Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med ny bil, Andrè! :)

    Manuell er SÅ riktig for en slik type bil. Jeg var vel hos deg noen dager etter at jeg selv hadde vurdert en 2012 997.2 med pdk til helårsbruk. Med automat/pdk føler jeg det distanserer fører fra interaksjon med motor og bil generelt. Men som du sier så er det nok litt "rart" i starten med seks trinn, men det går seg nok til!

    Kjør fort i svinga, og pent på strekkene. God sommer!
     

    Elmer Midd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Innlegg
    423
    Antall liker
    537
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hei, og gratulerer med ny bil. Ganske sikker på at det var deg jeg
    hilste på ved Sæter-krysset. Ny-Porschen ser enda lekrere ut live enn
    på bildene😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Hei, og gratulerer med ny bil. Ganske sikker på at det var deg jeg
    hilste på ved Sæter-krysset. Ny-Porschen ser enda lekrere ut live enn
    på bildene😊
    Takk! Det stemmer. Jeg kjente deg igjen, bredt smil etter oppoverbakkene😊
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.072
    Antall liker
    3.065
    Torget vurderinger
    2
    Takk!

    Targa er lekkert, på de virkelig gamle bilene, og på 991 og 992. Men på 997 blir Targa som en stor takluke. Men jeg vurderte faktisk 70-talls Targa i min vurderingsrunde. Targa gir nok noe mer lunhet, men samtidig ikke den samme åpenheten. På eldre biler gir det økt stivhet i karosseriet, men 997.2 er såvidt stiv at jeg ikke opplever noen form for vridning i chassis (ved normal kjøring).

    Takker alle for veldig hyggelige tilbakemeldinger.

    Nå ut i solen. Det kommer til å gå med mye solkrem fremover.
    Jeg ser på 997 Targa, den får jeg ikke til å stemme i det hele tatt, en targa er en bøyle er det ikke ? 997 har jo tilogmed helt vanlige dører. Skuff fra Zuffenhausen der, kanskje en grunn til at jeg ikke husker å ha sett den før.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.393
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Stadig nye lave biler. Jeg må få navnet på ortopeden som fikset hoften din hvis jeg får liknende plager 😆 Grattis med skikkelig snasen bil 😊
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    911 uten tak med manuell kasse, selve drømmebilen dette - Gratulerer med anskaffelsen og et bilhold som antagelig /brekk ben/ ikke medfører et for hyppig og nært forhold til verkstedet.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer!
    Var på utkikk etter 997.2 manuell (coupe) og har hatt autosøk på finn i et par år nå. Fortsatt kun fått varsel på din og en lik (samme?) som dukket opp i fjor. Jo, og så en GT2...men det er en annen greie (og prisklasse). Finnes en god del 997.2 manuell i Tyskland, men det ble for mye styr, og for dyrt.
    I fjor sommer kastet jeg inn håndkleet og gikk for en 991 (selvpustende). Fantastisk bil, utrolig moro å kjøre!
    IMG_0761.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med lekker 991 Kjoenik.

    991 var veldig aktuelt da jeg tittet rundt i vinter og vår, og jeg holdt på å kjøpe en hvit cab 4S som lå i Son. Nå ble det ikke slik. Før denne ble solgt til noen andre hadde jeg ennå ikke landet på hvor veien skulle gå, Aston Martin Vantage og DB9 var kandidater, lengst i ene retningen var Ferrari 430 til vurdering, i motsatt retning var og gammel Mercedes SL R107 kandidat, og ikke minst Jaguar XK 5L og XKR 5L i tillegg til F-type 5L som ble forkastet pga plass i cab-versjon.

    Så endte man her, og er fornøyd med det 😊.

    Ser frem til noen fine kjøreturer i vår, sommer og høst.

    9D6FC8CB-B4A3-43E7-8816-35A9F4ECF398.jpeg
    5448270B-3BFA-4F6C-B692-A5049763871E.jpeg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det har nå rullet inn en god del kjerrer forventes opp mot 200.
    Noen bilder til dere som er kjent med forskjellige modeller.
    20230518_173852.jpg


    20230518_175656.jpg


    20230519_162231.jpg


    20230519_162411.jpg

    nydelig grå farve :love:
    20230519_162722.jpg


    Den har känslan men inte rätta viljan😊 (Ola Magnell)
    20230519_162844.jpg


    20230519_162806.jpg


    Dette er visst parkeringsplassen versting RS4GT med ekstra av allt👹
    20230519_162707.jpg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Takk for masse flotte bilder Cash!

    Jeg var nedover i Sverige i helgen, men i følge med andre, så fikk ikke stukket innom, dessverre.

    4A0667C5-F1D1-418B-8621-E55439DF55AB.jpeg


    Torreby Slott er er ren tragedie. Nå hadde verken undertegnede eller fruen tatt initiativet til stedet. Men, her burde man stengt ned, pusset opp, fått orden på møbler, kunst, mat og drikke. Dette var bare trist. Enkelte mumlet noe om Faulty Towers …

    Turen gikk videre til Gøteborg. Turens høydepunkt var definitivt Bistro Odette. Fantastisk hyggelig sted med svært få bord (mulig man får klemt inn 15 personer i restauranten). Nydelig mat, virkelig nydelig. Gode viner. Super service og greie priser (alltid hyggelig når regningen er langt lavere enn forventet). Makan til nabolagsrestaurant. Dra dit!

    En av de absolutt beste restaurantopplevelsene på evigheter.

    7F84065D-046C-4EED-9722-C279B10A6DF1.jpeg
    DAAAFE19-225E-401D-9FF7-43168740FAEF.jpeg
    69F5FEC7-26DC-4EC6-BDED-7B0B5A08386F.jpeg


    Gudene vet jeg har søkt i månedsvis for å finne noe av det beste, sikreste og best dokumenterte. Men så har man en egen evne til å tiltrekke seg problemer. Kan noe gå gå galt å skjer det på mitt skift.

    68395D70-02B8-43B8-95CB-EB6B96782588.jpeg


    Håper at det er gåen coil og ikke noe verre. Uansett så har jeg vært føre var og tegnet motor- og gearforsikring. Det ordner seg sikkert.

    Sånn er det: Tre sportsbiler har jeg kjøpt siden 2020, ingen av de har gått ei uke før problemene startet (fikk samme varsel som vist på bildet dagen etter kjøp). E-typen gav problemer etter 3 timer og Morgan knelte etter 6 dager. Bare nevner det i tilfelle noen tror dette er ren moro uten bekymring 😂. Jeg kan ikke ha det for enkelt, da kjeder jeg meg, men av og til blir det vel mye av det gode 😊.

    Vi kom oss hjem på et slags vis.

    DBA2A758-D081-4008-996F-6CEEBD84BEF2.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    når en har guds lykke med sin kvinne, så bør en ikke forvente at satan ikke lurer seg inn i bilparken. du burde prøve en italiener…

    vakre biler, da.
    Jeg er forsikret i hue og ræva (fikk selger til å bekoste bruktbilforsikring og kjøpte selv motor- og gear). Er vel vitende om at jeg har kjøpt en bil i kommisjon uten garanti, men så langt virker det som om Autopartner Sport tar alt ansvar og vil ordne opp. Det er når ting går galt du kjenner på relasjonen. Så langt er dette topp. Jeg krysser fingre.

    Jeg har tenkt på mange italienere Dr Dong: Ferrari 456 GT og Maserati 3200GT. (Og selvsagt eldre Alfa Romeo Spidere - det er lekre biler). Utrolig flotte biler, greie priser, men hva med vedlikehold? Og så står man der og møter seg selv i døren.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.071
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Kjipt å lese at du fikk problemer med en gang. Får håpe det ordner seg på beste måte.
    Men at Morganen gikk lengst før den fikk trøbbel så ikke komme. Oppsiden må være at all denne uflaksen har gjort deg mentalt sterk nok til å håndtere utfordringene en Italiensk klassiker kan (og helt sikkert vil) gi deg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Kjipt å lese at du fikk problemer med en gang. Får håpe det ordner seg på beste måte.
    Men at Morganen gikk lengst før den fikk trøbbel så ikke komme. Oppsiden må være at all denne uflaksen har gjort deg mentalt sterk nok til å håndtere utfordringene en Italiensk klassiker kan (og helt sikkert vil) gi deg.
    Folk har helse, de skal ha jobb, biler skal gå og stereoanlegg skal ha god lyd. De to sistnevnte er tross alt bagateller.

    Til Dr Dong: Jeg er ikke helt enig. 3200 er en bil det gikk en del av i Oslo rundt 2000. Det man har fått en hang til som ung henger ofte ved. Jeg har i det store og hele veldig ofte interesse for det jeg likte da jeg var 18-30. Jeg har en liten forelskelse der. Samme med 355 fra Ferrari.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Folk har helse, de skal ha jobb, biler skal gå og stereoanlegg skal ha god lyd. De to sistnevnte er tross alt bagateller.

    Til Dr Dong: Jeg er ikke helt enig. 3200 er en bil det gikk en del av i Oslo rundt 2000. Det man har fått en hang til som ung henger ofte ved. Jeg har i det store og hele veldig ofte interesse for det jeg likte da jeg var 18-30. Jeg har en liten forelskelse der. Samme med 355 fra Ferrari.
    feil maserati, fosse. se link.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.493
    Antall liker
    3.611
    Sted
    Sunnmøre
    Lukke til med etterspelet. Det er leitt å høyra om alle desse problema, men kjekt å sjå at det framleis er gode idear på blokken (er DB9 heilt forkasta?)

    Ingenting er så frustrerande som “Werkstatt”-meldinga, som eg kjenner godt frå vesentleg mindre morosame bilar i VW-familien. Det kan jo bety alt mogleg.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Har en flott gammel 69-modell MB 250 coupe med strøkent originalt interiør og en nydelig bromme-6-er til salgs hvis noen virkelig liker å skru :) Ingen feilmeldinger dukker opp her nei! Men doble forgassere med noen stag ned til automatkassa osv kan være en utfordring for en gammel IT-mann. Alt er dokumentert i manualen på tysk fra -69 så dette er nok rett fram med rett innstilling! Kjempekos tenker jeg!

    Se her, ferdig vasket og polert, klar for ny eventyrlysten eier :)
    Sorry Fosse hvis jeg gikk over streken! Mest litt moro altså...
    1684524581594.png
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fikk du med deg «ikke»?
    luringen; du har allerede plukket opp et eksemplar. (solgt)


    gleder meg til fest!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.072
    Antall liker
    3.065
    Torget vurderinger
    2
    Italiensk bil ? Jeg hadde vært glad og fornøyd med denne.

     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Dette ordner seg, Andrè. Men det er selvfølgelig kjedelig med trøbbel på en såpass ny bil, og Porsche skal jo i teorien stå for kvalitet i alle ledd! Tipper det er en bagatell..

    Erfaringsmessig er jeg ikke dus med mine egne biler før de har vært i mitt eie i ett års tid. Gâlendewagen hadde massivt med trøbbel første året, Maseratien har vært på verksted seks ganger på ett år, mest på grunn av bagateller, og slett arbeid. Lancian har vært en solskinnshistorie i 10 år nå, skulle tro det var en 1994 Corolla :)

    Mitt tips er et toppladet og ordentlig batteri, de er ofte kilden til mye hodebry.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Lukke til med etterspelet. Det er leitt å høyra om alle desse problema, men kjekt å sjå at det framleis er gode idear på blokken (er DB9 heilt forkasta?)

    Ingenting er så frustrerande som “Werkstatt”-meldinga, som eg kjenner godt frå vesentleg mindre morosame bilar i VW-familien. Det kan jo bety alt mogleg.
    Takk, takk.

    Det ordner seg nok. Når man inviterer leserne av tråden inn døren og presenterer noe nytt og fantastisk, være seg hi-fi-utstyr, spesielle platepressinger, eller biler, så tenker jeg at man må ta med seg alt det innebærer, det morsomme, og det litt mer kjedelige.

    Jeg har vært uheldig, men fordelen med Porsche er sannsynligvis fortsatt gjeldene: Det lar seg trolig fikse eller erstatte.

    Et par episoder med Harry`s Garage og det å få følge utfordringene han har hatt med sin Jaguar XJC V12 og Lamborghini Countach setter alt i perspektiv (youtube). Jeg har lært mye av ham mht forventninger og videre håndtering. Harry har i tillegg hatt tilgang på de beste verkstedene (Lamborghinien hos Ian Tyrell). Harry er nok den personen som har betydd mest for en del valg, i tillegg til egne erfaringer.

    Vedrørende DB9: Jeg skal ikke ha flere biler på ei stund. Målet er å få orden på det jeg har, og så få brukt dem. Jeg tviler på at DB9 er aktuell lenger (997 tar den rollen). Jeg sier ikke at det ikke kommer flere, men ikke nå. Shortlisten ville vært:

    - Eldre Defender (for å kunne dra tyngre lass de få gangene det kreves, lære å skru på noe som er enkelt, noe som garantert holder seg i verdi).
    - Eldre Alfa Spider, vakker, rimelig, også noe å lære seg å skru på.
    - MB SL type 107R, pga av at det er noe fullstendig annerledes enn alt annet jeg har, stiger garantert i verdi om man kjøper rett eksemplar. Men det er som å kjøre sofa.

    Jeg er primært ute etter å ha biler for å bruke dem, ikke for at de skal stå. Det kommer til et punkt hvor det blir mer enn hva man rekker å bruke i løpet av en kortere sommersesong (997-en kan strekke sesongen noe lenger). Det krever en del tid å følge opp alt som oljeskift, service, EU-kontroll etc. Uansett om ting brukes lite så krever det en del.

    Jeg er ofte presset på tid jobbmessig, og det gjør nok at jeg slik situasjonen nå er, er i skjæringspunktet mellom at dette er moro å pusle med og egentlig oppfattes som litt «hassel». Når jeg har fått ordentlig orden på alt og det forhåpentligvis roer seg litt så vil jeg se annerledes på det. Jeg skal dit, uten å la meg stresse.

    Det drar ut med Ikeda-armen og jeg har ikke hørt noe mer fra Soundsmith vedrørende Dynavector XV-1S. Jeg tviler på at dette vil komme i bruk før tidligst til høsten.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Hvilken sommerdag!

    Har brukt dagen på å plante, luke og ordne.

    A0F3171E-ED4E-47F6-BAF7-C1B3A88C7255.jpeg
    419A68E3-387E-4110-A2E2-7A838A478EF7.jpeg


    Har slurvet på hagesiden. Må ta meg sammen.

    Et godt tips: Introduser fruen for industristøvsugeren i garasjen. «En sånn vil jeg også ha!» Det er klart vi skal være likestilte.

    E7F554BB-0143-4BC9-8AE1-CC426BAA8BF1.jpeg


    Regner med at ingen lurer på hvem som har det best her i huset:

    FFC5C358-855B-4945-9C88-69EB7C74AED9.jpeg


    Lucas koser seg.

    D1B075D5-93E6-4AC6-8755-570B8BBF21BC.jpeg
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Kun ment som vennlig tips, aldri vært borti dem selv, de ble kåret årets BilXtra-verksted.
    Motorbransjen.no
    Jag.JPG
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Kun ment som vennlig tips, aldri vært borti dem selv, de ble kåret årets BilXtra-verksted.
    Motorbransjen.no
    Vis vedlegget 922894
    Takk.

    Jeg har lest om dette verkstedet. Far skrur og restaurerer gamle biler (flere e-types bla.) Sønnen mener jeg driver mer konvensjonelt verksted med nyere biler. De virker å ha peiling!

    Den «nye» 911-en er null stress. Selger kjørte den på verksted mandag morgen etter at jeg hadde levert den. Gåen coil for første sylinder. Deler bestilt, de bytter alle seks coilene. Jeg leker meg med Taycan i mellomtiden. Dette er så godt som i orden. Delen ankom verkstedet i ettermiddag.

    Vedrørende e-typen så skal Østlandske motorverksted ferdigstiller én topp, gjøre det nødvendigste med den. Jeg tar den andre til Sylinderservice i Trondheim. Dette begynner å gå fremover. Uansett så haster det ikke.

    Ikeda-armen kommer! Jippi! Jeg må bestemme hvor den skal. Den passer best på Raven Black Night eller Garrard innbiller jeg meg. Må finne ut hvilken arm som skal ut (i boden). Må sjekke hva jeg har an passende armbord nå.

    Nå virker det som om ting begynner å falle på plass. Det ordner seg for snille gutter og pene piker.

    400601F9-9046-4215-8B69-2D4859E08518.jpeg


    Jeg satt senest i går og laget diagram over hvor ulike armer og pickuper skulle gå. Jeg tror høsten og vinteren kan bli morsom hi-fi-messig. Vi skal ikke gjøre noe revolusjonerende, men vi må få noen av pickupene på sjekk, og så skal jeg ha inn en Audio Technica eller to for å se hva disse kan levere.

    Utsikten fra spisebordet. Voksent hangarskip.

    7118AF00-68AD-4546-A645-1AAAB8BF4554.jpeg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hmm
    Det Hangarskipet var kanskje å dra på litt…
    Så heftig heimevern trenger du vel ikke…
    God Pinse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn