Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    hos meg skapte subwooferne en "bølge" i plankegulvet som kunne kjennes og måles med aksellerometer i lytteposisjon
    dette tok noe av impulsresponsen i bassen og nedre midbass
    satte hvert tårn på 4 Rubloc trisolator
    nå kan det hverken høres eller måles lenger, og midbass-dypbass er merkbart tightere og renere
    jeg har så du kan få prøvd....
    your call.....
    i mellomtiden kan du laste ned på mobilen appen vibrometer
    legg den ved bena dine i lytteposisjon og spill noe basstung musikk.....:cool:
    Tror du jeg er treig eller? Av stabilitetshensyn ikke sandwich, kun 1/3.

    Dette fungerer!

    2C80F5F2-D655-4755-9BB2-3AA107889219.jpg
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    "Vibrometer", app på mobil, wau Fagre voksne verden (jeg et levn fra vinylalderen).:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    "Vibrometer", app på mobil, wau Fagre voksne verden (jeg et levn fra vinylalderen).:)
    jeg er 61 men ikke såååå parkert!
    alle moderne mobiler har et aksellerometer for å registrere slag, vibrasjoner etc
    dette utnyttes bla av denne "seismic sensor" appen
    veldig effktivt og lett å bruke
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Andre...fint om du utdyper "fungerer"...:rolleyes:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.328
    Antall liker
    13.422
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    hos meg skapte subwooferne en "bølge" i plankegulvet som kunne kjennes og måles med aksellerometer i lytteposisjon
    dette tok noe av impulsresponsen i bassen og nedre midbass
    satte hvert tårn på 4 Rubloc trisolator
    nå kan det hverken høres eller måles lenger, og midbass-dypbass er merkbart tightere og renere
    jeg har så du kan få prøvd....
    your call.....
    i mellomtiden kan du laste ned på mobilen appen vibrometer
    legg den ved bena dine i lytteposisjon og spill noe basstung musikk.....:cool:
    Tror du jeg er treig eller? Av stabilitetshensyn ikke sandwich, kun 1/3.

    Dette fungerer!

    Vis vedlegget 479248
    Lego? Typiskt arkitekter...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Må nok få spilt noen timer før jeg våger å være svært utbroderende men umiddelbart virker det være roligere i toppen, rent og uten denne «syngingen» oppover. Strammere bass. Mer presist.

    Effekten er at det virker roligere, mer behagelig, fyldigere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    En stund sedan jag spelade den, men min är en Holland-pressning från -76. Klarar inte minnas den som någon ljudmässig karamell, men det är som sagt en stund sedan sist den snurrade.

    Vis vedlegget 479045
    Sikkert like god som UK org. press, og ofte rimeligere. Tyske og Nederlandske pressinger er fullt på høyde, om ikke bedre. Tviler på at det er en perle lydmessig, men musikken er det.


    Postet fra lomma, uten garantier.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Sendte Tronträger en forespørsel om underlag, de anbefaler skifer. I tillegg mener de det har noe for seg med innlegg av skifer i stativets topp og bunn. Estetisk er det noe dritt med stein under, lydmessig er jeg skeptisk. Men, undersøke på sikt, det skal jeg, man skal utfordre sine fordommer - om man har noe å tjene på det. Skifer har jeg mengder av etter å ha renovert to trapper.

    Gammelt illustrasjonsbilde. Nå går rådyrene her og spiser det fruen og trådeier måtte slenge ut av epler og gulrøtter.

    82ACD89C-D490-4DAE-89A0-7CF1EA65D2CE.jpg


    Litt stolt av at jeg har klart å ikke gape over for mye i denne omgang. Accuphasen står der med sine flotte lys og nydelige brytere, men brukes ikke. Scrooge skal hjelpe meg med armbordene så jeg kan få opp den nye Schickarmen, men vi venter, litt ...

    En ting av gangen denne gangen.

    I morgen, avgårde til Froland.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Jeg og VPI scout`n føler oss nesten som en 50 kubikk moped ute på et jorde, mot Fosse`s Ducati Desmosedici rundt på Monza. Fullt så galt er det kanskje ikke, men stas å ha noe å strekke seg etter, for å si det slik!

    Likefullt, denne grublingen over underlag er absolutt ikke bortkastet. Slike småjusteringer kan vise seg å være alfa omega noen ganger, og heve utstyret til nye høyder(harbether). Vinkling fra hvert diskantelement mot øre f.eks. Vater og tommestokk er gull.

    Kos deg med anlegget så lenge, Fosse. Så håper jeg det blir muligheter for å høre herlighetene i 2018 :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det Montesi. Jeg koser meg skikkelig om dagen, faktisk akkurat i dette øyeblikk.
    Litt derfor jeg porsjonere ut moroa. Gøy å vite jeg har en arm jeg ikke har testet og en riaa og pickup som hver seg bare har vært oppkoblet en håndfull timer for å sjekke at alt fungerer.

    Som nevnt i tråden til Jon har jeg begynt å dempe USM Haller, det skal jeg fortsette med. Om ikke det har betydning for komponentenes prestada i seg selv så har det garantert akustiske fordeler. Et lite «tapp» på platene og det låter dempet i motsetning til å høres ut som noe man skal bruke trommestikker på.

    Her er du velkommen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Koser meg med tråden din Fosse - her går det unna.

    Jeg synes i grunn ikke dette med rack bør være så komplisert. Har aldri skjønt dette med "harde koblinger" til gulv eller mellom komponenter.

    Med mindre det står rett rett på betonggulv, så mener jeg du bør ha myk avkobling mellom rack og gulv. Rubrik Tri-isolator/gummiblokker, Vibrapod, Holfi puter eller hva du nå velger er sikkert ikke så viktig - det viktigste er at du får noe som bryter den harde forbindelsen.

    Kjenner ikke denne rack serien din så godt, men den ser solid ut. Og med såpass tunge komponenter som du har - så er det ikke noe behov for å tilføre masse her. Du må bare dempe resonanser.

    Skifer blir bare masse styr. Asfaltplater gjør sikkert jobben, men er kanskje unødvendig.
    Hva med Vibralon under alle hyllene - det greier du fint å feste uten å demontere racket.

    Så til slutt er det kobling mellom komponenter og hylle. Har utstyret myke føtter så bruker du det. Har det faste føtter - så anbefaler jeg å "lime" det fast med bluetac eller lignende til hylleplaten.

    Til slutt er det alltid greit å kjøre et frekvenssveip på anlegget på litt volum, og høre om det er noe i stua som rister (Lamper, vaser, lister, etc).

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Takk for hyggelig tilbakemelding OMF, ekstra moro når det kommer fra en med erfaring og åpent sinn.

    Jeg er helt enig i det du sier, og jeg er helt overbevist om at opplevelsen søndag, reverseringen mandag og videre eksperimentering med mykt underlag egentlig handler om å bryte fast kobling mot noe (gulvet) som ikke er stabilt nok. Ulike produkter for myk avkobling har jeg plenty av, og jeg skal selvsagt teste, men tror det primært handler om myk avkobling vs stiv kobling slik du er inne på.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å virke belærende, men mitt prinsipp er å montere hyller godt forankret i vegg for å plassere vibrasjonssensitive apparater der. Da vil jeg mene at en god del, om ikke alle, problemene knyttet til vibrasjoner blir eliminert.
    Nå er det ikke slik at denne løsningen lar seg gjennomføre for alle, men slik jeg tolker bildene fra stua di, Fosse, har du en halvvegg lagelig til for ovennevnte løsning.
    Det kan også la seg gjøre å sette ømfientlige komponenter på solide knekter, som er skrudd i veggen, slik at det ser ut som om platespilleren, rør-riaaen eller hva det måtte være så vidt svever over racket.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå må det tas med i beregningen at det kanskje byr på litt ekstra utfordringer med vegghylle når platespilleren veier 40Kg. Videre er det jo kun en god idé hvis man vet med sikkerhet at veggen er stivere og er utsatt for færre vibrasjoner enn gulvet.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe problem med tunge platespillere. Jeg har en tung en på knekter.
    At veggen må være stabil er jeg selvsagt enig i.
    Ble det ikke antydet for noen innlegg siden at furugulvet til Fosse er temmelig livlig?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Det er en del misforståelser ute og går her, mulig jeg ordlegger meg klossete, forsøker igjen. Racket er dønn stabilt, står fjellstøtt og har ikke utfordringer. Det er lesset så tungt at det å forankre det i veggen vil være bortimot meningsløst. Det veier nå hundrevis av kilo og står inntil vegg hvor bjelkelaget er som stivest. Det er innleggsplatene i racket jeg snakker om, og disse har jeg nå beskrevet en løsning for å dempe, bitumen og eventuelt andre innleggstyper. For å illustrere hva dette systemet tåler av vekt så hadde jeg en montør på besøk som dro en skuff helt ut og hoppet oppi for å illustrere. Så, rammesystemet er stivt som pokker, innleggsplatene kan trenge litt demping. Vegghyllene har jeg solgt fordi jeg ikke ønsker å låse meg til plassering og ha frihet til å ommøblere samt kunst eller akustikk på bakvegg. Jeg har forandret høyde på benk to ganger på fem år og vegghyller ville da gitt meg mye ekstra arbeid. Personlig tror jeg det racket jeg har nå, med tilstrekkelig dempede plater er en minst like stabil løsning som vegghylle.

    Underlag for høyttalerne, det er derimot en utfordring fordi gulvet lenger ut fra vegg kan gi litt etter, men også fordi høyttalerne har lavere vekt og fordi føttene på stativene ikke er justerbare. Her har jeg noe mer arbeid å gjøre.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Fosse. Kunne du ikke montere spikes på ht-stativerne?
    Med justerbare spikes, bliver det easy vatre ht op. ( evt løse stykker af træ imellem gulv og spikes ).
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    6.728
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønte det godt Fosse. Synes demping av platene høres lurt ut. Skal absolutt vurdere det om jeg fortsetter med USM. Mulig jeg skaffer verktøy og bygger den om til platereol i stedet. Den er litt for grunn og begrenser valg av komponenter uansett.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.401
    Antall liker
    63.567
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis du kan fri deg litt fra vinylen (noe som må være ekstra vanskelig for tiden), har streamingstjeneste tilgjengelig, kan dette albumet være et alternativ. Særlig Springsteen, men også en dash Dylan vil da sveve i lokalet, uten hverken å ha vært i studio eller casa Fosse....

    243297A4-25A1-469A-85B8-C9F787CFFBE8.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    «Streaming», ordet henger lenge i rommet før det faller på steingrunn.

    Kan ikke albumet kjøpes på vinyl? Setter på ei skive som spilles innenifra og ut, bare for å poengtere at vi ikke er interessert i enkelt.

    F7443CF5-4DD2-4F10-BB80-531CDAAAB155.jpg


    Selv om jeg elsker å være vanskelig så tar jeg poenget og takker for tips, det skal sjekkes ut!

    God ølskål til deg!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.401
    Antall liker
    63.567
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, tror The Westies er såpass smalt at den ikke er gitt ut på LP. Faller nok på steingrunn da ja :)

    Snik deg til å sjekke den ut på cd/streaming. Jeg skal ikke tyste på deg. Tror du vil like den.

    Rødvinsglasset løftes høflig mot øst :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Setter på ei skive som spilles innenifra og ut, bare for å poengtere at vi ikke er interessert i enkelt.

    Vis vedlegget 479757
    Jaha? Som en aldri så liten kuriositet? En gang i verden fantes det faktisk "steinkaker" / "Pathéplater" som ble spilt innenfra og ut. Hvorfor, aner jeg ikke.

    Det som også gjorde det hele til en ekstra utfordring, var at opptrekksfjæra på datidens sveivegrammofoner typisk begynte å gå tom når stiften nærmet seg periferien på plata, når behovet for kraft var som størst! Håpløst. (Har faktisk en utgave av både grammofon og plater tilgjengelig). Verden har heldigvis beveget seg i riktig retning siden den gang....

    Les gjerne litt om Pathéplaten her: https://en.wikipedia.org/wiki/Pathé
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For å illustrere hva dette systemet tåler av vekt så hadde jeg en montør på besøk som dro en skuff helt ut og hoppet oppi for å illustrere.
    En Oompa Loompa?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Nei, en Ompa Lompa vei 20 kg, denne karen veide det firedobbelte, he, he ... Som dere skjønner tåler selve racket mye og er stabilt.

    Scrooge, spille innenfra og ut er nok delvis for å lage en kuriositet. Men i din beskrivelsen av sveivegrammofonen som gikk tom på slutten når kraften trengtes mest ligger også den saklige begrunnelsen for å snu retningen, crescendo med økt behov for informasjon (= økt rillelengde/tidsenhet = økt diameter ved konstant omdreiningshastighet).
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    begynner med lidelsene fra inner-rilla og bli ferdig med det! :rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    8CDC0E5D-6373-4A85-B466-225A283113BB.jpg


    Her spilles Handels Messiah på Jan Allaerts gjennom Accuphase C-27 mens fruen leser om Arnstein Arneberg og bekrefter det jeg visste, alt var bedre før og jeg er født for sent. Her snurres tape og vinyl og musk assosieres med godlukt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Modifisert Rogue Ares + Gryphone head amp - Accuphase C-27, 1-0.

    Jan Allaerts er ingen allrounder, det er ingen pickup du kjøper om du skal begrense deg til én og har variert musikksmak, men hvorfor skal du? Mulig du kan leve med denne alene om du har en Rogue Ares og Gryphone, men ikke med Accuphase. Så gjenstår det å se om Accuphase presterer bedre med øvrige pickuper. Selvsagt er den best på byggekvalitet, støy og betjening men ligger etter på klang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Accupiss :D
    nettopp det jeg hørte da Lyric spilte på Trio i Horten med full Accupiss rigg
    låt stramt, rent, greit, men sjel-løst
    så byttet de til Cary 805 eller var det 845 og plutselig satt rytme, drive, harmonics og alt
    mao musikk, ikke et intetsigende "sitat"
    fortsatt god helg
    og god bedring.....i alle betydninger....:cool:
    mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Ja, enig med deg så langt, men, foreløpig er Accuphasen kun testet med Jan Allaerts som nok har den slankeste mellomtonen av alle pickupene jeg har. Det er mulig synergien blir bedre med de andre pickupene. Funker det så blir den, funker det ikke så drar den videre. Ikke mer komplisert enn det. Jeg lever godt uansett utfall, andre riaaer kan kjøpes inn og jeg har muligheter for flere innganger på Ares.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg liker og byggekvaliteten og designet
    men det holder ikke....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Nei selvsagt ikke, men vi må gi den en sjanse, det er fire andre kombinasjoner den skal få prøve seg i.

    Siden fruen er syk slapp hun unna med ferdigstekte kjøttkaker fra Jacobs, medaljen har alltid en bakside: Vi bytter underlag. Parterte noen Holfiputer, her skal det testes fremover ...

    C4C6F5D0-C9CC-4E04-AB87-CD804513C165.jpg


    Har en svoger og svigerinne som kan det med gaver: bitumenplater, oppladbar hodelykt og middag på Statholdergaarden. Den hodelykta er husets flittigst brukte «verktøy».
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.902
    Antall liker
    26.769
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Dette med avkobling har sine effekter! Visserligen er Pass pre nylig kommet inn her, men spillt så pass mye med den att jeg ville teste litt tweak's. Racket er selvbyggd og tungt og dødt gulvet betong med korkpapp og teppe, men att dytte under disse IXOS Sorbothan putene gjorde noe med lyden i en enda mer positiv rettning!
    20180210_210750-1.jpg

    Klarer nok ikke så mange kiloen? men prisen er nok ikke allverden heller. Enda en sk frikobling fra underlag blev gjort med ett resultat som forbauset meg veldig! Men slikt snakker man tyst om er som og gi vittring til zombies:eek:
    En fortsatt god kveld
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.981
    Antall liker
    6.161
    Torget vurderinger
    32
    Hvis du vil prøve Townshend Seismic Podiums under høyttalerne dine, så kan du låne mine. Jeg holder på å teste annet underlag under høyttalerne for Stereo+, så bruker de ikke akkurat nå.

    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Rett nok har Bergmann billige armbord men så er de da heller ikke ferdige når de leveres. Man er altså avhengig av å ha kunnskap og verktøy eller kompetente folk rundt seg.

    Jeg har Scrooge, da har jeg alt. Det mannen ikke kan er det ikke verdt å bale med.

    XSVY6712[1].jpg


    Litt nedtur å oppdage at de to ekstra skruene jeg antok var til å feste de to ekstra armbordene hører til noe annet.

    Det positive er at armbordene selges for selvkost, ca 1500 kr. Egentlig bare å bestille til Dynavector og SME også.

    Takk for hyggelig seanse Scrooge, jeg lærte mye i dag!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn