Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Supert folkens, gode innspill.

    Det var ei skjev plate avspilt i går som minnet meg på at dette er en problematikk - med vakum blir alle plater rette.
    Jeg legger innspillene på minne og undersøker litt om det finnes andre alternativer. Takk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Fosse...jeg har en Waynes med alle de tyngste extra lodd av største typen og en cnc frest akryl sentreringsring, som ikke passer til Melco...ligger her om du vil prøve...
    har og en mindre og lettere i bronse......som du og kan få prøve
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    For ordens skyld. De foreslåtte remediene funker selv om platene måtte være flate som pannekaker🤗😀
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    For ordens skyld. De foreslåtte remediene funker selv om platene måtte være flate som pannekaker🤗😀
    særlig Waynes øker roterende masse betraktelig..i periferien der det teller mest
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Supert LMC, jeg gir lyd.

    Tror ikke masse på kaka er største utfordring med Black Night. Jeg ser heller behov for å klampe LP-en til tallerkenen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den Waynes ringen holder nede hva som helst

    YD er ca 345mm
    og loddene henger ca 18mm nedenfor overflaten av skiven.......gikk akkurat på 301
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    den Waynes ringen holder nede hva som helst
    Helt enig OG det høres, men MÅ altså igjen anbefalle alke med vinylsnurrer å test Stillpoints Lpi V2- den funker gulle godt på alle spillerne vi har testet den på oppi granskauen her🤞 ("must have" i mitt tilfelle🤗)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    08F79C5E-A49B-468F-AD88-7782BFD10193.jpeg


    Mange dager, utelukkende med klassisk musikk. Opp på platerommet og plukke en bunke, ned og spille. Liker å dypdykke i en sjanger et par uker uten å gjøre annet uvesentlig enn å spise god mat, drikke vin og besøke Felleskjøpet. (Jobber også så klart, litt igjen til pensjonsalder).

    Forrige uke: 1) vdh Colibri + Music First + Allnic og 2) Miyajima Shilabe + Accuphase C-27.
    Denne uken: 1) vdh Colibri + Accuphase og 2) Miyajima Shilabe + Music First + Allnic

    Denne ukens stokking gir nok større forskjell mellom de to kombinasjonene. De blir mer ulike. Miyajima låter varmere og fyldigere enn vdh. Verken Accuphase eller Allnic låter tynt, men det er mulig at trafoekoblingen ved bruk av MF gir vdh noe mer glatthet mens samme i Accuphase låter tørrere.

    Samtidig opplever jeg faktisk at forskjellen på trafoer er henimot like stor som forskjellen på de to riaatrinn. Det er liten tvil om at Music First låter best (av de trafoene jeg har testet så langt) med begge pickuper.

    Allnic H-7000 (modifisert) er ekstremt åpen, oppløst og har en fantastisk gjennomsiktighet og stramhet i bassen. Det gjør også at den nok skiller enda mer på trafoer enn andre riaaer jeg har (bruker ikke trafo med Accuphase per nå). En del kombinasjoner av pickup og trafo via Allnic låter behagelig og pent, men det «slipper ikke» slik de beste kombinasjonene med denne riaaen kan gjøre. Og musikken slipper heller ikke høyttalerne på samme vis. Altså, et glimrende verktøy for å teste stepuper. Der Allnic H-1500 nok kan låte noe varmt, fyldig, pent og pyntelig så er H-7000 etter modifikasjon strammere, renere, mer oppløst og mer muskuløs.

    Lenge siden vi har kommet med vintips. Denne er spansk, men det er ikke noe hinder viser det seg.

    541830C9-2866-484E-A944-AED40E2053A2.jpeg


    Ut og sjekke garasjen. Hadde planer om ny morobil i høst, men kom ikke over noe som fristet nok. Samtidig må jeg gå noen runder på hvor jeg vil med bilinteressen.

    D76D38AA-94F4-4589-9213-C904A1CB22F4.jpeg


    Noen taper og tusjer på gulvet for å huske plassering av høyttaler. Persisk teppe og fotografi bør også fungere. Da husker man også hvordan man justerte selve responsen på høyttaleren. Skal ha en ny runde på dette nå som rørene i Air Tight har gått seg til.

    B90AF5EA-BF1E-4CAD-A14E-5C34884496A8.jpeg
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Flotte bilder av snaisene hi-fi komponenter, som vanlig. Men hva er det du har liggende oppå strømforsyningen til vavac? Korni flatbrød? Neihh?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den der Nå må eg sjå kor pickupen landar-lampen din, Fosse, hva er det for slag?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    @Lazarus : Der er en type papir som fulgte med BAM til Merlin, skulle visstnok redusere innstrålt støy. Opplevde vel ikke noen egentlig forskjell. Testet denne på Wavac for å se om det gjorde noen forskjell, Wavac er plasseringsømfintlig, litt som Miyajima trafoen. For ordens skyld, at jeg tester betyr ikke at jeg tror, he, he ...

    @Valentino : Det er noen spanske lamper de hadde hos Tannum og ExpoNova for mange år siden. Jeg har tre stk i ulike størrelser. Utfordringen er at de nesten utelukkende gir diffust lys, noe jeg liker kun når det er svakt og i kombinasjon med sterkere rettet lys. Men hva visste jeg om lys for 20 år siden? Altså ikke egentlig egnet. Jeg skal ha opp ei skinne med spotter som kan rettes og styres bedre, men 4,8 meter opp, rett over stereobenken, innebærer mye jobb for meg før elektrikeren kan sette i gang. Jeg har noen slike prosjekter som jeg kvier meg for. Jeg er usikker på om noen forstår hvor ufattelig arbeidskrevende det er å koble ned og opp dette anlegget. På de større lampene må jeg bytte dimmer, tar 250w lyspære og det innebærer at jeg ikke får dimmet de pærene jeg ønsker tilstrekkelig lavt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    4,8 m krever ganske heftig styring for å treffe smalt nok, jeg tenker at arkitekten kunne fått til en elegant lysgalge med fast rettet lys over grammofonene. Eik heltre, fres, lim, tvinger, olje og LED. Men skinnen skal kanskje ha flere funksjoner enn kun hifilys, og høyder og proporsjoner ville kanskje ikke heller kunne passe inn i interiøret?

    Selv misliker jeg sterkt parablene takspotene over elektronikkskapet hos meg kaster på veggen. Bildebelysning hadde tatt seg bedre ut, og det hadde gitt nok ljos til å sjå kor pickupen landa med. (Men jeg har fremdeles et skikkelig regime mot skruer og spiker i bjørkeplatene, så.)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal ha opp ei skinne med spotter som kan rettes og styres bedre, men 4,8 meter opp, rett over stereobenken, innebærer mye jobb for meg før elektrikeren kan sette i gang. Jeg har noen slike prosjekter som jeg kvier meg for.
    Det må da kunne være flere gode, fine, enklere løsninger enn det - dersom ikke belysningen skal ha en øvrig misjon?
     
    • Wow
    Reaksjoner: E.P

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet jeg kan fikse lys til platespillerne på enklere vis, og jeg skjønner at det krever kontroll over spredning. Men det er det jeg vil ha! Jeg sa heller ikke at jeg ikke orker, jeg sa det var en del jobb, he, he ... De fikser belysning rundt om på museer og andre mindreverdige steder, da er det klart vi får det til her.

    Ett eksempel på justerbarhet: https://www.erco.com/en/products/indoor/luminaires-for-track/eclipse-intrack-7079/

    Parabler unngås ved bruk av bikubeadapter. Kjører det på de fleste spottene som lyser opp bilder på vegg.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23

    ERCO er eneste farbare vei. Har huset fullt av det her. Suveren kvalitet, fleksibilitet og ikke minst kompatibelt med alt av modeller, farger osv. Jeg har lageret fullt av diverse varianter av spots etc. til alle formål, som skiftes avhengig av hva som skal belyses. Alle kurser fjernstyrt via MicroMatic FunkBus. Anbefales
    .

    erco 1.png
    erco 2.png
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    60822840-E081-4172-A75C-083C67C95383.jpeg


    Da var drivereim, olje og lagerskrue til Black Night ankommet. Godt.

    I morgen skal jeg trolig avgårde å levere Luxman til rep og det kommer forhåpentligvis et par monoblokker i hus. Nok en gang viser det seg enklere å kjøpe enn å selge. Trenger snart en ny stereobenk for å få plass til det hele. Nesten så en skulle kjøpt benken R.E.S har på brukten slik at en om tid og stunder kunne mellomlagre hifi i nygarasjen.

    På tallerkenen i kveld: Strålende album.

    983D02FC-3B73-4D74-9BEE-CAF0A79EF338.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ser det med plassen.....soverommet vårt bak anlegget skal bli mitt nye maskin/tape/vinylrom
    fruen syntes det var en god ide å bygge nytt master bed+bath-room i 1 etasje
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    86275E01-9479-4AA7-8151-C7160110D557.jpeg


    Det må ryddes litt og i morgen forsvinner noen bæreposer med plater.

    Fant forresten en streamer nr to - sammen med en dac må da det være grei gjenbruksgave til lillebror?

    Videre var det en strek i regningen at Ortofon-armen som kom i hus forleden ikke uten videre kan monteres i armbord for Schick/EMT. Neste gang sjekker jeg det grunnleggende før jeg handler. Men helt bortkastet er det ikke, har ekstra armbord til Garrard i tilfelle ønsket om å teste armen skulle bli for stort.

    Har noen av leserne gjort seg betraktninger rundt i hvilken grad ringvekt til platespiller slår ut på sporing? Det er opplagt at best på sporing her hjemme er Galder, Odin med Jan Allaerts (av testede kombinasjoner). Hva som gjør hva er ikke enkelt å bedømme uten inngående testing, men å se pickupen danse rundt på skjeve plater får en jo til å lure på i hvilken grad vakum og ytterring hjelper også på sporing. Jeg må nok ha ytterring til Black Night kjenner jeg …
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ligger en her og venter på deg.....grommeste fra WaynesAudio med 32 tilleggslodd for max effekt
    custom acryl cnc frest sentrerings plate har jeg og........
    med Melco ble dette plutselig overflødig
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg forstår dette med masse, det er greit, og den delen mener jeg er mer enn tilstrekkelig ivaretatt med Black Night. Men masse i tallerkenen og sentervekt gir uansett ikke den samme kontakten mellom LP og platetallerken som vakum eller yttervekt.

    Uansett så tester jeg mer enn gjerne. Det er interessant.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nelson passer på:

    AE2537DD-B104-41AD-9D56-2E90A05B0E93.jpeg


    Jeg må teste hva ordentlig med krefter kan gjøre.

    05F746C0-E1BA-4FDA-BB39-BB3E4A11F2F7.jpeg


    Videre har jeg kjøpt et par høyttalere som lar seg drive av Manley 300B, uten at det er et egentlig poeng, siden de trolig havner i TV-stua hvor jeg ikke ønsker røreffektforsterkerne. Eller de går et annet sted, eller det blir rør i TV-stua likevel. Livet handler stort sett om fornuft, derfor er det godt at hobby kan dreie seg om følelser og lyst.

    Høyttalere som kommer er bortimot overeksponert på sentralen om dagen.

    9D19C545-39CF-43DF-B788-8F57C41FAA98.jpeg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dæven, skjønner haifai-sesongen er skikkelig i gang igjen. Grattis!

    Det er nå så mye eldre ting med rør at ryktet om at Audiomix har bestilt seg BMW til halvannen million sikkert medfører riktighet 😎😎🤪

    Hvilke høyttalere holder du på å sette opp. Devore?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Dæven, skjønner haifai-sesongen er skikkelig i gang igjen. Grattis!

    Det er nå så mye eldre ting med rør at ryktet om at Audiomix har bestilt seg BMW til halvannen million sikkert medfører riktighet 😎😎🤪

    Hvilke høyttalere holder du på å sette opp. Devore?
    det tror jeg ikke noe på...han er Alfa Romea fan
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    He, he … Audiomix kjører vel kun italiensk? Kan vanskelig forstille meg at han hadde kjøpt BMW. Fullspekket Stelvio muligens, men BMW - neppe. BMW er hverdagsbil for eldre herrer med hofteplager.

    Høyttalerne kommer først til uken. Ikke Devore, men du er likevel ikke på viddene … Du er faktisk ganske nærme.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    He, he … Audiomix kjører vel kun italiensk? Kan vanskelig forstille meg at han hadde kjøpt BMW. Fullspekket Stelvio muligens, men BMW - neppe. BMW er hverdagsbil for eldre herrer med hofteplager.

    Høyttalerne kommer først til uken. Ikke Devore, men du er likevel ikke på viddene … Du er faktisk ganske nærme.
    Hmmm, det var sikkert konebil 🤪😄

    Audio Note må det jo være da 😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gjettekonkurransen er over. Karmana er god. Så da kommer AN-E/SPe Hemp. Det har vært ganske mye prat om hvor dårlig disse spiller på andre siden av Ekebergsletta, men jeg har tro på at med litt kunnskap, ro og tålmodighet så skal dette kunne låte. Må selvsagt matches med ordentlig elektronikk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Måtte bare sjekke om du fulgte med @Atlerovik 😉. Har aldri hørt disse hos deg, men de spilte overraskende godt der de står i dag, og de fremstår som lettplasserlige, så jeg gikk på et impulskjøp. Skal selvsagt testes oppe først, men tipper at de kommer til å spille som ei kule i TV-stua.

    Og når jeg sier overraskende godt så var jeg faktisk litt overrasket ja, for det var åpent, klangrikt og gav fot.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Måtte bare sjekke om du fulgte med @Atlerovik 😉. Har aldri hørt disse hos deg, men de spilte overraskende godt der de står i dag, og de fremstår som lettplasserlige, så jeg gikk på et impulskjøp. Skal selvsagt testes oppe først, men tipper at de kommer til å spille som ei kule i TV-stua.
    Gleder meg til fortsettelsen og bilder av finish. Akkurat det med lettplasserlige er jeg litt usikker på, men du har jo erfaring på å flytte litt frem og tilbake i TV-stuen 😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Veldig nysgjerrig på hvor du fikk tak i disse ;) Det høres ut som at du kjøpte brukt.

    Ut i fra det jeg har hørt hos deg, så vil jeg tro at disse er en veldig god match hos deg, også i stua. Kanskje spesielt oppe. De fyller rommet på en spesiell måte. Men da bør de vel helst stå i hjørnene. Og det har jo ikke du plass til med de 43 platespillerne 😁
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spennende...men blir det ikke litt som lettdrevne Harbeth?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn