Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig spennende konseptet på nasjonalt museet . Fikk du med deg noen solis som kom å spilte når du var der. Idéen er at en av de som benytter disse instrumenntene til daglig skal komme å spille på dem, en hver dag. Bortsett fra Ole Bull sin. Den har ingen lov å spille på:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ja. Først spilte Sandra Lied Haga cello, solo. Du ser henne i aksjon på ene bildet.

    Deretter holdt Eric Wen foredrag om kvartettens historie, komponister etc, og hadde Vertavokvartetten til å spile utvalgte stykker underveis tilhørende hvor han var i historien og i sin forelesning om epoke og komponist. Veldig pedagogisk. Hvilket minner meg om min musikklærer på ungdomsskolen - jeg har film i hodet fra omtrent hver time. Jeg elsket de timene, fantastisk lærer.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke prøve kuppe tråden din Fosse.
    Var en tur på nasjonalmuseet i dag og så på samlingen med strykere. Utrolige fint konsept. Kom dessverre litt sent inn når det var konsert, så fikk ikke med meg når de som spilte presenterte seg selv . Spilte på Fiolin og Bratsj fra Guarneri. Låt utrolig fint :) Takk for påminnelsen, så jeg fikk ut fingeren og møtte opp:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Vi er langt fra kupping. Bare hyggelig.

    Vi målte kompresjonen igjen i går. Null på fjerde sylinder. Helvete! Vi målte mindre kompresjon på denne enn øvrige også sist, men da 9,5. Her er noe galt. Det kan være sprekk i denne, skjeve ventiler eller annet. Vi finner ikke ut av det uten å ta av toppen har jeg forstått.

    Ja, ja … da får jeg anledning til å være med på flere operasjoner. Dette er tidspunktet for å vurdere om dette skal bli en større operasjon, eller fryktelig stor en - drite i å kjøre e-type i sommer, kjøpe annen åpen bil, ta ut motoren av e-typen og gå for full overhaling. Jeg skal i hvert fall ikke bruke mye tid og penger på å gå halvveis med mindre det viser seg å være langt nok.

    Den ene forgasseren hadde fire lange sprekker i innvendig sylinder, ikke rart bilen ikke har gått.

    Kan den fæle klappelyden skyldes at de har glemt at det skal være dobbelt sett med fjærer? Ikke godt å vite hva de kan ha funnet på der nede.

    7E403BBF-F22E-44ED-BE85-D5CB6C605A36.jpeg
    442448C0-78E6-454B-A821-BA29222EEBB6.jpeg


    Satser på at vi snart har nådd bunnen og kan begynne på den tunge oppoverbakken.

    Startet morgenen med å rengjøre Aviden. De små tappene som skal nedi skålene som står i fjærene på sub-chassis var løse. Nå skrudd til. Ikke rart at Aviden har spilt dårlig hos Nlykke. Det blir nok bedre her i koneoppsettet. Fra fleip til fakta: Ja de var løse, men det forklarer neppe godlyden hos Nlykke.

    0319056F-7C23-4E02-B4E0-0BF058E729B7.jpeg


    Under stell av Aviden ble det spilt disse to på Dr Feickert.

    DCD1F994-A658-41B2-B2C8-BA805E4F1B7C.jpeg


    Nå, frisk luft. Resten må tas ved senere anledning.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Ouch! Har dere leak down tester for hånd? Med den kan dere feilsøke hvor kompressjonslekkasjen er. Enkelt forklart så bruker man trykkluft via et adapter i plugghullet. Man må vite at ventilene er lukket. Deretter lytter man etter lekkasje. Lekker det i eksosventil så hører man det med en gang i eksosen. Lekker det i selve sylinderen så hører man det i veivhusventilasjon/oljepåfylling osv. 0 kompressjon kan være alt fra ventiler som ikke lukker til ringer som ikke tetter og det som enda verre er.

    Jeg har en dere kan låne. Må da vite hvilke dimensjon (gjenger) det er på tennpluggene for å sjekke om jeg har riktig adapter.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Dobbelt sett med fjærer skal den motoren ha. Hvis ikke vil motoren få "flyt", dvs at ved høye turtall rekker ikke ventilen å lukke når stempelet komprimerer. Da mister motoren all kraft. Men for å bytte fjørene bør vel topplokket tas av? Mvh lassemann 😊

    Edit; Manglende kompresjon er nok mest sannsynlig brent eksos ventil eller i noen tilfeller problemer med stempelfjører. Er motor overhalt tidligere?
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.491
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dobbelt sett med fjærer skal den motoren ha. Hvis ikke vil motoren få "flyt", dvs at ved høye turtall rekker ikke ventilen å lukke når stempelet komprimerer. Da mister motoren all kraft. Men for å bytte fjørene bør vel topplokket tas av? Mvh lassemann 😊
    Du trenger ikke det men du fyller sylinderen med trykk luft fra tennplugg hullet og så kan du skifte fjærene ;)

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk for råd, vink og innspill. Litt vanskelig for meg å gi gode svar siden jeg ikke har filla peiling. Jeg har en kompetent fyr som gjør dette, jeg er bare håndlanger. Jeg får beskjed om at toppen må av - jeg forstår ikke tilstrekkelig til å forklare hvorfor. Beklager. Dette høres teit ut, jeg vet, men jeg må ha troen på at jeg har en erfaren fjellmann foran meg.

    Det er bare ting. Det kan fikses med innsats, tid og penger.

    Melding fra Nlykke. Om jeg ville se nye huset utenfra? Klart vi må hilse på gjenboeren. Fantastisk flott hus og folk. Dette blir kanon. Der skal jeg drikke mye øl 😎🥳

    Nå, et glass vin (eller tre) og Dave Brubeck - Time Out.

    Det er konsist, tight og ganske grei lyd her nå. Jeg vil nesten si det låter bra, etter min smak. Rått og ærlig som bare bånd kan.

    3F569A2D-A247-42CE-863D-4120B259A682.jpeg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.630
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Takk for råd, vink og innspill. Litt vanskelig for meg å gi gode svar siden jeg ikke har filla peiling. Jeg har en kompetent fyr som gjør dette, jeg er bare håndlanger. Jeg får beskjed om at toppen må av - jeg forstår ikke tilstrekkelig til å forklare hvorfor. Beklager. Dette høres teit ut, jeg vet, men jeg må ha troen på at jeg har en erfaren fjellmann foran meg.

    Det er bare ting. Det kan fikses med innsats, tid og penger.

    Melding fra Nlykke. Om jeg ville se nye huset utenfra? Klart vi må hilse på gjenboeren. Fantastisk flott hus og folk. Dette blir kanon. Der skal jeg drikke mye øl 😎🥳

    Nå, et glass vin (eller tre) og Dave Brubeck - Time Out.

    Det er konsist, tight og ganske grei lyd her nå. Jeg vil nesten si det låter bra, etter min smak. Rått og ærlig som bare bånd kan.

    Vis vedlegget 892349
    Ser att du har många skivspelare, tror att Sverige trenger någon av dem.😂😎

    Hassan
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    Takk for råd, vink og innspill. Litt vanskelig for meg å gi gode svar siden jeg ikke har filla peiling. Jeg har en kompetent fyr som gjør dette, jeg er bare håndlanger. Jeg får beskjed om at toppen må av - jeg forstår ikke tilstrekkelig til å forklare hvorfor. Beklager. Dette høres teit ut, jeg vet, men jeg må ha troen på at jeg har en erfaren fjellmann foran meg.

    Det er bare ting. Det kan fikses med innsats, tid og penger.

    Melding fra Nlykke. Om jeg ville se nye huset utenfra? Klart vi må hilse på gjenboeren. Fantastisk flott hus og folk. Dette blir kanon. Der skal jeg drikke mye øl 😎🥳

    Nå, et glass vin (eller tre) og Dave Brubeck - Time Out.

    Det er konsist, tight og ganske grei lyd her nå. Jeg vil nesten si det låter bra, etter min smak. Rått og ærlig som bare bånd kan.

    Vis vedlegget 892349
    Viste nettopp bildet til kona her... - Se alt skrammelet folk har i stua sa jeg 🤭 - Det der er vel ikke så ille sa hun - tror ikke det er noen barn der. Men hvorfor har de så små høyttalere? 🤣🤣🤣🤣
    Vi har 30 års bryllupsdag i år. Kanskje ikke vanskelig å skjønne hvorfor...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Hva har vært gjort siden sist vi spilte dette båndet?

    49C68DDE-EFFF-4E83-90A6-79F67F0C832C.jpeg


    - Høyttalerplassering endret (trolig det viktigste).
    - Manley satt i tetrode, ikke triode.
    - Byttet inngangsrør i Manley (mener disse blokkene responderer mindre på rørbytte enn det meste andre jeg har vært borti av rørutstyr)
    - trafo på DIY-preen er satt til færre viklinger enn tidligere.

    Hva har vi i sum? Varmere, fyldigere og mer behagelig lydbilde. Definitivt. Bedre har ikke dette vært presentert her i huset.

    @Sluket : Gratulerer. Dere må ta dere en tur snart. Din bedre halvdels kunstverk henger forresten som noe av det første man møter etter ankomst (ny plassering). Hilsen fra begge oss her 🥰.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    Savner den geniale ankomstløsningen hos dere - skulle jeg bygge nytt så ville jeg brukt tilsvarende. Som skapt for sosiale anledninger! "Vil de nyankomne holde til høyre inn i garderoben slik at øvrige gjester kan fortsette innover til champagneresepsjonen..." :)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er sterkt å bevitne den grad av forvirring som råder i kommunens (hovedsetets) vestvendte hjem for de synlig hemmede. Det ene øyeblikket ruineres aldeles utmerkede motorer av ( ja) enkleste type, med høy, fjollete latter. Det neste avspilles kassetter med farseaktig muzak, mens det flires barnaktig. Dette er missbruk av fellesskapet og det er anstrengende. Ja, vi kan alle bevitne den urett som er begått mot oss her vi ser skattepengene renne vekk som sand mellom fingrene. Jada- Stanken og den enkle standard kan vi levende forestille oss, men rettferdiggjør det den adferd og hånlatter vi så alt for tydelig får kastet brutalt i ansiktet fra denne fysakken? Nei.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er sterkt å bevitne den grad av forvirring som råder i kommunens (hovedsetets) vestvendte hjem for de synlig hemmede. Det ene øyeblikket ruineres aldeles utmerkede motorer av ( ja) enkleste type, med høy, fjollete latter. Det neste avspilles kassetter med farseaktig muzak, mens det flires barnaktig. Dette er missbruk av fellesskapet og det er anstrengende. Ja, vi kan alle bevitne den urett som er begått mot oss her vi ser skattepengene renne vekk som sand mellom fingrene. Jada- Stanken og den enkle standard kan vi levende forestille oss, men rettferdiggjør det den adferd og hånlatter vi så alt for tydelig får kastet brutalt i ansiktet fra denne fysakken? Nei.
    Hvor ruineres motoren? Jo, hos mekanikeren de beundrer og anbefaler. Han lurte på om det kunne være en sprekk i forgasseren. Jeg så fire, med brillene på, det var enkelt å se dem med brillene av, styrke -4,25. Gidder du å sjekke om det er gjenglemt en bakre forgasser i garasjen din? Det hadde vært topp. Pasienten ønskes god bedring, og et friskt og velfungerende kjønnsorgan.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    De dampmasiner konstruert i Rustbeltet av denne oldermann fungerer aldeles utmerket. I Fossen ( ref Fosse) ved tusenårsbyen, produseres mer elektrisitet enn det samtlige el Porscher eid av tonedøve fattiglapper vil trenge på 10 000 år, i hele verden, på fem minutter. Det tilsvarer, rundt regnet ca 300 sekunder. Dvs den tid piken trenger på å tømme potten og lufte.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ellers bedrev undertegnede midtukemekking.

    45383FC4-D126-4C8A-A798-306637B53E5F.jpeg
    Toppen som stod i før bilen havnet på verksted. Det vil si den som ikke er overhalt.

    9DDB5061-E85D-4B5B-BF8C-DDB33E48E6CB.jpeg

    Forgassere under overhaling.
    7905F777-0B44-4BC8-8F25-1296A4805549.jpeg

    Ventiler sjekkes for skjevhet.
    EC61F325-B390-40B7-BC5D-D09A98EF4458.jpeg

    Eksosmanifolden demonteres.

    Nå skal jeg ha god mat og mer god vin. God helg folkens.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    så da ble det endelig Ikeda? :)
    «Blir», har ikke fått den ennå, men det ser ut som den er i kommingen.


    Det verkar som om trådeigaren fyrst og fremst interesserer seg for problem som kan løysast med store (eller små) komplekse maskiner.

    Kort sagt, denne tråden er eit høgdepunkt i kvardagen.
    Takk for vennlige ord. Håper vi får til et treff neste gang du er nedover. Lei meg for at det ikke passet for meg sist.

    Jeg er ikke sikker på at problemene i seg selv er det som utløser interessen, de kommer nok heller som en konsekvens av at jeg liker ting som er mekaniske og gammeldagse heller enn digitale og moderne. Og så vektlegger jeg fascinasjon høyt når jeg tar beslutninger. Om det er dårlig eller middelmådig er ikke så farlig, men er det strålende på et vis, eller fascinerende, da snakker vi. Det må være noe jeg interesserer meg for blant alt jeg ikke bryr meg om.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    9C8EE4DF-EFCE-4B71-8E91-D5DA5B40E77C.jpeg


    Vi starter med klassisk i kveld siden det ble så mye Twisted Sister og Scorpions i bilen på vei til og fra fjellet.

    913BC642-40AB-4851-90C3-C4EC5C3A0FD8.jpeg


    DC3A35A9-8984-4AB0-AB2C-19CA075EC171.jpeg
    F2B1F891-FB3A-4544-993D-DB868CF844F1.jpeg


    Vel hjemme og etter Brahms/Dvorak fortsetter vi med denne:

    80035198-43F6-4877-A11A-2C5F2DF2965B.jpeg


    Definitivt et album som profitterte på ny høyttalerplassering. Her er trøkk og presisjon vesentlig, og det gir den tette plasseringen og voldsomme vinklingen.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Fått med deg at Billy Cobham kommer til Oslo i mai?
    Takk for tips! Det har jeg ikke fått med meg. Sjekket nå, og det er utsolgt, dessverre. Men dette skulle jeg gjerne hatt med meg.

    Ang Stromberg forgassere. Håper sete blir byttet også, ikke bare nåla.
    Takk for tips. Jeg planlegger å bytte aksling og «lager», det var noe slark der, hvilket gir mulighet for å dra falsk luft. Jeg tar med meg innspillet til eksperten. Jeg har ikke til hensikt å ta snarveier for å spare penger. Vurderer fortløpende 3xSU. Jeg vet at det gir mer krefter, men samtidig er det ikke det denne bilen handler om (jeg kommer til å bli forbikjørt av enhver normalt oppegående sjåfør i moderne bil). Her er jeg primært ute etter å gjøre alt så velfungerende og driftssikkert som mulig. Noen hester fra eller til, jeg vet ikke … Jeg pleier å si at i 911-en mangler vi airbag, i e-typen sikkerhetsbelter. Airbagen har jeg for vane å glemme, men man opplever fart på en annen måte i en e-type fra 1967 enn man gjør i en f-type fra moderne tid.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Sete er byttet. Min gode venn har allerede vært på saken.

    7BF79B7E-1829-45C2-AF98-B4B6E8424362.jpeg


    Ellers har vi tatt av toppen i dag.

    BA547302-0B6F-4FB1-9243-BA5DEDC03676.jpeg


    809A3836-343B-40D7-90EF-1B254F772198.jpeg


    Fjerde sylinder har en ventil som mangler foring, eller foringen har havnet på avveie. (Og ja, det har nok ikke vært særlig aktivitet på tredje sylindee heller).

    4C8605F2-733D-4B30-B6B7-7184786279CA.jpeg


    Slik skal det ikke være.

    889E2E5C-E765-491B-80CE-2C72A238D342.jpeg


    Slik skal det være.

    Ene ventilen hadde enormt kast. Så mye at den kilte seg i foringen i de fleste vinkler, og kom igjennom på et fåtall (les: kiler seg på ca 330 graders rotasjon og lukker på 30 grader). Det var merke på motsatt ventil så det er helt tydelig at noe ikke har gått som det skal.

    Har noen brukt feil toppakning? Legg merke til avstanden mellom tredje og fjerde sylinder på blokka og tilsvarende (eller ikke) på pakningen.

    7D191008-1EA5-40C8-A087-8C5CF5A3857B.jpeg


    Helt konkret så har det meste av dagen (avbrutt av kaffe og boller fra Åpent bakeri) gått med til å skru ut 45-50 pinner og rense gjengene på disse. Bare for å sikre at vi ikke har dårlige pinner når alt skal monteres og er trangt som pokker. Enklere å ettergå alt nå som det er lett tilgjengelig.

    BF12D8AA-6CA7-499C-88BC-6F71430A1189.jpeg


    1C406C05-290D-49B4-B718-7606E6108D2F.jpeg


    Det er noe å glede seg over:

    - Jeg er nede i 9 tommeltotter uten å ha mistet så mye som en finger.
    - Jeg hadde aldri kunnet lese meg til dette, Dette er praktisk helgekurs i mekanikk. Utrolig moro. Dritt som det var med alt, så kommer det i hvert fall lærdom ut av det.
    - Toppen er sannsynligvis ikke ødelagt. Jeg har to, så det hadde ikke vært krise. Men, foringer, ventiler og pakninger er tross alt ikke det som er verdifullt, det hadde vært kjedelig om toppen hadde sprukket. En slik er tross alt vanskeligere og dyrere å skaffe.

    Etter en bedre middag (kyllingbryst, stekt pollenta og en slags caponat) og et godt glass hvitvin er vi klare for denne:

    5D7CF96B-C50D-4C64-99D1-E2E67DB239D4.jpeg


    Dette er storveis.

    Modifisert Garrard 301, EMT (pickup, arm, trafo) modifisert Allnic H-7000. Kjører fortsatt med Manley 500 i tetrode-modus.

    Kjenner at jeg kommer til å sove godt til natta.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    Ingen ting er bedre enn å se på / ha en kyndig person som går opp løypa foran. Sikrere og raskere enn å lese seg til ting.

    BTW, sist jeg traff deg hadde du egentlig bare 2 tomler. Ankepunkter var bare at de satt midt i håndflaten 🤭🤭 Ser ut som de nærmer seg riktigere plassering nå!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det var ikke vanskelig å se på det bilde att den sylinderen ikke har virket. Blir litt våt i blikket av gamle biler. Gud veit hvor mange topper, blokker og manifoler jeg ar gitt kjærlig omtanke. Portet topper slipt ventilseter. Eneste jeg ikke har gjort tror jeg er slipt veiver og kammer. Blir litt nostalgisk av slike bilder, kjenner lukten her jeg sitter godt plantet i sofaen😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn