Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Hva er i kabinettene med fronter i treverk, @Fosse?
    De to trekabinettene til venstre er strømforsyninger til forforsterkeren. Logistikken i racket blir ikke enklere av at de er identiske mens koblingspunktene på forforsterkeren er henholdsvis høyre og venstre side. Det betyr at strømforsyningene enten må stå på hver sin side av selve forforsterkeren, eventuelt må begge stå på venstre side (som et samme side som jeg har flest platespillere, armer og trafoer). Og så er det selvsagt en del av de sakene som ikke liker å stå for nærmer disse treboksene - i tilfelle noen trodde det var rett frem 😊

    IMG_5997.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.288
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de powersupplyene kan dekkes innvendig med selvklebende duk som skjermer for støy
    har selv brukt dette rundt alle signaltrafoer i forsterkerutgangen
    og rundt motoren og i tallerkenen på DDX-1500

    100dB Aaronia X-Dream+ (1m², self adhesive)
    SKU: 830
    1€64.95


    veldig effektiv....kobles til jord
    mail@aaronia.de
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut som vi gick förbi varandra i korridorena på Scandic i går.. Inte mötte jag @LMC heller. Tar den kaffen vid en senare anledning. ☕
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    de powersupplyene kan dekkes innvendig med selvklebende duk som skjermer for støy
    har selv brukt dette rundt alle signaltrafoer i forsterkerutgangen
    og rundt motoren og i tallerkenen på DDX-1500

    1
    de powersupplyene kan dekkes innvendig med selvklebende duk som skjermer for støy

    100dB Aaronia X-Dream+ (1m², self adhesive)
    SKU: 830
    1€64.95


    veldig effektiv....kobles til jord
    mail@aaronia.de
    Evt flytte de til rommet bak frontveggen og frigjøre plass i samme slengen som støykilden fjernes fra følsom elektronikk
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.425
    Antall liker
    3.542
    Sted
    Sunnmøre
    Evt flytte de til rommet bak frontveggen og frigjøre plass i samme slengen som støykilden fjernes fra følsom elektronikk
    “Ja, dette rommet bruker eg til å laga nennsamt regulert likestraum … hæ, kvar lagar du liksom likestraumen din då?”
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vel hjemme etter en tur på messa. Ble ikke kjøpt annet enn noen plater av Jorwed. Ble litt fascinert av streamerne som Hifisentralen selger, mest på grunn av flott brukergrensesnitt, sånn har vi ikke på noen av platespillerne 😂

    Det er alltid ulike oppfatNinger og opplevelser rundt lyd. Vi lytter like mye til rommene og anleggenes interaksjon med disse som til de ulike komponenters samvirke. Videre kan noen musikkstykker fungere godt på et anlegg, annen musikk avslører dets begrensninger. Derfor er det ofte stor uenighet rundt hva som spilte bra og ikke. Selv syntes jeg det spilte fint en del steder, manglene kom gjerne først til kjenne når det ble satt på musikk jeg kjenner.

    Det som nok fungerte best for meg var MBL, det låt oppløst og samtidig ikke pågående. Detaljert og god rominformasjon. En del rom var dessuten så overbefolket at jeg ikke orket, det blir for varmt, lite oksygen og stram kroppslukt.

    Det absolutte høydepunktet var alle gamle kjente.
    Vis vedlegget 1006411
    Veldig hyggelig å møte deg i går, André.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Gode tips, takker.

    Slik det nå står og med de komponentene som til daglig brukes så er ikke støy noe problem. Men kanskje Mijayajima-trafoen burde bært pakket i en slik skjermingsduk. Jensen-trafoen er pakket i kobber.

    Har ellers brukt det meste av dagen foran dette anlegget.

    74E11798-9515-4EF2-82A5-0FB721E162E1.jpeg


    Renset gjenger.

    37ECA9B2-9128-4727-91CF-888D7AA60ABC.jpeg


    Rakk en øl i sola før den gikk ned.

    A51B5FF1-FDDE-44AE-9899-C1B459060DE4.jpeg


    Nå: Miles Davis i vaskeren og på platetallerkenen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.288
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    som regel ikke noe problem å få klistret duken på innsiden av kabinettet, slik at den ikke synes
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Sendte du denne pickupen til Japan for service ? Har en som skulle ha vært sendt. Veit og har sett at den lille produsenten driver og reparerer! Ikke fått noe respons fra den norske importøren, da de ikke svarte på det jeg skulle gjøre.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Sendte du denne pickupen til Japan for service ? Har en som skulle ha vært sendt. Veit og har sett at den lille produsenten driver og reparerer! Ikke fått noe respons fra den norske importøren, da de ikke svarte på det jeg skulle gjøre.
    Den har vært hos Soundsmith i USA.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Skulle selvsagt koblet opp XV-1S, men siden den er «ny» så vil det kreve litt flid og innsats. På mange måter enklere å koble opp Mijayima Shilabe som etter sigende skal være litt slitt, men ikke utslitt, og som er nyrenset. Den skulle også på spa, men siden det skulle koste omtrent det samme som en ny pickup så ble det stoppet. Der forventningene er lave er potensialet desto større. SME V, den kan vi sette opp i blinde og da kan vi heller ta et par øl. Har tross alt kjørt Land Rover gjennom halve Østfold (middag og overnatting med fruen hos Dire Wolf fra i går til i dag. Storslagent!).

    Har ikke hatt Shilabe i SME V-D før. Hmm … Så langt sporer dette som det skal og låter aldeles glimrende. Hadde tenkt å sende den til Soundsmith dersom XV-1S holder mål (billigere enn originalt), men den må fremvise tegn til unoter før den får dra.

    Stemmen til Mark gjengis aldeles glimrende … En skikkelig rens har definitivt noe for seg (takk til Mala).

    CB4BE3ED-7EA2-41E0-83D5-44D22615F2DA.jpeg


    9A4981CD-EB28-4C4B-A86B-B09BF1D18E30.jpeg


    God start på påsken.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Som sagt så var jeg forberedt på at rensingen (hos Mala) ikke hadde løst alt av problemer jeg opplevde med Shilaben sist den stod oppkoblet. Den hadde tross alt tegn på slitasje. Men så langt, etter ei skive med Keith Jarret og ei skive med Dire Straits i går, så var jeg nesten litt satt ut. Har jeg noen gang høst Shilabe spille så godt før? Jeg har primært brukt den i Dynavector 507MKII og muligens også i Kuzma 4Point. Eller var det kombinasjonen med Music First og Luxman som gjorde forskjellen? Strengt tatt har den heller aldri stått på Bergmann heller. Eller er det det hele? Musikken ble levert med en bass som var langt mer fysisk, og samtidig strammere enn jeg har fått til med andre kombinasjoner i det siste. Mest fascinerende var et svakt strøk av varme i lyden uten tendens til at det låter lukket, tilgrodd eller tilbakelent. Jeg ble nesten litt satt ut av oppløsningen og attacket i kombinasjon med dette litt behagelig varme hintet. Dette var bare helt forbilledlig.

    Jeg var overbevist om at jeg nå primært skulle rote meg inn i jobbing med nettopp Shilabe. Det skal jeg ikke. Jeg skal spille flere plater, og så skal jeg heller å gi Hana Umami Blue en ny runde. Kan hende trenger Ikeda også å prøve seg med andre lekekamerater for å se om vi er i mål. Dette var inspirerende …
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Toppers påske dette.

    Hadde et par dager på Pellestova for å gå på ski og teste den nye restauranten Slakteriet (https://pellestova.no/slakteriet/). Virkelig noe av det beste jeg har vært på lenge. Hovedrestauranten er god. Dette er spektakulært. Var mett og bedugget da jeg tok kvelden. Lite tips: de serverer halv vinpakke (ikke til meg, fruen). Det er 75 prosent av mengden til halve prisen.

    DFC65B8B-430B-4129-9020-26F52FF08222.jpeg
    397F8A22-ACC2-47C3-9AD0-48B93E228AFE.jpeg

    5E58D593-327E-4BBD-904D-292DFEEA90AA.jpeg


    Været i går var storveis. Jeg føk avgårde med hofte av titan. Storslagent.


    F9F18609-69E5-4466-9F17-2528B09A4218.jpeg


    Gi blomster til de du er glad i. Tulipaner gleder i flere omganger.

    Har vært effektiv i dag:

    - Drukket store mengder kaffe
    - Gått over diverse småsår under bilen med Hammerite grunning.
    - Lagt manifoldene i Stripall
    - Montert XV-1S som er tilbake fra Soundsmith i DV507MKII
    - Koblet Ikeda 9TT opp via Gryphon The Head (ikke lyttet til)
    - Koblet Hana Umami Blue opp på Wavac (Ikke lyttet til)

    442E9C0B-00CB-4E60-807D-30BFF8E8EEDB.jpeg
    3EEB2729-900C-4C76-828A-6A59F45D1886.jpeg
    A65FD4A8-D093-4C3C-9157-B45909561228.jpeg
    0F3C29ED-92F9-4542-815D-8DAF64BC46AB.jpeg


    Kjører XV-1S gjennom Accuphase og etter ei side med Dire Straits så virker dette svært lovende.
    Da tenker jeg å snurre litt mer plater og ta meg et lite glass portvin.

    Er i godt driv nå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Aktiv og variert påske skjønner jeg😎.

    Her har det vært mer statisk med nedkapping av noen trær, med påfølgende kapping, kløyving og stabling i vedbod. Men, det blir tid til litt god mat og godt drikke på kveldstid, selvom man må stå for oppvartningen selv.

    Fortsatt god påske👍
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Aktiv og variert påske skjønner jeg😎.

    Her har det vært mer statisk med nedkapping av noen trær, med påfølgende kapping, kløyving og stabling i vedbod. Men, det blir tid til litt god mat og godt drikke på kveldstid, selvom man må stå for oppvartningen selv.

    Fortsatt god påske👍
    Har litt skogsrydding jeg skulle ha gjort jeg også. Hadde jeg bare vært litt flinkere til å bruke ryddesaga fortløpende så slapp jeg disse skippertakene …

    Har ellers tatt med en femlitersdunk med restlakk jeg fikk med til e-typen og fått den i mer hensiktsmessig emballasje: tre literspann, ei sprayflaske og en pensel. Fargehandelen på St.Hanshaugen ordner alt!

    B552FC38-3909-4B2C-93FC-0AFFA1E9DF9A.jpeg


    På bilfronten så går jeg over alt av gjenger. Vasker rent og retter opp.

    977B3960-CDB2-425C-8A98-C8FAEB9EEF63.jpeg

    Før.

    30CEB12C-4F60-41F6-B341-0ABC7E2ACD05.jpeg

    Etter.

    Har også mottatt nye strekkbolter.

    2B1C5EAE-9C35-44CE-8CDF-8F6D772538DD.jpeg

    (det er korrekt, de skal ikke være like).

    Heldigvis blir det litt tid til å kjøre bilene også. Starter sesongen med Land Rover og funderer stadig på hvor veien går videre.

    5A16F960-AB9E-4DEF-8C94-38C85C8EED6D.jpeg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.291
    Antall liker
    2.490
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Litt mer seriøst, er faktisk litt usikker på hvor nærmeste kjørefelt ligger i forhold til Oslo.
    Det var et i Svindal, men det ble avviklet når eieren døde.
    Det er et kjørefelt på Rudskogen, men det kan tenkes en må ha en form for lisens + medlemskap i en klubb.
    Det ligger et kjørefelt i Svarstad (lågendalen, litt nord av Larvik), og det er et kjørefelt noen km nordvest av Skien. Men hvem som driver de og hva slags regler det er for kjøring der, det vet jeg ikke.
    Vet at Jeep Club Norway pleier å ha et treff i Skien.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Litt mer seriøst, er faktisk litt usikker på hvor nærmeste kjørefelt ligger i forhold til Oslo.
    Det var et i Svindal, men det ble avviklet når eieren døde.
    Det er et kjørefelt på Rudskogen, men det kan tenkes en må ha en form for lisens + medlemskap i en klubb.
    Det ligger et kjørefelt i Svarstad (lågendalen, litt nord av Larvik), og det er et kjørefelt noen km nordvest av Skien. Men hvem som driver de og hva slags regler det er for kjøring der, det vet jeg ikke.
    Vet at Jeep Club Norway pleier å ha et treff i Skien.
    Takk for tips!
    Foreløpig har jeg ingen planer om terrengkjøring. Men jeg er selvsagt medlem av Land Rover-klubben, så vi får nå se. Land Roveren blir sannsynligvis mest til lokal og regional kjøring. Far til forrige eier kjørte den Portugal-Norge-Portugal en sommer. Da skulle jeg hatt god tid for å si det sånn.

    1EC0F3BF-304A-4C40-9C93-45E54BF85730.jpeg
    ABAA62B3-E563-4C12-909B-0A1D387C358E.jpeg


    Jeg har på lån en stepup fra Tona. Koblet den opp forleden, men den støyet der den da ble satt, så i går ble den midlertidig plassert på toppen av racket og brukt mellom Ikeda 9TT og Luxman EQ-500. Jada, det ble for mye nytt koblet opp i går, og det er for tidlig å mene noe presist, men dette spilte med stor kraft og massivt trøkk, det er hevet over tvil. Jeg var egentlig ikke så lysten på å rote med den Tonaen, det er nok her, men dette tror jeg kan bli moro. Wavac har en noe bløt og varm karakter, og den gir Ikeda godt med kropp og trøkk, dette, Tona og Luxman, ble nok strammere og mer eksplosivt, likevel klarte jeg ikke å fonne irriterende mangler det lille jeg lyttet i går. Får komme tilbake til dette.

    Jeg dro igjennom et par sider på Hana Umami Blue via Wavac også, helt korrekt, den fikk noe mer varme og kropp enn gjennom Fidelity Research og Luxman. Også dette litt tidlig å mene noe presist om, men det kler nok Hana relativt godt. Den låter godt Blue, men opplever kanskje ikke at den har tatt meg helt med storm foreløpig. Så får vi se.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Fantastisk vinyl "lab" du har på benken der (y)
    Takk, ja, den er fin. Og ikke minst morsom og lærerik.

    Vi hadde middagsgjester i går. Det ble spilt en del plater, og det slo meg igjen: Tona med Ikeda gjør mye rett!

    B34D42D8-B4F2-49C1-86E4-86F37E5F819A.jpeg


    Kjøpte forresten beltespray på Mekonomen (billig siden de legger ned butikkutsalg). Kanskje noe å gå over platespillerbeltene med for å holde dem unge og friske? Aldri har noen tatt seg bedre betalt for strikk enn innenfor hifi.

    Har ellers brukt dagen i garasjen.

    Siden toppen er relativt nyoverhalt så er dette kanskje ikke nedvendig. Men, med kaffe i koppen og Traveling Wilburys på anlegget så bestemte jeg meg for å ta ut alle ventiler, rense dem, gå over med pasta og sjekke at det var skikkelig anlegg hele veien. Jeg vet, jeg skulle gjort det før shimsing, og måling av klaring. Men nå får jeg anledning til å ta det engang til. Jeg ser på det som da nye regnearter skulle læres på skolen, det måtte repetisjon til for å få det til å sitte i hode og fingre.

    Og så har jeg twist til kaffen, så dette går fint.

    BCE62266-8D61-4240-801A-B9C066E8E928.jpeg
    4C715325-4018-4DDA-9279-10FDFD163BC7.jpeg


    Jeg hygger meg ordentlig med hobbyene om dagen.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    God påske, Fosse🐣
    Takk for interessante oppdateringer om alt mulig rart😊 Fine veteranbiler, fin hifi, god mat og vin i godt selskap. Blir glad av å lese og se bilder.
    Har fått nytt fjellet selv med mine kjære. Herlig
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn