Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Pass på nå, selger du feil plater så går han i strupen på deg 😁
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Rart du skulle poste bilde av kattenes første bytte i dag. For jeg måtte også fjerne en død fulgt utenfor huset i dag. Jeg er litt usikker på hva slags art det var. Men den var brunspraglet og i ca. duestørrelse, så kanskje en tårnfalk ?
    Det er mulig den har flydd inn i ett vindu og brekt nakken, for jeg ser ikke helt for meg at disse to latsabbene kan fange noe som helst 😂
    7B537905-48C8-44AF-881F-46ADCAAEF931.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Synes det stadig "klages" over bæring i denne lange trappen, men bildet viser jo med all tydelighet at denne residensen i skråningen er satt opp med heis - til og med rett inn i garderoben ;) .
     

    Jonlyd

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Manley-blokkene har jeg kun testet én kveld på Harbeth 40.2 før jeg fikk Tannoy GRF 90 dagen etterpå. Synes Manleyene virker å ha greit med krefter, men det er klart at de har fordeler og ulemper knyttet til 300B og lav effekt Sammenlignet med andre konstruksjoner. Mellomtonen og toppen er nydelig, men de har ikke kontrollen til Accuphase A-60. På den annen side så opplever jeg de, når jeg ikke sammenlignet direkte, å ikke ha problemer nedover heller.

    Jeg har et stort rom, hvor de akustiske utfordringene på mange måter er omvendt av hva mange sliter med. Det betyr nok også at jeg trenger litt krefter for å fylle rommet med lyd.

    Aldri testet Doxa på disse. Når koronaen gir seg så kan du høre de om det er interessant. Fantastisk mellomtone.
    Takk for tips. Manley er vel også kjent for å fungere bra til Tannoy så de skulle sikkert vert testet med de :)
    Nei klart så blir det vell litt voldsomt å sammenligne med Accuphase A-60 i bunnen men helt klart ønsker jeg å beholde litt av det jeg i dag har i bunnen av lydbildet noe jeg har skjønt Doxa kan tilby :)
    Min stue er bare på ca 42m2 og i vinkel så langt i fra ideelt her med rommet, men får super lyd ut av mine gamle Aerial Acoustics 9T som er plasserings vennlige.

    Helt klart interessant å høre Doxa etter vert . Så ja om kanskje Coronaen roer seg snart kunne det være av interesse.
    Ut ifra beskrivelser jeg har fått så henger den høyt på min liste og må høres før jeg tør å snu meg etter andre merker.

    Uansett takk for litt innputt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Stue på 42 m2 er vel ingen liten stue. Men det er klart at om den er i vinkel så kan den muligens akustisk «oppføre» seg som om den er mindre.

    Som sagt er det mulig å høre Manley her på sikt, og Crosswind har kjøpt Snapper, så Manley bør være enkelt å få lytte til.

    Hva gjelder anlegget her så er vel forkorting av rack for mulighet for å skyve høyttalerne nærmere bakvegg det mest drastiske jeg tenker på. Nå står høyttalerne så nærme bakvegg som de kommer, men jeg mistenker at jeg kunne fått litt mer nivå i bunnen om jeg fikk dem lenger bakover.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er vinterferie for småbarnsforeldre. Ikke her i huset. Hva gjør man da? Jo man åpner en enkel, men grei chablis, litt snacks, og så går vi i gang med å sammenligne bånd og vinyl. Fruen i førersete.

    Låten er «Day in the Life» fra St. P.L.H.C.B. Beatles.

    Bånd er kopi av safety master, vinyl er stereoboksen fra noen år siden, den store sorte.

    Studer A80 på bånd, XV-1S + Kuzma 4point (11) + Music First trafo + Luxman EQ-500 for vinyl.

    Konklusjon: Det er så stor forskjell mellom råopptaket (bånd) og vinyl at det nesten er umulig å sammenligne. Bånd er midt i fleisen, åpent, i rommet, mye mellomtone, dynamisk. Vinylen er mastret. Noen har skrudd opp bass og diskant veldig. Det låter lukket og prosessert. Bassen gjør seg, men den veier ikke opp for mellomtonen man mister.

    Jo, det er forskjell mellom mediene, men hvor mye av forskjellen ligger egentlig i mastringen som følger etter. Jeg er ikke sikker på at konklusjonen blir den samme for alle album. Men her var det helt klart at bånd låt best.

    D943B8A1-407E-4231-80D2-EFC0545E2B0C.jpeg
    A2A52C7A-BD7C-4105-857F-EB73E74D58A7.jpeg

    E99E04A3-47E4-4AF7-BD3A-FAF318347BA6.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Beskjeden var at flere bånd med Beatles må inn. Stort sett spiller jeg mono-utgivelysene fra Beatles (vinyl) men ser helt klart at dette er musikk som fortjener å stå i båndhylla (nei, ikke bunnhylla).

    Det låter rimelig kontrollert og presist her om dagen, så det å høre forskjell på ting er enklere enn noen gang. Audio Valve er mye mer presise enn Manley i så måte. Sistnevnte maler med bredere pensel/tegner med mykere bly, det blir som å gå fra 3B til HB.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Var Beatles på bånd i stereo eller mono?
    Synes det er veldig stor forskjell på den på vinyl i stereo og mono også. Foretrekker klart den i mono boksen her.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hadde faktisk ikke reflektert over det. Jeg mener å huske at Abbey Road var mono, men se det, da skulle man sammenlignet med St. Pepper i mono, den har jeg ikke.

    Mange hull som må tettes skjønner jeg ...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Stg P er den eneste som ble bestilt spesifikt i mono
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Hadde faktisk ikke reflektert over det. Jeg mener å huske at Abbey Road var mono, men se det, da skulle man sammenlignet med St. Pepper i mono, den har jeg ikke.

    Mange hull som må tettes skjønner jeg ...
    Var og hørte på en spiller en gang og tenkte her var det noe helt feil. Helt til jeg skjønte det var stereoutgaven av Sgt Pepper jeg hørte på.
    Mono kan du gjerne låne her om du vil teste videre. Og med tid og stund også den nye mastringen på jubileumsutgaven i stereo som får topp skussmål. Den er innestengt i Sverige for tiden
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Undertegnede får Arne Bendiksen følelsen her og den er jævlig. Greit å forsøke tekkes folket, men her har allerede Thomas og Harald strukket ut ei hånd ( å holde i). Nei og nei.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Setter på litt ingeniørrock til glede for pasienten. Det er klart man ikke kan justere plassering av høyttalere etter Arne Bendiksen alene.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Vi litt mer perifere lesere av denne tråden er hekta helt av nå...
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Setter på litt ingeniørrock til glede for pasienten. Det er klart man ikke kan justere plassering av høyttalere etter Arne Bendiksen alene.
    Under beltestedet. Prinsen i skråningen med fall mot havnebassenget som på gode dager speiler dassen av et sykkelparadis av en hovedstad burde være mer følsom.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det tar kortere tid å suse opp til Hans og få dette sjekket enn å swappe mellom kanalene og kanskje finne det syke røret ?
    Og hva om det er noe annet enn et rør ?
    Glatt som fy idag, Lierbakken var spekket med polske semitrailere som ikke kom opp.
    Kanskje best å legge rælet ut på torget .... :cool:
    Vedrørende Allnic H-1500MKII Plus, og ubalanse mellom kanalene, så fant jeg problemet.
    Jeg gikk over loddinger og komponenter og tok en visuell sjekk.

    Ofte er forklaringen enkel, så også nå. Jeg hadde oversett er komma, og forvekslet en motstand på 4,7 og 47k Ohm. Det følger med en rekke slike motstander for å kunne impedansejustere riaaen. Oppdaget at fargekodingen ikke val lik.

    Vel, så enkelt kan det være.

    348519C7-C8F9-4B2C-9419-C305929CCB19.jpeg


    Har ellers jobbet med høyttalerplassering og vinkling, noe som har stått urørt etter forsterkerbytte.

    Har nå endt opp på å trekke høyttalerne lenger fra bakvegg, lenger fra sidevegg og vinklet slik at de krysser bak lytteposisjon. Altså mer i retning av hvordan jeg hadde Harbeth, men med større innbyrdes avstand.

    Opplever at høyttalerplassering bør testes på ulike ulike sjangre, dagens testskiver.

    1D178889-F407-4C53-A034-0F9B0E843636.jpeg
    3D799F64-FE0A-4572-B073-F51D8BB853E2.jpeg


    Tror aldri jeg har hatt et oppsett som har respondert tydeligere på høyttalerplassering. Audio Valve Baldur vokser på meg.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    ...og så er det dem som finner på å klage på Europeiske systemet med å skrive 4K7 heller enn 4.7K. Dem hakke hatt seg ordentlig RIAA har dem vel? ;)

    1614283367378.png
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Frister det å anskaffe seg Westminster en vakker dag etter å ha hatt GRF 90 i et drøyt år? Mener ikke sette griller i hodet på deg, men synes å huske du nevnte dette som et mulig fremtidig prosjekt... 🙂
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Frister det å anskaffe seg Westminster en vakker dag etter å ha hatt GRF 90 i et drøyt år? Mener ikke sette griller i hodet på deg, men synes å huske du nevnte dette som et mulig fremtidig prosjekt... 🙂
    Jeg har vurdert Kensington GR for TV-stua, og Canterbury og Westminster i hovedanlegget.
    Kensington dropper jeg, Sonus Faber låter strålende og jeg må si at TV-anlegget nå er på et slikt nivå at jeg virkelig koser meg. Cremona er mer enn godt nok her, for nå. Cantebury blir aldri Westminster, og jeg tror det blir GRF 90, bare litt mer vintage, mer mellomtone, mindre bass (pga løsningsprinsipp),

    Westminster er spennende, men det drar med seg en del utfordringer knyttet til plassering, vinkling, annet utstyr (er det da egentlig plass til to store platespillere, toppmatet CD-spiller, Studer A80 og et bredt utvalg rørmonoblokker med klasse A-drift? Det blir mye styr jeg i hvert fall kunne tenke meg å utsette.

    Der er en del praktikaliteter rundt dette anlegget som nok krever enn del mer planlegging enn det som er vanlig.

    Men, om det er noe som gjør meg nysgjerrig så er det Westminster. Jeg har på mange måter er rom som rettferdiggjør dem. Jeg vet, jeg burde få ut fingeren. Men, det kommer stort sett en mulighet til.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Klart det dukker opp muligheter, før du vet ordet av det så ligger det noen Westminster på brukten. Du er jo langt fra den eneste som av og til kjenner behovet for å gjøre endringer 🙂
    Når det gjelder logistikk og plass, så kan det vel kanskje være at det forsvinner noen komponenter i hyllen din også etter hvert...? Og da blir det bedre plass.
    Du er ikke litt betenkt ift det visuelle når det gjelder Westminster? Både den «eldre» designen som ikke nødvendigvis passer inn alle steder og det faktum at de er ganske omfangsrike og fort vil dominere i rommet...
    Har du forresten lyttet til Canterbury?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Fantastisk vær! Planen er enkel:

    - Cremant i sola med rådyr og katter
    - Chablis og rødvin med kronologisk gjennomgang av David Bowie
    - Grillet kylling
    - TV

    8EAEF025-0B92-412A-9ACE-5E1F725A6BC4.jpeg
    5D30E310-78C6-4233-84E3-7226B4EDF342.jpeg
    8D72D72C-A5E2-41FE-9060-3FED4B541D9E.jpeg
    C8D83133-1C10-4612-A0AA-7F7556F779B0.jpeg
    1D9F0742-6F34-4E65-9E12-1D278E92F09D.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Klart det dukker opp muligheter, før du vet ordet av det så ligger det noen Westminster på brukten. Du er jo langt fra den eneste som av og til kjenner behovet for å gjøre endringer 🙂
    Når det gjelder logistikk og plass, så kan det vel kanskje være at det forsvinner noen komponenter i hyllen din også etter hvert...? Og da blir det bedre plass.
    Du er ikke litt betenkt ift det visuelle når det gjelder Westminster? Både den «eldre» designen som ikke nødvendigvis passer inn alle steder og det faktum at de er ganske omfangsrike og fort vil dominere i rommet...
    Har du forresten lyttet til Canterbury?
    Jo, noe forsvinner kanskje, men det er nok i hovedsak en del av det som står på lager.

    Jeg liker ikke å dra jobb inn i dette, for dette er min «hvilehule», men jeg lever på mange måter av å planlegge i skjæringspunktet mellom funksjonalitet, økonomi, estetikk. Dersom lyden blir mye bedre av nye høyttalere, og jeg har glede av god lyd, så kan det visuelle risikere å lide kraftig. Jeg liker interiør og design, men den normale oppfatningen i dag av hva som er god design er en komplett misforståelse. En bolig skal ikke være showroom for møbler, det skal være et sted hvor folk bor, kunne gjøre det det de liker og det som skal til for å trives. Et boliginteriør skal, etter mitt skjønn, reflektere de som bor der. Jeg er ti ganger mer interessert i rockehuler hos bønder rundt om i landet en av Slettvoll-showrooms fra kjerringer på Frogner.

    Men ja, jeg er helt opplagt opptatt av hvordan det tar seg ut.

    Jeg har hørt eldre versjoner av Canterbury, i ukjent rom. Etter å ha lest litt er jeg ikke sikker på at det er veien å gå. Tipper det blir GRF 90 eller Westminster.

    Rock on.

    AEE31E46-718B-4529-A4A0-C2ACCF581506.jpeg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vedr rekkefølgen for kvelden:
    Se engang til på det første bildet
    Sitter i kokeren
    Herlig m fredag
    2C4B9C56-43AC-4B71-8293-EFC930292770.jpeg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Skjønner det er en kjepphest at et hjem skal være et hjem og ikke en utstilling av «nåtidig korrekt» interiør. Er 100 % enig.

    Synes selv flere av Prestige modellene virker spennende sett fra et lydperspektiv, men må likevel innrømme at høyttaleren du har nok er den eneste jeg umiddelbart hadde følt meg trygg på rent estetisk hjemme hos meg selv. De andre frykter jeg i altfor stor grad ville brutt med det øvrige interiøret. Tror derfor jeg hadde slitt med å akseptere dem uansett hvor mye jeg liker god lyd. Men man skal selvsagt aldri si aldri. Og man kan jo evt også gjøre noen grep for at de skal passe bedre inn...
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    GRF 90 er på mange måter en modernisering av Prestige, med bassport. Så ja, de er ufattelige mye enklere å plassere rent formmessig og fordi de har et uttrykk som lettere sklir inn i klassisk og moderne innredning.

    Jeg liker mine Tannoy bedre og bedre.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Veldig, veldig moro å høre at noen gidder å lese om alt jeg rører rundt med.! Det kan muligens oppfattes litt manisk det hele, men faktum er at corona og isolasjon fasiliterer ... Siden jeg ikke kan dra noe sted så skal jeg ha det meningsfylt hjemme.

    Apropos korona, så sitter jeg og tenker litt på hva som skal skje når vi er forbi og kan treffes igjen. Jeg har et par meter med LP-er som skal ut. En seanse med Oslo Vinyl Klubb/OAS. Verten byr på kaffe, scones og LP-er i bytte mot vin?

    Dette skal ut:

    Vis vedlegget 695566
    Såååååå klar for en seanse hos unge herr Fosse! Så ufattelig lenge siden sist! Count me in! 👍😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn