Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.995
    Ad viktigheten om stadig å ha nye prosjekter mhp terrengutnyttelse av eiendommen kan en tur ut til jamakr på odden avføde inspirasjon og mange års arbeid Fosse. Dere har noenlunde lik helningsgrad og utforming av eiendommene, dog foreligger det mer fast substrat i form av berg hos jamakr. Vi snakker terrassering av terrenget til flere forskjellig formål.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takker for tips Nightpuma. Dette virker spennende, og heller ikke helt gal pris. Må si jeg er svært godt fornøyd med DAC-en jeg nå har på lån. Den låter stort, fett og fyldig. Vel er den installert samtidig med Air Tight, men disse to i kombinasjon spiller bedre enn jeg har hørt fra digitalt hjemme tidligere. Og så kan det like godt, eller kanskje heller tillegges Air Tight.

    Jeg er nok der at uansett hvor godt digitalt låter så kommer jeg aldri til å ha det som primærkilde eller leve uten vinyl. Det er morsommere å samle på vinyl enn CD-plater, jeg liker å fikle, jeg liker å tweake, jeg liker å skru og jeg liker å holde på. Jeg liker at det krever innsats og jeg liker at det krever kunnskap.

    Bedre eller ei er ikke det eneste som betyr noe for meg.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.995
    Godeste herr Fosse. For et par måneder siden tilbød du deg generøst å innvie meg i din step-up samling, og hva de kan gjøre for godlyden i første rekke via Kuzma4Point comboen din. Jeg har nå omsider fått satt av litt tid til å være syk etter en overmåte hyggelig tur til de gotiske høysletter sammen med Karmana, jamakr, Egil og RBN. Årets messe i Munchen smakte godt :cool:

    Det hadde seg slik at jeg i mars i år gav uttrykk for frustrasjon over lite "gain"/pulver via min DPR 2,2 RIAA sammen med Myjajima Shilabe pick-upen. Ting går som kjent ikke fort med meg, og jeg følte behov for å bli kjent med lydsignaturen til Dr.Feickert Firebird/Kuzma4Point/MS pick-upen før jeg kunne mene noe som helst. 2 mnd senere var jeg fremdeles ikke overvettes imponert over comboen, og til prisen burde det jo levere på et rimelig greit nivå. Så i dag koblet jeg ned, skrudde av lokket på RIAAen og leste nøye igjennom bruksanvisningen. Ganske riktig hadde jeg ennå mer å gå på viste det seg. Etter forsiktig å ha smøget av motstandsbroene/hettene som stod i POS 2 = 58 db gain, og vips så hadde jeg 13 db mer gain. Så nå kjører jeg med 47 kohm og 71 db gain :cool:

    Denne justeringen gav et merkbart løft i lydbildet over hele registeret, og jeg føler nå at jeg er der jeg burde være med de produktene jeg har.
    Stemmer og instrumenter har mer kropp, det er mer pådrag og det flyter ennå lettere for vinyl uten at jeg må skru opp volumet ut over et par db mer enn ved CD avspilling. Bonus er at jeg slipper en hel masse bakgrunnstøy, selv om jording av anlegget helt klart er noe som jeg må gjøre noe med. Mer skulle det ikke til. MORO!

    PS! Blir Kate Bush noe mer innsmigrende og penere nå, så må jeg gå ut :rolleyes:
    Fy skamme skinn for en stemme hun har.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    Congrats! From an Engineer to an Architect...:cool:

    engad.png



    arkitekt mus.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk, takk gutter!

    Dagen ble feiret med slekt og familie på hytta. Veldig hyggelig.
    Nå er det bånn gass igjen. Mye jobb og vanskelig å skaffe folk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grattis med den passerte dagen....
    Spro er vel ikke det værste stedet å være heller? :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ja hva har skjedd siden sist? Drittværet henger tett over Østlandet. Hagebilder i gråvær og regn er ingen høydare.

    Uansett, hagen blomstrer.

    DD1E0639-DE4F-4AB3-A92F-E8DC2B6EFDD1.jpg


    Hagen har byttet glasslister:

    5122B38A-CB18-48FF-83B6-CA29F2EA7E83.jpg


    Jeg er dritaforkjølet og svetter som en gris bare jeg leer en finger. Men skal man bli ferdig så man jo benyttet anledningen. 2X30 minutter opphold, det gav resultater. Prydgress og roser på plass:

    92806BBE-234B-4662-8079-64A66FE079D7.jpg


    2497D27C-E4E8-4C9C-BFE6-709679C05D5F.jpg


    Klargjort for drivhus:

    584CC368-56DB-4A42-8518-6B50357C3530.jpg


    Stelt båten:

    EBE69EA7-6264-4730-ACCF-C00C1E167700.jpeg


    Ny forsterker til TV-oppsettet er innkjøpt, må bare få tid til å hente ...

    Nesten litt deilig med dårlig vær, så får man snurret litt tape også.

    05F11C8E-8AC4-465A-A188-DC036162F87A.jpg


    Dama er fortsatt blid, steller mat og er ellers godt selskap. Godt det er rolig på fritiden når det er hektisk på jobb.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med overstått! Glasslistene ble bra, ser jeg? :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.995
    God bedring Fosse. Jeg har akkurat fått karret meg i land fra den fete forkjølelsen du nå tydeligvis har pådratt deg. Det tok sin tid gitt :p
    Forøvrig synes jeg nesten at skiva/tapen du spiller med Miles Davis - Someday My Prince Will Come nesten er bedre enn Kind of Blue.

    Fiser avgårde til London i morgen. Ozonlaget, dem heier jeg på!
    Kanskje Crosswind er kusken for flighten vi tar?

    Hold deg hjemme noen dager nå.
    I hvert fall til over helgen.
    Dess mer du tyner deg, dess verre blir det.
    Går du på jobb under utbrudd helt nedsylta, så vet du hva som skjer.
    Da smitter du dine kolleger og ansatte, og plutselig har du virkelig MYE å gjøre når halve staben er hjemme og holder senga :(
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk, takk Power. Riktig god tur til London, der er det gjerne hyggelig å være. Husk å handle litt vinyl når du er der!

    Sykdom sover jeg gjerne av i løpet av ei natt. Det å være hjemme fra jobb er ikke et tema om dagen.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.995
    London var storveis, men det ble svært mye labbing.
    Jeg var på tur med 3 damer i frenetisk shoppingmodus, så da var min oppgave å være reiseleder, underground tube expert og pakkesel.
    Så ikke snurten av eneste vinylforretning, men jeg fikk med meg et assortert utvalg av puber :rolleyes:

    Lørdagen var morsom siden vi pga den yngste damen måtte innfinne oss på Roald Dahls hjemtrakter Great Missenden.
    Hun vant en skrivekonkurranse i fjor høst for 7de klassinger i Særp/Frekksta. Premien var på 10 frognertiere, og obligatorisk oppmøte på Roald Dahls museum i Great Missenden. Det ble nesten 2 timer hver vei med bytte av linje 3x, hvorav 35 minutter med dieseltog "to the english countryside". Og dit hadde vi jo ikke funnet på å dra helt av oss selv :rolleyes:

    DSC_1618.jpg


    Utrolig pittoresk liten landsby med kun en lang gate med Roald Dahls museum midt på.
    Hvilken ro i forhold til Londons indre bykjerne.

    DSC_1603.jpg


    Her skulle yngstedamen ha omvisning, samt at "english afternoon tea" var med i premien.
    Det var virkelig en opplevelse, og utrolig smaksrikt med sandwiches i bunn av stette fatene, deretter skons som man delte i to, smurte tykt med jordbærsyltetøy og krem. Man himlet med øynene av velvære, og ikke nok med det.
    På toppen (3 etg) lå makroner og en vidunderlig liten bit med sjokoladekake med krem og friske bær.

    Etter vårt smaklige måltid vraltet vi oss inn på museet (flaut å si det, men vi 4 klarte ikke å spise opp alt på de stette fatene, så mektig var det). For meg var dette "obligatoriske fremmøte" morsomt og hyggelig da jeg har godt over gjennomsnittet san sen for Roald Dahl.

    Ellersmessig ble Naturhistorisk museum (dinosaur avdelingen og Måne utstillingen en vilt svettsom affære i folkehavet) besøkt på søndagen (litt kultur alibi måtte vi jo koste på oss), og Tower of London besiktiget, sammen med London Bridge i +27 grader i et vanvittig folkehav (ferie i England).

    DSC_1620.jpg


    DSC_1625.jpg


    DSC_1630.jpg


    DSC_1636.jpg


    DSC_1655.jpg


    Deretter flyktet vi tilbake til Gluochester Road i South Kensington hvor vi hadde en utmerket middag på Steak & Co. Her kunne man steke biffen på en egen glovarm stein med forhåndsvalgt smør å steke i, krydder og saus.Det hele med søtpotet fries og ferske grønnsaker til. Konemor knurret av velvære ;) det hele ble skylt ned med en voksen GT og en bøtte med shiraz (0,25 liter i glassene) pr snute. Så det ble badekaret neste for fruen, mens jeg svimet rundt i nabolaget og kikket på krypinn, Ferrarier, Aston Martin, Ford Mustang Shellby, Porcher, Maserattier osv i alle storleker og farger med en sigarillo eller to. Avsluttet aftenen med jævelig italiensk kaffe :p og dobbel cognac i hotell baren.

    Damene var ute og shoppet alene både lørdag, og mandag så da kunne jeg surre med mitt.
    I går ankom jo hans høyhet "Dr.Fart Warmonger" fra de Forenklede Stater, og det kunne merkes kan man si.
    Jeg rømte til Hyde Park, og fikk nærkontakt med mine små venner ekornene (sannsynligvis 30x mer givende enn å treffe idioten i fra USA).

    _DSC1728.jpg


    De er mange og vakre de søte små i parken. Så det ble et par blinkskudd siden jeg gadd å dra på ei telelinse på denne turen (jeg må bare laborere litt før buskehalene dukker opp). Over oss fløy "trompeten" med sin SeaAir One kopter for å besøke dronningen. Den som hadde hatt en bazooka nå dere!

    En time i Hyde Park før intreden i Oxford Street roet knotten, men halvveis nede i shoppinggate, snudde jeg resolutt, og gikk tilbake til en pub jeg hadde vært på 2 dager tidligere. Der satt jeg med en Abbott Ale til de ville og shopping gale damene kom tilbake.
    Så var det å hente bagasjen på hotellet, og kjøre tuben som sild i tønne ut til Heathrow :(
    Vi var ikke hjemme før kl:02 i natt.
    Trøtte som....

    Hagen ser aldeles praktfull ut oppe i skrenten nå Fosse :cool:
    Rosehagen i Hyde Park var berusende og vakker.
    Hvilke duft symfoni.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det var en fin pinse.

    Fredag:

    TOXX4023[1].jpg


    Lørdag vinsmaking:

    IMG_E6559[1].jpg


    Søndag, ut på tur for å hente ny reserveforsterker (Cayin 265Ai) til et eller annet anlegg. Viktigere, moro med nye Fuchs.

    IMG_E6543[1].jpg


    Luking i hagen:

    IMG_6572[1].jpg


    Gleder meg til å få testet ut Tannoy Miniene snart. Så får vi se om det blir Cayin eller Ars Sonum som får i oppgave å drive disse.
    Ny stereobenk til dameanlegget er rett rundt hjørnet så litt skjer, også på stereofronten.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk for tips!

    Jeg skal ha en firehjulskontroll snart. Hadde 18" og 285 bak tidligere, noe som er helt feil og som gjorde at jeg hadde ganske mye negativ camber.
    Bør jeg avklare før firehjulskontroll om jeg skal ha spacere, eller er det rett frem å installere i etterkant uten at det påvirker annet enn at hjulene flyttes ut?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.526
    Sted
    Sørlandet
    Takk for tips!

    Jeg skal ha en firehjulskontroll snart. Hadde 18" og 285 bak tidligere, noe som er helt feil og som gjorde at jeg hadde ganske mye negativ camber.
    Bør jeg avklare før firehjulskontroll om jeg skal ha spacere, eller er det rett frem å installere i etterkant uten at det påvirker annet enn at hjulene flyttes ut?
    Heisann,

    Bilen din er særdeles følsom for vinkler og man kan enkelt forandre kjøreegenskapene ved å justere disse. Regner med at du får dette utført på Son som jo har god erfaring på hva som fungerer og ikke. Spacere forandrer ikke vinkler annet en å flytte hjulene lenger ut slik at du fyller ut til hjulbuene. Foran ser det jo alldeles strålende ut på bildet.

    Mye camber er morsomt på bane og gjør at dekkene får et jevnere slitasjemønster ved aggresiv kjøring. På veien derimot kan du oppleve sporing og jaging som ikke er noe morsomt og dekkene slites også mer på innsiden.

    -BB-
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Har time hos PCO i slutten av måneden og har fått en der som skal ha god greie på justering av eldre 911. Jeg er ikke fornøyd med Son og er ferdig med de. Bruker nå primært Motorcenteret men han gjør ikke firehjulskontroll og har sagt jeg bør gå til et av senterne.

    Ja, vinkelen jeg har nå er for stor, gir sporing og gjør at man på vanlig vei og rette strekk opplever det som å forsøke å kjøre rett frem på carvingski på preppet underlag. Ellers byttet jeg foringer i bærearmene foran og det var på høy tid etter 30 år. Det gjorde mye, ikke minst ved kraftig nedbremsing.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.526
    Sted
    Sørlandet
    Vil du ha den beste på justeringer og også treffe en av våre beste mekanikere så kontakter du Toregil Parnas på Vibemyr Bilverksted. Jeg hadde min egen bil hos PCO to ganger og var ikke fornøyd. Toregil er ivrig Porsche sjåfør, særdeles servicevennlig og utrolig hyggelig!

    https://no.linkedin.com/in/toregil-parnas-6404a2b2

    https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/ferrari-mekanikeren-fikk-pris-1.608798

    Men det krever jo at dere kjører en tur med bilen til Rogaland. Og da kan jeg anbefale dere å kjøre Drammen - Høydalsmo - Dalen (hvor dere stopper og tar en kopp te eller en kopp kaffe på Dalen hotell) - så videre på RV45 til Setesdal og fra Setesdal over Suleskard til Sandnes.

    -BB-
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nesten like greit å ta Kielferja da....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.526
    Sted
    Sørlandet
    nesten like greit å ta Kielferja da....
    Absolutt. Men da går man glipp av en av landets beste kjøreturer, te-seremonien på Dalen hotell og fantastisk natur. Og man risikerer fortsatt å treffe på en som sverger til å justere etter vinklene som maskinen er forhåndsprogrammert med.

    Benytter samtidig anledningen til å beklage for støyen i denne eminente tråden.

    -BB-
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har booket firehjulskontroll hos PCO og får satse på at det blir bra nok for denne gang. Var det skikkelig dårlig etter at du fikk din satt opp, eller bare behov for mindre justeringer?

    Jeg har uansett ikke tid om dagen til å dra til Vestlandet eller Sverige så jeg får heller gjøre jobben to ganger om jeg ikke blir fornøyd.
    Andre på Østlandet som er gode på dette som dere vet om?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn