Tillater meg å sitere fra en tidligere tråd som gikk på historisk troverdighet når det gjaldt Bibelen. Synes det blir litt enkelt å si at tja..Paulus, liker ikke så godt det hans sa..Osv.
,Hvem bestemte hva som skulle være med i NT?
NT blir kalt for den nytestamentlige kanon. Kanon betyr offisielt aksptert liste av bøker. Det var flere brev som sirkulerte mellom menighetene som var allment akseptert som Gudsinspirerte.
Hva var kriteriene for at disse brevene/bøkene ble gjenkjent som Gudsinspirerte?
-Først og fremst at de hadde apostolisk autoritet
Menighetene bestemte ikke hva som skulle være i skriftene, men de gjenkjente hva som var inspirert. Viktig test for om det var et skrift inspirert direkte av Gud, var om det hadde apostolisk autoritet.
Alle brevene i NT har et tydelig apostolisk stempel på seg. Kanskje med unntak av Hebreerbrevet som ingen har kunnet fastslå med 100% sikkerhet hvem som har skrevet.
Matteus skrev med en apostels autoritet og var selv øyenvitne.
Markus var ikke selv øyenvitne, men skrev ned fra Peter , med hans apostoliske autoritet.
Lukas var heller ikke selv øyenvitne, men han har gått gjennom historiene, og skrev fra øyenvitner.
Som en del av Paulus sitt reisefølge, skrev han med Paulus autoritet og stempel på.
Johannes var både apostel og øyenvitne.
Paulus brev er skrevet med apostolisk autoritet og blir også annerkjent som det av Peter.
Johannes brev og Johannes åpenbaring er skrevet av apostelen Johannes med apostolisk autoritet.
Judas brev og Jakobs brev er skrevet av Jesu brødre, som også var apostler
Peters brev er skrevet av apostelen Peter.
Da sitter vi igjen med Hebreerbrevet som har usikker opprinnelse. Mye kan tyde på at det er Paulus som er forfatteren, men det blir spekulasjoner. Det som er sikkert er at brevet allerede tidlig sirkulerte i menighetene annerkjent som et brev med apostolisk autoritet.
At det er interessant, kan så vere, men å bruke lovar og påbod derifrå, er korkje spesielt lurt eller "kristent". Dersom ein skulle finne ut å lure på kva Jesus meinte om det meste, må ein sjekke kjeldene. Og som historisk kjelde, er vel bergpreika ganske solid, då ho er nemnd ikkje berre i ei kjelde (sjølv om kjeldene kanskje kan bygge på kvarandre). Evangelia er ikkje akkurat skrive ned av fyrstehands sanningvitne like etter handingane skulle ha gått føre seg.
Elles kom Jesus med ganske klare revisjonar til mykje av det jødane trudde på, og tok ikkje alt dette for god fisk.
Eg er rimeleg skeptisk til det Paulus skreiv også...han uttalar seg om kva ein person han aldri har snakka med eigentleg meiner, lenge etter han er borte. Som om eg t.d. skulle seie kva Affa eigentleg meiner i ulike samanhengar (hehe).