Humminguru - Ny ultralydvasker til US$ 349,-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    har kjørt noen sider i en 15% iso/85% destillert vann og 5 dråper Zalo på en 4 liters dunk
    synes det er litt mye dråper igjen etter dørk på en deep clean med 10min tørk......
    bør jeg øke iso andelen litt?
    Ser det blir brukt opp til 30 % iso så om tørketiden ikkje kan økes så ville prøvd å øke iso andelen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Ta heller noen ekstra dråper Zalo og se om ikke det hjelper. Ikke så mye at det skummer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Ta heller noen ekstra dråper Zalo og se om ikke det hjelper. Ikke så mye at det skummer.
    hadde først for mye Zalo, prøver nå 18-20% sprit....nede i en 5 dråper Zalo på 4l
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fortsatt perler igjen på platen etter 10min tørk......har det noe å si at romtemperaturen der vaskeren står bare er 18-19c?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tok i en dråpe Zalo til på 4l.....ligger fortsatt igjen noen små perler midt i sporene innover platen...samme begge sider....?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ 1 del iso (6 dl) og 6 deler vann (3,4 ltr) m/3-4 dråper Zalo bør være grei blanding. Da er det ca 15% isoprop i blandingen. Det kan jo være at ikke Zalo´n er blandet helt ut i væsken, og at du får dråpeheng av den grunn.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hjemme mandag, tirsdag hofte operasjon (Insh Allah!) trolig tilbake mot slutten av uken
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    fortsatt perler igjen på platen etter 10min tørk......har det noe å si at romtemperaturen der vaskeren står bare er 18-19c?
    Flyttet HG ut i gangen, 13 - 14 grader, tørre plater der. Men det går en del veske så det må etterfylles en del. Bruker Triton x-100.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.347
    Antall liker
    63.210
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er lite arbeid i å kjøpe en ultralydvasker, men jaggu tar det tid med blandingsdiskusjoner 😎😄 Hva som er best av Degritter og Hummingguru har jeg et avslappet forhold til, men for mine egne nevroser er jeg glad for at Degritter kommer med vaskemiddel med anbefalt dosering 😄
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Degritter rensevæsken fungerer jo greit, og det er nok ikke noe problem å bruke den i guru´n heller.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.347
    Antall liker
    63.210
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    ^^ Degritter rensevæsken fungerer jo greit, og det er nok ikke noe problem å bruke den i guru´n heller.
    Du har sikkert rett, men det hadde nok vært å åpne pandoras boks. 2 ml i karet til Degritter. Tenk hvis Humminguru har et litt mindre/større kar. Da snakker vi diskusjoner og utfordrende mattematikk. For ikke å snakke om problemet med å dosere riktig mengde 😄
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    8.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    tok i en dråpe Zalo til på 4l.....ligger fortsatt igjen noen små perler midt i sporene innover platen...samme begge sider....?

    Jeg ville kanskje vurdert å handle inn en flaske Ilford Ilfotol el.l. og testet med det. Mitt inntrykk er at Ilfotol gjør en bedre jobb enn Zalo, da jeg også opplevde å ha igjen noen perler og litt fuktighet rundt kanten da jeg først testet med blandingen jeg brukte sammen med VPI (vann, isoprop og Zalo).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor har dere så væsken så kaldt?
    Min UL-vasker har jeg 30 grader 😱
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke denne platevaskeren, men jeg fremkaller en god del sort-hvitt film og har prøvd med både Zalo og blant annet Ilford Ilfoto. Så lenge jeg har samme blandingsforhold (1 dråpe på 0.6 liter i fremkallingstanken) ser jeg veldig liten forskjell på tørking og eventuelle dråper på filmen. Temperaturen på vannet er 20 grader Celsius, er jeg konsekvent på både blandingsforholdet og temperaturen, blir det alltid gode sluttresultater. Kanskje dere kan prøve ulike typer temperatur på vannet, i tillegg til antall dråper Zalo eller wetting agent når dere vasker?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    8.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte litt på å teste høyere temperatur, men jeg ser ikke helt hvordan. Jeg har ikke så lyst til å bruke vannkokeren siden den er i jevnlig bruk til te, mens jeg ikke gidder å bruke kjele. Og tempen vil jo uansett være tilbake nær romtemp etter bare en vask.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Redigert: Jeg synes denne vaskeren er spennende, og er en potensiell kjøper.
    Men jeg reagerer litt på det jeg opplever som en piggene ut reaksjon på kommentarer som ikke er positive om denne vaskeren.
    Heisann mister. Du tar opp ganske så mye i posten din men jeg velger å ta tak i det jeg tror er hovedbudskapet. Nei, jeg mener jeg ikke har piggene ute og jeg har ikke noe annet på mitt program en å forsøke å dele mine HG erfaringer. Når overskriften på videoen til "The Vinyl Attack" er "Not Really an Ultrasonic" så tenker jeg umiddelbart at dette er click bait som andre har nevnt i denne tråden. Deretter spekuleres det i størrelse på strømforsyning osv. Hans glimrende close up bilder viser derimot en plate som så godt som helt ren.

    Min erfaring etter ca 100 vasker er at HG gjør jobben bedre en min manuelle Knosti Disco cleaner. Dette er spesielt merkbart på plater som først har blitt renset med Knosti og deretter med HG. At jeg velger å benytte en renseblanding som ikke er i henhold til manualen er forsåvidt riktig og grunnen for at jeg gjør dette er fordi jeg mener den blandingen gir best resultat. Reduserer jeg mengden isopropanol så blir det noe mer vannrester på platene og for å få dem helt tørre må jeg da bruke 10 minutter tørkeprogram. For morro skyld la jeg en strek med olivenolje på en utslitt vinylplate og forsøkte å vaske først med rent batterivann, deretter batterivann med en dråpe zalo og til slutt batterivann/iso og zalo. Det var kun den siste blandingen som gjorde en god jobb med å fjerne oljen.

    Så langt er jeg meget godt fornøyd med HG. Vaskerutinen er enkel og støynivået akseptabelt. Den vasker platene mine rene, hverken mer eller mindre.

    Mvh
    -BB-
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at min HG ankommer førstkommende tirsdag. Så er det dette med rensevæske, jeg her noe spinclean rensevæske stående, er dette nå å bruke i HG? SpinClean rensevæske
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    HumminGuru:
    • Veldig bra manual.
    • Adapter for 7" og 10" medfølger.
    • Bytte av slitedeler som styrehjul, luftfilter og vannfilter er superenkelt.
    • Retur av vann til vaskekammer må gjøres manuelt mellom hver platevask, litt tungvint.
    • Enheten en noe lett og har harde føtter, så man skyver den noe enkelt ved operasjon (kan vel enkelt fikses med noe mer friksjon mot underlag).
      • Viktig! Etter tips er beskyttelselapper under føttene fjernet, nå er alt så mye bedre mtp. friksjon mot underlag.
    • Enkelt å gjøre ren / klar for oppbevaring etter bruk.
    • Noe støy under vask og tørk, men helt akseptabelt.
    • Vaskereultat er tipp topp til å være en ren ultralyd vasker. Testet med batterivann + AudioDesk middel.
    • Tørkeresultat tipp topp.
    AudioDesk Pro:
    • Veldig bra manual.
    • Ikke medfølgende adapter for 7" og 10".
    • Bytte av slitedeler vannfilter og vaskeruller er superenkelt.
    • Retur av vann til vaskekammer kjøres automatisk tilbake mellom hver vask.
    • Enheten er nokså tung og har myke gummiføtter, noe som gjør at den står stødig ved bruk.
    • Enkelt å gjøre ren / klar for oppbevaring etter bruk.
    • Noe støy under vask og tørk, men helt akseptabelt. Noe mer støy enn HumminGuru ved tørk.
    • Vaskereultat er enda mer komplett med AudiDesk, men denne vasker med ultralyd og ruller.
    • Tørkeresultat tipp topp.
    • Testet med batterivann + AudioDesk middel.
    • Korteste program er vesentlig kortere enn med HumminGuru.
    Konklusjon.
    • De begge gjør en strålende vaskejobb, nå gjelder det å finne en god såpeblanding som passer begge.
    • Prisforskjellen er stor, alt for stor.
    • AudioDesk gir det lille ekstra på et par punkter, spesielt om overflatetemerker/smuss er en greie.

    Noen bilder av dagens seanse.

    AC542D52-2DB1-4998-8A20-CBCF37811739.jpeg


    8CA15188-3FB5-4525-9CFA-300EB2D53539.jpeg


    93682427-CF44-4CC9-BFEB-7F1A83B5F6E3.jpeg
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    8.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For min del blir jeg bare mer og mer glad i denne dingsen. Plate etter plate som tidligere har hatt et bakteppe av svakt knitter etter en eller flere omganger med manuell vask blir helt eller så godt som tyste etter en tur i vibrasjonsberiket vannbad. Veldig gøy og ganske så imponerende, gitt den høyst moderate prisen.

    Snart er det tid for den ultimate testen, Mozarts Tryllefløyte med Wilhelm Furtwängler i 4LP boks fra 1959. Den hadde en gang myke skumgummiplater i topp og bunn, men disse hadde smuldret opp til støv og bittesmå kuler da den kom i mitt eie. Jeg vet ikke hvor mange ganger platene har blitt vasket, men tallet er minst fem - de fire(+) siste helt uten forbedring (hvordan de låt før vask vet jeg ikke, for det hadde jeg ikke mot til å teste). Kontinuerlig knitter hele veien fra track 1, side 1 til siste track på side 10. Såvidt spill- og lyttbart, men såpass ille at jeg aldri har vært i nærheten av å spille gjennom boksen.

    Takler den disse så bøyer jeg meg i nesegrus beundring.
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Vasket en del plater med den etterhvert, og må si meg imponert over den lille saken. Bruker batterivann, ca 20% isopropanol og litt Zalo og platene blir gullende rene og mye knitring mellom spor er borte🤗 holder med 5 min tørketid med blandingen jeg har 👌
     

    player

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    1
    Hei,
    Jeg har fått min HG og skal til å lage vaskeblanding, men har ved en feil fått kjøpt 95 % etanolbasert desinfeksjon. Kan det brukes på lik linje med isopropanol?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    For min del blir jeg bare mer og mer glad i denne dingsen. Plate etter plate som tidligere har hatt et bakteppe av svakt knitter etter en eller flere omganger med manuell vask blir helt eller så godt som tyste etter en tur i vibrasjonsberiket vannbad. Veldig gøy og ganske så imponerende, gitt den høyst moderate prisen.

    Snart er det tid for den ultimate testen, Mozarts Tryllefløyte med Wilhelm Furtwängler i 4LP boks fra 1959. Den hadde en gang myke skumgummiplater i topp og bunn, men disse hadde smuldret opp til støv og bittesmå kuler da den kom i mitt eie. Jeg vet ikke hvor mange ganger platene har blitt vasket, men tallet er minst fem - de fire(+) siste helt uten forbedring (hvordan de låt før vask vet jeg ikke, for det hadde jeg ikke mot til å teste). Kontinuerlig knitter hele veien fra track 1, side 1 til siste track på side 10. Såvidt spill- og lyttbart, men såpass ille at jeg aldri har vært i nærheten av å spille gjennom boksen.

    Takler den disse så bøyer jeg meg i nesegrus beundring.
    samme hadde skjedd med en Mozart Edition Philips box jeg kjøpte fra UK....støvsugde den først med en myk børste på Dyson for å få bort de værste restene.,..deretter dro jeg over med en ren mikrofiberklut før Humminguru fikk prøve seg.......ble igjen endel rester som igjen måtte tas manuelt med fiber, men en vask til så ble de bra.....trikset er å få partiklene ut av vaskeren etter hvert plate...
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    8.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Godt å høre! Og ja, jeg tenker vel at med akkurat disse bør vannet skiftes mellom hver plate. Jeg venter til nattevaktene er over, for et annet problem er at guruen ikke vil dra disse platene rundt siden de er svært tunge og kantene er flate. Dermed må jeg stå ved siden av vaskeren gjennom hele prosessen.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Ultranewbiespørsmål: Tar ultralydvask rotta på statisk elektrisitet også, eller er det bare tilfeldigheter i sving her?
    Jeg la plutselig merke til at ingen vaskede skiver er statiske...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av mine plater som har snurret i UL-vaskeren sliter med statisk elektrisitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn