Horn høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Selv bruker jeg dette.

    Vedder at det finnes gratis programmer som er like gode og helt sikkert bedre da dette er rimelig gammelt blitt. Sikkert noen som roper ut forslag til programmer som kan benyttes.
    Uansett er det greit å starte med programmer som tar seg av den lette biten, kassene.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Sett litt på det men blir mye å sette seg inn i så tror jeg bare dropper hele greia inntil videre👍Kan fort bli fiasko. Funker jo ok det jeg har også. Men takker for innspill av alle😊😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Alle som bygger selv har startet et sted og har minst en fiasko bak seg. Det er ikke farlig å gjøre feil - det er å ikke lære av dem som gjør at man til slutt ender opp med noe man vil leve med.

    Da du sitter med fullt reversibel løsning så er det bare kasser og noen få komponenter som skal til for å i det minste ha prøvd.
    Kjør på fremfor å gi opp. Kan jo være det blir overlegent det du allerede har tross alt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Min største fiasko var denne. Hadde jeg bare kjøpt DSP den gangen 😩

     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Personlig hadde jeg spyttet inn litt mer penger i elementer (enn de celestion) da kassene fort hadde blitt dyrere enn elementene. En annen løsning er å kjøpe ferdige kasser, veit at det lå et par med ae15tdm på torget her til 15k, der var jo kassene ferdig og det var bare tut og kjør.
    Uansett drivere og slikt så må alle starte et sted, jeg kjøpte billige drivere til første prosjekt, det ble hverken som tiltenkt eller fin finish, de ble kastet før i år .... Bygg nr.2 (ultimax 18" subber) og nr.3 (basstårn+subber) har en finish som er til å leve med, mens "råvarene" koster en god del mer, det angrer jeg ikke på. Trenger ikke gå ekstremt til verks i starten (eller i det hele tatt), men det finner man ut av. ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Min største fiasko var denne. Hadde jeg bare kjøpt DSP den gangen 😩
    Jeg har xx antall fiaskoer på CV'n, men jeg bare smiler og går løs på neste prosjekt.
    Det er ingen ulempe å inneha pågangsmot.
    Fin bonus å finne ut hva som IKKE funker...og kanskje lære litt også. :unsure:
    ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nå er 15k en del penger for mange da. Og det jo ikke akkurat en liten rigg du har Markus H. Det vil alltid være noen kompromisser.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Enig. Bygg med det du har. Er det første gang så er det viktigste å få det til. Ikke få det mest perfekte resultat med allerede mer kostbare deler. Med en ekstra 12 tommer og delefilter bør det være en endring i det som kommet ut. Har det gitt mersmak så kan man bygge og bygge for det gjør en jo gjerne. Liker man det ikke er investeringen minimal og fallhøyden lav. At ting koster mer er ikke ensbetydende med at resultatet blir bedre heldigvis.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Sett litt på det men blir mye å sette seg inn i så tror jeg bare dropper hele greia inntil videre👍Kan fort bli fiasko. Funker jo ok det jeg har også. Men takker for innspill av alle😊😊
    Syns vel du gir opp litt raskt. Som H:R skriver, alle har hatt en fiasko en gang. Og man lærer av fiaskoer.
    Det fine er at det er mange som kan hjelpe til her inne. Å beregne kasser er det nok mange som stiller opp på. Du har jo en deling på hornet ditt allerede som du kan bruke som utgangspunkt.
    Den viktigste investeringen din er kanskje en målemikrofon. Da kan du måle deg fram til et resultat. Det var slik jeg kom i mål med mi passive løsning, alt gjort online med en som ville hjelpe meg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kremt!
    Nå er nok den 15"ern som du allerede har ganske så gode oppover i frekvens.

    Det spriker fælt med rådene som blir gitt i denne tråden.
    Selv ville jeg tenkt meg veldig godt om før fant på noe.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kremt!
    Nå er nok den 15"ern som du allerede har ganske så gode oppover i frekvens.

    Det spriker fælt med rådene som blir gitt i denne tråden.
    Selv ville jeg tenkt meg veldig godt om før fant på noe.
    Var det jeg fant ut også😊 Men det er bare godt ment av alle. Blir som å pusse opp en gammal tresnekke å spørre 10 forskjellige åssen treolje som skal brukes. Da blir en som er helt færsk i gamet litt frustrert😂
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Kremt!
    Nå er nok den 15"ern som du allerede har ganske så gode oppover i frekvens.

    Det spriker fælt med rådene som blir gitt i denne tråden.
    Selv ville jeg tenkt meg veldig godt om før fant på noe.
    Beste innlegg så langt :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Når man skal DIYe seg et hornsystem så gir det uante muligheter innen STOR lyd (dynamikk, oppløsning, fravær av forvrengning, evne til å spille svært høyt, mikrodynamikk ved lave volum, dypdeperspektiv i lydbildet +++).

    På den annen side så dukker det opp en mengde kompromisser som dreier seg om kostnader, plass, kompetanse, aktiv vs passiv deling, spredningsmønster, fase, hva man aksepterer av oppbrytninger, loading, beamimg, osv, osv, osv.

    Når man lager en tråd som denne og mange rådgivere kommer på banen så har man kanskje sine egne favorittproblemstillinger man forklarer og forsvarer.

    F eks:

    Ønsker man passiv deling vil de fleste forslag fra toveis til treveis komplisere veldig. Kanskje det da er lurt å akseptere noen ulemper med toveis istedet?

    Noen er opptatt av hvor mye hornet loader nedover og at spredningsmønsteret bloomer (kollapser). Derfor gir de råd om å dele lengre opp i et «tryggere område». I en ideell verden, ofte med flerveis er det alltid lurt. Et kompromiss her kan allikevel spare en for flere drivere, det kan skyve delefrekvensen lenger ned med den fordelen at øret tåler dårlig spredning nedover bedre enn deling i et sensibelt område. Man må selvfølgelig gjøre lyttetester for å unngå honky lyd.

    En 15 tommer gir dypere bass, en 12 tommer bedre mellomtone. Man får ikke begge deler. Jeg tenker at har man råd så kjøper man en påkostet 15 eller 12 tommer som nesten mestrer begge disiplinene. F eks den gamle Everest 15 tommern som takler 800 Hz med glans, en 15 tommer fra GPA (dette kan Sluket), den nye JBL 15 tommern til M2 eller den Snickers utvikler. Alternativt har Acoustic Elegance noen 12 tommere som til dels gir i pose og sekk opp til 1000 Hz.

    Dersom passiv deling fortsatt er ønskelig og da med flerveis og mer betalbare drivere, ja da er det nok ingen vei utenom å sette bort delefilterjobben til en proff.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Forstår ikke hvorfor man skal måtte kjøpe påkostede drivere når mak på forhånd har definert hvor de skal virke. Man trenger ikke alle egenskapene i en og hver driver. Det finnes mange ypperlige elementer som ikke koster stort og fungerer helt perfekt til oppgaven den er satt til å gjøre.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Var det jeg fant ut også😊 Men det er bare godt ment av alle. Blir som å pusse opp en gammal tresnekke å spørre 10 forskjellige åssen treolje som skal brukes. Da blir en som er helt færsk i gamet litt frustrert😂
    Javist er rådene godt ment! :) Sånn sett er dette en kjekk tråd!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Forstår ikke hvorfor man skal måtte kjøpe påkostede drivere når mak på forhånd har definert hvor de skal virke. Man trenger ikke alle egenskapene i en og hver driver. Det finnes mange ypperlige elementer som ikke koster stort og fungerer helt perfekt til oppgaven den er satt til å gjøre.
    I en toveis må man nok ha en driver med flere egenskaper enn normalt. Det var det jeg forsøkte å belyse.

    Tar gjerne i mot tips om drivere fra andre produsenter som fungerer over et bredere område enn det som er vanlig :)

    Når det er sagt har jeg lykkes med meget god lyd fra en av de billigste 15 tommerne som er å oppdrive (Eminence Alpha 15A i dipol).

    Hornene til trådstarter er spennende. Skal få tak i et par sånne. Montere på 18Sound driverne mine. Sette i en dipol på 50x100. Bruke Eminence 15B. Dele ved ca 400 Hz og se om fordelen med punktkilde i så og si hele vokalområdet overgår ulempen med spredningskollaps og stressa driver. Det flotte her er at trådstarter faktisk kan komme og høre hvordan det låter i virkeligheten :)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    I en toveis må man nok ha en driver med flere egenskaper enn normalt. Det var det jeg forsøkte å belyse.

    Tar gjerne i mot tips om drivere fra andre produsenter som fungerer over et bredere område enn det som er vanlig :)

    Når det er sagt har jeg lykkes med meget god lyd fra en av de billigste 15 tommerne som er å oppdrive (Eminence Alpha 15A i dipol).

    Hornene til trådstarter er spennende. Skal få tak i et par sånne. Montere på 18Sound driverne mine. Sette i en dipol på 50x100. Bruke Eminence 15B. Dele ved ca 400 Hz og se om fordelen med punktkilde i så og si hele vokalområdet overgår ulempen med spredningskollaps og stressa driver. Det flotte her er at trådstarter faktisk kan komme og høre hvordan det låter i virkeligheten :)
    I en toveis må man nok ha en driver med flere egenskaper enn normalt. Det var det jeg forsøkte å belyse.

    Tar gjerne i mot tips om drivere fra andre produsenter som fungerer over et bredere område enn det som er vanlig :)

    Når det er sagt har jeg lykkes med meget god lyd fra en av de billigste 15 tommerne som er å oppdrive (Eminence Alpha 15A i dipol).

    Hornene til trådstarter er spennende. Skal få tak i et par sånne. Montere på 18Sound driverne mine. Sette i en dipol på 50x100. Bruke Eminence 15B. Dele ved ca 400 Hz og se om fordelen med punktkilde i så og si hele vokalområdet overgår ulempen med spredningskollaps og stressa driver. Det flotte her er at trådstarter faktisk kan komme og høre hvordan det låter i virkeligheten :)
    [/QUO
    I en toveis må man nok ha en driver med flere egenskaper enn normalt. Det var det jeg forsøkte å belyse.

    Tar gjerne i mot tips om drivere fra andre produsenter som fungerer over et bredere område enn det som er vanlig :)

    Når det er sagt har jeg lykkes med meget god lyd fra en av de billigste 15 tommerne som er å oppdrive (Eminence Alpha 15A i dipol).

    Hornene til trådstarter er spennende. Skal få tak i et par sånne. Montere på 18Sound driverne mine. Sette i en dipol på 50x100. Bruke Eminence 15B. Dele ved ca 400 Hz og se om fordelen med punktkilde i så og si hele vokalområdet overgår ulempen med spredningskollaps og stressa driver. Det flotte her er at trådstarter faktisk kan komme og høre hvordan det låter i virkeligheten :)
    I en toveis må man nok ha en driver med flere egenskaper enn normalt. Det var det jeg forsøkte å belyse.

    Tar gjerne i mot tips om drivere fra andre produsenter som fungerer over et bredere område enn det som er vanlig :)

    Når det er sagt har jeg lykkes med meget god lyd fra en av de billigste 15 tommerne som er å oppdrive (Eminence Alpha 15A i dipol).

    Hornene til trådstarter er spennende. Skal få tak i et par sånne. Montere på 18Sound driverne mine. Sette i en dipol på 50x100. Bruke Eminence 15B. Dele ved ca 400 Hz og se om fordelen med punktkilde i så og si hele vokalområdet overgår ulempen med spredningskollaps og stressa driver. Det flotte her er at trådstarter faktisk kan komme og høre hvordan det låter i virkeligheten :)
    Du får jo hørt på mine også så får du sikkert gjort deg en formening om hva det er for noe. Ikke så pene, spesielle eller wow faktor men med ett litt forseggjort stativ så kan det sikkert bli flott det også. Syntes de spiller flott og dynamisk. Har jo hørt endel anlegg og høytaler oppigjennom alle 40 åra med interessen for musikk/lyd men må si at disse liker jeg godt. Blir ikke kjedelig å høre på musikken hvertfal👍 Får det slengt rett i fleisen liksom når det skal det..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Det kan se ut som at delefilteret ditt er 2 ordens elektrisk både på høy og lavpass.

    Hvis det er tilfellet så tror jeg du mangler en del oppløsning (diskant) øverst da hornet du har krever mer omfattende korrigeringer enn det ser ut til at det er gjort i filteret?

    Jeg tror hornet er til venstre for streken og bassen til høyre:

    E8A75FCB-20B6-404B-B488-EC89BA8E133B.jpeg



    Den sorte seriekondensatoren til hornet på 15uF gir typisk deling rundt 800 Hz. Spolen i parallel tipper jeg er rundt 2-3 mH.

    Da vil nok responsen bli som en stor slakk pukkel fra 1000 til 7-8000 Hz hvis jeg skal gjette litt ukvalifisert.


    Har du mulighet til å laste ned en enkel gratisapp på mobilen og måle frekvensresponsen 3 meter unna, on axis i stolen, på left eller right?

    Du spiller da av pink noise som du finner på Spotify eller nettet.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Denne har jeg brukt før. Verdt pengene. Superenkel. Gir kjapp innsikt og kjekk ifbm enkel feilsøking.

    123937FD-CF6B-45DF-8EA7-BFDF67B005EE.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror dette sporet kan brukes:

    468308C3-EDF7-417C-8F18-BCEF33ABB013.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det kan se ut som at delefilteret ditt er 2 ordens elektrisk både på høy og lavpass.

    Hvis det er tilfellet så tror jeg du mangler en del oppløsning (diskant) øverst da hornet du har krever mer omfattende korrigeringer enn det ser ut til at det er gjort i filteret?

    Jeg tror hornet er til venstre for streken og bassen til høyre:

    Vis vedlegget 757028


    Den sorte seriekondensatoren til hornet på 15uF gir typisk deling rundt 800 Hz. Spolen i parallel tipper jeg er rundt 2-3 mH.

    Da vil nok responsen bli som en stor slakk pukkel fra 1000 til 7-8000 Hz hvis jeg skal gjette litt ukvalifisert.


    Har du mulighet til å laste ned en enkel gratisapp på mobilen og måle frekvensresponsen 3 meter unna, on axis i stolen, på left eller right?

    Du spiller da av pink noise som du finner på Spotify eller nettet.
    Se her ja👍 Kan hende det er litt tuning på det som er. Hornet er til venstre som du sier. Artig👍
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det kan se ut som at delefilteret ditt er 2 ordens elektrisk både på høy og lavpass.

    Hvis det er tilfellet så tror jeg du mangler en del oppløsning (diskant) øverst da hornet du har krever mer omfattende korrigeringer enn det ser ut til at det er gjort i filteret?

    Jeg tror hornet er til venstre for streken og bassen til høyre:

    Vis vedlegget 757028


    Den sorte seriekondensatoren til hornet på 15uF gir typisk deling rundt 800 Hz. Spolen i parallel tipper jeg er rundt 2-3 mH.

    Da vil nok responsen bli som en stor slakk pukkel fra 1000 til 7-8000 Hz hvis jeg skal gjette litt ukvalifisert.


    Har du mulighet til å laste ned en enkel gratisapp på mobilen og måle frekvensresponsen 3 meter unna, on axis i stolen, på left eller right?

    Du spiller da av pink noise som du finner på Spotify eller nettet.
    Det skal jeg gjøre i morgen😊 Er ikke på jobben i morgen. Kunne jeg ringt deg i morgen i tilfelle?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det kan se ut som at delefilteret ditt er 2 ordens elektrisk både på høy og lavpass.

    Hvis det er tilfellet så tror jeg du mangler en del oppløsning (diskant) øverst da hornet du har krever mer omfattende korrigeringer enn det ser ut til at det er gjort i filteret?

    Jeg tror hornet er til venstre for streken og bassen til høyre:

    Vis vedlegget 757028


    Den sorte seriekondensatoren til hornet på 15uF gir typisk deling rundt 800 Hz. Spolen i parallel tipper jeg er rundt 2-3 mH.

    Da vil nok responsen bli som en stor slakk pukkel fra 1000 til 7-8000 Hz hvis jeg skal gjette litt ukvalifisert.


    Har du mulighet til å laste ned en enkel gratisapp på mobilen og måle frekvensresponsen 3 meter unna, on axis i stolen, på left eller right?

    Du spiller da av pink noise som du finner på Spotify eller nettet.
    Denne har jeg brukt før. Verdt pengene. Superenkel. Gir kjapp innsikt og kjekk ifbm enkel feilsøking.

    Vis vedlegget 757032
    RTA appen jeg skal laste ned?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det kan se ut som at delefilteret ditt er 2 ordens elektrisk både på høy og lavpass.

    Hvis det er tilfellet så tror jeg du mangler en del oppløsning (diskant) øverst da hornet du har krever mer omfattende korrigeringer enn det ser ut til at det er gjort i filteret?

    Jeg tror hornet er til venstre for streken og bassen til høyre:

    Vis vedlegget 757028


    Den sorte seriekondensatoren til hornet på 15uF gir typisk deling rundt 800 Hz. Spolen i parallel tipper jeg er rundt 2-3 mH.

    Da vil nok responsen bli som en stor slakk pukkel fra 1000 til 7-8000 Hz hvis jeg skal gjette litt ukvalifisert.


    Har du mulighet til å laste ned en enkel gratisapp på mobilen og måle frekvensresponsen 3 meter unna, on axis i stolen, på left eller right?

    Du spiller da av pink noise som du finner på Spotify eller nettet.
    Den sorte store og den til høyre til den går vell også til hornet?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2.ordens høypass og et dempeledd på hornet.
    2.ordens lavpass på bass.

    Den store spolen og blå kondensatoren er filteret på bassen. Resten er filteret på hornet.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    2.ordens høypass og et dempeledd på hornet.
    2.ordens lavpass på bass.

    Den store spolen og blå kondensatoren er filteret på bassen. Resten er filteret på hornet.
    Da står den blåe på riktig plass hehe💪
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Er det en blå Jantzen standard jeg ser du har i diskantens signalvei? Disse gir en fremheving av sssss og T lyd, og anbefales kun som sugekrets😉
    Det er viktig å huske på at faktorer som type kondensator osv har kanskje 1% og si for lydkvaliteten mens feil frekvensrespons og delefilter ute av fase ødelegger 100%.

    Om høyttaleren og delefilteret er riktig konstruert vil også forvrenging være plagsomt. Det kan f eks være titan eller aluminiumsmembraner som er delt for høyt eller lavt. Da vil dette problemet være 90-100% og eventuelle fordeler med en dyr kondensator bli maskert til de grader.

    Det er utrolig viktig med en rød tråd fra starten av :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hadde vært interessant å høre med dere som har Audiolense. Hvilken kvalitet på seriekondensatoren (for DC beskyttelse) til kompresjonsdrivern(e) bruker dere?

    Og er kabler viktig?

    Selv bruker jeg blå Jantzen. Kablene er sort/rød lavvolt kabel til bil/båt/buss, kjekt da de finnes på 100m spole.

    Og ja, jeg har beryllium fra 800 Hz og hele veien opp :) og Groundsound IIR DSP som må settes manuelt.


    Jeg nevner Audiolense fordi det er den (omtrent) eneste muligheten til å oppnå perfekt frekvensrespons og fase. Da er det enklere å avsløre andre fordeler og ulemper i systemet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @Hornlyd

    Kan ikke du ta med deg måleapparaturet ? OM du skal til @Pål gundersen ?
    Og finne ut Status Quo.. så blir det litt mer og henge på knaggen etter det... vi synser jo fælt nå tross alt :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn