Holy shit! De kan bli mine.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    tkr skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg hadde aldri brukt så mye en forsterker når omtrent alt i boksen er standard produkter. Hadde jeg hatt frie tøyler økonomisk så hadde jeg satset stort på lytterom og et utrolig bra anlegg som er dyrt, men ikke uforholdsmessig dyrt. Jeg ville ikke følt meg lurt. Penger til overs er det mye annet å legge i. F.eks noe som er til nytte til andre som ikke er så heldig som oss.
    Hehe, sist jeg kikket gjennom denne tråden, tenkte jeg at det eneste klassiske kortet som ikke var spilt ut her var "tenk-på-de-sultende-barna-i-Afrika" -kortet. Og jaggu, her kom det! ;D ;D ;D

    Keep up the good work!

    mvh
    Takk, takk :D.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det holder nå. Tilbake til topic.
    Endel innlegg er fjernet. Kommentarer til moderering gjøres som kjent ikke i den faktiske tråd.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    I september 2011 fikk FMA en kjempeordre på studio siden.
    (Vi snakker fryktelig mange amper, delefiltre og linjedrivere og slike ting....),
    som kommer til å presse de allerede lange ventelistene til blodet pipler... enda mer enn før.
    Jeg bare nevner det siden man observerer att ventetidene hos FMA genrellt har gått opp fra ca 3 uker på begynnelsen av firmaets liv for ett produkt og nå til mangfoldige år, for enkelte av linjene.
    En glede er jo att sveitserfranc er 10% billigere i år enn i fjor... Yey! ;D

    Det er bare å benke seg til å vente,om man har råd til å bestille.


    På den annen side.
    De fleste FMA amper kan leveres som sagt med skruterminaler på baksiden. Altså, sånne som vi er vant til ,de fleste av oss, og brukes med vanlig høyttalerkabler og alt dette. Det er fullt mulig.

    Men, siden det ikke er nevnt før i tråden her så kan jeg jo legge ned noen fakta til...
    How to be taken seriously by FMA...

    Skal man ha en amp, så må man bestille minimum også ett sett høyttalerkabler, forcelines, men de kommer med spader og skjønneru, så da kan man jo bestille ampen som følgende:

    FMA N_N type med skruterminaler, ett sett med forcelines, spader i begge ender.
    FMA beskriver ganske delikat på sidene sine hva man må bestille sammen, ellers kan man glemme hele greia.

    Are we talking soup nazi here? Yes we are.

    Listen carefully, I shall say this only once!
    Place your order! Bleed the downpayment in that bucket over there, go home, we... will call you... when we are ready.
    NEXT!!!!


    Ja... ::)

    Men suppa, den smaker...

    mvh ( http://open.spotify.com/track/3qubkh2qC5fSMG4RXAUESC ) - Buckethead .. Harpoon the goon.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.788
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Med tanke på hvordan kveldens moderator har moderert, minner jeg om denne.

    Høvdingen skrev:
    Det er mange som synes det er spennende å følge Roysen sin interesse, og kan vi ikke la han holde på med sin hi-fi glede uten å drepe alle moroa.

    Det er nok av andre muligheter til å diskutere high-end audio og prissetting.

    Mvh
    Høvdingen
    Jeg syns dette er en herlig tråd som Roysen startet, og jeg gleder meg virkelig til å få høre hvordan han opplever disse monoblokkene, om han får de i hus.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Nyydelig - også visuelt. Fikk plutselig et indre bilde av to viltre smårollinger midt oppi kabler, vinyl og monoblokker..... ;D
    nå har ikke jeg smårollinger lenger, men jeg husker svært godt den gangen en av tvillingene hadde tatt et grepa tak om arma til den forrige vinylsnurreren min. Hadde det samme skjed di dag, ville trolig undertegnede pådratt seg hjertefeil....

    Jeg har vært på reise denne uka, og ante ikke at tråden hadde blitt reåpnet. Hvordan går det? Har trådstarter fått fatt på disse monoblokkene?
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Imperial skrev:
    FMA testet engang hvor mye en av ampene sine tålte, dvs, hvor mye greier den egentlig å yte om vi prøver å drepe den?
    De prøvde seriøst å drepe en av dem... tappert forsøk!

    De testa med FM811 stereotrinnet. De klarte å få det til å trekke 50 ampere i fra veggen, og det tilsvarer 6200w ut av terminalene... Ampen overlevde... Transformatoren i ampen så da ett øyeblikelig trekk fra veggen på over 9000w... 11.5kv teoretisk, men så mye klarer ikke trafoen å absorbere.. den er jo bare ratet til 2.9...
    811 er ratet til ca 450w i 8 ohm... headroom? 6200w (tilsvarer 28A ved 230volt.. reelt mulig trekk)!!!! SHITE!!!!!
    Man aner hvorfor firmaet ønsker att man skal bruke "forcelines" kablene... de er nødvendige!!!

    Very tight... ;D i 1991 kostet en 811 MK I ca 27 tusen dollar.

    Ja, og som Wizard nevner, de starter opp, noen av seriene, på de fleste nett.

    FMA er også veldig på å yte service til kunder som da eier amper, altså, har du en gammel amp(en FMA) De overhaler mer enn gjerne! Ingen amp er for gammel!

    FMA ble opprett i 1973 forresten. Så i 2013 er de 40 år som nevnt....

    mvh
    Rimelig sinnsykt ja ;) Ifjor skulle gutta på Stereofil teste hvor mye effekt MBL 101 MK II tålte før de evt ble sprengt / ødelagt... Kabinettet sprakk når de kjørte 4 KW inn i de, men elementene tålte det / overlevde visstnok ;D Uansett er det mer enn høyt nok, håper de bruke hørselsvern under forsøket, jeg har vært et par ganger i det rommet og det er ikke akkurat kjempestort nei ;)

    Mvh :)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Ja jeg tror A-Arve nevnte dette her for litt siden.

    Dynamikk.... we love it! ;D

    Jeg og brodern døtta 300w inn i en liten bokhyllehøyttaler engang, fra en ml konstruksjon, det sang! Høyttalerne overlevde.
    Er utrolig hva sakene tåler når ampen ikke klipper!

    ...
    Litt "trivia" ...

    Det som er litt illusorisk er når ampene blir av det kalibret som denne tråden handler om...
    Hadde vi, da jeg og brodern fyrt opp en FMA FM801A og koblet opp de bokhyllehøyttalerne, så hadde det bare sagt: "BAA..futt".. og det hadde vært den høyttaleren... Jeg tror ikke de hadde overlevd 20 millisekunder på full guffe..
    801A'ene hadde ikke klippet, de hadde bare smelta spolen....

    Og selv når de yter flere kilowatt, så er det bare å stikke ett skrujern rett inn i terminalene, ikke noe smeller, det blir bare stille. Du tar vekk skrujernet, det tar ca 10 sekunder og ampen fortsetter å spille. Helt uanfektet...

    Men FMA amper har ikke sikringer, ikke noen form for effektbegrensing... ikke en dritt!
    15 -20 stk 15 toms psykosubber, samtidig, drevet av 'EN FMA amp? Sprekke veggene i ett helt rom? You will go deaf... The rhuum will break down, the amp, will not. ;D (Man ødela ikke ett rom, det var matter of speech.. :D )
    Begge disse "detaljene" er ting FMA har demonstrert "live" så dette er ting disse ampene kan gjøre.

    Prøv å koble opp 15 svære subber, lenke i lenke, og skru absolutt fullt volum med en vanlig amp, gjerne en til en halv million av ett annet merke... start stoppeklokka,tar det lang tid før det blir stille tror du? ::)

    Uansett.
    Resolution serien, og studioserien hos FMA, låter ikke helt likt.
    Det er de som insisterer på att akkurat da FMA FM801A er den som låter best. (Med unntak av da kanskje 2011 og 1811, hvem vet..)

    801A skal være mer røraktig,og Resolution serien skal være mer nøytral,nesten kjølig i karakter, forforsterkerne i resolution serien er da mer varme, muligens som en synergi. ?

    Men utrolig nok så er det phonotrinna til FMA som er de aller mest ettertraktede av deres produkter.
    Go figure...
    Ikke ampene. Dette er iallefall mitt inntrykk av situasjonen. (Variere selvsagt med markedet i forskjellige land...)


    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Faktisk er det også slik at distributørene får reservert ventelisteplasser på de forskjellige produktene avhengig av hvor god kunde de er for FMA. Så for større distributører er det kortere ventelistetid enn for mindre distributører.

    Så vidt jeg har forstått, så opererer FMA med et nettopris system som bortsett fra lokale skatter og avgifter garanterer like priser over hele verden. Det medfører også at rabatterte priser på nye produkter ikke eksisterer. Alle produkter har sin veiledende pris i sveitsiske franc. Distributørene må betale full veiledende pris for alle produkter de kjøper fra FMA, men de får så en provisjon tilbake hvor størrelsen avhenger av hvor god kunde de er av FMA.

    I øyeblikket forsøker jeg å kvitte meg med alle Audio Physic høytalerne mine for å finansiere FMA 2011 siden selger og jeg ikke klarte å enes om hvordan en nedbetalingsavtale skulle være.

    ...men i samme land som FMA 2011 befinner seg står det også et demo par Goldmund Telos 5000+ til salgs.

    Ideelt sett skulle man hatt midler til begge. Realiteten er en annen. Hvilke burde jeg satse på? Min vurdering så langt har vært at FMA 2011 er unike mens Goldmund Telos 5000+ er veldige like Telos 3500. Selv om Goldmund Telos 5000+ var en limited edition på 20 par og solgt ut for lenge siden er Telos 3500 tilgjengelig når som helst fra Goldmund. Det er ikke 2011 fra FMA. Skulle man da være i stand til og ønske kan man kjøpe Goldmund Telos 3500 senere. Sjansen til å kjøpe FMA 2011 kommer sannsynligvis ikke igjen.

    Hva tror dere Wizard og Imperial?

    Mvh
    Roysen
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Er det bare meg, eller ligger svaret tydelig i spørsmålet? (FMA)
    ... en skjelden sjangse er en skjelden sjangse...

    mvh
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    kaap skrev:
    Er det bare meg, eller ligger svaret tydelig i spørsmålet? (FMA)
    ... en skjelden sjangse er en skjelden sjangse...

    mvh
    Nettopp!
    Og Roysen, kjøper du Goldmund må du også ut med en god porsjon kronasjer. Og etter en tid kommer oppgraderingsmonsteret snikende inn over deg nok en gang. Og så må du selge dine Goldmind for å finne en måte å finansiere FMA. Dette blir bare enda dyrere.

    Derfor, kjøp FMA om du klarer det.
    Hvis ikke, vent til du kan.
    Morty
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Roysen skrev:
    Sjansen til å kjøpe FMA 2011 kommer sannsynligvis ikke igjen.

    Hva tror dere Wizard og Imperial?

    Mvh
    Roysen
    Ja, hva skal man gjøre...

    Du får se på planen for annlegget fremover, ikke bare amp, men også planlagt høyttaler, andre ting, rom og alt dette.
    Du har sikkert skissert for deg selv allerede hvordan du skal finansiere saker og ting.

    Kommer det amper til 40 års jubileet? Isåfall øker sjansene for att 2011 blir å få kjøpt også i fremtiden, drastisk.
    Da skal "alle" ha 40 års modellene, som garantert kommer til å koste idiotisk mye gryn og som sikkert allerede er fullbokket, de kan man generellt bare glemme, jeg aner ikke om det kommer noen, for den saks skyld.

    Såvidt jeg har forstått har du Goldmund/Wadia, krell og AP og Lyra C pre...

    Så i første omgang ville jeg ha prioritert å skaffe FMA pre'en... det ville jeg valgt som første pri, ikke 2011'en.
    Sånn ville jeg tenkt. Lyra C'en er ute av prod, men det er ikke FMA pre'n. (The recent pre-scare... skummel nok den tenker jeg)

    Goldmund som fabrikk vil sikkert være utrolig mye lettere å forholde seg til, enn FMA, eierforhold sikkert sett utenom.
    Sånn sett er Telos 5000 ett smartere kjøp, må det sies, så må det sies.

    Skal man ta sjansen på 2011? Jeg synes det er opp til deg, du må ta det valget selv.
    Trenger du nå plutselig andre høyttalerkabler? Helt sikkert er du nødt til å dedikere deg til forcelines for å få utnyttet det 2011 har å by på. Hvor fort får man tak i korrekt terminerte lengder og slik av disse, VIT det også iforhold til tenkt ny høyttaler... ;D
    Hva sier selgeren av FMA settet du kommer til å trenge av kabler, og er de mulig å få tak i, ifølge planane du ønsker å kjøre etter.

    Jeg ville også tatt med høyttalerprodusenten du eventuellt ønsker å skaffe saker fra, som 2011 er tenkt å drive med på rådslaginga. Hva mener de om noe slikt, ønsker de å anbefale dette? Det er garantert vitalt for sakens annliggende her.

    Ja, så jeg sier ikke opp og ikke ned, bare: Dette blir dyrt, du endrer hele annlegget ditt, valget må garantert bli stående i 5 -10 år om det skal taes.

    mvh

    ... Usque ad finem erit dierum - fortitudo in sonus...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    denne tråden er nå blitt veldig bra, nå får du seriøs hjelp til avveininger ol, samleren i meg sier at dette kanskje
    er den eneste muligheten du får til å få tak i slike, velger du annet nå så kan det bli en kostbar omvei, the heart wants what it wants for å si det litt floskete
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei, Imperial.

    Takk for tips.

    For å oppdatere deg litt så har jeg i mange år jobbet med å komplettere komponenter til tre anlegg. I øyeblikket mangler jeg to amper og en preamp for å fullføre den opprinnelige planen. To av disse ampene er veldig snart ferdig nedbetalt og vil da leveres. Da gjenstår kun en preamp for å fullføre den opprinnelige planen. Denne preampen er FMA 268. Bortsett fra den vil jeg når de to siste ampene er levert ha tre komplette systemer med høytalere, amper, preamper, digitale avspillere og en platespiller.

    Nå er det imidlertid slik at høytalerne mine har noen år på baken. Utviklingen har gått videre. Andre høytalere som har kommet på markedet frister. Mine nåværende høytalere er heller ikke i samme klasse som elektronikken. Jeg har også startet som bransjeaktør. Av den grunn er det naturlig å tenke at mine høytalere bør byttes med det beste jeg selv forhandler. Så min nye plan inkluderer bytte til tre nye høytalere. De nåværende høytalerne kan drives av en stereoamp eller et par mono amper hver. Høytalerne i den nye planen krever til sammen åtte stereoamper eller åtte par mono amper. Det vil si at jeg mangler 5 par mono amper i øyeblikket.

    Dette må selvsagt taes etappevis. Det neste jeg hadde tenkt å lete etter i tillegg til FMA 268 var Goldmund Telos 3500 som da er en av ampene som er med i den nye planen. Det jeg nå tenker er at de og det tilgjengelige paret av Telos 5000+ må vente fordi jeg da har mulighet til å innlemme FMA 2011 i den nye planen. Dette til tross for at Goldmund Telos 5000+ da muligens forsvinner og jeg må beholde planen om Telos 3500 i stedet.

    Så spørsmålet mitt var egentlig ikke FMA eller Goldmund, men snarere om jeg skal ta sjansen på å få tak i FMA 2011 senere (jeg aner ingenting om nye jubileumsamper - det var ren spekulasjon) og gå for Telos 5000+ nå eller forsøke å sikre meg med FMA 2011 nå og ta til takke med Goldmund Telos 3500 senere.

    Mvh
    Roysen
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Mulig dette har blitt tatt opp tidligere, men vil du ikke få noen utfordringer med klang, gain med mer når du skal blandet forskjellige merker av effektforsterkere til samme høyttalere?

    Stiller dette spørsmålet i beste mening, mye fordi jeg er nysgjerrig på rasjonale bak et slikt valg. Det naturlige for meg ville være fire identiske stereo-amper eller åtte identiske mono-amper til et slikt system som du skisserer. Antar det er Arrakis som trenger såpass med amper.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Må først korrigere - vi snakker om åtte stereoamper eller åtte par (16 stk) mono amper.

    Ellers har du selvsagt rett Tore_v1. Arrakis 2 trenger bare to stereoamper (4 stk mono amper). Her vil jeg få en matchingutfordring med hensyn til gain, impedanse, risetime, dempefaktor, klang etc. I tillegg tenker jeg å fylle ut bunnen til Arrakis 2 med et par Wilson Audio Thor's Hammer, som trenger en stereoamp (to mono amper). Jeg antar at å integrere disse ikke blir så utfordrende da disse har justeringer for håndtere dette.

    Tre andre stereoamper (seks mono amper) skal benyttes til de nye referansehøytalerne til Tidal Audio. De har også justeringsmuligheter i sitt aktive delefilter for å håndtere dette.

    De to siste stereoampene (fire mono amper) skal i følge planen drive Magico Q7. Her vil også det du spørr om bli en utfordring.

    Jeg er imidlertid sikker på at med så mange ulike amper og så mange ulike kombinasjonsmuligheter vil det være mulig å komme frem til et bra resultat.

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg føler tiden er inne for meg til å melde pass jeg Roysen.
    Du trenger å spørre større gutter enn meg, for å si det slik. ;D

    Selv om jeg er smertelig klar over att det sikkert er mindre enn 10 personer på kloden som kan svare på mitt nivå...
    om slike produkter (grunnet faktakunnskap og genrell oversikt, ikke nødvendigvis kjennskap :-[...) ... men ... jeg ønsker ikke å ta valgene for noen, ikke på dette nivået.. ;D

    You dig? ;)




    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    Arrakis er de du har tenkt å drive med 2011 ? Eller Q7


    mvh
    Rockport Arrakis 2 med FMA 2011 og Goldmund Telos 3500/5000+. De tilhørende Wilson Thor's Hammer av Krell MRA.

    Tidal Audio's nye kommende referansehøytalere (over T1 i sortimentet) med Tidal Audio's nye kommende referansemonoblokker (batteridrevet med Lithium batterier), Tube Research Labs Platinum GTR 800 og Sovereign Audio The Sovereign.

    Magico Q7 med Dynaudio Arbiter og darTZeel NHB-458.

    Dette er selvsagt en langsiktig plan med tanke på priser og planen inkluderer også nye akustisk tilpassede lytterom, ditto strømforhold og ytterligere kildekomponenter, kabler, racks og power conditioners.

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    I utgangspunktet er jo da det å kunne utnytte alize 6 converterene hvis du velger Goldmund 5000 + 3500 på Arrakis sikkert det smarteste oppsettsmessige valget, men da bortfaller jo og behovet for FMA pre'en...

    Ble veldig komplisert dette Roysen.

    Vi får se på dette som en pow wow i edru tilstand. ;D

    Litt blåsing av damp, så man ser klart hva man ønsker...

    Men om du tenker å bruke 'EN goldmund amp på dette nivået, så BØR Goldmunds "pakke" inne multiamping (alize 6 systemet) absolutt veie tyngst... tyngre enn verdien av en eventuell FMA amp.

    There I said it! :-X Jeg mener det bør bli enten bare Goldmund, eller bare FMA.
    Det er nesten så Krell MRA blir overflødig her... Jeg ville nesten heller snust på MC2 proffamper for å drive Wilson subbene...

    Jeg ville faktisk (vondt..) sett på muligheten å selge Krell MRA jeg... om du velger å gå for FMA.

    Er dette ønskelig i det hele tatt, eller helt uaktuellt, det må du vurdere.

    mvhy (yikes...)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Tror faktisk at jeg ønsker å benytte de analoge inngangene på Goldmund ampene. Jeg har nemlig en Rockport Sirius III som skal inn i dette oppsettet også. Den trenger en preamp og et phono trinn. I tillegg vil det være aktuelt med mer enn en digitalkomponent. Telos ampene har bare en digital inngang.

    Det er mulig jeg sikter for høyt og at dette ikke lar seg realisere, men det stopper ikke meg i å prøve.

    Jeg er klink ederu, jeg. :D

    Mvh
    Roysen
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Langt over mitt nivå dette, men steike hvor interessant.
    Flotte betraktninger og avveinger for og imot. Drøfting er vel noe vi alle gjør hele tiden...
    Skjønner godt at dette ikke er enkle valg og synes det er flott at du deler dine betraktninger og visjoner i forhold til dine fantastiske oppsett.

    Personlige synes jeg at det er kult at noe av slikt utstyr havner i vårt lille land og ikke bare i asia :)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Må først korrigere - vi snakker om åtte stereoamper eller åtte par (16 stk) mono amper.

    Ellers har du selvsagt rett Tore_v1. Arrakis 2 trenger bare to stereoamper (4 stk mono amper). Her vil jeg få en matchingutfordring med hensyn til gain, impedanse, risetime, dempefaktor, klang etc. I tillegg tenker jeg å fylle ut bunnen til Arrakis 2 med et par Wilson Audio Thor's Hammer, som trenger en stereoamp (to mono amper). Jeg antar at å integrere disse ikke blir så utfordrende da disse har justeringer for håndtere dette.

    Tre andre stereoamper (seks mono amper) skal benyttes til de nye referansehøytalerne til Tidal Audio. De har også justeringsmuligheter i sitt aktive delefilter for å håndtere dette.

    De to siste stereoampene (fire mono amper) skal i følge planen drive Magico Q7. Her vil også det du spørr om bli en utfordring.

    Jeg er imidlertid sikker på at med så mange ulike amper og så mange ulike kombinasjonsmuligheter vil det være mulig å komme frem til et bra resultat.

    Mvh
    Roysen
    Roysen skrev:
    Imperial skrev:
    Arrakis er de du har tenkt å drive med 2011 ? Eller Q7


    mvh
    Rockport Arrakis 2 med FMA 2011 og Goldmund Telos 3500/5000+. De tilhørende Wilson Thor's Hammer av Krell MRA.

    Tidal Audio's nye kommende referansehøytalere (over T1 i sortimentet) med Tidal Audio's nye kommende referansemonoblokker (batteridrevet med Lithium batterier), Tube Research Labs Platinum GTR 800 og Sovereign Audio The Sovereign.

    Magico Q7 med Dynaudio Arbiter og darTZeel NHB-458.

    Dette er selvsagt en langsiktig plan med tanke på priser og planen inkluderer også nye akustisk tilpassede lytterom, ditto strømforhold og ytterligere kildekomponenter, kabler, racks og power conditioners.

    Mvh
    Roysen
    Om jeg får lov til å komme med et konstruktivt intendert forslag; Du har en del høyttalere på trappen, og en del amper på trappen.

    Dette er sikkert banning i kjerka, men jeg er skrekkelig ateistisk, så jeg tar ikke det så tungt.

    Jeg ville tro at Krell MRA blir en fantisk bass-amp. Men - kanskje litt for fantastisk?

    Dette er sleder som jeg nesten ville tro du ville fått mer igjen for ved å bruke de til mer krevende oppgaver. Har du vurdert å putte inn en rimeligere, men minst like kraftig forsterker med fokus på dempefaktor og kontroll som ikke trenger å koste like mye? Jeg sier dette med tanke på at du bedriver hi-fi-sparing og sånt sett kanskje ville fått mer lyd for pengene med en omdisponering av deler av midlene, slik at en rimelig (og kanskje midlertidig) løsning av drift av subwoofere kunne lette byrden for å gjøre det mindre krevende å bite over større epler til mer kritiske (20 hz <) oppgaver?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Du har sikkert rett i det, og kanskje blir det løsningen dersom det tar tid å få solgt AP høytalerne. Jeg har imidlertid lyst til å beholde Krell MRA og prøver å få til det først.

    Mvh
    Roysen
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Du har sikkert rett i det, og kanskje blir det løsningen dersom det tar tid å få solgt AP høytalerne. Jeg har imidlertid lyst til å beholde Krell MRA og prøver å få til det først.

    Mvh
    Roysen
    Jeg mente på ingen måte at du skulle kvitte deg med MRA, bare at de kunne spre investeringene over et lengre tidsrom ved å kjøpe inn en dedikert forsterker til subwooferne.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    Jeg føler tiden er inne for meg til å melde pass jeg Roysen.
    Du trenger å spørre større gutter enn meg, for å si det slik. ;D

    Selv om jeg er smertelig klar over att det sikkert er mindre enn 10 personer på kloden som kan svare på mitt nivå...
    om slike produkter... men ... jeg ønsker ikke å ta valgene for noen, ikke på dette nivået.. ;D

    You dig? ;)




    mvh

    Ikke noe problem. Jeg forstår veldig godt. Jeg tenkte dog ikke å spørre for at noen skulle ta mine valg for meg. Dine meninger og synspunkter verdsettes dog veldig høyt. Du er utvilsomt en kunnskapsrik mann.

    Så vennligst ikke føl noe slikt press. Dette handler kun om vennskapelig, velmenende meningsutvekslinger sjelefrender i mellom. Det mangler bare pubstemningen, et beger peanøtter og en kald Guinness hver så hadde dette vært perfekt.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    tore_v1 skrev:
    Roysen skrev:
    Du har sikkert rett i det, og kanskje blir det løsningen dersom det tar tid å få solgt AP høytalerne. Jeg har imidlertid lyst til å beholde Krell MRA og prøver å få til det først.

    Mvh
    Roysen
    Jeg mente på ingen måte at du skulle kvitte deg med MRA, bare at de kunne spre investeringene over et lengre tidsrom ved å kjøpe inn en dedikert forsterker til subwooferne.
    Sånn sett tror jeg heller at jeg venter med bass biten i det anlegget. Det sparer jeg på ved å unngå et ekstra alternativ til bassforsterkning som jeg egentlig ikke har intensjon om å beholde.

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Mhm... Jeg mener:

    Skal du ha FMA 2011, bøøør du selger Krell MRA...
    Vil du ikke det, ikke kjøp 2011, kjøp phono og pre'n ...

    Is i magen...

    Men, jeg ser ikke saken fra ditt perspektiv, ikke på langt nær. ;D

    Jeg har ikke lyst til å være enig for å være enig altså...
    Du ber om kommentarer, da får du det jeg tenker!

    Om du er like sta som meg har du sannelig hårete baller, det sier jeg bare ;D

    Ja, ikveld tar jeg en lager, feirer denne tråden, det skal jeg gjøre.


    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.846
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jeg ville soleklart foretrukket Goldmund forsterkerene, eller kanskje ennå mer Soulution (som du tilsynelatende ikke vurderer!).

    Det er klart det morro å eie disse legendariske FM Acoustic forsterkerne, men de begynner å dra på årene, og det har faktisk skjedd en utvikling. Risikoen for at det kommer nye limited edition, gjør også at de kan falle ganske mye i verdi. Nå har ikke jeg kunnskap om hva prisnivået er på hverken FM acoustic, Goldmund eller noe av disse andre. Men for best mulig lyd, ville nok jeg ha gjort det ting litt anerledes, og valgt "nyere" design, og ikke minst identiske forstekrere på samme høytalere.

    Med så mange forskjellige merker og leveransdører, og med med toppmodeller/custom bygg i monsterklassen som gjerne er bygd i svært små serier - så frykter jeg at du kan få veldig mye driftsavbrudd og høye servicekostander.

    Så mitt tips er å velge det beste av dagens teknologi - feks Goldmund og Soulution og bruke identiske amper.

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    Mhm... Jeg mener:

    Skal du ha FMA 2011, bøøør du selger Krell MRA...
    Vil du ikke det, ikke kjøp 2011, kjøp phono og pre'n ...

    Is i magen...

    Men, jeg ser ikke saken fra ditt perspektiv, ikke på langt nær. ;D

    mvh
    Skjønner! Kanskje blir det enden på visa.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    OMF skrev:
    Hei!

    Jeg ville soleklart foretrukket Goldmund forsterkerene, eller kanskje ennå mer Soulution (som du tilsynelatende ikke vurderer!).

    Det er klart det morro å eie disse legendariske FM Acoustic forsterkerne, men de begynner å dra på årene, og det har faktisk skjedd en utvikling. Risikoen for at det kommer nye limited edition, gjør også at de kan falle ganske mye i verdi. Nå har ikke jeg kunnskap om hva prisnivået er på hverken FM acoustic, Goldmund eller noe av disse andre. Men for best mulig lyd, ville nok jeg ha gjort det ting litt anerledes, og valgt "nyere" design, og ikke minst identiske forstekrere på samme høytalere.

    Med så mange forskjellige merker og leveransdører, og med med toppmodeller/custom bygg i monsterklassen som gjerne er bygd i svært små serier - så frykter jeg at du kan få veldig mye driftsavbrudd og høye servicekostander.

    Så mitt tips er å velge det beste av dagens teknologi - feks Goldmund og Soulution og bruke identiske amper.

    Mvh
    OMF
    Jeg ser poenget ditt OMF! På mange måter har du også helt rett. Før jeg svarer videre vil jeg først si at selvsagt hører Soulution 700 med her egentlig, men jeg eier allerede et par Soulution 700 som står i butikken. De kan jeg om jeg ønsker hente hjem og benytte her. De er imidlertid tiltenkt demobruk for butikken. Det kan derfor bli nødvendig å koble de litt ut og inn av anlegget. Jeg tenker derfor ikke på de som permanente beboere her. Ytterligere to par Soulution 700 ser jeg ikke som noe alternativ for å få to identiske permanente amper til noen av høytalerne. Til det er ønsket om å eie, lære, erfare og bli kjent med andre amper for stort. I tillegg tror jeg at på dette nivået er alle amper kanongode. Det handler mer om preferanser enn kvalitetnivåer. Her kommer også mitt neste poeng inn. Selv om Goldmund kanskje har best spesifikasjoner, er det ikke sikkert jeg foretrekker de lydmessig fremfor FMA. Jeg er heller ikke av den oppfattning at nyere og mer moderne nødvendigvis er bedre. I mange tilfeller handler nyere og mer moderne om å kutte produksjonskostnadene og om brukervennlighet, design, mindre varmeutvikling og mindre størrelse. For eksempel sier høyt annerkjente produsenter som Krell og Mark Levinson at de aldri ville kunnet produsert deres tidligere toppmodeller i dag (Krell MRA og ML No.33) fordi komponent- og produksjons-kostnadene ville blitt for høye. I dag er mange av selskapene avhengig av enklere løsninger som kan produseres i lavkostland med billigere komponenter.

    Mvh
    Roysen
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Roysen skrev:
    Imperial skrev:
    Mhm... Jeg mener:

    Skal du ha FMA 2011, bøøør du selger Krell MRA...
    Vil du ikke det, ikke kjøp 2011, kjøp phono og pre'n ...

    Is i magen...

    Men, jeg ser ikke saken fra ditt perspektiv, ikke på langt nær. ;D

    mvh
    Skjønner! Kanskje blir det enden på visa.

    Mvh
    Roysen

    Tar du mine Evo 900 blokker i innbytte så har vi en deal! Kan til og med strekke meg til å slenge med noen flasker med godt drikke som mellomlegg ;)!

    Var hos deg for noen år siden og det er fortsatt noe av det mest imponerende jeg har hørt og sett til dags dato. MRA får mine 900 blokker til å se ut som fyrstikkesker! :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    lars_erik skrev:
    Med tanke på hvordan kveldens moderator har moderert, minner jeg om denne.

    Høvdingen skrev:
    Det er mange som synes det er spennende å følge Roysen sin interesse, og kan vi ikke la han holde på med sin hi-fi glede uten å drepe alle moroa.

    Det er nok av andre muligheter til å diskutere high-end audio og prissetting.

    Mvh
    Høvdingen
    Jeg syns dette er en herlig tråd som Roysen startet, og jeg gleder meg virkelig til å få høre hvordan han opplever disse monoblokkene, om han får de i hus.
    +1 :)
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Utrolig spennende dette her.

    Åssen stiller dartzeel seg oppimot de overnevnte merker?
    Nå er jeg vel å merke ute på veeldig dypt vann, da jeg ikke har noen som helst
    erfaringer i de prisklasser. Og gud vet om jeg noen gang får det.
    Det er en kjent guru som jeg tror var fra fra statene, har et enormt lytterom.
    Han foretrakk dartzeel etter å ha prøvd utallig merker av det øverste.
    Noe av det ypperste å få tak på mente ham. Men jeg finner ikke artikkelen.
    Sikkert noen her som vet hvem jeg mener.
    Uansett, dartzeel er noe jeg drømmer om. Det bare oser råskap av dem :D
    Må innrømme at jeg liker ting som skiller seg ut. Ble litt off-topic her..

    Skal bli spennede å følge med på fortsettelsenog på noen som virkelig
    tar`n helt ut for å realisere sine drømmer, kudos til deg :)
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    Rockport Arrakis 2 med 1 par Wilson TH blir meget bra.
    Det blir ikke lett å integrere 2011, Telos 3500 og MRA - mht gain, stigetid osv.

    Og så har en 2 aktive delefiltere å integrere også, Telos 5000+ har vel kun digital inngang - ja man kan bruke en AD converter - enda mer komplisert.
    Jeg ville valgt Telos 3500 som har analoge innganger.

    Istedenfor å bruke 3 forskjellige merker med forskjellig lydsignatur ville jeg brukt kun ett merke - FMA frik som jeg er ville jeg kun brukt FMA; 3 par 2011 hadde vært det ultimate her.

    Og som en forlengelse av 268 sin lydsignatur, ville jeg fjernet de to aktive delefilterene fra Rockport og Wilson.
    Et mye bedre valg ville vært å bruke et par FMA 333 mono aktive delefiltere. Hver kanal på 333 har sin egen nivå justering.

    Klart 333 koster endel, men FMA sine aktive delefiltere er bare så utrolig bra.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei, Wizard.

    Det med FMA delefilter var et meget godt tips. Takk! Men tre par FMA 2011 vil nok aldri bli mulig.

    Ved introduksjonen av Goldmund Telos 5000 hadde de et internt jordløkke problem ved bruk av de analoge inngangene. Dette gjorde at de fleste ble levert med kun digitale innganger. Ved introduksjonen av Telos 3500 laget Goldmund en ny forbedret jordingsløsning som medførte at disse kunne leveres med RCA analoge innganger. Etter dette kom det en oppgradering for Telos 5000 med tilsvarende jordingsløsning og RCA innganger. De blir da til Telos 5000+.

    Mvh
    Roysen
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg las bare dei 4 første sidene og det forsatte likt hele veien, så svarer her nå utfra dei 4 sidene.

    Det slår meg at misunnelsen er Megastor her, og så slenger bare folk ut dritt om hvor dum man er som kjøper noe så dyrt osv..
    Kan en ikke dere bare innse at noen har råd til dette og heller respektere folk her inne uansett om dei bruker 1000kr eller 1 billion kr?

    Det er så smålig folkens.

    Håper du Roysen, får tak i dei og lever lykkelig med dei. ;) Lykke til!!!! :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Jeg lurer på hva det er med Roy Ove som får mange til å gjøre hva de kan for å trekke motivene hans i tvil med tanke på hvorfor han kjøper de produktene som han gjør.

    Hvis han har pengene og opplever større eierglede, er det vel hans opplevelse som er viktigst. Å idiotisere andres prioriteringer synes jeg er lavmål.

    Men det er nå meg.

    Roy
    Ett fint ilegg R.E.S , jeg sier meg enig med deg her.....

    Roysen har vel ikke bedt andre betale for herligheten,....?

    Det har seg jo sånn at noen har høyere prisklasse på tingene de ønsker seg , og at faktisk noen har midler til dyrere ting enn andre , det betyr selvsagt ikke at man ikke kan glede seg med rimlig hi-fi og oppnå kanonlyd med det-OG være fornøyd.

    Selv om jeg stort sett alltid handler saker i betaling uten banklån-klassen , og aldri kan øse ut på uberdyre komponenter , syntes jeg at det er gøy at andre gjør det.

    det heter vel å kunne glede seg på andres vegne det...... noen flere bør kanskje gjøre det.

    Blir spennede å følge med her Roysen.

    Mvh Espen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    FAB skrev:
    Utrolig spennende dette her.

    Åssen stiller dartzeel seg oppimot de overnevnte merker?
    Nå er jeg vel å merke ute på veeldig dypt vann, da jeg ikke har noen som helst
    erfaringer i de prisklasser. Og gud vet om jeg noen gang får det.
    Det er en kjent guru som jeg tror var fra fra statene, har et enormt lytterom.
    Han foretrakk dartzeel etter å ha prøvd utallig merker av det øverste.
    Noe av det ypperste å få tak på mente ham. Men jeg finner ikke artikkelen.
    Sikkert noen her som vet hvem jeg mener.
    Uansett, dartzeel er noe jeg drømmer om. Det bare oser råskap av dem :D
    Må innrømme at jeg liker ting som skiller seg ut. Ble litt off-topic her..

    Skal bli spennede å følge med på fortsettelsenog på noen som virkelig
    tar`n helt ut for å realisere sine drømmer, kudos til deg :)
    darTZeel er veldig bra. Monoblokkene NHB-458 har jeg hørt to ganger sammen med Magico Q5 begge gangene. Av den grunn er disse monoblokkene med i mine planer som jeg skisserte på en foregående side i denne tråden.

    Mvh
    Roysen
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    Roysen skrev:
    Hei, Wizard.

    Det med FMA delefilter var et meget godt tips. Takk! Men tre par FMA 2011 vil nok aldri bli mulig.

    Ved introduksjonen av Goldmund Telos 5000 hadde de et internt jordløkke problem ved bruk av de analoge inngangene. Dette gjorde at de fleste ble levert med kun digitale innganger. Ved introduksjonen av Telos 3500 laget Goldmund en ny forbedret jordingsløsning som medførte at disse kunne leveres med RCA analoge innganger. Etter dette kom det en oppgradering for Telos 5000 med tilsvarende jordingsløsning og RCA innganger. De blir da til Telos 5000+.

    Mvh
    Roysen
    2011 og Telos 5000+ sin stigetid matcher bra med hverandre - FMA sin stigetid ved normalt lyttenivå er mye lavere enn den som er oppgitt.
    MRA er vel ikke den kjappeste, den blir kanskje det svakeste ledd i dette oppsettet - Krell har super bass, men FMA har ekstremt bra bass i sine toppmodeller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn