Hjelp.....trenger power til 11 kanaler

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Skulle selvfølgelig hatt 11stk Mcintosh monoblokker , men ser ut som en effektforsterker med 11 kanaler gir mest for pengene. Men gir disse boksene oppgitt watt i alle 11 kanaler samtidig???
Alternativene her er få:
-Yamaha MX-A5200
-Monolith 11
-Emotiva xpa-11 gen3 (egentlig utelukket pga teit effektfordeling når man har pwr til front fra før)

Liker Yamaha sin 11x150W best mtp effektfordeling når front mates med annen forsterker.
Prisen er ca lik også...
Noen grunn til å gå for annen løsning enn Yamaha her??
Alle høyttalere er 8ohm....
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Marantz MM8077 + MM7055 er også et alternativ, men med vesentlig budjettspreng.
Er vel lite og hente på dette alternativet.....?
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Effektforsterker har eksplodert i pris de siste årene, så rimelig blir det ikke uansett.
Noen flere gode alternativer:

Nord acoustics
Apollon
Nad f.eks: M27
XTZ
Plateforsterkere, f.eks: Hypex Fa251, Fa501.
PA-effektforsterkere: Beta Three, Crown.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Effektforsterker har eksplodert i pris de siste årene, så rimelig blir det ikke uansett.
Noen flere gode alternativer:

Nord acoustics
Apollon
Nad f.eks: M27
XTZ
Plateforsterkere, f.eks: Hypex Fa251, Fa501.
PA-effektforsterkere: Beta Three, Crown.
Takk for svar, men kl D er ikke aktuelt. Blir så kaldt i kinoen ;)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Lurer på om Marantz MM8077 + MM7055 vs Yamaha 5200 er verd de ca 5000 kr ekstra??
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Takk for svar, men kl D er ikke aktuelt. Blir så kaldt i kinoen ;)
Var bare noen flere alternativer til de du allerede har nevnt, har selv vært igjennom samme runden du er på nå og de du nevnte var også oppe til vurdering.
Ikke alle nevnt er nødvendigvis klasse D heller.
1KW+++ varmer endel uansett..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Komfort: Er prosssoren også fra Yamaha her? Hvilke høyttalere? 8 ohm er nødvendigvis ikke veldig lettdrevent..Kommer an på impedanskurve, det..
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg følger med da jeg har samme behov sånn ca. For min del er noen annet enn klasse D ikke så aktuelt. Det er noe med bang-for-the-buck og ikke minst lydkvalitet som er vanskelig å matche f.eks med Hypex Ncore og lign.

Jeg skal drive veldig effektsugende høyttalere, så et par hundre watt per kanal eller mer er et must.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Plasserer man mange forsterkermoduler inn i ett kabinett, så ender man opp med enten lite watt eller altfor mye varmeutvikling. Selv en 4-kanals klasse D forsterker med f.eks kontinuerlig 200W vil utvikle såpass mye varme at den bør ha vifter hvis man ønsker lang levetid.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Selv så endte jeg opp med PA-effekt (2-kanalers) forsterkere i et eget rack (totalt 12 kanaler), ble også rimeligere men også mer effekt enn Marantz alternativet. Det er nå kommet flere alternativer siden da..
Klasse G og H kan også være verdt en lytt til og se om det kan være noe.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Dropp en forsterker for 11 kanaler, det kan umulig bli bra nok i en betalbar prisklasse. Jeg ville fordelt jobben på minst 3 forsterkere.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Komfort: Er prosssoren også fra Yamaha her? Hvilke høyttalere? 8 ohm er nødvendigvis ikke veldig lettdrevent..Kommer an på impedanskurve, det..
Det er Marantz prosessor og Klipsch høyttalere.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må si meg enig med Polka her, de fleste som satser seriøst på hjemmekino bruker flere forsterkere.
3 kanaler til front er vanlig, siden det er det som krever mest krefter.
Tolker det som at du har forsterker til 2 kanaler, høyre og venstre, ikke senter.

Surround og Atmos krever forholdsvis lite, det er derfor Emotiva har gjort den oppdelingen de har gjort.
Aktiv(e) sub(er) er vel obligatorisk i skikkelig hjemmekino, så det trenger du ikke forsterker til.

Vurderer selv å skifte til Emotiva pga mye positiv omtale, og mye for pengene.

Ser ingenting om budsjett, men Emotiva er jo noe du kan vurdere, siden du kan lage din egen forsterker.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
emotiva har elendig driftssikkerhet, og for å reparere må du sende hele skiten frem og tilbake til staten på egen regning, og det innenfor garantitiden.

edit; grunnen til at jeg sier dette er fordi jeg har lest erfaringer fra avsforum.com og søskenbarnet har et par 5-kanalere derfra med kanaler som ryker i øst og vest
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Komfort: Mitt tips da er: Dropp Yamaha, legg på fem tusen og kjør dedikert Marantz i alle kanaler. Langt bedre match med Klipsch. Hvis du skal gjøre noe, gjør det ordentlig. Ellers er det ingen som helst vits. Orso her har rett, han...og ELLEVE kanaler i samme boks = HELT FEIL, imo...Da kan du likesågodt gå receiver- og det vil du nok ikke..
 
Sist redigert:

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Selv så endte jeg opp med PA-effekt (2-kanalers) forsterkere i et eget rack (totalt 12 kanaler), ble også rimeligere men også mer effekt enn Marantz alternativet. Det er nå kommet flere alternativer siden da..
Klasse G og H kan også være verdt en lytt til og se om det kan være noe.
Arcam og Jbl har klasse g, men ikke mer enn 7 kanaler.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Arcam og Jbl har klasse g, men ikke mer enn 7 kanaler.
Spørmålet er hvor mye plass man har til forsterkere, og ikke bare Arcam og JBL som har klasse G tipper jeg.
Mange PA-forsterkere har klasse H også, men med PA så anbefales det et eget teknisk rom med rack da de har vifter. Dette er mest effekt for penga ihvertfall, får klasse AB og D der også.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Spørmålet er hvor mye plass man har til forsterkere, og ikke bare Arcam og JBL som har klasse G tipper jeg.
Mange PA-forsterkere har klasse H også, men med PA så anbefales det et eget teknisk rom med rack da de har vifter. Dette er mest effekt for penga ihvertfall, får klasse AB og D der også.
Jeg liker ikke pa og klasse D....er mer på klasse ab og a. Vifter er HELT uaktuelt.....
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Må si meg enig med Polka her, de fleste som satser seriøst på hjemmekino bruker flere forsterkere.
3 kanaler til front er vanlig, siden det er det som krever mest krefter.
Tolker det som at du har forsterker til 2 kanaler, høyre og venstre, ikke senter.

Surround og Atmos krever forholdsvis lite, det er derfor Emotiva har gjort den oppdelingen de har gjort.
Aktiv(e) sub(er) er vel obligatorisk i skikkelig hjemmekino, så det trenger du ikke forsterker til.

Vurderer selv å skifte til Emotiva pga mye positiv omtale, og mye for pengene.

Ser ingenting om budsjett, men Emotiva er jo noe du kan vurdere, siden du kan lage din egen forsterker.
Budsjett er fleksibelt....som da jeg kjøpte prosessor 🙄🤑. Good feeling er viktigst! Klasse D og pa vil aldri gi meg good feeling...
Spørsmålet er hvor mange forsterkere man skal dele opp i...?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skjønner problemstillingen din godt!
Kjører selv prosessor og 5 kanaler, på en 7-kanals forsterker, som er «digital».

Kjøpte prosessor med tanke på fleksibilitet, som du sikkert også har gjort.
Drømmen er «mancave» med fullt høyttaleroppsett, og Atmos og subwoofer i tillegg til det jeg har nå.

Anbefaler deg å sjekke litt videoer på YouTube for å få inspirasjon.

To flerkanals forsterkere er nok minimum, med tanke på varmeutvikling fra mange kanaler i drift samtidig.
Ser jo noen bruker rack med prosessor og mange Crown-forsterkere, det er ikke noe jeg er lysten på, og tolker at det heller ikke er aktuelt for deg.
Mange bruker Marantz på Klipsch, antar det er pga synergien.
Klipsch kan jo låte spisst på feil forsterker, så Marantz forsterker(e) kan du nok prøve, som du selv foreslo i innlegg #5.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Skjønner problemstillingen din godt!
Kjører selv prosessor og 5 kanaler, på en 7-kanals forsterker, som er «digital».

Kjøpte prosessor med tanke på fleksibilitet, som du sikkert også har gjort.
Drømmen er «mancave» med fullt høyttaleroppsett, og Atmos og subwoofer i tillegg til det jeg har nå.

Anbefaler deg å sjekke litt videoer på YouTube for å få inspirasjon.

To flerkanals forsterkere er nok minimum, med tanke på varmeutvikling fra mange kanaler i drift samtidig.
Ser jo noen bruker rack med prosessor og mange Crown-forsterkere, det er ikke noe jeg er lysten på, og tolker at det heller ikke er aktuelt for deg.
Mange bruker Marantz på Klipsch, antar det er pga synergien.
Klipsch kan jo låte spisst på feil forsterker, så Marantz forsterker(e) kan du nok prøve, som du selv foreslo i innlegg #5.
Du har rett skinnyboy, og prosessor har faktisk 15 kanaler for 9.2.6 setup. Jeg burde faktisk gå for 2x7ch for å ha dekning for alle kanalene 🤔
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Ble 2x Marantz MM8077. God old school klasse a/b forsterkeri 😊. Men hvilke type xlr kabler bruker folket mellom prosessor og effekt. Trenger 13 stk. Nordost her koster jo mer enn alle forsterkerne....🤔
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mange her på sentralen anbefaler HB52 sine Van Damme kabler.
Har aldri prøvd de selv, men han lager etter spesifikk lengde, og til fornuftig pris.
13stk fra han koster vel det samme som 1 Nordost av «god kvalitet». :rolleyes:

Send han en pm og be om pris.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Neutrik XLR plugger er å anbefale, ofte det som står i ampene også. Det gir best passform og kontakt.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Neutrik XLR plugger er å anbefale, ofte det som står i ampene også. Det gir best passform og kontakt.
Kan skrive under på det!
I forrige uke skiftet jeg sokkel på alle 7 inngangene på min Nuforce, siden de originale var av «elendig kvalitet».
Snakket med Roald Mikkelsen om bruk av Neutrik sokkel og kabler tidligere, da jeg kjøpte XLR-kabler for å koble til min senter-høyttaler.
Han har gått over til Neutrik på sine kabler.
Soklene har høy kvalitet, veldig god låsing på de, spesielt når en bruker Neutrik-plugger på kablene.
Prismessig er de absolutt akseptabel, og det er vel en grunn til at de brukes i profesjonelle kabler.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takk for svar, men kl D er ikke aktuelt. Blir så kaldt i kinoen ;)
Mistenker du ikke helt har forstått dette med klasse D forsterker. Med så mange kanaler er det uansett anbefalt; ellers må du sette opp x antall kurser også. Klasse D banker 95% av klasse A og klasse AB forsterkere der ute. Med mindre du går dramatisk opp i pris så er vel egentlig klasse D eneste alternativet du har.

Det er ikke helt basert på tilfeldigheter at de aller fleste ekstremt dyre merker har flyttet over til klasse D for lenge siden, nCore NC500 og NC1200 anbefales uansett høyttalere - ikke mye der ute som kan måle seg.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Prismessig er de absolutt akseptabel, og det er vel en grunn til at de brukes i profesjonelle kabler.
Kan vel si at de er bransjestandard. Klotz kabler har ofte Neutrik plugger også, der får man ofte ferdig kabel for samme pris som pluggene alene.
Yamaha sine amper har ofte Neutrik XLR innganger og utganger, man ser Neutrik merket i XLR-kontaktene om man ser litt bak på forsterkeren. Kan være verdt å ta en titt på Marantz sine også, mistenker at det blir brukt der også. Hadde et annet merke XLR-plugger en gang da jeg var tom for Neutrik, og disse var vanskelig å få inn og låse og harde å få ut også og ikke bare låsen men hele pluggen satt for trangt (den ble byttet ut til Neutrik kort tid etterpå).
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Mistenker du ikke helt har forstått dette med klasse D forsterker. Med så mange kanaler er det uansett anbefalt; ellers må du sette opp x antall kurser også. Klasse D banker 95% av klasse A og klasse AB forsterkere der ute. Med mindre du går dramatisk opp i pris så er vel egentlig klasse D eneste alternativet du har.

Det er ikke helt basert på tilfeldigheter at de aller fleste ekstremt dyre merker har flyttet over til klasse D for lenge siden, nCore NC500 og NC1200 anbefales uansett høyttalere - ikke mye der ute som kan måle seg.
Joda, det er sikkert riktig og jeg har ingen lydmessige argumenter imot kl D, MEN jeg liker bare ikke teknologien.
Det er fortsatt mulig å velge mellom alle klasser nesten uansett prisklasse, såååå da ble det Marantz MM8077 med god kost/nytte faktor og masse power til mine lettdrevne 8ohm Klipsch RP høyttalere :)
Hva mener du med "drastisk opp i pris"? Hva koster 14 kl D kanaler?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Hva koster 14 kl D kanaler?
Avhengig av effekt, 40-60K+ om man skal ha noen gode amper.. (200W 8Ohm for rimelige, 350W 8Ohm for dyrere). Det er i innpakning til å ha på stereobenken uten vifter.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Marantz MM8077 gir lyd, men dette er ikke samme planet som nCore NC1200 eller NC500. Kan ikke sammenlignes engang. NC500/NC1200 kjører sirkler rundt den du har kjøpt. Ikke noe problem med Marantz, men du bør ikke leve i den illusjonen at det er en bedre forsterker enn typisk klasse D fra Nord Acoustics som et eksempel.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Neutrik XLR plugger er å anbefale, ofte det som står i ampene også. Det gir best passform og kontakt.
Denne ser grei ut, to sånne?
Det blir faktisk rimeligere å kjøpe 13 stk Klotz M2 mic xlr kabler....hmmmm
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Marantz MM8077 gir lyd, men dette er ikke samme planet som nCore NC1200 eller NC500. Kan ikke sammenlignes engang. NC500/NC1200 kjører sirkler rundt den du har kjøpt. Ikke noe problem med Marantz, men du bør ikke leve i den illusjonen at det er en bedre forsterker enn typisk klasse D fra Nord Acoustics som et eksempel.
Joda, en mye dyrere kl D vil nok være kraftigere. Men kjøre sirkler rundt?? Tar du litt av nå? Hvis jeg skal ha forsterkere i den prisklassen blir det Mcintosh kl A/B de leverer 100-2400W.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Denne bør fungere greit (Klotz-kabelen).


Relatert forsterker, flesteparten av høyttalere lever ikke flatt på 8 Ohm, mine B&W 802 D3 dupper ned i 3.1 Ohm på enkelte frekvenser - nCore NC1200 er helt immun mot dette; det er det absolutt ingen forsterker av typen A eller AB som er.

Jeg var forøvrig som deg veldig skeptisk til klasse D selv (hadde Classé og Bryston forsterkere). Bryston 4B SST2 forsterkeren er degradert til å håndtere wide-høyttalere nå. Den kan ikke engang måle seg med nCore NC1200 basert forsterker. Bruker Trinnov Amplitude8 (produsert av ATI for Trinnov) som forsterker, og også en for takhøyttalere som er basert på nCore NC500 (Trinnov Amplitude8M). Kjører 9.4.9 oppsett.

Edit:
Det er selvsagt også en fordel at lyset i hele kåken ikke dimmer når man slår på anlegget (som det gjorde før).
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Denne bør fungere greit (Klotz-kabelen).


Relatert forsterker, flesteparten av høyttalere lever ikke flatt på 8 Ohm, mine B&W 802 D3 dupper ned i 3.1 Ohm på enkelte frekvenser - nCore NC1200 er helt immun mot dette; det er det absolutt ingen forsterker av typen A eller AB som er.

Jeg var forøvrig som deg veldig skeptisk til klasse D selv (hadde Classé og Bryston forsterkere). Bryston 4B SST2 forsterkeren er degradert til å håndtere wide-høyttalere nå. Den kan ikke engang måle seg med nCore NC1200 basert forsterker. Bruker Trinnov Amplitude8 (produsert av ATI for Trinnov) som forsterker, og også en for takhøyttalere som er basert på nCore NC500 (Trinnov Amplitude8M). Kjører 9.4.9 oppsett.

Edit:
Det er selvsagt også en fordel at lyset i hele kåken ikke dimmer når man slår på anlegget (som det gjorde før).
Wow, imponerende anlegg du har 👍.
Det blir 9.4.6 her etterhvert og subber med...ja mest sannsynlig kl D. På sub er det greit.
Hva mener du med at ingen kl a og a/b er immune mot impedanse dipp ? Har kjørt mange år med Dali Euphonia MS5 (3.3ohm) og Mcintosh kl a/b og det har fungert veldig bra. Hvordan merker du dette?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Hva mener du med at ingen kl a og a/b er immune mot impedanse dipp ? Har kjørt mange år med Dali Euphonia MS5 (3.3ohm) og Mcintosh kl a/b og det har fungert veldig bra. Hvordan merker du dette?
Har opplevd lignende jeg også, har et par Quad Z4 (oppgitt til 4 Ohm) som dipper hardt på Ohm når man nærmer seg diskant-området.
Det eneste som har fungert der med oppløst og fin diskant er faktisk Klasse D.
Alt av klasse A og AB som har vært testet har vært hard mellomtone og forvrengt diskant, slitsom lyd med tilhørende øresus selv på lavt volum. Da er det snakk om stereo forsterkere i prisklassen imellom 5000,- til 60K+. En klasse D til 5K fungerte faktisk bedre enn en Musical Fidelity M6 500i. Og PA med Klasse H med oppgitt effekt på 2x1000W på 4 Ohm var heller ikke å anbefale, som spilte godt på et par andre høyttalere oppgitt til 4 Ohm. Effekten sier ikke alt, impedanse-dippen her er såpass tøff at det hjelper ikke å ha massevis av overhead på effekt heller og oppgitt Ohm stemmer ikke alltid med virkeligheten heller.

Men godt mulig de Marantzene vil fungere til Klipsch på på 8 Ohm.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Response kurven vil faktisk reflektere impetansekurven med klasse A og AB forsterkere. Så konklusjon at dette fungerer bra er jeg ikke helt enig i :)
At du synes det låter bra er en helt annen ting.
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Response kurven vil faktisk reflektere impetansekurven med klasse A og AB forsterkere. Så konklusjon at dette fungerer bra er jeg ikke helt enig i :)
At du synes det låter bra er en helt annen ting.
Det du beskriver høres mer ut som en feilkonstruert høyttaler?! Ser ikke helt hvordan forsterkerklasse skal gjøre noe forskjell med luguber impedansekurve? F.eks Accuphase kl A dobbler effekt nedover fra 8 til 1 ohm. En klasse D sliter ofte med <4ohm last......
 
Topp Bunn