Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med en snasen "liten tass" av en forsterker.
    Vil nok gi betydelig økning i strømstøtten den der:cool:.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med en snasen "liten tass" av en forsterker.
    Vil nok gi betydelig økning i strømstøtten den der:cool:.
    Strømstøtte? Får man penger for å bruke strøm? Jeg på ta en prat med økonomisjefen.

    @Karmana: Vedrørende garasjeanlegget så ligger det an til å bli:

    - Cayin 265A
    - Et par rimelige, morsomme og litt store høyttalere. Vi får se hva.
    - Rega Planar 3
    - Project Tubebox
    - Sony CD-spiller

    Har ikke tenkt å bruke mye penger på det, med mindre jeg bygger dedikert lytterom og dropper biler 🤣.

    Jeg tror vi kan slå fast at det blir AN-E og Accuphase i spisestua i lang tid fremover.
    Om noen brenner inne med et godt riaa-kort de vil selge alt for billig så gi et vink.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.362
    Antall liker
    63.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ligger an til å bli…..planer buklander gjerne i første møte med virkeligheten 😊😄
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Strømstøtte? Får man penger for å bruke strøm? Jeg på ta en prat med økonomisjefen.

    @Karmana: Vedrørende garasjeanlegget så ligger det an til å bli:

    - Cayin 265A
    - Et par rimelige, morsomme og litt store høyttalere. Vi får se hva.
    - Rega Planar 3
    - Project Tubebox
    - Sony CD-spiller

    Har ikke tenkt å bruke mye penger på det, med mindre jeg bygger dedikert lytterom og dropper biler 🤣.

    Jeg tror vi kan slå fast at det blir AN-E og Accuphase i spisestua i lang tid fremover.
    Om noen brenner inne med et godt riaa-kort de vil selge alt for billig så gi et vink.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Har et Accuphase riaakort som jeg ikke bruker. AD 10 heter det. Har også DAC 10.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk for tips helarn. Det er spennende. Jeg skal lese meg litt opp og undersøke.

    Foreløpig bruker jeg Audio Aero Capitole Reference som CD og dac. Og når nå min nye strømskinne kommer så blir platespilleren koblet opp, og da er riaa første som må sjekkes ut.

    Har du testet dette kortet mot andre riaaer? Eventuelt mot nyere kort?
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tester nok ikke så hardt som du, det er så mange parametre som spiller inn. Jeg tenker hvem mastret, hvem remastret og hvem remixet i det osv tilnærmet uendelige. Jeg synes både de gamle kortene og de nye jeg kjøpte med Accuphase 2120 låter fint alle sammen. Var nok i handlingsmodus da jeg kjøpte AD 50 og DAC 50, men kunne fint ha levd med de gamle.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Strømstøtte? Får man penger for å bruke strøm? Jeg på ta en prat med økonomisjefen.

    @Karmana: Vedrørende garasjeanlegget så ligger det an til å bli:

    - Cayin 265A
    - Et par rimelige, morsomme og litt store høyttalere. Vi får se hva.
    - Rega Planar 3
    - Project Tubebox
    - Sony CD-spiller

    Har ikke tenkt å bruke mye penger på det, med mindre jeg bygger dedikert lytterom og dropper biler 🤣.

    Jeg tror vi kan slå fast at det blir AN-E og Accuphase i spisestua i lang tid fremover.
    Om noen brenner inne med et godt riaa-kort de vil selge alt for billig så gi et vink.
    Tør man foreslå vestlyd til garasjen?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Tør man foreslå vestlyd til garasjen?
    Garasjen kommer nok til å bli lyden av «det som blir til overs 😊.» Ting jeg ikke vil selge, men som er til overs i hverdagen. Ut over det, rimelige, klassiske produkter. Lyd, god nok til at folk kan mekke og drikke kaffe uten å få vondt, men vi stopper der. Jeg kommer til å bruke penger på verktøy og kaffetrakter fremfor hifi i garasjen 😘
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.057
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Garasjen kommer nok til å bli lyden av «det som blir til overs 😊.» Ting jeg ikke vil selge, men som er til overs i hverdagen. Ut over det, rimelige, klassiske produkter. Lyd, god nok til at folk kan mekke og drikke kaffe uten å få vondt, men vi stopper der. Jeg kommer til å bruke penger på verktøy og kaffetrakter fremfor hifi i garasjen 😘
    Pøh, jeg er sikker på at du ender opp med den eneste tre armers Regaen på HFS :LOL:
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Garasjen kommer nok til å bli lyden av «det som blir til overs 😊.» Ting jeg ikke vil selge, men som er til overs i hverdagen. Ut over det, rimelige, klassiske produkter. Lyd, god nok til at folk kan mekke og drikke kaffe uten å få vondt, men vi stopper der. Jeg kommer til å bruke penger på verktøy og kaffetrakter fremfor hifi i garasjen 😘
    Kjøpte den største til jbl til garasjen. Ikke noe topp hifi, men gjør jobben når det mekkes, å når det skal spilles opp til litt fest i garasjen 👌 ikke noe upris på den heller. 🍻
    20221126_223904~2.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min fars rulleskap med bare Bahco nøkler/verktøy mm fra den gangen han var montør/service jobb av dieselmotorer ala fraktfartøy/ for Antonia Johnson. Hade gjort sig på gulvet i ditt garasje.
    Vis vedlegget 877602
    En "ulempe" med slike skap er (som man tildels også ser på bildet) at det ofte blir liggende mye verktøy å hope seg opp i bunnen av skapet - om man ikke har god disiplin.
    Jeg foretrekker derfor vogn med skuffer, tilsvarende det denne løsningen f.eks viser:
    19630_Verkt_yvogn_med_verkt_y_7_lag_1.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Min TW-Acustic har to armtårn. Det ene lavere enn standard, spesielt tiltenkt Kuzma 4point. En mellomleggsskive, eller nytt tårn, ville vært en fordel om andre armer enn Kuzma skulle benyttes i denne posisjonen. Nå som XV-1S ikke er i form må jeg tenke litt på hvilken PU som skal tjenestegjøre i Kuzma.

    Malen fra Kuzma benyttes for å få montert armen i rett avstand. Og armbord og tårn justeres slik at hvileposisjonen kommer med hensiktsmessig avstand til tallerken.

    Jeg ser at med XV-1S ute av gamet så er jeg i manko på mindre stive pickuper. Må få ut fingeren.

    D468B761-C213-4480-9056-3F12D6AA3FD2.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    45F4FB37-3B6D-4EE0-A6BD-CECCE09E02D9.jpeg


    Black Night.

    På farten i dag så fikk aldri gjort meg helt ferdig med Kuzma + Ikeda 9TT.

    Kjører nå SME V + Vdh Colibri i Wavac. Ikke utpreger varmt eller fyldig slik mye annet låter via Wavac. Artig. Har vel ikke én pickup jeg ikke liker lyden av gjennom Wavac. Men så spørs det om ikke Wavac må frigjøres for Ikeda når den er ferdig montert.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Se der ja, det ble en helt annen Ravn.
    Det flotte massive plinthet så nakent ut med den pingle armen som sto på et par bilder lenger opp.
    Jeg rakk ikke å skrive til deg at nå må du få satt opp Kuzma 4Pointen på høyre side, så TW Raven kom mer til sin rett.
    Så smeller du til med SME V på venstre flanke i tillegg. Nå snakker vi :cool:

    Takk for en særdeles hyggelig "reunion" på Teddy`s i går :)
    Det smakte fortreffelig etter 3 års ufrivillig karantene for oss alle.
    Jeg hygget meg veldig, og rakk å bli kledelig salongberuset før jeg med lett forvirret gange satt kurs for ferjeleiet på Aker brygge.
    Du verden så mye folk det var i byen som skulle ta igjen det forsømte 🥳

    Da gjenstår det å se om noe av julegavens innhold faller i smak.
    Noe har du kanskje, men jeg tviler litt. Jeg tror sågar fruen vil like et par ;)
    Skivene er relativt nyvasket av Herr Degritter, så det er bare å spelle i vei, men ikke før på julaften eller dagen etter.
    Vi sees...
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk Powerpoint! Ja, det var veldig, veldig trivelig.

    Bakgrunnen for at Kuzma var nede en stund var at jeg måtte ha tak på armbordet den var montert i - for å teste Ortofon RS309D.

    Nytt saftig strømfilter i går, så har jeg stikk nok til å få fart på Dr Feickert i spisestua i løpet av julen.

    26485DF4-C53B-4CF7-9200-657646F10413.jpeg


    Ellers er vi nå i gang:

    322DBF56-0740-4C28-B798-AB092D2E7432.jpeg


    4D606BC0-71FE-4D50-9E18-91ED1B525DBE.jpeg
    2ED865F7-26AB-4778-8709-7EB10D7EA28D.jpeg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis!
    Det er bygd noen sånne her nede i Våler som jeg bor også.
    Ser svært så trivelig ut med på rekke og rad av mancave away from home.
    Noen med båt i og noen med bil i. 😊👍

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    En slik parkeringsplattform har jeg fundert på. De kommer også med mulighet for tre i høyden. Et «telt» rundt og luftavfukter og man reduserer oppvarmingsbehovet. Uansett så skal jeg «bo» meg litt inn og se hvordan dette utvikler seg. Det er jo ikke sikkert at jeg trenger to av disse garasjene på sikt (så mange biler blir det ikke).

    Men det må være litt space der også, vi skal jo hygge oss!

    Uansett moro å endelig overta.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.436
    Antall liker
    12.537
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer med flott garasje mister! Lyst, rent og pent. Har du begynt å gruble på hva du skal gjøre med akustikken der inne?

    Benytter anledningen til å ønske deg og dine en flott juletid.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det her blir så rått. Du får slå på tråden når våtrommet skal planlegges;)

    Mitt tips er å hvertfall få spent opp et kryss med H-bjelker i taket såå du har muligheten for taljeløsning for tunge løft både fra motorrom og til mezzanin. Plutselig er det kjekt med noen motorblokker etc på hyller helt oppunder taket osv;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk, takk gutter.

    Det er begrensning på hvor stor mesanin man får bygge (reguleringsplanen styrer dette). Men, siden jeg var smart og kjøpte to av disse hallene så har jeg egentlig ikke et plassproblem.

    Det er selvsagt henimot det optimale utgangspunkt for lytterom dette, i og med at man står fritt til å bygge rom i rommet, og ville kunnet bestemme alle mål etter ønske (innenfor 12x12x6 meter), samt få så mye eller lite demping man måtte ønske.

    Men, jeg ser ikke for meg å ha ei stereobule utenfor hjemmet. Om man var forhandler og ville ha det ultimate demorom …

    Funderte lenge på å ha dobbel bredde, men har konkludert med at to separate gir bedre fleksibilitet ifht eventuell utleie, salg, ulike temperatursoner (tilhengere og båt kan gjerne stå kjøligere enn der jeg skal være).

    Tilbake til platespillere og audio: Umiddelbart er jeg usikker på om Ikeda 9TT i Kuzma er det helt store. Eller, merkelig nok får den en klangbalanse og karakter som gjør at disse to komboene låter relativt likt:

    A: SME V + Vdh Colibri + Fidelity Research XF-1 + Luxman EQ500
    B: Ikeda 9TT + Kuzma 4point + Wavac LCR-X2.

    Ikke at jeg er ferdig med å teste og mekke, men noe av den store tyngden og roen som jeg fikk med Ikeda 9TT i Ortofon RS309D mistenker jeg er borte. Det er en liten stund siden jeg spilte på den kombinasjonen, SPU var innom armen i mellomtiden. Det må testes mer, men jeg har ikke helt klart å gjenskape det jeg hadde i andre armen, og som gav denne pickupen særpreget. Inntil jeg får restaurert XV-1s så har jeg nok i overkant mange pickuper som liker tunge armer. Det ordner seg nok.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei Fosse!
    Jeg har vurdert en slik garasje selv for bil/båt/mc og annen lagring. Lei av å leie overalt.
    Kan jeg spørre om ca.lokasjon,om det er i Oslo eller nær ved?
    Edit: Spør fordi jeg bare har sett slike lagerbygg(om det er det dette er) noen mil utenfor bygrensa.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 875622

    Da er ny forsterker i hus. Denne er jeg spent på. Julebord i går så litt usikker på om jeg orker å koble opp i kveld. Kanskje i morgen. Bør vel også nå romtemperatur først.

    Så spørs det om jeg skal teste den på Tannoy GRF og Audio Note AN-E/SPe Hemp før den får prøve seg på Sonus Faber Cremona. Når man nå har gått for integrert så kan man jo lure på hvordan disse innstikkskortene fra Accuphase er. Noen som har sammenlignet riaa- eller dac-kort mot separate komponenter?
    Er det den eldre gulvstående Cremona (uten M) det er snakk om?
    Flott høyttaler, hadde den i graphite-utførelse.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Flotte 🤩
    Har hatt litt ulike forsterker på dem, siste var vel Bladelius Ymer. Det var kjempematch og de våknet virkelig til live.

    Spennende å høre om inntrykket ditt når din flotte Accu koples opp med dem.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Fattern har ved som hobby. Fint å kunne dra på juleferie hos sine foreldre og forsyne seg med det man får plass til på tilhengeren.

    42A7D37A-52E6-4711-B530-C8527C8932CB.jpeg
    902BDB7B-4B7E-45A5-BC74-F22192E5BCD9.jpeg


    Nøtteknekkeren via Audio Note + Accuphase. Kaffe og lang frokost i dag.
    Kanskje litt spolebåndsavspilling i hovedanlegget i løpet av dagen. Studeren er klar.

    273A5C17-5EAC-4C60-B6A4-CC62EF6CE153.jpeg


    Har egentlig ikke de store hifi-planene for resten av sesongen. En riaa til Dr. Feickert, forhåpentligvis en Ikeda-arm etterhvert (til Bergmann eller TW-Acustic), muligens en vente-PU.

    Ellers begynner planlegging av garasjen snart. Må få bygget toalettrom, skaffet en verktøybenk, kjøkkenbenk, det nødvendigste av verktøy etc. Siden jeg ikke kan skru er det vel ikke stort jeg trenger.

    På hobbyfronten har klokkeinteressen tatt seg litt opp, og jeg bruker noe tid til å finne ut om jeg skal ha en bil til, og i tilfelle hva. Kan hende blir neste prosjekt noe mer moderne og praktisk. En slags bilens svar på Accuphase E-800.

    Årets eneste musikkrelaterte julegave kom fra min kjære venn @Powerpoint : Den skal snart i vaskemaskinen.

    FD6FFD95-CFC2-44CA-A27F-A0587A86C57E.jpeg


    Det er hyggelig med familiejul på Sørlandet, men det er sannelig deilig hjemme også.

    Nå skal jeg bare gjøre akkurat det jeg har lyst til resten av uka 😂. God romjul.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.124
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Kan anbefale Garage15 hvis du ikke ønsker å legge hundretusener i garasjeinnredning. Jeg kjøpte en hjørneløsning med verktøyinnsatser til skuffene. Veldig god kvalitet i forhold til pris og nå har je det jeg trenger til å mekke. Mekker på sykkel men skulle gjerne hatt tilbake min Chevrolet Bel Air 56 nå....
    58464588132__6A53F9B5-6C5D-4C5E-8632-6A2C8F2AEF6B.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn