HURTIGRUTEN!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    TTmania skrev:
    leste et sted av SVT hadde eller skulle kjøpt inn et 4 timers redigert opptak. The Best of Hurtigruten?
    Lyngen skrev:
    torem skrev:
    Og det blir neppe sendt i reprise med det første. I alle fall ikke i full versjon!
    Et redigert timesprogram kan bli bare lekkert.
    Du kan ta hele turen via nett-TV, og lett hoppe til utvalgte etapper ved å klikke på ferdlinjen.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Å nedgjøre dette, med sosionom nedlatenhet, sier mer om avsender enn om dem denne tror han eller hun beskriver.
    Det er ikke så enkelt når omtrent hele ens tankeunivers er bygget på å ha ironisk distanse til noe samt å uuttalt anta at alle burde tenke som meg, bare at de er for dumme til å gjøre det.

Innvendingen til Blindheim faller for øvrig på sin egen urimelighet - den logiske endestasjon av hans innvending (det skjer viktigere ting i verden for tiden enn en 134 timer lang båttur sendt direkte på TV) ville være å kutte all underholdning og kanskje bare legge ned TeVe med unntak av nyhetssendinger. Uansett hva man ser på eller lar seg underholde av så finnes det sannsynligvis noe viktigere som skjer i verden.

Med en slik holdning kan man undre seg på hvorfor han har studert sosiologi, for øvrig. Neppe det fagfeltet som har brakt verden lengst fremover de siste tiårene. Ei heller det som undervises ved Markedshøyskolen hvor vedkommende er rektor. Er det noe som kan være platt, tanketomt, uviktig og unødvendig scorer hans egen insitusjon relativt høyt på det.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Mener jeg du at jeg er irrelevant med mitt fagfelt siden jeg er sosiolog..?

N

nb

Gjest
    bjornh skrev:
    Nei. Men siden han åpenbart er så fryktelig opptatt av hva som er "viktigst" så kunne han muligens ha funnet seg noe annet å drive med enn hva han selv driver med. Tror du skal lete lenge etter noen som mener at han har nådd toppen av viktighetspyramiden.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    bjornh skrev:
    Nei. Men siden han åpenbart er så fryktelig opptatt av hva som er "viktigst" så kunne han muligens ha funnet seg noe annet å drive med enn hva han selv driver med. Tror du skal lete lenge etter noen som mener at han har nådd toppen av viktighetspyramiden.
    Ban-Ki-Moon?

N

nb

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Ban-Ki-Moon?
    ;)

Jeg vet i alle fall nesten garantert mer enn Hr. Blindheim om den søreuropeiske gjeldskrisen, så da kan jeg ha hatt sendingen stående i bakgrunnen og forgrunnen noen timer med hans velsignelse skulle jeg tro.

Det er ellers nok av annet TV å se på om man ikke synest en direktesendt båttur langs kysten er noe som er verdt å bruke tid på. Han dro dog ikke ressurskortet, for dette er som nevnt tidligere en svært rimelig produksjon.

V

vredensgnag

Gjest
    I forhold til kroner investert vil dette ha stor avkastning - og som profesjonell pratfjas med markedsføringsbakgrunn burde Blindheim kanskje vurdert det?

Tenk bare på hvordan alle som skal selge Norge som turistmål kan anvende disse opptakene, og ikke bare for å selge Hurtigruten, men også destinasjoner og muligheter underveis - samtidig som det også gir inntrykk av at Norge er et vennlig og imøtekommende land, som det virker trygt å ferdes i.

Utlendinger kan velge seg ut strekninger de har lyst til å reise; lokale opplevelsesoperatører kan legge ut aktuelle strekk, og for den saks skyld til og med legge sine aktiviteter langs en bestemt strekning.

Dette vil ha langtidseffekt av en betydning som Blindheim heller burde kikket på, skulle jeg tro.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    I forhold til kroner investert vil dette ha stor avkastning - og som profesjonell pratfjas med markedsføringsbakgrunn burde Blindheim kanskje vurdert det?

Tenk bare på hvordan alle som skal selge Norge som turistmål kan anvende disse opptakene, og ikke bare for å selge Hurtigruten, men også destinasjoner og muligheter underveis - samtidig som det også gir inntrykk av at Norge er et vennlig og imøtekommende land, som det virker trygt å ferdes i.

Utlendinger kan velge seg ut strekninger de har lyst til å reise; lokale opplevelsesoperatører kan legge ut aktuelle strekk, og for den saks skyld til og med legge sine aktiviteter langs en bestemt strekning.

Dette vil ha langtidseffekt av en betydning som Blindheim heller burde kikket på, skulle jeg tro.
    Helt korrekt. En betydelig del av norskekysten sett fra havet er for første gang tilgjengelig på film. Og dette går under creative commons - lisensen så det er ganske fritt hva det kan brukes til.

P

Parelius

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Merkelig hvor vanskelig enkelte har for å bare se og oppleve, uten å skulle mene så mye. Blindheim i Dagbladet, for eksempel, som er opprørt fordi nordmenn ikke følger med på hva som skjer i Hellas, og i stedet kikker på en båt som går langs kysten, og folk som vinker til kamera.

Og enkelte her inne, som kanskje ikke har sett hva sosiale medier har gjort ut av denne turen, og hvordan folk har kommunisert der, parallelt?

Ord som linselus, hodeløst, platt, stygt og dørgende kjedelig var det Blindheim følte han måtte ty til for å komme i avisen. Han mener landet er stygt. Mulig, er vel avhengig av øynene som ser - man må vel ta landet som det er, og ikke som man skulle ønske det var? Og hvem vet, når ulike steder ser hvordan andre har det, kan det godt være at det begås en lokal oppgradering.

Så la oss se dette fra det andre ståstedet.

Er disse opptatt av å komme på TV? Eller har vi å gjøre med et annet motiv.
    Jeg tror det siste. Dette handler om at folk har grepet anledningen til å spontant utvise fellesskap og samhørighet. Uten ritualet før og under 17. mai. De mange som står på kaiene er nesten litt forvirret, fordi det hele skjedde så plutselig - beslutningen om å "gå ned på kaia" bare kom, og da de stod der var de ikke helt sikre på hvorfor. Men siden det kom orkester på nede i Sogn så var det fort gjort å mobilisere maitrimmede orkestre videre nordover. Musikk, glade mennesker, samhørighet, forbauselse ...

Og om de endte opp på kaia, ute på et nes, eller stående foran boligen - så var det naturlig å ta med seg et flagg eller noe annet å vifte med, og enkelte utnyttet anledningen til å sende en hilsen. Det er ikke nødvendig å gå i tenkeboksen for å mene noe om dette.

Etter å ha nistirret på utenlandske serier, sport og tv-tryner i årevis, ble folk minnet om at landet ligger der, det er vakkert, det venter på deg, og det er ditt.

Om man mener det er kjedelig, langtekkelig, eller som Blindheim at det skulle vært redigert ned, så er man så innsnørt i mediakjaset at man kanskje burde gå i terapi fremfor å ytre meninger.

2.350.000 seere på det meste - mobilisering langs kysten. Folk har kommet fra innerst i fjordene for å stå og hilse båten. Mange har hatt lyst til å takke for hva den har betydd gjennom årene, som bindeledd ut til verden. Andre har benyttet anledningen til å være med i noe som tok landet og ga det litt sjel tilbake.

Å nedgjøre dette, med sosionom nedlatenhet, sier mer om avsender enn om dem denne tror han eller hun beskriver.
    En ting kan i det minste hverken misantroper (Parelius f.eks), ironikere eller sosiologer ta fra nordmannen; han/nun er glad i/stolt over landet sitt. Det skinner igjennom tror jeg, uansett hvilke andre perspektiv en legger på det. Og nordmannen gledes over å få kunne vise det.

Men noen enkle forklaringer tror jeg ikke på når det gjelder dette fenomenet vi har vært vitne til.

U

utgatt60135

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    Sitat fra: Lyngen på I går kl. 23:10:21

Nesten ingen byer og tettsteder i Norge er pene.
    Da har du ikke vært i Kristiansund, skjønner jeg! ;D
    Joda, det er ok der :). Men sammenlignet med europa generelt er norske småbyer arkitektonisk ofte ikke noe å skryte av for å si det mildt.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.960
    Torget vurderinger
    4
    Litt OT, men....

Det er da alment kjent at Trond Blindheim er en mediahore som nekter seg lite straks en man trenger en rikssynser som kan spisse utsagnene sine. Han kan være moro å høre på, men moroeffektene blir ofte mer fremtredende enn de faglige tyngden og refleksjonene...selvom har nok er faglig kunnskapsrik. Som en utflyttet bergenser i klyv oppetter den kulturelle rangstigen og tjukk av selvbevissthet blir dessverre utspillene hans litt for mye av nettopp han selv...selvom der gjerne er noen poenger.

Litt oftere skulle han husket noen av sine gamle glansnumre i forelesningssalen, hans eget selv som studieobjekt. Selvrefleksjon fx i lys av en gammel intervjusamtale med kollega Rolness er kanskje noe han burde vurdere etter hurtigruteutspillet.

Et møte med Trond Blindheim og Kjetil Rolness: Jakten på den gode samtalen

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.860
    Nå var det vel neppe Blindheim som ringte ned redaksjonen i Dagbladet. Det var vel snarere omvendt, hvor Dagblabla-redaksjonen midt i den den folkelige eufori over disse sendingene satte seg ned og tenkte på hvilken dissonant røst de kunne ringe som med sikkerhet ville fremprovosere sinte reaksjoner fra de store massene som har engasjert seg i dette programmet.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.713
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Deri ligger vel hele Blindheims problem med dette konseptet - i og med at det går på en ikke-komersiell kanal, så hadde han og hans disipler ingen mulighet til å forsøple programmet med skitt med jevne mellomrom?

Johan-Kr

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    Sitat fra: Lyngen på I går kl. 23:10:21

Nesten ingen byer og tettsteder i Norge er pene.
    Da har du ikke vært i Kristiansund, skjønner jeg! ;D
    Klarte du ikke å komme deg på TV?
    Eller tør du ikke å skryte av det ;D

Jeg fulgte med jeg og kikket intenst etter seilbåter og deg, det var en som seilte/kjørte sakte foran hurtigruta innunder brua der ::) var det deg? En mørkledd og en oransjekledd så jeg på den båten.
    ca. kl.0125.

På kaia i Mehamn så jeg et glimt av ei dame (det var ikke mange sekundene og ikke en som danset,hoppet og/eller vinket) men ansiktet og de få sekundene var nok til at jeg kjente det igjen.
    Tok en rep. dagen etter og joda, jaggu var det ikke et fjes jeg kjenner fra et utested her i Oslo. Jeg hadde vel fra før en sterk formening om at hu var Finnmarking, nå veit jeg at hu er fra Mehamn, var sikkert hjemme på ferie.
    Skal ikke mye til for å undeholde meg ;D

Det var et sted hvor noen lyskledde unge drilljenter var i aksjon, og en av dem i første rekke var SÅÅ opptatt av å få vinket/smilt inn i kamera mens hun hadde en jobb å gjøre at jeg først ble irritert og oppgitt.
    Hun klarte forsåvidt å kombinere dette brukbart, men det var svært påfallende, hennes iver etter å få vinket og smilt til kameraet, faktisk til det ekstreme.
    Etter å ha fått summet meg litt, så ser jeg jo at for henne var dette en kjempeopplevelse og øyeblikk, det hjalp litt.

Jeg har mer glede av å se SlowTV selv på åpent hav i dårlig vær enn disse andre håpløst dårlige realityprogrammene som bare provoserer meg i all sin elendighet (de få gangene jeg svitsjer innom)
    Jeg har også problemer med actionfilmer (på sitt verre) og skjønner godt at f.eks. Norge Rundt i all sin enkelhet appelerer til mange, på like fot med det omtalte Hurtigruten og Bergensbanen.

Linselus er jeg langt fra å være, går i bue (utenom) ved filmopptak på gata i Oslo og andre steder, det samme med personer som skal intervjue,selge eller propagandere et eller annet med eller uten kamera.

Men se/kikke etter personer jeg eventuelt kunne kjenne er jeg en hund etter.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    realist skrev:
    vredensgnag skrev:
    Slitsom samtale i den linken, Trane! ;D

Ser ut som om forbrukerrådet ønsket å sende en beskjed.

(Bedre kommentar her: http://www.dagbladet.no/2011/06/22/...r/nrk/hurtigruten_minutt_for_minutt/17015072/)
    Glad det var NRK, og ikke en kommersial kanal som sto for denne maratonsendingen.
    Hadde det blitt avbrutt hver halvtime med:
    "INGEN KIMS, INGEN KOS,......da tror jeg at jeg hadde tørna!
    Derfor likte jeg dårlig at ikke NRK fikk OL sendingene neste gang.

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
    Hadde TV2 hatt dette ville vi fått Segal som kokk i byssa, og innleide atomrerrorister som skulle nedkjempes, "for å live opp litt." Alt avbrutt av reklame.

Innen de OL TV2 har kjøpt vil vi kunne følge sendinger i hyperoppløsning via nettet, fra mange ulike steder, og reklamefritt.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.960
    Torget vurderinger
    4
    noruego skrev:
    Nå var det vel neppe Blindheim som ringte ned redaksjonen i Dagbladet. Det var vel snarere omvendt, hvor Dagblabla-redaksjonen midt i den den folkelige eufori over disse sendingene satte seg ned og tenkte på hvilken dissonant røst de kunne ringe som med sikkerhet ville fremprovosere sinte reaksjoner fra de store massene som har engasjert seg i dette programmet.
    Det var vel det som lå mellom linjene, ja....

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Flaut og se så mange selvopptatte mennesker stå der med det norske flagget og plakater! bare for at de skal få et glimt av seg selv på tv.Er ihvertfall glad jeg ikke bør beskymre meg for å bruke penger på en slik trist båttur ;D

J

J.J

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Segal som kokk i byssa,

::)

En som har sett en Segal film ..... vet vel allerede hvordan LYDEN er .... bare når han f.eks visper ........ ::)

P

Parelius

Gjest
    De skulle hatt kamera i hver kahytt; hurtigruta er til tider en erotisk opplevelse, og vi kunne fått innblikk i den menneskelige natur ut over at det er et plakatskrivende vesen. En kryssklipping der med det stoiske i Hamarøyskaftet (jepp, de fikk den med) og viltre potetekstremiteter.

Ellers har jeg knapt nok sett en vettug analyse av av dette fenomenet som går ut over selvfølgeligheter. Snakk om interaktiviteter mellom tv og andre sosiale media sier intet ut over å fastslå empiriske fakta. De kommer sjeldent lengre enn å mytologisere trivialiteter. Heldig er den som har ferie.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    Parelius skrev:
    De skulle hatt kamera i hver kahytt; hurtigruta er til tider en erotisk opplevelse, og vi kunne fått innblikk i den menneskelige natur ut over at det er et plakatskrivende vesen.
    Erotikk med tyske turister over middagshøyden :eek:?? Spørs om det blir litt vel heftig for NRK2 :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hadde TV2 hatt dette ville vi fått Segal som kokk i byssa, og innleide atomrerrorister som skulle nedkjempes, "for å live opp litt." Alt avbrutt av reklame.

Innen de OL TV2 har kjøpt vil vi kunne følge sendinger i hyperoppløsning via nettet, fra mange ulike steder, og reklamefritt.
    Det var en jævlig god ide ;D

T

TT.

Gjest
    Nå synes jeg det er på sin plass å takke NRK2 for den flotte turen og all honnør til de som trodde på prosjektet. Dette ble rett og slett innertier! Tusen tusen takk

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    TTmania skrev:
    Nå synes jeg det er på sin plass å takke NRK2 for den flotte turen og all honnør til de som trodde på prosjektet. Dette ble rett og slett innertier! Tusen tusen takk
    Det er jeg heilt enig i! Jeg har på langt nær sett heile reisen ( man har da andre gjøremål enn å se på tv, også..), men de delene av "Nord-Norge"s tur som jeg har sett, har vært en flott opplevelse. Jeg fatter ikke beveggrunnen for de få surmaga oppstøtene som har kommet, ofte fra svært uventa hold - f.eks. fra en jypling av en journalistspire i Avisa Nordland. Det blir både trist og dumt.

Jeg har i min tid på div. fiskefartøyer, navigert langs den fantastisk vakre kysten vår. Det var både lærerikt og morro med et gjensyn, sånn ca. 30 år etterpå. Det var også svært interessant å se navigatører og andre ombord på hurtigruta, i arbeid under seilasen. Og så er det alle de vi ikke ser, men som likevel har en stor ære for dette programmet, denne fantastiske maratonsendingen - bl.a. NRK-medrbeiderne.

Jeg har ikke lest hele denne tråden, men de som kritiserer denne sendingen som saktegående, kjedelig, intetsigende osv., er enten for unge, historieløse, uvitende eller rett og slett for dumme til å se verdien av at en utrolig viktig kulturbærer og tro tjener langs norskekysten, blir vist frem på nettopp en slik fin måte. Hurtigruta er en institusjon langs kysten, og jeg fikk skikkelig ståpels av å se de utrolig vakre bildene fra leia inn mot Svolvær, i kombinasjon med Kari Bremnes' nydelige sang om nettopp hurtigruta.

For de av oss som er så heldige å ha fått med oss en oppvekst hvor vi hørte "Hurtigruta rope langt der ute fra", hvor vi storøyd så med undring og beundring på de flotte fartøyene, hvor de første turene med en av dise skipene, var det første møtet med den store verdenen, var nok denne reisen noe helt spesielt. Og at dette er rotfesta i kystens folk, har engasjementet og folkehavet som har møtt "Nord-Norge" på denne reisen, så tydelig vist.

Jeg bøyer meg i dyp takknemmelighet og beundring for de som har unnfanget og skapt denne reisen. De har gitt meg opplevelser som jeg vil leve på og med i lang, lang tid. For de som hadde gleden av å følge skipet på turen, må det ha blitt en helt unik reise. Reklameverdien ute i verden vil helt sikkert være temmelig uvurderlig. Og det er bra, det kan bidra til å sikre hurtigruta's videre framtid, og tl å slå fast Hurtigruta's berettigelse også i framtida. For Hurtigruta er historie, kultur, befordringsmiddel og hovedpulsåre - vi har såvidt begynt å se verdien i det unike som Hurtigruta representerer.

Så får det heller være at Hegnar og Stordalen og de andre aksjonærene, tjener noen millioner ekstra på at aksjekursen har gått opp. Skla Hurtigruta være sikret en framtid, må også bedriften Hurtigruta tjene penger og gi overskudd til sine eiere. Sånn er det bare.

Takk for en fantastisk reise, som slett ikke er hverken saktegående eller kjedelig. Man må bare evne å finne roen og nyte alt det vakre som skipet glir forbi, og evne å ta inntrykkene inn over seg. Jeg tror vi mennesker har inderlig godt av sånne øvelser! Jeg har reist mye med Hurtigrutene i løpet av årene, både i storm og i stilla. Det har alltid vært avslappende, nedstressende, interessant og trivelig. En tur med Hurtigruta kan sterkt anbefales. For enkelte burde en rundreise være utdelt på blå resept...

V

vredensgnag

Gjest
    Associated Press:

Norway goes cruise crazy during live TV broadcast

Fjords, fjords and more fjords.
    In short that sums up the content of a live broadcast that mesmerized Norwegians this week.
    The five-day-long live coverage of a cruise ship plying the scenic coast of Norway was watched by an astounding 2.5 million viewers _ half the country's population _ according to public broadcaster NRK. It ended Wednesday when Queen Sonja welcomed the ship in the Arctic port of Kirkenes, the final stop on Norway's famed Hurtigruten line.
    The sensational popularity of the show, which also triggered lengthy discussions on Twitter and inspired spontaneous gatherings and flag-waving along the ship's route, seems to have surprised just about everyone.

"We have Mad Men 4 on DVD, but the feeling of participating in this journey in real-time won't come again," columnist Vidar Kvalshaug wrote in newspaper Aftenposten. "To discuss the event with people from all over Norway while it actually happened, was unique."
    NRK placed 11 cameras on the MS NordNorge cruise ship as it sailed 1,500 miles (2,500 kilometers) from Bergen in southwest Norway to Kirkenes, near the Russian border. They also filmed the ship from other vessels and from cameras in the ports where it docked.
    The pictures were accompanied by occasional commentary from people on the NordNorge, music and natural sound of the ship's humming engines and its blaring horn.

"It has been great. The program has been a journey everybody could join at any time," said Aase Krane, a 43-year-old office manager, who welcomed the ship to the northern city of Tromsoe on Monday along with 57 other women in a female drumming band.
    "In the past days cities in the north have almost competed over who could put on the best show when the ship arrived at their port," she said.
    Rune Moeklebust, project leader for the program at NRK, said his team wanted to describe a journey and make the viewers feel like they were onboard the ship.
    They never expected it to become this popular.
    Moeklebust said the silent journey through picturesque fjords glistening in the midnight sun appears to have met a demand for something different in a fast-moving TV universe obsessed with action. The show also seems to have evoked national pride in a country enamored with nature.
    "There something special about this route, with which many Norwegians have a strong relationship," Moeklebust said.

Online, viewers waxed poetic as the program came to an end.
    "We have laughed, we have cried, we have gasped at the beauty. We have been a part of Norway," the signature Ruth Marie wrote on Twitter.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    De skulle hatt kamera i hver kahytt; hurtigruta er til tider en erotisk opplevelse, og vi kunne fått innblikk i den menneskelige natur ut over at det er et plakatskrivende vesen. En kryssklipping der med det stoiske i Hamarøyskaftet (jepp, de fikk den med) og viltre potetekstremiteter.

Ellers har jeg knapt nok sett en vettug analyse av av dette fenomenet som går ut over selvfølgeligheter. Snakk om interaktiviteter mellom tv og andre sosiale media sier intet ut over å fastslå empiriske fakta. De kommer sjeldent lengre enn å mytologisere trivialiteter. Heldig er den som har ferie.
    Det lokale navnet er vel ikke Hamarøyskaftet

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker å se landet vårt. Ikke akkurat Norsk Folkemuseum, men det som ble "utelatt".

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.699
    Torget vurderinger
    0
    Når det hele nå skal klippes ned til ca 4 timer og sendes på TV i Europa vil det ha en vanvittig effekt som norgesreklame. Gud vet hvor mange milliarder det vil være verd rent makedsføringsmessig? En sak er at NRK har produsert TV for rekordmange seere for antakelig ganske få kroner pr time TV, men for Hurtigruten må dette ha vært det mest geniale i selskapets historie.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.960
    Torget vurderinger
    4
    Tyskerne som nå booker tur for neste år kommer nok til å lure på hvor det ble av armadaen av småbåter, folkeliv og fest på kaia, alle flaggveivende tusser & småtroll på hver nes og ikke minst hvor faen ble sommersolen av ?

N

nb

Gjest
    Trane skrev:
    Tyskerne som nå booker tur for neste år kommer nok til å lure på hvor det ble av armadaen av småbåter, folkeliv og fest på kaia, alle flaggveivende tusser & småtroll på hver nes og ikke minst hvor faen ble sommersolen av ?
    Ja, det er risikosport å ta Hurtigruten skulle jeg tro. Kommer selv fra Sunnmøre - det er spektakulært vakkert i fint vær og ganske trist når skodda ligger langt nedover fjellsidene. Å ta Hurtigruten t/r med dårlig vær er ganske langt nede på ting jeg kunne tenke meg å bruke 11 dager og et ganske stort lass med penger på. Ruskevær ved kysten er forsåvidt fascinerende, men ikke 11 dager i strekk.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    nb skrev:
    Trane skrev:
    Ja, det er risikosport å ta Hurtigruten skulle jeg tro. Kommer selv fra Sunnmøre - det er spektakulært vakkert i fint vær og ganske trist når skodda ligger langt nedover fjellsidene. Å ta Hurtigruten t/r med dårlig vær er ganske langt nede på ting jeg kunne tenke meg å bruke 11 dager og et ganske stort lass med penger på. Ruskevær ved kysten er forsåvidt fascinerende, men ikke 11 dager i strekk.
    Tja, veit nå ikke heilt, jeg. Hva er ruskevær? LITT gråskodde og regnfuke, og kanskje en sklett-eling eller to, hører liksom med i bildet av Norskekysten,det. Man har ikke vært i Lofoten før man har opplevd minst 3 årstider på samme dag, sies det. nå hørte jeg at i honningsvåg kan man oppleve alle 4 årstidene på samme dag...noe for oss som elsker klassisk musikk? ;D Man kan jo ha "De 4 årstider" på øret samtidig som de oppleves live..

Til deg, Barbaresco; jeg har ikke hørt anna navn enn Hamarøyskaftet. Vi kan være passe vulgære her i nord hvis vi vil, men vi behøver ikke å benevne hver knaus og knatt med kjønnslige betegnelser.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg ikke nevnte noe annet navn, skinner det igjennom at du likevel kan ha hørt et annet navn da du setter det i en spesiell kategori :)

V

vredensgnag

Gjest
    Blindheim kaller sine kritikere en underskog av anonyme insekter, melder han skal flytte til Korsika på eldre dager og presiserer sin forakt for norsk landsbygd:

"Jeg har litt småforakt for bygdenorge. Det er låvevegger med «pornopanner» (parabolantenne, journ.anm.), det er Twin Peaks-aktig, innavl og det skjer absolutt ingenting. Det verste som kan skje er at katta blir overkjørt og så kommer du i lokalavisa. De intellektuelle jobber på sykehus eller i kommunen og de har tre slike jobber. Det blir akkurat som de har fordommer mot folk som bor på Østlandet."

http://www.dagbladet.no/2011/06/23/nyheter/hurtigruten/trond_blindheim/innenriks/17028938/

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Blindheim kaller sine kritikere en underskog av anonyme insekter, melder han skal flytte til Korsika på eldre dager og presiserer sin forakt for norsk landsbygd:

"Jeg har litt småforakt for bygdenorge. Det er låvevegger med «pornopanner» (parabolantenne, journ.anm.), det er Twin Peaks-aktig, innavl og det skjer absolutt ingenting. Det verste som kan skje er at katta blir overkjørt og så kommer du i lokalavisa. De intellektuelle jobber på sykehus eller i kommunen og de har tre slike jobber. Det blir akkurat som de har fordommer mot folk som bor på Østlandet."

http://www.dagbladet.no/2011/06/23/nyheter/hurtigruten/trond_blindheim/innenriks/17028938/
    Fyren har i alle fall baller nok til å stå for egne meninger. Det er sjelden vare nå til dags.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.795
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:

Han blir IKKE savnet.
    Ikke engang for sine provokasjoner.

N

nb

Gjest
    oddgeir skrev:
    Fyren har i alle fall baller nok til å stå for egne meninger. Det er sjelden vare nå til dags.
    Nåja, han er ikke så veldig sofistikert selv (etter hans egen oppfatning av hva det betyr) at det gjør noe:

- Jeg har sett en times tid tilsammen av programmet på macen min. Jeg var blant annet inne og så da en kompis ringte da båten kom inn til Finnmark, han sto der og vinket og ropte «ser du oss nå?» på telefonen

Dvs at det er greit når han selv gjør det, men ikke når andre gjør akkurat det samme.

Ellers sier han
    Man skal ikke tråkke på folks enkle smak, sier Blindheim, som forøvrig ikke har TV. I stedet har han fulgt norgespornoen litt sporadisk på nettet.

skal han leke åndssnobb burde han muliges ha jobbet et annet sted enn den intellektuelle høyborgen Norges Markedshøyskole.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Ligger den skolen i Kolbotn, og er den tilknyttet postordrefirmaet AS Defect?

N

nb

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Ligger den skolen i Kolbotn, og er den tilknyttet postordrefirmaet AS Defect?
    ;)

Lurer også litt på hva han mener med "enkle smak", jeg kan ikke med min beste vilje se at dette programmet er eksponent for det som vanligvis menes med "enkel smak" - snarere det stikk motsatte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn