HJELP!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Tenkte jeg kunne starte med noen sitater fra egen tråd:

    "Og så til dagens historie. Det hele var i grunn ganske så artig. Jeg hadde besøk av bassisten Joeri Hommerson http://www.joerihommerson.com/ og han viste meg sin nyeste plate. Dvs han ville høres den på anlegget mitt. Og det ble sagt ting som om "see if it will break your sterero[...]explosive music" etc. Noe jeg syntes var artig da det faktisk begynte å ryke. Tok meg vel sikkert ikke fem sekunder engang å skru av blokken fra etter lyden stoppet, så forhåpentligvis har ikke mer enn motstanden og likeretterrøret tatt kvelden. Jeg vil anbefale en tur innom nettsiden forresten. Definitivt musikk for dere som liker bassister ala Marcus Miller, Mark King etc."

    "Jeg spilte jo relativt høyt, men det gjør jeg jo hele tiden så skulle ikke være noe annerledes nå"

    "Gikk fra fin musikk, til helt stille og røyk på et blunk. Mer dramatisk var det ikke. Og et likerettrør som lyste opp som en pære da såklart. "

    "Jeg har sålangt målt over alle motstander i blokken, og det er kun en 100ohms motstand som er svidd. Alle de andre målte som de skulle. I tillegg så røk både likeretterrøret og inngangsrøret. Dvs de har løse gjenstander inni seg nå... Med 300B røra er det i alle fall ingenting åpenbart som har skjedd. Jeg skrudde jo av såpass fort at det kan jo ha gått bra vil jeg tro. I tillegg har jeg skjekket at ingen kondiser har kortsluttet."

    Jeg byttet motstanden, puttet i rørene fra den fungerende monoblokken og lot den spille på lavt nivå i mono et par timer, og antok da at den var frisk! Så når jeg mottok nye rør så var det på tide å spille igjen. Jeg lov for sikkerthetsskyld la de gamle rørene stå i den monoblokken som røk, og puttet nye rør i den andre. Først spilte jeg på middels nivå i en tre kvarter ca. Og så skrudde jeg opp volumet til mer middels høyt. Det spilte bra i ca et kvarter, men så skjedde AKKURAT det samme som sist! :( Riktignok røk jo bare noen gamle rør, så føltes ikke ut som et stort tap, men noe er jo tydeligvis ikke som det skal. Jeg er i det hele tatt glad at det ikke det er noe galt med hverken utgangs eller interstage trafoene. For før det røk så spilte det faktisk veldig pent!

    Så til spørsmålet, hva kan være galt? Jeg har lagt ut skjema så hadde vært greit med litt innspill. Den motstanden som røk er markert med rødt. Det som slår meg er at kan det være 6sh7 røret rett og slett har fått for høy glødespenning eller noe sånt? Jeg er på ingen måte kyndig, så tar imot alle innspill. Både på hva jeg kan prøve å sjekke ut, og hva jeg eventuelt må gjøre. Har slått meg at jeg kanskje bør bytte motstanden igjen. Selv om det ikke var så synlig som sist kom det røykt denne gangen også. Men denne gangen var jeg enda raskere til å slå av, så ingen løse deler i likeretteren i alle fall. Vil det være dumt av meg å putte i de nye rørene og skru på for så å kunne måle spenninger? Den virket tross alt til å holde sålenge jeg ikke spiller på høyt nivå. Men ville være dumt å ødelegge helt nye rør.

    Det er verdt å merke seg at sikringen ikke gikk i noen av tilfellene.

    Tar imot all hjelp med stor takk! Fra dere på upgrade som har bygget blokken også. :)

    Jon-Vegard
     

    Vedlegg

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Den 100 Ohms motstanden som brenner er koplet mellom jord og chassis-jord. Ergo må der oppstå en forhøyet spenning mellom disse punktene.
    Hvilke komponenter kan føre til dette?

    Overslag i nett-trafo? Eller i en av utgangstrafoene?

    Mvh, (og på tynn is..)


    Edit: Tipper du får mer kvalifisert assistanse på Tech-hjørnet
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Takker for svar. Og nei, ikke aner jeg. Så får vel vente på noen flere svar her. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vanskelig å komme på noe smart i 29.5 pluss, men jeg ville byttet den svidde motstanden og likeretter røret.
    Sitt klar med OFF switchen hvis noe dramatisk skjer ved oppstart.
    De to komponentene jeg nevner er enkle å bytte. Hvis det er overslag i en trafo (ikke veldig vanlig), blir det straks mer plunder.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Ettersom jeg alt har byttet motstand og rør etter det ble stille første gang, og det samme skjedde en gang til antar jeg tross alt at noe må være galt og at det ikke er noe poeng i å svi av enda mer. ::)

    Hva for noe dramatisk skulle skje ved oppstart i såfall? Skjedde ikke noe dramatisk da jeg startet den opp etter at jeg "fikset" den sist gang. :-\ Hva vil egentlig overslag i trafo si?
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Som Audiomix sier er trafo-overslag ikke hverdagskost.

    Et overslag er en kortslutning, periodisk eller permanent, enten mellom to separate viklinger eller internt i en vikling.

    Det kan føre til en plutselig økning av en spennig ut fra trafoen.

    Hvis det er det som er problemet her vil det etter alle solemerker være snakk om et overslag av den periodiske typen.
    En utløsende faktor kan da være temperaturen: Når trafoen varmes opp utløses ørsmå mekaniske bevegelser som så kan forårsake/trigge overslaget.

    Men husk at dette foreløpig er rimelig spekulativt, og trafoene er gjerne blandt de dyreste delene så alt annet bør være prøvd først.

    Kanskje produsenten kan bidra med noen konstruktive forslag utfra erfaring med den aktuelle modellen?

    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Vil det i såfall si trafo-overslag i mains-trafoen? Ettersom det er den som forer 6sh7 røret med strøm, og at den tross alt ryker.

    Begge gangene har det som sagt skjedd når jeg har spilt ganske så høyt, så det du sier om varme virker i alle fall logisk.

    En hovedtrafo kan jeg overleve, men ikke en interstage eller utgangstrafo. :-X

    Vet ikke om audionotekits driver med sånn hjelp. Må kanskje gjennom upgrade audio?
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Merk at mine betrakninger her er av ren generell karakter: Jeg kjenner ikke det aktuelle apparatet.

    Hvem som kan tenkes å sitte på erfaring de er villig til dele om apparatet vet jeg ikke, men selger er vel naturlig å prøve først.

    Ellers er det sikkert lurt å ha litt is i magen og vente på innspill fra mer kvalifisert hold enn undertegnede. Den lista ligger ikke veldig høyt, for å si det ytterst forsiktig.. ;D

    Lykke til.

    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Finnes neppe noen helt tilsvarende apparater, men på generelt basis bør jo noen kunne svare ja.

    Jeg har heldigvis litt is i magen, men kan ikke låne forsterker i evig tid heller. :p Får vel se om ikke noen flere kyndige titter innom tråden. Blir dumt å plage audiomix som er i varmere strøk. 8)

    Men takker for hjelpen!

    J-V
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er 6sh7 std røret ellelr var det noe annet tidligere
    vet dere liker å leke med ekvivalenter men vet at feks 6sn7 i ulike typer har b+ fra 250-450 volt
    lyder det kjent?
    mvh
    Leif
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    LMC skrev:
    er 6sh7 std røret ellelr var det noe annet tidligere
    vet dere liker å leke med ekvivalenter men vet at feks 6sn7 i ulike typer har b+ fra 250-450 volt
    lyder det kjent?
    mvh
    Leif
    Samme rørtype som står i originalskjemaet i alle fall. Er vel ingen standard for likeretteren.

    J-V
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    shaunv skrev:
    Blir dumt å plage audiomix som er i varmere strøk. 8)

    Men takker for hjelpen!

    J-V
    Bare plag meg :)
    Svette kan en dusje bort vet du.
    Har du forsøk å koble bort belastningen fra B+?
    Både den på 450V og den på 180V.
    Hvis det da ikke skjer noe dramatisk, ligger feilen et sted i forsterkeren.
    Da er nett trafoen frifunnet :)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Audiomix skrev:
    Bare plag meg :)
    Svette kan en dusje bort vet du.
    Har du forsøk å koble bort belastningen fra B+?
    Både den på 450V og den på 180V.
    Hvis det da ikke skjer noe dramatisk, ligger feilen et sted i forsterkeren.
    Da er nett trafoen frifunnet :)
    Så du mener jeg kan koble av strømmen inn på både utgangs og interstage trafo, putte i rør og fyre opp for å se om "noe" skjer?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    shaunv skrev:
    Audiomix skrev:
    Bare plag meg :)
    Svette kan en dusje bort vet du.
    Har du forsøk å koble bort belastningen fra B+?
    Både den på 450V og den på 180V.
    Hvis det da ikke skjer noe dramatisk, ligger feilen et sted i forsterkeren.
    Da er nett trafoen frifunnet :)
    Så du mener jeg kan koble av strømmen inn på både utgangs og interstage trafo, putte i rør og fyre opp for å se om "noe" skjer?
    Ja. Med et lite forbehold:
    Følg med og se etter at spenningen over kondensatorene i filteret for høyspenning ikke går over "merkespenningen" uten belastning.
    Jeg har sett at det kan forekomme overslag i choken også. Da blir spenningen kortsluttet til jord og likeretter røret kan si takk for seg på kort tid.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Audiomix skrev:
    shaunv skrev:
    Audiomix skrev:
    Bare plag meg :)
    Svette kan en dusje bort vet du.
    Har du forsøk å koble bort belastningen fra B+?
    Både den på 450V og den på 180V.
    Hvis det da ikke skjer noe dramatisk, ligger feilen et sted i forsterkeren.
    Da er nett trafoen frifunnet :)
    Så du mener jeg kan koble av strømmen inn på både utgangs og interstage trafo, putte i rør og fyre opp for å se om "noe" skjer?
    Ja. Med et lite forbehold:
    Følg med og se etter at spenningen over kondensatorene i filteret for høyspenning ikke går over "merkespenningen" uten belastning.
    Jeg har sett at det kan forekomme overslag i choken også. Da blir spenningen kortsluttet til jord og likeretter røret kan si takk for seg på kort tid.
    sist gang røk likeretterrøret i løpet av fem sekunder!

    Så du sier jeg skal måle spenning over de glattings kondensatorene som stikker opp av kabinettet og se at det ikke går over de 5 eller 600 voltene de er laget for?
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    shaunv skrev:
    Sist gang røk likeretterrøret i løpet av fem sekunder!

    Så du sier jeg skal måle spenning over de glattings kondensatorene som stikker opp av kabinettet og se at det ikke går over de 5 eller 600 voltene de er laget for?
    OK, da har jeg misforstått litt her; oppfatta det slik at likeretterrøret flagga ut når apparatet ble godt oppvarma.

    Sjekk også for overslag i elektrolyttene som sitter seriekoplet før choken. Her kan overslag forekomme gjennom plastkappa og til chassis.

    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Delle skrev:
    shaunv skrev:
    Sist gang røk likeretterrøret i løpet av fem sekunder!

    Så du sier jeg skal måle spenning over de glattings kondensatorene som stikker opp av kabinettet og se at det ikke går over de 5 eller 600 voltene de er laget for?
    OK, da har jeg misforstått litt her; oppfatta det slik at likeretterrøret flagga ut når apparatet ble godt oppvarma.

    Sjekk også for overslag i elektrolyttene som sitter seriekoplet før choken. Her kan overslag forekomme gjennom plastkappa og til chassis.

    Mvh
    Jeg var kanskje litt uklar. Det var først etter det begynte å ryke fra motstanden at likeretterrøret lyste opp som en lampe. Og akkurat selve delen fra den fikk for høy spenning til den røk tok kort tid. Tror mao det at likeretterrøret fikk for høy spenning er som et resultat av at motstanden brenner og driverrøret som ryker.

    Hvordan kan jeg egentlig sjekke om det kommer overslag til kabinettet med mindre jeg fysisk kan se det? ???
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er forrige eier av desse monoblokkene.
    Anbefalte shaunv å starte en tråd her siden jeg ikke føllte jeg hadde noen mer tips å komme med,og tipsene var ikke så mange i utgangspunktet heller ;)
    Har veldig lite erfaring med feilsøking,og elektronikk kunnskapen min er stort sett begrenset til at jeg har klart å bygge noen AN kits uten oppstartsproblemer og uten feil i ettertid,mens her inne vet jeg er mange med enorm kunnskap på området :)

    Selv har jeg anbefalt at det bør måles over blokkene for å se om den har de rette spenningene,men som sagt det er mulig det finnes bedre ting å sjekke først ?

    LMC,blokkene er konstruert med tanke på 6SH7 røret som Andy Grove liker godt og har brukt i en del jobber han har gjort for andre.Røret har ca 180-190Vdc på anoden i denne kretsen.

    Kan man for eksempel sette i kun likeretter-rør og fyre igang for så å ta noen målinger ? Eller om det er andre ting man kan og bør sjekke først siden der tydeligvis er noe annet enn 100ohms motstanden og 6SH7 røret som utløser feilen?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    De to 47uF kondensatorene før choken ? sjekket og i orden ?
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Jeg spoler litt bakover her:

    Den 100-ohms motstanden brenner åpenbart fordi den utsettes for overspenning. Akkurat det synes opplagt.
    Og den er koplet mellom jord og chassis-jord.

    I skjemaet er det , såvidt jeg kan se, ikke vist noen andre komponenter som er koplet til chassisjord. ( bortsett fra den 1 nF kondensatoren.) Er dette riktig?

    Hvis andre komponenter er koplet til chassis uten at det er vist i skjema, kunne det være nyttig å vite som grunnlag for videre funderinger..

    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    vega65 skrev:
    De to 47uF kondensatorene før choken ? sjekket og i orden ?
    Hvordan sjekker jeg om lyttene fungerer uten et oscilloskop? Og enda mindre, uten strømmen på. Hadde vært greit om jeg fikk svar på om jeg kan putte inn likeretter og nymotstand, og så skru på for å måle. Uten å måtte slenge inn de andre rørene.
    Delle skrev:
    Jeg spoler litt bakover her:

    Den 100-ohms motstanden brenner åpenbart fordi den utsettes for overspenning. Akkurat det synes opplagt.
    Og den er koplet mellom jord og chassis-jord.

    I skjemaet er det , såvidt jeg kan se, ikke vist noen andre komponenter som er koplet til chassisjord. ( bortsett fra den 1 nF kondensatoren.) Er dette riktig?

    Hvis andre komponenter er koplet til chassis uten at det er vist i skjema, kunne det være nyttig å vite som grunnlag for videre funderinger..

    Mvh
    Det første er rimelig åpenbart ja.

    Hovedtrafoen er også koblet til jord på samme sted som motstanden. Og enda en ting mener jeg å huske.

    J-V
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Hvordan sjekker jeg om lyttene fungerer uten et oscilloskop? Og enda mindre, uten strømmen på. Hadde vært greit om jeg fikk svar på om jeg kan putte inn likeretter og nymotstand, og så skru på for å måle. Uten å måtte slenge inn de andre rørene"


    Hvis lyttene er blåst er de vel bare en "ledning".

    Hvis de er i orden kan du sikkert fyre opp uten signalrørene.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    vega65 skrev:
    "Hvordan sjekker jeg om lyttene fungerer uten et oscilloskop? Og enda mindre, uten strømmen på. Hadde vært greit om jeg fikk svar på om jeg kan putte inn likeretter og nymotstand, og så skru på for å måle. Uten å måtte slenge inn de andre rørene"


    Hvis lyttene er blåst er de vel bare en "ledning".

    Hvis de er i orden kan du sikkert fyre opp uten signalrørene.
    Jeg har sett at lyttene ikke er kortsluttet. Men er kanskje litt annerledes om man blåser en elektrolyttkondensator, enn om det hadde vært f.eks en filmkondensator?

    Vet ikke om jeg føler meg trygg nok på "sikkert" Hehe.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    film eller el lytt blir ett fett.Har du et meter som kan måle kontinuitet ?
    Lett å sjekke om kondisene er blitt ødelagt = en ledning.
    du må jo nesten inn med et rør og på med spenning for å komme videre. kanskje lurt å bunkre noen kjipe rør til "death row " ? ;D
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    vega65 skrev:
    film eller el lytt blir ett fett.Har du et meter som kan måle kontinuitet ?
    Lett å sjekke om kondisene er blitt ødelagt = en ledning.
    du må jo nesten inn med et rør og på med spenning for å komme videre. kanskje lurt å bunkre noen kjipe rør til "death row " ? ;D
    Måle kontinuitet? Som i å måle om det er kontakt?

    Har målt over alle kondisene, og der var det ingen kontakt(ledning) for å si det sånn. Jeg har jo dessuten spilt musikk noen timer før den røk på nytt. Og da spilte den såpass pent at jeg vil gjette på at alle kondisene gjorde jobben sin.

    Jeg har nok ingen kjipe rør å putte inn, men hvis noen har kjipe 5u4g eller 6sh7 liggende som man har lyst til ågi bort er det bare å rope ut! Tror faktsik likeretteren overlevde forrige gang. Dvs: ingen løse deler som første gang det skjedde.

    Sitter og funderer litt sånn på rekkefølgen ting skjer.
    1. lyden forsvinner.
    2. det ryker.
    3. likeretteren gløder mer og mer.
    Alt på ca 5-10sekunder.

    Altså hovedtrafoen forsyner 6sh7 med glødespenning. Og jeg vil tro lyden forsvinner akkurat når det røret har fått nok og ryker pga for høy spenning. Kan det tenkes at trafoen på samme tid forsyner likeretteren med for mye strøm også.(bare at den tåler litt mer), og da gradvis gir for mye strøm inn i kretsen slik at 100ohms motstanden sier takk for seg. Og alt dette skjer når forsterkeren har stått på og spilt høyt en stund. I mine øre høres det mest ut som at hovedtrafoen ikke virker som den skal. Gir for mye spenning når den blir varm. Og dette kunne altså komme av overslag som oppstår når den blir varm nok. Virker dette logisk?

    Er det galt av meg å putte i likeretteren, bytte motstanden og så skru på forsterkeren uten at noen andre rør står i? Da tenkte jeg å måle spenningene til b+.

    Det var en som mente jeg kunne se om det var noe forskjell på motstanden på viklingene på den kanskje defekte trafoen og den som er frisk. Noe i det? Men hvis det er overslag som kun oppstår når den blir varm forventer jeg ikke akkurat at de skal måle forskjellig.

    J-V
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan du koble fra og isolere b+ til driverrør og 300B ...fyre opp og se om gløden oppfører seg som den skal?
    du må prøve å få isolert problemområdet
    mvh
    Leif
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En litt annen måte å komme videre på:
    Lag deg en "strømbegrenser" i form av f.eks. 25W eller 40W / 230V glødelampe. La den sitte i serie med nettdelen (trafoens primær) og se hva som skjer. Ta ut alle rør unntatt likeretterrøret. Hvs testlampa lyser opp mot full styrke, er det en alvorlig feil et sted. Hvis den lyser svakt, kan du lettere måle deg fram til feilen uten at noe "tar av". Du bør ha muligheten til å prøve med forskjellige wattstyrker på lampa.
    Hvis du er så heldig å ha en Variac, kan du glemme alt det "tullet" over. Start med 50V og øk spenningen sakte til du kan se eller måle noe unormalt.
    Feilen kan være slik at den ikke oppstrer før over en viss spenning. Da kan det være vanskelig å måle seg fram med et DMM.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    shaunv skrev:
    Delle skrev:
    Jeg spoler litt bakover her:

    Den 100-ohms motstanden brenner åpenbart fordi den utsettes for overspenning. Akkurat det synes opplagt.
    Og den er koplet mellom jord og chassis-jord.

    I skjemaet er det , såvidt jeg kan se, ikke vist noen andre komponenter som er koplet til chassisjord. ( bortsett fra den 1 nF kondensatoren.) Er dette riktig?

    Hvis andre komponenter er koplet til chassis uten at det er vist i skjema, kunne det være nyttig å vite som grunnlag for videre funderinger..

    Mvh
    Det første er rimelig åpenbart ja.

    Hovedtrafoen er også koblet til jord på samme sted som motstanden. Og enda en ting mener jeg å huske.

    J-V
    Hvilken ting er dette?

    En annen ting: Har du innspisert rørsoklene nøye med tanke på periodisk overslag?

    Ellers støtter jeg Audiomix sin "strømbrems" vha. en glødelampe i serie med primæren. Den kan brukes til mye morosam feilsøking.

    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Oppdatering:

    Først sjekket jeg alle lyttene. Dvs koblet fra på minus og sjekket at de ladet seg. Så byttet jeg motstanden og sjekket at kondisen i parallell målte riktig. Så slengte jeg inn røret jeg ikke var sikker på om fungerte og byttet fra 2A til 1,25A sikring. Røret fungerte!

    Jeg koblet noen gamle høytalere på utgangen, slang i de andre rørene og har nå tatt målinger inni ampen. Har også tatt målinger av de friske blokken til sammenligning. Og utifra resultatene kan jo alt se riktig ut... :

    (gåen blokk/frisk blokk): B+ mot interstage: 173/179. B+ mot utgangstrafo: 423/429. Pin 8 likeretter: 440/444. Glød 6sh7: 50/53. Pin8 6sh7: 165/170. 300B (ryddet litt her) 420/424 67/72 (gåen)/71(frisk.glemte å skrive ned for den andre her) VDC.

    Så med andre ord virker alt normalt når de bare står på tomgang. men som vi vet oppstod feilen under høyspilling i begge tilfeller! Er det bare meg eller lukter det at hovedtrafoen kødder når den blir varm?

    Vil i alle fall friskmelde andre komponenter. Nå hadde jeg riktignok ikke utstyr til å måle om lyttene i strømforsyningen lader akkurat riktig verdi, men det kan vi vel annta...

    Så, hva gjør jeg nå?

    Jeg har sett at det ikke er noe rart med soklene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    koble fra og isoler b+ for SVARTE !
    fyr opp glød med rør i og sjekk
    kan det være såå vanskelig?
    mvh
    Leif
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    LMC skrev:
    koble fra og isoler b+ for SVARTE !
    fyr opp glød med rør i og sjekk
    kan det være såå vanskelig?
    mvh
    Leif
    Mulig jeg er litt treg, men hvorfor må jeg lodde av b+ til 6sh7 for å målte glødespenningen når jeg får målt glødespenningen uten å koble fra b+? I innlegget skrevet ovenfor har jeg som sagt sammenlignet alle viktige spenninger i begge blokkene, og ikke funnet noen store avvik. Rett meg hvis jeg er helt på jordet, for jeg kan jo tross alt ikke så mye forløpig! ;)

    LMC skrev:
    kan du koble fra og isolere b+ til driverrør og 300B ...fyre opp og se om gløden oppfører seg som den skal?
    du må prøve å få isolert problemområdet
    mvh
    Leif
    Akkurat 300b får glødespenning fra et separat kort i forsterkeren som ikke bruker rørlikeretting.


    At gløden oppfører seg som den skal antar jeg betyr at den ligger stabil på et tall? Noe den altså gjør. Bare et par volt annerledes enn i den andre blokken.


    Kan godt hende jeg stiller dumme spørsmål, men jeg er da her for å lære! :)
    J-V
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    shaunv skrev:
    Er det bare meg eller lukter det at hovedtrafoen kødder når den blir varm?

    Vil i alle fall friskmelde andre komponenter. Nå hadde jeg riktignok ikke utstyr til å måle om lyttene i strømforsyningen lader akkurat riktig verdi, men det kan vi vel annta...

    Så, hva gjør jeg nå?
    Til spørsmål 1: Jeg har mistenkt nett-trafoen hele tiden. (At sikringen ikke går kan tale imot..) Men jeg ville gjerne hatt litt mere opplysninger om hvilke andre deler som er koplet til chassis-jord. Nett-trafoen er skrudd fast til chassis, så et overslag i denne kan forårsake det problemet du sliter med, såvidt jeg kan skjønne.

    Og husk: Sålenge de andre trafoene også er skrudd til chassis, kan de ikke strykes fra lista over mistenkte. Beskrivelsen din av rekkefølgen ting skjer i, der du sier at lyden forsvinner først, før det ryker og gløder mer fra likeretterrøret, kan heller ikke utelukke disse.

    Jeg ville også sjekket om noen av motstandene mellom koplingsplintene ligger inntil hverandre eller til chassis på en måte som kan gi overslag. ( På det ene bildet kan det se ut til at den på 330k ligger faretruende nær en av de to på 220k.)

    Til spørsmål 2: Ta helg. ;D Sjekk prisen på nett-trafoen. Bytt rundt på trafoen fra den andre blokka. Kanskje kombinert med "lampe i serie-trixet" beskrevet tidligere. Det kommer vel også litt an på hvordan du vurderer forholdet mellom kostnader og tidsbruk.

    Generelt må sies at denne type feil, altså periodisk og temperaturavhengige, er utfordrende. Det medfører blandt annet at de målingene du har gjort av andre komponenter, der du friskmelder disse, ikke nødvendigvis er riktige.. :(

    God helg.

    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    At sikringen ikke går kan forklares med at den har dobbel verdi av den verdien LMC sa burde vært max. Har byttet til en mindre en nå. Dvs fra 2A til 1,25A.

    At all trafoer er skrudd rett i chassis forklarer jo hvorfor det er chassisground i forsterkeren. Til chassis jord så er det koblet jord fra nettstikk, fra netttrafo og via den 100ohms motstanden.

    Den motstanden du synes ligger nærme har over en cm luftklaring selv om det kanskje ikke ser sånn ut.

    Skal det egentlig mye til å gi overslag til et lakkert chassis? Skulle vel helst ønske at sølvtrafoene kunne friskmeldes. ::) Hehe. Bare tenker siden de tross alt ikke leverer glød til det som ryker. Mulig jeg er helt på jordet? Men at de evt kan være med å bidra til en eventuell jordfeil som skaper en sterk spenning igjennom det hele kan jeg vel være med på.

    Er jo helgen jeg har tid til å tenke på dette!;)

    Å bytte på trafoer er ikke bare bare. Det er mange kabler! Hehe.

    Får vel kanskje undersøke pris på netttrafo. Broren min som er elingeniør mente også at det virket som det mest mulige årsaken. Men han visste jo ikke selvfølgelig. Han har derimot sagt jeg kan få låne et oscilloskop til uken. Og der har jeg jo både mulighet til å få testet de større kondisene grundigere. Jeg har jo bare sett at de lader. Men skulle jo vært greit å se at de lader det de skal også. I tillegg kan jeg f.eks sette på en sinusbølge og se på hvordan spenningen oppfører seg de forskjellig punktene. Han mente i alle fall at ikke feil på kondensatorer ville komme pga varme! Så måtte nok være en trafo. Bare litt vanskelig å få sett på noe som kun dukker opp nåralt begynnerå ryke! Utenom detoppfører den seg jo som den skal tross alt. ::)

    Kan ikke helt si jeg forstod hva lampetrikset kunne hjelpe meg å finne ut av, annet enn hvis det går en sterk strøm der det ikke skal gjøre det... Men det skjer vel først når alt går opp i røyk som sagt, så da vil jeg jo ikke merke noe unormalt uansett vel.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du får et overslag et sted, er det mest sannsynlig i en choke, en utgangstrafo eller nett trafo.
    Plundrete å finne ut av hvis du skal gjøre det uten alt for store utlegg.
    Derfor må du nok bytte om fra den ene kanalen til den andre. Start med choken. Bare to ledninger. Deretter er nok utgangstrafoen den enkleste. Og til slutt nett trafoen men mange tilkoblinger.
    Av disse tre er det bare utgangstrafoer jeg ikke har sett med overslag.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Audiomix skrev:
    Hvis du får et overslag et sted, er det mest sannsynlig i en choke, en utgangstrafo eller nett trafo.
    Plundrete å finne ut av hvis du skal gjøre det uten alt for store utlegg.
    Derfor må du nok bytte om fra den ene kanalen til den andre. Start med choken. Bare to ledninger. Deretter er nok utgangstrafoen den enkleste. Og til slutt nett trafoen men mange tilkoblinger.
    Av disse tre er det bare utgangstrafoer jeg ikke har sett med overslag.
    Betyr det i praksis at jeg må bytte over en ting, så faktisk spille til det eventuelt ryker på nytt? Da bør jeg vel nesten få handlet inn noen billig motstander og flere rør.

    Muligens et dumt spørsmål, men det er ikke noen forskjell på hva som er primær og sekundær på en choke?

    "Av disse tre er det bare utgangstrafoer jeg ikke har sett med overslag." Det var i alle fall litt betryggende. :p

    J-V
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    shaunv skrev:
    Muligens et dumt spørsmål, men det er ikke noen forskjell på hva som er primær og sekundær på en choke?



    J-V
    En choke er bare en spole; en viklig, så begrepene sekundær/primær gir ingen mening her. Det er heller ingen forskjell på hva som er inngang/utgang.

    Angående "lampetrikset": Poenget er å begrense strømtrekket hvis det er noe feil i kretsen, kortslutning eller annen form for overbelastning. Glødetråden representerer en ganske liten motstand når den er kald, og vil ikke senke spenningen nevneverdig. Etterhvert som strømtrekket øker, ( og spenningen over lampa øker ), vil glødetråden varmes opp, og da stiger motstanden krafig. Dette medfører så økt spenning over lampa, og tilsvarende mindre over det apparatet som er koplet i serie. En enkel, virkningsfull og meget anvendelig anordning.

    Mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    shaunv skrev:
    Audiomix skrev:
    Hvis du får et overslag et sted, er det mest sannsynlig i en choke, en utgangstrafo eller nett trafo.
    Plundrete å finne ut av hvis du skal gjøre det uten alt for store utlegg.
    Derfor må du nok bytte om fra den ene kanalen til den andre. Start med choken. Bare to ledninger. Deretter er nok utgangstrafoen den enkleste. Og til slutt nett trafoen men mange tilkoblinger.
    Av disse tre er det bare utgangstrafoer jeg ikke har sett med overslag.
    Betyr det i praksis at jeg må bytte over en ting, så faktisk spille til det eventuelt ryker på nytt? Da bør jeg vel nesten få handlet inn noen billig motstander og flere rør.

    Muligens et dumt spørsmål, men det er ikke noen forskjell på hva som er primær og sekundær på en choke?

    "Av disse tre er det bare utgangstrafoer jeg ikke har sett med overslag." Det var i alle fall litt betryggende. :p

    J-V
    En choke har bare en tråd, dvs to ender. En spole mao. Ingen sekundær eller primær.
    Det er jo metoder til å finne ut av dette på, men det krever litt utstyr.
    En MEGGER f.eks som kan måle isolasjonen mellom viklingene og jord ved noe høy spenning. Mellom 500 og 1000 volt feks.
    Da vil du kunne se om det er overslag eller lekkasje.
    Jeg tror de fleste slike trafoer / choker skal tåle 2500V før det skjer noe. Når alt er i orden altså.
    En annen mulighet eller årsak til problemet ditt er overslag mellom en turn eller to. Da vil induktansen være tilnærmet null. Heller ikke så enkelt å måle med et DMM.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Delle skrev:
    En choke er bare en spole; en viklig, så begrepene sekundær/primær gir ingen mening her. Det er heller ingen forskjell på hva som er inngang/utgang.

    Angående "lampetrikset": Poenget er å begrense strømtrekket hvis det er noe feil i kretsen, kortslutning eller annen form for overbelastning. Glødetråden representerer en ganske liten motstand når den er kald, og vil ikke senke spenningen nevneverdig. Etterhvert som strømtrekket øker, ( og spenningen over lampa øker ), vil glødetråden varmes opp, og da stiger motstanden krafig. Dette medfører så økt spenning over lampa, og tilsvarende mindre over det apparatet som er koplet i serie. En enkel, virkningsfull og meget anvendelig anordning.
    Da lærte jeg noe nytt, og det er alltid kjekt.

    Så hvis jeg altså kobler en pære i serie med inngangen så vil den altså gjøre at jeg slipper å ryke nye rør hvis jeg plutselig får økt spenning pga problemet mitt? Men ettersom problemet først og fremst har oppstått når jeg har spilt musikk høyt, hvordan går jeg da fram for å koble inn pæren? Og enda viktigere, hvordan skal det hjelpe meg å finne feilen? Ettersom det er spenningen til glød over driver og likeretteren som blir for høy burde jeg da fått koblet inn pære i kretsen der på en måte? Tror kanskje jeg trenger å få noe med teskje akkurat på punktet hvor jeg bør feste pære for å unngå at spenningen stiger og stiger. ::)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Audiomix skrev:
    En choke har bare en tråd, dvs to ender. En spole mao. Ingen sekundær eller primær.
    Det er jo metoder til å finne ut av dette på, men det krever litt utstyr.
    En MEGGER f.eks som kan måle isolasjonen mellom viklingene og jord ved noe høy spenning. Mellom 500 og 1000 volt feks.
    Da vil du kunne se om det er overslag eller lekkasje.
    Jeg tror de fleste slike trafoer / choker skal tåle 2500V før det skjer noe. Når alt er i orden altså.
    En annen mulighet eller årsak til problemet ditt er overslag mellom en turn eller to. Da vil induktansen være tilnærmet null. Heller ikke så enkelt å måle med et DMM.
    Kan godt forhøre meg om jeg får lånt en MEGGER som du kaller det, ikke at jeg egentlig vet hva det er. Jeg har mulighet for å få lånt ganske mye fint utstyr har jeg forstått. Men ettersom dette oppstår når den blir varm, vil det da si at MEGGEREN setter på en høy spenning slik at de blir varme nok til å kunne avdekke et problem?

    Hvis det blir overslag, vil jeg da se økt spenning? Men hva ser jeg ved lekkasje?

    Hvis jeg bare får litt beskrivelse av hva jeg skal gjøre så skal jeg nok klare å både få gjort litt og lært masse i samme slengen, så setter stor pris på hjelpen jeg får!

    Tenkte kanskje jeg skulle bytte over choke etterpå. Så hadde vært greit med en beskrivelse av hvor jeg putter inn pæren for å unngå å ødelegge ting hvis det ikke er der feilen ligger! :)

    Hadde selvfølgelig ikke blitt sjokkert hvis det ikke oppstår feil når jeg prøver å få den til å oppstå selv om jeg ikke egentlig har fikset den... ::)

    Men jeg har tenkt litt på saken. Det er jo strengt tatt bare nett-trafoen som blir varm. De andre er vel mer lunket eller kalde rett og slett.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Hensikten med lampa i serie i dette tilfellet er bare at da kan du spille forsterkeren varm uten å frykte konsekvensene med flere ødelagte deler når feilen så dukker opp.
    Når så feilen oppstår må du til med å ohme og/eller megge på godt gammeldags vis.

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn