Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Jeg glemte den viktigste oppgaven: Sikre hi-fien for småpoter.

    Jeg har vel nevnt det før men gamle Nelson hoppet aldri opp på kjøkkenbenken, spisebordet, hi-fien eller annet. Jeg kunne gå fra alt av mat og taperuller i bevegelse uten å i det hele tatt tenke at han kunne finne på noe. Nå har vi to småtroll og jeg har testet litt. De beveger seg forsiktig på småbord, mellom vaser, bøker og annet uten å rive ned noe. Men de vil helst høyt, og dit kommer de ved å hoppe eller klatre i gardinene. Så langt er de oppe i stua hvor stereoen står kun i følge med voksne, men jeg må finne en måte å ordne dette på.

    Høyttalerne klarer seg. Jeg kan risikere at de går på fronttrekk, men det kan trekkes om. Forsterkere, riaaer etc er uproblematisk. Studeren trenger vel egentlig bare beskyttelse av lydhode når den ikke er i bruk, men jeg kan jo forestille meg at det kan bli skikkelig båndsalat om jeg ikke passer på. Men her kan man kanskje få laget et deksel man har over uten at det gjør for mye galt ifht temperaturutvikling.

    Vanskeligst er det egentlig med platespillerne. Et deksel blir fort stort når det skal beskytte spillere med flere armer og det er tungvint i bruk. Det bør ikke hvile på tallerkenen om det i verste fall skal ta imot en hoppede kar på 8-9 kilo.
    Jeg kan selvsagt bygge på reolen slik at spillerne blir stående bak en dør, men det gjør det ufattelig tungvint når en skal justere armer og pickuper - det er kronglete nok som det er. Jeg har vurdert en vegghengt installasjon hvor en hengslet plate i oppheist posisjon fremstår som diffusor/bilde mens den i senket posisjon gir en beskyttende plate over hele anlegget og for eksempel gir en absorberende flate også på vegg. Men jeg liker ikke å skru opp så faste installasjoner før jeg vet hva jeg trenger.

    Og sånn for ordens skyld, kattene blir så det er mitt ansvar å balansere risiko og tiltak 😽

    Det vaskes daglig:

    Vis vedlegget 663046

    Prøv med Get off spray, fåes i dyrebutikken. Brukte det når Etera høyttalere kom i hus i sin tid, det funka her den gangen.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.980
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Hus
    Vi har tatt en tur til formannen i klubben vår. Med nytt rom og "gammelt" utstyr, så var det en oppvisning i store musikalske gleder!

    http://www.oslo-audio-society.com/html/vi_har_besokt/Andre/Andre_01.html

    Merlin ;D
    Jeg glemte den viktigste oppgaven: Sikre hi-fien for småpoter.

    Jeg har vel nevnt det før men gamle Nelson hoppet aldri opp på kjøkkenbenken, spisebordet, hi-fien eller annet. Jeg kunne gå fra alt av mat og taperuller i bevegelse uten å i det hele tatt tenke at han kunne finne på noe. Nå har vi to småtroll og jeg har testet litt. De beveger seg forsiktig på småbord, mellom vaser, bøker og annet uten å rive ned noe. Men de vil helst høyt, og dit kommer de ved å hoppe eller klatre i gardinene. Så langt er de oppe i stua hvor stereoen står kun i følge med voksne, men jeg må finne en måte å ordne dette på.

    Høyttalerne klarer seg. Jeg kan risikere at de går på fronttrekk, men det kan trekkes om. Forsterkere, riaaer etc er uproblematisk. Studeren trenger vel egentlig bare beskyttelse av lydhode når den ikke er i bruk, men jeg kan jo forestille meg at det kan bli skikkelig båndsalat om jeg ikke passer på. Men her kan man kanskje få laget et deksel man har over uten at det gjør for mye galt ifht temperaturutvikling.

    Vanskeligst er det egentlig med platespillerne. Et deksel blir fort stort når det skal beskytte spillere med flere armer og det er tungvint i bruk. Det bør ikke hvile på tallerkenen om det i verste fall skal ta imot en hoppede kar på 8-9 kilo.
    Jeg kan selvsagt bygge på reolen slik at spillerne blir stående bak en dør, men det gjør det ufattelig tungvint når en skal justere armer og pickuper - det er kronglete nok som det er. Jeg har vurdert en vegghengt installasjon hvor en hengslet plate i oppheist posisjon fremstår som diffusor/bilde mens den i senket posisjon gir en beskyttende plate over hele anlegget og for eksempel gir en absorberende flate også på vegg. Men jeg liker ikke å skru opp så faste installasjoner før jeg vet hva jeg trenger.

    Og sånn for ordens skyld, kattene blir så det er mitt ansvar å balansere risiko og tiltak 😽

    Det vaskes daglig:

    Vis vedlegget 663046
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    0FA7F7CB-23C3-443B-9704-4DD4825B5D4A.jpeg


    Det vaskes tidlig og sent. I samlingen er det to eksemplarer av albumet øverst til høyre. Men det dukker sikkert opp noen som har gjort seg fortjent til det overflødige eksemplaret. Jeg tror det er et album for Woodrand.

    I dag spilles det på Bergmann, Kuzma 4point, Dynavector XV-1S, Accuphase C-27.

    Det er ingen bedriten kombinasjon, selv Dr Dong mente lyden var henimot akseptabel i går.


    B7C46BF7-ACB0-40BE-8A98-A1D5BAAB1C50.jpeg


    Og takk for god hjelp i dag Dr. Dong. Veldig takknemlig for det. Tror du jekken gikk lavt nok da jeg endelig fikk verifisert punktene? Nei. Det er kanskje derfor det er noe som heter racing jekk?

    BD4FB18B-5AD4-4D2A-84C6-D6E12EB05C1D.jpeg
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Overflødige eksemplarer, nå snakker vi! Veldig mye fint i samlingen du har kjøpt. Stan Getz Anniversary er en veldig flott liveinnspilling fra Montmartre i Køben, tatt opp av Danmarks Radio. For øvrig har jeg merket meg When Sunny Gets Blue med Chet Baker. Den er virkelig sjelden å se.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Har noen lesere av tråden sammenlignet ultralydvasker (DIY uten børster) mot noen av disse ferdigproduserte som har børster i tillegg? Jeg solgte VPI-en i sin tid og angrer litt på det. Ser for jeg at børster og ultralyd muligens kan utfylle hverandre og at både og er best. Dessuten har jeg tro på å vaske to ganger, eller aller helst tre: grovvask for å ta det verste, så vask med kraftig lut og til sist skylling.

    Ellers er logistikken super her nå! Jeg har tre spindler til vaskemaskinen, så jeg kan enkelt vaske tre omganger hver dag, la tørke over natten og så på igjen. Selv med doble spacere mellom LP-ene gjør det at jeg får vasket 18 LP-er om dagen med 10 minutters effektiv innsats (kjører alle plater 60 minutter nå).

    0A07DCE5-8FC2-4848-852A-79D789357C6C.jpeg


    Rene innercover og en stabel med møkkete plater klare for vask.

    E4F63B17-F84A-4011-85E5-E949F7A8C6BE.jpeg


    Nye yttercover.

    62B7DD00-5BC9-4070-8B43-ECA5E7CBF1B1.jpeg


    Mens det vaskes til venstre drypper det til høyre (kjekt med sluk).

    39207373-50AB-4497-B60F-8BB419D0F789.jpeg


    Når det meste av væsken har rent på gulvet og neste spindel er ferdig vasket så foregår sluttørkingen på benken.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.980
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Hus
    Har noen lesere av tråden sammenlignet ultralydvasker (DIY uten børster) mot noen av disse ferdigproduserte som har børster i tillegg? Jeg solgte VPI-en i sin tid og angrer litt på det. Ser for jeg at børster og ultralyd muligens kan utfylle hverandre og at både og er best. Dessuten har jeg tro på å vaske to ganger, eller aller helst tre: grovvask for å ta det verste, så vask med kraftig lut og til sist skylling.

    Ellers er logistikken super her nå! Jeg har tre spindler til vaskemaskinen, så jeg kan enkelt vaske tre omganger hver dag, la tørke over natten og så på igjen. Selv med doble spacere mellom LP-ene gjør det at jeg får vasket 18 LP-er om dagen med 10 minutters effektiv innsats (kjører alle plater 60 minutter nå).

    Vis vedlegget 664061

    Rene innercover og en stabel med møkkete plater klare for vask.

    Vis vedlegget 664063

    Nye yttercover.

    Vis vedlegget 664064

    Mens det vaskes til venstre drypper det til høyre (kjekt med sluk).

    Vis vedlegget 664066

    Når det meste av væsken har rent på gulvet og neste spindel er ferdig vasket så foregår sluttørkingen på benken.
    Bruker ultralyd til vask, og VPI 16.5 til støvsuging og tørking :eek:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det kan man gjøre, jeg lever imidlertid i den tro at problemet ikke er at man ikke får sugd vannet ut av rillene med Scroogemaster, men at det er noe skitt ultralyd tar best, noe skitt mekanisk børsting tar best. Jeg kan selvsagt kjøpe en VPI16.5 igjen som jeg bruker når det er ekstra ille. Men det hadde vært fint med noe automatisk som kunne ta en ekstra vask før avspilling.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det kan være noen utfordringer med lett finstøv på platene når de senkes ned i badet. Det løsner umiddelbart og ligger og flyter i overflaten og/eller sirkulerer høyt i karet. En del av dette henger seg på platen i det den roterer ut av, eller løftes ut.
    Børste vil jo motvirke dette.

    Dette problemet opplever jeg i mindre grad med Degritter enn DIY vaskeren (tilnærmet lik Scroogemaster som du har). Mulig årsaken er at væsken i Degritter tømmes og sirkulerer gjennom filter for hver plate som vaskes, og at platen blåses tørr.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.980
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Hus
    Det kan være noen utfordringer med lett finstøv på platene når de senkes ned i badet. Det løsner umiddelbart og ligger og flyter i overflaten og/eller sirkulerer høyt i karet. En del av dette henger seg på platen i det den roterer ut av, eller løftes ut.
    Børste vil jo motvirke dette.

    Dette problemet opplever jeg i mindre grad med Degritter enn DIY vaskeren (tilnærmet lik Scroogemaster som du har). Mulig årsaken er at væsken i Degritter tømmes og sirkulerer gjennom filter for hver plate som vaskes, og at platen blåses tørr.
    Fem minutter ultralyd og rett på tallerken etter tørk. :geek:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.987
    Svaret er vel innkjøp av en Degritter Fosse.
    Genial platevasker med sine valgbare program (Quick, Medium og Heavy), tilsats av rensevæske i badet, filter, ultralyd og høytørke.
    Du kan stille tiden på lengde bruk av ultralyd og vifte. Maskinen driver med litt selvrensing (eget program), varsler om rengjøring av filter osv.
    Kort sagt et columbi egg selv om den kun vasker 1 plate ad gangen.
    Det blir fort 5-10 stk vasket ut over ettermiddag/kvelden.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Denne platesamlingen skal dere få se og høre mye om. Igjen, jeg var litt skeptisk fordi en del av platene ser i overkant velbrukte ut. Men så langt har de vært av god kvalitet. Og så mye fantastisk musikk!

    Vis vedlegget 662784

    Denne er herved anbefalt. Forfriskende arrangert og med en noe anderledes instrumentering enn man typisk finner i jazz fra denne perioden. Denne kommer til å bli mye spilt!
    Streames per nu. Mange bra spor, og veldig god innspilling. Det er noe med romklangen de fikk til på den tiden, låter så bra. Spor 2 minte veldig om Sketches of Spain med Miles Davis og en Gil Evans-plate jeg har, og jommen har ikke Evans arrangert flere spor her. Lagres under favoritter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    … men at det er noe skitt ultralyd tar best...
    Det er helt riktig. Ultralydprinsippet fungerer slik at jo hardere materie, jo bedre effekt. Flere har sikkert opplevd at en plate etter UL vask fortsatt kan ha et godt synlig fingeravtrykk, men at alle urenheter i dette egentlig er vasket ut. Det holder nesten å blåse på det for å få disse restpartiklene vekk.

    De rensemidlene vi tilsetter er absolutt kompromiss. På ei plate kan vi jo oppleve å ha "alle" former for skitt, møkk og forurensinger. Det finnes mange ulike dedikerte rensevæsker for ultralydvaskere - som er meget effektive. Disse kan vi ikke bruke da de vil kunne ha negative sideeffekter som:
    a) Vanskelig å skylle helt vekk
    b) Gi skade på vinylen

    Samtidig er det også slik at jo høyere frekvens (opp til et visst nivå) en UL vasker jobber på, jo bedre effekt vil den i teorien ha til platevask.

    Uten å drive noe direkte "misjonering" for Degritter, så er det faktisk slik at de gutta som står bak konstruksjonen har skjønt hva oppgaven går ut på, og hatt hensyn til det meste. Eksempler er:
    Kraftige, sidemonterte transducere på 120 kHz m/sweeperfunksjon
    Filtrering av væsken
    Ulike vaskeprogram
    Tørkefunksjon
    "Løpende" softwareoppdateringer med funksjonsforbedringer

    Før jeg bestemte meg for Degritter gjorde jeg også en tidsstudie med å vaske en og en plate i Degritter vs 6 plater i batch med min gamle vasker. Alle operasjoner hensyntatt ved vask av 18 plater gav vesentlig mindre tidsforskjell enn man intuitivt skulle tro.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ser du har fått denne i hus. Hørt på den enda? Dette er en skjult skatt. En av de beste skivene jeg har hørt. Produsert av Helen Keane.
    A95ACFB2-F258-4D2C-959A-844085FD5651.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Så bra! Jeg har ikle spilt denne enda men ser frem til å høre den. Veldig mange album av Bill Evans i samlingen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    En gang for hundre år siden, i 2003, den gang jeg var ung og ansatt, så hadde jeg en jazzelskende sjef som drev å digitaliserte platesamlingen. Han var gammel allerede da. Uansett, jeg vasket noen plater for ham på min VPI16.5. Dette var i gamle dager da automatisert platevasker var noe eksotisk. Som takk fikk jeg ei plate med Ruby Braff. Jeg har alltid likt den skiva. Nå dukket det opp ei skive til - førsteinntrykket er svært positivt!

    B8027571-5728-43CD-BBB4-67AF90F4F95E.jpeg


    49718D08-F3DA-4C4F-A1D1-1F0099DEB55D.jpeg


    Lufter vinen og sjekker om den duger. Fyldig, smaker litt plomme i starten og litt bitter i ettersmaken. Sitter som ei kule til platevask og jazz.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Det kaller jeg god gammeldags service!
    Er ganske imponert over sir william - skaffet ny høytrykks-servoslange til XJR'en min mye kjappere og billigere enn å kjøpe fra utlandet.
    Bestilte noen nye gulvmatter og gummiforinger fra en butikk i england, og fikk nesten litt dårlig samvittighet når jeg kom på at han sikkert kunne ha skaffet dem til samme pris, selv om de ikke var listet opp i nettbutikken.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg glemte den viktigste oppgaven: Sikre hi-fien for småpoter.

    Jeg har vel nevnt det før men gamle Nelson hoppet aldri opp på kjøkkenbenken, spisebordet, hi-fien eller annet. Jeg kunne gå fra alt av mat og taperuller i bevegelse uten å i det hele tatt tenke at han kunne finne på noe. Nå har vi to småtroll og jeg har testet litt. De beveger seg forsiktig på småbord, mellom vaser, bøker og annet uten å rive ned noe. Men de vil helst høyt, og dit kommer de ved å hoppe eller klatre i gardinene. Så langt er de oppe i stua hvor stereoen står kun i følge med voksne, men jeg må finne en måte å ordne dette på.

    Høyttalerne klarer seg. Jeg kan risikere at de går på fronttrekk, men det kan trekkes om. Forsterkere, riaaer etc er uproblematisk. Studeren trenger vel egentlig bare beskyttelse av lydhode når den ikke er i bruk, men jeg kan jo forestille meg at det kan bli skikkelig båndsalat om jeg ikke passer på. Men her kan man kanskje få laget et deksel man har over uten at det gjør for mye galt ifht temperaturutvikling.

    Vanskeligst er det egentlig med platespillerne. Et deksel blir fort stort når det skal beskytte spillere med flere armer og det er tungvint i bruk. Det bør ikke hvile på tallerkenen om det i verste fall skal ta imot en hoppede kar på 8-9 kilo.
    Jeg kan selvsagt bygge på reolen slik at spillerne blir stående bak en dør, men det gjør det ufattelig tungvint når en skal justere armer og pickuper - det er kronglete nok som det er. Jeg har vurdert en vegghengt installasjon hvor en hengslet plate i oppheist posisjon fremstår som diffusor/bilde mens den i senket posisjon gir en beskyttende plate over hele anlegget og for eksempel gir en absorberende flate også på vegg. Men jeg liker ikke å skru opp så faste installasjoner før jeg vet hva jeg trenger.

    Og sånn for ordens skyld, kattene blir så det er mitt ansvar å balansere risiko og tiltak 😽
    Ikke meningen å infisere tråden din med mer pels fra Moss - men denne røveren vet å ta seg til rette. Heldigvis har han sluttet å bruke trekket på (de lavtsittende) sideelementene som klore"matte"...

