Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også en kopi av skjemaet, men de etterspurte verdiene er ikke angitt
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Audiofile planer for julen?

    - Sette Vdh Colibri i Kuzma 4point
    - Sette Dynavector XV-1S i 507MKII på Bergmann
    - Sette Schick på Garrard
    - Bytte rør i Luxman EQ-500 eller teste Ear324 etter et års hvile
    - Spille en haug med plater og drikke god vin. Jeg lurer på om jeg skal skjemme meg selv litt bort denne julen ...

    Kan hende finner jeg ut at det trengs mer tid mellom skiftene, men det er i hvert fall en mulig plan.

    Så trenger jeg spader som kan skrues på høyttalerkablene. Eventuelt noen overganger så jeg kan teste ulike effektforsterkere. Kablene (LFD?) har plugger, og det er ikke forenlig med Air Tight og Joule Electra.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    er ikke du helårsbortskjemt ;)
    Hva betyr egentlig bortskjemt? Brukte jeg ordet uvørent?

    Det er mulig webpsykologen ikke er beste kilde, men om deres definisjon skal legges til grunn så har jeg uttrykt meg klossete:

    «Å være bortskjemt betyr egentlig at man ikke har fått disse realistiske grensene gjennom oppveksten. Man har fått lov til mye, fått det man ville ha, trass og manipulasjon ble belønnet og ukontrollert sinne ble akseptert. Kanskje er det slik at noen foreldre ikke «orker» kampen og dermed gir etter i alt for mange situasjoner.»

    Jeg redigerer derfor egen uttalelse til at jeg skal være raus med meg selv, og selvsagt fruen. For at jeg vokste opp uten grenser? Det er helt sikkert at jeg ikke gjorde.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.837
    Nå står dama og gauler: «Hva? Har du ikke drukket opp?» Om ikke bortskjemt så i hvert fall heldig.
    Gauling er selve grunnpilaren i godt forhold. INGEN MÅ NOENSINNE UNDERVURDERE GAULING!
    Det burde vært mye mer gauling i verden. Alle skulle gault til hverandre... Hele tiden!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er kjøpt inn et par Neat Iota Alpha til TV-stuen (ikke ankommet ennå). Så ser jeg det ligger et par PMC på brukten, twenty.26. Hvordan låter de? Der er det jo trekk foran bassportene, det kommer kattene til å elske 😽😼. Hva trenger de av rom og krefter (PMC)? Og hvordan er lydsignaturen?

    Et fantastisk album forresten.

    B1B50324-DE76-494F-9295-7932E02C41B6.jpeg
     
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.837
    Spennende design på Neat Iota Alpha, de har en interessant visuell karakter. Har du hørt på dem før de ble bestilt?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kjøpte et par brukte som kom min vei. Jeg har hørt disse, eller muligens det var storebroren, hvem husker? Det låt i hvert fall godt i Horten. Og, de er så vakre visuelt sett at om det skulle vise seg å ikke holde mål i TV-stua lydmessig så går de på hytta.

    Jeg liker å bytte litt i TV-oppsettet. Og med Luxman som står der nå så har jeg vel krefter til å drive det meste av aktuelle kandidater.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Hvilken forsterker tenker du og bruke eventuelt med Twenty 26?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    I utgangspunktet forgjengeren til denne, det vil si MKI, ikke II.


    Alternativer er Accuphase A30.

    Men det er klart, jeg burde jo finne ut om Neat fungerer først. Og så har jeg jo primært planer for hovedanlegget i julen. Ikke sikkert det blir en lat jul likevel ...

    Den har forresten justeringsmulighet for bass og diskant.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Godt valg. Jeg har ikke eid/testet denne modellen men hørt den ved en rekke anledninger. Hvis jeg skulle valgt noe transistor saker til den har jeg en følelse at de nevnte merkene nettopp er noen som kunne fungere godt. Den modellen kan ved riktig matching yte langt over sitt prissegment!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Mens dere surfer på sentralen, spiser pepperkaker og skreller klementiner er det andre som tar en audiofil økt før timerapportering og pynting til jul. Ja jeg vet, du pynta treet for en uke siden og hadde antakelig røde adventslys. Her er vi voksne og består marshmellowtesten gang på gang.

    Fra dagens morgenseanse:

    EAC64AE9-C9F6-4F00-A518-30F98BE28BB1.jpeg
    BD7C4690-9D08-4696-88CD-C6D13539F8F1.jpeg
    3E2B08F8-6F96-4291-803C-AA133E615EE2.jpeg
    83F6B030-1C8D-4D2A-8FE8-ACA4EE8922CE.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men jeg kan ikke ha SME/Dynavector foran. Bare en drodling rundt tre armer på Garrard.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dobbelsidig Scotch teppetape sitter som et skudd og ikke irreversibelt
    setter du feickert på 226mm så ser du jo hvor du havner ifht Schick foran og tallerkenen på innsiden
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men det du viser er ikke foran, det er til venstre 😎. Der kan jeg også ha en arm, men det krever bearbeidelse av plintet, og det rekker jeg ikke før jeg skal pynte juletreet.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nå har du sikker skrevet noe om dette tidligere i tråden, Fosse, men opplever du stor forskjell på drivverkene alene?
    Du har trolig hatt noen av arm/pu-kombinasjonene på begge spillerne, og har kanskje en opplevelse av forskjeller som kan isoleres til drivverket?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Mens dere surfer på sentralen, spiser pepperkaker og skreller klementiner er det andre som tar en audiofil økt før timerapportering og pynting til jul. Ja jeg vet, du pynta treet for en uke siden og hadde antakelig røde adventslys. Her er vi voksne og består marshmellowtesten gang på gang.

    Fra dagens morgenseanse:

    Vis vedlegget 684003 Vis vedlegget 684004
    Fanken Fosse, der røyk smekka full og det drypper ned på tastaturet ;)
    Du milde for lekkerier :eek:
    LMC er vel inne på noe mhp pynting av de riktige "juletrærne".
    Selv vil jeg ha meg frabedt pepperkaker og marshmellows. Jævla søl!
    Amerikansk langtidslagret fruktkake stinn av brennevin der i mot, da snakker vi :)
    Kos deg videre du gale mann, og ha en riktig god JUL!
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Super lekre spillere, armer og PU hos dere Fosse og LMC :)
    Synes faktisk at 3 armer er lidt for meget av det gode. De blir for utfordrende at betjene alle armene ordentlig. Har hatt to 12" og en 9" på en Lenco i noe tid og har tenkt meg at redusere til to armer. Med en PU og phono amp til gamle og teknisk utfordrede LP favoritter ( kombo. som ikke er allt for nådesløs, støyende og detaljert) og en PU og phono amp til LPer av lidt høyere kvalitet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Nå har du sikker skrevet noe om dette tidligere i tråden, Fosse, men opplever du stor forskjell på drivverkene alene?
    Du har trolig hatt noen av arm/pu-kombinasjonene på begge spillerne, og har kanskje en opplevelse av forskjeller som kan isoleres til drivverket?
    Bergmann har på mange måter stått henimot uforandret siden den kom i hus. Odin med Jan Allaerts, Kuzma med Dynavector XV-1S. Ut over det har det vært SME V med Vdh Colibri og Schick med diverse SPU. Jeg tror faktisk ikke jeg har testet noe av dette på Garrard. Skal derfor være litt forsiktig med å si hva som ligger hvor. Men jeg skrev relativt utførlig om Bergmann med de ulike armene da jeg fikk den (Jan 2018?). Den er i direkte sammenlikning med SME20 og Avid Acutus Reference SP, hos meg, slik jeg satte det opp, langt mer kontrollert og med bedre oversikt. Jeg tror vakumløsningen deres har utrolig mye for seg. Knoketesten gir på mange måter en forståelse av forskjellen, det kjennes som du kakker direkte på 100mm aluminium. Jeg mistenker at mye av grunnen til roen, kontrollen og oversikten ligger der.

    Det er mer sannsynlig at det kommer en Galder til enn at den som står ryker ut.

    Bergmann Galder - Odin

    Mulig jeg har sagt dette før, beskrivelse av vinylkomponenters egenskaper er noe jeg har funnet stadig vanskeligere etter som tiden har gått, eller etter hvert som jeg har skaffet mer utstyr. Hvordan låter en arm sammenlignet med en annen? Vel, har du kun én spiller og én pickup så har du bare to mulige kombinasjoner. Men i det du begynner med mange av hver, pickuper og spillere, så er kombinasjonsmulighetene flere og du opplever garantert at forskjellen to armer imellom ikke er den samme for ulike konstellasjoner. Videre er hukommelsen av lyden på en gitt LP i stadig forandring da du ikke er sikker på hvilken spiller du hørte plata på sist. Dette betyr ikke at du er mindre berettiget til å mene noe om utstyrs egenskaper, det betyr bare at du vet at det hele er mer komplisert og at det å være tydelig i beskrivelse av egenskapene til et komponent enten krever ekstremt mye innsats og undersøkelse, eller at du slurver og serverer halvsannheter.

    De oppvakte har kanskje skjønt at jeg lenge lot være å fortelle hvilken spiller jeg hadde bestilt fordi jeg ikke kunne prøve ulike spillere hjemme og fordi det er dårlig butikk å annonsere på hifisentralen at jeg hadde kjøpt Bergmann Galder og Odin og så måtte selge brukt etter kort stund om det ikke stod til forventningene. Da var det bedre å holde kortene litt skjult og satse på at jeg kunne selge spilleren som demobrukt i tilfelle den ikke presterte som håpet. Jeg hadde tenkt å bruke 2-3 uker på å bestemme meg, jeg brukte én kveld, minus montasjetid.

    Jeg var innstilt på at forskjellene kunne være små, og at de ville være vanskelige å beskrive da referansebasen består av nettopp tre spillere, Avid Acutus Reference SP, SME 20 og Garrard 301 med CTC power supply. Armene har vekslet mellom spillerne og inkluderer SME V-D, Dynavector DV507MKII, Kuzma 4point og EMT 997. Ikke blir det bedre av at jeg har brukt de ulike pickupene (Jan Allaerts MC2 Finish Gold, Dynavector XV-1s, Ortofon Cadenza Blue, EMT TSD15sfl/EMT TMD TMD25, vdh Colibri XCP) i en rekke kombinasjoner og at jeg har seks ulike stepup-trafoer jeg ikke gidder liste nå. Poenget med å dra frem alt dette er at jeg var forberede på at det kunne bli vanskelig å avsløre egenskapene til Bergmanns Galder og Odin i og med at sammenligningsgrunnlaget er så komplekst, sammensatt og omskiftelig.
    Lang innledning, jeg vet.

    Egenskapene til kombinasjonen Galder-Odin er imidlertid så fundamentalt annerledes enn øvrige kombinasjoner og overveldende at de enkelt lar seg beskrive uavhengig av hva jeg sammenligner med. Visst er det forskjell på de øvrige spillerne jeg har, og har hatt, men forskjellen mellom Galder-Odin og øvrig utstyr er likevel så stor at når jeg sammenligner så spiller det mindre rolle hvilken av de andre kombinasjonene jeg sammenligner med. Bare så alle skjønner vi her ikke snakker om sifrene bak komma, vi snakker om sifrene foran, de helt der foran.

    Jeg har gjentatte ganger fortalt om opplevelsen i München som var mitt første møte med Bergmann. Det ble spilt på German Physics og jeg husker lyden som uhyre detaljert, med en myriade av detaljer i toppen. Cymbaler med masse metallklang. Klart og tydelig men aldri hardt eller pågående. Fantastiske rundstrålere tenkte jeg. Men det må være en uhyre god platespiller, for slik gjengivelse av detaljer tror jeg knapt jeg hadde vært vitne til. Lyden var vektløs og lettflytende. Denne opplevelsen var en av hovedgrunnene til at Galder/Odin havnet på vurderingslisten. Jeg håpet at jeg ville oppleve de samme egenskapene hjemme, og det har jeg. Ikke samme lyd så klart, til det er resten av utstyret for forskjellig, men beskrivelsen over har denne kombinasjonen i absolutt forstand og i langt større grad enn alt annet utstyr jeg har hatt i heimen eller har sammenlignet mot annet. Akkurat som jeg håpte på. Glad, men kanskje ikke overrasket. Jan Allarts har gullspoler, kanskje derfor den gir en fornemmelse av gullstøv i gjengivelse av cymbaler. Denne karakteren ved pickupen kommer enda tydeligere frem gjennom Bergmann.

    Bassen var jeg litt spent på. Luftbåren tallerken, kan da det være stabilt nok? Vil det gi mindre fundament? Og så tangensialarm da, er ikke de dårlige på bass? Ja, skal ikke uttale meg om sekunda vare, Odin har en bass som overgår alt jeg har hatt av armer her hjemme. Spilte en plate forleden hvor jeg for første gang på vinyl har tenkt at den bassen opplevdes som et jordskjelv, lyd fra grunnfjellet, formidlet til grunnmuren via stålstagene som forhindrer huset i å rase i sjøen. Ja, jeg måpte og sendte fruen et stort glis mens jeg utbrøt «slik bass har jeg ikke hatt her før!»

    Rent subjektivt kan det oppleves som om musikken går en anelse saktere enn på de andre spillerne. Det gjør den neppe. Jeg vet ikke helt hvorfor, kan hende har det sammenheng med den kanskje mest overraskende egenskapen, timing. Jeg har blitt fortalt at mellomhjul og AC-motor er det som gjelder for god timing og rytmisk driv. Her har Bergmann egenskaper de andre spillerne ikke er i nærheten av. Gjentatte ganger har jeg blitt oppmerksom på at en eller annen musiker har et temposkifte eller rytmisk justering jeg tidligere ikke har fått med meg. Dette gir økt innsikt i musikernes prestasjoner og musikkens mening. Pause, opphold og tempo. Større musikalsk innsikt, ikke bare lydmessig endring. Denne så jeg ikke komme. Kanskje en av de mest gledelige overraskelsene, samtidig som jeg er litt forundret da jeg trodde spillerne jeg hadde var i referanseklasse på området. Har justert opptakskravene til referanseklassen.

    Dynamikken var kanskje det neste jeg var litt usikker på i forkant. Ville det låte mer dempet og dødt? Ja, det låter mer dempet, men det låter på ingen måte mer dødt, snarere tvert imot. Dynamikken er mer korrekt, eller bedre beskrevet. Jeg skal forsøke å forklare. La oss ta Way Out West med Sonny Rollins. Denne plata har jeg spilt utallige ganger og jeg har alltid trodd at trommene har vært overstyrt i opptaket. Når jeg tidligere har hørt trommeslageren dra til for fullt så har det gått i metning. Litt som et fotografi som er overeksponert slik at det blør ut i de lyse partiene. Det betyr at det som skulle vært nest sterkest blir omtrent like sterkt som det som skulle vært sterkest, du klarer ikke å få med deg detaljene, det fremstår forvrengt. Dette scenarioet beskriver Bergmann langt bedre ved at det ikke blør ut på samme måte og ved at beskrivelsen av anslaget kan «leses» bedre. Litt som den holder tilbake på det som er nest sterkest slik at det som er sterkest fremstår som nettopp det, og ikke alt låter likt og udifferensiert. Litt vanskelig å forklare, men det er som om attakket er der når det skal være der, men ikke ellers. Kanskje derfor spilleren fremstår bedre på å gjengi detaljer enn øvrige spiller, og de fremkommer noe mer dempet og ikke ved at de stikker av eller stikker seg frem. Kanskje også derfor lyden fremstår mer behagelig og naturlig å lytte til? Langt, langt mindre lyttetretthet.

    Spilleren har mer flyt i gjengivelsen, men i kombinasjon med dette fabelaktige rytmiske drivet. Imponerende. Tidligere har jeg kanskje opplevd at dette er egenskaper som sjeldent lar seg kombinere.

    Gjengivelse av dybde i lydbilde og presisjon i opptaket er også bedre enn på noen av de andre spillerne jeg har hatt.
    Foreløpig har jeg kun fått testet Galder/Odin med Jan Allaerts. Jan Allaerts pleier være en litt forsiktig men detaljert pickup. Mer et valg for klassisk enn rock. Vel, jeg har aldri foretrukket den for rock. I Bergmann får den mer fylde, tyngde, driv og moro og fungerer godt også på den sjangeren.

    Fruens kommentar: Det låter «fløyel» mer behagelig og forbildeprodukt på moderne platespiller.

    Leting etter ny platespiller er avblåst, aldri har det vært mer kos med vinyl!

    PS: Merk at jeg her beskriver Bergmann Galder og Odin under ett og ikke forsøker å mene noe om hvorvidt det er drivverk eller arm som utgjør den største forskjellen til annet utstyr.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    God Jul Andre og Kristin ( master of wine!)
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    God jul til dere også Vegard! Til info så går det ikke en dag her uten at den preampen diskuteres og prises. Det er som et nytt stereoanlegg. Til orientering foretrekker jeg den per nå, og med Manley i tredje posisjon, vri to knepp, på trafoene. Synes det gir den beste balansen mellom kontroll/ro og fylde og åpenhet i mellomtonen. Denne bryteren på trafokoblingen gir lydmessig noe av det samme (subjektivt) som hjulet for å justere feedback på Manley. Det har blitt et mesterverk dette.

    Og, du hadde helt rett, mikrofonien avtar og er vel egentlig helt borte.

    Ellers kom det inn noen minihøyttalere her. Gud så lekre. Tror dette må være noe av det mest geniale designet jeg har sett. Hvorfor snakker ikke flere om Nait når man snakker om stuevennlig?

    3E4AD9A1-1EB8-4854-BDA6-4AE3D66BF68D.jpeg

    6E2FE797-5454-4371-9AD2-F2F9928B16D1.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    CC00030E-0877-4C2A-BE23-BE834EE57AA8.jpeg


    Dette er en slik høyttaler som du leser om, forbereder deg på at den er liten, sjekker mål, forstår at du trolig kommer til å bli overrasket, og så blir det, overrasket. Litt som med nyfødte babyer, jeg blir overrasket hver gang.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Vis vedlegget 684338

    Dette er en slik høyttaler som du leser om, forbereder deg på at den er liten, sjekker mål, forstår at du trolig kommer til å bli overrasket, og så blir det, overrasket. Litt som med nyfødte babyer, jeg blir overrasket hver gang.
    Jeg synes nesten det kuleste er å se at du har endt opp med såpass bred plassering og med mye toe-in på Tannoyene! Samme som jeg har endt opp med med mine. Funker helt konge det, både i sweetspot og lengre bak, med stor vidde og likevel super fokus på stemmer... og ekle førsterefleksjoner oppover i frekvens blir nesten borte (første refleksjon blir primært på motsatte sidevegg med lengre delay og derfor ikke like sjenerende). Mye som er skrevet om dette men jeg er litt overrasket over at ikke flere prøver et slikt oppsett... mulig det funker spesielt godt på Tannoy ikke vet jeg :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ja, de står så bredt som det er mulig å få til, 2-3 cm klaring til sidevegg med krysning litt foran sweetspot. I høst har jeg imidlertid stort sett lyttet fra stolen som står ca tre meter lenger bak den vanlige sweetspoten. Det store lydbildet er en fantastisk egenskap ved Tannoy. Harbeth hadde heller ingen trang sweetspot.

    Händels Messias på tape er så storslått at selv naturvinen sklir ned.

    277FD954-1D4B-4CF4-A4C3-814061C932BC.jpeg
    E2C0CD39-A97C-4EF9-BAC1-399EB732C37D.jpeg


    Nyte solnedgangen og leke med gavene. Det har kommet for en dag at jeg gjorde en god klokkehandel i München for noen år siden, så neste trekk må planlegges.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    god jul med Haendels Messias....et sant mesterverk og min desert island tape
    her går det i Bill Evans Sunday at the Village Vanguard på A80 mens min nye venn Roborock rengjør huset...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Satte Nait opp i TV-anlegget forleden. Har spilt litt fra YouTube og Netflix. Eksperimentert litt med høyttalerplassering. Ikke mye men litt. Lekt litt med tonekontrollene. Jeg tviler på at disse blir. Alt for tidlig å være bastant, men dette ble for magert i mellomtonen er jeg redd. Jeg har fundert på om det er forskjellen på hvordan høyttalerne sprer som gjør det. Tannoy Sandringham var fantastiske i det rommet.

    Skal selvsagt teste Nait oppe i kvinneanlegget også, men jeg tviler vel på at de klarer å fylle det rommet tilfredsstillende.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er greit å sitte stille, et par timer, så klør det litt i fingrene igjen.

    Ny kabel på Odin. Jeg er ikke så interessert i kabler, men jeg er opptatt av tonearmskabler, og kabel fra trafo til riaa. Blir påmontert Odin fordi Jan Allaerts aldri går annet sted enn i Accuphase C-27. Og, siden denne kabelen er kort så er det praktisk å bruke den mellom to komponenter som står hverandre nær. Er man ikke praktisk anlagt?

    9791AECF-5BFD-4620-83B1-8C65B86F3E0E.jpeg


    Vi hiver Avid på slakterbenken. Nissen som har laget disse spillerne mener tydeligvis at man skal montere arm i ugjengede hull selv om varen er priset opp i himmelen. Når mutterne da må stå under, i et forsenket område så kan du drite i å komme til på stereobenken. Juling skulle designeren hatt. Ikke er det rett frem å tre SME og kabel ned i Garrard-plintet heller, men der er produsenten hobbysnekker og varen er henimot gratis så det er mer tilgivelig. Dessuten kan du rydde litt selv med en drill om du vil. At det er vanskelig er typisk verre for andre 😎

    BBBBCC32-3AE5-493D-B249-B49F36BA4DD0.jpeg
    ADD99ACC-BC47-4114-BD9F-A6A176428619.jpeg
    ED84469D-70F0-484C-8908-8C654534943A.jpeg


    Måle, justere og så lytte.

    A4B0C07D-769B-4865-A446-4C137A4DC327.jpeg


    Førsteinntrykket?

    Ro, fasthet, kontroll, presisjon.

    8A014A86-D556-4CD9-B757-8CBF9E12EC40.jpeg


    Ute er det en grå symfoni.

    42DE82C6-10CE-4623-B143-0B606731F580.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Vdh Colibri XCP (plasthus, kobbervikling) er match made in heaven med Fidelity Research XF-1 og SME V-D, også på Garrard. SME V er fin arm i rette sammenheng. Og få armer er så enkle å justere. Inn i Allnic låter dette velbalansert, med detaljering på mikroskopnivå, som bare vdh og Jan Allaerts kan.

    Som barn var det lego i romjulen, Crosswind holder stadig på, nå er det analoge gleder.

    Får jeg ånden over meg går PMC ned i TV-stuen i løpet av kvelden. David Gilmore akustisk? Vi får se.

    Det er orden på vin og pickuper nå ...

    33A2FBEB-95B9-4EDE-B635-8EB8CD159EBF.jpeg
    B365E9A7-06A4-4008-ADCD-F2E78A752FA5.jpeg

    2ECBC1C8-A5A8-427E-AEC7-7478C78E3090.jpeg


    Det gir mening dette. Faktum er at det gir så mye mening at jeg bryr meg mindre om at hele spaserturen forsvant i værskiftet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn