Ønsker anbefaling Hjelp til setup av Hifi-utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Flott det der ☺
    Ser det du skriver om teppe. Men uten det VIL du høre refleksjon fra gulvet veldig godt, og det bil ikke la seg kjøpe eller justere seg bort fra. Planter kan hjelpe som diffusjon, f.eks på sidene, men så var det golvet da... ☺
    Lykke til!
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    gips er et forferdelige material når det kommer til lyd. det er et dødt material noe som gjør at du får ekko. og det vil si masse refleksjoner fra vegger når du spiller musikk. grunnen til du har lite bass er på grunn av diskanten får herje på siden det er et ubehandlet rom. altså masse refleksjoner som ødelegger for bassen.

    om du kjøper deg en subwoofer vil det bli plaster på et sår som aldri gror. fordi en må fikse hovedproblemet først, alså refleksjoner dette må dempes/behandles. du vil få mere bass med subwoofer men ikke noe god bass.

    grunnen til at du for lite trøkk når du spiller vinyl. er platespilleren din og ikke riaa trinn som noen andre nevnte. bytte pickup vil hjelpe vis du vil ha mere ut av platespilleren du har i dag. rega rp1 har mere trøkk i bassen en det lp5'en har. lp5'en spiller finere men gir mindre "moro faktor" med mindre du oppgraderer pickup. neste steg blir riaa trinn.


    det jeg anbefaler deg er og bygge noen akustikk plater dette er ikke vanskelig. kan lages med håndsag, skruer og stifte pistol.
    det er masse alternativer når det kommer til hva en skal trekke de med. noen bruker høyttaler stoff fra Biltema. andre bruker noe som jysk kaller for "velur". fås i mange farger.

    bygger du 6 stk 120x60x10 plater og monterer i rommet vil det gi et bedre resultat en noe annet.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    grunnen til at du for lite trøkk når du spiller vinyl. er platespilleren din og ikke riaa trinn som noen andre nevnte. bytte pickup vil hjelpe vis du vil ha mere ut av platespilleren du har i dag
    Bytte/oppgradering av PU er riktig nok det naturlige sted å starte. Men - uten å har hørt denne spilleren, så er det god grunn til å anta at on-Board RIAA i den vil være en flaskehals som på langt nær vil klare å formidle det en bedre PU leverer. Mao - Ole Brum i dette tilfellet:)

    Samtidig - Ja, ulike akustiske tiltak (i kontrollerte former) for å dempe refleksjoner vil ha stor positiv effekt.
     

    Doremi

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    39
    Antall liker
    11
    Hei,

    Har du prøvd å vinkle høyttalerene mot deg, eller toe in, som det heter på ny norsk?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Interessant tråd, dette er nok et relevant problem for flere av oss

    Slik jeg ser det skyldes problemene i prioritert rekkefølge:

    1) Rommet
    2) Høyttalere
    3) Resten av anlegget

    Jeg synes derfor det er naturlig å starte med 1) Rommet. Når du har lagt inn det du får lov til (WAF) av passive virkemidler, samt plassering av høyttalere. Så ville jeg fortsatt å forbedre rom-akustikk digitalt gjennom type REW, eller kanskje Dirac. Da har du et utgangspunkt for å fortsette løpet.

    Lykke til
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vet ikke helt hva man kan summere opp med i denne tråden. Men for å få det på det tørre med en gang, null tepper/tekstiler/planter osv. gjør deg ingen tjenester med tanke på lyd, uten noen form for demping får du aldri optimal lyd, samme hvor mange subber, høyttalere, forsterkere eller kroner du bruker på dette her. Tepper/puter i sofa hjelper også, men tepper med litt lang lugg på gulv og eventuelt lengre gardiner (helst tykke) er det letteste å begynne med.
    To subwoofere vil hjelpe litt på problemet med at du ikke har noe trøkk i bassen (dette er jo for så vidt alltid problemet med stativhøyttalere, med mindre rommet er bra), men det blir som sagt før ikke noe mer optimalt likevel. De fleste som har skrevet her inne til nå kan nok omtrent med hånda på hjerte si at du vil få bedre lyd (ja, diskant, mellomtone og bass) hvis du kunne hatt et stort teppe på gulvet og/eller lengre gardiner, tepper og puter i sofa og eventuelt absorbenter på veggene. Dette er det som gjør størst forskjell på lyden for meg, eller bytte av høyttalere, forsterker, subber osv.
    Uten å gjøre noe med akustikken kaster du omtrent pengene dine ut av vinduet på ting (subber, riaa, pu, kabler osv.) uten at du kommer til å få noe mer "optimal" lyd. Dette er den harde sannheten, selv om den er tøff og antakeligvis ikke det du trodde. Ment i beste mening! :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ble litt svimmel ;)

    Edit: ser jo at dette ble fikset litt uti tråden :)
    Mye er nok allerede sagt, men prøv med litt avstand fra veggen, og litt vinkling.
    Høyre høyttaler ville jeg flyttet litt mer fra sidevegg.
    Ellers så er små stativhøyttalere muligens litt begrenset mtp kapasitet i et stort rom.

    33817151-CCE2-4E80-9B40-74E9E72496BC.jpeg

    7CF0FF04-3A34-4CC6-A496-C598EE83C27A.jpeg
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Da fikk jeg sub's satt til, hvilken forskjell i lydbildet.
    Si1'ene har fått mye mer overskudd når de nu ikke skal lengre ned enn rundt 80hz.
    Jeg har slått crossover på subs av, da det er regulert i forsterkeren - det betyr der kun gjenstår og styre gain til det nivå som jeg liker.
    Nå skal jeg bruke tiden imorgen på at se på teppe, sofabord og noen bokhylla til den ene veggen.
    I tillegg til dette skal jeg prøve litt forskjellige oppstillinger med bassene, jeg kunne tenke meg og prøve de "stacked" til høyre hvor den ene står nå bak sofaen. De fyller litt mye hvis de skal være på samme side som front høytalene. Hva mener dere?

    Når rommet er "akustisk" og innretning klar, så bør jeg nokk se på en RIAA forsterker, for jeg merker fortsatt lite mellom og bass tone fra platespilleren.
    Derutover så skal jeg undersøkt mer omkring EQ og måling i rommet - jeg blir jo sikkert aldri helt ferdig :) Der er også noe med kablene ;)

    Takk for alle de gode råd, jeg har en masse å ta tak i nå, og skal nok komme tilbake med resultater basert på mine øre

    Stua 6.jpg


    PS. Hvordan snur jeg bildet rundt på forum?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Stua 6.jpg


    Åpne bilde i paint, lagre det en gang til.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Ikke kjøp masse greier før du har prøvd enkle hjemmetiltak. Legg noen dyner på golvet, lån noen planter og plasser dem hist og her, stack litt puter og greier i sofan. Alt kan tas bort etterpå, og da får du et bilde av hvor langt unna du er. Test først :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 478691

    Åpne bilde i paint, lagre det en gang til.
    Flytte benken ørlittegranne til høyre?
    Ommøblere litt oppe på benken?
    Tv litt lenger til høyre, vinylsnurrer og forsterker på venstre side?
    Plassere venstre sub mellom benk og høyttaler, plassere høyre sub mellom benk og høyttaler
    Men kanskje først og fremst; dra høyttalere m/stativ 40-50cm lenger ut på gulvet. SÅ kan du begynne å leke med toe-in.....
    Deretter kommer alt det med demping osv......

    mvh
    Proffen
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Vis vedlegget 478691

    Åpne bilde i paint, lagre det en gang til.
    Flytte benken ørlittegranne til høyre?
    Ommøblere litt oppe på benken?
    Tv litt lenger til høyre, vinylsnurrer og forsterker på venstre side?
    Plassere venstre sub mellom benk og høyttaler, plassere høyre sub mellom benk og høyttaler
    Men kanskje først og fremst; dra høyttalere m/stativ 40-50cm lenger ut på gulvet. SÅ kan du begynne å leke med toe-in.....
    Deretter kommer alt det med demping osv......

    mvh
    Proffen
    Planen er at TV skal opp på veggen, slik der blir mer plass på benken.
    Det er ikke mulig å flytte mer til høyre, det svarte på bildet er en peis :-/
    De eneste muligheter som jeg ser er:

    1. Flytt høytalene til benken, subs kan da på siden av de
    2. Som det står nå
    3. Stacked i hjørne
    4. Sub til venstre flyttes til motsatte hjørne av den andre bak sofa mot skyvedør / glass - men da blir det høytaler på en vegg, subs på en annen

    Hva tror i mest på ?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vis vedlegget 478691

    Åpne bilde i paint, lagre det en gang til.
    Plassere venstre sub mellom benk og høyttaler, plassere høyre sub mellom benk og høyttaler
    Det tipset der kan slå litt begge veier, har prøvd det før og oppnådde "null" bass i sweetspot, det var bedre å finne den plasseringen der subbene faktisk spilte best, men tepper på gulvet var det avgjørende for min del med tanke på bass. Bruker i dag subber rett under høyttalerne, som fungerer kjempebra.

    Til trådstarter. Jeg ville droppa stativene og satt høyttalerne rett oppå subbene med møbelknotter under høyttalerne, hvis det fungerer dårlig så ville jeg prøvd andre løsninger. Er jo mye man kan prøve, spikes under stativer, heller/fliser under stativer/spikes, toe og avstand til bakvegg, kan også sette stativer på et mykt underlag.

    Planen er at TV skal opp på veggen, slik der blir mer plass på benken.
    Det er ikke mulig å flytte mer til høyre, det svarte på bildet er en peis :-/
    De eneste muligheter som jeg ser er:

    1. Flytt høytalene til benken, subs kan da på siden av de
    2. Som det står nå
    3. Stacked i hjørne
    4. Sub til venstre flyttes til motsatte hjørne av den andre bak sofa mot skyvedør / glass - men da blir det høytaler på en vegg, subs på en annen

    Hva tror i mest på ?
    Som beskrevet rett ovenfor, sett høyttalerne rett oppå subbene og se hvordan det låter (der hvor høyttalerne dine står nå), hvis du skal høre på musikk primært fungerer subbene best i omtrent samme posisjon som høyttalerne.
    Jeg har prøvd stacked subber her hos meg og det fungerte for så vidt, men det er lite pent og praktisk, men hvis du finner den beste plasseringen til sub(bene) så kan det være en løsning.

    Alt handler om at plasseringen av subbene fører til at du "hører" bassen best, altså i den posisjonen der dine subwoofere spiller bassen renest, "rett" volum osv.

    Du kan jo gjøre sub-crawl eller hva det kalles, sette subben i lyttepos og krappe rundt på gulvet, der du synes at subwooferen er mest presis kan du sette den. Spill for eksempel en sang du vet hvordan høres ut med sub, jeg har aldri prøvd dette, men det på grunn av litt låst plassering. ;)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Smalere tv-benk gir nye muligheter.
    To komponenter i bredden, subbene inntil benken, høyttalerne utenfor, men fortsatt lenger ut på gølvet.....
    Er høyre sub for høy til å stå under peis?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det med bass er en rar greie.
    En hifi-dude, kommer ikke på navn, skrev&sa en gang at det første man bør gjøre, er å plassers lytteposisjonen der man opplever den BESTE bassgjengivelsen, deretter kan man begynne å flytte på andre ting.
    Nå ser det jo ut til at sofa står inntil bakvegg, og således er det vanskelig å gjøre så mye med den biten, med mindre du snur lytterommet 90 grader.....

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn