HURTIGRUTEN!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    TTmania skrev:
    Er imponert over de fire som følger Hurtigruten i RIB akkurat nå. 24 sekundmeter vind! Finnmarkinger ER gærne...hehe.

Hva gjør man ikke for å komme på tv
    Ja, folk er vel mer og mer gærne hvor lenger nord i landet du kommer :)

Egentlig fint med slow-tv. Man rekker å gjøre en masse annet mellom hver havn.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    En helt vanlig sommerdag i Kjøllefjord antar jeg.

Men stilig ordfører de har!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    torem skrev:

En helt grei sommerdag ;)
    Skal sies at det var "bedre" vær der oppe når jeg vokste opp. Men folka er tydeligvis like gale om ikke værre nå om dagen :D

/jan

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.699
    Torget vurderinger
    0
    JanR skrev:
    torem skrev:

Skal sies at det var "bedre" vær der oppe når jeg vokste opp. Men folka er tydeligvis like gale om ikke værre nå om dagen :D

/jan
    Man MÅ være en smule gal for å bli boende har oppe! ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Spiralis skrev:
    JanR skrev:
    torem skrev:

/jan
    Man MÅ være en smule gal for å bli boende har oppe! ;D
    That goes without saying :p

Men må innrømme at savnet meldte seg, må nok en tur oppom så snart de minste er blitt litt større :)

/jan

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Men nå BØR de snart begynne å spille Mari Boine! Mener jeg har hørt den der hurtigrute sangen ørten ganger etterhvert, mens sjefs-dama har vi ikke hørt ett kvekk fra. Skjerpings NRK!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Jaerbu skrev:
    Men nå BØR de snart begynne å spille Mari Boine! Mener jeg har hørt den der hurtigrute sangen ørten ganger etterhvert, mens sjefs-dama har vi ikke hørt ett kvekk fra. Skjerpings NRK!
    Mjo, men nå går ikke hurtigruta innom vidda så 8)
    Men ikke helt uenig med du.

Snart passerer de det nordligste punktet på fastlandet, kanskje ikke helt Boine men dog verdt å få med seg ;)

/jan

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Nøyaktig og etterettlig som jeg er, foretok jeg en rask kompabilitets-sjekk. Funka som fy det!
    Bare prøv selv.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.699
    Torget vurderinger
    0
    Det er i Vardø man har brukt å brenne hekser! ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1

Mari Boine - Vuolgge mu mielde Bassivárrái

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865

Rune N

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Noen velger å vifte med flagg på bergknausene for å komme på tv, andre ytrer seg i Dagbladet for å markere sin eksistens...
    I prinsippet ikke store forskjellen, synes jeg....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.361
    Sted
    Trondheim
    Jeg har svippet (eller svuppet ?) innom programmet noen ganger, og syns at det er fascinerende. Det som ikke er fascinerende imidlertid er at alle skal gjøre seg til og lage så stort oppstyr. Vifte med flagg, rase rundt med småbåter og lage oppstyr på brygga. Det jager meg bort fra programmet.
    Jeg ser at mange her i Trondheim klager på at det ikke ble laget et arrangement da båten lå her. Det synes jeg faktisk var flott. Programmet skal vise hvordan det er, ikke hvordan masse folk med markeringsbehov suller rundt og dummer seg ut.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    torem skrev:
    65finger skrev:
    dandare skrev:
    Smaken er forskjellig. Det må være lov. Syntes det er kjedelig selv og ser ikke på det. Har forøvrig vært på tur med hurtigruta
    Det er lov. Men et noe merkelig utspill fra en rektor på en markedsføringshøgskole dog.
    Han må mene hva han vil om programmet selv om han er rektor ved en markedsføringsskole. Det han kunne spart seg er utspillet om at folk flest burde følge krisene i Europa og andre steder. hurtigruteprogrammet er av en slik art at man kan urmerket følge med på flere ting samtidig

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Syntes forøvrig at det er flott at NRK får en slik suksess med et såpass sært konsept

U

utgatt60135

Gjest
    torem skrev:
    65finger skrev:
    dandare skrev:
    Smaken er forskjellig. Det må være lov. Syntes det er kjedelig selv og ser ikke på det. Har forøvrig vært på tur med hurtigruta
    Det er lov. Men et noe merkelig utspill fra en rektor på en markedsføringshøgskole dog.
    Ja, men han har jo rett. Det er jo kjedelig og platt. Man lærer nesten ingenting. Nesten ingen byer og tettsteder i Norge er pene.

Jeg lo litt i begynnelsen men så ble jeg også fascinert av slow-TV jeg også. Mye fordi det er så anderledes. Og ikke minst varigheten. En viss suggesjon av å bare betrakte, ikke bli pådyttet fakta. Jeg tror vi er så vant med kommentarer at mange finner mangelen som befriende. Å se folk underveis er jo bare flott, selv om det blir mye båter, korps- grr, og vel mye flagg. Væravhengig da. Fredagen var vel høydepunktet med en vakker solnedgang. Men ærlig talt, oppsluttningene er mest for å komme på TV da, ikke for å ære hurtigruta og kysten.

Tøft gjort av NRK å lage noe så vågalt så det skal de ha masse ros for. Men nå holder det vel?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Hu Kari er helt ok hu :)

Noen timer til så er de jaggu i hjembygda mi :D
    Best å følge med utover eftan.

http://www.hotelnordkyn.no/webcam/

/jan
    Når du sa du var fra Nordnorge var altså ikke det en overdrivelse. ;) Regner med at det er dans på kaia med samedrakt hver gang Hurtigruta går forbi. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    torem skrev:
    65finger skrev:
    dandare skrev:
    Ja, men han har jo rett. Det er jo kjedelig og platt. Man lærer nesten ingenting. Nesten ingen byer og tettsteder i Norge er pene.

Jeg lo litt i begynnelsen men så ble jeg også fascinert av slow-TV jeg også. Mye fordi det er så anderledes. Og ikke minst varigheten. En viss suggesjon av å bare betrakte, ikke bli pådyttet fakta. Jeg tror vi er så vant med kommentarer at mange finner mangelen som befriende. Å se folk underveis er jo bare flott, selv om det blir mye båter, korps- grr, og vel mye flagg. Væravhengig da. Fredagen var vel høydepunktet med en vakker solnedgang. Men ærlig talt, oppsluttningene er mest for å komme på TV da, ikke for å ære hurtigruta og kysten.

Tøft gjort av NRK å lage noe så vågalt så det skal de ha masse ros for. Men nå holder det vel?
    Får prøve å se en time i strekk og se om jeg blir dratt inn i det

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    Lyngen skrev:
    torem skrev:
    65finger skrev:
    dandare skrev:
    Når jeg tenker meg om så sier han sikkert dette i Dagbladet.no for å få oppmerksomhet, så da var det kanskje ikke så merkelig utspill. Han fikk noen minutter oppmerksomhet - akkurat som de som står å vaier med flagg :)

Men programmet seiler snart inn i midtnattsola nå. Og det blir neppe sendt i reprise med det første. I alle fall ikke i full versjon!

U

utgatt60135

Gjest
    65finger skrev:
    ]Får prøve å se en time i strekk og se om jeg blir dratt inn i det
    Akkurat nå passer det nok best om du ikke får sove ;).

Edit; det er jo midnattsol :D.

U

utgatt60135

Gjest
    torem skrev:
    Og det blir neppe sendt i reprise med det første. I alle fall ikke i full versjon!
    Et redigert timesprogram kan bli bare lekkert.

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    torem skrev:
    Og det blir neppe sendt i reprise med det første. I alle fall ikke i full versjon!
    For norske småbåteiere?

Til noe helt annet: Det må hete «saktefjernsyn». («Slow-TV» er for de språkfattige; sjornalister og slikt.)

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    torem skrev:
    For norske småbåteiere?

Til noe helt annet: Det må hete «saktefjernsyn». («Slow-TV» er for de språkfattige; sjornalister og slikt.)
    De kule sier Slow-TV.

P

Parelius

Gjest
    «Hei mamma. Æ e på TV»

Endelig en plakat som bokstaverte det helt ut.

Jeg tviler på om nordmannen om noen år er i stand til å gjenkjenne sitt eget speilbilde. Vi får håpe at Gud gir ham en potet.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Masse for og imot folkens, men nå er da siste sjøstrekningen påstartet, Kirkenes og endestasjonen for denne sendinga i sikte ;) En modig satsning av NRK ;D

gismo

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde å tolke signalflaggene i baugen, men fikk ikke noe ut av det. Har de bare hengt opp de med de fine fargene og mønsteret på måfå? ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Merkelig hvor vanskelig enkelte har for å bare se og oppleve, uten å skulle mene så mye. Blindheim i Dagbladet, for eksempel, som er opprørt fordi nordmenn ikke følger med på hva som skjer i Hellas, og i stedet kikker på en båt som går langs kysten, og folk som vinker til kamera.

Og enkelte her inne, som kanskje ikke har sett hva sosiale medier har gjort ut av denne turen, og hvordan folk har kommunisert der, parallelt?

Ord som linselus, hodeløst, platt, stygt og dørgende kjedelig var det Blindheim følte han måtte ty til for å komme i avisen. Han mener landet er stygt. Mulig, er vel avhengig av øynene som ser - man må vel ta landet som det er, og ikke som man skulle ønske det var? Og hvem vet, når ulike steder ser hvordan andre har det, kan det godt være at det begås en lokal oppgradering.

Så la oss se dette fra det andre ståstedet.

Er disse opptatt av å komme på TV? Eller har vi å gjøre med et annet motiv.
    Jeg tror det siste. Dette handler om at folk har grepet anledningen til å spontant utvise fellesskap og samhørighet. Uten ritualet før og under 17. mai. De mange som står på kaiene er nesten litt forvirret, fordi det hele skjedde så plutselig - beslutningen om å "gå ned på kaia" bare kom, og da de stod der var de ikke helt sikre på hvorfor. Men siden det kom orkester på nede i Sogn så var det fort gjort å mobilisere maitrimmede orkestre videre nordover. Musikk, glade mennesker, samhørighet, forbauselse ...

Og om de endte opp på kaia, ute på et nes, eller stående foran boligen - så var det naturlig å ta med seg et flagg eller noe annet å vifte med, og enkelte utnyttet anledningen til å sende en hilsen. Det er ikke nødvendig å gå i tenkeboksen for å mene noe om dette.

Etter å ha nistirret på utenlandske serier, sport og tv-tryner i årevis, ble folk minnet om at landet ligger der, det er vakkert, det venter på deg, og det er ditt.

Om man mener det er kjedelig, langtekkelig, eller som Blindheim at det skulle vært redigert ned, så er man så innsnørt i mediakjaset at man kanskje burde gå i terapi fremfor å ytre meninger.

2.350.000 seere på det meste - mobilisering langs kysten. Folk har kommet fra innerst i fjordene for å stå og hilse båten. Mange har hatt lyst til å takke for hva den har betydd gjennom årene, som bindeledd ut til verden. Andre har benyttet anledningen til å være med i noe som tok landet og ga det litt sjel tilbake.

Å nedgjøre dette, med sosionom nedlatenhet, sier mer om avsender enn om dem denne tror han eller hun beskriver.

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Nå, Vreden, nå føler jeg du er i støtet.

Det handler vel om at man ikke kan følge med overalt og istedet for å bekymre seg for ting man ikke kan gjøre noe med så kan man heller nyte livet litt og hvile hjernen istedet for å sose rundt på styggedommer som Facebook o.l. sammen med "vennene" sine. (Eller "folk jeg hadde visst navnet på om jeg hadde sett dem på gata")

Flott oppe i nord, ser ut som de har mobilisert det meste av fly og fartøy på veien ;)

T

TT.

Gjest
    leste et sted av SVT hadde eller skulle kjøpt inn et 4 timers redigert opptak. The Best of Hurtigruten?
    Lyngen skrev:
    torem skrev:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn