Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Du vet at det ikke kun er luftforurensning som gir den fargepaletten..?
    Selvsagt er det mye forurensing i disse tider, med disse værforhold. Like selvsagt dumt å indikere at det er forurensning utflyttere savner.

    Her er et bilde fra terrassen i nord, luftkvalitet «grønn» da bildet er tatt. Det er den vel forøvrig mesteparten av tiden pga vinden. Sorry for posting av eget bilde på feelgood tråden din Fosse :)
     

    Vedlegg

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Selvfølgelig vet jeg at det ikke kun er luftforurensning som gir den fargen til en solnedgang.
    Men som du sier gitt årstiden.....

    DSC_0379.JPG


    Dum jeg? Utvilsomt!
    Her er en solnedgang fra de landlige områdene hvor jeg bor som plaster på såret.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    39D39335-4D85-4D73-B69A-0550BD5F9EFB.jpeg


    Av og til er det tid for husarbeid, og av og til må far i boden.

    Jeg må grovsortere drøye to meter med plater:

    - ja
    - nei
    - vet ikke

    Har som mål at mer enn halvparten skal ut igjen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk!

    Den gikk umiddelbart i bunken "aner ikke hva det er - våger ikke sende avgårde uten sjekk!.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    B618D4F2-68D5-4792-8265-6F345CED56C0.jpeg


    12AX7 og 12AU7 for Luxman EQ-500. Fy flate, dette gleder jeg meg til å sjekke ut.

    Det viser seg at det benyttes to par (4 stk) 12 AU7 i Audio Valve Eclipse. Ett par 12 AX7 og et par 12AU7 i Baldur 70. Da får rør bein å gå på! I tilfelle Eclipse går i TV-oppsettet så kan jeg jo brenne av forkastede nyproduserte rør her. Det vil si de rørene som tas ut av andre komponenter og ansees som uinteressante. Nei, det blir ikke NOS i TV-anlegget.

    Det påpekes av Mala at Eclipse driver transistortrinn ypperlig. Det passer fint, for det blir muligens Accuphase som slår følge der nede. Jeg synes Sonus Faber Cremona fortjener å fores skikkelig.

    Baldur 70 testes i hovedanlegget. Sånn umiddelbart, uten å ha jobbet med trafoene på utgangen av preen, og uten å ha rørrullet så er ikke dette helt midt i blinken. Bassen er tight, dyden i lydbildet fabelaktig, presisjon og detaljering utmerket. Men, slik det låter nå så er det i overkant mye fokus på kontur. Powerrørerene er ulike merker og det sitter litt ulikt av signalrør i. Jeg vet at et par rørbytter kan snu klangbalansen mye. Disse trenger definitivt litt fyldigere rør som Philips SSQ eller Mullard.

    Baldur 70 spiller mer likt Accuphase A30 enn Manley og Air Tight. Så langt, så får vi se hvor vi drar det hele etterhvert med rør.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    @VegardW er et geni. Jeg har sagt det noen ganger nå, men den forforsterkeren er rå! Den er som et dusin Kinderegg i tre store tunge trekasser. Justerbar trafo på utgang av forforsterker gir gainjustering, impedansejustering og klangbalansejustering (sistnevnte muligens kun et resultat av de to førstnevnte). @VegardW, dette er bare helt rått!

    Sånn, nå var det mer bass og kjøtt på beinet med Balder 70 fordi jeg justerte ett (1) knepp.

    Denne forforsterkeren er per i dag det siste jeg hadde kvittet meg med i anlegget!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Denne forforsterkeren er per i dag det siste jeg hadde kvittet meg med i anlegget!
    Hehehe, det er alltid deilig når sånne følelser tar bolig i en forherjet hifisjel. Man kommer antagelig aldri helt i mål, men jeg prøver iaf å samle sammen så mange av disse bitene som mulig i mitt lille puslespill, disse som man ikke bør kvitte seg med. Man blir flinkere og flinkere med årene. Noen vil kalle det stagnasjon, andre latskap. For meg handler det også om å slutte å gå i ring, bevege seg sidelengs og bruke tid og krefter - ikke minst penger - på noe annet. Dukker likevel opp skjær i sjøen, men det jo lov å prøve, og håpe!😜
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tror folk har litt ulik tilnærming til hobbyen. Noen vil i mål og bli ferdig, andre vil rote rundt og holde på, som en lek, eller bare fordi man liker å pusle. Noe drar jeg i hus for at det skal bli bedre, i håp om å komme lydmessig i havn, noe bare av nysgjerrighet og annet for backup. Jeg har blitt mindre og mindre interessert i å bli ferdig ettersom tiden har gått. Tenker aldri på at jeg bruker tid, energi eller penger på dette. Ja, jeg bruker tid på det, men ikke i betydning kaste bort. Nå vinterstid, og særlig med korona, så er på mange måter dette stereokjøret hvilen etter jobb, en erstatning for bok eller TV.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Visst er det for det meste gøy. Mulig jeg har blitt någet defensivt etter noen år der jeg ble rammet hardt av "tingenes iboende faenskap" (jeg har ikke engang giddet å brette ut alt på hfs, for å ikke fremstå som en sytepave). Relentless, på godt svorsk! Og ennå har det ikke sluppet taket. Fortsatt to subwoofere og en pre som trenger omsorg.
    Men det ordner seg vel til slutt, på en eller annen måte.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det går rykter om at ikke bare fikk jeg den siste tallerken som kommer til å bli produsert der i Nord-Italia, jeg får også den mest presise de noen gang har klart å produsere.

    EB372945-12A7-4CC6-99F1-32F88C40D9CB.jpeg


    Lageret er også godt, milt sagt. Da blir Garrarden stående altså.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Pøh, de har lurt deg fælt. Det er den siste de lager fordi dreiebenken er helt utslitt, og dermed den mest upresise de har produsert ;) .
    Neida, ser flott ut det der:)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hmm kan ikke huske at Stefano nevnte at dreieren "varmet opp"
    :(
    da min ble produsert. Unner selvsagt Fosse det beste, men har kledd meg for et alvorsord med Stefano.
    (Denne ble tusjet av en tegneserietegner som ble sittende å vente en god stund fordi jeg var forsinket...)

    madwing.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det går rykter om at ikke bare fikk jeg den siste tallerken som kommer til å bli produsert der i Nord-Italia, jeg får også den mest presise de noen gang har klart å produsere.

    Vis vedlegget 694632

    Lageret er også godt, milt sagt. Da blir Garrarden stående altså.
    0,00mm mot vanlig 0.02mm
    så må du bare få deg et plinth som ikke oppfører seg som en gitarkasse ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Plintet blir nok, modifisert muligens, men jeg er ikke lysten på løse tårn.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det hadde ikke jeg heller, men ideen om scheletal plinth appelerer til meg....
    fredag plukkes Garrarden ned og bytter lager til lenger spindel for Takai matta
    så gjenoppbygges den med 2x bronse armboards med ThePeak arm i FR B-60VTA base og DV-505 på en ny custom bronseplattform for høyde kompensasjon. I Twin Peaks blir det mono og stereo DAVA fieldcoil pu og i DV-505 cantileverløs Rowland Complement
    så er vel prosjekt Garrard i mål for denne gang i god tid før båtsesong
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    0AFC560B-9B78-44AF-A1AE-494EBB5B486B.jpeg


    Nå begynner dagene å bli lange, og koraonavaksinene rulles ut over landet. Snart kan vi treffes, gå på restaurant og gjøre annet enn å sitte hjemme, spille plater og kjøpe hifi. Det er nesten godt, for ellers ville det snart vært behov for å bygge på. Eller rigget et kjøkkenanlegg.

    49215BDD-EDC4-4919-A763-175CCA0FAED6.jpeg


    Et sted langs fjorden møtes to kjekke menn i to små biler. Med maske og gode hensikter. Den ene bilen er full av ved og drit i den tro at et skave effekttrinn ikke skulle være noe problem å lirke inn til tross for halvfull bil. En gang i tiden fikk jo veslebroren som rett nok bare er en tredjedel så stor plass i en 911.

    «Hvor skal du ha denne?» spør fruen kjærlig. I kvinneanlegget eller TV-anlegget, forklarer jeg. Noen begynner å le og lurer på om jeg husker premissene for kvinneanlegget. «Lite og nett?» Jeg er ikke dement viser det seg.

    Men størrelse og vekt kom litt overraskende på, jeg skal innrømme at jeg aldri har lagt merke til det før. Kan noen forklare meg hvorfor jeg kjøpte grunne USM Haller-reoler til TV-stua?

    Men, det skal bli gøy å teste A30 + A60 på Tannoy GRF90. Ene på diskant og andre på mellomtonebass.

    Men, før vi kommer så langt så skal vi teste Baldur 70 med gromme smårør og dempere.

    RCA 12AU7 og Siemens 12AX7.

    086BFEA6-69A9-455B-B4E8-EDAC2823DA7C.jpeg
    2476789E-2D1D-46F5-BF14-A355EFA27B09.jpeg


    Sånn, nå blir det ikke flere hifikjøp i vinter!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har flere av de messing demperne om du trenger.....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Golden Dragon 12AX7 og 12AU7 stod i. Det er rør som drar i retning lyst og tynt (i hvert fall her). Siemens og RCA derimot, det har en helt annen karakter, det hører jeg allerede etter to låter, før noe har fått gått seg til eller brent inn. Helt annerledes. Det skjer noe med balanse mellom kropp og kontur. Jeg liker ikke «silhuettlyd».

    Nå smaker det fugl.

    Takk LMC, skal gå over og sjekke men tror jeg har tilstrekkelig. Det jeg nok heller kunne hatt var rørdempere til preen og noen av de større rørene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du mener octal rør?...der fikk nettopp Stefano 4 stykk...skal sjekke
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg mener KT88, 300B, 6AS7G og 6C33C. Det er vel det jeg har av utgangsrør. Og rørene i preen, det er jo smårør, men større enn 12AX7 ol. Tenkte skaffe meg noen dempere som har litt spennvidde så jeg kan bruke samme dempere på de effektrørene som har lignende størrelse. Men dette er nederst på prioriteringslista.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Spennende med A-60 Fosse, gratulerer! Når du får den i drift kan du legge veden i golfen ut på finn.
    Neida, bare tulla. Hadde faktisk forventet at den ble varmere, men så er det også et anseelig overflateareal på de kjøleribbene der.
    Jeg ville kjørt A-60 alene på GRF 90 for å høre hvordan den presterer i forhold til A-30. Det hadde i alle fall jeg syntes var interessant å høre om. Nei dette var saker gitt. Koronaen har sine sider, ikkeno er så ille at det ikke er godt for noe :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Skal selvsagt teste A-60 alene. Og så A-60 + A-30. Har det lite for seg med begge så er jo det greit å avdekke. Men med mindre jeg har misforstått så er klangbalanse og gain sammenfallende slik at begge på mange måter bare gir mer krefter. Men jeg vet ikke, for lenge siden jeg hadde A-20 til å mene noe om det stemmer.

    5335AA70-A467-479D-A3B5-9586C7AA0A22.jpeg
    603C1D59-1E3F-476F-B6D8-FD1FA6948F2E.jpeg
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.654
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Det bør bli bra. Gir sikkert litt bonusvarme i kulden også. Ha en riktig god helg Fosse
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Den går nok mye varmere enn Luxman I-505UX som den erstatter ja. Luxman er klasse AB så den genererer ikke mye varme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tenkt så hyggelig det hadde vært for oss andre på HFS hvis du hadde porsjonert aktiviteten din. Skal vi enes om 70% vinter/høst, og 30% sommer/vår. Give and take 😍
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er nok med @Fosse som med enkelte andre av oss også. Mange (for mange ?) sesongbetonte hobbyaktiviteter fordrer at de ikke så sesongbetonte må prioriteres litt lavere mens det står på som værst ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tenkt så hyggelig det hadde vært for oss andre på HFS hvis du hadde porsjonert aktiviteten din. Skal vi enes om 70% vinter/høst, og 30% sommer/vår. Give and take 😍
    Jo, men husk, jeg «glemmer» hifi om sommeren og har 5-6 mnd med andre hobbyer. Du vil neppe ha tråden fylt ytterligere opp med bil, båtliv, hage og reise. Det ville blitt veldig mye prat om ting som ikke vedrører hifi. Og så er vel hovedbegrunnelsen for alle innkjøpene at siden vi av ulike årsaker må ta korona ekstra nøye her hjemme, så må jeg ha noe å drive med. Mye tid = mange kjøp. Så enkelt er det. Livet er for kort til å kjede seg.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Fosse: Er det noen låter/album som ofte går igjen når nye komponenter skal testes ut?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jo, men husk, jeg «glemmer» hifi om sommeren og har 5-6 mnd med andre hobbyer. Du vil neppe ha tråden fylt ytterligere opp med bil, båtliv, hage og reise. Det ville blitt veldig mye prat om ting som ikke vedrører hifi. Og så er vel hovedbegrunnelsen for alle innkjøpene at siden vi av ulike årsaker må ta korona ekstra nøye her hjemme, så må jeg ha noe å drive med. Mye tid = mange kjøp. Så enkelt er det. Livet er for kort til å kjede seg.
    Nå var ikke poenget hvorvidt du kjeder deg, men snarere hvordan jeg selv skal unngå å kjede meg 😡😄 Husk jeg jeg er snart pensjonist. Båtliv og reise går greit 😎
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Fosse: Er det noen låter/album som ofte går igjen når nye komponenter skal testes ut?
    Dette var jeg mye flinkere til før, å holde testmusikken konstant. Men etterhvert så har jeg mindre fokus på utstyr (faktisk, eller i hvert fall et mer avslappet forhold til det hele) og mer fokus på å spille musikk. Det er selvsagt ikke smart i forhold til å kunne konkludere presist på kort tid, men så får jeg heller ikke betalt for innsatsen, så hele poenget er å ha det moro underveis. Men, jeg forsøker å gå igjennom ulike sjangre, at det fungerer på Kind of Blue betyr ikke at det fungerer på Aqualung. Det er lett å høre at Air Tight med KT88 gjør noe på rytmisk musikk som de Manley ikke klarer, og trolig heller ikke Audio Valve, men så har de andre knep.

    Jeg må komme tilbake til den listen tror jeg.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men husk, jeg «glemmer» hifi om sommeren og har 5-6 mnd med andre hobbyer. Du vil neppe ha tråden fylt ytterligere opp med bil, båtliv, hage og reise. Det ville blitt veldig mye prat om ting som ikke vedrører hifi. Og så er vel hovedbegrunnelsen for alle innkjøpene at siden vi av ulike årsaker må ta korona ekstra nøye her hjemme, så må jeg ha noe å drive med. Mye tid = mange kjøp. Så enkelt er det. Livet er for kort til å kjede seg.
    Der er tid for musik, der er tid for have, bil, båd og andet godt. Som fruen i huset siger: Det er vigtigt med variation i kosten. Hun ved, hvad hun taler om. Hun er jo fra Trøndelag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn