Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jesus Fosse. Ventilatorer er Satans eget verk. Dette er en materie Arkitekter og Byplanleggere skal, må og bør holde seg unna. Trå varsomt. Ta slangen ut av vinduet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    IMG_0471.jpg


    Når ventilatoren tres opp i skapet har jeg 35 mm å gå på fra topp ventilator til topp innvendig skap. Men, den videre innkassingen for kanalen er romslig så jeg tror jeg skal få til å montere en spesialstuss fra blikkenslager om det er best. Innkassingen kan eventuelt demonteres og remonteres. Bytte av kanal hele strekket går sikkert, men blir noe herk da den går opp til loftet i overgang mellom der hvor yttertak og gulv på loft møtes = kronglete adkomst.

    Kjøpte en flexislange men var litt usikker på om den var lovlig/velegnet i dette tilfellet.

    IMG_0473.jpg


    Takker for innspill. Godt å ha noen å drodle med før man går i gang. Tror jeg går for stuss 150-125 og stuss 125-100 forbundet med et kort strekk 125-kanal.

    Men, da er jeg så heldig å mangle et par deler og kan bruke hele dagen i sofaen med kaffe, Springsteens selv-biografi, plater og opplading til kveldens konsert.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Men, da er jeg så heldig å mangle et par deler og kan bruke hele dagen i sofaen med kaffe, Springsteens selv-biografi, plater og opplading til kveldens konsert.
    Så flott at du er tilbake på forumet mister. Hør på din bedre halvdel, nyt musikken! Ute er det hutrende kaldt og vinteren er definitivt kommet. Da er det ekstra deilig å sette på favorittmusikken og nyte favorittkaffien.

    Mvh
    BB
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Jeg holder også en knapp på fruen, men det skyldes utelukkende egen selvinnsikt.

    Liten digresjon: Jeg bytter hvitevarer og skal montere ny ventilator med Ø150 stuss. Leveres med reduksjonsstuss Ø 150-125 og instruksjon om ikke å bruke videre føring mindre enn Ø=150 (hallo?) Min kanal er ca 100 videre. Jeg vil trolig få mye støy og redusert virkningsgrad om jeg ikke tar meg bryet? Noen med peiling?

    Vis vedlegget 408717
    Her ser det ut som det går i oppvarming av hagestoler i plast, til kjølige vinterdager :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    @ Vintage: Ut med plast og inn (ute) med tre og stål. Teak og galvanisert.

    IMG_0477.jpg


    Vinteren tok meg på senga, eller jeg har prioritert viktigere saker som jobb og oppussing. Har fortsatt sommerdekk på bilene. Men det regner vel bort i løpet av kort tid.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ikke sikkert Scrooge. Tok et lederkurs hvor personlighetstesten viste at jeg har et avslappet forhold til regler og er svært risikovillig. Så langt tyder alt på at e-golfen med nye sommerdekk er bedre på glatta enn Sciroccoen med gamle vinterdekk. Dette tror jeg går helt fint! Skal uansett ha en øl før Brian Wilson i kveld så i dag blir det trikk.

    Værre blir det å få 911-en til Son, men det er ikke før onsdag :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke sikkert Scrooge. Tok et lederkurs hvor personlighetstesten viste at jeg har et avslappet forhold til regler og er svært risikovillig. Så langt tyder alt på at e-golfen med nye sommerdekk er bedre på glatta enn Sciroccoen med gamle vinterdekk. Dette tror jeg går helt fint! Skal uansett ha en øl før Brian Wilson i kveld så i dag blir det trikk.

    Værre blir det å få 911-en til Son, men det er ikke før onsdag :)
    Hehe - det gjelder bare å styre unna det som skaper størst trøbbel hvis du blir tatt. Sommerdekk = førerkortet ryker. Dårlig strategi, spør du meg. Dårlige (men "godkjente") vinterdekk = shit happens = ingen konsekvenser. Sånn er det bare......
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    @ Vintage: Ut med plast og inn (ute) med tre og stål. Teak og galvanisert.

    Vis vedlegget 408907

    Vinteren tok meg på senga, eller jeg har prioritert viktigere saker som jobb og oppussing. Har fortsatt sommerdekk på bilene. Men det regner vel bort i løpet av kort tid.
    Enig med politiet her! Og for egen regning; de burde også blitt fratatt platespiller når progresjonen i ultralydvask av vinyl er så lite ultrarask.

    Forsikringsselskap mener politiet bør ta lappen fra sjåfører som ikke bruker vinterdekk - Aftenposten

    (Og Porschen kan jeg passe på, enn så lenge.)

    Kos deg på konserten!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Ikke sikkert Scrooge. Tok et lederkurs hvor personlighetstesten viste at jeg har et avslappet forhold til regler og er svært risikovillig. Så langt tyder alt på at e-golfen med nye sommerdekk er bedre på glatta enn Sciroccoen med gamle vinterdekk. Dette tror jeg går helt fint! Skal uansett ha en øl før Brian Wilson i kveld så i dag blir det trikk.

    Værre blir det å få 911-en til Son, men det er ikke før onsdag :)

    Hehehehe....vi er vel flere som kan skrive under på den karakteristikken av herr Fosse også som privat mann, og ikke bare som leder :cool:
    Men risikovilligheten mhp å kjøre med sommerdekk noen dager fremover kan koste deg meget dyrt.
    Enten en fet bot eller farvel til førerkortet for en stund.
    Men du har jo talegaver også, så det går nok bra :rolleyes:
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Helgens økt i vaskekjelleren er over.

    Vis vedlegget 408874
    Jeg har den TACET skiven selv. Merkelig påfunn igrunn med en skive som spilles fra den innerste rillen og utover.
    For dere som ikke har den så legg merke til at Bolero er stavet baklengs som et hint.

    Kjøpte du din i Munchen du også?
    En aldri så liten digresjon: Påfunnet kan kanskje tilskrives de eldgamle Pathe-platene, som også ble spilt innenfra og ut! https://no.wikipedia.org/wiki/Pathé Hvorfor de ble laget slik, kan jeg ikke svare på. Jeg har en del slike, som en sjelden gang spilles på en sveivegrammofon. Grammofonen sliter big time med platene, etter hvert som fjæra i drivverket slakkes. Og det blir jo ikke bedre når stiften etter hvert nærmer seg ytterkant av plata!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Nei da, det ble trikk i dag. Med de veien som var i går og i dag så lar jeg bil på sommerdekk stå.

    Brian Wilson i går var en trist seanse. Vi skulle holdt oss hjemme alle sammen, og aller helst Wilson selv.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Har tatt sesongens første juleøl og lekt meg litt med trafo- og rørbytte. Aresen (riaa) svarer villig på rørbytte og det slår meg at jeg prefererer noe varmere rør med Harbeth 40.2 enn med 40.1, sistnevnte hadde noe mer fyldig karakter.

    Siden 40.2 virker noe letter å drive har jeg redusert feedbacken på Joule-forsterkerne. Dette ble åpent på den gode måten!

    IMG_0479.jpg


    Kan ellers nevne at ventilatoren satt som et skudd og at det støymessig var helt uproblematisk å redusere fra 150 til 100 i to omganger.

    På tallerkenen? Bowie på Garrard med EMT og Tschaikowsky på Avid.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Vakkert! Deilig søndagsstemning. Regner med at det har gått med noen scones i forkant....?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.888
    Antall liker
    26.698
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har du fått sett Springsteen hyllest programmene på NRK? Isf vad syns du om dem? Tom Morello gjør en hårreisende insats på Tom Joad:eek:
    God Helg
     
    Sist redigert:

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Herlig :)
    Springsteen tilstede er alltid en vinner.

    Har tatt sesongens første juleøl og lekt meg litt med trafo- og rørbytte. Aresen (riaa) svarer villig på rørbytte og det slår meg at jeg prefererer noe varmere rør med Harbeth 40.2 enn med 40.1, sistnevnte hadde noe mer fyldig karakter.

    Siden 40.2 virker noe letter å drive har jeg redusert feedbacken på Joule-forsterkerne. Dette ble åpent på den gode måten!

    Vis vedlegget 410133

    Kan ellers nevne at ventilatoren satt som et skudd og at det støymessig var helt uproblematisk å redusere fra 150 til 100 i to omganger.

    På tallerkenen? Bowie på Garrard med EMT og Tschaikowsky på Avid.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hvilke programmer tenker du på Cash? Mulig jeg har dem på DVD, men skal sjekke NRK-appen. Takk for tips.

    Akkurat nå spilles Schubert på Aviden og jeg drikker en av de absolutt beste vinene jeg har smakt på lenge.

    Cash, sleng deg gjerne med i morgen om du har tid og anledning. Nlykke og gutta kommer klokken ett.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Har tatt sesongens første juleøl og lekt meg litt med trafo- og rørbytte. Aresen (riaa) svarer villig på rørbytte og det slår meg at jeg prefererer noe varmere rør med Harbeth 40.2 enn med 40.1, sistnevnte hadde noe mer fyldig karakter.

    Siden 40.2 virker noe letter å drive har jeg redusert feedbacken på Joule-forsterkerne. Dette ble åpent på den gode måten!

    Vis vedlegget 410133

    Kan ellers nevne at ventilatoren satt som et skudd og at det støymessig var helt uproblematisk å redusere fra 150 til 100 i to omganger.

    På tallerkenen? Bowie på Garrard med EMT og Tschaikowsky på Avid.

    Vakkert & smakfullt!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk KjellR!

    Veldig hyggelig Cash63. Blir mat og drikke så kom gjerne sulten og tørst!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Nei, jeg gjør nok ikke det! Jo, forresten - det var noe rødløk og en musegnagd pastinakkskalk der også. Jaja. Du var jo "The Magician" så kanskje du får noe ut av det.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det var nok Roy som var tryllekunstneren. Jeg bærer ikke på de store overraskelsene.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Hvilke programmer tenker du på Cash? Mulig jeg har dem på DVD, men skal sjekke NRK-appen. Takk for tips.

    Akkurat nå spilles Schubert på Aviden og jeg drikker en av de absolutt beste vinene jeg har smakt på lenge
    Sitter å koser meg med en dram Brora som tar meg med på en fantastisk reise. Jeg er/var spesielt opptatt av whisky og smaksopplevelser du kan ha. Har i senere tid med whiskyens prisøkning interessert meg også for vin.
    Ut fra hva jeg ser på bilder og tekst i tråden din så regner jeg med at smaken din er god, i den anledningen lurer jeg på hvilken vin du drikker?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har litt greie på mye men er ikke ekspert på noe. Her i huset er det fruen som har greie på vin og som gjerne står for valgene. Jeg vet hva jeg liker, men har ofte ikke kunnskapen til å forutse hva som er det riktige valget. Vinen i kveld er en gave fra en hyggelig kar og hans kone, http://www.hifisentralen.no/forumet...der/79182-stemningsrapport-med-bilde-182.html og den falt virkelig i smak.

    Brora kan jeg ikke huske å ha smakt, men en god whisky er det lite som slår!
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Er heller ikke ekspert på så mye, men elsker å lære. Vinen skal sjekkes ut om jeg finner den på vinmonopolet.
    Brora ble dessverre nedlagt i 1983. Legendarisk og om du er interessert i whisky og har lyst til å smake en så kan jeg sende deg en sample (3cl).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hjertelig takk for generøst tilbud! Slikt takker man selvsagt ja til.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    XV-1s er en fantastisk pickup!

    Har brukt ettermiddagen på å jage støy i vinylriggene. Greit, det er pent det racket, men pokker så slitsomt det er å koble om og flytte på ting med tre spillere på toppen og alle muligheter for å rive av en nålefane der man står bøyd i den verste vinkel.

    Må ellers få melde at EMT-stereo-pickupen benyttes flittig. Har egentlig mye av samme signatur som EMT-armen: Fokus på nedre mellomtone og øvre bass. Kanskje en slags omvendt hengekøye, eller er det bare naturlig, velpustende og avslappet? Detaljer nok men fokus mer på klang og luft mellom instrumentene. Aldri hardt eller presset. Må si jeg er fornøyd over all forventning med Garrard/EMT/EMT.

    Men, har en diskusjon gående. EMT mener standard mono-pickup kun har lyd i én kanal og at det må spesifiseres om det skal være lyd i begge kanaler. Vel lyd kun i én kanal fordrer mono-knapp i pre (hvilket jeg har på begge mine). Men jeg får støy og må si jeg vel ikke er helt fornøyd med at dette med lyd kun i én kanal ikke ble kommunisert i forkant i og med at jeg gjorde et poeng ut av at jeg skulle bruke pickupene om hverandre og på samme arm. Summasjon med monoknapp reduserer dessuten volumet.

    Springende i tema, men det klarer dere en lørdag ettermiddag?

    Dagens, så klart.

    IMG_0488.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ja, nydelig musikk. Pressing fra Classic Records.

    IMG_0489.jpg


    Dagens kaffe er en gave, og morsomt å prøve noe noe nytt og helt anderledes. God, men jeg heller nok mer mot tradisjonell brenning av espresso, synes den nordiske hippe trenden med veldig lyst brent kaffe gjør seg bedre til andre bryggeformer enn espresso. Ikke trendy med andre ord!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    min mono TMD25 hadde signal i begge kanaler
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    min mono TMD25 hadde signal i begge kanaler
    Jeg vet, og da betyr det at du eller din leverandør har spesifisert dét. Og, det var dét jeg også gjerne skulle hatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn