Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Subber i ett stuemiljø er alltid utfordrende. For at det skal bli skikkelig bra så må du også regne med at det blir mer omfangsrikt enn det kona setter pris på. Så jeg vil foreslå at du først kartlegger hvor de kan plasseres, hvor store de kan være osv. før du handler. Det beste er om du kan kamuflere dem som en benk eller ett bord. Lykke til :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den powrede versjonen av salong subben til Wilson var dritbra og et tilsvarende konsept kunne vel sklidd rett inn designmessig istedet for noen "hvite panelovner "
    en DIY versjon kunne jo inkludert dsp og
    og om du bare skal fylle på i bunnen hadde det blitt knall
    om du googler coffee table subwoofers får du noen ideer
     

    Vedlegg

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Du har jo helt fint plass til noen tynne sub-kasser inne i hjørnene bak høyttalerene - om de males i matt hvit så vil de jo være tilnærmet usynlige.

    Har ikke så mye kontroll på hva som finnes der ute av kjøpesubber i det formatet, men finnes nok sikkert noe i tillegg til sigberg.
    Ellers så kan du jo alliere deg med en selvbygger som kan bygge for deg ;)

    Hornlyd har jo noen relativt tynne kassesubber som funker ganske bra - muligens litt store, men man kan jo kanskje skalere dem ned ett hakk.

    Og hadde ikke kvålsvoll design noen tynne hornsubber?
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Hva om sofa og anlegg byttet plass? My jobb selvfølgelig, men kunne testes med å flytte venstre ht til høyre for sofa (ht kabler fra clas til 10,-/m for testen). Da hadde ikke lytteposisjon havnet midt i rommets lengderetnin, som nå(?).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker så mye for innspill!

    Jeg må få foretatt noen målinger slik at det hele blir mer håndgripelig.

    Men viktigst: Jeg må jeg finne ut hva som kan løses ved høyttalerplassering, ommøblering og eventuelt endring av utstyrspark og hva som i denne omgang ligger utenfor oppgaven. Med andre ord definere noen rammer og premisser for det jeg spør om.

    Jeg kommer sterkere tilbake.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    @Fosse , før man begynner på målinger av responsen i rommet, kan det være en fordel å kjenne høyttalerens iboende respons slik den måles anekoisk, uten rom. Nedenfor er måling av Tannoy GRF 90 fra tyske Stereo:
    49612C0C-CF5E-491C-8804-51803E69F135.jpeg

    Kilde: https://stereo-magazine.com/archive...rchive&cHash=dc3b47b1991fcbd3fa0f6abda841e323

    Hvis bassen er målt riktig her, kan det se ut som om det er omtrent 5 dB heving fra bunn til topp i sub-bassregistret fra 100Hz og ned. Hvis du hadde sammenliknet med en høyttaler som anekoisk er helt flat i sub-bassen, ville en høyttaler med 5dB mindre energi her nede høres litt tynn ut. Det er i tråd med dine erfaringer?

    Videre er rommet ditt stort og flott. De fleste har mindre rom hvor bassen ikke får...rom...til å slippe unna. Sånn sett vil mange andres rom holde mer på bassenergien enn ditt. Jeg ser for meg at ditt store flotte rom kan gi opphav til en følelse av tynn bass hvis man bruker andres rom som referanse.

    Kanskje de to faktorene - en liten tilt oppover i anekoisk respons under 100Hz i kombinasjon med et stort rom som slipper ut mer bassenergi enn mange andre rom - forklarer litt av det du hører?

    Uansett, blir spennende å se målinger av lyden i rommet ditt :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den impedanspeaken under 100 gjør det heller ikke bedre imo
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Det blir for lite bass med Accuphase, Audio Valve, Manley og til dels også med Air Tight (men i mindre grad, den er litt feitere nedover) så løsningen ligger nok ikke i bytte av effektforsterker. Jeg kan selvsagt gå for pre med loudness og tonekontroller, eller sette inn Luxman jeg har i kjelleren for å teste. Men jeg bygget om pre for ikke lenge siden og liker den godt.

    Tannoyene kan jeg selvsagt bytte ut, men jeg ønsker å se om det er ting jeg kan gjøre for å dra lyden videre, jeg er utrolig godt fornøyd med dem ellers.

    Jeg kan bygge om rack og flytte høyttalerne bakover for å se om det hjelper. Begge deler er løsninger jeg primært ikke ønsker og som er krevende både med henblikk på å få inn resten av anlegget, og det vil ha andre lydmessige kompromisser.

    Sigbergs subber har jeg ikke slått fra meg, og disse er jo slik at man kan få plass til mange dersom det kreves. Men skal jeg gå for sub så bør jeg jo undersøke litt og ikke kjøpe det første produktet jeg ser på? Jeg regner med det har noen ulemper at Sigbergs subber har så liten kasse, men hva vet jeg.

    Så kan man selvsagt bygge selv, eller med hjelp. Det kan så absolutt være et alternativ.

    Lytteavstanden er ca 2,8 meter til ene sweetspot, men jeg sitter også mye i stolen med høy rygg lenger bak. Jeg opplever mangel på bass begge steder, i mindre grad i hjørnet, men der sitter jeg ikke så mye.

    Harbeth 40.2 hadde nok noe mer bass, men den trengte også noe mer skyv nedover. Men med Air Tight var det ganske fett, men andre kombinasjoner hadde andre fordeler så dette ble litt smak og behag. Men så liker jeg Tannoy bedre på de fleste andre områder.

    Jeg kvittet meg med eget lytterom for mange år siden, jeg vil ikke tilbake dit, og jeg ønsker heller ikke at stua skal se ut som et lydstudio, med unntak av som nå når jeg omorganiserer. Rett og slett fordi jeg spiller mye musikk, veldig mye, og jeg spiller typisk lavt og er sammen med min samboer. Det er viktigere for meg å spille ofte og sammen med noen enn å sitte fokusert og isolert.

    Rommet er stort, og det er 4,8 meter under himling ved anlegget. Jeg har flyttet høyttalerne en del frem og tilbake, men der er det begrensninger. Så har jeg flyttet sideveis, og jobbet med vinkling.

    Vis vedlegget 714125 Vis vedlegget 714126 Vis vedlegget 714127

    Det er selvsagt mange muligheter og mye man kan gjøre, men jeg er primært interessert i å finne ut hva sub kan bidra med, som supplement til det som står her nå. Om eller hva som skjer på lang sikt er ikke godt å si.

    Fullstendig kaos da jeg jobber med å stokke forforsterkerbokser og riaabokser uten å dra med meg støy.
    jeg ville sjekket med Kvålsvoll, jeg har testet T6018 subbene hans og jeg syns de var latterlig knallgode.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det ligger helt klart i rommet, og det ligger nok også i høyttaleren slik du påpeker. Med et særlig utslag da begge drar i samme retning. Altså er det sannsynlig at målinger vil samsvare med hva jeg opplever.

    Interessant det med måling av GRF90, jeg ser av grafer for Harbeth 40.1/40.2 (jeg har hatt begge) at disse har en heving nedover. Jeg kjørte nok også Harbeth i det store og hele med forsterkere med lavere dempingsfaktor og mer utflytende bass. Her har nok mine preferanser og smak endret seg tror jeg.

    Jeg er i gang med å se på plassering av høyttalerne, og det gjør mye, men jeg mistenker at jeg, på grunn av stor andel nakne flater (konsekvens av høyt rom, heldigvis ikke gips) er tjent med å få høyttalerne nærmere lytteposisjon, og ut fra bak- og sidevegger, for å øke direktelyden.

    I mitt hode burde det å fylle litt på under 100 hz være rimelig enkelt om jeg kjører med to suber og får målt det hele til. Men jeg ser at dette bør måles først, og så antar jeg at jeg kan starte med å teste noen enkle suber for å sjekke om dette gjør det med klangbalansen som jeg ønsker. Dersom det er tilfelle så gjelder det å finne en subløsning som spiller godt på lag med høyttalerne.

    Jeg har andre høyttaler og andre rom så det å sammenligne er for så vidt enkelt.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.407
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En forhandler i Asker har en ansatt som er meget flink på målinger/kalibrering av subber tilbyr hjemme tjenster og kan sikkert sette opp noen av deres subs alternativ til test. Kan være vært og forhøre sig om saken.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    hvis du vil bygge en sub ved ikke om du har plads til 550 liter til en 18 tommer så kan jeg anbefale sådan en som min den spiller helt tørt hurtigt og stramt til 12Hz uden EQ hygge
    IMG_5781.jpeg
    IMG_5760.jpeg
    IMG_5746.jpeg
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    446
    Antall liker
    690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Kansje ikke er forslag som sådan men mer en ide jeg lufter og kansje kan lære litt av å lufte og lese svarene til.
    kan det være verdt å sjekke en sånn bass e-trap fra Gjallarhorn? Kan det være nok bass generelt men at den vil oppleves mer tilstede dersom den tightes opp?
    For den saks skyld, bassfeller i hjørnene?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ehh den impedansepeaken ved 60 Hz ?
    Skulle du prøve en forsterker som ikke lar seg påvirke av den, bare for å sjekke hva som skjer når peakens betydning er "nøytralisert" ?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det var det jeg prøvde å hinte frempå om og.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.046
    Torget vurderinger
    32
    Savnet av bass kan nok også skyldes lytteposisjonen din. Da jeg satt midt i rommet tidligere, så var det i det området der bassenergien var lavest. Du sitter også relativt midt i rommet, hvis du måler avstanden fra vinduene bak deg til veggen bak anlegget.

    Det betyr ikke at du må flytte lytteposisjonen din permanent, men du kan jo gjøre noen små forsøk med å flytte deg lenger bak og lenger fram for å sjekke om det gjør noe med bassgjengivelsen, isolert sett.

    Subwoofer(e) kan definitivt avhjelpe bassmangelen i lytteposisjon, og målinger vil nok avdekke hvor problemene ligger, dersom det er noen. Det kan jo tenkes at fasiten for deg og dine lydpreferanser ikke er en kvantifiserbar korrekt bass, men en som gir litt mer enn dønn nøytralt, i hvert fall i deler av bassområdet.

    Tidligere hadde jeg pluss/minus 4,5 dB fra 20-16.000 hertz i stua mi, men jeg synes likevel at andre som ikke hadde like bra målinger, kunne ha morsommere bassgjengivelse enn jeg hadde da.

    Nå sitter jeg imidlertid tett på bakvegg, og har den motsatte utfordringen av deg.

    Roy
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det med ujevn bassrespons i rommet vet jeg alt om. Stuen min er ganske håpløs der. Prøv å kjøre en sinustone på en fast frekvens (f.eks 60 hz) og gå litt rundt i rommet. Hos meg kan enkelte frekvenser nærmest forsvinne , eller dukke opp i et bestemt mønster når man går frem og tilbake mellom høyttalere og bakvegg. En grei måte å sjekke hvor mye rommet er synderen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ehh den impedansepeaken ved 60 Hz ?
    Skulle du prøve en forsterker som ikke lar seg påvirke av den, bare for å sjekke hva som skjer når peakens betydning er "nøytralisert" ?
    Bør ikke Accuphase A-60 eller Baldur 70 være i stand til det? Baldur-blokkene har relativt god dempingsfaktor sammenlignet med andre rørforsterkere, og Accuphase A-60 har vel kontroll som få i denne sammenheng? Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor det skulle ligge her.


    Generelt:

    Som jeg skrev i mitt innlegg 7646 så skjønner jeg at jeg må måle for å finne ut om det faktisk er et problem, og eventuelt hvor problemet ligger. Dette handler mye om plassering av høyttalere og lytteposisjon, og da jeg i går satte GRF90 opp der jeg pleide å ha Harbeth så spiller GRF90 med mer bass enn det har gjort i tidligere posisjoner. Gi og ta.

    Men, først må jeg finne ut hva det er jeg savner, om det rent faktisk er for lite bass, eller om det bare er det at jeg liker mye. Eller om det er noe annet. Deretter må jeg sette noen premisser for hvordan dette kan løses. Hva er aktuell plassering, hva kan gå ut, hva kan komme inn, hva er for stort, hva er for stygt. I det hele tatt er det en rekke kriterier som jeg må beslutte. Og så må disse veies opp mot fordeler. Nå er vi litt der at vi ser på bil uten å vite om den skal kunne dra 3500 kg eller gå fra 0-100 på under 5 sekunder.

    Av ulike årsaker så kommer dette til å ta tid, lang tid.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fremstår ikke klart for meg om det er midbass eller virkelig dypbass under 40-50 du savner
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Bør ikke Accuphase A-60 eller Baldur 70 være i stand til det? Baldur-blokkene har relativt god dempingsfaktor sammenlignet med andre rørforsterkere, og Accuphase A-60 har vel kontroll som få i denne sammenheng? Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor det skulle ligge her.



    Av ulike årsaker så kommer dette til å ta tid, lang tid.
    Jo det bør de klare, vedlagt et bilde fra en artikkel av Morgan Jones. Det viser hvordan en forsterker med 2 ohms utgangsimpedanse endrer frekvensresponsen til en høyttaler som er designet forå drives av en forsterker med tilnærmet 0 Ohms utgangsimpedanse.


    Morgan Jones responsedeviation  forårsaket av 2 ohms utgangsimpedanse.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.668
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er dessverre redd for at kombinasjonen anglofili, estetiske preferanser samt yrkesmessig bakgrunn vanskeliggjør det som etterspørres av trådstarter....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jo det bør de klare, vedlagt et bilde fra en artikkel av Morgan Jones. Det viser hvordan en forsterker med 2 ohms utgangsimpedanse endrer frekvensresponsen til en høyttaler som er designet forå drives av en forsterker med tilnærmet 0 Ohms utgangsimpedanse.


    Vis vedlegget 714492
    Jeg følger deg ikke helt (og innrømmer jeg ikke har hatt tid til å lese linken din).

    Du mener forsterkerne er problemet og at jeg bør prøve andre for å løse problemet, hva er det da jeg skal se etter? Jeg har forsterkere med høy og lav dempingsfaktor.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du trenger ikke å lese linken.
    Jeg vet ikke om samspillet mellom forsterkere med høy utgangsimpedanse og høyttalerene er problemet hos deg , men det kan ha noe å si.
    Det er jo enkelt og gratis å sjekke, og derfor fornuftig å gjøre først....
    Smekk inn accuphase og hør hva som skjer.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er et problem av tiden at ingen leser det som blir skrevet i sin iver etter å svare. Jeg står ikke utenfor, jeg er med i selskapet og jeg erkjenner det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nå har jeg sjekket igjennom siden du nevnte mere fyll i bunnen, og jeg er ikke overbevist om at det virkelig er bunnen du mener eller litt høyere opp
    det er nemlig det som gir skikkelig drive i lyden imo...om det trøkker ned til 40-50 er ikke det under sååå viktig for opplevelsen
    etter det jeg har hørt hos deg tidligere , ville jeg trodd at du trenger påfyll fra 150 og ned dit du anser nødvendig
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fosse har allerede slått fast at han trenger å få målt frekvensresponsen i lytteposisjon før han gjør noe mer, og det er fornuftig.
    måling vil gi svar på hvor (eller hvorvidt) det skorter.
    da blir det også enklere å komme med innspill til løsninger.
    alt før dét, blir bare upresis gjetning.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    iom at det ikke allerede finnes og han ber om insspill, blir det nå en gang slik...
    det går an å ha meninger basert på lytteinntrykk og....
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bør ikke Accuphase A-60 eller Baldur 70 være i stand til det? Baldur-blokkene har relativt god dempingsfaktor sammenlignet med andre rørforsterkere, og Accuphase A-60 har vel kontroll som få i denne sammenheng? Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor det skulle ligge her.
    Rørforsterkere generelt (som primært er gode på å levere spenning - ikke strøm) yter best med jevn impedansbelastning.
    Som LMC er inne på, så er det kanskje ikke dypbass du savner heller, men heller i området 70-100hz, der "trampetakten" bassen ligger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Du har jo helt fint plass til noen tynne sub-kasser inne i hjørnene bak høyttalerene - om de males i matt hvit så vil de jo være tilnærmet usynlige.

    Har ikke så mye kontroll på hva som finnes der ute av kjøpesubber i det formatet, men finnes nok sikkert noe i tillegg til sigberg.
    Ellers så kan du jo alliere deg med en selvbygger som kan bygge for deg ;)

    Hornlyd har jo noen relativt tynne kassesubber som funker ganske bra - muligens litt store, men man kan jo kanskje skalere dem ned ett hakk.

    Og hadde ikke kvålsvoll design noen tynne hornsubber?
    Lyngdorf sin BW-2 leveres jo i matt hvit, men de blir muligens for pinglete her?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kan fort bli en hangup om man lurer på om det er for lite bass. Oppsettet oppleves å låte slankere og slankere for hver gang man setter det på. Til slutt er det faen ikke bass igjen!

    Måler man så oppsettet og målingen viser en ok lineær bass så detter skuldrene ned på plass igjen.

    Anbefaler absolutt å gjort noen målinger av noen som kan det når korona tillater det. Selv fikk jeg i sin tid utmerket bistand fra Trompeten i den anledning.

    Subwoofer er en mulig quick fix, men arbeidet med å finne rett delefrekvens, rett nivå og rett plassering har IME potensialet for å gi et helt nytt sett med nevroser. Ikke før man har fått rett klangbalanse så er dynamikken borte.

    Klarer man å måle seg frem til en HT plassering der estetikk og lyd krysser optimalt, uten sub, er kanskje det å foretrekke🙂.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Bass henger udiskutabelt sammen med høyttalerplassering. Jeg har flyttet mye rundt på høyttalerne de seneste dagene (fortsatt samme bakvegg) og det er ingen tvil om at det å ha mindre avstand mellom høyttalerne og plassere dem lenger fra sidevegg gir en annen fylde og bunn. Det er bra. Det er lett hørbart i hele rommet, uavhengig av hvor man sitter. Jeg er ikke ferdig, det er heller et første steg.

    Vi nærmer oss nok et tidspunkt hvor hifien trappes noe ned og andre interesser trappes opp:

    Dagens gjøremål:
    ECDD0804-C30D-49E1-934D-49FF5B89DA78.jpeg
    A668AA22-B084-42BB-8D61-758F843ECCBF.jpeg


    Nye dekk lagt på. Dette er mer som det skal være, faktisk akkurat slik det skal være.

    DCB38026-02D0-45B3-99F9-C89E3D86D641.jpeg
    0313CC9E-5669-40EB-80F0-E7D5BF92F858.jpeg


    Inspisert nye vifter og radiator. Rykte vil ha det til at målt strømtrekk er redusert med langt over 90% i forhold til originale vifter. I tillegg gir ny radiator bedre kjøling. Og det er en helt annen luftsirkulasjon med nye vifter, det var som stiv kuling i motorrommet da de nye ble testet. Temperaturmåler er skiftet og sikringsholder modifisert. Dette føles ubeskrivelig godt.

    Overhalt topp (ekstra) monteres en gang senere, ikke i år, jeg vil ikke tukle med noe som fungerer i inngangen på sesongen.

    581E5E09-CCC6-4BA6-BC98-0B69C48C115B.jpeg
    2341D29B-A649-4434-8CC7-40883E5F4742.jpeg


    Sub skal testes ut, om ikke annet for å se om det er lettere å implementer i dette rommet og på mer moderne vis enn da jeg justerte Luna II manuelt i den gamle leiligheten.

    Har ellers hatt en runde på rør i strømforsyning til forforsterker. Forskjellene er tydelige, men hva som er best er litt mer smak og behag enn før forforsterkeren ble bygget om. Den gang var lyden slank og feiteste lyd stakk av med seieren, nå er det mer gi og ta på hva jeg foretrekker. Tester for øyeblikket en variant av CV378.

    61D5ABA2-2531-4009-9A0A-1A87B4E7DBBB.jpeg
    91B13AAF-5C1A-4894-AB4F-1407621D2C81.jpeg


    Dagens drikke trenger ikke bilde.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Den bilen gjør seg virkelig godt i oppkjørselen. Jeg regner med at eventuelle mannlige naboer sender lange blikk over hekken når den står ute.
    Satser på du tåler Clarkson & Co’s harsellering med Jag eierene engang til ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Bilen står på vinterlagring og modifisering hos tidligere eier, så dette er ikke hos meg. Uheldigvis må jeg ha bilene litt ulike steder i byen. Men sånn er livet, man får ikke alt.

    Å kjøre velholdt e-type er morsomt, ikke minst fordi det vekker positiv oppmerksomhet fra eldre herrer. Veldig lett å komme i prat med folk når man er på tur. Litt borti nabogata er det en kar med luftkjølt 911, e-type og en masse annet, jeg må nok innom der i løpet av sommeren. Faktisk flere e-typer i nabolaget når jeg tenker meg om.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Får en varm og god følelse inni meg når jeg ser en så vakkert bil. Den er bare helt nyyyyyyydelig :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk inpain1978. Ja den er nydelig, og når sant skal sies så var jeg innom Insigna i fjor høst, der stod en e-type jeg opplevde at hadde perfekte dekk. Gikk bort og sjekket, og sannelig var det ikke samme jeg hadde bestilt.

    Dekkskifte gjør mer av seg i virkeligheten enn bildene beskriver, det ble simpelthen en ny bil. Så vet jeg at mange foretrekker bredere dekk som fyller hjulbuene mer, men for meg er det originale rett. Det var tiden dette, at hjulene satt langt inn. Det samme sees på Porsche 356. Nei, nå må vi stoppe, ikke flere biler nå.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    ja, er mange som prøver å "forbedre" utseende på e-type med bredding og andre visuelle triks, men ingenting slår orginalen - smal hjulbase er kanskje umoderne, men på e-type er det akk så riktig for å få det korrekte stuket - er noe med heleheten som umiddelbart sender tankene mot gamle jagerfly!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn