Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Fattern har ved som hobby. Fint å kunne dra på juleferie hos sine foreldre og forsyne seg med det man får plass til på tilhengeren.

    Vis vedlegget 880115 Vis vedlegget 880116

    Nøtteknekkeren via Audio Note + Accuphase. Kaffe og lang frokost i dag.
    Kanskje litt spolebåndsavspilling i hovedanlegget i løpet av dagen. Studeren er klar.

    Vis vedlegget 880117

    Har egentlig ikke de store hifi-planene for resten av sesongen. En riaa til Dr. Feickert, forhåpentligvis en Ikeda-arm etterhvert (til Bergmann eller TW-Acustic), muligens en vente-PU.

    Ellers begynner planlegging av garasjen snart. Må få bygget toalettrom, skaffet en verktøybenk, kjøkkenbenk, det nødvendigste av verktøy etc. Siden jeg ikke kan skru er det vel ikke stort jeg trenger.

    På hobbyfronten har klokkeinteressen tatt seg litt opp, og jeg bruker noe tid til å finne ut om jeg skal ha en bil til, og i tilfelle hva. Kan hende blir neste prosjekt noe mer moderne og praktisk. En slags bilens svar på Accuphase E-800.

    Årets eneste musikkrelaterte julegave kom fra min kjære venn @Powerpoint : Den skal snart i vaskemaskinen.

    Vis vedlegget 880118

    Det er hyggelig med familiejul på Sørlandet, men det er sannelig deilig hjemme også.

    Nå skal jeg bare gjøre akkurat det jeg har lyst til resten av uka 😂. God romjul.
    Pagode med være en fin bil for dere i så måte.
    alternstivt er jo en gammel hilux stilig
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    426
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    7
    God jul André! Gleder meg til garasjen din står ferdig, da lover jeg å komme på besøk!

    Ang. bil, så stemmer jeg for McLaren. Om de er praktiske nok aner jeg ikke, men fine er de!
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er usikker på om forslagene treffer helt det jeg søker her og nå og etter mange, og dårlige erfaringer i 2022. Hvorvidt det skal handles bil, og i tilfelle hva, tror jeg er noe jeg må modne og finne ut av selv. Det blir en avveining basert på:

    - hva har jeg og hvor skal jeg med det jeg har?
    - hvordan skal dette eventuelt suppleres?
    - hvor vil jeg med denne hobbyen?
    - hvor mye tid og ressurser er jeg interessert i å bruke? Tid, jeg sier det en gang til …
    - hvordan konkurrerer alt dette med sommerferie i utlandet, to katter til Sørlandet og hytteliv med fokus på sjø og strand?

    Bildet jeg har i hodet av hvor jeg skal endres stadig. Noe klør jeg etter å klå på, men aner den sure svie.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hmm.. hva med et 90-talls ustrøken rally ikon og isbanekjøring. Noe du med god samvittighet kan øve deg på å skru på?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det der er ikke det siste jeg skulle eid OMF!

    Tilbake til hifi:

    Er det noen som har testet Accuphase sine innstikkskort mot PS Audio Stellar Phono, ASR eller Lindemann Limetree Phono II?

    Ellers koser jeg meg gløkk med mine analoge leker. Har antatt at Ikeda 9TT ville nyte godt av at Kuzma 4Point dempes både i horisontal- og vertikalplanet. Har liksom ikke fått det til å sitte helt. Reduserte nå dempingen i vertikalplanet til et minimum og reduserte den horisontale dempingen betraktelig. Merkelig, men dette gav nesten motsatt resultat av hva jeg forventet - mer behagelig topp og et mer homogent lydbilde. Stort sett gir et visst «grep» samme effekt, men resultat kan være til det bedre eller dårligere avhengig av omstendighetene. Dette var stikk motsatt.

    0A01BF18-A3B6-4F29-B5BF-C909B840C510.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.321
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er usikker på om forslagene treffer helt det jeg søker her og nå og etter mange, og dårlige erfaringer i 2022. Hvorvidt det skal handles bil, og i tilfelle hva, tror jeg er noe jeg må modne og finne ut av selv. Det blir en avveining basert på:

    - hva har jeg og hvor skal jeg med det jeg har?
    - hvordan skal dette eventuelt suppleres?
    - hvor vil jeg med denne hobbyen?
    - hvor mye tid og ressurser er jeg interessert i å bruke? Tid, jeg sier det en gang til …
    - hvordan konkurrerer alt dette med sommerferie i utlandet, to katter til Sørlandet og hytteliv med fokus på sjø og strand?

    Bildet jeg har i hodet av hvor jeg skal endres stadig. Noe klør jeg etter å klå på, men aner den sure svie.
    Sikkert greit at dere anskaffet et par katter isteden et par hunder. Da hadde du ikke grunnet på hvordan du skal fylle ledig tid. Hilsen hundepasser for sin sønn som er på 8 dagers ferie……..hvilket vil si 32 turer 😳😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ja, kattene er greie sånn. De er i det hele tatt veldig snille. Og de er faktisk enkle å ha med til mine foreldre, og på hytta. Stikker ikke av (men vi sporer dem for sikkerhets skyld).

    79BEFDD1-D6C9-4F1D-A337-F0B67D1665F6.jpeg


    Rydder i Hagen til naboen (som forer fugler og gnagere jevnt med mandler).

    1908392C-FD75-4DC9-9B92-16FBAC4CF368.jpeg


    Inne er det julestemning. Studeren hadde godt av hjulskift. Vi spiller spolebånd igjen!

    7DC70C67-5BC1-4F5F-BCF5-48D79E9AD35C.jpeg
    A2BC782A-7E29-4CF8-A9A6-97F8CB6F71D4.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Forleden (måtte få E-800 ned i racket).

    BDE81CF8-CFBA-4481-89BB-B2B0B064914D.jpeg


    Skulle gjerne hatt forsterkeren ei hylle opp, der får den ikke plass. Undertegnede derimot.

    2F719E5E-4E18-43DF-B4C6-99716F213C2D.jpeg


    For å gjøre logistikken helt idiotisk ble AD-50 montert i dag, etter at forsterkeren var parkert. Alt annet ville vært for enkelt. Benyttet samtidig anledningen til å få inn ei skikkelig strømpadde.

    Siden spilleren har fått mye sol i sommer er nok ei ny reim på sin plass.

    C334F1BC-7C56-45CB-8567-BBE97BA6509D.jpeg


    Nå kan fruen smile bredt - platespiller i spisestua, det er det nok mange koner og samboere rundt om som misunner henne.

    Første skive ut.

    CD1B7682-BA29-4EC2-BD21-D250FDDE508B.jpeg


    Acoustic Signature og Audio Technica.

    A32A2987-358D-4E77-BF22-0827EF87811D.jpeg


    Fruen påpeker at hun er kvinne, og dette er kvinneanlegg, så det er klart hun er fornøyd!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Fin dag.

    Startet med fyr på peisen, flerfoldige kaffekopper av denne sorten. Litt mer krevende å justere kverna enn for en del andre kaffetypen fra S&H. Uansett, veldig god, magisk til cappuccino.

    54DA3BCF-BDB5-4B5D-A9F4-CBC2AEEDFBDA.jpeg


    Spilte deretter en haug med plater og må si at den enkle pickupen fra Audio Technica som levere vellyd i spisestua imponerer. Gammel, rimelig, men samtidig presis, velsporende og full av godlyd. Har ikke sammenlignet riaakortet AD-50 mot andre riaatrinn, valget falt på dette av rent praktiske årsaker som plass og pris. Funderte på om jeg skulle dra til med en verstingriaa, men det er liksom ikke poenget. Dette er for mer avslappet lytting. Kortet gir mulighet for å velge mellom MM og MC på forsterkeren. Justeringene for MC gjøres når kortet er ute (impedanse og subsonisk filter). Veldig godt fornøyd så langt. Acoustic Signatur armen er en fryd å betjene og sette opp. Bra greier dette.

    Satte meg deretter fast med bilen for så å skuffe meg løs. Usikker på om BMW med tohjulstrekk og piggfritt er greia om dagen. Dro så for å se på bil. Jacobs hadde ytrefilet på tilbud, ble det med to hjem, men står fortsatt uten diffsperre og firehjulsdrift.

    Planen var en tur til sentrum for å se på ski (men så gav denne faskjøringen en åpning for å dra med dama i bilbutikk). Uansett, vi rakk en tur rundt Ekebergsletta, til fots, uten ski.

    3E8B47F5-CF04-4CE4-91BA-3A09A73ECD3D.jpeg


    Det er boller på kontoret hver fredag. En av de unge jentene kunne fortelle at hun og samboeren hadde kjøpt platespiller, og hun hadde vært på jakt i byen etter Cornelis W. Men, hun hadde ikke funnet noe. Jeg dro hjem i går, måkte, åpnet en øl og gikk rett til «gis-bort-hylla». Der fant jeg to LP-er av mannen. Mistenker at det kan være god musikksmak i den heimen, så jeg plukket ut en del dubletter.

    D0AF2FF8-C0AB-499D-A682-77876D1200A1.jpeg


    Etter tur rundt jordet, Jacobs og måking var spørsmålet om jeg ville ha god rødvin eller veldig god rødvin. «Du velger kjære» svarte jeg. Hun plukket rett.

    943C9122-7809-4904-802A-967172293663.jpeg


    EMT sin mono-pickup er påmontert og i aktivitet.

    8651AADF-DC60-4D8F-BDED-0B797D073039.jpeg


    Den blå time ligger et par timer bak oss. Hagen er nesten like fin nå som sommerstid.

    5CEE40AC-6307-4042-9773-CD458F54D5D0.jpeg


    Ellers så jeg Harry`s oppsummering av 2022.


    Nei, jeg så den faktisk to ganger. Ikke at jeg ønsker mannen vondt, men det hjalp meg å sette ting i perspektiv.

    God helg!
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bare positive erfaringer med Foss Sport.
    Kjøpte både terrengsykkelen og racer’n der i sin tid - begge Specialized. Et par ski ble også kjøpt der. Meget bra service.
    Racer’n ble tilpasset og satt opp iht mine mål på rulle (stem og sete ble bl.a byttet). Skiene ble plukket enkeltvis for optimal match av spenn osv.
    Nå gjør de sikkert slikt andre steder også, men jeg fikk ihvertfall go’følelsen på Strømmen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bare positive erfaringer med Foss Sport.
    Kjøpte både terrengsykkelen og racer’n der i sin tid - begge Specialized. Et par ski ble også kjøpt der. Meget bra service.
    Racer’n ble tilpasset og satt opp iht mine mål på rulle (stem og sete ble bl.a byttet). Skiene ble plukket enkeltvis for optimal match av spenn osv.
    Nå gjør de sikkert slikt andre steder også, men jeg fikk ihvertfall go’følelsen på Strømmen.
    Nå har dem også ny stor fin butikk :) veldig avslappet miljø ikke noe føling av att man er på ett eller annet nivå:p
    Foss Sport - Eksperter på Langrenn, Sykkel & Løp (foss-sport.no)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gelenderwagen er super, men vi har nok ikke samme kjøremønster. Jeg kjører og parkerer hver dag innenfor ring 1 (rett nok har jeg et par garasjer, men de er trange). Uten å gjøre dette til en tråd for politikk eller jobb så blir ting litt annerledes når man pendler mellom Bislett, Montebello, Grefsen og der man bor. Det finnes ingen løsning som er best på alt. 😊
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hjemmekontor løser all kommunikasjon i snøhavet :ROFLMAO:
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Heh, vi (eg, iallfall, med støtte frå min svoger) vurderte seriøst ein litt eldre G-wagen før vi fall ned på ein litt nyare VW Multivan firehjulstrekk for seks år sidan. Familie-, langtur- og vinterføre-bil.

    Etter alle problema som har vore med den er eg jammen ikkje sikker på om det ikkje hadde svara seg, både økonomisk og med omsyn til sjelefred, å gå for Mercedes.

    Einaste problemet er at då hadde vi ikkje hatt plass til minstesyster.

    Så skjønar eg at det ikkje er tingen om du bur i sivilisasjonen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Vinneren av Årets Bilde på HFS ble publisert allerede den 5. januar.
    Deilig, deilig, så har altså ikke Valentino hacket fruens telefon og funnet bilde eller video hvor undertegnede spiller Money for Nothing på luftgitar - i lekker pysjamas! Veldig deilig (pysjamas).

    Bare så leserne er innforstått med at de virkelige godbitene er forbeholdt betalende kunder …
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke sikker på om jeg har lyst til å se den videoen…
    Det var et satans ishelvete her for noen dager siden
    E-golfen nektet å kjøre ut av carporten
    X-5 skled alle andre veier enn dit den skulle.
    Den hauggamle riskokeren til Ulrik med halvt piggfrie piggdekk,, ymse god lyder og og annen Moro cruiset uanstrengt ut på gaten. Av og til er gammel Subaru kult😎
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hjemme kontor og El-bil.
    Bare å sitte helt stille :ROFLMAO:
    Hjemmekontor fungerer ikke i min hverdag slik verden nå er innrettet. Ikke optimalt med hjemmekontor tidligere heller, men da alle var hjemme, så var det faktisk greit. For andre jobber forstår jeg at det er annerledes.

    Jeg er også mest fascinert av bensinbiler, men dette med glatte veier handler om dekk, antall hjul i drift og antall diff.sperrer mer enn fossilt eller elektrisk. En ting er sikkert: billigere og enklere bilhold enn IX3 skal du lete lenge etter.

    Man skal være tro mot det man fascineres av - men samtidig ikke se seg blind. Eksempel: Jeg har veldig lyst på gammel Defender, men samtidig skal man ikke undervurdere 5 års nybilgaranti og null trøbbel. Med bil som hobby, som jeg har, så blir det desto viktigere at hverdagsbilen ikke tuller.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bildet har sikkert vært vist tidligere - men ettersom jeg var misjonærbarn i Zaïre på slutten av 80-tallet så er det noen bilmodeller som bare sitter: Pappa (som var rektor) hadde hele skolen på lasteplanet av Isuzuen når vi skulle handle lørdagsgodt. Ellers kjørte vi mye LandCruiser på tur, og Landrover. Og så var det selvsagt noen Gelenderwagen, men det hadde ikke vi på internatet der jeg bodde.

    Undertegnede i grønn shorts og rød t-skjorte.

    2F0E534D-C897-44E4-A59A-AF2A5C1CF57F.jpeg
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ja, kattene er greie sånn. De er i det hele tatt veldig snille. Og de er faktisk enkle å ha med til mine foreldre, og på hytta. Stikker ikke av (men vi sporer dem for sikkerhets skyld).

    Vis vedlegget 880464
    Flotte katter!

    På julaften var vår pelsknott i noen sekunder svært nysgjerrig på den sprellgale anda - men mistet kjapt interessen og falt til ro oppe på CD boksen...
    IMG_2513.JPG
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk for tips BeetleBug. Jeg er veldig usikker på hva og hvor mye jeg skal kjøpe av verktøy. Jeg har som det fremgår til det kjedsommelige av tråden ingen erfaring med å skru. Og jeg er usikker på hvor mye verksted dette kommer til å bli, eller om det primært blir lagringsplass. Videre er jeg usikker på om jeg trenger to haller. Tenker derfor at jeg innledningsvis skal kjøpe en «ferdigpakket» verktøyvogn. Selv om de koster litt så er det sikkert rimeligere enn å kjøpe stykkevis og delt. Videre er det vel slik at til Jaguaren er det tommeverktøy som gjelder. Så må jeg ha løftemulighet. Gjerne noe som ikke må boltes til gulvet slik at jeg låser plasseringen.

    Skal forresten ta en titt på motoren til E-typen i dag. Jeg er vel for håndlanger å regne i operasjonen.

    Ellers brukes morgenen til å drikke kaffe, fyre i peisen og lytte til denne.

    850B7265-A57E-487F-B898-A402C7DA5F71.jpeg


    I hovedanlegget har det gått et par kvelder til finjustering av vdh Colibri i SME V-D. Primært jobbet med stiftetrykk, demping, antiskating og VTA - alt på øret. Har ikke brukt Adjust+ i denne omgang.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ellers brukes morgenen til å drikke kaffe, fyre i peisen og lytte til denne.

    Vis vedlegget 884735
    Om du liker "de 4 årstider", da prøv denne:

    b586ff32-54e9-4dba-805a-0e3df7525857.jpg


    En av de beste innspillninger av denne, jeg kjenner.
    Er ofte å finne i fejlfri tilstand på brukten til 5-10 kr., i hvert fald i Danmark, så hvorfor ikke i Norge ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Om du liker "de 4 årstider", da prøv denne:

    Vis vedlegget 884806

    En av de beste innspillninger av denne, jeg kjenner.
    Er ofte å finne i fejlfri tilstand på brukten til 5-10 kr., i hvert fald i Danmark, så hvorfor ikke i Norge ;)
    Da hiver jeg meg på og kommer med nok en anbefaling av Vivaldis de fire årstider.
    Denne innspillingen er ikke helt tro mot den gamle mesters partitur, men rekomposisjonen til Max Richter er usedvanlig godt gjort og vakkert spilt.
    Den beveger meg dypt i partier, og får en varm anbefaling fra min side.
    Så har du litt å velge i Fosse :cool:

    DSC_0772.JPG
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Denne like jeg godt.
    Et friskt pust.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Fin dag dette.

    Innover i landet var det full vinter.

    21CFF1DC-A235-41EC-9541-60DE241855D2.jpeg


    Et par timer som håndlanger.

    F9285E25-09D8-4451-A129-691F684C2A52.jpeg
    33510BA7-AFCF-44DD-B5A2-0D82109AB9AE.jpeg


    Må kjøpe litt shims. Her var mye feil - hvilket er bra, for dette lar seg enkelt fikse.

    Vel hjemme ble det hvitvin og Wes på hovedanlegget.

    035835B7-4214-496C-B7C8-4BC67C96E1B3.jpeg


    Med mulighet for å justere trafokoblingen på utgangen av forforsterkeren og delefilteret på Tannoy så er det fort gjort å «gå seg litt vill». Særlig når kilden ikke er én og langtfra uforanderlig. Toppet det hele med å jobbe litt med høyttalerplassering forleden. Jeg er tilbake på færre viklinger på utgangstrafoen på forforsterkeren - det låter feitere, friere, mer levende, og «slipper» bedre. Mer levende. På bekostning av kontroll, ro og fasthet. Jeg har landet - for kvelden.

    399809B7-FA52-4DF9-8858-6C6CFE5B153C.jpeg


    Funderer på om gamle JBL kan fungere i garasjen? Noe gammelt og rimelig. Moro, ikke nødvendigvis raffinert.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Takk for tips BeetleBug. Jeg er veldig usikker på hva og hvor mye jeg skal kjøpe av verktøy. Jeg har som det fremgår til det kjedsommelige av tråden ingen erfaring med å skru. Og jeg er usikker på hvor mye verksted dette kommer til å bli, eller om det primært blir lagringsplass.
    Best å kjøpe absolutt minimum og så heller spe på etterhvert som mekke-gleden øker eller du får brukt for noe spesialverktøy.
    Et stort skrallesett samt et utvalg av fastnøkler i tommer og metrisk, momentnøkkel, elektrisk skalle og en kraftig muttertrekker, noen kar til væskebytte og du kan fikse 90% av det som måtte dukke opp.
    avdragere, vinkelsliper, sveiseapparat, presser, osv kan alltids skaffes eller lånes senere ved behov.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn