Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    om man har tilgang til en annen og korrekt vekt er det vel bare å finne noen dingser og kontrollveie,, skruer, mutre, mynter etc
    Nei, vet de hva Aurora, nå må de ta dem sammen :oops:
    Man kan ikke komme med slike kjetterske forslag :eek:
    Slike lodd skal være godkjent av Justervesenet (eller et dertil egnet vesen), stemplet og godkjent i egen tre eske slike at det ikke forårsaker uvesen og tvil om vekt.
    Det er bare å ta en telefon til Nerliens Fosse, og bestille mikrolodd for kontrollveiing som benyttes til Metler vekter eller annet relevant lab veieutstyr ;)
    Vi leker ikke innveiing av nåletrykk, gjør vi vel :cautious: :ROFLMAO:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om noen er interessert, så har jeg en lab.vekt med mg oppløsning liggende... men det er arbeidskrevende å veie mutre og skruer, så billig blir det nok ikke...
     

    rogera

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    5
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Ortofon vekten din: Har selv den samme og min måler nøyaktig. Jeg benytter et kalibreringslodd på 2.85 gr. (kontrollveid på en kalibrert 1/1000 gr. vekt), og displayet viser 2.9 gr. Med utgangspunkt i normale avrundingsregler må det sies å være bra.
    Hvis din måler feil kan det jo skyldes individforskjeller.

    Et tips for god målenøyaktighet er å slå vekten av mellom hver gang du setter stiften nedpå. Jeg registrerer at hvis jeg lar den stå på, og foretar gjentatte målinger med loddet, så drifter avlesningen mot for høy vekt (typisk +0.1 til +0.2 gr.). Årsaken er nok nullpunktsforflytning/hysterese-effekter.

    Tipset fra Chalshus om å benytte 1 Euro Cent er jo svært bra.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Det må vel vera så enkelt som at Ortofon-vekta er ukalibrert? Mi billige vekt av merket “Made in China” (eg finn rett og slett ikkje noko produktnamn, men eg trur eg kjøpte ho hjå Big Dipper) er heilt innanfor oppgjevne feilmarginar (+/- 0.01 g) både på 0.01 EUR og kontrollodd på 5 g (som følgde med).

    5F2154FB-A5A9-4C27-8815-5E259D7593B4.jpeg


    Elles: Stor medkjensle for bilproblema. Det er lite som er så frustrerande som å kasta pengar etter problem utan at det verkar. For min del er frykta for dette ofte nok til å gjera meg fullstendig handlingslamma (det er nok ei av dei verste sidene mine, men på hi sida gjer det at eg har ei sperre mot gammal-hifi-prosjekt).
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Torsdag var det åpningsfest for utstillingen til Laure Prouvost på Nasjonalmuseet. Storslagent. Woodrand og undertegnede drakk vin med damene.

    Vis vedlegget 865280

    Skulle gjøre en biassjekk på Manley i dag. Slik så rør nr 6 ut.

    Vis vedlegget 865282

    Manley spiller bare videre, merket dette kun gjennom måling. Kjapp tur innom Mala for å plukke opp et par nye.

    Ung selger der som spilte et utvalg moderne mikset musikk, for deretter å spille en låt som, i følge ham var, jeg tror han brukte ordet «nedsamplet». Han kunne fortelle at om vi spilte dette hjemme hos oss selv så ville det låte så dårlig at vi ville slå av med en gang. Naturlig opptak med god akustikk tenkte jeg. Men her hos Fosse hadde det altså kommet til å spille så dårlig at vi måtte ha slått av musikken. Fruen ble så provosert at hun reiste seg å gikk. Turen gikk rett til Fjellberg for å se om skaden lot seg utbedre. En god pose senere og hun er smiler.

    Nytt rør i Manley. Alt vel så langt.

    Solen sniker seg inn. Jeg planlegger ting som er lystbetont, ikke jobb. Nei, ting som: Hvor skal den nye forsterkeren stå? Skal det platespiller i TV-stua? Skal den nye armen erstatt Ortofon? Skal Schick ut? Skal jeg reversere modifiseringen av Allnic ved å sette inngangsvelgeren i kretsen igjen? Når det nå har vært litt trått med bilene, er det nå jeg skal gi gass? Eller skal jeg være feig og «safe»?

    Det er litt mer overskudd om dagen.

    Vis vedlegget 865286
    Hadde jo hvert morro å vite hvilken låt og artist det ble spilt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Artisten som spilte da bildet ble tatt heter Kelsey Lu. Andre innslag var bedre etter mitt skjønn. Husker ikke øvrige artistnavn dessverre. Flott fest, flott utstilling.

    Vedrørende vekt så takk for gode innspill. Skal sjekke begge vektene med småmynter. Rega sin viser i hvert fall det samme fra gang til gang. Er den presis så er den enkel i bruk, og robust, og dermed favoritt. Ortofonen ble vel egentlig bare tatt frem for å sjekke at den fungerer. Det ble en påminnelse om å kalibrere.

    @Tweedjakke, takk for medfølelsen! Jeg er ferdig med irritasjonen og har gått videre. Og det handler nok egentlig mest om det at folk gjør slett arbeid og ikke vil stå inne for det. Folk har større problemer, det være seg aksjer i fritt fall, kreft eller sur kjerring.

    Gammel hifi er moro, det er bare å kline til.

    Funderer på om jeg skal få laget noen adapterplater/mellomstykker til Raven slik at jeg har mulighet for å bruke andre armer på denne.

    Og så må jeg verifisere at SPU og Shilabe fungerer i Ortofonarmen … Men ikke i kveld. Faktum er at anlegget oppleves å spille veldig, veldig bra på det meste av kilder om dagen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    @LMC, nei, har ikke fått armen. Haster egentlig ikke, sesongen har nettopp startet for meg, så jeg synes egentlig det er helt greit om den kommer først litt uti «strekket». Rundt jul kan jo passe. Jeg må dessuten få modifisert et armbord før den kan monteres.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Satt på årets lnskeliste: https://www.adlibris.com/no/bok/rev...MI1Zzvr9C1-wIVjAZ7Ch2nvgX_EAQYASABEgJUcPD_BwE

    På Studeren:

    6EB8E996-6D0A-4076-A547-073B897BC0DF.jpeg


    Ellers er biler på plass etter vask. Det var på høy tid med værskiftet som nå kom. Selger av E-type er godheten selv: Jeg får vinterlagring og hjelp til utbedring. Det ordner seg for snille gutter. 911-en før tur til Nesodden.

    5664FB82-B976-4734-A260-3C5BBB478CDB.jpeg


    Kommer min nye integrerte forsterker før jul? Og hvor skal den? Vil den prestere på Audio Note eller går vi for kraftig oppgradering av TV-anlegget?

    @bjarnetv: Garasjen blir ferdig 20. desember. Du er velkommen for en titt. Og trenger du plass så gi et vink. Uansett så skal du misbrukes som mekkehjelp når våren kommer 😂.

    Kommende uke innebærer julebord onsdag, torsdag og fredag. Blir stas. Det ble en god uke dette. Alle piler peker oppover etter litt motbakke.

    F481619D-DF78-4611-AF70-7BE796156BE7.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Godt at det begynner å gå rette veien med noen av livets krumspring. Mye godt i livet ditt, ja naturligvis sett bort fra tre dager på rad med julebord 😄
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Du er inne på noe @Karmana. Det kan bli for «enkelt og greit». Men det tar typisk litt tid å venne seg til, og ikke minst sette pris på, rekylen som av og til følger av valgene.

    Toppers BjarneTV, da blir det åpen garasje til våren. Du er selvsagt velkommen til å låne mekkeplass (mot at jeg får misbruke mekkekunnskapen din - jeg har selvsagt noen baktanker).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Beklager, nei det er vi ikke. Bil og stereo er hobby, og det er mange år siden jeg brukte så mye penger på hobby at det påvirket økonomien i egentlig forstand. Ja, det gjorde jeg da jeg var i 30-årene, men ikke nå. Det var ikke rett frem å kjøpe Graaf GM20 første gang, det var trangt. 😂

    Jeg har på mange måter mine «drømmebiler» selv om de kanskje ikke er egentlige «drømmebiler» da de er relativt oppnåelige, men likevel det jeg har drømt om. Men, jeg er opptatt av å ikke ha en statisk samling av noe, bilene må kunne brukes. Og tiden går fort, snart er jeg død, eller inkontinent, så skal jeg ha noe må det bli snart. Jeg ser så mange som ikke rekker det de ville. Kanskje dra til med en McLaren bare for å ha gjort det? Kan vel bli i overkant mye hazzel med service i Sverige etc så kanskje bedre å feige ut med en moderne 911 eller F-type. Dette svaret var kanskje mer ærlig enn det som egner seg, men dere tåler en rett-fra-levra betraktning over livet, veien videre, og biler en fredagskveld.
     
    Sist redigert:

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Masse beklager selv, tøyset litt...men din jaguar er noe av d peneste
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Masse beklager selv, tøyset litt...men din jaguar er noe av d peneste
    Ingen grunn til å beklage. Hadde jeg hatt 500 mill pluss på konto så hadde jeg vurdert det. Men det er utopisk for de fleste av oss. Og det å blakke seg for noe som brukes så lite, nei … Vedrørende e-type så takk, jeg er enig. Sånn i det seriøse hjørnet så vurderes en 356, men så var det dette med praktikalitet. Det er bedre om det kompletterer enn om det konkurrerer.

    Nei, nå vender vi tilbake til hi-fi dere. Jeg begynner å lande hvilke trafoer og headamper som blir og hvilke som ryker. Stayers: Music First, EMT, Dynavector. Resten kan dra. Men hva ville en Ikeda-SUT bidratt med?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Og trenger du et pusterom i løpet av helgen så kos deg med det nye Springsteen albumet. Det synes jeg var meget bra, var litt skeptisk på et cover-album men dette imponerte meg i alle fall.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har spilt nyeste Springsteen-skiva ustanselig i bilen, og hele formiddagen i dag via Lindemann.

    I ettermiddag, etter mye ferieplanlegging, er EMT TSM25 + APJ 1-adapter montert på Ortofon RS-309D. Kjøres via Wavac LCR X2. Spiller gamle slitne mono-skiver, og noen nye.

    Funderer på om det vil være morsomt å ha to armer rigget for samme pickup + headshell. Gir noen morsomme muligheter.
    Snart klar for å sette tilbake SME + vdh Colibri og Kuzma 4point + ett eller annet. Har ikke helt landet på hva som skal testes der 🤔

    73985CA6-B2B9-410F-81C4-2AC3EC4C4CF2.jpeg


    Det ser håpløst ut med kun én arm og i denne posisjonen. Jeg må skjerpe meg!

    CFE23536-5F7C-4CAC-88E2-662D1959EE62.jpeg


    Det har vært lite musikk og mye mat seneste uken: Brasserie Blanche, Ekebergrestauranten og Mon Oncle i løpet av fire dager. Deretter to julebord og en bursdag i løpet av samme uke. Det ble nesten i overkant festlig. Vi er definitivt ferdig med korona.

    6040A406-CF4C-4133-B5E9-2C5AD1BB707B.jpeg
    6C56784E-300B-4881-A76C-E22AA7A2AE53.jpeg
    04FB54C6-2C39-4847-8F2A-AA151F272F20.jpeg


    I dag blir det enkelt: God vin og senere ferdigpizza. Veldig god vin forresten.

    E0D53C3C-88C2-469E-AC7F-B517EA3C6BFC.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har klar en skisse her som viser to H-bjelker /skiferhyller tvers over eksisterende USB Halal oppsett, ca. 130 cm. over gulvnivå. Gir plass til ca. 6 spillere og frigjør samtidig plass fra eksisterende oppsett! Hyller går ca. 10 cm. ut fra bakvegg, som utstyres med skyvedører slik at du kan komme til internkabling etc. via ventilasjonsrommet bak alteret.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Velstanden skapes vel over hele landet, også på Vestlandet? Og det er liten grunn til at dere ikke skal ta del i moroa om dere bidrar? Eller misforstår jeg hva du mener? Selv tar jeg stort sett kun del i den nytelse jeg selv er ansvarlig for 😉
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg forstod bare ikke bakgrunnen for bruk av sarkasme. Og, det er da verdi om det ikke er eksport? Jeg forstod bare ikke resonnementet om at verdier skapes ett sted og det nytes et annet. Om vi lever i en annen verden på Østlandet så må det jo være at vi ikke har fordelen av å olje og laks. Rent bortsett fra det tenker jeg man stiller relativt likt.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har slettet mine kommentarer. Nyd helgen med god musikk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ingen grunn til å slette. Det må være lov til å drøfte. Vi fleiper begge to, og det må være innenfor. Jeg er innflytter til Oslo, oppvokst på Sørlandet, men veldig hjemme i, og glad i Oslo. Når hovedstaden «disses» så får jeg litt lyst til svare. Fordi jeg ofte opplever at det er lov til å sparke ene veien men ikke tilbake. Problemet med å bo i storby, være hvit, middelaldrende mann, hetro, kjekk 😎 og sjef er at du aldri kan slenge med leppa. Dette er det nærmeste jeg kommer 😂 Nå er det nok slutt på likes tenker jeg 😂.

    Humor gutter!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg skulle til å skrive at jeg i likhet med sluket gjerne skulle bidra til oppfyllelse av Mortens våte drøm, men muligheten for mistolkning ble så stor at jeg lot det være …

    Nå logger undertegnede av for å planlegge for familien.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Første ferietur er langhelg til Zürich for fruen og undertegnede. Har noen anbefalInger om steder og ting vi bør få med oss så gi lyd: Hvor handler man plater? Hvor spiser man? Det er klokkeauksjon i byen, kanskje lurt (🤔) å delta? Om ikke, hvor handler man vintage klokker?

    Andre tur er julegave fra koronatiden: Tur til Edinburgh for mor, far, svoger, svigerinne, to nevøer og ei lita niese. Dersom noen har gode erfaringer med spisesteder etc så mottas dette med takk. Hadde sett for meg er en kombinasjon av klassisk eleganse/gourmet og pub-middag siden vi skal være der noen dager. Gi et vink om det er opplagte ting som skal oppleves eller unngåes.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.632
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I Zürich er gamlebydelen Niederdorf et fint område å flanere i, og det ligger et godt utvalg av bra restauranter der.
    Det begynner å bli alt for mange år siden jeg var i Zürich/Sveits sist, så jeg antar at spesifikke råd ang restauranter
    har liten verdi nå. Fruen og jeg har ikke vært i Sveits sammen, så det er noe jeg har begynt å "true" med. Da blir det
    nok en tur til St Imier (Longines), ellers er det bare noen dager siden jeg snakket med byens pensjonerte urmakermester
    Ødegaard om bl.a. Sveits, og han anbefalte klart museet til Patek Philippe. Han fikk sin utdannelse i Sveits, og planlegger å ta
    med sin arvtager, Christer, på en dannelsereise dit. Den turen skulle jeg gjerne vært med på!

    Sist vi var i Edinburgh, bodde vi i Young St, New Town, og i den gatestumpen ligger Cambridge Bar og Oxford Bar i hver sin ende.
    Cambridge bar er en stilig pub som serverer meget god pubmat, Oxford Bar er noe av det brunere jeg har besøkt, men ble godt kjent
    gjennom den knallbra spenningsserien Rebus, siden den i serien var stambaren til til hovedpersonen Rebus.

    000.Young St, Edinburgh.JPG



    Midt i turistområdet The Royal Mile ligger The Albanach, med et meget bra utvalg av whisky, og mat som etter mitt skjønn ligger i toppen av "pubmat",
    av forrettene nevner jeg spesielt Haggis fritters og Scotch egg.

    26497-gk-edinburgh-festival-menus-jun-2022-belhaven-heritage-albanach-v1.pdf (belhavenpubs.co.uk)

    En helt unik opplevelse er Mary King's Close. På 1600-tallet ble det bokstavelig talt lagt lokk over en del av byen, og det er litt uvirkelig å tenke på at når
    man spaserer i High Street, så ligger den gamle bydelen under deg, gater og hus med mange etasjer ligger der ennå. Et besøk anbefales på det varmeste.

    Home - The Real Mary King's Close Edinburgh (realmarykingsclose.com)

    /Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ferie påstås det... men vi kjenner lusa på gangen, han skal sikkert rekognosere litt i eiendomsmarkedet før han trekker opp taustigen etter seg og setter kursen sydover 🤭 🤭
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trur Edinburgh er fantastisk med ungar, særleg om dei har eit nært forhold til Harry Potter. Gamlebyen, også utanfor "Royal mile" er ganske magisk.

    Har berre vore der på ein kort tur med jobben, då eg arbeidde på vgs, så eg har ikkje noko lokalkunnskap å skryta av (bortsett frå at eg ikkje misunner dei som arbeider i den offentlege skulen i UK, som vi sjølvsagt besøkte. Det er ikkje noko som bør høgt opp på lista).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    Er man i Zurich så er en tur med verdens råeste tannhjulsbane Pilatus (48 graders helling...) obligatorisk.
    Tok denne for noen år siden, trodde vi skulle velte da en haug japanere plutselig raste over til ene siden for å ta bilder,
    utstyrt med svintungt fotoutstyr alle sammen.... :oops: :oops:
    Utsikten fra restauranten på toppen er bare sanseløs.

    1669556549635.png


    1669557025168.png

     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tur til Edinburgh Gi et vink om det er opplagte ting som skal oppleves.
    Edinburgh.JPG

    Det ligger flere ok restauranter og pub´r (bl.a m/uteservering) på Grassmarket Square (nede til venstre i bildet). Det var også en bra pub/restaurant på hjørnet av Nationale Cycle Rte/Lawnmarket.

    Som Morten nevner - en guidet tur i Mary King´s Close er et "must". Det er flere slike på begge sider langs The Royale Mile, da den "nye" byen ble bygget oppå disse gamle sidegatene.
    Likeledes er et besøk på The Scotch Whisky Experience greit å ta med seg.

    Shoppingstrøket ligger mellom Princes St og Queen St:
    Edinb.JPG
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk for gode innspill og tips. Topp.

    Vasket «pinch roller»-en i går. Lunket vann, zalo, ren klut. Vasket relativt hardt. Skylte med vann. Har gjentatt prosessen. Nå kleber spolebåndet seg til gummien. Ny skyllerunde. Samme problem. Noen som har erfaring? Har jeg rubbet gummien for mye? Eller er det en del av møkka jeg ikke får av?

    Andre vaskemidler som kan anbefales?

    8E088890-B26E-4339-B249-28358208F90E.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn