HT / PSU BORBELYS BALANCED PREAMP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har artikkelen eller annen info eller komplett fra glass audio , spesiellt PS og glødere for borbely balanced preamp som bruker ecc 83 og 81 ?

    Jeg har blitt så nostalgisk med årene , vet ikke om deter ett bra eller dårlig tegn ?

    anyhow , anyone ?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takk ,JR har ikke fått meg meg den før i dag :)
    akkurat hva jeg hadde i tankene
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ett lite side prosjekt siden jeg har så mange rør og jeg føler meg forpliktet :)

    Denne preampen skal ha PS på 200-250v dc og en elektrolytt er banken, kan jeg bruke en polypropylene ? Jeg har noen mundorf tube caps på 600v Jeg så ett program der en som sverget til polyester , Og hvor finner jeg en god regulator fet ?for jeg tror jeg vil gå for en ss power supply fremfor tube
    IMG_2241.jpg
    ,
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Spændende projekt du har gang i. Jeg har engang lavet en Rør preamp. 2 forskellige koblinger blev prøvet og strømforsyningen blev lavet med motor kondensatorer MKP. Der blev brugt en højvolts version af IRF som regulator. Desværre har jeg ikke længere diagrammet som Kortvarig gav mig. Resultatet blev overordentligt godt. Den kobling med mindst feedback blev klart foretrulket. Jeg følger spændt med på hvilke råd du får her. Så vidt jeg husker blev Irf 840 brugt til regulatoren. Det er omkring 20 år siden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er vel strengt tatt inden logiske grunner til å bruke PP som filtekondis istedet for gode el'lytter, - men om du absolutt må, - så tut og kjør... blir nå stort i forhold...
    Her er et skjema til god regulator i nederste del av bildet... du får sjonglere med zenerverdiene til det passer...

    Schaltung-NT-Neu.jpg


    EDIT: Ser at oppløsninga gikk ned... her er linken.....http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Roessler-Amp/Schaltung-NT-Neu.gif
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er vel strengt tatt inden logiske grunner til å bruke PP som filtekondis istedet for gode el'lytter, - men om du absolutt må, - så tut og kjør... blir nå stort i forhold...
    Her er et skjema til god regulator i nederste del av bildet... du får sjonglere med zenerverdiene til det passer...

    Vis vedlegget 565470

    EDIT: Ser at oppløsninga gikk ned... her er linken.....http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Roessler-Amp/Schaltung-NT-Neu.gif
    Muchos Graitaz ,skal få kikket på linken ordentlig ,,, og nei PP bare for jeg har dem og noen hadde erfaring med å bruke dem , de var dyre og '
    Dette kommer ikke til å være main amp, eller dvs det vet jg jo ikke enda :)

    Bye the way ,,,Hva tror du om batteri gløding ?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Husker ikke hva slags rør som brukes i denne, men ett 12AX7 bruker typisk 2W... batterier er knotete, siden de må også må lades :cool: Tror godt regulert DC gløding er greiest for preamps.. men alt er mulig, om man bare aksepterer ulempene som alltid følger....
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Endelig er det litt tid for kjærkommen hobby igjen ,:) På MC verkstedet har det vært absolutt fullstendig texaz , siden februar og til litt etter fellesferien . I tillegg til temperaturer på optil 33 gr inne på verkstedet :(Vel ,dagens høyde punkt var å overlate kjøring til kundene ,,,,, jeg kom meg raskest til en bade strand der jeg kunne coolen " :)Eneste hobby syssel i sommers var testing av Cardas signal cabler , og dt var bare sinnsykt gøy , men dyrt .Litt off topic men som en svoren kablel fornekter , har jeg alldri opplevd en kabel med en slik total tonal balanse og som ivaretar fase og dynamikk samtidig , det var bare gøy:)

    I på vente på deler til borbely preampen fallt jeg for fristelsen å kjøpe 2 ferdig psu men også en mao / hetian preamp ferdig bygget print , Ebay selvsagt !
    Jeg har akkurat fått dem og de ser ordenlig bra ut , bare kjente komponenter nichicon , hfa like rettere wima mm:)Det vil vise seg , jeg har allrede testet og svidd av " 2 motstander , heldig vis tror jeg dem var som sikringer og allt fungerte ette å ha redusert lasten med motstand i serie (en 15 w 220v pære)
    Heldig vis bestillte jeg trafoer med dobble sekundært lindinger , psuene var nemlig av typen voltage doubler og trengte bare 130 volt . Er noen kjent med fordelen med akkurat det kontra full wave likeretting ?Neste steg er å hooke opp allt for testing og justering på treplata , som jeg gjør med allt jeg lager .Hvis det ikke funker der så funker det heller ikke i ett kabinett vet jeg .

    Preampen : Mao hetian er visst en oppskrift brukt av flere og med varianter , min kan bruke 12ax 7 og driver at 7 , eller bare 5751 eler 6201 .Genialt for det er akkurat det jeg har hauge vis av ,

    Jeg komert til å sette den opp som den er tiltenkt , men må si at jeg er fristet til å leke litt med den
    Jeg kommer ikke til å bygge tube riian til Erno , men spennede det ha gjør i mc til mm stegene
    dobbel Kascoded fet til til tube vs cascoded tube i mm .Den fyren er bare genial

    Tiden vil vise som jeg og er inntressert i lyden jeg kan få ut av prosjektet , Alle rørene jeg har er selekterte , så det er ikke det det skal stå på og main project is still borbely tube preamp:)

    Ett bilde av kommende tst oppstilling
    mao  hetian.JPG
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Etter å hooket opp med dual mono supply og provesoriske koblinger for evt dac hoved anlegg og min pensjonerte iphone som tjener som nett streamer på verkstedet.Jrg hadde separat oppstart på alle supplyene med variac, og den sa all good to go.Alle ref spenningene var innen spec :)
    Jeg vet ikke om selger hadde intensjon om å gi meg diagram , jeg ventet med å gi ham feed back inntil inntil , ellers hadde jeg anmerket det som en drawback i ebay FB. Jeg slet litt med psu selger , men fikk og til sist en hånd skrevet notat ,,,,,, det kan være likt , har ikke sjekket
    Med hensyn til mao hetian , så fines den vistt nok i flere utgaver eller revideringer .Jeg opp daget feks at det var implementert input filter i tillegg / eller DC blokk?
    Det skuffet meg litt , akkurat som mine tripath clone "printene var ett ekstra filter der og :(
    Så forventningen var ikke sky high ,,,,,,,, men så da det plutselig kommer lyd ut av fa.....skapen , og ja tilmed god .Først av allt mått jeg sjekke at ikke EQ var på for slik bass og fylde hadde jeg ikke med iphonen rett i power ampen ever , selv om nivået for god utstyring var til stede .EQ var av ,En liten erfaring her var og noen av de rørene som jeg har brukt og spiller brukbart hadde stor microfoni" i første steget .Så av gjort kan denne lett brukes til å vurdere microfoni .Ut med reserve røra" og inn med rca v1 og 2 .Jeg kan bare si wow,
    For det første disse har jo lite elle ingen microfoni , det samme med tfk , bare deilig vellyd
    Høytaleren er sko boks størrelse kef / seas excel , og jeg visste egentlig ikke at disse kunne formidle musikk og bass på en slik måte , og vidundelig topp til tross en digital powerforsterker ,,,, jeg klarte å bytte tilbake min gamle TA0105 500w x 2 i 4 ohm ,Det er ikke noe over kill med hverken power eller ekstra input gain )
    Jeg skulle egentlig sjekket med scoopet ,men tar det senere ,Støyen er og super lav , den hverken brummer , eller suser , enten volumen er stengt eller helt åpen ,( alps 100k)
    Neste runde er hook opp på hovedanlegg , rett i dacen

    pris på amp uten rør var nok 800 , psu 600x2 , trafos 600 , alps pot 400
    mao  hetian all hooked up.JPG
    test station.JPG
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Any one , jeg sliter med å finne constant current dioder , 1 mA helst ller 2 mA j505 eller e102 eller cr 200
    noenn tips ?
    Jeg er så gammeldags og at jeg vil bruke print spyd og ikke skru klemmer på borbely ampen
    HVor får man disse ? , jeg har trålet rs , elfa , farnell , noen som har noen tips her og ?

    Ellers funker kina ampen upåklagelig , og psuene jeg tenker bruke til borbelyen senere
    Uten tvil er tesla 83cc og tfk 801 er helt konge "også her , selv om jeg har evaluert alle røra mine tidligere gjennom power ampen min :) Jeg har og bestillt en powersupply m full wave like rettiere og kommer til bruke den som støyer minst av dem
    Så jeg er super spent på å få de siste biten til den balanserte borbelyen
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takker alle for nyttige svar og linker , Jeg må bokmerke dem :) Men ingen ting er som før da man kunne finne " allt i en papir katalog og lage sine egne indekser
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Elfakatalogen på nett er en pest og en plage..... De bruker tydeligvis et oversetterprogram som til tider og altfor ofte kommer ut med navn på deler som er fullstendig på trynet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Og nu er alt meget lettere med Google synes jeg. Desuden bliver kataloger forældede og det er spild af ressourcer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er ikke papirkataloger jeg snakker om... det hjelper heller ikke med google i nettkatalogene til leverandører når feks "switchmode" strømforsyning blir til "vekslende strømforsyning", som bare er ett lite eksempel..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke papirkataloger jeg snakker om... det hjelper heller ikke med google i nettkatalogene til leverandører når feks "switchmode" strømforsyning blir til "vekslende strømforsyning", som bare er ett lite eksempel..
    Ja enig ,godt at det ikke bare er meg som har problemer der :)
    Kan det ligge i at det er programmer laget i kina ?, Før ble manualer og kataloger overlatt til oversettere som kunne språket og i tilleg hadde tilgang til tekniske formuleringer og termer
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Sløv søndag ,men ett av høyde punktet var adesanya seier over costa og hans postfigth message " til vennene "hans .,Den gutten er ikke redd noen :)
    Tilmed sykkel tråkk runden er unnagjort og en runde med de nye " rosso corsa 2 , De er f,,, meg helt insane :)Bilde nederst

    Det går trått m borbelyen , men det er en slags progress , og jeg har jo vært så heldig og bortsjemt tidligere med å kjøpe BA kit ,all included , Ønsket du customisering eller targeted komponeter fikk man det og

    Siden jeg har engang hatt ett uhell med spennings railer , dvs skru terminaler så, unngår jeg dem der det er mulig , Jeg har i min tid alldri opplevet en lodding som har løsnet
    Jeg måtte lage meg en hul dor som jeg banker dem inn med , anlegget er ventil justerings rattt til gamle honda / suzuki :) ,,,, bare for at det passet seg sånn
    Jeg fikk tak i constant strøm dioder " eller nå heter det current limiter ?
    Nå er jeg på jakt etter noen gode metal oxide til anode resistorene , eller tantalum ? 1,2-2w

    Jeg foretrekker minst mulig farving , så de andre komponetene er og industrial typer av god kvalitet lcr , vishay.
    Jeg har noen jacson eller wurth for psu , de er fysisk litt større enn nichicon ,Kjenner ikke kvaliteten , anyone heard of ? De var ikke billige .
    dor og anlegg.JPG
    IMG_3240.JPG
    IMG_3241.JPG
    rosso corsa 2.JPG

    to be continued
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Legger ut ett sjema over BA balanserte line ampen , conseptet er genialt og den har lav forvrengning , og best med matchede trioder .Erno bruker faktisk flere av toplogiene fet / rør om hverandre ,eller komboer av begge ,,, Så denne finnes i en ren fet utgave som jeg var heldig å finne PCB til
    My next project ":)

    Den kan og brukes SE da plukker man bare ut V3 og og input 2 til gnd ,Den er DC koblet inn og har kun lokal FB :)
    eb bal line amp.JPG
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Harepusen brugte du ikke rød locktite på skruerne?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Harepusen brugte du ikke rød locktite på skruerne?
    Det har jeg alldri brukt , bruker det dog i mc mekanikkens verden der det er på krevet
    Det er ikke det at skruene skrur seg opp" men at en kobber tråd spesielt multi strand mister spennet over tid og kan løsne eller lage overgangs motstand og så mye at en forsterker mister feks en rail , som er fatalt .På de digitale ampene brukte jeg dog støtte hylser som man trer over den av isolerte ende , det er litt bedre ,
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis kobber flyter i en forbindelse, har man nok dratt til langt hardere enn man bør...... når det er sagt, så er endehylser på flertrådig ledning nesten et krav, - i alle fall der hvor det skal gå strøm av noen størrelse....
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Lørdagen og Søndagen gikk til med til bare rør " prosjektet ,,,,dvs måtte " ut i regnet på sykkeln den vanlige recovery " runden.
    Tiden står stille når jeg holder på med prosjektene mine :)PLutselig er det svarte natta og legge tid forlengst :(
    Mange år fet amplifier bygging har gitt meg ett lite overskuddslager med høyt specca komponeter , så disse bruker jeg nå ,,,LCR nichicon Panasonic FC caddock , z201 . polystyrene cap bypassing mm
    Ellers standard metall film 1 % type . .Her i dette prosjektet har jeg ikke gått av veien for serie kobling av feks motstander så vel paralell for å øke power rating .Jeg ville gjerne brukt noen tantal for targeted use ,de finnes dog hos parts connexion ,,,,, men akkurat nå vil jeg ikke vente.


    En amplifier ble iallefall klar , og jeg ville kjøre den før noe annet .Vel powerene fra før har funket upåklagelig , Også nå enda ett ekstra driver rør .Allt kom kommer uten fy r og flamme kommer som bonus , også denne testen Det vil si , en amp målt og klar uten lyd ??? Noch einmal " en forbannet RCA plugg . Framtidig tiltak - Fra dags dato av kommer mine siste kreajoner til å komme med kun XLR.
    .I allefall lot ampen seg lett justere både anode spenningen og gain , super stabil og nøyaktig og stabile settings "Scopet viser heller ingen unoter i allefall med tfk 803 og 801 drivers ,
    Det blir ikke helt rett , men koblet den opp som en stereo dvs mono i 2 kanaler , der ene fasen er invertert og korrigert på ene høytaler utgangen .Den spiller rent og klart , så jeg er klar for final justeringer av den andre kanalen .Og da ett nytt problem introduseres , nøyaktigheten av ett potmeter holder ikke for balanserte signaler :(Men jeg har mange presisjons motstander og noen enkle switcher , mulig jeg lager meg en enkel gain kontroll ala shunt
    eb894-211 klar  for å  kobles opp.JPG
    1 amp som stereo liksom.JPG
    100mv  in- pos  phase output shown.JPG

    More to come ,,,,,fluken viser hvor lett og nøyaktig ampen lot seg justere "positiv og negativ fase med 100 mV in :)
    100mv in  neg  phase otput shown.JPG
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært ett kjør uten like helt siden i sommer ,Lite tid til hobby mekking annet enn lytte på kabel , det var moro. Nå i midlertid skulle det roe seg med jobber men har enda ett rush « med jobber som skal hjem før snøen , og der er jeg på over tid nå med de MC som ikke er ferdig , de må hentes på henger . Jeg har allike vel fått litt hobby mekke tid , men klarer ikke styre tiden , det blir seint på natta enkelte ganger .D amp psu reparasjoner og en fet amplifier up grade i tillegg « Jeg hadde og ett par ordentlige set backs som tar opp tid . Det irriterer meg slik at jeg bare blir mer hypa « Det kommer til en avslutning og konklusjon på borbely balanced og mao hetian «

    Ikke fornuft , bare ren nostalgi , gjør at jeg kaster meg i gang på rør pree , gammel støyete teknikk der komponent variasjonene kan være så store at de egentlig ikke duger til annet enn søppel kassa , noen rør også NS , i min erfaring . Borbely kommenterer jo selv klart rørets ulemper innledningsvis i artikkelen av tube preen i glass audio .
    Jeg har bygget veldig mange av hans kontruksjoner ,fra bipolar til fet / bipolar men alldri med rør ,,, avsluttet med med allfet» serien .Der han bruker symmetric topologi ,dual cascadeded diffential inngangs trinn som er signatur designet i flere av hans siste konstruksjoner . Den finnes « i dac ,pre ,head amp ,stage 2 riia og tilmed power ampene . Beskrivelse av lyden ,,,,,,, coherent ! Så ,,, derfra til å gjøre ett baklengs hopp i teknikk « så er det en viss forventning allikevel.

    Begge tube preene hadde stor andel brum og Borbely tuben alltfor høy gain gjorde det ikke bedre heller. Jeg holdt på å gi dem opp . Begge preene spillte tilfred stillende på det lille anlegget jeg har på verkstedet og var støy tyste på de små høytalere 85dB , De store har en effektivitet på ca 103dB og det ble for mye Jeg starter arbeidet med den som støyet minst ,,,Borbelyen ,,,

    For å få lavere gain ,uten feed back loop helst , prøvde jeg kombinasjon av spenning deler og øke katode motstanden litt uten ødelegge arbeid /ref spenningene , .Scoop og lytte tester for hver omgang. Jeg prøvet og balansert mode men måtte inter face begge inputs til dacens utgangs filter . Jeg gikk tilbake til SE /BAL, jeg synes den låt best , jeg slipper presisjons attenuering og det gir meg og flere bruks muligheter .Jeg havnet da på en gain fra x 14 til X7 som er mer enn nok til mitt bruk ,Jeg kan bruke vanlig potmeter og preen kan således være en SE «med diffrensial inngang , tar bare ut røret for negativ fase . Den har enda gain for evt low input som iphone eller sånt . I tillegg var dual GND med separat PG og SG var en stor fordel her for minimere støyen , pluss ny rework hookup inputs / outputs. Sist var faktisk ny selektering av rør .Alle her testede røra måler ok , så var det ett par selvfølgelig som ødelegger for meg allerede med engang og flere runder før jeg oppdager at det ikke er ett bare ett rør suser og sisler . En nesten ubrukt nos « tfk 801 LJeg merker de røra som er mest microfoniske i tillegg . TFK , rca black plate, ge grey plate 5stjerne triple mica hadde lite microfoni .Mest hadde enkelte av de billige electron /HK røra ,

    Støyen er etter tiltaka nå brukbar lav ,( de store høytalerne )og muligens det beste som kan komme ut av konstuksjonen som helhet ,inkludert rør og psu. Bare for å streame musikk og brenne rør bruker jeg de billige nossene , en viss match har jeg på triodene alike vel. Putter jeg inn de beste røra får jeg virkelig diggbar lyd , transparans ,dynamikk og detaljering .Til forveksling ikke lyd signaturen ulik fet preen .Borbely tube preen har ikke utpreget forward tube sound som enkelte tubes har , inkludert Mao Hetian «Den har en mere nøktern gjengivelse , stram og definert og er exstended i frekvens endene i forhold .På de små høytalerne synes jeg avgjort sistnevnte var desidert konge « Den hadde en egen evne til å fomidle allt like bra , super røra eller de billig e nossene , same shit det liksom «Jeg ble ofte fast limt i stolen å lytte til radio i stedet for å jobbe . Super lyd på skoboksene , dog må jeg kreditere seas excel elementet for mye av god lyden

    Bildet mezzi PCB , min frenetiske øvelse på å senke støyen

    To be continued,,,
    MEZZY ON  BOARD INTERFACING PHASES  , LOWER  GAIN.JPG
     
    Sist redigert:

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Flotte deler du tester med :) Hvis jeg ikke husker feil så har Borbely bodd mange år i Norge og snakker Norsk. Kunne jo ha sendt han en forespørsel og diskutert med kilden for opphavet. Kun et tips;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Erno Borbely kom til Norge som ungarsk flyktning i 1957, og studerte ved NTH. Han jobbet for NRK i endel år, før han endte i USA...
    ET interview med han av Jan Didden finnes her..https://linearaudio.nl/my-interviews
    Jeg vekslet en del brev med ham på 80-tallet, og fikk alltid svært hyggelige og grundige svar...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja , Erno var konstruktøren som alltid var behjelpelig med hans konstruksjoner
    Bygget hans servo 100 i 1985 og etter det vært venner "og likte å skrive på norsk eller prate norsk :) Han sendte meg alltid teasere" på de nye prosjektene sine , har ikke hørt fra ham på noen år nå
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Lyden Jeg har brukt både klA blokkene og en dual mono T amp i test oppsettet . Foruten om klA magi ,så funket det som ei kule også med Tripath 3020 nte» revisjon « brokoblet og med rør pre partner = god lyd «og uendelig effekt uten klipp og vreng Jeg brukte de beste av mine Interconnects under hele testen. Cardas , steget ned er planet wave / d addario også for sin naturlighet imo , billig er den og .Dacen diy HB1704x8 nos mode .Feed I2S enten PWT eller stream usb/I2s( isolated psu, s)Dac inverter EB 438 klA, output filter 6dB ved150kHz

    Første test ut er alltid radio testen med flere kanaler NRK .Jeg elsker radio , stemmer , lyder fra og i studio og musikk må fremstå naturlig . For eksempel «Greni timen «, med Øystein s litt bassete stemme og der han har besøk i studio av kjente og ukjente artister . Øystein leder programmet på en personlig og menneskelig måte. Ett morsomt og underholdene program ispedd musikk . Det er mange andre bra program , perler fra plate arkivet « kåbboi « og syng « for eksempel m god lyd . BTW ,,, Har NRK fått nye mikker eller annet utstyr ?, jeg synes noen av programmene brillerer lyd messig .

    Test musikken min generellt så velger jeg den min random , dette er favoritt musikk jeg kjenner inngående . Tube preen gir full rettferdighet til Telarc innspillingen med shemeika copeland , never going back ««hele cd plata . Den maner bare frem en anelse større sound stage ,,,og det uten at det blir ullent . En annen CD som utmerker seg av flere andre gode er for eksempel « Bryan ferry , as times goes by»

    Med TFK eller RCA/ GE formidles små ensembler så som vokal og akustiske instrumenter på en enestående måte . Detaljeringen er super det samme med sound stage .Det er er ikke det at den ikke er er detaljert nok for eksempel ,,,, I en sammen likning der jeg gjorde flere rett på hverandre preamp switch ; Jeff beck live at ronny scotts» stream opptaket i 720 HD . For eksempel lyder fra publikum og klapping , Det gjengir begge preene , bare at allfet pre i ren sammen likning nesten pin pointer dem i lyd bildet de forsjellige og deres intensitet og tempo« Tuben gjør det liksom litt som ett slør i bakgrunnen .

    Kansje helt ubetydelig , jeg trenger jo ikke for musikkens del vite hvor tilskuerne sitter som klapper og hvor mange ,og om en hostet i tillegg og ca hvor han /hun satt . Men det faktum at jeg blir spart for publikum støy» er vel ok , bare den ikke frarøver meg andre detaljer ? En positiv detalj dog , jeg synes rør generelllt har en tendens til å gi deg tidligere ett satisfaction level « lyd nivå enn transistor og uten EQ vel å merke . Selv om jeg digger lyden i meste parten av tiden så merker jeg meg at den gjør ting litt annerledes ,den glatter liksom litt på lyden , Til tross for at rør er hurtige og kan jobbe ubsværet med høye frekvenser , er ett inntrykk jeg sitter igjen med at den all gjengir transienter litt softere ? « enn SS / fet , for eksempel bare for å illustrere: ett hardt enkelt slag på stor tromma så virker lyden av ss/ fet kortere i tids domenet ,mer eksplosivt og kontant ,rør tar igjen med å være litt delayed»eller en anelse komprimert ? men til gjengjeld mere pompøst « Det er ett av noen av inntrykkene jeg sitter igjen med etter lang tids lytting av rør preen selv med de beste røra. Den store rør poweren har jo litt av det samme ,,, men der sitter jo en mammuth trafo på utgangen , Jeg hadde derfor en forventning om at så ikke var tilfelle på rør preen min og . Denne er DC koblet inn så men har den kondensator ut , Jeg fikk ikke prøvet rør pre til rør power ,men av gjort er jeg intressert i å få til det , må bygge om til xlr inn på poweren først .Kansje det blir en bedre interfacing .
    Flere av Lpene mine har jeg og spillt .Mange av platene kler den litt varmere sounden , til tross for at jeg har litt varme fra min DV xx2 mk2 i tillegg . Men ,,,,,,etter så lang periode med lytting rør nå , så var det faktisk befriende og litt gledes rus jeg koblet opp allfet preen og hører hva jeg har gått glipp av eller ikke Første ut er stream opptaket ;we need a mother «
    almoust chistmas.JPG


    Ane Bruns nye super aktuelle , geniale fremføring og unike lydbilde mix , en perle av mange . Selv om jeg har allerede spillt denne låta ett utall gange med rør nå til stor tilfredstillelse . Fet preen dog bringer inn liksom en ny dimensjon i lydbildet , det er nå mindre pompøst og litt av kledd « men til gjengjeld ett glass klart mix av multi layerne bla koret og Ane Brun sin fjellstøe stemme , sub oktavene blir fysiske i den grad jeg nesten får frysninger, de stopper når de skal « Tube versionen låt ikke dårlig i så forstand ,,,,men ett eller annet , fet pree frister meg til ett hinsidigere volum på akkurat på noen låter og som for eksempel denne .

    Bildet almoust christmas «klar test oppstilling og lav støy

    Litt mer om det praktiske kommer…..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dagens active recovery med hjultråkk økt er unnagjort , Tungt i våte grusen , men har litt bedre samvittighet ,,,, spesiellt nå i julen J

    Jeg fant noen måle spec eb 894 på tampen, bilde
     

    Vedlegg

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Byggingen
    Signal rør må være nos ,,,min erfaring .EB 894 tar lett alle mine 5751 og 6201 samt alle TFK .Alle røra mine har en brukbar triode match og lot seg derfor justere innen gain range ,DC og balancen. Erno mente bestemt at siemens var favoritt i denne konstruksjonen . Den var veldig kresen på gnd hook up ,,mer enn transistor , Den occilerte dog alldri under noen testene , heller ikke på åpne innganger , som sjedde noen ganger under innjusteringer og mine tweaks , så det virker som en stabil konstruksjon .Jeg finner ingen måle spec på denne selv han alltid utfører på allt han lager .En viktig ting å påpeke er at den har en relativ høy utimpedanse som må tas hensyn til .Anode motstanden er 10 k omtrent ds som utgangs impedansen . Hos meg hørte jeg ikke forsjell på ca 50 k og 100k load som er T ampen og kl A ampen . Jeg bruker potmeter helst conductive plastic av bourns , tdk. Blue alps carbon er bra for every day use « Den har bra sporing , god nok for stereo.For balansert er det avgjort attenuator med presisjons resistorer som gjelder , gjerne shunt type .Tube inngangen er 1 m , så man i viss grad kan interface input kilden .Selv om jeg er motstander av alskens sikrings kretser og servoer generellt så vil jeg allike vel anbefale en mute av output « i øyeblikket avslag» ,spesiellt om power ampen er anlog dvs og kl D. I tilfelle man selv slår av i feil rekke følge .Stort spenning sving på utgangen kan oppstå under utladingen (290 v DC )til tross for output cap L,,, .En annen ulempe synes jeg var batteri driften for negative bias . Når jeg spiller , så spiller jeg gjerne flere timer og mer i strekk . Jeg tror og jeg vil lage en egen supply , for jeg har brukt opp 3 par 9 v duracell batterier allerede , de er ikke billig
    Den kostet meg ca 800 pcb og komponenter , dual psu ca 1600, ellers små deler fra reste lageret mitt ,Super nossene mine er ca 2-3tusen , mot de billigste ca en tusen lapp +- , trafoer ca 800 .En total på ca 5 k for en vellydene diy pre, ikke tatt med chassi , den kan bygges inn i hva som helt bare den får litt luft . For samme prisen kan man garantert få lavere støy og lavere forvrengning i ett økonomi ss/fet kit , men slettes ikke sikkert samme lytte glede . PS Andre tiltak er avgjort sikkerheten som må i varetas både ved bygging , så som kabinett utforming og isolering av de svært høye spenninger , her 2 x 290 v dc .Det er spenninger man ikke leker med . Min far ,X radar officer sa alltid; en hånd på ryggen og tykke gummi såler «Jeg vet litt om begge deler . EB 894/311 finnes på ebay både i deler og PCB ds med PSU full wave og doubler .typen
    GENIUS DUAL  SINUS  APP.JPG
    Opp gradering evt ,kan jeg få en tanke mer transparans ? Jeg en egen targeted practice « for fets resistor bestykkning basert på lytte forsøk og så ledes overført dette til rør preen , men fikk ikke gjort helt som jeg hadde tenkt , så det er noen bestykkninger som skal skiftes i anodene og de blir kansje utført i julen : Kemet keramisk i white cathode followerne og noen low noise Dale for inngangs trinnet . Side prosjekt er å bygge XLR brønner inn i carverne . Da kan jeg teste final « rør pre til rør power . Blir resistor modden godkjent « bygger jeg den mulig inn i ett gammelt vdrs9 kabinett og med ny front plate . Den støyete Mao hetian får nå ny full wave rectifiers mono supply» og en lap top psu / lt 1085 reg til heaterne «

    Målet er å få ned støyen også i den , det må være noen ground loops der .Det blir mono suppy denne gang . Har gjort noen tiltak ,en ny revidert hook up for power gnd og signal gnd. Tiden vil vise . På JBL ene støyet det slik at jeg like gjerne kunne stillt inn radion på Kiev senderen .

    Mer om Mao hetian seinere

    Bildet ; genial 2 tone sinus app , individuellt justerbare frekvenser fase og gain , her balansert ut
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En liten teaser på neste prosject ,Kunne ikke dy meg . All Jfet balanced SE av Borbely.Leste AE artikkelen fra 99.Fet hadde jeg fra før ,,,,men har jeg nok ? og med rett Idss ?
    Topologien er prikk lik rør ampen her beskrevet ,her bare fets og ultra low forvrengning Forvrengning er
    ALL  J FET BALANCED  SE.JPG
    0,0078v 3 v rms load 10 k eller no load .Den kunne vært enda lavere , men her ble det ett kompromiss og current drive abilety som ble prioritert .Vel jeg har brukt tid på å tilpasse idss og load source resistorer . Veldig lite info om arbeids spenningene , menlitt regne hjelp og plug in og måle . All good to go ,ingen flammer eller røyk . Her er en ferdig kanal , bare scoop testen igjen .Jeg er spent :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    BJ takk for info , de siste jeg har fått er lsk , og vet de funker i CI phono trinnet .For diffensial trinna liker jeg best lyden av sk 389 /j 109 i tillegg har de så vannvitting lav drifting at jeg da kan kjøre servo less "både på daccen og power ampene
    Matchet single fets tracker nesten vel så bra hvis du hyper matcher og limer dem sammen . Nå i julen slakter jeg en mugs " LB audio).hvis jeg ikke har i skuffen min :)
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Flotte deler du tester med :) Hvis jeg ikke husker feil så har Borbely bodd mange år i Norge og snakker Norsk. Kunne jo ha sendt han en forespørsel og diskutert med kilden for opphavet. Kun et tips;)
    Du vil trenge grave-redskaper...eller et medium, om du forventer svar fra Hr. Borbely... -etter hva jeg har hørt...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn