Hjernevask

V

vredensgnag

Gjest
"For meg blir det liksom så veldig todimensjonalt å se på kjønn som mann-kvinne, hvorfor må vi begrense oss til det?"

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
vredensgnag skrev:
"For meg blir det liksom så veldig todimensjonalt å se på kjønn som mann-kvinne, hvorfor må vi begrense oss til det?"
Dette gir jo uante muligheter for de promiskuøse av oss. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
coolbiz skrev:
Kjønnsforsker Agnes Bolsø ble i kveldens episode konfrontert med tilfellet Victor/Victoria som hadde blitt kjønnsoperert 6 mnd. etter fødselen, og som, selv om han ikke ble fortalt om operasjonen, hele livet hadde følt seg som gutt til tross for at foreldre og omverdenen hadde insistert på å behandle ham som jente. Eias forslag om at dette var en sterk indikasjon på at kjønnsidentitet er medfødt, presterte Bolsø å avvise som håpløs tautologi med utsagnet "Du kan jo itj tænk på dæ sjøl som gutt uten å ha et språk".

Helt fantastisk. Vår fauna er altså full av individer som er like kjønnsforvirrede som de er språkløse. ::)
Jeg tror du bommet på navnet her. Agnes Bolsø er vitterlig en dame, selv om hun sådde tvil om det finnes en grense mellom kjønnene. Det var så vidt jeg husker Lorentzen som kom med det tilsynelatende innøvde språk-argumentet for å sette fast Eia, og Eia ble jo rimelig satt ut av den til Lorentzens fryd.

Bolsø argumenterte for at det er feil å operere barn med uklart kjønn. Man kan jo gi henne rett i det, særlig dersom det er fare for å dem feil kjønn. Samfunnet burde heller akseptere at folk kan ha uklart kjønn. Synd Eia ikke konfronterte henne med om man fortsatt burde drive med kvinneidrett i såfall, og hvordan likelønnsdebatten burde foregå, osv.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
At begrepet kjønn kun eksisterere som en språklig eller samfunnsmessig konstruksjon kan jo lett tilbakevises ved å betrakte dyreriket. For det første kan man fastslå at kjønn eksisterer i dyreriket. Dernest kan man fastslå at det er en forskjell i atferd mellom hanndyr og hunndyr. Hvis man antar at dyr ikke har utviklet evnen til språk eller evnen til å kunne bygge samfunn, står man igjen med biologi som eneste forklaringsmodell på denne forskjellen i atferd og altså opphavseksistensen til kjønn.

At kjønn har sitt opphav i biologi mener jeg er åpenbart. At mennesket så i tillegg utover hva man finner i dyreriket har evnen til å kunne tolke denne egenskapen på forskjellige måter er jo en annen sak. Mulig at man her kan finne en definisjon på hva som skiller mennesker og dyr; mennesker har en evne til å kunne tolke og forstå verden på mange forskjellige måter, dyr er bundet fast til å tolke verden på én måte.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
vredensgnag skrev:
"Douze chanteurs de trois sexes, hommes, femmes et castrats seront suffisants pour son exécution ; à savoir huit pour le choeur, quatre pour les solos, total douze chérubins"

Rossinis små notater om bestningen han skrev sin Petite Messe Solennelle for. Der er vi i alle fall et stykke på vei.

Mvh
Sniff

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sniff skrev:
"Douze chanteurs de trois sexes, hommes, femmes et castrats seront suffisants pour son exécution ; à savoir huit pour le choeur, quatre pour les solos, total douze chérubins"
Dette må være et funn for Lorentzen & Co. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kan noen oversette?

N

nb

Gjest
BT skrev:
Kan noen oversette?
Tolv sangere av tre kjønn, menn, kvinner og kastrater er tilstrekkelig for fremførelsen. Åtte stk for koret og fire for soloene, totalt tolv engler.

Noe slikt i alle fall;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.722
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eia sitt viktigaste poeng er etter mi meining at han problematiserer rundt kva det forskast på, og kva det ikkje forskast på.
Forsking eigast stort sett av oppdragsgjevarar. Når dei ikkje likar resultata, vert dei hemmeleghaldnne. Berre når dei er i pakt med oppdragsgjevar sine ynskjemål om gode argument i si sak, vert dei publiserte. Dette er eit gjennomgåande prinsipp, som har ført til mykje forskingsprostitusjon. Det brukast i prinsippet lite midlar til grunnforskning. Det er også nemnder som skal ta stilling til kva grunnforskning som skal få støtte. Og om nemnda ikkje likar forskningstemaet/problemstillinga, kan det lett teiast i hel ved hjelp av manglande støtte.
Faktisk har eg etter kvart vorte noko skeptisk til kor godt marknadskreftene eignar seg til styringsinstrument i ein del samanhengar....t.d. når det gjeld å bestemme kva som er dagsorden, sant, og slikt.....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Audiophile-Arve skrev:
Eia sitt viktigaste poeng er etter mi meining at han problematiserer rundt kva det forskast på, og kva det ikkje forskast på.
Forsking eigast stort sett av oppdragsgjevarar. Når dei ikkje likar resultata, vert dei hemmeleghaldnne. Berre når dei er i pakt med oppdragsgjevar sine ynskjemål om gode argument i si sak, vert dei publiserte. Dette er eit gjennomgåande prinsipp, som har ført til mykje forskingsprostitusjon. Det brukast i prinsippet lite midlar til grunnforskning. Det er også nemnder som skal ta stilling til kva grunnforskning som skal få støtte. Og om nemnda ikkje likar forskningstemaet/problemstillinga, kan det lett teiast i hel ved hjelp av manglande støtte.
Faktisk har eg etter kvart vorte noko skeptisk til kor godt marknadskreftene eignar seg til styringsinstrument i ein del samanhengar....t.d. når det gjeld å bestemme kva som er dagsorden, sant, og slikt.....
Du er nok inne på noe her, men i denne sammenhengen er det politikk og ikke markedskrefter som er styrende, etter hva jeg har forstått. Jeg vet ikke hva som er værst. Det virker også som forskerer innen enkelte fagområder kjemper for makt og penger ved å opphøye egen betyning og forsøke å marginalisere andre fagomdråder.

P

Parelius

Gjest
BT skrev:
Synd Eia ikke konfronterte henne med om man fortsatt burde drive med kvinneidrett i såfall, og hvordan likelønnsdebatten burde foregå, osv.
Hva i all verden har likelønnsdebatten med dette å gjøre?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.487
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
BT skrev:
coolbiz skrev:
Kjønnsforsker Agnes Bolsø ble i kveldens episode konfrontert med tilfellet Victor/Victoria som hadde blitt kjønnsoperert 6 mnd. etter fødselen, og som, selv om han ikke ble fortalt om operasjonen, hele livet hadde følt seg som gutt til tross for at foreldre og omverdenen hadde insistert på å behandle ham som jente. Eias forslag om at dette var en sterk indikasjon på at kjønnsidentitet er medfødt, presterte Bolsø å avvise som håpløs tautologi med utsagnet "Du kan jo itj tænk på dæ sjøl som gutt uten å ha et språk".

Helt fantastisk. Vår fauna er altså full av individer som er like kjønnsforvirrede som de er språkløse. ::)
Jeg tror du bommet på navnet her. Agnes Bolsø er vitterlig en dame, selv om hun sådde tvil om det finnes en grense mellom kjønnene. Det var så vidt jeg husker Lorentzen som kom med det tilsynelatende innøvde språk-argumentet for å sette fast Eia, og Eia ble jo rimelig satt ut av den til Lorentzens fryd.
Du tror feil. Jeg siterte Bolsø ordrett. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/629844/ (35:05).

BT skrev:
Bolsø argumenterte for at det er feil å operere barn med uklart kjønn. Man kan jo gi henne rett i det, særlig dersom det er fare for å dem feil kjønn. Samfunnet burde heller akseptere at folk kan ha uklart kjønn.
Det er et argument jeg har en hel del sans for. Eller rettere sagt: Jeg kunne hatt sans for det hadde det ikke vært for at det, dersom jeg forstod Diseth riktig, etterhvert finnes rikelig med empiri med tidlig og korrekt kjønnsbestemmelse av unger med uklart kjønn, og at det er de som får korrigerende kirurgi i samsvar med sitt opplevde kjønn som kommer psykologisk best ut av det.

BT skrev:
Samfunnet burde heller akseptere at folk kan ha uklart kjønn.
Gjerne det, men jeg synes det viktigste må være hvordan personen selv opplever det. Dersom man er i den traumatiske tilstanden det må være at opplevd kjønnsidentitet ikke samsvarer med det man kan betrakte under trusestrikken, er det antageligvis en mager trøst at samfunnet aksepterer det.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Da har jeg sett siste episode. Kan ikke annet enn å gi Eia huden full av skryt - folkelig.
Go hormones!
Forskerne har sjukt godt av og tenke litt utenfor boksen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Og nå får Eia kritikk av Kringkastingsrådet. Statssensuren (les sosialdemokratidiktaturet ved sosialistene) gir seg aldri. Heia Eia. Heia Folkevettet!
Sleiven

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Og da har Eia tatt en kaffekopp i kantina og konklusjonen ble

"Kringkastingsrådet konkluderte med å ta diskusjonen til etterretning".

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det krkrådet skulle tatt opp var Charlo Halvorsens forsøk/instruks på å kneble Eie for å skåne konas meningsfeller fra kritikk.

Sleiven

P

Parelius

Gjest
Det interessante var vel ikke Kringkastingsrådet, men Eias selvkritikk. Vi henger oss opp i forskjellige ting, ser jeg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
http://www.dagbladet.no/2010/04/23/kultur/tv_og_medier/nrk/tv/hjernevask/11414342/

"Professoren kritiserte at Eia har hatt en skjult agenda, uten at dette ble gjort kjent for intervjuobjektene."

Går det an å si noe slikt da? En agenda er jo ikke lenger skjult dersom den blir gjort kjent. Da må han heller kritiseres fordi han hadde en skult agenda, og det er det jo ingen tvil om. Men det var jo hele poenget...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
V

vredensgnag

Gjest
Nei. Nei! NEI!!! Det er ikke forskjell, fins ikke forskjell, kan ikke være forskjell - for da ryker alt.

;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dette var nok svak forskning, og resultatet er uansett uinteressant for de som styrer skolepolitikken.

Topp Bunn