    Måtte kjøpe nye for en stund siden...
    JAN_8185 - Kopi_2.jpg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    En gang for hundre år siden, i 2003, den gang jeg var ung og ansatt, så hadde jeg en jazzelskende sjef som drev å digitaliserte platesamlingen. Han var gammel allerede da. Uansett, jeg vasket noen plater for ham på min VPI16.5. Dette var i gamle dager da automatisert platevasker var noe eksotisk. Som takk fikk jeg ei plate med Ruby Braff. Jeg har alltid likt den skiva. Nå dukket det opp ei skive til - førsteinntrykket er svært positivt!

    Vis vedlegget 664695

    Vis vedlegget 664696

    Lufter vinen og sjekker om den duger. Fyldig, smaker litt plomme i starten og litt bitter i ettersmaken. Sitter som ei kule til platevask og jazz.
    Nydelig vin, men litt sen melding. Regner med et den satt greit? 🍷Mvh lassemann ☺
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Hei
    Jeg har den skiva, og den skal ikke undervurderes, "good shit"!
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Spiller denne, litt ulik sjanger, men god snert iopptaket. Dette er også "Good shit"
    Crescent Crawl (Vinyl, LP, Album) album cover
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Nar jeg skriver "Good Shit" siterer jeg Torbjørn Sunde, han var en ikke ubetydelig musiker i i jazz miljøet i Oslo på 70- 80 -tallet i Oslo. Turnerte med Terje Rypdal på 70/80- tallet. Dette var hans favorittuttrykk for alt som klarte og fylle fagfolkets forventning til stil, tempo, nedpå og timing og alt dette som gjør takter til noe mer enn rytme , nemlig "feel" og ikke dusinvare med flinkiser(huff, de er det for mange av) , men ekte vare. Som Torbjørn sa: " Å ja, den plata med Ebers som låter litt hissig , det handler om at Ebers på den tida var opptatt av boksing" - gir mening det utsagnet der. Plata vi snakker om er " Thirteen rounds".
    Torbjørn - en mester på "jazz - vitser", en egen sjanger, sære saker, men jøss, gøy! Som H., Stormoen( en legendarisk fyllefant, musiker og bråkmaker fra Club 7) sa da han var på turne med et r&b band fra Oslo på visitt i Kristiansand , der slagordet for festivalen var : "Rock mot rus", Harald Stormoen, på vei ut av tåka kommenterer, " Hva blir det neste, pølse mot lompe?!
    En klassiker!
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    DIY-forforsterkeren er på forbedringsanstalt hos en kyndig kar. Bakgrunnen for besøket er ønske om mindre gain og garantert kaffe og sjokolade.

    BD277CC0-A0E2-43C2-A5E6-F1FD4AF92261.jpeg


    Har hatt nesten en hel dag høstferie, den må selvsagt utnyttes effektivt. Båten på land og avgårde til service.

    A4832AD5-2E4D-43BE-A076-02FF5102FD4C.jpeg


    Det var fantastisk på sjøen i dag.

    54706330-3157-496C-A6FF-35DAF615FC82.jpeg


    Deretter lille kattesnella til dyresykehuset for å få antibiotika etter en liten infeksjon etter kastrering.

    641C7750-8543-4016-ADB9-92209F4A4121.jpeg


    Men sannelig rakk vi ikke en flott kjøretur i høstværet. Sjekk av dekktrykk og etterstramming etter bytte av hjul (har ikke lagt om til nye dekk, bare satt på reservehjulet. Gleder meg veldig til å få på Pirelli).

    849B18CE-B4DC-4759-AE65-B5C464EBAA0F.jpeg


    Vel hjemme igjen med platevask, en kald øl og stadig nye jazzplater.

    847BC02D-E990-4D52-8DCC-9EBACE22EA02.jpeg


    7028D0DE-9583-4CBD-9402-D47DC1D7F751.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Avsluttet gårsdagens lytteøkt med «oppblussing» i ene 300B røret. Skrudde av anlegget og avsluttet kvelden med TV. Slikt skapte litt mer irritasjon i gamle dager: «Jeg mangler rør, tenk om noe har gått i stykker? Nå er høsten her og jeg sitter uten noe å spille på.»

    Da er det godt å vite at man har en habil innbytterbenk. Mon tro om det blir en runde med Hovland og Air Tight?

    01A05250-83A6-4ACD-824B-AD2A65772110.jpeg


    Og til de som mener jeg somler og ikke får ting unna (oppussing av boden) så er snekker og maler bestilt.

    En kaffe til og så må vi måle 300B-rørene og vaske flere plater.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Du kan be snickaren ringa mig så skal jag ge han ett tips eller två hur han kan bygga en grill av några plankrester och en spraybox Bengalack.. 😅

    Förresten, Hovland + Air Tight menar jag du spelade på en gång jag var på besök? Menar det var det tightaste jag hört hos dig någon gång.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ikke verdens mest avanserte rørtester dette, men den har gjort jobben sin så langt. Og så er den lett å flytte på og utrolig enkel i bruk.

    Defekt rør gir ca 6,5 V på meteret. Det andre ca 11 (målte dette kaldt da poenget var å verifisere defekt rør, ikke måle de fungerende).

    DD56AF1A-F353-4E2C-9684-8387AC79117C.jpeg
    FE6BE69B-A80D-4DE8-B0F1-3126827D02B6.jpeg
    16DF0475-9361-4F13-A7F4-F73B89352E27.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Air Tight er tight Crosswind, det ligger i navnet 🥴. Kan sikkert ha sin forklaring i at det andre jeg bruker er OTL og noen små 300B blokker. Men de Tamura-trafoene (?) som sitter på utgangen gjør nok også sitt.

    Men DIY-preen er langt tightere enn Hovland, den er faktisk overlegen alt annet som har vært innom på de fleste parametre, jeg kunne bare tenkt meg litt mindre gain, og litt mer fylde/varme. Så er jeg spent på om endring av gain «roer» den litt. Justeringen som nå gjøres er at en kondensator og motstand erstattes av trafo. Blir spennende. Litt irriterende likevel at det røk et 300B-rør, for nå «tvinges jeg» til å gjøre to endringer parallellt.

    Nei, livet har sannelig sine utfordringer.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Apropos innbytterbenk og bredde i stallen et jeg litt overrasket over at Fosse FC ikke har et eller to par med matchede NOS 300B liggende i en Haller-skuff et sted...

    6C9A0182-2EB5-4BFD-A7EA-FDCCB1802738.png
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Du trenger ikke å haste VegardW, jeg får mine foreldre på besøk i helgen, og det landet et par større oppgaver i mitt fang forleden (kveldene i starten av neste uke kan fort være blåst). Ta den tiden du trenger, lytt til og kos deg med forsterkeren. Jeg har det jeg trenger.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Apropos innbytterbenk og bredde i stallen et jeg litt overrasket over at Fosse FC ikke har et eller to par med matchede NOS 300B liggende i en Haller-skuff et sted...

    Vis vedlegget 666060
    Det er jeg også 😂.

    Når sant skal sies så ble det kjøpt inn en kvartett brukte 300B, men så viste det seg at disse målte for dårlig Og ikke lot seg benytte, så de ble sendt i retur. Og så har det hele kokt bort I kålen. Jeg tror uansett ikke det blir NOS 300B, det er for dyrt før jeg har konkludert med at 300B er det jeg ønske å satse videre på. Jeg må igjennom andre forsterkere på Tannoy før jeg konkluderer på det valget.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Stresser ikke. Det passet å pusle med dette nå.
    Blir ikke så fort ferdig.
    Det er fristende å teste ut et par forskjellige ting når de først står på benken. Satans kabelsalat den inngangsvelgeren din:(
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Air Tight er tight Crosswind, det ligger i navnet 🥴. Kan sikkert ha sin forklaring i at det andre jeg bruker er OTL og noen små 300B blokker. Men de Tamura-trafoene (?) som sitter på utgangen gjør nok også sitt.

    Men DIY-preen er langt tightere enn Hovland, den er faktisk overlegen alt annet som har vært innom på de fleste parametre, jeg kunne bare tenkt meg litt mindre gain, og litt mer fylde/varme. Så er jeg spent på om endring av gain «roer» den litt. Justeringen som nå gjøres er at en kondensator og motstand erstattes av trafo. Blir spennende. Litt irriterende likevel at det røk et 300B-rør, for nå «tvinges jeg» til å gjøre to endringer parallellt.

    Nei, livet har sannelig sine utfordringer.
    Jag minns inte vad du spelade på innan du satte in Air Tighten, men den satte sina spår. Menar DIY-pren var sjuk då och Hovland tjänstgjorde i dens frånvaro. Uansett, fett och tight låt det! Kan meddelas härifrån att just det med kontroll på gain gör just det. Roer ned och ger en behagligt ostressad presentation. Efter sommarens ihärdiga arbete med kontroll på gain - i hela kedjan - är det en fin upplevelse att kunna gå upp(!) 6 dB i gain på Accuphasen för att få det lilla extra trycket och skyvet. Bonus att jag kan använda HELA volymknotten också. 😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn