Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    kom på disse snodighetene MURATA ES024 ESST01 når jeg så disse Hora høyttalerne :rolleyes: ligger et par på ebay
    ellers må jeg få si at du har en meget trivelig tråd å følge ,
    samt meget flott anlegg og hjem :)
    mvh ivan
    images.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Trengte noen timers innspilling Border Patrol DIY-en etter å ha stått ubrukt en god stund. Akkurat som den våknet til liv etter noen få timer. Men, nå er jeg ikke i tvil, dette er bedre en Joule Electra forforsterkeren. Bedre dynamikk, mer kropp og kjøtt på beinet, økt kontroll og med strammere bass. Låter på mange måter «større».

    Fabelaktig dynamikk her nå, bedre lyd har jeg ikke hatt.

    2F23F4A0-0761-413E-8E5F-AE7FB2657DEE.jpg


    3FC55B02-F505-432E-ACC1-A28692A6BC75.jpg
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Trengte noen timers innspilling Border Patrol DIY-en etter å ha stått ubrukt en god stund. Akkurat som den våknet til liv etter noen få timer. Men, nå er jeg ikke i tvil, dette er bedre en Joule Electra forforsterkeren. Bedre dynamikk, mer kropp og kjøtt på beinet, økt kontroll og med strammere bass. Låter på mange måter «større».

    Fabelaktig dynamikk her nå, bedre lyd har jeg ikke hatt.

    Vis vedlegget 489720

    Vis vedlegget 489721
    Det sier nok en del. Da kan du ta sommerferie med vissheten om at anlegget er tipp-topp til høstmørket og innetida er tilbake. Ikke så altfor lenge før det går mot mørkere tider igjen ;)
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Veldig glad den innfrir så langt, og at den får et godt hjem :)
    Og ikke minst kommer i bruk igjen.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Jeg tror muligens jeg ville gått for disse små nette "giant killers" i et slikt møblert hjem som det de og fruen har Fosse. Den beste lille "bokreol" høyttaleren jeg noensinne har lyttet til musikk fra. Men gratis er de jo ikke. Koster nok 5x mer enn de påtenkte lydskjøgene.

    DSC04928.jpg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Serblin Accordo må da passe inn i et flott og møblert hjem.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    bw805d3hgbk_3.jpg


    B&W 805 D3 Dyr , men imponerende ifth. størrelse
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Vi får se, om og hva det blir. Det skal være noe lite, nett og relativt rimelig. 100k for småhøyttalere utsatt for å bli ødelagt av solen og primært for bakgrunnsmusikk blir i overkant.

    Vel, viktigere er det å sikre rør inn i evigheten. Visste jeg hadde kjøpt en del, men det var vel først ved oppakking jeg fullt forstod omfanget. Kabler for tilkobling av resterende innganger som forforsterkeren er forberedt for, nye signalkabler. Fem! sett med rør til strømforsyningene og ekstra sett med rør til selve forforsterkeren.

    Mange takk til KnB for supert lydende forforsterker og god oppfølging.

    F78C6C00-9CFC-453B-8A72-CD0E2C45DB2B.jpg


    B7D43BE2-A00F-4047-8891-E60D346DEE7F.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.377
    Antall liker
    63.374
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt å se at du ikke har startet vårsesongen helt enda :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes også de japanske Hora-ene ser litt artige ut, om enn litt odd ball. De får meg virkelig til å undre meg litt, og hadde jeg hatt en skikkelig rigg som Fosse tross alt har så hadde det vært helt fint å ha noe så snodig og begrenset i stuen der det lyttes litt mindre intenst, hvis disse små tassene leverer et karismatisk og artig lydbilde som underholder lytteren. En litt annerledes måte å lytte på. 2" med de specsa virker jo helt snodig, men funker det så er det både en gøy musikkformidler og artige konversasjonsobjekter. Men er de verdt så mye penger?

    Hadde passet fint med en Quad VA-One som koster litt over 11.000 kroner fra de danske kremmerne. Smått og søtt, og med ytelser som burde matche hverandre. På tross av størrelsen så pakker den fire EL84 og leverer 15 watt til hver høyttaler, og det burde jo holde. SPDIF, Toslink og USB, blåtann og RCA AUX. Den lille saken fra Quad ville nok funket med det meste av effektive småtasser, har du for eksempel vurdert Guru Q10 eller Junior? Er nok litt elsk/hat, men kanskje den fagre liker utseende på dem.

    guru q10.jpg


    Her tilfeldigvis drevet av klassisk Quad-sett. De har fortsatt Guru Junior på tilbud i eik-utførelse til 7000 kroner (opprinnelig 14000) på Stereofil.

    guru junior eik.jpg


    Leveres selvsagt med deksel hvis fargen på baffel er for spesiell. Dobbelt så stor bass/mid som Hora.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    IMO:
    du kan kjøpe mye extra rør for årelang drift av hovedsystemet, for de pengene du vurderer å legge i "sjefs-anlegget" :cool:
    jeg kjører hundrevis av timer for at fruen skal få høre radio metro til frokost i helgene i like god kvalitet som jeg forventer på resten av spillingen
    det er hun verdt......
    mvh
    Leif
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Hvis du vil prøve Guru Junior-høyttalerne André, så har jeg et par stående her hjemme som ikke er i bruk akkurat nå.

    De er i den samme eik/grå finishen som på det nederste bildet Baluba la ut.

    Bare gi beskjed.

    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk for gode innspill til høyttalere.

    Når det gjelder slitasje på rør og pickuper så ikke det noe jeg tar hensyn til, det dreier seg om noen få tusen eller titusen i året, peanøtter i den store sammenheng og jeg kjøper uansett mye mer enn jeg klarer å forbruke så det er ikke noe tema.

    Men, jeg har et system som per nå har effekttrinn uten av-og-på-bryter med variacer som må skrus sakte opp for å få rett driftsspenning. OTL som medfører at man holder seg i nærheten av anlegget og ikke forlater det påslått, mangler trafo på utgangen så et rør som går kan fort resultere i brente elementer. Pre, også den uten av-og-på-bryter foreløpig. Poenget er å ha et anlegg i andre delen av stua, noe som er lett å betjene, kjapt å skru på og kjapt å slå av.

    Det får bli noe jeg sysler med i sommer dette, ikke hovedfokus om dagen. Mer opptatt av at selv om jeg hadde blokkene til gjennomgang hos Audiomix så er det fortsatt støy i dem, noe som kom plutselig i begge før jeg hadde de på service hos Hans, og som har vært dere etter at de kom tilbake. Denne "snerringen" har altså kommet omtrent samtidig i begge to, er ikke relatert til endringer i anlegget (uavhengig av bytte av pre, har samme med Joule), og uten at jeg kan erindre at vi har gjort noen endringer i huset ifht elektriske komponenter. I følge Audiomix var de støyfrie i Kongsberg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sikker på at det er blokkene som generer støyen?
    kortslutt inngangene med dummy plugg og start opp igjen.....støyer de fortsatt er det blokkene
    hvis de ikke gjør det kommer det fra et ledd før.....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg snakker om støy direkte fra forsterkerne. Og ja, jeg er rimelig sikker fordi: Støy er der både med DIY-pre og Joule pre => det er ikke pre. DIY-pre har foreløpig kun én inngang og det støyer både med Studer og med riaa => det er ikke kilde.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du er ikke sikker før du har startet de med kortsluttet inngang......eneste måten å være 100% sikker
    at det er støy med begge pre, betyr ikke at det må være amp....begge pre forbinder amp jord via signalkabler til evt pre jord...dvs sløyfe...
    det trenger ikke være kildene , men kombinasjonene som kan gi jordsløyfer.....
    du kan bare ta en lakrissnøre rca kabel og avisolere...tvinne pluss og minus sammen og sette rca inn på amp inn...fyr opp.....tyst=amp frikjent:D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Dette har Joule-blokkene egen bryter for tror jeg :cool: Oppstart med og uten pre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    poenget er at om den ikke har forbindelse til andre apparater, MÅ støyen være produsert av ampen og du vil IKKE fyre den opp med åpen inngang...:rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Må være noe annet. Switchet om bryteren for «ingen forforsterker tilkoblet». I det begge strømkablene tilkobles kommer støyen fra forsterkeren, selv om variacen står på null/av. Sjekket spenningen på nettet (som var ca 237-240 i vinter) og den viser nå nettspenning på 250V. Kan det være trafoen i forsterkeren som ikke liker dette?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvilken spenning er det som står på kontinuerlig?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette har Joule-blokkene egen bryter for tror jeg :cool: Oppstart med og uten pre.
    Den switchen kortslutter inngangen.
    Ikke noe annet.
    Med kortsluttet inngang kan du slå på eller av det som er foran uten fare for uønsket sjokk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mao om den med kortsluttet inngang støyer, er det ampen som generer på egen hånd evt ifbm noe på nettet?
    men jeg ville trukket ut ledningen fra pre uansett fordi switchen legger bare pluss mot jord, men forbindelsen mellom chassiene vil være der via signalkabelen uansett....
    tipper støyen forsvinner om du trekker ut signalkabelen med switchen i "no pre"
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hver monoblokk har to strømkabler, én til inngangstrinnet (glød på smårørene slås på når kontakten plugges i) én for strøm til variacen som styrer utgangsrørene og vel kanskje også smårørene (dette er hvordan jeg har oppfattet det, andre kan sikkert gi mer info.). Det er når siste strømkabel kobles til at inngangstrafoen begynner å støye. Deretter fyres blokkene opp ved å vri på en variacen. Støyen fra trafo er der uansett om variacen er skrudd «av» eller «på». Det som tyder på at det ikke er noe galt med forsterkerne er at jeg har pleid å la begge blokkene stå i standby med begge strømkabler tilkoblet konstant hele vinterhalvåret, og det har de gjort i flere år nå. De begynte å støye omtrent samtidig, et par uker før jeg dro til Audiomix med dem.

    Det interessante er at blokkene ikke støyet hos Audiomix. Og jeg koblet fra signalkablene i går, gjorde ingen forskjell. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette betyr at det er relatert til strømnettet. Og, jeg kan heller ikke huske at jeg har gjort noe hjemme, relatert til strøm eller husarbeid ...

    Kan det ha skjedd noe ifbm med byggeprosjekter i nabolaget? Kan det at det er mindre belastning på nettet sommerstid øke spenningen? Jeg har målt den til nå å være 10-13V høyere enn i vinter.

    Spiller som ei kule gjør det i hvert fall, men jeg får forske litt på dette fremover.

    Hva gjelder den nye DIY preen så byttet jeg rør i går, bare for moro skyld, og den er tyst langt over det volumet som ville sprengt høyttalerne, og det selv om powerne etter sigende er plassert «feil» og for nærme hverandre og teoretisk skulle gitt støy. Den er et ikke-problem og genererer mye mindre støy enn jeg noen gang kommer til å klare med riaaen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    rart om rørene står med full glød hele året.....da slites jo den delen av røret og vil korte ned livslengden betraktelig
    mulig de står med kraftig redusert glødespenning....
    dette vet kanskje Audiomix mere om?
    ellers er vel +/-5% nettspenning innenfor det apparater bør tåle
    du mener støy ut i ht regner jeg med? mål AC på ht utg så vi kan få en ide om hvor mye du snakker om? med frakoblet signalkabel i "no pre" pos.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    I mitt hus fikk jeg i september -17 smartmåler installert. Samme dag fikk jeg trafostøy i tre power amper (bare Accuphase'n som fortsatt var musestille). Måtte inn med DC-trap foran alle tre for å bli kvitt det. Du har ikke fått smartmåler da Fosse?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Om det ikke var støy hos Audiomix, men du har støy, så bør du sjekke hva som skjer om du slår av WiFi, flytter mobiler, osv.

    Min Unison Research forsterker er meget følsom for mobiltelefoner, som jeg ber folk legge i et annet rom.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    rart om rørene står med full glød hele året.....da slites jo den delen av røret og vil korte ned livslengden betraktelig
    mulig de står med kraftig redusert glødespenning....
    dette vet kanskje Audiomix mere om?
    ellers er vel +/-5% nettspenning innenfor det apparater bør tåle
    du mener støy ut i ht regner jeg med? mål AC på ht utg så vi kan få en ide om hvor mye du snakker om? med frakoblet signalkabel i "no pre" pos.
    Jeg vet ikke om de står med full glød, det tviler jeg på, men det spiller liten eller ingen rolle for det vi her snakker om.

    Jeg snakker IKKE om støy ut av høyttalerne, men støy direkte fra blokkene, jeg har støyen også når forsterkerne er slått AV (variac i posisjon null) så lenge powerkablene er tilkoblet.

    Strømmåler ble installert på deler av det elektriske anlegget i vinter (to av målerne). Støyen startet ikke direkte etter dette. I og med at jeg har en trafo på inngangen til huset (pga størrelse på anlegget i følge installatøren) så måtte jeg ha en installatør med spesialkompetanse for å installere automatisk strømmåler på den siste strømmåleren. Tar med meg tipsene og skal undersøke videre.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Av ren nyskjerrighet: Du har investert mye penger i ditt system, men jeg finner ingen strømtiltak i din omfattende signatur? Jeg kan selvsagt ha gått glipp av dette, har ikke lest alle de 248 sidene med innlegg.

    Har selv ett "høvelig" system med dedikert kurs inn til anlegget, men jeg synes at en PS Audio "regenerator" gjorde mye positivt. Kanskje noe å tenke på? Vel, det har du sikkert gjort allerede. I beste mening og lykke til med JE!

    JP
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ok
    da snakker du om mekanisk støy og da er det et eller annet over strømnettet
    bare for å ha sagt det: har du snudd nettstikket ?
    hva måler du mellom jord og hver fase i veggen? er det symmetrisk?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    På vei til Engø gård om få strakser så får ta målingene når jeg kommer hjem senere i helgen LMC.

    Til Janpe. Jeg har testet en del strømtiltak, men jeg har opplevd at de ikke har vært hørbare, eller så har de bidratt negativt. Jeg bruker nå noen T+A-filtre, rett og slett for å få mange nok kontakter.

    Jeg setter veldig pris på alle innspill, men jeg er i denne omgang ikke ute hva dere mener er "manglene" i stystemet, snarere hva som kan ha ført til endringen. Jeg vet noen ynder å drøfte dimmere og varmeovner, det er ikke tema her da det ikke er gjort endringer. I absolutt beste mening.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er relativ sikker på at det er den høye spenninga (250v) som skaper trøbbel.
    opplevde det selv en periode, men Hafslund fikset det.
    hvis nettspenningen går som en berg og dal-bane fra årstid til årstid, så bør du vurdere en regenerator av et eller annet slag.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.603
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    er relativ sikker på at det er den høye spenninga (250v) som skaper trøbbel.
    opplevde det selv en periode, men Hafslund fikset det.
    hvis nettspenningen går som en berg og dal-bane fra årstid til årstid, så bør du vurdere en regenerator av et eller annet slag.
    Tror nok du er inne på noe der :)
    God helg

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk for den! den veier nesten ingenting og har du sett trappa til Andre? :rolleyes:
    den nappa hovedsikringa inn til huset, før jeg installerte den tyske industrikvalitet softstarten på den :cool:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn