Forsterkere Hjelp søkes til interessert 22-åring🙂. Infinity-NAD kombo.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Hei. Jeg er 22 år og interesserer meg for god lyd og god musikk, problemet er at jeg kan nesten ingenting. Vet ikke hva div kabler heter og hva de gjør, eller hva forskjellige diskanter, bass refleks og diverse ord på fagspråket betyr. Ber altså dermed at dere forklarer til meg som om jeg hadde vært 5 år.

Per nå har jeg nylig overtatt 2stk infinity reference 61i som er styrt av en nad t753 reciever. En stor tung sak, som ikke er så pen å se på, men den gjør delvis jobben.

Jeg liker disse høyttalerne ekstremt godt og de passer veldig bra til hva jeg er ute etter. Recieveren sin minste innstilling på volum er -75 db og går til ca +20. Når jeg kjører forsterkeren til -20 db så slår den seg av, virker ikke som den klarer å drive høyttalerne.

I tillegg for å få musikk på høyttalerne så har jeg benyttet en minijack 3,5mm til 2stk phono, som går ifra recieveren til tv. Så spiller jeg med tlf over chromecasten for å få lyd. Men det høres skikkelig forvrengt ut hvis tven står på høyt volum.

Kort oppsummert så ønsker jeg å vite hva jeg kan gjøre for å få renest og finest lyd, og samtidig spille høyere uten at forsterkeren går varm. Jeg er ikke så glad i dunk dunk, mest Johnny Cash, Tom Petty, Bob Seger, Creedence osv. Å spare opp til en ny forsterker eller diverse duppeditter er ikke noe problem men jeg vet ikke hva som er bra til f.eks 6-7-8 tusen. Eller hva jeg trenger.
    Prøvde å finne tak i noe info-hefte/bok til nybegynnere men fant ikke noe. Takk for meg, setter pris på svar, hilsen en som ikke kan så mye. 🙂

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.009
    Ser ut som den gamle receiveren har optisk inn?

Se om du kan koble tven til dette først - det burde hjelpe en del på lydkvalitet.

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Tusen takk. Skal prøve å få tak i optisk kabel å se om det fungerer bedre. Men hva med problemet jeg opplever med at forsterkeren skrur seg av? Ser ut til at den leverer 90w per kanal og høyttalerne er 35-200w. Blir kanskje for lite futt da?
    Kan dere evnt anbefale en forsterker som gjør jobben og evnt i senere tid også hvis jeg skal oppgradere anlegget etterhvert som jeg lærer mer.

Så litt på nett men der skjønte jeg ingenting. Vet ikke hva en forforsterker eller en dac gjør, eller om jeg trenger det.
    Takk skal dere ha så langt, nyttig forum 🙂

IvarT

Nattmannen
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.350
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjenner ikke høyttalerne dine, men ofte er det noe vi kaller impedans som skaper problemer for forsterkeren. Dette feltet er det andre som kan mye mer om enn meg, men kort forklart vil impedans (som oppgis i ohm) si hvor stor motstand eller belastning forsterkeren "ser" i høyttalerne. Jo lavere ohm, jo verre blir det for forsterkeren.

Det vanligste er at en høyttaler har en oppgitt impedans på 8 eller 6 ohm, men denne verdien er noe vi kaller nominell impedans. Det vil altså si et gjennomsnitt, for impedansen varierer med frekvensområdet. Noen ganger sier vi at høyttaleren har en "snill" impedanskurve. Da vil det si at impedansen holder seg ganske jevnt rundt den nominelle verdien gjennom hele frekvensområdet, fra den dypeste bassen til den lyseste diskanten. Slike høyttalere er lette å drive. Andre ganger snakker vi om en "krevende" impedanskurve. Det vil altså si at impedansen faller ganske lavt under den nominelle verdien gjennom deler av frekvensområdet. Når impedansen faller mye blir høyttaleren en mye tyngre belastning for forsterkeren, og det kreves mye mer av forsterkeren.

Jeg kjenner verken høyttalerne dine eller forsterkeren din, men en tanke som slår meg er at det kanskje kan ligge en utfordring med impedansen her. Men andre kan helt sikkert finne mer ut av dette og gi deg et mer presist svar.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.673
    Sted
    Kongsberg
    Forsterkeren skal nok normalt klare å stå på -20 uten at den skrur seg av på de høyttalerne. Virker viftene?
    Såpass gamle surroundforsterkere kan nok dessverre være utslitt hvis de har stått på i mange år. Reparasjon lønner seg nok ikke.
    Det finnes masse brukbare brukte forsterkere til en hyggelig pris, men det finnes også lassevis med 10 år++ forsterkere til flere tusen kroner som du risikerer å få samme problemer med. Hvis du ikke har kjennskap til hva du kjøper ville jeg ikke kjøpt noe som er over 5 år gammelt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.857
    Sted
    Sølvbyen
    Denne er 498,- over budsjett, men hvis man ikke skal ha surround får man mye funksjonalitet og nyttige tilkoblinger her. Den har HDMI inn og ut, optiske og coax digital innganger, subwoofer utganger, DAB, og platespillerinngang.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.374
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Godt innspill fra bambi, tror jeg. Kjenner ikke spesifikt den dingsen, men har bare gode erfaringer med Denon og funksjonaliteten er svæet bra. Det sagt; hvis Yamaha eller Marantz har saker til samme pris og med samme muligheter så er nok det også trygge valg.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kunne du tatt et par (detalj) bilder av hvordan du har koblet til kablene på høyttalerne, og hvilke av utgangene du bruker på forsterkeren din (?).
    Ser ut som om du kan biampe høyttalerne, og det er greit å sjekke at kablene sitter der de bør / skal.
    Det kan være fort gjort å overse noe...

alfao

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Antall liker
    147
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Legg ut et bilde hvordan du har koblet opp høytalerne til receiveren. Forsterkeren burde klare å drive høytalerne uten problemer. I menyen ( speaker setting) e.l må front høytalerne settes til « Large «. Ellers ligger det mye bra på Finn om dagen. En Nad C 368 feks.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.646
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    At den vrenger når du har tv skrudd høyt opp, er rett og slett fordi dette gir mye høyere signalspenning enn hva forsterkeren er beregnet på. Ikke skru opp tv så høyt, og bruk volumkontrollen på forsterkeren isteden.

Som en skrev over her - Stikk på elektrobutikken og få tak i en optisk kabel og koble mellom tv og receiver. Da overstyrer du ikke receiveren.

Ut fra beskrivelsen av oppsettet, så er det nærliggende å tro at du mater forsterkeren med vesentlig høyere signal enn hva f.eks. en cd-spiller ville gi. Det er derfor den kutter allerede ved -20dB - når du peiser på med veldig høyt inngangssignal, går effektdelen i forsterkeren tom vesentlig tidligere. Prøv å last ned en app for å måle lydnivå - f.eks NIOSH SLM og finn ut hvor høyt du spiller.

Istedenfor å sende signalet via tv, kan du kjøpe en bluetooth-mottaker som du plugger inn i en av receiverens digitalinnganger.

Om du nå skulle velge å kjøpe ny forsterker:

En Topping PA5 burde gjøre susen, såfremt det er nok innganger. https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-pa5-fullbalansert-integrert-forsterker

Kombiner gjerne med en da-coverter som har bluetooth.

Har du ekstremt lavt budsjett, så er ikke denne dum, til kun 1400kr

Johan-Kr

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    1
    Disse høyttalerne er lettdrevne, 110dB allerede ved irundt 80 Watt. Snill impedanse også, så her trenger man ikke en effekt versting eller klasse D for å hamle opp med impedansen eller for å gi naboen fest også..

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Forsterkeren skal nok normalt klare å stå på -20 uten at den skrur seg av på de høyttalerne. Virker viftene?
    Såpass gamle surroundforsterkere kan nok dessverre være utslitt hvis de har stått på i mange år. Reparasjon lønner seg nok ikke.
    Det finnes masse brukbare brukte forsterkere til en hyggelig pris, men det finnes også lassevis med 10 år++ forsterkere til flere tusen kroner som du risikerer å få samme problemer med. Hvis du ikke har kjennskap til hva du kjøper ville jeg ikke kjøpt noe som er over 5 år gammelt.
    Vet faktisk ikke om viftene slår inn men forsterkeren har vært lagt på et garasjeloft og samlet støv. Så det kan være en idé og se om viftene virker og evnt åpne forsterkeren og blåse med litt trykkluft på boks. Hvis det ikke virker + det de andre har foreslått kan jeg da konkludere med at den er defekt?

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Legg ut et bilde hvordan du har koblet opp høytalerne til receiveren. Forsterkeren burde klare å drive høytalerne uten problemer. I menyen ( speaker setting) e.l må front høytalerne settes til « Large «. Ellers ligger det mye bra på Finn om dagen. En Nad C 368 feks.
    Jeg har gjort det sånn. 🙂. Jeg har sett på menyen og jeg fant ut at subw1 utgangen virker bare når jeg har satt høyttalerne i small. Men har hatt samme problem tidligere selvom de var i «large» En kompis av meg som ga meg en sub og ville teste denne, så da satt vi de i «small» men skal endre de til large 🙂

Vedlegg

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    At den vrenger når du har tv skrudd høyt opp, er rett og slett fordi dette gir mye høyere signalspenning enn hva forsterkeren er beregnet på. Ikke skru opp tv så høyt, og bruk volumkontrollen på forsterkeren isteden.

Som en skrev over her - Stikk på elektrobutikken og få tak i en optisk kabel og koble mellom tv og receiver. Da overstyrer du ikke receiveren.

Ut fra beskrivelsen av oppsettet, så er det nærliggende å tro at du mater forsterkeren med vesentlig høyere signal enn hva f.eks. en cd-spiller ville gi. Det er derfor den kutter allerede ved -20dB - når du peiser på med veldig høyt inngangssignal, går effektdelen i forsterkeren tom vesentlig tidligere. Prøv å last ned en app for å måle lydnivå - f.eks NIOSH SLM og finn ut hvor høyt du spiller.

Istedenfor å sende signalet via tv, kan du kjøpe en bluetooth-mottaker som du plugger inn i en av receiverens digitalinnganger.

Om du nå skulle velge å kjøpe ny forsterker:

En Topping PA5 burde gjøre susen, såfremt det er nok innganger. https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-pa5-fullbalansert-integrert-forsterker

Kombiner gjerne med en da-coverter som har bluetooth.

Har du ekstremt lavt budsjett, så er ikke denne dum, til kun 1400kr

Johan-Kr
    Takk skal du ha 🙂 men vil ikke en bluetooth mottaker kutte ned på lydkvaliteten eller er det blitt såpass bra at jeg kanskje er på bærtur? Vil ha best lyd med det jeg har, hva er evnt «standard» metode for å koble opp forsterkeren og div for å få lyd via tlf? Er det via en slik bluetooth mottaker? budsjettet er ikke lavt, satt det som eksempel, men ønsker ikke å bruke penger hvis jeg ikke merker en klar forskjell, og er fersk nok til å ikke vite hva som er bra. Takk for tips 🙂

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Kunne du tatt et par (detalj) bilder av hvordan du har koblet til kablene på høyttalerne, og hvilke av utgangene du bruker på forsterkeren din (?).
    Ser ut som om du kan biampe høyttalerne, og det er greit å sjekke at kablene sitter der de bør / skal.
    Det kan være fort gjort å overse noe...
    Jeg har valgt å koble de slik 🙂 kan du forklare bi-amping til meg ? 😁

Vedlegg

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Denne er 498,- over budsjett, men hvis man ikke skal ha surround får man mye funksjonalitet og nyttige tilkoblinger her. Den har HDMI inn og ut, optiske og coax digital innganger, subwoofer utganger, DAB, og platespillerinngang.

Hei. Takk for anbefalingen! Ikke over budsjett men var bare en veiledende pris jeg hadde lagt. Jeg har ikke så mye kunnskap om denon men føler det ikke er så mange som har denon? En kompis av meg mente det var laget med litt billigere komponenter men han kan ta feil han og🙂 skal skekke denne ut

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.857
    Sted
    Sølvbyen
    Hei. Takk for anbefalingen! Ikke over budsjett men var bare en veiledende pris jeg hadde lagt. Jeg har ikke så mye kunnskap om denon men føler det ikke er så mange som har denon? En kompis av meg mente det var laget med litt billigere komponenter men han kan ta feil han og🙂 skal skekke denne ut
    Tja. Jeg har Denon selv, syns det er bra jeg da. Kjenner ikke akkurat den modellen jeg linket til personlig, så kan hende akkurat den bare er ræl med billige komponenter som kompisen din sier. Men den har iallfall bra med tilkoblingsmuligheter, streaming, og dab i tilfelle du skal ha deg noe nytt i den prisklassen.

Ville prøvd å koble det du har med optisk kabel først hvis jeg var deg, tror jeg. Bare for å se om det kan være noe med måten ting er koblet opp på, selv om det neppe er grunnen til at forsterkeren skrur seg av.

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Tja. Jeg har Denon selv, syns det er bra jeg da. Kjenner ikke akkurat den modellen jeg linket til personlig, så kan hende akkurat den bare er ræl med billige komponenter som kompisen din sier. Men den har iallfall bra med tilkoblingsmuligheter, streaming, og dab i tilfelle du skal ha deg noe nytt i den prisklassen.

Ville prøvd å koble det du har med optisk kabel først hvis jeg var deg, tror jeg. Bare for å se om det kan være noe med måten ting er koblet opp på, selv om det neppe er grunnen til at forsterkeren skrur seg av.
    Hvis jeg ikke ønsker å benytte en reciever, hva trenger jeg da? En forsterker og en dac? 🙂 skumleste sånn kjapt den linken jeg sendte og var endel negativt🙂

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    1
    Om man bruker spotify mye som kilde, så er det jo en fordel at forsterker har innebyggd spotify connect (i det minste en streamer som støtter det, noblet imot forsterker), dette forenkler oppsettet veldig mye uten masse duppeditter og gjør det veldig enkelt å bruke.
    Bare et tips. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.857
    Sted
    Sølvbyen
    Hvis jeg ikke ønsker å benytte en reciever, hva trenger jeg da? En forsterker og en dac? 🙂 skumleste sånn kjapt den linken jeg sendte og var endel negativt🙂
    Ja, eller en forsterker med innebygd DAC som er det jeg har selv. Men til prisen på maks rundt 8k er det nok litt sånn at man får ikke det dyreste og beste av kjøleribber og strømforsyning o.s.v. Iallfall ikke hvis man skal ha en del annen funksjonalitet samtidig. I min bok er det jo en fordel at denne iallfall har HDMI tilkoblinger og utganger for subwoofere, men ser på linken din at den fikk ganske hard medfart på ASR ja. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.343
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kjenner ikke denne forsterkeren, eller surround i det heletatt, men…
    Ser ht er koblet til Speaker A - front. Hvilke misjon har Speaker B?
    Er det meningen at det er Speaker B som skal benyttes i et 2-kanal oppsett - eller spiller ikke det noen rolle?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.673
    Sted
    Kongsberg
    Mange gode råd her.
    Et annet råd er å være kritisk til råd fra andre. Hi-Fi bransjen er en rar bransje og det finnes folk som kan ha de rareste meninger og komme med all verdens rare "råd".
    Som f.eks at hvis man bruker 10000 på en forsterker så må man minst bruke 1000 kroner på kabler for at det skal være noen vits.
    Noen mener klasse D forsterkere bare er dritt.
    Noen mener 30 år gammel teknologi er bedre enn dagens.
    Alt dette er bare tull, svada og overtro.
    Bransjen er kanskje verre enn både alternativ medisin og religiøs fundamentalisme til sammen :confused:

Det har skjedd mye på forsterkerfronten de siste 5 årene og ting kan lages mye mindre nå enn før i tiden.
    Hva med denne

Tekniske data er helt topp og hvis du leser konklusjonen til han som testet den ser du at han ble svært overbevist over hva denne lille tassen klarer.
    Jeg kødder ikke når jeg påstår at denne låter like bra og kan spille like høyt som noen surroundreceivere som kostet 25000 for 5 år siden.
    Ved kjøp på nettet har man dessuten 14 dagers returrett. Kan dessuten trygt anbefale denne selgeren.
    Den har imidlertid kun to innganger men sammen med denne pakken
    Så har du faktisk et så rent signal som jeg kan garantere dine høyttalere aldri har fått før.
    Eneste lille ulempe er at med "kun" 85W i 8 ohm kan du ikke forvente kjempehøye lydtrykk.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.673
    Sted
    Kongsberg
    Kjenner ikke denne forsterkeren, eller surround i det heletatt, men…
    Ser ht er koblet til Speaker A - front. Hvilke misjon har Speaker B?
    Er det meningen at det er Speaker B som skal benyttes i et 2-kanal oppsett - eller spiller ikke det noen rolle?
    Spiller ingen rolle. B er kun for et ekstra sett høyttalere i et annet rom

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.674
    Torget vurderinger
    3
    Det beste rådet du har fått til nå er å hive den minijack til rca (phono) overgangen og skaffe deg en optisk kabel.

Men ingen har tatt deg på alvor og forklart som til en 5 åring.

Hvis jeg forstår dette riktig bruker du en Chromecast (CC)med HDMI inn i TVen, og hodetelefonutgangen ut (minijack)
    Signalet fra CC er digitalt og omformes til analogt i TVens egen DAC ( Digital to Analog Converter) og forsterkes analogt i TVen før du tar signalet ut i minijacken( som andre har påpekt blir dette bare tull. )

Et alternativ til å kjøpe optisk kabel er å gå på finn og kjøpe en Chromecast Audio. Den har optisk ut og du vil kunne caste direkte til NADen din uten TV som mellomledd. Veldig enkelt.
    Uansett vil du bruke DACen i NADen som jeg gjetter på er bedre enn den i TVen.

Dersom det er stereolyd du er ute etter vil jeg anbefale å finne en stereoforsterker. Som det poengteres over må du også ha en DAC , integrert eller ikke.

Som du også ser er folk kjapt ute med å anbefale de siste i effektiv elektronikk. (Topping) Det er sikkert gode råd, men hvis jeg var 22 og skulle fore Infinity ref. med Tom Petty og Johnny Cash ville jeg funnet noe lekkert vintage på brukten. Men jeg er estetiker mer enn jeg er audiofil.
    (Og da vil du trenge en Separat DAC.)

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.673
    Sted
    Kongsberg
    Helt klart enig i at å hente lyden ut fra TV med en minijack er en svært dårlig løsning. Elektronikken og DAC som sitter inni en TV er av aller enkleste og dårligste kvalitet og har ingenting med Hi-Fi å gjøre.
    Hvis stereoanlegget skal brukes sammen med en TV er nok en ny receiver av en OK kvalitet det mest praktiske valget.
    Da kobler man HDMI fra chromecast inn i receiveren og får lyd rett ut fra denne. Receiver sender bildet videre til TV på HDMI out.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.673
    Sted
    Kongsberg
    Vet faktisk ikke om viftene slår inn men forsterkeren har vært lagt på et garasjeloft og samlet støv. Så det kan være en idé og se om viftene virker og evnt åpne forsterkeren og blåse med litt trykkluft på boks. Hvis det ikke virker + det de andre har foreslått kan jeg da konkludere med at den er defekt?
    Vanskelig å si, men se litt på de andre rådene du har fått her. Jeg tenker at en så gammel receiver uten HDMI er moden for "neste stopp".. :D
    Anbefaler deg å låne litt utstyr og prøve deg frem.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.702
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    infinity reference 61i
    Steike. Jeg hadde et par av disse på slutten av 90-tallet, men hadde helt glemt hva de het. Ser ut som jeg hadde mk 2-utgaven. Dette var artig å bli minnet på. Jeg brukte den minste Rotel-forsterkeren på dem, RA-931 med noe sånt som 30 watt. Til mitt lille rom da var det tilstrekkelig, men om du skal dra på litt trenger man noe mer substansielt.

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Det beste rådet du har fått til nå er å hive den minijack til rca (phono) overgangen og skaffe deg en optisk kabel.

Men ingen har tatt deg på alvor og forklart som til en 5 åring.

Hvis jeg forstår dette riktig bruker du en Chromecast (CC)med HDMI inn i TVen, og hodetelefonutgangen ut (minijack)
    Signalet fra CC er digitalt og omformes til analogt i TVens egen DAC ( Digital to Analog Converter) og forsterkes analogt i TVen før du tar signalet ut i minijacken( som andre har påpekt blir dette bare tull. )

Et alternativ til å kjøpe optisk kabel er å gå på finn og kjøpe en Chromecast Audio. Den har optisk ut og du vil kunne caste direkte til NADen din uten TV som mellomledd. Veldig enkelt.
    Uansett vil du bruke DACen i NADen som jeg gjetter på er bedre enn den i TVen.

Dersom det er stereolyd du er ute etter vil jeg anbefale å finne en stereoforsterker. Som det poengteres over må du også ha en DAC , integrert eller ikke.

Som du også ser er folk kjapt ute med å anbefale de siste i effektiv elektronikk. (Topping) Det er sikkert gode råd, men hvis jeg var 22 og skulle fore Infinity ref. med Tom Petty og Johnny Cash ville jeg funnet noe lekkert vintage på brukten. Men jeg er estetiker mer enn jeg er audiofil.
    (Og da vil du trenge en Separat DAC.)
    Takk for et utfyllende og forståelig svar, akkurat det jeg var ute etter 🙂

Ja, slik du skrev har jeg satt det opp. Chromecast i TV, TV til reciever med en 3,5mm minijack mener jeg. Så caster jeg spotify til tven med ønsket musikk.
    Jeg ønsker stereolyd som er gjort ordentlig, slik at musikken jeg spiller av er så klar som mulig uten noen ytre forstyrrelser som å gå via tv og chromecast osv. Løsningen jeg går for blir nok en stereoforsterker og en såkalt dac. Men først blir det nok optisk kabel ifra tv til receiver, til jeg finner noe som ser interessant ut.

Men forstår jeg det riktig, hvis jeg får tak i en stereoforsterker og dac blir det slik:

Høyttalere med kabel imellom og bananplugg, inn i stereoforsterkeren, via stereoforsterkeren og inn i DAC, DAC kan man evnt få med bluetooth også sånn som jeg har forstått det. Men hvorfor behøver jeg en DAC? Og hvilke kabler skal imellom selve dac og forsterker, phono? Evnt hvilken kablet løsning hvis dac ikke har bluetooth.
    Takk for hjelpen, setter stor pris på dette 🙂

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Steike. Jeg hadde et par av disse på slutten av 90-tallet, men hadde helt glemt hva de het. Ser ut som jeg hadde mk 2-utgaven. Dette var artig å bli minnet på. Jeg brukte den minste Rotel-forsterkeren på dem, RA-931 med noe sånt som 30 watt. Til mitt lille rom da var det tilstrekkelig, men om du skal dra på litt trenger man noe mer substansielt.
    Hei, overtok dem fra min svigerfar som hadde gjømt dem bort på loftet. Har ikke så mye erfaring med diverse gode høyttalere, stortsett har kompisene mine på min alder cervin wega anlegg med masse bass, eller høyttalerpakker til 4-5 tusen som ikke låter så veldig bra. Er godt fornøyd med disse Infinity’ene. Synes det er god lyd😁

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Vanskelig å si, men se litt på de andre rådene du har fått her. Jeg tenker at en så gammel receiver uten HDMI er moden for "neste stopp".. :D
    Anbefaler deg å låne litt utstyr og prøve deg frem.
    Skjønner, den gamle NAD’en har nok vært god tidligere men har stått gjømt på et loft og
    Helt klart enig i at å hente lyden ut fra TV med en minijack er en svært dårlig løsning. Elektronikken og DAC som sitter inni en TV er av aller enkleste og dårligste kvalitet og har ingenting med Hi-Fi å gjøre.
    Hvis stereoanlegget skal brukes sammen med en TV er nok en ny receiver av en OK kvalitet det mest praktiske valget.
    Da kobler man HDMI fra chromecast inn i receiveren og får lyd rett ut fra denne. Receiver sender bildet videre til TV på HDMI out.
    Hei, slik det er satt opp og gjort nå er rett og slett fordi jeg ønsket lyd og visste ikke hvilken bedre løsninger som fantes. Jeg setter ikke et stempel på at det MÅ være koblet opp slik, fordi jeg liker det, men fordi jeg rett og slett ikke kan så mye om det her. Jeg ønsker å få til en løsning uten tv, som gir best mulig lyd, uten ytre forstyrrelser jeg behøver å bekymre meg om, feks tv som klusser det til. Jeg ønsker et ordentlig anlegg som er satt opp skikkelig. Som folk nevner her er nok da den beste løsningen en stereoforsterker og en dac. Men ønsker råd på hva som er den beste løsningen for meg, uten at penger nødvendigvis er et problem da jeg er flink til å spare.🙂👍 takk for svar.

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Takk for et utfyllende og forståelig svar, akkurat det jeg var ute etter 🙂

Ja, slik du skrev har jeg satt det opp. Chromecast i TV, TV til reciever med en 3,5mm minijack mener jeg. Så caster jeg spotify til tven med ønsket musikk.
    Jeg ønsker stereolyd som er gjort ordentlig, slik at musikken jeg spiller av er så klar som mulig uten noen ytre forstyrrelser som å gå via tv og chromecast osv. Løsningen jeg går for blir nok en stereoforsterker og en såkalt dac. Men først blir det nok optisk kabel ifra tv til receiver, til jeg finner noe som ser interessant ut.

Men forstår jeg det riktig, hvis jeg får tak i en stereoforsterker og dac blir det slik:

Høyttalere med kabel imellom og bananplugg, inn i stereoforsterkeren, via stereoforsterkeren og inn i DAC, DAC kan man evnt få med bluetooth også sånn som jeg har forstått det. Men hvorfor behøver jeg en DAC? Og hvilke kabler skal imellom selve dac og forsterker, phono? Evnt hvilken kablet løsning hvis dac ikke har bluetooth.
    Forøvrig har jeg også en Radionette Soundmaster 75, sammen med en Phillips 408 og 2 stk radionette tk12. Så litt vintage har jeg også 😁

P

parafinoksen

Gjest
    Digitale kilder (Chromecast, TV, PC, ev. CD-spiller) via optisk kabel / coax-kabel / USB-kabel (alt ettersom) til DAC med phonokabler til forsterker med høyttalerkabler til, eh, høyttalerne.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.702
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

Litt mer oversiktlig satt opp kanskje:

Stort sett alle kilder i dag er digitale. Det gjelder egentlig alt bortsett fra platespiller. Det gjelder forsåvidt også noen andre mer kuriøse greier, men femåringer kjenner ikke til dem, så de ser vi bort fra.

Digital er som kjent nuller og ettall. Imidlertid kan høyttalerne verken forstå eller spille av nuller og ettall, det de gjør er å reagere på strømmen som kommer ut fra forsterkeren. Den strømmen må derfor på en eller annen måte være analog, altså ikke nuller og ettall men litt mer flytende og "naturlige" greier som høyttalerne kan forstå. Det vil nok ikke låte så bra om høyttalerne bare kan være helt av (null) eller helt på (en), den trenger alt imellom også, altså analog. Digital og analog er på en måte to ulike måter å lagre og formidle informasjon på, la oss kalle det "språk", som man kan "oversette" mellom – og da trenger man en DAC.

En "DAC" er en "Digital to analog converter", altså en maskin som konverterer digitale signaler til analoge signaler. Mange forsterkere har en sånn en innebygget, men hvis en forsterker ikke har den innebygget trenger man en ekstern en. Denne setter man da mellom det digitale signalet (spotify, cd-spiller, tv osv) og forsterkeren. Da bruker man en digitalkabel mellom den digitale kilden (f.eks. optisk fra chromecast) og inn i DAC, og det som heter phono eller RCA-kabel ("(analog) signalkabel") mellom DAC og forsterker. (Femåringer kjenner ikke til XLR/balansert.) Og da høyttalerkabler mellom forsterkeren og høyttalerne (ikke mellom høyttalerne).

Et GODT tips som aldri kan gjentas ofte nok er: Hvis du skal gjøre noe med høyttalerkablene, SKRU AV FORSTERKEREN FØRST! Hvis ikke risikerer du full kortslutning. Sikkert lurt å trekke ut kontakten også.

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    8
    Mange gode råd her.
    Et annet råd er å være kritisk til råd fra andre. Hi-Fi bransjen er en rar bransje og det finnes folk som kan ha de rareste meninger og komme med all verdens rare "råd".
    Som f.eks at hvis man bruker 10000 på en forsterker så må man minst bruke 1000 kroner på kabler for at det skal være noen vits.
    Noen mener klasse D forsterkere bare er dritt.
    Noen mener 30 år gammel teknologi er bedre enn dagens.
    Alt dette er bare tull, svada og overtro.
    Bransjen er kanskje verre enn både alternativ medisin og religiøs fundamentalisme til sammen :forvirret:

Det har skjedd mye på forsterkerfronten de siste 5 årene og ting kan lages mye mindre nå enn før i tiden.
    Hva med denne

Tekniske data er helt topp og hvis du leser konklusjonen til han som testet den ser du at han ble svært overbevist over hva denne lille tassen klarer.
    Jeg kødder ikke når jeg kommer på denne låter like bra og kan spille like høyt som noen surroundreceivere som koster 25000 for 5 år siden.
    Ved kjøp på nettet har man dessuten 14 dagers returrett. Kan også anbefale denne selgeren.
    Den har imidlertid kun to innganger men sammen med denne pakken
    Så har du faktisk et så rent signal som jeg kan garantere dine høyttalere aldri har fått før.
    Eneste lille ulempe er at med "kun" 85W i 8 ohm kan du ikke forvente kjempehøye lydtrykk.
    Enig.. Gå for dette og du får mest for pengene iht lydkvalitet.

Vintagenoob

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Litt mer oversiktlig satt opp kanskje:

Stort sett alle kilder i dag er digitale. Det gjelder egentlig alt bortsett fra platespiller. Det gjelder forsåvidt også noen andre mer kuriøse greier, men femåringer kjenner ikke til dem, så de ser vi bort fra.

Digital er som kjent nuller og ettall. Imidlertid kan høyttalerne verken forstå eller spille av nuller og ettall, det de gjør er å reagere på strømmen som kommer ut fra forsterkeren. Den strømmen må derfor på en eller annen måte være analog, altså ikke nuller og ettall men litt mer flytende og "naturlige" greier som høyttalerne kan forstå. Det vil nok ikke låte så bra om høyttalerne bare kan være helt av (null) eller helt på (en), den trenger alt imellom også, altså analog. Digital og analog er på en måte to ulike måter å lagre og formidle informasjon på, la oss kalle det "språk", som man kan "oversette" mellom – og da trenger man en DAC.

En "DAC" er en "Digital to analog converter", altså en maskin som konverterer digitale signaler til analoge signaler. Mange forsterkere har en sånn en innebygget, men hvis en forsterker ikke har den innebygget trenger man en ekstern en. Denne setter man da mellom det digitale signalet (spotify, cd-spiller, tv osv) og forsterkeren. Da bruker man en digitalkabel mellom den digitale kilden (f.eks. optisk fra chromecast) og inn i DAC, og det som heter phono eller RCA-kabel ("(analog) signalkabel") mellom DAC og forsterker. (Femåringer kjenner ikke til XLR/balansert.) Og da høyttalerkabler mellom forsterkeren og høyttalerne (ikke mellom høyttalerne).

Et GODT tips som aldri kan gjentas ofte nok er: Hvis du skal gjøre noe med høyttalerkablene, SKRU AV FORSTERKEREN FØRST! Hvis ikke risikerer du full kortslutning. Sikkert lurt å trekke ut kontakten også.
    Tusen takk, skjønte mye mer nå. Helt fantastisk!!😁

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn