolitiske.
    Det er kommer fintfolk på besøk og de innfødte i landsbyen gjør sitt beste for å imponere de fremmede.

Da jeg var snarest innom før jeg køyet ca 0430 natt til søndag var det anløp et eller annet sted og jammen fikk man med seg den lokale skikken med helgefylla. Riktignok litt senere enn vanlig, men til gjengjeld med flagg og i finstasen..alt til et vakkert soundtrack av remjing, bæljing og generelt fylleskrål.

For meg har det mistet sjarmen når hvert glimt av sivilisasjon blir forurenset av linselus.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    Trane skrev:
    vredensgnag skrev:
    Parelius skrev:
    Det er kommer fintfolk på besøk og de innfødte i landsbyen gjør sitt beste for å imponere de fremmede.
    Mange nordlendinger lever ut livet i den lyse årstida. De sover bare om vinteren (i mørketida)! :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    gismo skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vi forventer en HFS-hilsen fra bjørnh - via skilt!
    Skulle bare mangle, mannen må ta sitt ansvar nå ;D ;D
    Jeg sitter hjemme med såre føtter! ;D

Men til opplysning kan man se Hi-Fi Klubbens lokaler rett i nærområdet.

Edit: mulig man ikke kan det med dagens midlertidige anløp.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    gismo skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vi forventer en HFS-hilsen fra bjørnh - via skilt!
    Skulle bare mangle, mannen må ta sitt ansvar nå ;D ;D
    Jeg sitter hjemme med såre føtter! ;D

Men til opplysning kan man se Hi-Fi Klubbens lokaler rett i nærområdet.

Edit: mulig man ikke kan det med dagens midlertidige anløp.
    Har du ikke rullestol? Må jo være forberedt på alle mulige eventualiteter. Du er jo en prylbøg... ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Med 18" krom-felger? ;D

Her var det mye liv. Et Orion P3 kom fra Andøya og vinket i lav høyde her to ganger. Likesom litt happening dette. :) Guttungen på snart 2 år fikk en oppfatning av at det hele foregikk nedfor oss. Og på TV. Samtidig. Artig! :D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.679
    Torget vurderinger
    0
    Vel mine herrer jeg lover høytidelig at dere ALDRI, jeg gjentar ALDRI vil se Spiralis med plakat, hoppende som en villmann på Dampskibskaien i Kirkenes når skibet kommer hit! Litt dannelse må man da kunne utvise! Jeg har med megen sorg konstatert at vi er en nasjon av linselus! :-[

Dannelse og verdighet er mangelvare i denne nasjonen! :'(

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Nå har Nordmannen gått fra en tilbakestående utkantbeboer til nyrik verdensborger på ganske få år, vi har ikke tradisjon for hverken dannelse eller kultur. Men vi er ganske generøse, dugnadsvillige og omgjengelige tross alt. Døm oss ikke for hardt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Tja, folk på kysten har egentlig aldri vært uten impulser.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.679
    Torget vurderinger
    0
    Neida, jeg synes også vi stort sett er ganske så likandes folk, men som sagt så gjør det meg trist at vi mangler den dannelse, verdighet og "stiff upper lipp" som våre brødre på øyen der borte i vest er så kjent for. Vi blir så sørgelig "bondske" ( intet ondt sagt om bondestanden ) og provinsielle!

Kanskje Parelius har en saklig begrunnelse for dette?

Der dukker også Bjørn opp med et inspill som ytterligere gjør dette vanskelig.................??

Edit: Typo

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.718
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nei, dei på kysten hadde stort sett kontakt med det som var av internasjonal aktivitet, heilt sidan før vikingtida. Det er berre dei siste 30 åra at det har dukka opp kommunkasjonsformer som gjer havet mindre aktuelt. Eg reknar med det er forbigåande...

P

Parelius

Gjest
    Spiralis skrev:
    Neida, jeg synes også vi stort sett er ganske så likandes folk, men som sagt så gjør det meg trist at vi mangler den dannelse, verdighet og "stiff upper lipp" som våre brødre på øyen der borte i vest er så kjent for. Vi blir spå sørgelig "bondske" ( intet ondt sagt om bondestanden ) og provinsielle!

Kanskje Parelius har en saklig begrunnelse for dette?
    Neppe.

Men jeg ville vært mer enn forsiktig med å trekke inn «stiff upper lip» vs. det «bondske».

For det første så tror jeg ikke lengre at «stiff upper lip» er noe å trakte etter. Monthy Python har noen fine der… Men i den grad det sier noe om kvalitative vurderinger - og det gjør det jo også - så kan det være noe. Kanskje har det noe å gjøre med dannelse, men det er et ord som er kommet i sterkt miskreditt (og på mange måter med rette når en tenker på makraméklubber og frognerfruer som propaganderer nasjonaldrakter).

Det «bondske» - uavhengig av hvor lystig jeg gjør meg gjennom uttrykk som fjøseksistenser og jordhuler - tror jeg heller ikke det er utslag av. Egentlig er det vel en form for «sykdom» som tilhører urbaniteten, dvs. forflatningen. Det bondske er ikke det samme som det forflatete/nivellerte. De kjente sine kvalitative skiller. Hva vi her var vitne til var mer en form for hul nasjonalisme. Som identitetsløse høns flokker vi rundt et tøystykke (flagget). Men det er et tøystykke; noen behandlet det sågar som om det var et sengeteppe de ristet ute på verandaen. Av og til tror jeg at de faktisk anser hele flagget som et tøystykke - hadde de kunnet forenes om å male seg grønn i trynet så hadde det fungert like bra.

Kanskje er det bare et uttrykk for at vi er lyriske vesen, dvs. ekspressive. Vi finner oss selv i igjen i våre uttrykk, og først da ser vi hvem vi er. Problemet er vel - ved guder, jeg er spekulativ her - at denne ekspressiviteten, det lyriske vesen, er så ureflektert. Den er mer som et speil som ikke speiler mer tilbake enn hva som blir sendt inn i det. Også speiler vi oss, men uten refleksjonen.

Alle disse hilsningene til bestemor i Spania etc er jo også ganske så aparte. De kan jo sendes på facebook på en bedre måte enn via fjernsynsskjermen. Så mer enn en hilsning, så er det vel å anse som et «se, her er jeg!». Akkurat som han halvnakne mannen på vannski som ikke hadde flagg men som gjerne ville antyde stangen.

Det er kanskje Grandiosanasjonen som hilser til hverandre.

Men det er jo en glede i det også, som slett ikke er negativ. Uansett hvor mye en del av det hele irriterte meg, så synes jeg ikke at det er så enkelt å si at det er udelt negativt. Mange av de som var der følte sikkert at de var med på noe. Ikke sikkert at det var så gæli.

Fremtoningen av det hele i form av beskrivelser som linselus var jo overveldende fremtredende; jeg er ikke så sikke på at forklaringen av hva dette er, er like overveldende enkel. Men at det var en forurensing i deler av sendingen, det mener jeg i alvor. Som Trane uttrykte det; «For meg har det mistet sjarmen når hvert glimt av sivilisasjon blir forurenset av linselus.» Jeg ville ha lagt til«glimt av sivilisasjon i denne storslagne natur blir…» Som om vi ikke hadde drevet det særlig lengre enn å stirre på oss selv i vannflaten. Jeg tror ikke det er særlig dybde i det hele.

For som enhver melankoliker så kan jeg ikke gi slipp på misantropien; da tok jeg gløden ut av livet mitt…

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.960
    Torget vurderinger
    4
    Parelius, her var mangt å ta tak i.....man kunne dvele ved nordmenns manglende respekt for flagget, (nei, det er ikke et plagg, ei heller en ansiktsmaske, og det skal fires ved solnedgang eller senes kl. 2100), man kunne diskutere hva du beskriver som ekspressivitet, (joda, det er sommer og solen skinner i nord, men nei, mer er det nok ikke), det bondske ? Vel, jeg tror ikke det de landsens skiller seg vesentlig fra Paradise Hotel gjengen, (som i sin krampeurbane fjonghet likevel ikke er annet en den samme urefekterte landsbygjengen etter et år eller to ved hovedstadens "to be steder")...men nå er det likevel for sent for slike refleksjoner så jeg skal nøye meg med et kort og godt:

Vel talt !

J

J.J

Gjest
    Kaaariiii Bræææmnesss .... drar vel godt inn med royalties på dette... :-X ::)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Det er ganske standard, tipper jeg. Dette er jo en lavbudsjettproduksjon, så de betaler neppe mer enn de må. Og det er ikke merkbart mange kronene for den ene spillingen. En låt jeg har vært tekniker på har også blitt spilt i løpet av turen. ;D
    Det er eneste gang jeg har ringt til min mor og bedt henne skifte kanal for å høre "min musikk".

J

J.J

Gjest
    baluba skrev:
    jan#jan skrev:
    Det er ganske standard, tipper jeg. Dette er jo en lavbudsjettproduksjon, så de betaler neppe mer enn de må. Og det er ikke merkbart mange kronene for den ene spillingen. En låt jeg har vært tekniker på har også blitt spilt i løpet av turen. ;D
    Det er eneste gang jeg har ringt til min mor og bedt henne skifte kanal for å høre "min musikk".
    Så beskjeden du er .... hvilken .. hvor.. hvem... ?? ;D

J

J.J

Gjest
    Madammen er ifra Rolvsøya - og sitter vel og ser på Iphone og hulker nå .......... :eek: ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.794
    Torget vurderinger
    35
    jan#jan skrev:
    Madammen er ifra Rolvsøya - og sitter vel og ser på Iphone og hulker nå .......... :eek: ;D
    Rolvsøya er en fantastisk plass. Har vært der ute en del ganger.

Roy

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.679
    Torget vurderinger
    0
    JanR skrev:
    Hu Kari er helt ok hu :)

Hun er vel litt mer enn "bare" helt OK ??

For å si det med Halvdan Sivertsen: "Førr ei dama!" ;D

Stemmen er flott, musikken kjemperbra, tekstene givende og ( hold dere fast !! ) hun gir ut musikk på LP !!!!
    :-* :-* :-* :-* :-*

Og dama.................!!! Sukh! Såååå deilig...................... :eek:

Skulle jeg noengang være utro mot fruen måtte det vært med ho Kari! ;D ;D

J

J.J

Gjest
    R.E.S. skrev:
    jan#jan skrev:
    Rolvsøya er en fantastisk plass. Har vært der ute en del ganger.

Roy
    Det blir nok en tur for meg og - sannsynligvis ikke før til neste år.. Bare øve meg på å sette opp haresnare :p

C

Cyber

Gjest
    Kan ikke være mange turer i året der de er så heldige med været som på denne?

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    Tips til Telenor om en god forklaring neste gang nettet er nede:

- "Mobilnettet befinner seg nå i en satelittskygge uten dekning" ;)

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.419
    Sted
    Nøtterøy
    Kikket to minutter på denne programmet og, det er noe som slår meg. Er det så gjevt å komme på tv?

Folk går mann av huse for å vinke og muligens komme på tv. Er ikke folk på jobb?

Har nordmenn blitt helt gale? ;D

T

TT.

Gjest
    Er imponert over de fire som følger Hurtigruten i RIB akkurat nå. 24 sekundmeter vind! Finnmarkinger ER gærne...hehe.

Hva gjør man ikke for å komme på tv

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.679
    Torget vurderinger
    0
    TTmania skrev:
    Er imponert over de fire som følger Hurtigruten i RIB akkurat nå. 24 sekundmeter vind! Finnmarkinger ER gærne...hehe.

Hva gjør man ikke for å komme på tv
    De 4 er på jobb!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn