Hjemme hos HasseBasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei @Corfitsen og velkommen til det ekte norske nettstedet Hifisentralen! 🇳🇴 :D

    Vi har hatt noen dansker her inne, og det er spesielt én (som nå er blokkert) som var raus og delte ut nye danske ord til oss omtrent daglig. Nå begynner det å bli en stund siden, men spesielt ett ord gjorde så sterkt inntrykk at jeg husker det ennå. Det var ordet båtnakke. Vi nordmenn tenker jo at dette må være noe som har med en båt å gjøre, men det skulle vise seg å bety noe ganske annet ;) Ellers gikk det mye i ordet fjeldabe, men det klarer selv vi nordmenn å forstå.

    Uansett, jeg er jo glad i å lære nye ting, så kom gjerne med flere danske gloser til oss! Jeg gleder meg :)
     

    Corfitsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2023
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Danmark
    @Corfitsen
    Jamen heyyyy Brian.
    Nu er jeg jo ikke Nordmand, så det er nok ikke min opgave at sige "Velkommen til HFS" :ROFLMAO:,
    men hyggeligt at se en dansker mere (gad vide om Nordmændene er enige) :ROFLMAO:.
    Håber ikke, du slæber den danske internet-forum-kultur med. Nordmænd er generelt alt for hyggelige,
    så det fortjener de ikke 😁.
    Jamen..... Ebeltoft og Hjortshøj...... Det tyder da på, at der skal nydes "en kold" og noget musik,
    når solen engang titter mere permanent frem, enten hér eller der.
    Hyg dig🥰
    Hej igen Hasse,
    Nu tænker jeg ikke umiddelbart, du kender mig for den danske internet-Forum kultur!!! Jeg søger roligere græsgange, og kun dejligt hvis det er sådan herinde ;)
    Jamen lige præcis, og det kunne jo sagtens være begge steder…….for min skyld, er da nysgerrig på dine nye horn :D
    Hav en dejlig weekend……
     

    Corfitsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2023
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Danmark
    Hei @Corfitsen og velkommen til det ekte norske nettstedet Hifisentralen! 🇳🇴 :D

    Vi har hatt noen dansker her inne, og det er spesielt én (som nå er blokkert) som var raus og delte ut nye danske ord til oss omtrent daglig. Nå begynner det å bli en stund siden, men spesielt ett ord gjorde så sterkt inntrykk at jeg husker det ennå. Det var ordet båtnakke. Vi nordmenn tenker jo at dette må være noe som har med en båt å gjøre, men det skulle vise seg å bety noe ganske annet ;) Ellers gikk det mye i ordet fjeldabe, men det klarer selv vi nordmenn å forstå.

    Uansett, jeg er jo glad i å lære nye ting, så kom gjerne med flere danske gloser til oss! Jeg gleder meg :)
    Hej Ivar,
    Og tak for velkomst…… ☺
    De ord du hentyder til, dem bruger jeg helst ikke! Og slet ikke på Forums, men det er desværre så nemt at sidde og “Trolle” andre bag sin skærm!!! :rolleyes:
    Så hvor mange nye gloser jeg får lært dig ved jeg ikke, men tænker også det er ok ellers! ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hei @Corfitsen og velkommen til det ekte norske nettstedet Hifisentralen! 🇳🇴 :D

    Vi har hatt noen dansker her inne, og det er spesielt én (som nå er blokkert) som var raus og delte ut nye danske ord til oss omtrent daglig. Nå begynner det å bli en stund siden, men spesielt ett ord gjorde så sterkt inntrykk at jeg husker det ennå. Det var ordet båtnakke. Vi nordmenn tenker jo at dette må være noe som har med en båt å gjøre, men det skulle vise seg å bety noe ganske annet ;) Ellers gikk det mye i ordet fjeldabe, men det klarer selv vi nordmenn å forstå.

    Uansett, jeg er jo glad i å lære nye ting, så kom gjerne med flere danske gloser til oss! Jeg gleder meg :)
    Jo... Han kjenner "vi" godt.
    Han har blitt kastet ut av alle fora, han har vært på..... DIYAudio, ASR, alle danske fora inkl. DK-versionen av HFS. Der fikk han ellers laaaaang strikk,
    men også der kunne han ikke begå seg til sist. Siste trende er, at han melder seg på Hifi4All 2-3 ganger i uka, bli´r kastet etter første innlegg. Tror
    han må ha brukt 50-100 nye nicks bare i 2022 😂 :ROFLMAO:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg måtte google dette herlige ord og frekk som jeg er, legger jeg ut forklaringen her (dog kom det opp et nytt ord, som jeg ikke tar sjansen på å søke på; Bollemælk!)


    Er en båtnakke en person, som bærer kasketten omvendt på skallen, så man ikke kan se båtnakken?

    Det kunne man godt fristes til at tro, især os, der færdes i trafikken og af og til støder på ovennævnte personager.

    Iflølge Politikens slangordbog er en båtnakke en dum, tåbelige person - en idiot. - Ja det står der sort på hvidt. Hårde ord i februar, marts, april og maj og efterfølgende måneder, men det er ofte det ord som falder mig og andre trafikanter i tankerne, når man gang på gang møder båtnakker i trafikken.

    De trafikale båtnakker, er de personer, der med høj hastighed overhaler indenom, overskrider de fuldt optrukne streger på landevejen, taler i mobilteleforn, mens de styrer og i flere tilfælde har børn siddende bag i bilen, og desuden kører alt for tæt på den forankørende.

    De båtnakker, der således bringer både deres eget, pas-

    agerernes og ikke mindst deres medtrafikanters liv i fare, har formentlig kun en "fuckfinger" til overs for dette indlæg, som er foranlediget af en henvendelse fra en læser, der ofte færdes i sin bil på Gyldensteensvej. Derfor er det en rigtig god ide, at færdes med omtanke, især i skumringen.

    Frede Sørensen, omtaler flere episoder, hvor han har haft andre trafikanter næsten hængende på bagsmækken, fordi de mener han kører for langsomt. Det er såmænd både kvindelige billister og båtnakker imellem dem, siger han, der opfordrer til at holde afstand. Af og til kører jeg med "livet i hænderne", siger den "gamle" Siriusmand, der normalt ikke stikker op for "bollemælk".

    Opfordringer er hermed bragt videre, med risiko for en "fuckfinger" til redaktøren.

    Birgit Folde
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @TT.
    Her får du så lite dansk folkeopplysning.
    Uttrykket "Han stikker ikke op for bollemælk" skal forstås slik, at han gi´r ikke opp for noe. Han har høy toleranseterskel for å
    bli irritert. Er nesten upåvirket uansett hvor stor utfordring det er. Veldig koselig personasje alltså 🥰
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    @TT.
    Her får du så lite dansk folkeopplysning.
    Uttrykket "Han stikker ikke op for bollemælk" skal forstås slik, at han gi´r ikke opp for noe. Han har høy toleranseterskel for å
    bli irritert. Er nesten upåvirket uansett hvor stor utfordring det er. Veldig koselig personasje alltså 🥰
    Jeg trodde at det var noe saftig ang dansk « å bolle» å gjøre 😂🤣😂
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Siden vi er så danske i dag kan det jo være greit å opplyse om at en danske var på norsk tv i går. Der reiser han et viktig spørsmål til ettertanke:

    Vis vedlegget 882779
    Jeg bor midt mellom ASKIM og SKI og jeg kan bekrefte at man KAN gå på SKI i SKi etter siste dagers snøfall og ellers vinterstid. Sånn for ordens skyld 😉
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Et stykke tid siden nå.
    Her går det litt stille..... så er det snø. dagen etter er det vekk...... 2 dager senere er det snø igjen .......
    og i dag var det -grader og snø igjen :sleep: ...... Hater dansk vinter. Hadde man i det minnste hatt snø, som bildene noen av dere viser.
    Frost-snø, som ligger i ukevis, så man kunne gått på ski o.a.
    Da må man jo bli innendørs og finne på noe.
    Kjøpte brukt for lang tid siden denne:

    IMG_20210211_182208_947.jpg


    Skal si´s, at denne blev jeg aldrig helt tilfreds med.
    Har aldrig fått den å gå 100% jevnt. Hver gang jeg har tatt av tallerken og smurt den opp, har den kjørt noenlunde i max én dag....
    Deretter ujevnt igjen. Her på sisten var det så galt, at RPM målte fra 32,7 til 34,9...... på en rotation av tallerken. hastighetavvik og
    W/F på 3-4% :mad:.
    Endte opp med å støvsuge Google for info, og da myldret det fram med folk med samme opplevelser.
    Acoustic Solid har klart å lage det mest feilkonstruerte leie på denne.
    I stedet for sintret bronze (eller annet), har man valgt å støpe en POM/Delrin ell. likn. omkring akslen og la det herde.
    Dette svinger så mye på temperatur, at det låser seg fast om akslen, gi´r ujevn gang og overbelaster motoren, som går varm.
    Da måtte operasjonsstuen igang 😁.
    Leiebrønn:

    L1000326.JPG


    Da leiebrønnen blev adskillt, viste det seg, at akslen (som har en liten keramikk/zirkonium-ball montert i bunnen) hviler på en
    5mm sintred bronzeskive, som var knekkt p.g.a. belastning. (Kastet de 7 bruddstykker før jeg fikk tatt bilde).
    Fikk kompis på universitetet til å lage en ny i det mest harde rustfri stål, han kunne finne (heter visst nokk 316 eller noe sånnt).

    L1000330.JPG


    Denn skal ligge i bunnen her ovenpå teflonskiven (vibrasjonsavkoppling??)

    L1000328.JPG


    Kunnststoff-foring skal bores ut, og olieholdige bronze "bushings" skal presses i topp og bunn i stedet.

    L1000327.png


    L1000331.JPG


    Da må den vel for faen komme til å kjøre noenlunne fornuftigt (håper og krysser fingre)
    I mellem tiden står den bare og er lei seg 😂

    L1000332.JPG


    Og stakkars tallerken ligger bare..... og ligger.

    L1000333.JPG


    Nå skinner solen, så da er det vel på tide med en Lørdags-øl........
    Ønsker en superbra helg til alle, som titter innom tråden 🍺🍻

    L1000334.JPG
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Danske på ski, er et begrep her i Norge. Ikke uten grunn. Så la nå dine ski stå😂🤣😂

    Vis vedlegget 886167
    Ja ja...... godt med deg, du.........
    Vi har et begrep her og...... omkring nordmenn og alkohol, så ikke begynn nå 😂
    Har vært adskillige ganger på Trysill, Gol, Hemsedal i Norge, Frankrige og Italia, Kaltenbach i Østerike, så ikke kom her.
    Kanskje alderen med 70 neste gang begynner å ha sin virkning, men inntil nå har det gått veldig bra. Finner vel ut av, hvor´n det
    står til neste gang :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja ja...... godt med deg, du.........
    Vi har et begrep her og...... omkring nordmenn og alkohol, så ikke begynn nå 😂
    Har vært adskillige ganger på Trysill, Gol, Hemsedal i Norge, Frankrige og Italia, Kaltenbach i Østerike, så ikke kom her.
    Kanskje alderen med 70 neste gang begynner å ha sin virkning, men inntil nå har det gått veldig bra. Finner vel ut av, hvor´n det
    står til neste gang :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Blir ikke god av bare å sitte i baren på After ski 😂🥴🍺
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Å sitte i 1000-1500 meters høyde og innta stekte pølser fra en grill, som er byggd i snøen,
    deretter ett par Glüwein, for derette å stikke ned mot hotellet på en rød løype......
    da har du ikke bruk for mere..(den dagen) :love::love:

    EDIT: Annet enn "Afterski" självklart :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Et stykke tid siden nå.
    Her går det litt stille..... så er det snø. dagen etter er det vekk...... 2 dager senere er det snø igjen .......
    og i dag var det -grader og snø igjen :sleep: ...... Hater dansk vinter. Hadde man i det minnste hatt snø, som bildene noen av dere viser.
    Frost-snø, som ligger i ukevis, så man kunne gått på ski o.a.
    Da må man jo bli innendørs og finne på noe.
    Kjøpte brukt for lang tid siden denne:

    Vis vedlegget 886153

    Skal si´s, at denne blev jeg aldrig helt tilfreds med.
    Har aldrig fått den å gå 100% jevnt. Hver gang jeg har tatt av tallerken og smurt den opp, har den kjørt noenlunde i max én dag....
    Deretter ujevnt igjen. Her på sisten var det så galt, at RPM målte fra 32,7 til 34,9...... på en rotation av tallerken. hastighetavvik og
    W/F på 3-4% :mad:.
    Endte opp med å støvsuge Google for info, og da myldret det fram med folk med samme opplevelser.
    Acoustic Solid har klart å lage det mest feilkonstruerte leie på denne.
    I stedet for sintret bronze (eller annet), har man valgt å støpe en POM/Delrin ell. likn. omkring akslen og la det herde.
    Dette svinger så mye på temperatur, at det låser seg fast om akslen, gi´r ujevn gang og overbelaster motoren, som går varm.
    Da måtte operasjonsstuen igang 😁.
    Leiebrønn:

    Vis vedlegget 886154

    Da leiebrønnen blev adskillt, viste det seg, at akslen (som har en liten keramikk/zirkonium-ball montert i bunnen) hviler på en
    5mm sintred bronzeskive, som var knekkt p.g.a. belastning. (Kastet de 7 bruddstykker før jeg fikk tatt bilde).
    Fikk kompis på universitetet til å lage en ny i det mest harde rustfri stål, han kunne finne (heter visst nokk 316 eller noe sånnt).

    Vis vedlegget 886155

    Denn skal ligge i bunnen her ovenpå teflonskiven i bunnen (vibrasjonsavkoppling??)

    Vis vedlegget 886156

    Kunnststoff-foring skal bores ut, og olieholdige bronze "bushings" skal presses i topp og bunn i stedet.

    Vis vedlegget 886157

    Vis vedlegget 886158

    Da må den vel for faen komme til å kjøre noenlunne fornuftigt (håper og krysser fingre)
    I mellem tiden står den bare og er lei seg 😂

    Vis vedlegget 886160

    Og stakkars tallerken ligger bare..... og ligger.

    Vis vedlegget 886165

    Nå skinner solen, så da er det vel på tide med en Lørdags-øl........
    Ønsker en superbra helg til alle, som titter innom tråden 🍺🍻

    Vis vedlegget 886164
    Well......
    Blev enig med meg selv om, at nå som jeg er så priviligert å ha en kompis på Århus Universitet,
    gav jeg han alle delene til leiet for å få fixet de på verkstedet deres.
    Da er jeg vel den eneste i landet, som kan si, at jeg har fått fixet leie til platespiller hos
    "Institute of Sience", "Institute of Astronomy" & "Institute of Geoscience" deres verksted.
    Må bli fine toleranser 😂 😂 😂
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.820
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Et stykke tid siden nå.
    Her går det litt stille..... så er det snø. dagen etter er det vekk...... 2 dager senere er det snø igjen .......
    og i dag var det -grader og snø igjen :sleep: ...... Hater dansk vinter. Hadde man i det minnste hatt snø, som bildene noen av dere viser.
    Frost-snø, som ligger i ukevis, så man kunne gått på ski o.a.
    Da må man jo bli innendørs og finne på noe.
    Kjøpte brukt for lang tid siden denne:

    Vis vedlegget 886153

    Skal si´s, at denne blev jeg aldrig helt tilfreds med.
    Har aldrig fått den å gå 100% jevnt. Hver gang jeg har tatt av tallerken og smurt den opp, har den kjørt noenlunde i max én dag....
    Deretter ujevnt igjen. Her på sisten var det så galt, at RPM målte fra 32,7 til 34,9...... på en rotation av tallerken. hastighetavvik og
    W/F på 3-4% :mad:.
    Endte opp med å støvsuge Google for info, og da myldret det fram med folk med samme opplevelser.
    Acoustic Solid har klart å lage det mest feilkonstruerte leie på denne.
    I stedet for sintret bronze (eller annet), har man valgt å støpe en POM/Delrin ell. likn. omkring akslen og la det herde.
    Dette svinger så mye på temperatur, at det låser seg fast om akslen, gi´r ujevn gang og overbelaster motoren, som går varm.
    Da måtte operasjonsstuen igang 😁.
    Leiebrønn:

    Vis vedlegget 886154

    Da leiebrønnen blev adskillt, viste det seg, at akslen (som har en liten keramikk/zirkonium-ball montert i bunnen) hviler på en
    5mm sintred bronzeskive, som var knekkt p.g.a. belastning. (Kastet de 7 bruddstykker før jeg fikk tatt bilde).
    Fikk kompis på universitetet til å lage en ny i det mest harde rustfri stål, han kunne finne (heter visst nokk 316 eller noe sånnt).

    Vis vedlegget 886155

    Denn skal ligge i bunnen her ovenpå teflonskiven i bunnen (vibrasjonsavkoppling??)

    Vis vedlegget 886156

    Kunnststoff-foring skal bores ut, og olieholdige bronze "bushings" skal presses i topp og bunn i stedet.

    Vis vedlegget 886157

    Vis vedlegget 886158

    Da må den vel for faen komme til å kjøre noenlunne fornuftigt (håper og krysser fingre)
    I mellem tiden står den bare og er lei seg 😂

    Vis vedlegget 886160

    Og stakkars tallerken ligger bare..... og ligger.

    Vis vedlegget 886165

    Nå skinner solen, så da er det vel på tide med en Lørdags-øl........
    Ønsker en superbra helg til alle, som titter innom tråden 🍺🍻

    Vis vedlegget 886164
    Er den sendt med tallerken på ?.
    Hadde ikke problemer med hastigheten når jeg eide den🤔.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er den sendt med tallerken på ?.
    Hadde ikke problemer med hastigheten når jeg eide den🤔.
    Ahhhh....
    Den har "vært omkring" forstår jeg ;)
    Nei..... Atle sendte den med tallerken løftet op fra bunnen. Det samme gjorde jeg, da jeg flyttet.
    Nokk til, at det ingen press var på skiven i bunnen.
    Tror bare, at tallerken er for tung til å hvile på en bronzeskive, og du kan lese deg flat på nettet om andre,
    som har fått kontakt med Acustic Solid, der de innrømmer, at kunststofdelen "kanskje" ikke var helt så heldigt.
    Nå er den jo laaaaaaaangt over garanti, men de som klaget innenfor garantien, fikk nytt (improved) erstattningsleie,
    der kunststoffet var byttet ut med metalbøsning av et slag.
    Så går helt automatisk ut fra, at det bli´r perfekt med bronzebøsninger, og den rusfri skiven i bunnen har veldig større
    "hårdhet" enn bronze, så den klarer å bære vekten av tallerken i noen 10-år til(y)(y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Den ble satt opp her hos meg i 2019😳
    Vis vedlegget 886912
    Se der ja......
    Tror, jeg kjøpte den fra Atle i 2021, så ca. ett år hos hver av dere.
    Så spørs jo.......... hva som gikk galt, siden ingen av dere likte den, men den kjørte ikke ujevnt ?? 😂 😂
    Ikke missforstå nå. Jeg bebreider ingen, men min opplevelse, er den jeg har beskrevet.
    Nå er det ikke verre, enn at de 2 bronze "bushings" kostet mindre enn 200,- kr.
    Kompissen har lovet, at om rusfri stålskiven heller ikke er hard nokk, dreier han en i wolfram i stedet.
    Dette, samt modifisering/montering av bøsninger, betaler jeg ikke for (annet enn noe øl/whisky på fredagskos),
    så denne enner opp som den var tiltenkt: "En go mid/hi-fi platespiller" med veldig stabil gangkonstans (y)(y)🍻
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Var akkurat på byen med kompissen og kona, samt han min ven fra Skat.
    Snakket om leiet, og som forventet var dette bare billig kinamikk.
    Flere grader "off axix" hadde han målt det til = vertikalt langt fra 90 grader i forhold
    til den horisontale bunnplaten.
    Nå er det dreiet "extra tools" til å sikre, at de nye bøsningene kommer å sitte 100%
    lodrett i forhold til bunnen av leiebrønnen, så er veldig spennt på, hva resultatet bli´r
    med gangkonstans.
    To be continued...........
    Nå er det handball........ Danmark/Spania semifinale 👍👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn