Ønsker anbefaling Hjelp til setup av Hifi-utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Hei alle.

    Etter flere år uten skikkelig hifi-utstyr, har jeg igjen investert i utstyr ( tidligere hadde jeg NAD + B&W ).

    Jeg har nå kjøpt en NAD C390DD forsterker, Audiovector Si 1 Avantgarde Arrete og en AT-LP turntable.
    Men jeg er ikke helt fornøyd med den lytt jeg får ut av systemet - kanskje det var feil å ha NAD kombinert med Audiovector da begge er ganske "anonyme" når det gjelder farging av låten. Men kanskje det er feil plassering av høytaler, dårlig EQ justering (som er veldig svært på denne forsterker - det kunne NAD ha gjort bedre). Kabler er fra Hifi-klubben i god kvalitet.

    Total sett er dette jo utstyr på rundt 70.000.-, men når jeg husker tilbake på mine B&W 684 S3 og NAD C375 (kostet meg vel 15.000.-), mener jeg at jeg fik mye mer lytt ut av anlegget, mye mer crisphet og "boom for my buck". Misforstå meg ikke, dette er jo bra utstyr og høytalene spiller veldig fint - men jeg er ikke fornøyd ift. investeringen.

    Er det noen i Stavanger området som kunne ha lyst til å se litt på dette, jeg skal gjerne honorere både med penger, øl fra danmark eller hva det nå trenges for å få hjelp til at dette skal bli greit :)

    Jeg håper der er noen der ute som har mulighet for å hjelpe.

    På forhåna takk fra en frustrert entusiast.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei, og velkommen til forumet!

    Kjedelig at du ikke er fornøyd med ytelsen du har fått ut av anlegget, men jeg applauderer deg for å spørre om hjelp til å finne ut av det istedenfor å begynne på byttekjøret som så mange andre!
    For at du skal få "fjernhjelp" fra sentralen inntil noen dukker opp hos deg, er det nødvendig å komme med så mye info som mulig;

    - Romstørrelse og utforming?

    - Plassering av høyttalere og lytteposisjon?

    - Akustiske forhold - har du mye harde flater/store vinduer eller teppe på gulv, tjukke gardiner og mye møbler?

    - Hva er det spesifikt i lydbildet du ikke er fornøyd med- mangel på bassguff, for mye bass, skarp lyd, daff lyd etc?

    - Er mangelen på godlyd fra platespiller, digitale kilder eller begge deler?

    - Hvorfor kjøpte du det du gjorde, var det tilfeldig eller pga god lyd i butikk?
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Hei Coolio, å takk for din respons, jeg skal forsøke å svarer så godt jeg kan.

    Det er en vinkel stua med kjøkken i den ene vinkel, spisestua i hjørne og sofahjørne i den siste vinkel (hifi avdelingen) Det er skrå tak, men bak sofaen er det store vinduer, så lyden bouncer sikkert ikke mye fra bakveggen. Hele rommet er ca. 40m2 total, men det er i sofaen i lytte posisjon som jeg forholder meg til. Det er mye harde flater, ingen tepper og slike greier. Gardiner er vanlige lameller som står åpent, jeg lever skandinavisk med luft mellom møblene, så det er minimalt med møbler slik jeg ser det.

    Høytalene er plassert på hver sin side av tv'et med en avstand på rundt 4 meter, vinklet inn mot lytteposisjonen min, midt i sofaen. De er på stativer. Jeg har overveiet om jeg skal prøve å tilføye en sub, for kanskje det er den her "wow" effekt med både bra lyd og trykk som jeg mangler / savner.

    For å forklare det jeg mangler, så er det ikke lett å forklare men jeg skal forsøke her. Jeg har i mellomtiden vinklet høytalene tilbake, slik de står rett ut fra bakveggen å tatt av frontene på høytalene, det er som om de har "åpnet" mere opp for lyden nå. Det jeg savner er nok litt mere "punch" i mellom tonen og den dypere musikalitet. Jeg er tidligere trommeslager, og jeg har nok et større behov for å kunne føle musikken samtidig med jeg høre den.

    Jeg har prøvd både med platespiller og digitale kilder gjennom høyoppløst musik fra youtube fra tv'et (Toslink), og det er samme følelse i mangler jeg har, spesielt på platespilleren mangler jeg "punch" på mellom og dype toner. Jeg har i første omgang kjøpt en "billig" converter fra phono til toslink (499), fremfor å kjøpe et MDC modul til NAD. Når jeg skruer forsterker opp på 0.00 DB, da feeder høytalene når jeg bruker platespiller, men ved bruk av andre kilder er dette ikke et problem. Derfor ser jeg meg nok nødsaget til å kjøpe det dyre MDC modul.

    Jeg kjøpte NAD basert på min erfaring med kvalitet for pengerne, å så likte jeg at det var ny digital teknologi som er mere passende for fremtidens kilder. Audiovector ble kjøpt basert på størrelse (kone-venlige) og mange gode reviews.

    Det kan også være at jeg ikke er vant til høytaler som ikke er full-range, og det er det som gjør jeg ikke er fornøyd - håper dette gir svar nok for å komme med videre anbefalinger.
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Det kan også være at mine lydkilder ikke har vært gode nok, jeg har akkurat nå kun tilgang til en PS4 for å teste CD.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Hei alle.

    Etter flere år uten skikkelig hifi-utstyr, har jeg igjen investert i utstyr ( tidligere hadde jeg NAD + B&W ).

    Jeg har nå kjøpt en NAD C390DD forsterker, Audiovector Si 1 Avantgarde Arrete og en AT-LP turntable.
    Men jeg er ikke helt fornøyd med den lytt jeg får ut av systemet - kanskje det var feil å ha NAD kombinert med Audiovector da begge er ganske "anonyme" når det gjelder farging av låten. Men kanskje det er feil plassering av høytaler, dårlig EQ justering (som er veldig svært på denne forsterker - det kunne NAD ha gjort bedre). Kabler er fra Hifi-klubben i god kvalitet.

    Total sett er dette jo utstyr på rundt 70.000.-, men når jeg husker tilbake på mine B&W 684 S3 og NAD C375 (kostet meg vel 15.000.-), mener jeg at jeg fik mye mer lytt ut av anlegget, mye mer crisphet og "boom for my buck". Misforstå meg ikke, dette er jo bra utstyr og høytalene spiller veldig fint - men jeg er ikke fornøyd ift. investeringen.

    Er det noen i Stavanger området som kunne ha lyst til å se litt på dette, jeg skal gjerne honorere både med penger, øl fra danmark eller hva det nå trenges for å få hjelp til at dette skal bli greit :)

    Jeg håper der er noen der ute som har mulighet for å hjelpe.

    På forhåna takk fra en frustrert entusiast.
    Jeg tror kanskje att hoved problemet ditt er att du kommer fra ett anlegg som passer din musikk smak godt med ganske store gulvstående med bra med guts til ett mye mer pent spillende anlegg med lite trykk. Jeg tviler på att du finner noen forsterker som løser hele problemet, selv om du vil nok finne forsterkere som kan funke bedre enn Naden, så jeg ville prøvd ut en bra aktiv sub for å høre om det hjelper nok, ellers er det nok kanskje høyttaler bytte som jeg har mest tro på.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går utifra at plasseringen av sofaen er relativt nær bakvegg/bakvinduer med tanke på stuens utforming, så umiddelbart er mine tanker at refleksjoner fra bakvinduer kombinert med bassoppsamling ved bakvegg grøter til lyden såpass at bassen lyder litt som en slags én-tone during og høye frekvenser låter slitsomt?

    Det er vanlig nært bakvegg og må kompenseres for med flytting av lytteposisjon, akustisk behandling, eq eller alt sammen.
    En annen ting jeg lurer litt på er om avstanden mellom høyttalerne er 4 meter, eller er det fra høyttalerne til lytteposisjon?

    Forøvrig er det ikke uvanlig å få en kansellering et (eller flere) sted(er) mellom 60-120 hz som følge av refleksjoner fra tak, sidevegger, bakvegg og utfasing mellom høyttalerne. Det merkes veldig godt som manglende punch i musikken. Nøyaktig hva som er problemet er vanskelig å si uten å måle rommet, så her trenger du enten hjelp av noen som har utstyr eller så trenger du feks umik-1 målemikrofon (ca 1100kr) og gratisprogrammet REW.

    Ellers er det selvsagt en god idé å bruke subwoofer, både med tanke på følelsen av lyd i kassen, men også med tanke på akustisk respons i stuen. Men vanskelig å få lyden bedre med subwoofer uten å bruke måleutstyr for å integrere den.

    Edit; Der kom bilder! Høyttalerne bør være nærmere hverandre, ellers blir det fort som å ha to separate systemer som spiller fra hver sin ende. Kan du ta bilder av bakvegg også?
     
    Sist redigert:

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Du har mye å justere på høyttalerene,dra de litt nærmere hverandre og litt ut i fra vegg.

    O
    Jeg kan dra de 2 meter tettere hverandre, som i ser er der en peis som jeg må ta hensyn til. Bak sofaen er det ca. 1 meter til en stor glasskyvedør.
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Til Coolio:

    Ca. 1 meter fra bakveggen, som primært er en glasskyvedør, generelt ville jeg gjerne at lyden åpnet mere opp, det er litt som om der henger en kasse over de og holder de "stengt inne".
    Avstanden på de 4 meter er mellom høytalene, der er 270 cm fra veggen bak høytaler til min lytteposisjon - jeg skal klarer å flytte sofaen yterligere 30cm hvis det hjelper? Slik at avstand blir 3 meter

    Jeg har sett litt på SVS SB13 da jeg hadde den i mitt gamle setup, her er der mye punch og en stram musikalsk bass.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som andre allerede har vært inne på så må høyttalerne i hvert fall stå mye tettere, men jeg ser utfordringen din med peisen.

    Videre så skriver du at mangel av punch, trykk osv spes. gjelder platespilleren. Litt vanskelig å se hvilken spiller, PU og RIAA du har - og litt opplysninger om det kunne vært greit.
    Dessverre er det slik at man må ha både en god PU og en god RIAA for å nærme seg/overgå lydkvalitet fra digitale kilder.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Istemmer velkommen til HFS, og synes det er flott at du ber om hjelp. Når det gjelder plasseringen bør du vurdere om det er mulig å plassere høyttalerne nærmere hverandre og spesielt lenger vekk fra sideveggen. En så tett plassering av høyre høyttaler vil skape refleksjoner i diskanten og da låter det ofte litt hardt uten at det oppleves dynamisk. En etter min mening ideell løsning er å sette opp en bokhylle med bøker langs høyre sidevegg. Teppe på gulvet mellom høyttalere og lytteposisjon bør du også prøve. For mye glatte flater i et rom gjør det vanskelig å få til god lyd. Et outrert eksempel illustrerer dette. Det låter aldri bra i en svømmehall.

    Høyttalertypen du har kjøpt spiller typisk raffinert og detaljert men uten dypbass. En aktiv sub eksv REL T9, vil kunne gi deg et mer fullfrekvent og tilfredsstillende lydbilde. Mono har mistet agenturet og selger de ut med rabatt i disse dager.Dine HT har en følsomhet på 87,5 db. De er således litt tungdrevne og vil ikke spille voldsomt høyt. Ekstrem dynamikk er heller ikke små stativhøyttaleres livrett, så denne "svakheten" må du nok leve med.

    Forsterkeren du bruker er etter det jeg forstår klasse D. Disse spiller etter min erfaring ofte pent, men oppleves ofte litt mindre dynamiske enn den typiske klasse A/B forsterker.

    Anbefaler at du jobber med rommet først.

    Final

    P.S.
    Har selv et oppsett med stativhøyttalere og sub og således litt erfaring med kombinasjonen. Ved avspilling fra digital kilde er det relativt enkelt å benytte digital Eq, noe som avlaster stativhøyttaleren fra å spille de laveste tonene. Det gir mer avslappet og dynamisk lyd.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du vil sannsynlighet få mer bass og trøkk dersom høyttalerne plasseres på kortveggen (vegg til høyre i bilde). Og du unngår sitteposisjon inntil bakvegg, noe som alltid er uheldig.
    Men tipper dette passer dårlig hvordan du ønsker å plassere sofa o.l. i rommet :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Høyoppløst musikk fra youtube er komprimert musikk. Da er det mye bedre å bruke din ps4 som cd-spiller og koble digitalt til din Nad C390DD.

    Hva slags platespiller og riaa har du? Man må ofte litt opp i pris før vinyl blir bedre enn digital musikk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Til Coolio:

    Ca. 1 meter fra bakveggen, som primært er en glasskyvedør, generelt ville jeg gjerne at lyden åpnet mere opp, det er litt som om der henger en kasse over de og holder de "stengt inne".
    Avstanden på de 4 meter er mellom høytalene, der er 270 cm fra veggen bak høytaler til min lytteposisjon - jeg skal klarer å flytte sofaen yterligere 30cm hvis det hjelper? Slik at avstand blir 3 meter

    Jeg har sett litt på SVS SB13 da jeg hadde den i mitt gamle setup, her er der mye punch og en stram musikalsk bass.
    Det første jeg ville gjort var å sette meg på en stol sånn ca midt i rommet med høyttalerne stående ganske nært og plassert ca sånn at det blir en likesidet trekant mellom deg og dem. Da vil man fjerne det meste av rommet slik at man får høre mest mulig høyttalere, og på den måten kan du finne ut av om disse høyttalerne + forsterkeren klarer å levere lyd slik du vil ha den.

    Som gammel trommeslager innser du nok helt sikkert at slik stuen er nå er den en akustisk katastrofe - du ville aldri holdt ut med et slagverk der ;)

    Et tykt teppe på gulvet og et par akustiske paneler med pent bildetrykk på sideveggen ville gjort livet mer komfortabelt i stuen uavhengig av anlegget.
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Jeg fikk litt tid til å lese alle svarene - fantastisk med så mye respons - TUSSEN takk :)

    Jeg har lagt med et bilde av platespilleren, jeg bruker pickup som fulgte med. Som jeg skrev tidligere bruker jeg en converter fra power som kostet 499.-, men når lyd skrues opp over 0.00 DB på platespilleren så feeder høytalene, så jeg tenker ikke at converter er bra nokk da problemet ikke oppstår med digitale kilder. Enten så kan jeg kjøpe MDC modul til NAD med phono innganger, ellers kunne jeg kjøpe en sonos connect, som har inngang til phono som sendes videre digitalt til forsterket igjennom optisk kabel - noen som har erfaring med dette?

    Der kommer sofabord idag, og jeg har masser muligheter med bøker, da jeg har de i 100-vis. Jeg vil helst unngå tepper da de er uhygieniske og roomba liker de ikke :)
    Jeg har flyttet høytalene som på bildet tatt fra balkonen, slik at de står tettere og ca. 30 cm fra baksiden av høytalene til veggen.

    Nå har jeg testet med Chromecast+spotify og hørt samme Frank Sinatra sang på både vinyl og chrome, og chrome vinner faktisk den kampen, utrolig nok. Jeg har målt lyd nivå til omkring 90db, så det var ganske høyt - litt for høyt til min smak, men ville teste om jeg kunne få frem den dynamikk og trykk som jeg mangler i lydbildet. Jeg er ennå ikke fornøyd, og tror det gjelder både min lydkilde, manglende subwoofer og at jeg ikke er vant med høytalere som ikke er full range. Jeg skal jobbe med rommet over helgen. Er akkurat flyttet inn for 2 dager siden, så alt er ikke på plass ennå.

    Min smak i musikk er ekstremt bred, den går helt fra klassisk da jeg også spiller klaver og over til Disturbed/Metalica etc.

    Stua 3.jpg
    Platespiller.jpg
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    spilleren din har innebygd riia trinn så du må ikke bruke eksternt, men det vil nok lønne seg å legge en 2-3000 kr i ett eksternt for å få litt bedre lyd ut av spilleren din, du kan også bytte til bedre pickup.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror lydbildet vil sette seg når du skaffer deg en subwoofer. Ofte glemmer man at jevn bassrespons også får frem mellomtonen og diskanten.

    Platespilleren din er faktisk ikke så ille, men med medfølgende pickup, vil du neppe få lyden du vil være fornøyd med. Det har vært en test hvor de har prøvd med en Ortofon 2m Bronze med LP5 med gode resultater. Men da bør man også kjøpe et phono trinn ala Rega fono MM for å rettferdiggjøre pickup'en. Plutselig har det blitt ganske dyrt, hehe.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Uten tekstiler kan det bli vanskeligere å få til, sub er nok enkleste løsning slik jeg ser det. Som nevnt før, snu lyttepos 90 grader (veggen til høyre), plasser høyttalere 30-40 cm fra bakvegg ca. 3 meter fra hverandre. Har større stativhøyttalere selv og bruker to stykk 15" subwoofere med godt resultat. Jeg vil alltid anbefale to subwoofere fremfor en, da kan man også sette høyttalerne rett oppå subwooferne. Ikke alle damer som liker slikt, men ...
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Hei.
    Istemmer velkommen til HFS, og synes det er flott at du ber om hjelp. Når det gjelder plasseringen bør du vurdere om det er mulig å plassere høyttalerne nærmere hverandre og spesielt lenger vekk fra sideveggen. En så tett plassering av høyre høyttaler vil skape refleksjoner i diskanten og da låter det ofte litt hardt uten at det oppleves dynamisk. En etter min mening ideell løsning er å sette opp en bokhylle med bøker langs høyre sidevegg. Teppe på gulvet mellom høyttalere og lytteposisjon bør du også prøve. For mye glatte flater i et rom gjør det vanskelig å få til god lyd. Et outrert eksempel illustrerer dette. Det låter aldri bra i en svømmehall.

    Høyttalertypen du har kjøpt spiller typisk raffinert og detaljert men uten dypbass. En aktiv sub eksv REL T9, vil kunne gi deg et mer fullfrekvent og tilfredsstillende lydbilde. Mono har mistet agenturet og selger de ut med rabatt i disse dager.Dine HT har en følsomhet på 87,5 db. De er således litt tungdrevne og vil ikke spille voldsomt høyt. Ekstrem dynamikk er heller ikke små stativhøyttaleres livrett, så denne "svakheten" må du nok leve med.

    Forsterkeren du bruker er etter det jeg forstår klasse D. Disse spiller etter min erfaring ofte pent, men oppleves ofte litt mindre dynamiske enn den typiske klasse A/B forsterker.

    Anbefaler at du jobber med rommet først.

    Final

    P.S.
    Har selv et oppsett med stativhøyttalere og sub og således litt erfaring med kombinasjonen. Ved avspilling fra digital kilde er det relativt enkelt å benytte digital Eq, noe som avlaster stativhøyttaleren fra å spille de laveste tonene. Det gir mer avslappet og dynamisk lyd.
    Den REL T9 som du viser til, er desverre ikke på hjemmesiden
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Uten tekstiler kan det bli vanskeligere å få til, sub er nok enkleste løsning slik jeg ser det. Som nevnt før, snu lyttepos 90 grader (veggen til høyre), plasser høyttalere 30-40 cm fra bakvegg ca. 3 meter fra hverandre. Har større stativhøyttalere selv og bruker to stykk 15" subwoofere med godt resultat. Jeg vil alltid anbefale to subwoofere fremfor en, da kan man også sette høyttalerne rett oppå subwooferne. Ikke alle damer som liker slikt, men ...
    Jeg har ikke mulighet for å snu stua rundt, desverre. Men kos gjør du det så for å trekke 2 subs, jeg har bare 1 forsterker ;)
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Uten tekstiler kan det bli vanskeligere å få til, sub er nok enkleste løsning slik jeg ser det. Som nevnt før, snu lyttepos 90 grader (veggen til høyre), plasser høyttalere 30-40 cm fra bakvegg ca. 3 meter fra hverandre. Har større stativhøyttalere selv og bruker to stykk 15" subwoofere med godt resultat. Jeg vil alltid anbefale to subwoofere fremfor en, da kan man også sette høyttalerne rett oppå subwooferne. Ikke alle damer som liker slikt, men ...
    Jeg har ikke mulighet for å snu stua rundt, desverre. Men kos gjør du det så for å trekke 2 subs, jeg har bare 1 forsterker ;)
    Etter å ha sett på forsterkeren din ser jeg at den har Pre Out (H/V) der den er merket SUB1 og SUB2, så to aktive subber skal være null stress.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg syns de høyttalerne ser rålekre ut i hvit :cool: Definitivt noe jeg kan tenke meg i stua mi.
     

    Noonkim

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Uten tekstiler kan det bli vanskeligere å få til, sub er nok enkleste løsning slik jeg ser det. Som nevnt før, snu lyttepos 90 grader (veggen til høyre), plasser høyttalere 30-40 cm fra bakvegg ca. 3 meter fra hverandre. Har større stativhøyttalere selv og bruker to stykk 15" subwoofere med godt resultat. Jeg vil alltid anbefale to subwoofere fremfor en, da kan man også sette høyttalerne rett oppå subwooferne. Ikke alle damer som liker slikt, men ...
    Jeg har ikke mulighet for å snu stua rundt, desverre. Men kos gjør du det så for å trekke 2 subs, jeg har bare 1 forsterker ;)
    Etter å ha sett på forsterkeren din ser jeg at den har Pre Out (H/V) der den er merket SUB1 og SUB2, så to aktive subber skal være null stress.
    Du har rett - jeg ser det nå.
    Tror du disse ville være fine: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111090690&ref=conversation&fks=111090690

    Jeg hadde egentlig kun tenkt jeg skulle ha en SVS SB 13, men det kan jo sikkert gå an med 2 av SVS PB 12 ? Så må jeg ta kampen med frua etter på ;-)
     

    baracca

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2007
    Innlegg
    23
    Antall liker
    14
    Du får helt klart mye mer bass for pengene, men spørsmålet er om de blir bedre til ditt bruk. Tenker også at dersom fruen var skeptisk til gulvstående høyttalere så er det ikke en enkel oppgave å overbevise henne om å ta inn disse SVS-beistene. De måler 53x45x56 cm, som vil være veldig ruvende målt mot REL sine 26,7x31,7x32,2 cm.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Mulig det har vært nevnt:
    Sjekk at du ikke har byttet om pluss og minus på én av høyttalerene. Det er fort gjort! :)
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bruker du medfølgende metalleskinne mellom diskant og bass-tilkobling bak høyttaler?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Trommeslager? Tam lyd? Er frekk nok til å foreslå andre høyttalere først som sist. To stativhøyttalere, to basskasser som trenger strøm og kabler hit og dit bryter kanskje med ditt skandinaviske, minimalistiske interiør?

    Jeg hadde vurdert gulvstående. Enkelt og greit. Klipsch Forte III spiller nok trommer bedre enn det meste av høyttalere. Få deg en lytt.


    Postet i beste mening - fra en lommedings
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn