Hjernevask

P

Parelius

Gjest
vredensgnag skrev:
Parelius skrev:
vredensgnag skrev:
Parelius skrev:
vredensgnag skrev:
På siden foran Rolness' innlegg i dagens Dagbladet tulleskriver Hylland Eriksen om at spørsmålene er komplekse, og derfor har de også komplekse svar. Det bruker han en side på.
Jeg tror ikke du har forstått den saken til Eriksen. It cuts to the bone. Du kan fortelle oss hva som er tull der.
Å, det er vel ikke de største intellektuelle utfordringene Hylland Eriksen stiller, så jeg har nok forstått det han skriver.

Han gjør som Hernes, og legger diskusjonen over på et annet felt enn hva det gjelder, ved å fokusere på Evolusjonsteorien. Biologi favner mangt, også denne.
Dette synes å være viktig for deg. Før jeg nå bruker tid på å svare (slik at vi ikke snakker forbi hverandre), så ville det vært greit å vite hva du mener med dette. Det kan sågar være at jeg har totalt misforstått hele problematikken. Derfor:

Når det snakkes om biologi her, og som det synes som om du mener er feilaktig, hva snakker da du om - og Eia og alle de andre som har sett lyset)? Evolusjonspsykologien (som altså er «arvtageren» til sosiobiologien)? Hvilken vitenskap snakker vi om? (For om Hernes tar feil, så tar de fleste andre feil også, spesielt biologene som har hevet seg på vogna)
Det er vel minimalt med grunner her til å skulle legge annet i dette enn hva redaksjonen i "Hjernevask" er ute etter å belyse:

Biologi og samfunn. Er vi født sånn eller blitt sånn?

Forskerne Eia har hatt stevnemøter med har i ganske tydelige ordelag ment at vi blir slik vi er.

Det finnes en blogg:

http://blogg.nrk.no/hjernevask/

Du må gjerne sette meg stevne her, Parelius. Du skriver at "Dette synes å være viktig for deg."
Ja, jeg syns at tendensiøs forskning på alle områder bør belyses -- og jeg syns det er helt på sin plass å påpeke at en del av dem som forsvarer slik forskning synes å benytte retoriske grep fremfor fakta. (Enkelte bruker også uforstand, som sosiologen i Dagbladet i dag, som tydeligvis ikke har hørt om Herbert Spencer.)
«Du må gjerne sette meg stevne her, Parelius. Du skriver at "Dette synes å være viktig for deg."»

Ikke på det personlige plan, men rent saksmessig. Du gjorde nemlig et stort poeng i det du skrev ut av at noen kom trekkende med evolusjonsteori. Den kommer du ikke utenom, slik du nå ordlegger deg. Bare derfor, slik at når jeg kommer trekkende med den, så bommer jeg ikke helt på skiva, som du sier Hernes og andre gjør. Ikke verre.

Da skal jeg sette meg ned og tenke ut et tilsvar til deg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.723
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Prof. Gjertsen lot seg ikkje lure ut på glattisen. Ho hadde svært lang tenkepause, men så vart då også Eia målbunden. "Kvifor ta det standpunktet?"

Og neste måndag skal dei snakke om SEX. Då vert vel sjåartala passeleg høge, tenkjer eg...

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.836
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jøje meg, der kommer de samme frasene igjen.
"Jeg syns ikke det spørsmålet er så viktig, jeg"
Dette er det som vil sitte igjen hos meg etter hele serien, mangelen på interesse for andres innfallsvinkel.

Men når det gjelder generelt evnenivå synes det som rått parti å spasere inn på et norsk univeristet og intervjue en gjennomsnittlig vitenskapelig ansatt (mitt ukvalifiserte inntrykk), og så oppsøke internasjonale forskernavn for å sette disse opp mot hverandre.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jøgga skrev:
"Jeg syns ikke det spørsmålet er så viktig, jeg"
Det perfekte politikersvar, sammen med "det er ikke det som er spørsmålet. Spørsmålet er .... , .... og til det vil jeg svare ..." Den kanskje dyktigste politikeren til dette var Krf leder Haugland i sin storhetstid. Må ha vært et slit å sette fast for en journalist eller intervjuer.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
men så vart då også Eia målbunden. "Kvifor ta det standpunktet?"
Målbunden? Han såg vel heller sjokkert ut.

Men det er jau prov på god forskning då: Kvifor ta det standpunktet? Eg tykkjer ikkje det er so viktig.

Var det kriminolog ho var?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Eia var litt tam denne gangen - har han gått tom for kandidater som vil legge hodet på stubben?

N

nb

Gjest
Noen har tatt Lorentzen på alvor, det går selvsagt ikke bra for hans vedkommende:

http://www.dagbladet.no/2010/03/23/kultur/debatt/kronikk/hjernevask/10967639/

Høydepunktet er kanskje dette:
<i>
EN KJERNE I Lorentzens artikkel er at mannskroppen er fysisk hard og dermed fører til et hardt sinn. Han gir mange eksempler. Kvinner er for eksempel dualistiske fordi de har to kjønnslepper. Her bruker Lorentzen faktisk en referanse (Irgaray, 1985). Kvinner er også psykologisk mer åpne fordi de fysisk har et åpent kjønnsorgan, mens mannen av anatomiske årsaker er «forledet til å tro» at han er mer psykisk lukket og har et mer mekanisk kjønnsliv.

Dette er en biologisering man ikke vil finne hos moderne biologer. Lorentzens resonnement er analogt med en påstand om at afrikanere er mørkere til sinns enn europeere fordi de er mørkere i huden. Lorentzen presenterer intet empirisk eller teoretisk grunnlag for at det er noen sammenheng mellom anatomiske forhold (f.eks. hudfarge eller formen på kjønnsorganene), og forhold i menneskesinnet som metaforisk beskrives med samme ord (f. eks. åpenhet).
</i>

Fascinerende at det er mulig å produsere slikt pølsevev.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
nb skrev:
Noen har tatt Lorentzen på alvor, det går selvsagt ikke bra for hans vedkommende:

http://www.dagbladet.no/2010/03/23/kultur/debatt/kronikk/hjernevask/10967639/

Høydepunktet er kanskje dette:
<i>
EN KJERNE I Lorentzens artikkel er at mannskroppen er fysisk hard og dermed fører til et hardt sinn. Han gir mange eksempler. Kvinner er for eksempel dualistiske fordi de har to kjønnslepper. Her bruker Lorentzen faktisk en referanse (Irgaray, 1985). Kvinner er også psykologisk mer åpne fordi de fysisk har et åpent kjønnsorgan, mens mannen av anatomiske årsaker er «forledet til å tro» at han er mer psykisk lukket og har et mer mekanisk kjønnsliv.

Dette er en biologisering man ikke vil finne hos moderne biologer. Lorentzens resonnement er analogt med en påstand om at afrikanere er mørkere til sinns enn europeere fordi de er mørkere i huden. Lorentzen presenterer intet empirisk eller teoretisk grunnlag for at det er noen sammenheng mellom anatomiske forhold (f.eks. hudfarge eller formen på kjønnsorganene), og forhold i menneskesinnet som metaforisk beskrives med samme ord (f. eks. åpenhet).
</i>

Fascinerende at det er mulig å produsere slikt pølsevev.
Jeg er høy. Etter Lorentzens tankegang - burde jeg da vært narkoman?

N

nb

Gjest
BT skrev:
Sannsynligvis ja. Og rund i kantene/diplomatisk om du har litt stor livvidde i tillegg.

V

vredensgnag

Gjest
Lorentzen er nok en konferanserytter med en godt betalt sinekyre fra norske myndigheter. Og får napp i konferansebaren, tenker jeg:

Forfatteren diskuterer en mulig (ny ?) seksualetikk basert på «penis som en bro fra meg til deg».

N

nslookup

Gjest
et fantastisk program... hele gjengen har blitt tatt med buksa nede.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
nb skrev:
BT skrev:
Sannsynligvis ja. Og rund i kantene/diplomatisk om du har litt stor livvidde i tillegg.
Men jer er jo fryktelig diplomatisk selv om jeg er slank. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Prof. Gjertsen lot seg ikkje lure ut på glattisen. Ho hadde svært lang tenkepause, men så vart då også Eia målbunden. "Kvifor ta det standpunktet?"
Gjertsen hadde ingenting å vise til som støtter at forskjellene skyldes oppdragelse etc, men har "et kulturelt inntrykk". På tvers av forskjeller i oppdragelse og på tvers av alle kulturer så herjer små guttebarn mer enn små jentebarn. Det tyder på at det er medfødte forskjeller mellom gutter og jenter på dette området. Gjertsen skjønner ikke forskjellen på disse posisjonene og det er ganske utrolig. Eia ble vel heller målløs enn målbundet.

V

vredensgnag

Gjest
Er nok enig med Totte her.

Eia: Giertsen mente jo at menn er mer voldelige på grunn av oppdragelsen. Hvordan vet hun det egentlig, at det er oppdragelsen som gjør menn mer voldelige enn kvinner?

Giertsen: Nei, det er vel. Det er vel, eh, et, hva skal du si? Et kulturelt inntrykk, eller et inntrykk jeg har av det er slike forskjeller. Men jeg har ikke noen ordentlig systematisk undersøkelse å vise til her.

Eia: De sier jo at samme om du hadde oppdratt gutter og jenter helt likt, så hadde altså gutter blitt mer voldelige. Er du enig eller uenig i det?

Giertsen: Jeg syns det er veldig vanskelig å svare på, fordi at det ...

Eia: Bare tenk deg helt teoretisk, hvis du oppdrar gutter og jenter helt likt, vil de da bli like voldelige, eller ikke?

Giertsen: Altså jeg tror at... Det som jeg har lyst til å svare på det. Altså jeg syns at mitt problem, skjønner du, det er at det er ikke så veldig viktig spørsmål. Det er problemet mitt. Men da er det noe jeg lurer på, hvorfor må vi tenke biologi.

===

Jeg tror ikke Eia ble målbundet, han ble forskrekket.
Giertsen er kriminolog. Hun er med på å bestemme hvordan forbrytelser straffes (eller snarere ikke straffes). Det er mulig hun har lyst til å ønsketenke seg til et samfunn der mennesker oppfører seg som om de var i Elyseum.
Så jeg syns ikke Giertsen kom godt fra dette.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nå har jeg ikke fjernsynsapparat og har ikke fått sett denne serien. Jeg ser dog at noen har vært snill og postet den på Usenet, så kanskje jeg bør få sett den en dag likevel.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette med arv og miljø skal være slikt et kontroversielt tema. ???

Både arv/genetikk og miljø er da vesentlige faktorer i hvordan et individ utvikler seg og blir.

For å illustrere dette tydelig er det bare å se til dem som driver hundeoppdrett. Stamtavle, rase, og genetikk er da svært viktige faktorer i hvordan hunden blir både fysisk og mentalt. Dens intelligens, læringsevne, lynne og instinkter. det er da ingen hemmelighet at man kan avle hunder med bestemte ønskede karaktertrekk i tankene.

Men dem som driver opplæring og dressur vet også at selv om hunder er disponert for den ene eller andre måten å være på, så er det deres oppgave å gi dyret dressur, opplæring og sosial trening slik at det er best mulig tilpasset til den rollen det skal ha. Selv den gufneste kjøter kan bli koseklump med god nok trening og omsorg.

Prinsippene er da helt de samme for mennesker. Men det er kanskje noen som betviler dette også? Eller er det bare troing, synsing og politikk som styrer disse fagfeltene også?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
faen heller , glemte jeg å se på hjernevask igår,,,...?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Nett tv er kjekke greier...da var episoden i boks.

Ganske solide belegg for å si at samfunnets struktur og kultur avgjør graden av vold, ref Nordstat,Sørstat, Somalia,islandsk blodhevn osv.
Forøvrig gikk (for) lite av tiden med på å snakke om kjønnsforskjeller, dvs biologiske forklaringer. Biologiske forklaringer og ulikheter mellom folkeslags vold, ble elegant hoppet bukk over, sikkert fordi det lett kunne invitert til renspikka rasisme.

At vår norske forsker ikke var så interessert i kjønnsforskjeller her, er ikke en stor skandale. Hun hadde jo som utgangspunkt at miljø er den dominerende effekten,noe det er meget godt belegg for. At hun velger å ikke tro at biologiske forskjeller betyr noe for forskjellig voldstendens hos kvinner og menn , synes å være er politisk valg og ønske, og kanskje til og med et sivilisert ønske om å ikke stigmatisere menn. Og rett og slett at hun ikke hadde (sett etter) data på det.

Samma for meg , jeg blir ikke forbanna om biologien gjør meg generelt mer voldelig enn kvinner. All tverrkulturell statistikk viser jo at det er slik, selv om vi skulle ønske at det var anderledes.

Forøvrig kom dama godt fra det og avstod fra å dømme, og harselere over sine opponenter i motsetning til visse andre intervjuobjekter...

Sleiven

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.723
Sted
Torget vurderinger
0
totte skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gjertsen hadde ingenting å vise til som støtter at forskjellene skyldes oppdragelse etc, men har "et kulturelt inntrykk". På tvers av forskjeller i oppdragelse og på tvers av alle kulturer så herjer små guttebarn mer enn små jentebarn. Det tyder på at det er medfødte forskjeller mellom gutter og jenter på dette området. Gjertsen skjønner ikke forskjellen på disse posisjonene og det er ganske utrolig. Eia ble vel heller målløs enn målbundet.
Vel så interessant som forskningsresultata, er dei prosessane som ligg bak valet av forskningsfelt og problemstillingar. Kva ynskjer ein å bruke til å trekke konsekvensar av? Vi har hatt mange ekspertar opp gjennom åra som har fortalt oss kva som er "lurt". Når alle har vore einige om dette, går alt bra, men når det vert strid (t.d. Mardøla og vasskraft, Rattsø og fordeling av offentlege midlar til kommunene) vert det viktig å finne "bevis" for si overtyding som beste alternativ. Då må ein finne motforskning. Så forskinga er relativt uviktig, å lenge det er alternative forklaringsmodellar. Det som er viktig, er dogmene og den politiske retorikken som ligg bak.
Dersom vi forskar på gener, gjer vi val som ein har sett før i verda. Kva er den logiske konsekvensen vi bør ta om det er slik at vald, kriminalitet og anna avvikande åtferd skuldast "dårlege" gener? Dersom det er slik at folk frå Somalia, Pakistan og gudveitkvar er genetisk disponerte for det destruktive, kva då? Bør det ha politiske konsekvensar? Og kva fører ny erkjenning til om vi ikkje brukar det til noko?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg er en enkel sjel.
Jeg mener at mer kunnskap gir bedre beslutninger. Bare tanken på at noen tenker: dette vil jeg ikke vite noe om, opprører meg.

Hvor mange katastrofer kunne vært unngått om folk hadde hatt tilgang til, og vilje til å akseptere, all relevant kunnskap, uavhengig av politisk ståsted.

Også i denne debatten er det venstresiden som "helst ikke vil vite". Som så ofte før.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Også i denne debatten er det venstresiden som "helst ikke vil vite". Som så ofte før.
Jeg er 100% enig i at "jeg-har-allerede-bestemt-meg,-så-ikke-forvirr-meg-med-fakta"-dogmatikken er hårreisende.
Men jeg håper du selv ser at det er nettopp det du selv utfører i ovenstående setning. Jeg tror nok antakelig det er mer slik at mange mennesker, uansett politisk ståsted, ikke ønsker sine egne overbevisninger "ødelagt" av kunnskap og forskning som viser en annen virkelighet. Så kan du selvsagt tro hva du vil, men jeg tør vedde på (en halvliter på "Dasslokket" i mai) at du ikke kan underbygge det ovenstående.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Honkey-Chateau skrev:
oddgeir skrev:
Jeg er 100% enig i at "jeg-har-allerede-bestemt-meg,-så-ikke-forvirr-meg-med-fakta"-dogmatikken er hårreisende.
Men jeg håper du selv ser at det er nettopp det du selv utfører i ovenstående setning. Jeg tror nok antakelig det er mer slik at mange mennesker, uansett politisk ståsted, ikke ønsker sine egne overbevisninger "ødelagt" av kunnskap og forskning som viser en annen virkelighet. Så kan du selvsagt tro hva du vil, men jeg tør vedde på (en halvliter på "Dasslokket" i mai) at du ikke kan underbygge det ovenstående.

Honkey
Dasslokket i mai er ok.

Dokumentasjon? La vi se på innvandringsområdet.

Moralpolitiet på Grønnland ble slått opp i pressen som en sensasjon, og kommentert av venstresiden som om de aldri har hørt om det før. Det er ikke sant, siden de jevnlig har fått info om dette, blant annet fra Hege Storhaug.

Likedan jødeforfølgelsen som nå nettopp er oppdaget av pressen. Dette har vært alment kjent i en årrekke, også på Løvebakken, men likefullt står Halvorsen samme dag på Dagsrevyen og er sjokkert. Dette visste hun ikke noen ting om, sier hun.

Husker du da Siv Jensen reiste til Malmø i forbindelse med islamifiseringsdebatten. Hetset av SV, selv om de er og har vært meget godt orientret om situasjonen der.

Litt historie.
Alle visste hva som foregikk i Sovjet og Kina under hhv Stalin og Mao. Likefullt benektet deler av venstresiden dette inntil det patetiske.
Det samme med Pol Pot.

I dag er det Cuba som har inntatt denne rollen. Sentrale politikere med Langeland i spissen nominerer Castro til fredsprisen hvert år, til tross for at han fengsler, torturerer og henretter opposisjonelle.

Er det at de ikke vet/visste, eller er det at de ikke vil/ville vite?

Tør jeg nevne at jeg foretrekker Aass? ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Honkey-Chateau skrev:
oddgeir skrev:

Honkey
Dasslokket i mai er ok.

Dokumentasjon? La vi se på innvandringsområdet.

Moralpolitiet på Grønnland ble slått opp i pressen som en sensasjon, og kommentert av venstresiden som om de aldri har hørt om det før. Det er ikke sant, siden de jevnlig har fått info om dette, blant annet fra Hege Storhaug.

Likedan jødeforfølgelsen som nå nettopp er oppdaget av pressen. Dette har vært alment kjent i en årrekke, også på Løvebakken, men likefullt står Halvorsen samme dag på Dagsrevyen og er sjokkert. Dette visste hun ikke noen ting om, sier hun.

Husker du da Siv Jensen reiste til Malmø i forbindelse med islamifiseringsdebatten. Hetset av SV, selv om de er og har vært meget godt orientret om situasjonen der.

Litt historie.
Alle visste hva som foregikk i Sovjet og Kina under hhv Stalin og Mao. Likefullt benektet deler av venstresiden dette inntil det patetiske.
Det samme med Pol Pot.

I dag er det Cuba som har inntatt denne rollen. Sentrale politikere med Langeland i spissen nominerer Castro til fredsprisen hvert år, til tross for at han fengsler, torturerer og henretter opposisjonelle.

Er det at de ikke vet/visste, eller er det at de ikke vil/ville vite?

Tør jeg nevne at jeg foretrekker Aass? ;D
Oddgeir, oddgeir, klart jeg gjerne spanderer Aass på deg, :) men dette er ikke dokumentasjon på annet enn de fakta DU ønsker å se. Det er veldig lett å besvare med en like lang rekke med dokumentasjon på hva "høyresiden" ikke vil se, men det er ved siden av poenget.
Kan det dokumenteres at politisk tilhørighet gjør folk mer / mindre mottakelig for forskning som motsier ens eget ståsted? Jeg tror IKKE det, og jeg aner heller ikke om det finnes noe som dokumenterer dette. Ergo står jeg ved min påstand fra forrige innlegg.
(og greier du finne dokumentert at det faktisk er "venstresiden" som er minst mottakelig for fakta, så har du ærlig fortjent en halvliter)

Honkey

N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Oddgeir, oddgeir, klart jeg gjerne spanderer Aass på deg, :) men dette er ikke dokumentasjon på annet enn de fakta DU ønsker å se. Det er veldig lett å besvare med en like lang rekke med dokumentasjon på hva "høyresiden" ikke vil se, men det er ved siden av poenget.
Kan det dokumenteres at politisk tilhørighet gjør folk mer / mindre mottakelig for forskning som motsier ens eget ståsted? Jeg tror IKKE det, og jeg aner heller ikke om det finnes noe som dokumenterer dette. Ergo står jeg ved min påstand fra forrige innlegg.
(og greier du finne dokumentert at det faktisk er "venstresiden" som er minst mottakelig for fakta, så har du ærlig fortjent en halvliter)

Honkey
Innen norsk skolepolitikk har vel den politiske venstresiden vært mindre opptatt av kunnskapsformidling, men mer opptatt at gruppearbeid, prosjektarbeid, makrame, at elevene skal ha det gøy og andre lignende prosjekter. Men at alle politiske avleiringer har sine respektive svin på skogen innenfor ymse områder er nok den rimeligste antagelsen, ja.

Det mest overraskende i denne debatten er den øredøvende stillheten fra resten av det sosiologiske (fag)miljøet. Er de like på jordet som kjønnsforskerene siden det er så stille fra de? Før programmet til Eia startet hørte jeg en fyr fra institutt for biologi på Blindern si at i hans karriere hadde ikke en eneste samfunnsviter, sosiolog o.l. kontaktet instituttet for å lære litt om hva som var arvelig, hva man visste om arv og lignende.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Det mest provoserende ved disse forskerne synes jeg at de med en slik arroganse tillater seg å definere hva som er interessant for andre. En logisk feilslutning, en uakademisk og en interessebasert holdning, å anta at hvis noe ikke er interessant å studere for disse forskerne, så er det heller ikke interessant for almenheten. Ligner på hersketeknikk synes jeg, og bryter slik sett med visse sosiologiske utgangspunkt som handler om å avdekke skjulte maktstrukturer i samfunnet.

V

vredensgnag

Gjest
Folk vil ha minst mulig bølger, nb.

Det er fett å være forsker i Norge. Du reiser verden rundt på konferanser, på statens regulativ. Du kan legge opp prosjekter som krever en betydelig porsjon utenlandsreiser, og får støtte til å invitere utenlandske forskere til samlinger i Norge. Du får også støtte til å utgi kompendia over ulike fagfelt, og fordi Norge regjerer på toppen av "verdens beste sted å leve" lister, er det lett å få gjennomslag for disse tiltakene. Det blir sett på som en måte å spre kjennskap til Norge, til viktige nettverk.

Så her er det få som har lyst til å stå i båten og risikere å plaske uti. Håpet er at Lorentzen og noen få andre må gå planken, og at resten kan få lov å fortsette å leve livet i forskningens navn.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Folk vil ha minst mulig bølger, nb.

Det er fett å være forsker i Norge. Du reiser verden rundt på konferanser, på statens regulativ. Du kan legge opp prosjekter som krever en betydelig porsjon utenlandsreiser, og får støtte til å invitere utenlandske forskere til samlinger i Norge. Du får også støtte til å utgi kompendia over ulike fagfelt, og fordi Norge regjerer på toppen av "verdens beste sted å leve" lister, er det lett å få gjennomslag for disse tiltakene. Det blir sett på som en måte å spre kjennskap til Norge, til viktige nettverk.

Så her er det få som har lyst til å stå i båten og risikere å plaske uti. Håpet er at Lorentzen og noen få andre må gå planken, og at resten kan få lov å fortsette å leve livet i forskningens navn.
Jeg las en del artikler innen sosiologi og bedriftsadministrasjon mens jeg studerte, jeg satt igjen med et inntrykk av at absolutt alt var lov og hver man sin egen modell og sannhet i den verdenen. Men en del av de sosiologiartiklene var faktisk skikkelig interessante, særlig en britisk studie av byråkratiet og en studie av maktstrukturer innen utelivsbransjen eksemplifisert ved en brun ølbule et sted i Oslo.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
atonal skrev:
Det mest provoserende ved disse forskerne synes jeg at de med en slik arroganse tillater seg å definere hva som er interessant for andre. En logisk feilslutning, en uakademisk og en interessebasert holdning, å anta at hvis noe ikke er interessant å studere for disse forskerne, så er det heller ikke interessant for almenheten. Ligner på hersketeknikk synes jeg, og bryter slik sett med visse sosiologiske utgangspunkt som handler om å avdekke skjulte maktstrukturer i samfunnet.
Så du vil heller at de skal bøye av for makta og gjøre slik som du vil ?? ;)

Ærlig talt - det jeg har hørt er: "JEG synes ikke det er en interessant problemstilling". Det er noe annet enn å definere hva som er interessant for andre.

Det er stort sett fritt opp til enhver forsker å definere hva de synes er interessant å forske på. Og hva de skal satse på. Akkurat som det er fritt opp til deg og meg å søke på de jobbene vi måtte finne mest interessante - uavhengig av hva sosialdemokratiet måtte ha på prioriteringslista.

Det er også fritt opp til forskningsrådet og andre bevilgende myndigheter og oppdragsgivere å definere hva man ønsker forskning på. Det er ikke så dumt det heller - det tvinger mange forskere til å være litt markedsorienterte.

De som har faste vitenskapelige stillinger ved et universitet går i noen grad klar av finansieringsbiten og kan bruke en betydelig del av arbeidstiden sin til de faglige aktiviteter som de måtte ønske. Men alle disse har jo blitt ansatt som godt voksne fagmennesker med lang CV, og har vært gjennom en svært grundig faglig vurdering - så det er jo ikke slik at man ikke vet hva man får der i gården heller.

Nå er ikke jeg spesielt stor tilhenger av 100% fri og uavhengig grunnforskning. Jeg kjøper ikke argumentet om at det er den frie forskningen (som i dag kan synes totalt meningsløs) som legger grunnlaget for morgendagens teknologiske framskritt og økonomiske vekst. Jeg mener man bør fokusere ressursene der man tror det er mest å hente. På den annen side så er forskningens natur slik at nye muligheter åpner seg og gamle lukker seg mens man forsker, og det er egentlig bare forskerne som er kvalifisert til å skille de to. Sannsynligvis er det slik at man får mest utav forskningsmidlene om de allokeres til de største talentene innenfor viktige satsningsområder. De vet best hvordan pengene bør benyttes.

At du og jeg skal fortelle forskerne på blindern hva som er interessante problemstillinger blir bare for dumt. På den annen side synes jeg det er rimelig å forvente at de samme forskerne er i stand til å forklare oss hvorfor akkurat deres problemstillinger er viktige og relevante.

Jeg er ikke sikker på at den totale miksen her av akademisk uavhengighet og samfunnsmessige forpliktelser er så gal. Det burde gi et bra utgangspunkt for en kreativ og lærerik dialog, og hovedpoenget med å drive forskning er vel at samfunnet skal få tilført ny kunnskap. Hvis vi skal diktere hva forskerne skal være opptatt av så blir dette samspillet lite kreativt og banebrytende, og ganske trivielt i lengden.

Problemet med hjernevask er at det handler om problemstillinger som Eia er opptatt av og som mange av forskerne er mindre opptatt av. Eia spør ikke: "Hva forsker du på, hvorfor - og hva har du funnet ut?" Han spør: "Hva mener du om arv og miljø, om homofili og så videre?" Problemstillinger han har kokt i hop selv. Og så spør han forskere som ikke har forsket på disse problemstillingene. Jeg skal ikke påstå at Eia er helt på jordet i valg av sine problemstillinger. Men jeg synes han misbruker sin posisjon som reporter til å utøve definisjonsmakt (av hva som er relevant) og det virker ikke som han gjør ett eneste forsøk på å finne ut hvorfor forskerne er opptatt av det de er opptatt av. Det er IMO mye mer interessant enn hva de mener om arv/miljø og homofili. Men det gir kanskje ikke de samme sensasjonsoppslagene.

Det er jo i og for seg interessant at han har avdekket noe sjarlataneri på blindern, men var det det som var formålet med programmet? Å avsløre forskere som har selektiv omgang med fakta og jobber med skylapper? Han kunne jo like gjerne gått løs på NRK. Sjarlataner finner man i alle organisasjoner av en viss størrelse.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Bx,
du kommer med flere påstander i ditt innlegg. For å være ærlig opplever jeg meg brukt i et stråmannsargument. Mitt innlegg er slett ikke avansert at det fortjener slik bruk;) Jeg tillater meg å sitere deg slik jeg ser det relevant, for å klargjøre hva jeg mener.
For ordens skyld vil jeg melde at jeg finner sosiologi meget interessant og nødvendig for å forstå samfunnslivet, og jeg har selv studert sosiologi (selv om det er ca 17 år siden og jeg har glemt mye).

Du skriver:

Så du vil heller at de skal bøye av for makta og gjøre slik som du vil ?? Blunker
Jeg er ikke i stand til å se hvor i mitt innlegg jeg påstår dette? For å avklare: nei, jeg mener at ingen skal bøye av for
makta.

Ærlig talt - det jeg har hørt er: "JEG synes ikke det er en interessant problemstilling". Det er noe annet enn å definere hva som er interessant for andre.
Vel, hvis du ser nøyere etter i programmene vil du oppdage at ordbruken er noe slikt som:
"DETTE er ikke interessant", dvs. en generalisering. Jeg kan ikke tolke dette annerledes enn at dette er definisjon av hva som er interessant, for almenheten, ikke spesielt avgrenset.

Det er stort sett fritt opp til enhver forsker å definere hva de synes er interessant å forske på. Og hva de skal satse på. Akkurat som det er fritt opp til deg og meg å søke på de jobbene vi måtte finne mest interessante - uavhengig av hva sosialdemokratiet måtte ha på prioriteringslista.

Det er også fritt opp til forskningsrådet og andre bevilgende myndigheter og oppdragsgivere å definere hva man ønsker forskning på. Det er ikke så dumt det heller - det tvinger mange forskere til å være litt markedsorienterte.
Jeg er generelt enig i dette.

Når det gjelder denne saken er jeg først og fremst opptatt av akademisk redelighet. Dette kan like gjerne handle om miljøet på biologi eller fysikk ved Blindern, som på Institutt for sosiologi.
De aktuelle forskerne fokuserer på kjønn og kjønnsforskjeller, ut fra et sosiologisk perspektiv. Det mener jeg er fair enough, og det finnes et hav av sosiologiske innsikter man kan bruke på å finne ut av kjønnsforskjeller i samfunnsperspektiv.

Feilene disse forskerne gjør er imidlertid at de, enkeltvis eller flere

1. velger å definere innsikter fra andre fagfelt - som biologi - som uinteressante
2. innrømmer dels at de ikke har nok kunnskap om biologi, men velger å se bort fra betydningen av dette, da
3. de mener at sosiologisk perspektiv på kjønn er uttømmende for samfunnsmessige forhold der variabelen kjønn er inkludert, og det er nettopp der striden står, ikke sant?

Når det gjelder grunnforskning vs. mer markedsorientert forskning kan jeg ikke se at disse forskerne på kjønn seiler under annet flagg en grunnforskning, dvs. innsikter som skal tåle tidens tann og skal være interesseuavhengig. Men det er nå min tolkning.

At du og jeg skal fortelle forskerne på blindern hva som er interessante problemstillinger blir bare for dumt. På den annen side synes jeg det er rimelig å forvente at de samme forskerne er i stand til å forklare oss hvorfor akkurat deres problemstillinger er viktige og relevante.
Nettopp.

Problemet med hjernevask er at det handler om problemstillinger som Eia er opptatt av og som mange av forskerne er mindre opptatt av. Eia spør ikke: "Hva forsker du på, hvorfor - og hva har du funnet ut?" Han spør: "Hva mener du om arv og miljø, om homofili og så videre?" Problemstillinger han har kokt i hop selv. Og så spør han forskere som ikke har forsket på disse problemstillingene.
Likevel pretenderer forskerne å kunne besvare spørsmålene som blir presentert om kjønnsforskjellene, selv om de ikke har forsket på de aktuelle områdene.

og det virker ikke som han gjør ett eneste forsøk på å finne ut hvorfor forskerne er opptatt av det de er opptatt av. Det er IMO mye mer interessant enn hva de mener om arv/miljø og homofili. Men det gir kanskje ikke de samme sensasjonsoppslagene.
Enig med deg her, men strengt tatt er dette på siden av det som diskuteres, som jeg oppfatter som akademisk redelighet (av mangel av bedre uttrykk).

Det er jo i og for seg interessant at han har avdekket noe sjarlataneri på blindern, men var det det som var formålet med programmet? Å avsløre forskere som har selektiv omgang med fakta og jobber med skylapper? Han kunne jo like gjerne gått løs på NRK. Sjarlataner finner man i alle organisasjoner av en viss størrelse.
Jeg synes det er blitt avdekket noe interessant, og forskere som er betalt av staten og som har selektiv omgang med fakta m.m. mener jeg er relativt viktig. Men ja, sjarlataner finner man overalt. Dette bør bli gjenstand for sosiologisk analyse, ikke bare amatørmessig eller tendensiøs journalistikk ;)

Mvh.
atonal

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Mye av det jeg skrev var en generell kommentar til hele debatten. Jeg kan bare beklage at det ble presentert som en kommentar til deg. Håper du kan tilgi...

atonal skrev:
Så du vil heller at de skal bøye av for makta og gjøre slik som du vil ?? Blunker
Jeg er ikke i stand til å se hvor i mitt innlegg jeg påstår dette? For å avklare: nei, jeg mener at ingen skal bøye av for
makta.
Du påsto ikke det, men jeg oppfattet deg som om du mente at forskerne versågod har å forske på det som allmuen, dvs du og jeg og hele den norske bermen mener er viktig. Jeg vil heller ha arrogante forskere med stor integritet enn forskere som ferdes i trend- og motebransjen. Så får de heller finne seg noe annet å gjøre hvisnår finansieringen uteblir.

Vel, hvis du ser nøyere etter i programmene vil du oppdage at ordbruken er noe slikt som:
"DETTE er ikke interessant", dvs. en generalisering. Jeg kan ikke tolke dette annerledes enn at dette er definisjon av hva som er interessant, for almenheten, ikke spesielt avgrenset.
Jeg har kun sett et første programmet (foreløpig) og jeg oppfattet det annerledes da. Ikke dermed sagt at jeg synes at disse kvinneforskerne opptredde med stor troverdighet og faglig oversikt.

Når det gjelder denne saken er jeg først og fremst opptatt av akademisk redelighet.

/........./

Feilene disse forskerne gjør er imidlertid at de, enkeltvis eller flere

1. velger å definere innsikter fra andre fagfelt - som biologi - som uinteressante
2. innrømmer dels at de ikke har nok kunnskap om biologi, men velger å se bort fra betydningen av dette, da
3. de mener at sosiologisk perspektiv på kjønn er uttømmende for samfunnsmessige forhold der variabelen kjønn er inkludert, og det er nettopp der striden står, ikke sant?
Det var rimelig drøy kost, ja. Jeg er helt enig med deg der.

Når det gjelder grunnforskning vs. mer markedsorientert forskning kan jeg ikke se at disse forskerne på kjønn seiler under annet flagg en grunnforskning, dvs. innsikter som skal tåle tidens tann og skal være interesseuavhengig. Men det er nå min tolkning.
Jeg vet ikke hvem som finansierer gildet, men vil tro det dreier seg mye om forskningsprogrammer og offentlige oppdrag. Men at det er en rar saus av vitenskap, ideologi og politikk i sving er jeg ikke i tvil om. Når det gjelder denne gjengen. Kopling med ideologi og politikk synes jeg forsåvidt er greit. Det må være lov å drive forskning ut fra et samfunnsengasjement. Men forutsetning er at man ikke fusker i faget selvsagt. Og denne avbiologiseringen er drøy kost i så måte.

Problemet med hjernevask er at det handler om problemstillinger som Eia er opptatt av og som mange av forskerne er mindre opptatt av. Eia spør ikke: "Hva forsker du på, hvorfor - og hva har du funnet ut?" Han spør: "Hva mener du om arv og miljø, om homofili og så videre?" Problemstillinger han har kokt i hop selv. Og så spør han forskere som ikke har forsket på disse problemstillingene.
Likevel pretenderer forskerne å kunne besvare spørsmålene som blir presentert om kjønnsforskjellene, selv om de ikke har forsket på de aktuelle områdene.
Rimelig drøyt det der ja.

Stol aldri på en mann eller en kvinne som aldri sier: "Jeg vet ikke". Enten juger de eller så vet de ikke hva de ikke vet.

og det virker ikke som han gjør ett eneste forsøk på å finne ut hvorfor forskerne er opptatt av det de er opptatt av. Det er IMO mye mer interessant enn hva de mener om arv/miljø og homofili. Men det gir kanskje ikke de samme sensasjonsoppslagene.
Enig med deg her, men strengt tatt er dette på siden av det som diskuteres, som jeg oppfatter som akademisk redelighet (av mangel av bedre uttrykk).
Det er på siden av det som diskuteres, men samtidig så synes jeg diskusjonen er blitt altfor farget av Eias innfallsvinkel. Den skaper et helt feil inntrykk av hva som er viktige spørsmål for disse forskerne - og hvordan de forsøker å svare på dem. Selv om de som har blitt intervjuet om, og svart på ting som de ikke har greie på så kan det godt hende de har mye å fare med når de får spille på hjemmebane. Men det kommer ikke fram.

Jeg synes det er blitt avdekket noe interessant, og forskere som er betalt av staten og som har selektiv omgang med fakta m.m. mener jeg er relativt viktig. Men ja, sjarlataner finner man overalt. Dette bør bli gjenstand for sosiologisk analyse, ikke bare amatørmessig eller tendensiøs journalistikk ;)
He-he.

Jeg kjenner deler av miljøet ganske godt. Eller i hvert fall kjente. En slik sosiologisk analyse ville vært meget interessant.

Litt fritt fra hukommelsen - fra en konferanse om arbeidslivsforskning ca 1990 på Røros.

Svensk forsker som hadde skapt seg et navn på å trekke skjønnlitteratur inn i ledelsesfaget. Hade skrevet bok og greier. Som var blitt en bestselger innenfor fagmiljøet. Han holder sitt foredrag. Hovedargumentet var at god skjønnlitteratur inneholdt mye og viktig menneskekunnskap som man ikke klarer å formidle med faglitteratur. Derfor var skjønnlitteratur viktig i ledelsesfaget. Spennende. Etterpå var det høy stemning og mange spørsmål og svar. Forskeren ble kanskje litt for ivrig. Begynte å snakke i store ord: (mye av) faglitteraturen kommer til kort på dette området var vel essensen i det han sa. Da er det en kar på 192 som rekker hånda i været (han er i dag professor i sosiologi - og en dyktig sådan), reiser seg opp og sier: "Så du mener at det vi andre holder på med er bare tull, da?!"

Da ble det røde kinn og hissige røster gitt. ;D Jeg koste meg kongelig der jeg satt på bakerste rekke. Kvinnene (det var også mange dyktige kvinnneforskere / arbeidslivsforskere der) kalte det hele en hanekamp.

Slikt er ikke hverdagskost innnen disse miljøene. Man unngår konfrontasjon og søker harmoni sammen med likesinnede. Det er "de andre" som er idioter. Helt urasjonelt er ikke dene harmoni-kulturen. Skal man komme noen vei er man avhengig av at flere trekker lasset i samme retning. Det finnes noen som er begavet nok - forskningsmessig og markedsføringsmessig - og holder koken så lenge at de klarer å bygge sitt genuint eget faglige ståsted og så få oppslutning fra andre. Dette er faglig lederskap på høyt nivå. Og det er også disse høyst orginale og banebrytende arbeidene som IMO tilfører genuint ny kunnskap på grunnleggende plan. Men de fleste finner seg en flokk de trives med og holder seg der. Og anvender velprøvde teoretiske rammeverk på lokale problemstillinger.

Det er mye sannhetssøken ute og går. Og fakta (empri) blir samlet inn, og gir oss ny innsikt når det settes inn i en større sammenheng. Og opptragsgiverne høster ofte lærdommer av sine oppdrag som ikke nødvendigvis var i tråd med forventningene. Så det er vel og bra.

Men dette med falsifisering. Det er noe de fleste forskere skyr som ilden. Det brukes som et retorisk grep når man stiller opp en nullhypotese som man så forsøker å falsifisere. Men det er meget langt mellom forskere som forsøker å spenne bein under sine egne arbeider, sitt eget fagmiljø eller endog "de største idiotene i de mest lavmålte fagmiljøene" de kan komme på som driver med tilstøtende ting.

Slike kontroverser er ekstremt ubehagelige og det er vel umulig å ikke ta det personlig om man skulle havne i en slik kontrovers. Opptrinnet ovenfor var strengt tatt bare en liten kuriositet i den sammenheng. Men alle som var der kunne tenkt seg hvordan dette hadde utartet om det var en dyptliggende faglig uenighet som kom til overflaten.

Det som heller skjer (håper jeg da) er at de som tenker "gylne tanker" får økende oppslutning, mens de som har havnet på et blindspor pusler med sitt i fred og ro til de går av med pensjon.

Etter at gemyttene hadde roet seg, kom Georg Johannessen opp på podiet (ingen faglig ledertype men definitivt med intellekt og originalitet nok til å være gjøre sine egne ting). Han tok for seg noen av de store - som Durkheim, Weber og Marx og så videre, og viste oss hvor store skjønnlitterære kvaliteter det er i noen av disse arbeidene, og i god sosiologi forøvrig.

Alt i alt en fantastisk dag i plenumssalen på Røros.

Det var jo et gedigent sidesprang fra min side men pytt pytt; Nå er det fredag!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.723
Sted
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Innen norsk skolepolitikk har vel den politiske venstresiden vært mindre opptatt av kunnskapsformidling, men mer opptatt at gruppearbeid, prosjektarbeid, makrame, at elevene skal ha det gøy og andre lignende prosjekter. Men at alle politiske avleiringer har sine respektive svin på skogen innenfor ymse områder er nok den rimeligste antagelsen, ja.
No er eg normalt svært forsiktig med å rose norsk skulepolitikk etter at Kjell Magne Bondevik gjekk av som skulestatsråd (og skal heller ikkje gjere det her), men no tullar du berre, ikkje sant? Du må ikkje rakke så mykje ned at poenga ditt druknar i tilfeldig sjikane til alt & alle kantar. Det ser litt dumt ut, tykkjer eg.

N

nb

Gjest
Ikke bare i Norge kjønnsforskere er spenna gærne:

http://www.atomer.se/div/trumpet.pdf

<b>Projekttitel:</b> Trumpeten som genussymbol - om manligt och kvinnligt kring trumpeten/trumpetare i tid och rum

<b>Beskrivning:</b> Trumpeten som genussymbol - om manligt och kvinnligt kring trumpeten/trumpetare i tid och rum Projektets syfte är att undersöka hur kulturella identiteter och sociala roller kring trumpeten/trumpetaren återspeglar värderingar och normer inom samhället kopplat till genus och social position. Den övergripande frågeställningen är att undersöka vilka mekanismer och sociala och kulturella sammanhang i tid och rum som gestaltas, skapas och återskapas genom trumpeten som genussymbol. För att kunna utkristallisera dessa, blir det nödvändigt att problematisera begreppen manligt och kvinnligt och undersöka närmare de föreställningar, som är verksamma och skapar trumpeten som markör för manlighet. Vilka normer ligger bakom detta? Hur kommer dessa till uttryck och hur tvingande tycks de vara? Vilka variationer, skiften, avsteg och förhandlingar är möjliga att urskilja över tid? Instrumentsymboliken kommer att utgöra en ingång, för att komma åt associationer kopplade till instrumentet. Ikonografiska studier ska vara ett sätt att komma åt symboliska laddningar kopplade till trumpeten. Jag kommer då dels att undersöka i vilka positioner trumpeten och trumpetarna framställs, dels vilka attribut man väljer att bifoga instrumentet i olika framställningar (t.ex. i reklamsammanhang, på skivomslag eller vid artistpresentationer). En annan viktig ingång är ljudsymboliken. Genom att granska trumpetreceptionen (recensioner, artiklar, brev osv.), vill jag komma åt hur den i
instrumentet förankrade klangen uppfattas. Frågor som leder mig här är: vilken klang i trumpetens breda klangspektrum blir till norm och vilken klang uppfattas som avvikande och kallas för kvinnlig respektive manlig? Vad händer med klangen, när trumpetaren spelar med en
”kvinnlig klang”? För att komma åt konstruktionen av ”trumpetbilden”, ska jag även analysera trumpetdiskurser både i akademisk tradition (avhandlingar, vetenskapliga artiklar) och i populära sammanhang (recensioner, tidningsartiklar, brev). Jag ska även föra
intervjuer med musiker, både med kvinnliga och manliga trumpetare. Min tanke är att undersöka hur såväl kvinnliga som manliga trumpetare formulerar sig själva, vilken uppfattning de har om sig själva och hur de mottas av publiken och av sina både kvinnliga och
manliga kolleger, dvs. hur de uppfattar att de beskrivs utifrån. Någon liknande studie har inte tidigare gjorts. Genusperspektiv har länge inte tagits i beaktning inom trumpetforskningen. Forskningen som finns rörande genus befinner sig på en kvantitativ nivå, där själva
uppfattningarna om genus inte har problematiserats. På det viset innebär det planerade projektet ett viktigt kunskapstillskott inom forskningsfältet. Intresset för genusforskningen ligger i att undersökningen kommer att belysa hur genus konstrueras i musiksammanhang, kopplat till instrumentet trumpet. Inom trumpetforskningen ligger en stark fokus på sammanställningen av kvantitativa fakta. Genom att i tillägg till ett musikhistoriskt perspektiv, även tillämpa sociologiska metoder och ett genusperspektiv kommer projektet att bidra till nya infallsvinklar inom forskningsfältet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Dette har jeg aldri tenkt på.

Topp Bunn