HJELP!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Tenker jeg kunne starte med å se om det er choken det er noe feil med ettersom det er det letteste å bytte.

    Men så til lampetrikset: Forstår jeg riktig at jeg skal koble en pære i serie med en av de to fasene fra nettstikken inn mot primær til nett-trafoen? For det er i såfall en rimelig enkel oppgave.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Jeg ville kanskje målt spenninga på utgangen av den preen eller CD spillern som du hadde kobla på når dette skjedde. Mål mellom nett-jord og utgangens negative pol. Er det DC spenning der så kan jo det forklare litt...

    - Slarssen
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Slarssen skrev:
    Jeg ville kanskje målt spenninga på utgangen av den preen eller CD spillern som du hadde kobla på når dette skjedde. Mål mellom nett-jord og utgangens negative pol. Er det DC spenning der så kan jo det forklare litt...

    - Slarssen
    Kan alltids måle etter DC spenning som ikke skal være der. Men skal sies at resten av utstyret har blitt brukt på annen effekt siden det skjedde. Og ikke vært noen problemer der.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    shaunv skrev:
    Tenker jeg kunne starte med å se om det er choken det er noe feil med ettersom det er det letteste å bytte.

    Men så til lampetrikset: Forstår jeg riktig at jeg skal koble en pære i serie med en av de to fasene fra nettstikken inn mot primær til nett-trafoen? For det er i såfall en rimelig enkel oppgave.
    Det er riktig forstått, ja.

    Mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.976
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Delle skrev:
    shaunv skrev:
    Tenker jeg kunne starte med å se om det er choken det er noe feil med ettersom det er det letteste å bytte.

    Men så til lampetrikset: Forstår jeg riktig at jeg skal koble en pære i serie med en av de to fasene fra nettstikken inn mot primær til nett-trafoen? For det er i såfall en rimelig enkel oppgave.
    Det er riktig forstått, ja.

    Mvh
    Dette er veldig enkelt. Mulig du må eksperimentere litt med wattstyrke. For lav effekt kan føre til at det meste av nettspenningen ligger over lampa uansett.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har tenkt litt videre og har bestemt meg for å starte med å bytte nett-trafo fra den ene til den andre ettersom det mest sannsynlig er her feilen ligger. Men det hadde kanskje uansett vært en ide å bruke lampetrikset når jeg fyrer opp med den friske trafoen? Så kan jeg heller anta at forsterkeren er frisk og la den stå på noen timer med lama der, sånn i tilfelle noe skjer. Vil garantert ingenting ryke gitt at lampa er der for å stoppe strømmen for å si det sånn? Er det noe problem at jeg lar alle rør stå i, i såfall? Skal man gjennskape et problem, så bør vel nesten alt annet være slik de var da problemet oppstod.

    Edit: Og rørene tar vel ikke skade av for lav spenning akkurat?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.322
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har et ferdig "lampetriks" stående i verkstedet om du trenger ?
    du sier et par volt forskjell i glød....det er enormt mye i så fall!
    mvh
    Leif
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    LMC skrev:
    har et ferdig "lampetriks" stående i verkstedet om du trenger ?
    du sier et par volt forskjell i glød....det er enormt mye i så fall!
    mvh
    Leif
    Hvis det passer kommer jeg gjerne innom og låner etterpå hvis det passer?

    Har innsett i ettertid at jeg har tenkt og skrevet litt feil. Skulle være 2v forskjell i gitterspenning eller hva det nå heter? Gløden er på ca 2.8V på begge blokkene. ::) Hehe.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.976
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    shaunv skrev:
    LMC skrev:
    har et ferdig "lampetriks" stående i verkstedet om du trenger ?
    du sier et par volt forskjell i glød....det er enormt mye i så fall!
    mvh
    Leif
    Hvis det passer kommer jeg gjerne innom og låner etterpå hvis det passer?

    Har innsett i ettertid at jeg har tenkt og skrevet litt feil. Skulle være 2v forskjell i gitterspenning eller hva det nå heter? Gløden er på ca 2.8V på begge blokkene. ::) Hehe.
    Men det er da veldig lavt! 300B skal ha 5V.
    Hvis ikke "strømbegrenseren" reduserer nettspenningen til det halve da?
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Audiomix skrev:
    Men det er da veldig lavt! 300B skal ha 5V.
    Hvis ikke "strømbegrenseren" reduserer nettspenningen til det halve da?
    Er snakk om gløden til driveren. :) Ikke at jeg vet hva den skal være. Men er i alle fall samme på begge blokkene.

    Strømbegrenser?

    Jeg har tatt ut nett-trafoen nå. Det er kanskje lurt av meg å få lånt skikkelig utstyr til å teste trafoen ved å sette på en høyspenning i stedenfor å styre mer med selve blokkene?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.976
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kjenner du en elektrikker?
    De har vanligvis en slik Megger. Enten en gammel med sveiv eller en moderne elektronisk.
    IKKE bruk slikt på elektronikk. Litt brutal testing.
    På trafoer og annen "elektromekanikk" går det greit.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.851
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    glød til driver 2,8v ?

    har du målt mellom en og en av glødepinnene og jord ? skal vi gjette at du har 2,8 +2,8 = 5,6v til driverens glød.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    vega65 skrev:
    glød til driver 2,8v ?

    har du målt mellom en og en av glødepinnene og jord ? skal vi gjette at du har 2,8 +2,8 = 5,6v til driverens glød.
    Fikk melding av Lars Erik at jeg har målt på feil måte. ::) Skal visst være på 6,3V

    Jeg kjenner mange elektrikkere, men også noen elektroingeniører. Kunne visst få låne litt utstyr fra teknisk avdeling fra broren min sin jobb.

    Er det noen slags maxgrense for hvor mange volt man setter på en trafo med en megger for å holde seg på trygge siden? Jeg må jo tross alt gjøre den varm hvis jeg skal finne noe som jeg tror.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har fått låne megger til uka, så da blir det test av choke og nett-trafo.

    Men ettersom feilen ikke er der konstant tydeligvis så er jeg litt spent på om jeg finner noe...

    Lars nevnte at "Et overslag mot jord i choke vil gjøre at du får en kraftig strøm gjennom PSU

    og likeretterrøret. Men 6SH7 burde overleve en slik feil." 6SH7 får altså glød direkte fra nett-trafoen, vil ikke den da være veldig utsatt hvis det plutselig blir mye sterkere strøm igjennom den?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.976
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    shaunv skrev:
    Jeg har fått låne megger til uka, så da blir det test av choke og nett-trafo.

    Men ettersom feilen ikke er der konstant tydeligvis så er jeg litt spent på om jeg finner noe...

    Lars nevnte at "Et overslag mot jord i choke vil gjøre at du får en kraftig strøm gjennom PSU

    og likeretterrøret. Men 6SH7 burde overleve en slik feil." 6SH7 får altså glød direkte fra nett-trafoen, vil ikke den da være veldig utsatt hvis det plutselig blir mye sterkere strøm igjennom den?
    Når du "megger" med tilstrekkelig høy spenning, vil du provosere fram feil som er marginale. Det vil si slike som kan komme ved økt temperatur. Når temperaturen endrer seg, vil en del fysiske dimensjoner endre seg også. Noen ganger tilstrekkelig til at det slår over selv ved nominell spenningen.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Vil jeg først og fremst kunne se overslag mot jord i dette tilfellet, eller overslag mellom viklinger også?
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Nå vet ikke jeg hvor varm trafoen var da feilen oppsto, men en runde i stekeovnen på ca 50 grader i etpar timer før målingen gjennomføres kan gjøre susen.. ;)

    En tradisjonell megger måler kun overslag mot jord eller mellom forskjellige viklinger, altså ikke internt i en vikling.

    Mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.976
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du skal finne ut om det er overslag mellom 2 viklinger ved siden av hverandre eller på hverandre (mellom to turn), tror jeg du må måle induktansen. Da må du nesten vite hva den skal være i ok tilstand først.
    Men en kortslutning vil trolig redusere induktansen til 1/1000 av hva den skal være. mH kontra H f.eks.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Delle skrev:
    Nå vet ikke jeg hvor varm trafoen var da feilen oppsto, men en runde i stekeovnen på ca 50 grader i etpar timer før målingen gjennomføres kan gjøre susen.. ;)

    En tradisjonell megger måler kun overslag mot jord eller mellom forskjellige viklinger, altså ikke internt i en vikling.

    Mvh
    Vel, nå har ikke jeg målt temperaturen akkurat, men man brenner seg ikke. ;) Høres liksom litt voldsomt ut å putte elektronikk inn i stekeovnen. :p

    Får vel nesten måle etter overslag mellom jord og viklinger og se om det er noe galt der før jeg konsentrerer meg om det andre.

    Audiomix skrev:
    Hvis du skal finne ut om det er overslag mellom 2 viklinger ved siden av hverandre eller på hverandre (mellom to turn), tror jeg du må måle induktansen. Da må du nesten vite hva den skal være i ok tilstand først.
    Men en kortslutning vil trolig redusere induktansen til 1/1000 av hva den skal være. mH kontra H f.eks.
    Med andre ord må jeg steke den i ovnen, så måle induktans med et apparat som tillater det?
    Jeg har alltids den friske trafoen å måle mot i såfall. Men fremdeles tungvindt. Men jeg trenger kanskje ikke lodde av den friske trafoen for å måle induktans?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.976
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du har en Megger, tror jeg den vil finne ut om du har et overslag (eller nesten-overslag) uten at du behøver å steke trafoen først. Mål først ved romtemperatur.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Will do! Nå tar jeg meg fri fra dette til jeg faktisk har fått låne meggeren. Den er fra en litt større bedrift, så den må være ledig først rett og slett.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Jeg er selvsagt enig i at det greit å måle i romtemperatur først. Men hvis alt da synes ok, så ville jeg varmet opp trafoen til omtrent den temperaturen den hadde da feilen/problemene oppsto, og så måle påny.

    Du kan risikere at feilen unndrar seg målerens oppmerksomhet ved feil temperatur. Hvor sannsynlig det er tør jeg ikke gi meg ut på, men tatt i betraktning det arbeidet du legger i dette, er det en forholdsvis liten ekstrajobb.

    Du behøver ikke bekymre deg deg for at dette er "for voldsomt". Trafoen tåler denne tempen uten problemer. Men det er nok greit at den varmes alene, ikke sammen med resten av apparatet.

    Uansett: Lykke til.

    Mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.976
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Alle trafoer tåler 80C. Mange tåler 105C.
    Vær obs på at temperaturen i en stekeovn uten belastning (bakverk, steik, etc.) varierer voldsomt.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Stekeovnen er heldigvis rimelig moderne og pålitelig. Kan fest det innebygde steketermometeret inntil trafo chassis med varsling om når den når 80grader.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    shaunv skrev:
    Stekeovnen er heldigvis rimelig moderne og pålitelig. Kan fest det innebygde steketermometeret inntil trafo chassis med varsling om når den når 80grader.
    Hvis du ikke svidde fingrene på den trafoen kan du nok trygt skru ned til Max 50 grader.

    Når trafoens tilstand er avklart, kan du jo utnytte restvarmen til å steke et brett boller....

    OT: Spøkefuglene Hugin og Munin i avisen Vårt Land fortalte for en tid siden en historie om noen norske bibelskoleelever i Danmark som innviterte sine internatnaboer på "bollefest". Det vakte en viss forskrekkelse. ;D

    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Tenker jeg tar og måler uten varme først jeg. ;)

    Litt OT er lov!:D Spurte de om "skal vi bolle?" ::)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.976
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    shaunv skrev:
    Tenker jeg tar og måler uten varme først jeg. ;)

    Litt OT er lov!:D Spurte de om "skal vi bolle?" ::)
    Godt at "elektronikk språket" er langt mer likt internasjonalt.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg fått låne Megger, FLUKE scopemeter med strømprobe og en tonegenerator.

    Tanken var å starte å måle nett-trafo og choke med Meggeren. Og så et lite spørsmål. Stemmer det at den ene jordingskabelen som kommer ut ved primærsiden på nett-trafoen er jordingen for hele nett-trafoen?

    Ut fra trafoen på sekundærsiden går det ut to hvite kabler jeg ikke vet hva egentlig gjør fornoe. I motsetning til alle de andre par med kabler har disse altså ingen kontakt ned hverandre. Den ene er til Centertap, og hva vil egentlig det si? Den andre er koblet til på motsatt side av det "koblingsbrettet". Og står på skjemaet jeg postet tidligere i tråden som en Rød/gul kabel fra nett-trafoen.(selv om den er hvit ::) )

    Og så til måling av shoken. Sålenge jeg har kobler fra de to kablene ut fra choken, er det egentlig nødvendig å skru choke av chassis før jeg bruker meggeren? Da med tanken på at jeg måler mot jord.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Bump.

    Etter nærmere undersøkelse så har jeg begynt å fundere på om det rett og slett kan ha oppstått kontakt mellom pinne 8 på 6sh7, og jord via selve festemetallet til sokkelen da det kun er et par mm klaring mellom ene beinet til 100ohm motstanden mellom pinne 8 og 6 og sokkelmetallet. Men kan dette i såfall forklare hvorfor resten har blitt som det har blitt? 180V rett i jord altså.

    Det har jo fungert før i tiden riktignok. Men da jeg loddet på interstagen sist kan det jo tenkes at den har bevegd seg bittelitt, og at det har vært nok til å gi utslag når ting blir varmt nok.
     

    Vedlegg

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Er jo lov å håpe det. Vet ikke hvor klaring som skal til for at ikke 180V skal klare å "hoppe" over jeg???

    Jeg målte med megger på både choke og nett-trafo, og fant i alle fall ingen isolasjonsproblemer der. Har ikke puttet den i stekeovnen enda riktignok, og gjør nok det for sikkerhetsskyld før jeg fester den igjen. :p

    Men ja, jeg håper noen eksperter her kan svare meg på om 180v rett i jord kan gjøre at den mostanden ryker etc som nevnt tidligere.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Da har jeg megget med både kald og varm trafo. Isolasjonen mellom viklingene er nok ialle fall i orden.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    shaunv skrev:
    Da har jeg megget med både kald og varm trafo. Isolasjonen mellom viklingene er nok ialle fall i orden.
    Dette høres jo lovende ut.

    Hvis 180 V har slått over til jord i dette punktet vil du kunne se spor etter det, skulle jeg tro. Hvorvidt det i såfall kan svi av den motstanden er jeg jammen ikke helt sikker på så seint en lørdagskveld. Vil ikke utelukke det nei.

    Studèr punket du mistenker under lupe i godt lys; tipper du vil se spor etter en eventuell gnist.

    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Skal se om ikke jeg får sett litt nøye etter. Eneste som er litt dumt er at på det punktet på beinet som det evt gikk strøm fra ha fått litt loddesøl på seg fra jeg loddet av kabelen som satt rett ovenfor. ::) Setter en slik gnisk merke på bare fem sekunder egentlig i såfall?
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    shaunv skrev:
    Setter en slik gnisk merke på bare fem sekunder egentlig i såfall?
    Det kan den gjøre, og den vil kunne sette merke i aluminiuschassiet også. Men jeg er usikker på dette, det er høy nok spenning men den indre motstanden i poweret er så høy her at strømmen uansett ikke vi kunne bli særlig stor. (Max ca. 20 mA)

    Kall opp Spania.. ;D

    Mvh
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Det er viktig at trafo hviler i 15 minutter før servering.. Server med Aquavit og asparges.. :)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Da var omsider hele blokken hel-loddet igjen! Frister å teste den for å se om det rett og slett kan ha vært den feilen. Nå er det i alle fall GOD klaring og ikke en mm mellomrom.

    Får vel måle litt spenninger og se at ting måler som det skal.
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Kjør på Jon-Vegard.. Sett på Rammstein på full faen og se hva som skjer... :)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Hmm, litt lei av å brenne motstander og rør. ::) Men på den andre siden er tid penger, så om det fungerer så er jo mye tid spart..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn