JENO skrev:
Hva er utklinging? At stereoanlegget ikke skal forkorte lydene/romklangen som ligger på plata? Denne hifilyrikken kan være vanskelig å forstå noen ganger. Overtoner og klangnyanser skjønner jeg hva er i det minste.
Det burde være som følger - og er naturligvis meget enkelt å "måle" (fra noe jeg skrev her inne i en annen sammenheng):
Inngangstransienten er en peak; deretter oppstår steady-state fasen som angir tonens kropp, denne holdes/behandles ulikt alt etter intensjon; så avslutter musikeren tonen på forskjellig vis alt etter instrumenttypen, det fører tonen inn i avdempingen, som enten skjer upåvirket ved utklinging, eller påvirket ved demping, som da blir en forlenging av den aktive avslutningen (f.eks. ved pedalbruk på et piano, eller ved bruk av gitarhalshånden.)
Og selv om man aktivt har dempet selve tonen, kan det godt være at instrumentet fortsatt resonnerer, og dermed altså leverer en utklinging, pga energien som tonen utløste. Men et mål på et instruments renhet i klang(fargen) er i hvilken grad musikeren har kontroll over slike etter-resonnanser.
Utklingingen vil også ha en romakustikk-komponent (som jeg mener er meget avgjørende for troverdigheten i opptakene vi lytter til).