Dyr, jakt, våpen og fiske Hunder blant oss hifi-freaker :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    jan#jan skrev:
    Her er Gucci :D

    En kjernekar uten like - en svært rolig og harmonisk hund -- at han er glad i musikk er det ikke noe tvil om .. synge kan han og ;D
    Veldig greit å ha enn sånn i hus.
    Men som jeg sier ..... Dont care about the dog - beware of the owner 8)

    Edit: typo
    Ser ut som en amerikansk rottweiler:O
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    När morsans hund, Lukas 5 år, var valp brukade jag vara hundvakt. Han låg
    i knät och sov när jag spelade musik i stereon. Det kanske är därför han
    är helt oberörd av fyrverkerier på nyårsafton och slikt.

    Härlig hund! Nuförtiden känner han igen ljudet från min mc och väntar vid
    grinden till morsans sommarstuga när jag kommer på besök :)
     

    Vedlegg

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    En Portis står högst på listan den dag jag kan skaffa egen hund. :)
    Under min uppväxt hade vi alltid hund (och en hel andra djur) och
    det är nåt jag saknar. Men det fungerar inte med jobbet jag har.

    Den liksom en annan favorit, American Water Spaniel, kräver att man
    har tid att aktivera dom. Jag får jobba ihop till en tidig pension helt enkelt.
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.107
    Noen med erfaring med disse elektroniske halsbåndene for å stagge utagerende impulsadferd? Har en setter på vel året som fortsatt blir i overkant entusiastisk og lettere utilregnelig så snart han ser en katt som piler under en bil, eller en annen hund i bånd som viser agresivitet mot ham. Er ellers både lydig og lærevillig, men han har det fortsatt med å "glemme seg" til tider...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kun brukt det en gang selv. Det var på sauekurs og med profesjonelle folk. Det hjalp men da kun mot sau.

    Vil ikke anbefale det...for folk flest. Har en følelse av at det kan gjøre mer skade enn godt om du ikke vet akkurat hva du gjør. Det siste du vil ha er en "redd" hund...

    Vel året.. Omtrent i puberteten.. Litt vanskelig av og til da... Hormoner regjerer.

    Gi han tid og vær tålmodig. Ihvertfall 1 år til før du vurderer noe slikt.

    Settere trenger mye mosjon og hjernetrim. Start gjerne med endel sportrening (om du ikke gjør det allerede). Det er morsomt og veldig utviklende for hunden...
     
    J

    J.J

    Gjest
    Roberth skrev:
    jan#jan skrev:
    Her er Gucci :D

    En kjernekar uten like - en svært rolig og harmonisk hund -- at han er glad i musikk er det ikke noe tvil om .. synge kan han og ;D
    Veldig greit å ha enn sånn i hus.
    Men som jeg sier ..... Dont care about the dog - beware of the owner 8)

    Edit: typo
    Ser ut som en amerikansk rottweiler:O
    ::) nuvel .....
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.107
    bambadoo skrev:
    Kun brukt det en gang selv. Det var på sauekurs og med profesjonelle folk. Det hjalp men da kun mot sau.

    Vil ikke anbefale det...for folk flest. Har en følelse av at det kan gjøre mer skade enn godt om du ikke vet akkurat hva du gjør. Det siste du vil ha er en "redd" hund...

    Vel året.. Omtrent i puberteten.. Litt vanskelig av og til da... Hormoner regjerer.

    Gi han tid og vær tålmodig. Ihvertfall 1 år til før du vurderer noe slikt.

    Settere trenger mye mosjon og hjernetrim. Start gjerne med endel sportrening (om du ikke gjør det allerede). Det er morsomt og veldig utviklende for hunden...
    Er også litt usikker på om dette er en god ide, i alle fall ennå som du sier. Vil vel tro at han får bra med mosjon med minst en times løping i marken til han er sliten hver hverdag, pluss halvtimes luftetur med kjapp gange morgen og kveld. I helgene blir det minst én fjelltur på en tre-fire timer. Vi har ingen problemer så sant vi er i marken eller på fjellet. Han løper aldri utenfor synsfeltet og kommer alltid så snart vi kaller. Ikke lar han seg affisere av sauer, geiter eller andre husdyr heller når han er i bånd. Det er bare i mer urbane miljø det av og til skjærer seg og han kan bli så opprømt at jeg må holde han i halsbåndet og plassere meg foran ham for at jeg skal kan kunne gjenvinne hans oppmerksomhet og han roer seg ned...

    Har såvidt begynt med litt sportrening, og det er skikkelig artig for både hund og meg! Har ikke noen erfaring med dette fra før, så jeg er ikke alltid like sikker på hvem som lærer mest av hvem...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Karla skrev:
    När morsans hund, Lukas 5 år, var valp brukade jag vara hundvakt. Han låg
    i knät och sov när jag spelade musik i stereon. Det kanske är därför han
    är helt oberörd av fyrverkerier på nyårsafton och slikt.

    Härlig hund! Nuförtiden känner han igen ljudet från min mc och väntar vid
    grinden till morsans sommarstuga när jag kommer på besök :)
    Endelig! Nydelig liten gutt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.698
    Antall liker
    58.694
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sitat:
    Noen med erfaring med disse elektroniske halsbåndene for å stagge utagerende impulsadferd? Har en setter på vel året som fortsatt blir i overkant entusiastisk og lettere utilregnelig så snart han ser en katt som piler under en bil, eller en annen hund i bånd som viser agresivitet mot ham. Er ellers både lydig og lærevillig, men han har det fortsatt med å "glemme seg" til tider...
    [/quote]sitat slutt



    SVAR:
    Som dere ser nedenfor er det forbudt å bruke såkallt strømhalsbånd til slikt bruk. Det er tvert i mot straffbart.

    Dette er ingen snarvei til lydig hund.
    Man skal være klar over at man utsetter hunden for voldsomt ubehag,smerter og stress v denne metoden.
    Som andre her er inne på kan man lett ødelegge hunden mentalt.







    Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund


    --------------------------------------------------------------------------------

    Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund

    Hjemmel: Fastsatt av Landbruks- og matdepartementet 14. mars 2008 med hjemmel i lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd § 6, § 7 og § 8, jf. delegeringsvedtak 11. juni 2010 nr. 814.
    Endringer: Endret ved forskrift 6 aug 2010 nr. 1147.


    § 1. Formål

    Formålet med denne forskrift er å regulere bruken av elektrisk strøm ved trening av hund slik at hunden ikke unødig kommer i fare for å lide eller bli skremt.


    § 2. Virkeområde

    Forskriften gjelder bruk av elektrisk strøm ved all form for opplæring, trening og bruk av hund.


    § 3. Forbud

    Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.

    I forskriften menes med aversjonstrening trening som påfører hund ubehag for å hindre eller avlære en adferd.


    § 4. Kompetansekrav

    Personer som skal utføre aversjonstrening skal ha erfaring med dressur av hund og gjennomgått og bestått utdanning i aversjonsdressur. Utdanningen må omfatte grunnkurs på minimum 24 timer i hundeadferd og aversjon, teoretisk kurs i gjeldende dyrevernbestemmelser og aversjonsdressur samt praktisk opplæring i aversjonsdressur gitt av en kompetent og erfaren instruktør. Kandidaten skal deretter under vurdering av en slik instruktør gjennomføre og bestå en praktisk test i aversjonsdressur, der flere hunder og hunderaser benyttes.

    Kompetansen skal vedlikeholdes gjennom oppgraderingskurs. Dokumentasjon for kompetansen skal kunne framlegges for tilsynsmyndigheten.

    Instruktøren som gir den praktiske opplæringen samt tilrettelegger og vurderer den praktiske testen må kunne dokumentere egen kompetanse på og omfattende erfaring med aversjonsdressur.

    Kurstilbyder plikter å registrere utdanningsopplegget, herunder oppgraderingskurs, i Mattilsynet. Kravet om 24 timer grunnkurs gjelder ikke personer som har gjennomgått utdanning og bestått en praktisk test før den 1. januar 2006.


    § 5. Kontroll og bruk av utstyr

    Personer som skal utføre aversjonstrening har ansvar for å kontrollere at utstyr som brukes til aversjonstrening av hund er egnet til formålet og fungerer etter hensikten, og at bruk av slikt utstyr tilpasses treningssituasjonen og den enkelte hund.


    § 6. Straff

    Overtredelse av bestemmelser gitt i denne forskriften eller enkeltvedtak gitt i medhold av forskriften, er straffbart i henhold til dyrevelferdsloven § 37.




    0

    Endret ved forskrift 6 aug 2010 nr. 1147.



    § 7. Ikrafttredelse

    Denne forskrift trer i kraft straks.

    --------------------------------------------------------------------------------
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.107
    Den er grei, takk for relevant informasjon, bluesbreaker!

    Ideen om å prøve et slikt halsbånd kom forøvrig fra et program vi så med Cesar på Discovery i forrige uke, hvilket vel skulle tyde på at Norge er tidlig ute med å forby slike bånd.
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    finner stadig noe nytt når en kikker rundt på forum,har ett par små bikkjer her som jeg ikke kunne se at det var bilde av tidligere i tråden, da er det på sin plass å få med denne rasen og, de heter forøvrig Floyd og Sonya
     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, Shar-Pei? En slik hund har jeg virkelig lyst på engang!!
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    flotte familiehunder,tålmodige som bare det med barn og voksne.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    King (Jonathan) har nå funnet seg vel til rette i sitt nye hjem...
    Han var med på Laksefiske forrige uke, og jeg fikk inntrykk av at han var minst like stolt av fangsten, som meg.

    Han er en orntlig livsnyter, og når "far" legger seg til rette for å lytte til litt god musikk, krøller han seg gjerne sammen i armkroken og sover en liten dupp.. :)
     

    Vedlegg

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Var nede ved sjøen og Ted fant en busk å leke i.Der var der noen små runde frø som satte seg fast i pelsen.Brukte litt tid på å få ut alt ;D
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    svendatle skrev:
    finner stadig noe nytt når en kikker rundt på forum,har ett par små bikkjer her som jeg ikke kunne se at det var bilde av tidligere i tråden, da er det på sin plass å få med denne rasen og, de heter forøvrig Floyd og Sonya
    Kjempefine!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil med dette presentere min nye leke- og treningskamerat; NEMO

    Jeg hentet ham sist fredag.
    Dette er en stor ett år gammel Flat Couted Retriver.
    Han er fremdeles en "obsternasig" ungdom, som bruker en del energi på å være uenig med meg, men jeg får det mer og mer som jeg vil ;)
    Denne uken har snudd opp ned på min tilværelse som singel som har kunnet gjøre som jeg har villet i to år.
    Bla. hvor mye musikk har jeg fått satt meg ned og lyttet til disse dagene? Nada. Likevel kjenner jeg gleden av å være i bevegelse ute med denne godklumpen av en hund, i stedet for å råtne i lyttestolen kjemme. Blir nok en del mindre musikk i heimen fremover. Men i går kveld sovnet han bak lyttestolen mens jeg fikk satt igang platespilleren igjen. Han tåler fint rimelig høyt volum- til og med Kirsten Flagstads hyl flerrende gjennom rommet, sukket han bare og snudde seg til den andre siden for så å snorke lett noen sekunder etterpå. Dette lover godt- både for ham og meg :)

    Vi hadde oss en super tur lørdag med bla. hans første apport trening i vann. Som dere ser av bildene, tok vi det fint i starten.
    Altså, min treningskamerat Nemo;
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gladtråd dette. Selv om jeg nok har hatt min siste hund når min nåværende, gamle Border Collie tar kvelden, så er det noe med bikkjer som alltid gjør meg i godt humør, enten jeg treffer de på tur, eller ser bilder og leser eiernes beskrivelser her.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    svendatle skrev:
    finner stadig noe nytt når en kikker rundt på forum,har ett par små bikkjer her som jeg ikke kunne se at det var bilde av tidligere i tråden, da er det på sin plass å få med denne rasen og, de heter forøvrig Floyd og Sonya
    Flotte hunder.Har selv en 1 år gammel Engelsk Bulldog hanne,bilder kommer
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ja de er herlige, men vi har fått en urolig utgave av sorten. Uansett hvor mye trening og trim denne karen får klarer han ikke å roe seg ned sålenge det er fremmedelementer i hus som gjester, ommøblering osv osv. Hans far derimot var en helt annen kar, rolig og morro! Gizmo er mer morro og utmattende.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Nok hjernetrim? Mange hunder som blir enda mer stresset av for mye trim kombinert med for få oppgaver for hodet :)

    pahf skrev:
    Ja de er herlige, men vi har fått en urolig utgave av sorten. Uansett hvor mye trening og trim denne karen får klarer han ikke å roe seg ned sålenge det er fremmedelementer i hus som gjester, ommøblering osv osv. Hans far derimot var en helt annen kar, rolig og morro! Gizmo er mer morro og utmattende.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    pahf skrev:
    Ja de er herlige, men vi har fått en urolig utgave av sorten. Uansett hvor mye trening og trim denne karen får klarer han ikke å roe seg ned sålenge det er fremmedelementer i hus som gjester, ommøblering osv osv. Hans far derimot var en helt annen kar, rolig og morro! Gizmo er mer morro og utmattende.
    hehe er vel forskjellige de også.Min ser ut til å ta livet i sagte film.Er med på lek osv når han oppildet til det.
    Kommer veldig kjelden en lyd fra ham men det er 1- og det er at han reker veldig mye
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vår heller bjeffer nesten aldri, svært lite lyd, veldig mye hund i konstant bevegelse, og med behov for oppmerksomhet. Hans far minner mer om den du har!
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    Nok hjernetrim? Mange hunder som blir enda mer stresset av for mye trim kombinert med for få oppgaver for hodet :)

    pahf skrev:
    Ja de er herlige, men vi har fått en urolig utgave av sorten. Uansett hvor mye trening og trim denne karen får klarer han ikke å roe seg ned sålenge det er fremmedelementer i hus som gjester, ommøblering osv osv. Hans far derimot var en helt annen kar, rolig og morro! Gizmo er mer morro og utmattende.
    Vi har prøvd, men det er tross alt den 3dje dummeste hundesorten i verden så det er begrenset hva en får til ;D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    pahf skrev:
    Vi har prøvd, men det er tross alt den 3dje dummeste hundesorten i verden så det er begrenset hva en får til ;D
    Hvem er på 1. og 2.?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tror det var Afghansk mynde som var på 1. ihvertfall
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Litt googling viste at det ikke overraskende var basenjien som tok sølv. Både denne og mynden er såkalte primitive hunder, så bulldogen er den dummeste moderne hunden. Gull i sin klasse kan man si.
     

    OHC Tor Håvard

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Fine bilder emotikon. Vi har også en Flat Couted Retriver, (som heter Hifi) på 1år og 4 mån. Ho har hatt en herlig sommer med masse løping og bading. Hoppet faktisk ut av båten i fart 400m fra land for å ta ei måke. Skal legge inn noen bilder.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om dette er tråden for et hunderelatert spørsmål, men here goes.

    Min bedre halvdel har forelsket seg i hunderasen strihåret dacks. Vi er ikke hundefolk, og jeg er middels motivert for hund. Hun derimot er stormotivert. Denne hunderasen er vel ikke av de enkleste å holde etter hva jeg har hørt.
    Jeg prøver å overtale henne til å heller kjøpe en typisk "veskehund" som er enklere å holde, men en forelskelse er en forelskelse. Noen forslag? Er strihåret dacks en utfordring man helst skal styre unna med våre ulike ambisjoner.
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Mutz: Kanske en Bichon Havanais:

    "Rasen är synnerligen uppmärksam, vilket gör den lätt att träna till vaksamhet. Till sättet är bichon havanais tillgiven och av naturen gladlynt, vänlig, charmig, munter och något av en clown. Bichon havanais tycker om barn och kan leka outtröttligt med dem"

    Små men ändå "riktiga hundar" i temperament. Andra exempel är Bichon Bolognese och Cavalier King Charles
    Spaniel. Men se till att köpa av välrenomerad/väldokumenterad kennel. Mycket sönderavel finns.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    OHC Tor Håvard skrev:
    Fine bilder emotikon. Vi har også en Flat Couted Retriver, (som heter Hifi) på 1år og 4 mån. Ho har hatt en herlig sommer med masse løping og bading. Hoppet faktisk ut av båten i fart 400m fra land for å ta ei måke. Skal legge inn noen bilder.
    Takker.
    Såpass ivrig HiFi altså. Gleder meg til å se bilder ;)

    Nemo enser ikke fugler i det hele tatt. I dag her vi hatt vår femte dag sammen. Han har ikke prøvd seg på å gå ned i underetasjen der jeg har soverommene , bad etc. Da jeg kom fra dusjen i dag, lå han utenfor døra. Hvorfor i all verden nå etter fem dager- han som ikke en eneste gang har satt sin fot på øverste trinn siden første ettermiddagen da han fikk et bestemt nei fra meg da han prøvde? Han har ikke bjeffet en eneste gang når jeg har gått ut. Da vi kom fra en liten bytur i sted, var det full rulle m bjeff da jeg skulle hente posten...hmm.
    Som den ferske men forhåpentligvis innsiktsfulle nok hundeeier jeg er; hva har jeg da plutselig gjort galt?
    Jeg er klar over at han som akkurat har passert 13mnd er i en fase der grensene skal testes og i og med at jeg er ny sjef - er det mye som skal prøves.
    Etter en hard runde, ligger han her på føttene mine og vi hører på David Sylvian`s siste- "Died in the Wool - Manafon Variations"
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    mutz skrev:
    Vet ikke om dette er tråden for et hunderelatert spørsmål, men here goes.

    Min bedre halvdel har forelsket seg i hunderasen strihåret dacks. Vi er ikke hundefolk, og jeg er middels motivert for hund. Hun derimot er stormotivert. Denne hunderasen er vel ikke av de enkleste å holde etter hva jeg har hørt.
    Jeg prøver å overtale henne til å heller kjøpe en typisk "veskehund" som er enklere å holde, men en forelskelse er en forelskelse. Noen forslag? Er strihåret dacks en utfordring man helst skal styre unna med våre ulike ambisjoner.
    Jaktinstinktet er iallfall veldig sterkt hos de og det er ganske begrenset hvor glade de er fremmede hunder.

    Har passet strihåret dachs ved noen anledninger (svigerfars hund) og det er en fin hund på alle måter.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.698
    Antall liker
    58.694
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dachshundrasene er jakthunder. Ikke skaff deg jakthund hvis du ikke skal bruke den på jakt.
    Hvordan en hund SER ut er av mindre betydning. Det viktigste er hva slags adferd den har og om dette passer deres livsstil. Ikke skaff dere hund hvis ikke alle i familien er motiverte.
    Velment råd fra erfaren hundeeier:)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    pahf skrev:
    MaKi skrev:
    Nok hjernetrim? Mange hunder som blir enda mer stresset av for mye trim kombinert med for få oppgaver for hodet :)

    pahf skrev:
    Ja de er herlige, men vi har fått en urolig utgave av sorten. Uansett hvor mye trening og trim denne karen får klarer han ikke å roe seg ned sålenge det er fremmedelementer i hus som gjester, ommøblering osv osv. Hans far derimot var en helt annen kar, rolig og morro! Gizmo er mer morro og utmattende.
    Vi har prøvd, men det er tross alt den 3dje dummeste hundesorten i verden så det er begrenset hva en får til ;D
    hehe ja man kan lese mye dumt.Denne rasen blir brukt i alt fra agility til rednings arbeid.Faktisk et meget oppegående vesen men de kan være utrolige sta noe som kan gjøre treningen litt mer slitsom
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sukk. Hund ja. Jeg elsker hunder, og da vi flyttet til eget hus, hadde kona og jeg bestemt oss for at vi skulle ha hund.
    Etter hvert falt valget på en 8 uker gammel Golden Retriever. Vi hentet dyret, døpte henne Hvalborg (vi bor på Hvalstad) og slapp henne løs i stua. Damen begynte fluksens å tisse på gulvet, og det fortsatte hun med dag og natt.
    Dette var vi forberedt på, så i begynnelsen gikk det forsåvidt greit. Men etter noen dager kjente vi at det begynte å tære på oss; vi tok henne med ut på plenen så snart vi så at hun skulle sette igang, men straks vi var inne var det på'n igjen. Gjerne på stueteppet. Så kl halv fem fredag morgen hadde vi styremøte på soverommet, og kona spurte; "Hva tenker du, Steinar? Sånn innerst inne?" "Det samme som deg" sa jeg. Og litt senere på dagen ringte vi henne vi hadde kjøpt hunden av, og lurte på om vi kunne la kjøpe gå om igjen. Vi hadde innsett at vi var litt for sedate til å gi hunden et godt liv. Hundelangeren aksepterte det tvert, og hunden var tilbake i løpet av dagen, og vi fikk pengene igjen.
    I etterkant ser vi at vi gjorde to hovedfeil:
    1. Vi kjøpte liten hund.
    2. Vi kjøpte hund.
    Det var nok best både for Hvalborg og oss at det gikk som det gitt.
    Men jeg er like glad i hunder for det! ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn