Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    spennende...men blir det ikke litt som lettdrevne Harbeth?
    Harbeth spilte godt i hovedanlegget, og det lille jeg testet de i motsatt ende av stua virket svært spennende, men der ville jeg ikke ha store høyttalere. I TV-stua opplevde jeg ikke Harbeth 40.2 som innertier, tror kanskje de ble for store, vet ikke. Men det gav ingen følelse av å sitte 100 prosent slik de måtte stå.

    Nå får vi se hvordan dette låter. Vi har litt spesielle koronarestriksjoner i hjemmet så jeg må ha noe å sysle med. Ikke alt jeg drar i hus skal vokse inn i himmelen.

    Muligens en del likhetstrekk mellom de to, men sikkert en del ulikheter også, jeg vet ikke.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nelson passer på:

    Vis vedlegget 769250

    Jeg må teste hva ordentlig med krefter kan gjøre.

    Vis vedlegget 769252

    Videre har jeg kjøpt et par høyttalere som lar seg drive av Manley 300B, uten at det er et egentlig poeng, siden de trolig havner i TV-stua hvor jeg ikke ønsker røreffektforsterkerne. Eller de går et annet sted, eller det blir rør i TV-stua likevel. Livet handler stort sett om fornuft, derfor er det godt å hobby kan dreie seg om følelser og lyst.

    Høyttalere som kommer er bortimot overeksponert på sentralen om dagen.

    Vis vedlegget 769256
    Gratulerer med noen bøse monoer! Godt at du har god takhøyde, jeg tipper at de kan varme opp stua helt på egen hånd. 😎

    Mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er nysgjerrig på å finne ut hva sub bidrar med, og det blir sikkert testing av dette på sikt. Utfordringen min er at jeg søker full fleksibilitet mht armer, pickuper, riaatrinn og effektforsterkere, og det gjør at jeg ikke vil låse noen møbleringsmulikheter, det gir noen utfordringer knyttet til plassering av sub. Uansett, det løser seg.

    Classic Records:

    EDF12D77-9A68-42AE-85C6-AFFC0BFBD6DE.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    subber der du trenger det er trolig under 50 og da kan de plasseres bortimot hvorsomhelst, men jeg anbefaler NNNN sine "små" som har en syk kapasitet og et spredningsmønster som ikke steller i stand stående bølger og masse annet shit
    Emo har nettopp kjøpt et par
    Devor 40 hadde sikkert gjort susen
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg er nysgjerrig på å finne ut hva sub bidrar med, og det blir sikkert testing av dette på sikt. Utfordringen min er at jeg søker full fleksibilitet mht armer, pickuper, riaatrinn og effektforsterkere, og det gjør at jeg ikke vil låse noen møbleringsmulikheter, det gir noen utfordringer knyttet til plassering av sub. Uansett, det løser seg.

    Classic Records:

    Vis vedlegget 769342
    Ja jeg har jo vært på besøk i din flotte stue. Enig, ikke helt enkelt å finne en optimal plassering for plasskrevende subber med god nok kvalitet der uten at du også må inn med DSP med aktiv deling, korrigere for delays osv. Og da beveger vi nok ganske langt bort fra dine interesser og idealer mistenker jeg ;-) Heldigvis finnes det mange veier til Rom, og jeg har god tro på din vei må jeg si.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Et forsøk på selvironi fra min side dette Power. BMW er bra saker det, og som du ser får man inn to stk Manley med emballasje uten å vippe frem seter eller fjerne bagasjeromstrekket - dette hadde blitt langt trangere i andre kjøretøy. Dessuten har jeg fått tilhengerfeste også. Ja, ja, kan bare dra 750kg, men skal det være noe poeng med mer så må jeg kunne dra båt, og da er vi uansett på biler som er litt utenfor det som var spekken denne gangen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Hvor de skal er ikke helt bestemt. De skal i hus og testes, og så er TV-stua et aktuelt sted. Men de må spille på lag med rom og utstyr der de skal.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Ser ut som du skal sysselsettes i desember 🥳🎶 gratulerer med nytt stasj🎶
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    03ADAA1F-3F68-4BD3-AB6C-6F47989674F2.jpeg


    Lageret skal skrues i fra undersiden av plintet. Demonterte lageret og fant ut at plata som kula i lageret hviler på ser slik ut. Moro når man nettopp har fått deler og trolig skulle hatt flere. Dette kan da umulig være riktig.

    Når jeg omsider skal montere tallerkenen igjen, hvor oljer man på TW-Acustic?

    Ja, ja, sånn går no dagan.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bøse Manleyer. Antitesen til greiene jeg fikk i hus for noen uker siden.
    Vi får ta en hofteprat i vinter. Uuttømmelig tema.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, Fosse.

    De blokka der og Tannoy er spennende. Veldig!
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 769523

    Lageret skal skrues i fra undersiden av plintet. Demonterte lageret og fant ut at plata som kula i lageret hviler på ser slik ut. Moro når man nettopp har fått deler og trolig skulle hatt flere. Dette kan da umulig være riktig.

    Når jeg omsider skal montere tallerkenen igjen, hvor oljer man på TW-Acustic?

    Ja, ja, sånn går no dagan.
    Ser ut som et litt annet opplegg enn på min Raven. Når jeg har hatt spørsmål ang min spiller, har jeg skrevet direkte til TW. Han har alltid gitt ganske raske og presise svar.
    Og grattis med mange nye gromme leketøy😃
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.132
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke gjøre noe annet enn å gratulere. Utrolig system du har. (y)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Et forsøk på selvironi fra min side dette Power. BMW er bra saker det, og som du ser får man inn to stk Manley med emballasje uten å vippe frem seter eller fjerne bagasjeromstrekket - dette hadde blitt langt trangere i andre kjøretøy. Dessuten har jeg fått tilhengerfeste også. Ja, ja, kan bare dra 750kg, men skal det være noe poeng med mer så må jeg kunne dra båt, og da er vi uansett på biler som er litt utenfor det som var spekken denne gangen.
    Æ tog han Fosse ;)
    Kjenner jo litt til din humor fra et tidligere liv.
    Det er fortvilende at dette mutasjonskåte viruset atter skal forkludre tilværelsen for oss :cry:
    Jeg så virkelig frem til å besøke deg og fruen i nærmeste fremtid, men neida.
    Kos deg masse med Manley Neo Classic 500 monoblokkene.
    De skulle jeg virkelig gjerne ha lyttet til litt musikk via.

    "and for the record", så kan BMW være noe ordentlig dritt (det bilmerket også).
    I fjor gikk vi på stjernesmellen med bytte av registerkjeder rundt baut.
    Du verden for en pris (80 tusen NOK på et såkalt merkeverksted som forsikringsselskapet insisterte på at vi skulle bruke) o_O
    For 3 uker siden hadde jeg gleden av at drivakslingen knakk tvers av foran like ved fordelingskassa og automatgiret.
    Vanligvis knekker drivakslingen vist nok i ledet som er boltet lenger bak, og da blir det fort veldig mye som går med i dragsuget.
    I det ting skjedde kom det noen knase og raslelyder som om man skulle vært i en fordums industrihall :eek:
    Heldigvis hadde jeg lav fart over en fartsdump, men synet under bilen etterlot liten tvil om hva de neste års julegavebudsjett gikk til :(
    Gjennom bunnpanna stakk drivakslingen ut, og det rant friskt med olje fra fordelingsboksen/giret.
    Jeg fikk opp farta faderlig fort slik at jeg fikk rullet bilen ned til nærmeste bensinstasjon midt på natten i øs pøs regnvær.
    Murphy hadde selvfølgelig sørget for en fin ramme rundt materialtrøtthetsbruddet slik at stemningen ble ekstra god.
    Vanligvis skjer disse drivakslingsbruddene i høyere fart for BMW X5`s vedkommende har jeg blitt fortalt av verksmesteren, og da går tidligere nevnte fordelingskasse og automatgirboksen med i dragsuget. Så hell i uhell der altså, men boksen til automatgiret har fått seg et par sår som svetter.
    Så her lukter det ennå mer reparasjoner og utgifter.
    Enten må girboksen tas ut, gjøres gullende ren og sveises eller så må jeg få tak i en brukt.
    Ny koster støpejernsboksen like mye som skifte av registerkjeder.

    Dette var akkurat hva jeg trengte nå :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Må føye meg inn i rekken av gratulanter. Blir spennende å se hva du synes om AN/E. :) Det kan umulig bli feil håper jeg.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk, takk gutter. Det blir spennende å teste Manley. Jeg trenger ett nytt rør før de er oppe og går. Men det er null stress. Dessuten haster det egentlig ikke å få de inn i oppsettet. Det har vært gjort nok endringer for en stund.

    Vedrørende Black Night så er det kun kunstmaterialet som hviler på kula som er skjevt. Garantert ingen krise, kan sikkert byttes på enkelt vis.

    Tar gjerne en prat Valentino, men operasjonen jeg tok er neppe særlig relevant. Utfordringen hos meg har ikke vært ny kule og ny skål, men forlengelsen av selve benet med to cm, og hvorden det påvirker muskulatur, sener og nerver. Selve hoftebyttet har vært fullstendig uproblematisk, forutsatt at jeg klarer å isolere de to forholdene, men det tror jeg at jeg gjør.

    Ellers har jeg satt opp Ortofon SPU Royal i Dynavector 507MKII på Garrard og det låter utrolig mye bedre enn i Schick på Bergmann. Mindre masete, og endelig låter SPU Royal slik at den er morsom å lytte til, det har vært den pickupen som har blitt minst brukt, definitivt. For ordens skyld nevnes at jeg har naken Royal som da har vært kjørt i Schick-headshell, ikke i ordinært SPU-headshell.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hva slags rør trenger du til manley-blokkene?
    kanskje jeg har noe du kan bruke.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg trenger ett KT90, EH. Tenkte kjøpe hos Mala eller Audiomix, og kanskje ta med ett av de som står i så det kan måles.
    250 bruker 12BH7, det gjør dessverre ikke 500, for 12BH7 sitter også i Air Tight så der har jeg en fin samling.

    Jeg ender vel opp med å finne noen fine smårør etterhvert.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg trenger ett KT90, EH. Tenkte kjøpe hos Mala eller Audiomix, og kanskje ta med ett av de som står i så det kan måles.
    250 bruker 12BH7, det gjør dessverre ikke 500, for 12BH7 sitter også i Air Tight så der har jeg en fin samling.

    Jeg ender vel opp med å finne noen fine smårør etterhvert.
    ok.
    jeg har endel kt88 oh 6550, men ingen kt90.
    nyproduserte tungsol kt90 har ord på seg for å være robuste.
    skulle ikke forundre meg om kt120 også funker, det kan eveanna svare på.
    ifølge hjemmesiden til manley bruker neo500 også 12bh7?
    12at7 har jeg massevis av.


     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk Inselbun, hyggelig å høre!

    Jeg har, etter at Allnic kom i hus, testet denne både med vdh Colibri og Miyajima Shilabe i kombinasjon med ulike trafoer. Det har som tidligere nevnt vært opplagt at Music First er best med begge. Det irriterende er at Music First også er best med EMT TSD15, og den gir mulighet for 5X, 10X og 20X forsterkning og valgfri last. Best og mest fleksibel. Selge resten av dritten og kjøpe tre Music First?

    Jeg er egentlig ikke så glad i Dynavectors egen SUP-200 med Dynavector XV-1S, og jeg var litt forundret over at Miyajimas egen ETR-800p ikke var super match med deres Shilabe. Så viser det seg at SPU Royal er glad i begge, SUP-200 og ETR-800P.
    Ok, jeg husker ikke helt hvordan denne presterer med Music First, men det fungerer uansett utmerket …

    Classic Records sine Led Zeppelin-album er nytelse i hånden og på tallerkenen.

    6D2FA3E6-3163-45C9-ADC3-1D52E7C04379.jpeg


    @rama, jeg mener det er 250 som gjør det. Utfordringen er at de skriver manualen for begge modeller så du må lese tegninger og tekst i sammenheng, hvis ikke er det fort å misforstå. Jeg skal sende Manley en melding og høre, men nå er rørene ok etter sigende, det har vært et uhell i form av knusing med det som skal byttes. Dette er rett frem så langt jeg kan forstå. Vedrørende KT120 så kan det sikkert bli aktuelt på sikt ja. Men jeg tenkte teste med originalrørene først, for deretter å ta smårørene.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du er iaff i de beste hender når du eier et manley-produkt.
    eveanna er topp, og de nye folka som håndterer tekniske spørsmål er nok også hjelpsomme, men litt synd (for oss) at paul fargo gikk av med pensjon tidligere i år.
    vi kan skravle rørrulling når det nærmer seg jul og jeg har fått hodet over vann på jobb igjen.
    har jo endel erfaring med snapper og neo250.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.492
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer så mye med flotte amper Fosse :) stadig noen juveler på plass hos deg
    Ha en fin advent søndag

    mvh
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Grattis med flotte amp’er og annet snacks på vei inn. 😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takket være @Gjallarhorn Audio kommer nå ny disk/materialet til lageret. Det er bare å takke, bukke og neie, for maken til service er det lenge siden jeg har opplevd. Spilleren har jeg handlet av andre, jeg kommer bare med problemene og manglene og får alle de svar, oppfølging og den hjelp jeg trenger. Dette er service! Imponerende. Takk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Rommet er fotografert til det kjedsommelige. Om Audio Note skal testes i hovedanlegget, hvordan ville dere startet med å sette de opp? 90 grader vridd, samme vegg, større avstand? Kanskje starte med å sette de opp rett foran GRF90?

    Ellers går det rykter om at Luxman ikke hadde feil, men at en klumse ved uhell har fått en av tommeltottene borti av/på-bryteren under. Ingen grunn til å føle seg smartere av den grunn 🤣. Ikke rart den var helt død.

    Audiomix hadde nøyaktig ett KT90 rør igjen, det er på vei via Lierstranda har følgelig tenkt å bruke to dager derifra til nærbutikken.

    Fy søren de er små og pene de Audio Notene. Lett hifi.

    Stor takk til Hifilars på Instagram for kjøp av Manley og Audio Note. En glede.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Har devore to in mot skuldrene. Der fikk jeg best lyd om det er nogenlunde samme. Gyllen trekant var gull. Har mine 35cm fra vegg, men der skal jeg teste litt mer etterhvert. Bilder forventes 🎶🤷‍♂️
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fra manualen. Opsjon nr. 3 er spenstig.

    The AN-E has very wide dispersion which provides a great deal of flexibility in the different rooms and set ups, and despite being a rear ported design it is designed for corner or near wall, much of the set up process is therefore counter-intuitive in that it works in the opposite way to “normal” loudspeaker set up (for example move the speaker CLOSER to the rear wall will normally result in a tightening and deepening of the bass reproduction), so bear that in mind when you do the initial set up and later adjustments.
    The AN-E has, as a result of its wide dispersion, a very wide listening window, allowing considerable angling (or toe-in) to provide an evenly distributed energy window between the speakers, by allowing adjustment of early side wall reflections either to adjust the frequency content to coincide and underpin the direct sound, or prevent those reflections from interfering with the direct sound from the speakers. These reflections will greatly affect tonal and stereo balance and even relatively small changes in the speaker’s angle and distance to the sidewall can change the room interaction markedly.
    To control these reflections, place the outer edges of the speakers as close to the side wall as possible, shortening the time difference between direct sound and first reflections as much as possible. The optimal angle at which the speakers are aimed at the listener varies from room to room. The room size will have a particularly marked influence on the angling and proximity to the side walls, where room layout allows.

    The object of the setting up exercise is to find a position where the speakers pressurize the room in a similar way to that of natural instruments, this will restore a much overlooked aspect of music reproduction: the actual pressure generated by instruments, which is one of the main differences between “live” and “reproduced”.

    Four main options, (presented from most to least desirable, all else being equal), are:
    1.) Starting with rooms where corner position is available:
    Move the speaker to be as close to the side wall as possible, to the point of almost touching the wall, with the speaker 5 – 10 centimeter (2-4 inches) from the rear wall, toe the speakers in to aim 1-2 meters (3-6 feet) in front of the listener, now play a record or CD with some bass content to see how the low frequencies come across, then adjust the speaker angle to get a good and even energy spread between the speakers.
    2.) Then to rooms with only two real walls available, as a rule always fire down the long length of the room wherever possible, otherwise also follow the clues below,
    Place the speaker 5 – 10 centimeters (2-4 inches) from the rear wall, then toe them in to aim almost directly at the listener, especially in large rooms this should be tried, even in corner position, give them a listen, then move the speakers as far apart from each other as the room allows, then play with the distance between the speakers and the angle, to create the best possible balance (compromise) between the bass response and the energy distribution between the speakers, (remember the angle of the speaker to the wall can be anything from a few degrees to 45 degrees or sometimes even more, depending on the distance between the speakers and the distance to the listening position. Lastly try moving the speakers forward 5 centimeters (2 inches) to see how the bass behaves. Adjust the distance to the rear wall to get the bass and deep and even as possible.
    3.) Now to really difficult rooms, such as rooms where little or no wall space is available or very long and narrow rooms for example. Position the speaker facing each other, believe it or not the AN-E’s dispersion is so good that this position in some rare instances work better than any alternatives, in a narrow long room, the speakers can be positioned using the side walls the way the rear walls are used in 2.) above, but with the speakers at a very steep angle (i.e., sharply toed in), seen from the listening position, then essentially follow the instructions in 2.) above.
    4.) Lastly rooms where the speaker can only be used free-standing, away from all walls,
    Due to our speaker’s near wall design requirements this is the least desirable position, as it will not allow pressurization of the room in the way or to the extent we intend, nor will it therefore give you the best frequency balance, however our speakers still sound better than most in this, the most undesirable position, and as a rule the speakers should be angled to cross about a meter in front of the listener and form an equidistant triangle if used this way.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.735
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Luxman er hentet. Lageret på Black Night viste seg enkelt å fikse, disken kunne presses på plass uten større problemer. Har likevel, siden lageret teoretisk er omtrent det eneste som kan gå i stykker og gjøre spilleren ubrukelig, kjøpt komplett lager - bare så jeg er sikret for all fremtid.

    Manley er fyrt opp. Det står 12BH7-rør fra EH i den. Her må det da være noe å hente? Trodde egentlig Neo Classic 500 brukte 6414 som skal tåle mer. Men funker det med 12BH7 er det strålende, det har jeg til Air Tight, men kun par, ikke kvartetter som jeg nå trenger. Inngangsrøret er GE 12AT7, det må det være mulig å toppe.

    Biasjustering gikk som en drøm. Faktisk vesentlig enklere enn Neo-Classic 300B da justering av ett rør påvirker de andre i mindre grad enn på 300.

    126A6F9B-7F43-40A6-B74E-44C675A77B52.jpeg


    Kommer til å vente litt med Audio Note så det ikke blir alt nytt på en gang.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det fine med forforsterkeren til @VegardW er at man har justerbar trafo på utgangen. Den viser seg utmerket for å skreddersy forforsterkeren til ulike effektforsterkere. Det er helt klart at ulike effektforsterkere foretrekker ulike tapninger på trafoene. Dempet/rolig/kontrollert/men litt forknytt/presset <—> Åpent/luftig/mer nivå i toppen/det slipper. Hvilken tapning som gir den rette balansen varierer fra effekttrinn til effekttrinn. Eksempelvis foretrekker jeg færre viklinger med Manley enn med Air Tight. Audio Valve et sted mellom.

    Det er altså ingen set-and-forget-bryter dette. Godt jobbet VegardW.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Manley er fyrt opp. Det står 12BH7-rør fra EH i den. Her må det da være noe å hente? Trodde egentlig Neo Classic 500 brukte 6414 som skal tåle mer. Men funker det med 12BH7 er det strålende, det har jeg til Air Tight, men kun par, ikke kvartetter som jeg nå trenger. Inngangsrøret er GE 12AT7, det må det være mulig å toppe.
    uansett om forsterkeren bruker 12bh7 eller 6414, så er det som driver/buffer-trinn for utgangsrørene og det er ikke relevant hvilket rør som "tåler mer".
    det kan være at neo500 kan bruke begge typer, og det kan være at manley har justert litt på kretsen opp gjennom årene og gått fra det ene til det andre røret.
    de opererer ikke med betegnelser som mk2, mk3 osv med mindre det er store endringer i kretsdesign.
    sender du serienummer til manley, så kan de med sikkerhet si hva slags rør forsterkeren egentlig tar.

    12at7 er inngang/fase/gain, som du sikkert vet, og her er det viktig å velge rør som er fri for mikrofoni og støy.
    jeg har både siemens halske e81cc, mullard ecc81 og to mazda-varianter du kan låne og leke deg med i jula.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk Rama. Jeg fant en del 12AT7 i skuffen min, og gir beskjed om jeg ønsker å låne flere varianter. Veldig hyggelig av deg.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fett!

    Mitt ønske for 2022 for denne tråden er at Crosswind tar med seg Snapperne og herrene kjører en durabelig og fascinerende sammenligning. Begge burde passe Tannoyene svært godt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn