Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Torsdag var det åpningsfest for utstillingen til Laure Prouvost på Nasjonalmuseet. Storslagent. Woodrand og undertegnede drakk vin med damene.

    6167AD3A-6B58-44A1-9F75-1D032E6C58D6.jpeg


    Skulle gjøre en biassjekk på Manley i dag. Slik så rør nr 6 ut.

    6FC40490-5B9C-4CE0-AF23-6029904174D5.jpeg


    Manley spiller bare videre, merket dette kun gjennom måling. Kjapp tur innom Mala for å plukke opp et par nye.

    Ung selger der som spilte et utvalg moderne mikset musikk, for deretter å spille en låt som, i følge ham var, jeg tror han brukte ordet «nedsamplet». Han kunne fortelle at om vi spilte dette hjemme hos oss selv så ville det låte så dårlig at vi ville slå av med en gang. Naturlig opptak med god akustikk tenkte jeg. Men her hos Fosse hadde det altså kommet til å spille så dårlig at vi måtte ha slått av musikken. Fruen ble så provosert at hun reiste seg å gikk. Turen gikk rett til Fjellberg for å se om skaden lot seg utbedre. En god pose senere og hun er smiler.

    Nytt rør i Manley. Alt vel så langt.

    Solen sniker seg inn. Jeg planlegger ting som er lystbetont, ikke jobb. Nei, ting som: Hvor skal den nye forsterkeren stå? Skal det platespiller i TV-stua? Skal den nye armen erstatt Ortofon? Skal Schick ut? Skal jeg reversere modifiseringen av Allnic ved å sette inngangsvelgeren i kretsen igjen? Når det nå har vært litt trått med bilene, er det nå jeg skal gi gass? Eller skal jeg være feig og «safe»?

    Det er litt mer overskudd om dagen.

    F55990CC-1C77-4B93-9D3B-50A5F3A339A4.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.945
    Antall liker
    13.262
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva skjedde med tankene rundt subber i Villa Fosse?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    hva skjedde med tankene rundt subber i Villa Fosse?
    De svever der oppe med Laures bestemor 😉

    Det er mulig det blir et tema på sikt, men ikke akkurat nå. Det er for mye annet som tar tid og krefter (og så vet jeg at jeg listet noen innkjøp i foregående innlegg, men det krever ikke stor innsats). Suber vil kreve en del involvering. Det er ikke forkastet, jeg må bare ha lyst til å ta i det.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    På vei inn er forhåpentligvis en Ikeda tolvtommer. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg å kjøre denne på Raven. Jeg tror karakteren til Ikeda 9TS ville kledd hvordan jeg leser at armen oppfattes, hvordan jeg oppfatter Raven Black Night og ikke minst Wavac. Jeg tror dette ville gitt en synergi som kunne blitt en morsom, kraftfull og altetende kombo. Rent praktisk har jeg tre armbord til Raven, to for SME, ett for Kuzma. Jeg hadde tenkt å kjøre Kuzma på Raven, og SME på Bergmann. Ikke minst pga det estetiske, men også av hensyn til at vdh Colibri i SME V kler finsligheten til Bergmann godt. Jeg kunne kjørt Ikeda-arm på Garrarden sånn lydmessig og statisk sett, men er usikker på om den massive armbasen får plass i hullet i mitt plint. Den ser brutal ut.

    Alternativt hiver jeg ut Shick og borer opp Schick-armbordet på Bergmann til å passe Ikeda. Men det er altså ikke førstevalget.

    Hmmm … Alternativt kan det hende at Ikeda går direkte i armbordet til Kuzma. Eller at jeg enkelt får laget en innleggsplate til dette. Og jeg har armbase til Kuzma som gjør at den kan kjøres i SME-armbord.

    Vi får se hva vi lander på. De kunne godt standardisert dette noe mer disse produsentene 🥸
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.945
    Antall liker
    13.262
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er det CR eller stålversjonen du har på inngående
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Monteres ikke Ikeda helt etter «vanlig» JIS-standard?
    Hva er JIS-standard? Japansk industristandard? Forstår i tilfelle ikke helt hvordan det påvirker noe. Etter hva jeg forstår skal den monteres i et hull Ø 31 mm. Så skrues bunnstykket på armpillaren. Ingen mindre hull for å feste armbasen.

    Edit: CR1-versjonen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.945
    Antall liker
    13.262
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Alt. montere den i en vta base . Da er det 41 hull.
    Det kommer jeg til å gjøre med min som kommer i kveld eller imorgen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.625
    Antall liker
    21.402
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takker!
    JIS er boltsirkeldiameter 38 mm med typisk maksimal hulldiameter 28 mm. Linn bruker den.
    Det finnes også en liten JIS.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takker!
    JIS er boltsirkeldiameter 38 mm med typisk maksimal hulldiameter 28 mm. Linn bruker den.
    Det finnes også en liten JIS.
    Det er avvikende mål på Ikeda. Det er kun ett hull, ingen boltsirkel (om jeg forstår deg korrekt, manualen rett).
    Og dette er litt av utfordringen, hver produsent har sin egen standard, og da er det knapt noen standard.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Nesten litt irriterende å høre at Schick + SPU Royal + Dynavector SUP 200 + Luxman EQ-500 leverer så godt når jeg akkurat hadde vent meg til tanken på å kaste ut i hvert fall Schick. Pokker heller, dette leverer. Var det etterjusteringen forleden som bidro til dette?

    AAC317D3-AE75-4757-BCA7-894717D7D12C.jpeg


    Ellers er det slantefest i dag. Gjett hvem som fikk nesten ingenting.

    B696FF95-1095-4A19-B1CE-C4D697548A86.jpeg


    Spiller Miles Davis Prestige-boksen og frisker opp klokkehobbyen. Har alltid lurt på om det var korrekte visere på det gamle IWC-gulluret jeg plukket opp i Trieste. Litt dårlige bilder. Det var forresten til overhaling i Fredrikstad - de kan klokker der, men ikke biler.

    12576970-EF65-4691-932B-C3FE734C93D5.jpeg


    Tror jeg nærmer meg noen brukbare alternativer for Ikeda når den tid kommer.

    Nei, vi kan ikke hive ut SPU Royal og Schick …

    I morgen er det mandag, men ikke før i morgen. Hold det på avstand!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    var det et av likeretterrørene som gikk på manley-blokken, fosse?
    ser at den har dual rectifier baki der.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Sørlandet
    Flotte bilder, lekkert oppsett og interessante tanker. Takk for at du deler.

    Apropos subwoofer(e). Er arealet under trappen ned fra kjøkken til stue i bruk eller et hulrom som kunne blitt benyttet til en skjult installasjon?

    Mvh
    -BB-
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    @Lazarus: Vin påvirker helt klart opplevelsen. Men, det var prestasjonen sammenlignet med andre komboer som overrasket. Jeg hadde minne om at den var underlegen. Det var altså ikke tilfelle i går. Jeg må gå over med et par ulike stiftetrykkvekter og sjekke.

    @rama: KT90. Helt uproblematisk.

    @BeetleBug: Under der er trapperommet til etasjen under. I teorien så kunne veggen bak anlegget vært tatt, men det klusser til vaskerommet og drar med seg en masse annet, det ønsker jeg ikke. Vil jeg det tilstrekkelig så har jeg plass til et par subber.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fin IWC!
    Hvilket caliber sitter i den montro?
    Er ikke så lenge siden jeg kunne hente min, etter restaurering hos urmaker Torp, i Sarpsborg.
    2805E976-37CF-43E3-A8B2-3464FCFD6E31.jpeg


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Stilig, det var hovedårsaken til at jeg bød på min; caliber 89. 😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.303
    Antall liker
    62.923
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gamle biler, gamle klokker, gamle herregårder og gammel vin. I tillegg belemres vi lesere med en god del haifai fra den tiden trådeiers biler var moderne. Jeg skjønner bare ikke hva som gjør denne tråden så interessant 😆
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Gamle biler, gamle klokker, gamle herregårder og gammel vin. I tillegg belemres vi lesere med en god del haifai fra den tiden trådeiers biler var moderne. Jeg skjønner bare ikke hva som gjør denne tråden så interessant 😆
    Nå synes jeg du er urettferdig, har du ikke fått med deg at jeg har kjøpt nye plater med gammel jazz 😂🤣?

    Hvordan endte jeg opp her? Skrotnisse med interesse for fortiden.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.303
    Antall liker
    62.923
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå synes jeg du er urettferdig, har du ikke fått med deg at jeg har kjøpt nye plater med gammel jazz 😂🤣?

    Hvordan endte jeg opp her? Skrotnisse med interesse for fortiden.
    Skrotnisse 🤔 Bare gi en lyd hvis du har tenkt deg på gjenbruksstasjonen, så stikker jeg innom i forkant med en varebil 🤪
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Har konstatert at Ortofon-vekten ikke er korrekt. På jordet? Et godt stykke utpå Finnmarksvidda. Brukte en mekanisk Shure-vekt som referanse. Hvorfor gidder du å utgi drit som er så dårlig at min fornemmelse i armen av hva stiftetrykket er er bedre?

    D4F9BA17-6A5F-43D4-982C-2438E2998391.jpeg
    05F8F93F-B156-45CB-9911-BB3A089C7194.jpeg


    Ellers har helgen vært brukt til omgangssyke, irritasjon, Stan Getz, booking av ferie og ellers stort sett soving.

    Jeg må finne på noe spennende snart, noe som får meg i godt humør, alternativt aktiv dødshjelp.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    hvordan går det med garasjebyggingen?
    om du har en lift så kan jeg fint bistå med demontering av alle bilene dine om du trenger litt spenning ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet faktisk ikke helt hva status er. Forsinkelsen er uansett stor. Planen etterhvert var ferdig til jul. Det er uansett for sent, så jeg har ordnet vinterlagring av biler og båt annet sted. Uansett så er dette så sent og usikkert at det ikke spiller noen rolle om det blir ferdig først til påske.

    Så nei, jeg har ikke lift, ennå, og heller ikke garasje. Jeg har nettopp brukt alt for mye penger på å få E-typen mekanisk og motormessig herpet. Kjipt, men sånn er det, ett år og noen hundre tusen i dass 😂.

    Jeg er egentlig ikke ute etter spenning, jeg er bare ute etter å få ting i orden. Og så vet jeg at jeg at jeg ikke en gang orker å forklare hvilke pengesummer og frustrasjoner dette innebærer på dette forumet for da kommer det garantert en masse råd fra folk som ikke vet hva de snakker om.

    Jeg trenger derfor et par ukers hvile fra bil før jeg gir gass.
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som et snev av høstblues Fosse. Har liten peiling på veteranbiler, ikke strøm heller. Fikk nett lov å betale ca 8000 for det min svoger borti gaten betalte 2500 for. Så takk til kunderådgiving hos Fjordkraft. !!!

    Å pusle med hifi saker og god musikk er min lille flukt. Gjelder å finne rette musikken som treffer stemningen man er i. Du har jo litt å pusle med, både utstyr og musikk, så jeg aner håp. Uansett så håper jeg ting ordner seg.

    med vennlig hilsen

    Atle
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    6.321
    Sted
    Under stjernene
    Har konstatert at Ortofon-vekten ikke er korrekt. På jordet? Et godt stykke utpå Finnmarksvidda. Brukte en mekanisk Shure-vekt som referanse. Hvorfor gidder du å utgi drit som er så dårlig at min fornemmelse i armen av hva stiftetrykket er bedre?

    Vis vedlegget 868080 Vis vedlegget 868081

    Ellers har helgen vært brukt til omgangssyke, irritasjon, Stan Getz, booking av ferie og ellers stort sett soving.

    Jeg må finne på noe spennende snart, noe som får meg i godt humør, alternativt aktiv dødshjelp.
    [/SITAT]

    Måler den feil etter kalibrering og uten at du har flyttet den.

    Clearaudiovekta må i alle fall kalibreres når de flyttes f. Eks fra arbeidsbenk til tallerken.

    Finnmarksvidda❤
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Har lest litt, og for meg ser det ut til at Ortofon sine stiftetrykkvekter er kalibrert fra fabrikk, men jeg kan ta feil. Jeg har uansett ikke noe lodd eller tilsvarende som kan brukes for sjekk eller kalibrering slik jeg har hatt på tidligere vekter. Jeg har vært veldig fornøyd med Rega, og Ortofonen har jeg rett og sett kun fordi den fulgte med en arm jeg kjøpte. Men den kan nok ha bidratt til at jeg har rotet på noen justeringer.

    Man skulle tatt et kalibreringslodd i størrelsesorden 1,8-2,5 g, bare så man visste at man ikke var på viddene.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.051
    Antall liker
    2.819
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har lest litt, og for meg ser det ut til at Ortofon sine stiftetrykkvekter er kalibrert fra fabrikk, men jeg kan ta feil. Jeg har uansett ikke noe lodd eller tilsvarende som kan brukes for sjekk eller kalibrering slik jeg har hatt på tidligere vekter. Jeg har vært veldig fornøyd med Rega, og Ortofonen har jeg rett og sett kun fordi den fulgte med en arm jeg kjøpte. Men den kan nok ha bidratt til at jeg har rotet på noen justeringer.

    Man skulle tatt et kalibreringslodd i størrelsesorden 1,8-2,5 g, bare så man visste at man ikke var på viddene.
    kan godt være at jeg har... sjekker lodd beholdningen
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei!

    Jeg har bare en kinavarevekt som viste notorisk feil. Men da jeg oppdaget at brettet du hviler diamanten på var i kontakt med underlaget, fikk jeg bøyd brettet slik at det ikke lenge var kontakt. Etter det har den vært spot on, og kalibreringsloddet på 5 g har vært helt riktig. Så sjekk også om det er noe med vekten som gjør at den viser feil.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.945
    Antall liker
    13.262
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Andre, har du fått IKEDA armen ennå?
    den er det bare å få på plass.... :ROFLMAO: :love:
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.944
    Andre, har du fått IKEDA armen ennå?
    den er det bare å få på plass.... :ROFLMAO: :love:
    Nei, det ser ut som om han er mest opptatt av gamle biler med problemer, vektproblemer og aktiv dødshjelp for tiden :unsure:
    Jeg synes kanskje det er litt drastisk selv om vekta viser noen hundre milligram feil :oops:
    Men hva vet vel jeg om dødsriket og stiftetrykk :rolleyes:
    Vi har alle våre tålegrenser før vi tilter over.

    Men at den Ikeda armen du har hentet hjem er et smykke LMC, det er jeg HELT enig i etter å ha hatt nærkontakt med en slektning under Gøteborgmessa.
    Ble helt betatt av form, finish og funksjon.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.889
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    om man har tilgang til en annen og korrekt vekt er det vel bare å finne noen dingser og kontrollveie,, skruer, mutre, mynter etc
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn