Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som alltid, moro å lese her. Verksted, fingerdyktighet, musikk og fine omgivelser, artig :). Blir det tur til Trondheim med katta i juni? Burde bli en fin opplevelse der oppe
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Som alltid, moro å lese her. Verksted, fingerdyktighet, musikk og fine omgivelser, artig :). Blir det tur til Trondheim med katta i juni? Burde bli en fin opplevelse der oppe
    Takk, takk. Hyggelig å høre!

    Jeg har virkelig håp og planer om et mer aktivt liv i Jaguar-klubben, men foreløpig har jeg ikke slengt meg på denne. Det er litt tett program på forsommeren og jeg er mentalt innstilt på at det er noe vi har oversett ett eller annet med bilen og at det blir et skritt tilbake. Det er også mulig at det blir vårtur i annen bil. Vi får se 😉

    Vi går videre med denne. Fantastisk album!

    E5E40A59-EA2E-4E37-BF18-83695C710701.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Frågan är ju om min lilla Zoe får komma innanför dörrarna bland Porsche och Jaguar( jag har ju en V8a också), men när jag låg där och svor på mina knän rätt på grusen på gårdsplatsen i eftermiddag och bytte bromsar bak, tänkte jag att det hade ju varit fint om Fosses garage var klar.. 😤:giggle:

    49AA1A6B-E7D2-4BFA-B56B-5C562099B870.jpeg
    B8AF8238-C2D5-41A1-B3B2-002CA91E7C57.jpeg
    F39EA064-31DD-43F8-88CA-376543CD8158.jpeg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.638
    Antall liker
    4.071
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.638
    Antall liker
    4.071
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Veldig så vanlig duo duplex trommelbrems som jeg kan se.
    På bilens hjul sitter antingen trumbromsar eller skivbromsar, det är dessa som bromsar hjulen när du trampar på bromsen. Skivbromsar har bättre bromsförmåga och är idag den absolut vanligast förekommande bromskonstruktionen. Motorsvaga bilar med trumbromsar på bakhjulen tillverkas dock fortfarande.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.583
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    6
    På bilens hjul sitter antingen trumbromsar eller skivbromsar, det är dessa som bromsar hjulen när du trampar på bromsen. Skivbromsar har bättre bromsförmåga och är idag den absolut vanligast förekommande bromskonstruktionen. Motorsvaga bilar med trumbromsar på bakhjulen tillverkas dock fortfarande.
    Jeg vet utmerket hva bremsene gjør og hvordan dem virker😉
    Nå er dette en liten EL bil og som du vet så regenerer EL bilene og derfor mindre belastning på bremsene. Dette gjør at bremseskivene bak ruster vesentlig mer enn på en bensin/diesel bil.
    Derfor blir det mer vanlig å gå tilbake til trommel bremser bak. Se for eksempel på VW ID3 og 4. trommelbremser bak.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.029
    Antall liker
    20.206
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    På bilens hjul sitter antingen trumbromsar eller skivbromsar, det är dessa som bromsar hjulen när du trampar på bromsen. Skivbromsar har bättre bromsförmåga och är idag den absolut vanligast förekommande bromskonstruktionen. Motorsvaga bilar med trumbromsar på bakhjulen tillverkas dock fortfarande.
    Dette er vel en sannhet med modifikasjoner??
    Billigere å fremstille, hvilket betyder allt, men bättre bomsförmåga???
    Om du noensinne har trått på nyserviserte bremser på t.eks 2CV, tror
    jeg, du svälger de ordene igjen ;)
     
    Sist redigert:

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Det er lyd i garasje-Tannoyene. Jeg var forberedt på at dette, grunnet dårlig akustikk, ikke skulle være mulig å høre på uten å få vondt Ai ørene. Vi snakker ikke god lyd, det gjør vi ikke, til det er rommet alt for livlig, likefullt, det er lyd til arbeidet. Bedre enn forventet.

    Jeg har kost meg i dag med vaskemiddel, Bill Evans, Miles Davis og Billy Idiol.

    Rengjøring:

    Vis vedlegget 896765 Vis vedlegget 896766

    Ferdig montert:

    Vis vedlegget 896768 Vis vedlegget 896767

    Jekken funket ikke. Noe skal det være 😂

    Hjemme har det vært spilt mest på Accuphase + Audio Note + Dr.Feickert denne helgen. Litt moro i og med at jeg antok jeg primært kom til å streame i dette anlegget. Det er ikke tilfelle, vi har spilt masse LP-er etter at riaakortet ankom. (Jeg vet Avid er ikke montert, og blir det kanskje ikke med det første heller).
    Registrerer at du har jobbet i garasjen med diverse bakgrunnsmusikk, Fosse.
    Og opplyser bl. a. "Jeg har kost meg i dag med vaskemiddel, Bill Evans, Miles Davis og Billy IDIOL" (min uthevelse)

    Ja, hva synest du egentlig om Billy-boy? (den ekte blonde? med sitt karakteristiske snerr og/eller smil) Din navnsetting her får meg noget i tvil...
    Er han et av dine IDOL - fra hine hårde dager long gone - eller var han bare en IDIOT (eller idiol som du muligens antyder?) som feilaktig er blitt geniforklart?
    Eller konkurrerte han egentlig med Kurt Nilsen i IDOL for ca. 20 år siden?
    Du vet når vi blir eldre og gamle kan rare erindringsforskyvninger - for å bruke en eufemisme - fort inntreffe når man minst venter det ;-)
    Men det er vel mest sannsynlig gode, gamle Tyrkleif som har vært ute med sine revestreker her i den aktuelle kontekst, antar jeg? Eller hva?
    Nå er det vel like før du og dine tilhengere føler trang til å si: en dåre kan spørre mer enn ti vise menn kan svare - el. lignende :)
    Så jeg slutter her før det bikker over i injurier, fornærmelser etc.

    Erte-berte-hilsen fra Øvre Bønes, Bergen,
    Eders hengivne og glimtvis trofaste (som i et ideelt ekteskap, ha-ha!)

    Bill.mrk. "Alzheimer Light - et utmerket tysk lettøl" 😁 :p

    Valdemar Violin d.y. :) :):cool:
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dette gjør at bremseskivene bak ruster vesentlig mer enn på en bensin/diesel bil.
    Og at kalipere fort også korroderer og setter seg. Det samme med klossførerne. Dette merker man også på fossilbil, da bakbrems egentlig går i inngrep kun ved «kraftigere» innbremsinger.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Dette er vel en sannhet med modifikasjoner??
    Billigere å fremstille, hvilket betyder allt, men bättre bomsförmåga???
    Om du noensinne har trått på nyserviserte bremser på t.eks 2CV, tror
    jeg, du svälger de ordene igjen ;)
    Joda, men gi tromler litt å jobbe med ned laaange, bratte bakker og 'fading' kan bli et problem.
    Det er en grunn til at yankeene har sandfeller i veikanten i lange, bratte nedstigninger; det gir truckers en mulighet til en litt mykere landing når tromlene på Peterbilten kneler pga varmgang
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Sent innpå, jeg vet, jobben har tatt mye tid og krefter i det siste. Da kan jeg av og til ha behov for noe som beslaglegger flere sanser enn hva musikken klarer alene. Jeg må ha ro og evne til å koble ut for å sitte ned og nyte musikk. Kommer jeg ikke ut av «jobb-modus» så funker det ikke. Formel 1 på Netflix, det funker når hodet er fullt og jeg er tom.

    @crosswind: Du må ikke kalle Zoe lilla, hun kan føle seg krenket. Du skal se hun føler seg svart. Med fare for språklig forvirring. Godt jobbet forresten.

    213088E0-1160-492B-BE45-C46AA1D09109.jpeg


    Jeg har vel tenkt at om noe skal vike i stereobenken så er det Schick. Men så blir man usikker. SPU Royal i denne, med Dynavector SUP-200 og Luxman, leverer rasp og trøkk. Ikke finesse som Jan Allaerts i Accuphase, men samtidig nerve i bøtter og spann. Og denne SPU-en har en nålesliping som er moderne, så detaljer klarer den å levere. Dette er ikke en kremmerhusslipning. Litt Duke og jeg har ombestemt meg. Dette blir.

    6A532FBA-5B29-4033-8964-A2A59A72E6A6.jpeg


    To topper, tre sett med kammer og ekstra ventiler på vei til Hamar.

    Det går sakte. Men vi beveger oss i riktig retning (bil). Det skjer null og niks på hifi-fronten. Spiller musikk og kjøper plater. Har egentlig ikke lyst på noe nytt. Kanskje et par Westminster om de kom med lovnad om at de ikke ville kreve ommøblering.

    Prøve noe litt utenom det vanlige hva gjelder vin? Denne er rustikk, tenk fransk bondegård (jeg vet det er italiensk, kom jeg deg i forkjøpet nå?). Satt som et skudd til entrecote og gnocchi.

    CB39A44C-EB6D-4A62-B535-C4EDEBB40D09.jpeg


    Blir messe på meg i morgen. Hils om vi sees.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    En uke med stor variasjon: Startet mandagen med tur til Hamar for å levere to Jaguar-topper til overhaling. Jobben har tatt det meste av fokus denne uken. Krevende og inspirerende. Et par virkelig gode matopplevelser denne uken: Cin Cin i Stavanger og Esben Holmboe Bangs The Vandelay. Sistnevnte kan fort bli en fredagsfavoritt. God mat, service, stemning og drikke (om vi ser bort fra kjedelige Veuve Clicqout).

    Det har vært mer fokus på tog enn bil seneste uken. Men vi kommer til bil, etterhvert.

    75E8A443-B413-42CB-B195-D2A15CB79EC1.jpeg


    92FB863C-6118-4B84-9DC0-6231F2F3EEEC.jpeg


    Jeg har brukt helgen på avspilling av LP-er foran spisestueanlegget. Det er noe avslappende med å ikke sitte i sweetspot, snurre all verdens plater, drikke kaffe og fyre i peisen. Det gir ro!

    Accuphase serverer King Crimson:

    F1699ECD-896C-484A-8B54-10DA93626A5A.jpeg

    BEE1A327-3207-4333-8BEA-2C92B8C1D984.jpeg


    På hytta på Nesodden, nede på stranden, må et større rovdyr nylig ha tatt dette rådyret. Blodet var fortsatt lyserødt. Det var ikke tegn til bitemerker eller andre skader. Hode, hals og ett bakbein manglet. Jeg gjetter på jerv. Det må ha vært noen med krefter.

    D685A581-1306-4549-BB58-BB1E4B90B7BF.jpeg


    På hifi-fronten har det rykket litt. Vurderte Toskens Hana. Fristes også av Thöress som ligger ute. Men da må jeg ha et sett høyttalere til, og sette opp et anlegg til. Vi skal ikke dit nå, bare å roe ned.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jerv på Nesodden ? Skeptisk.
    Enig. Men dette har ikke blitt skylt i land.

    En hund hadde ikke etterlatt dyret i denne tilstanden: ingen bitemerker, ikke kranie eller benrester igjen.Det ser ut som kroppsdelene er spist opp, smitt og smule, der og da, eller revet av. Gaupe, er et alternativ. Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap, jeg gjetter bare.

    Mennesker I bebygd område på annen manns grunn. Jeg tviler.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Homo sapiens! Dette hadde jeg anmeldt til Politiet
    Ingenting tyder på at det har vært mennesker der. Kun dyrespor i snøen, ikke så mye som et fotavtrykk. Sporene var rett nok smelter, men de var ikke fra menneske. Skal du jakte rådyr ulovlig må du være temmelig tjukk i hue for å velge ei halvøy i tettbygd strøk uten rømningsvei. Det kryr av jorder i området hvor dette kunne vært gjort med mindre fare for å bli tatt og mulighet for å rømme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.419
    Antall liker
    83.967
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ingenting tyder på at det har vært mennesker der. Kun dyrespor i snøen, ikke så mye som et fotavtrykk. Sporene var rett nok smelter, men de var ikke fra menneske. Skal du jakte rådyr ulovlig må du være temmelig tjukk i hue for å velge ei halvøy i tettbygd strøk uten rømningsvei. Det kryr av jorder i området hvor dette kunne vært gjort med mindre fare for å bli tatt og mulighet for å rømme.
    It was just a shot in the dark, beklager. Vær snill mot dyrene!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    58.520
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det langt unna vei? Rådyret kan være påkjørt og så partert med kniv.
    Utfra det jeg ser er det nærliggende å tenke at det er menneske. Ikke noe dyr ville tatt med seg hode. Det er ikke noe mat eller næring i det.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    58.520
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det langt unna vei? Rådyret kan være påkjørt og så partert med kniv.
    Utfra det jeg ser er det nærliggende å tenke at det er menneske. Ikke noe dyr ville tatt med seg hode. Det er ikke noe mat eller næring i det.
    Edit. Jeg har lest meg opp litt, og ser at jeg tar feil. Det er visst vanlig at reven tar hodet.
    Har satt @sundkoien på saken.
    Han er jeger og har mer kompetanse. 🙂
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Enig. Men dette har ikke blitt skylt i land.

    En hund hadde ikke etterlatt dyret i denne tilstanden: ingen bitemerker, ikke kranie eller benrester igjen.Det ser ut som kroppsdelene er spist opp, smitt og smule, der og da, eller revet av. Gaupe, er et alternativ. Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap, jeg gjetter bare.

    Mennesker I bebygd område på annen manns grunn. Jeg tviler.
    Grevling kan ta små pattedyr. Kadaveret kan se ut som en rådyrkalv. Grevling er ram til å ta katter og da er det hodet som er favorittretten.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.275
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Litt spesielt å finne et rådyr slik.. Jeg tenker umiddelbart at dyret er drept av gaupe. Gaupa dreper med et kraftig strupebitt, og noen ganger så hardt at nakkevirvel knuses.
    Veldig typisk for gaupa å ta seg en "fest" på det saftige låret før den seinere kommer tilbake og spiser mer..
    Som det er nevnt over her kan feks en rev stikke av med hodet. Den klarer ikke å trekke med seg hele skrotten.
    Det er en økende bestand av gaupe i hele sørlige Norge

    M
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @Fosse – kjører du kraftig toe-in på kjøkkenanlegget for å få stor sweetspot? Eller bare lar du det stå til?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Relativt kraftig toe-inn og jeg lar det stå til. Så ja. Ja + ja er lik ja.
    Er litt undervurdert, tror jeg, det med kraftig toe-in (aksene krysses godt foran normal lytteposisjon). En mister litt av stereobildet, perspektiv og presisjon, men så lenge klangbalansen er intakt og rommet fylles med musikk, er det en veldig avslappende måte å nyte musikk på.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Enig. Men dette har ikke blitt skylt i land.

    En hund hadde ikke etterlatt dyret i denne tilstanden: ingen bitemerker, ikke kranie eller benrester igjen.Det ser ut som kroppsdelene er spist opp, smitt og smule, der og da, eller revet av. Gaupe, er et alternativ. Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap, jeg gjetter bare.

    Mennesker I bebygd område på annen manns grunn. Jeg tviler.
    På Nesodden er det Gaupe Fosse.
    Favorittkosten til Lynx lynx som den heter på latin, er ikke uventet rådyr.
    Det er bare å sjekke i arkivet til Akershus Amtstidende, så vil du finne flere reportasjer og bilder av dyret.

    I tillegg til erfarne jegere, så kan man ta kontakt med en biolog med rovdyr som spesiale.

    Hilsen ex. reserve nesodding
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kanske är det lodjuret på Svartskog som vandrat västerut. Det är/har varit många lodjur på Svartskog förr, men med tanke på det extrema antal rådjur hos oss nu, har de väl flyttat på sig.


    Svartskoggaupen.

    32FA4071-49CA-4FDE-8F92-93D63119FE9E.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn