HJELP! Hva er brukbart av hjemmekino-receiver 35-45 000?

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Er det noen som kan gi meg gode forslag til en ny hjemmekino-forsterker?

Den skal erstatte en fem år gammel Pioneer SC-LX901 som i dag er tilsluttet 7.1.4.
Så vidt jeg forstår er kun tre merker aktuelle: Denon, Marantz og Yamaha?

Eller finnes det andre?
Det som er vesentlig er 7.1.4 altså (minimum) 11 kanaler med forsterker.
Leste litt om venstre + høyre wide også, noen som har erfaring med det?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg personlig ville sett etter noe med bedre romkorrigering, f eks Anthem eller noe med Dirac. Arcam, Jbl osv.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.384
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Hvorfor bytte ut Pioneeren i det hele tatt? Virker som en sideveis oppgradering med Denon, Marantz og Yamaha i den prisklassen isåfall. Ikke alt for mye har skjedd på 5 år heller.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
839
Antall liker
421
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Enig med @na_X i innlegget ovenfor, ser ingen grunn til å skifte ut en så ny forsterker, det er å skifte «sideveis».
Kjører selv Marantz prosessor fra 2017, kjøpt i 2018.
Den har 4K og støtte for HDR/DV, noe behov for 8K har jeg ikke, det og 120Hz støtte er vel det eneste som har skjedd.
Min LG CX støtter HDMI 2.1, men spiller ikke konsoll og heller ikke Netflix støtter 120Hz, så lite bruk for det foreløpig.

Om du skal oppgradere skikkelig bør du gå for separat løsning som kan bli ganske dyrt, eller oppover til Anthem sine dyrere receivere.

Edit: Som jeg skrev til en på Stereopluss sin side på Facebook i går, det er jo ikke bare forforsterker/forsterker som betyr noe, høyttalerne er viktigst, det er de som gir oppgradering i de fleste tilfeller.
Prosentvis oppgradering kan være mye større på høyttalere enn elektronikk.
 
Sist redigert:

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Jeg er klar over at det ikke er store forskjellene, men min mangler Auro 3d og er jo tross alt over 5 år gammel..
Jeg mistenker min gamle forsterker litt for å koble ut senterkanalen sporadisk og det liker jeg ikke. Regner med at det fort koster mange lapper å få den sett over og da frister det kanskje litt mer å få meg noe som varer minst 5 år til..
Og jeg har ikke allverden mye mer plass til et mer kompleks anlegg..

Det er vel 5 års reklamasjonsrett på Pioneeren, men min er altså 5 år og 3 måner gammel..

@skinnyboy: Jeg har ingen planer om å oppgradere noe på høyttalersiden, har i dag 2 * Arendal 1723 Tower THX, 1 * Arendal 1723 Center THX, 4 * Arendal 1723 Surround S THX, 4 * Arendal 1723 Bookshelf S THX (tak-kanaler) og 1 * SVS PB16 ULTRA subwoofer. (Dagens priser er 143.000,- for disse..)

Er MEGET godt fornøyd med lyden her, er tross alt BARE et lite rom på drøye 20 kvadratmeter..
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg er klar over at det ikke er store forskjellene, men min mangler Auro 3d og er jo tross alt over 5 år gammel..
Jeg mistenker min gamle forsterker litt for å koble ut senterkanalen sporadisk og det liker jeg ikke. Regner med at det fort koster mange lapper å få den sett over og da frister det kanskje litt mer å få meg noe som varer minst 5 år til..
Og jeg har ikke allverden mye mer plass til et mer kompleks anlegg..

Det er vel 5 års reklamasjonsrett på Pioneeren, men min er altså 5 år og 3 måner gammel..

@skinnyboy: Jeg har ingen planer om å oppgradere noe på høyttalersiden, har i dag 2 * Arendal 1723 Tower THX, 1 * Arendal 1723 Center THX, 4 * Arendal 1723 Surround S THX, 4 * Arendal 1723 Bookshelf S THX (tak-kanaler) og 1 * SVS PB16 ULTRA subwoofer. (Dagens priser er 143.000,- for disse..)

Er MEGET godt fornøyd med lyden her, er tross alt BARE et lite rom på drøye 20 kvadratmeter..
Ville gått for Denonen, Yamaha har vel ikke Auro 3D?
 

Ole_J

Fersking
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
2
Antall liker
3
Torget vurderinger
0
Det er smak og behag so burde styre valget ditt, til syvende og sist er det jo det som låter bra i dine ører som er det riktige for deg.
Denon er vel den mange vil velge på grunn av at det er litt mer Punch enn i tilsvarende modell fra Marantz, Marantz er derimot litt mer HiFi -riktig, og noe rundere i lyden.
Når det gjelder Auro 3D så har alle 3 det på de siste versjonene, jeg bruker Auro 3D ganske mye på musikk, og filmer som ikke har et godt atmos- spor, og det gjelder de fleste filmer som er gitt ut dessverre.
Når det gjelder Audyssey (denon og Marantz) og YPAO (Yamaha), så er det mange som mener det er dårlig, men de krever nok mer ekstraarbeid for å få det perfekt. På det området så er DIRAC Live og ARC Genisys de som er mest i vinden for tiden.
Jeg bruker Marantz SR8015 for tiden, men er på vei til separate komponenter for å få det lille ekstra og satser på Marantz AV8805A for å få enda bedre kanalseparasjon og detaljrikdom i lyden. Valget bygger på 2 ting jeg liker lyden på Marantz og prisen er på min øvre grense da jag har andre hobbyer også. (hvis jeg skulle valgt noe som er vesetlig bedre så snakker man helt andre priser).
Til slutt din smak bestemmer hva som er best for deg. Lykke til med letingen, det er en viktig del av denne hobbyen :) .
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
839
Antall liker
421
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ingen grunn til å oppgradere høyttalerne nei, der har du foretatt en fornuftig prioritering!

Skjønner jo nå hvorfor du ønsker å bytte, reparasjoner er ikke billig i dag.
Når det gjelder bytte av receiver, så er det vel bare Denon og Marantz som har Auro-3D.
Krefter trenger du jo ikke så mye av i et så «lite rom», når du i tillegg har subwoofer.
SVS har vel de beste subwooferne etter det jeg har lest meg til, og det er det merket jeg også vurderer om jeg skal kjøpe en.

Sjekk videoer på YouTube før du tar et valg, da er det lettere å skjønne fordeler og ulemper på produktet en skal kjøpe.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.183
Antall liker
2.120
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
så er det vel bare Denon og Marantz som har Auro-3D.
Det er langt flere som har Auro3D, men må vanligvis litt høyere opp i pris. Ikke at jeg skjønner hvorfor noen er så ivrig etter Auro3D; har det selv men bruker det nesten aldri.
 

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
@@skinnyboy: Som nevnt trives jeg utrolig bra med Arendal-høyttalerne, de yter utrolig bra både til film OG musikk. Mener jeg er rimelig kravstor til tross for en redusert hørsel. Tenkte jeg skulle informere om SVS sub'en, den er også helt utrolig i det rommet jeg bruker den til. Rommet er som sagt drøye 20 kvadratmeter stort og da duger denne utrolig bra! Bilderammer i nabohuset (frittstående) RISTER på veggen når jeg spiller rimelig høyt..
Vår lokale kino benytter samme subwoofer i 'lyd-salen' sin forøvrig (Lillehammer kino, sal 5 Atmos).

Dette er min andre SVS, jeg hadde før denne her en PB13-Ultra som garantert er bra nok for de aller fleste. Jeg har også hatt tre andre subwoofere i stua men de nevner jeg IKKE.
Kan trygt råde deg til å kjøpe en SVS!
 

Ole_J

Fersking
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
2
Antall liker
3
Torget vurderinger
0
Det er ingen grunn til å oppgradere høyttalerne nei, der har du foretatt en fornuftig prioritering!

Skjønner jo nå hvorfor du ønsker å bytte, reparasjoner er ikke billig i dag.
Når det gjelder bytte av receiver, så er det vel bare Denon og Marantz som har Auro-3D.
Krefter trenger du jo ikke så mye av i et så «lite rom», når du i tillegg har subwoofer.
SVS har vel de beste subwooferne etter det jeg har lest meg til, og det er det merket jeg også vurderer om jeg skal kjøpe en.

Sjekk videoer på YouTube før du tar et valg, da er det lettere å skjønne fordeler og ulemper på produktet en skal kjøpe.
bare en liten kommentar, ikke ment som kritikk Yamaha med Auro-3D for første gang i to nye toppmodeller i Aventage-serien (audiophile.no) ellers enig ang SUB. kjører 3 stk SVS SB 3000 i rom som er 22kvadratmeter, og det trykksetter rommet ganske bra.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Takker for mange bra svar her!
Må innrømme at Denon AVC-X8500HA absolutt frister!
Finnes det noen her som har denne? Lurer jo litt på hva dere i så fall har av erfaringer med den?
Fungerer Audyssey MultEQ-XT32 bra? Pioneeren min har jo MCACC Pro som skal gjøre noe av det samme.
Holder fortsatt på med å sammenligne tekniske data men det er vel en grunn til at denne koster det den gjør?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Er en tråd om en som har den her inne - han virker fornøyd 😀

 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
839
Antall liker
421
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om du kjøper den, så kan du «tweake» innstillinger via et program for PC til å korrigere romkorreksjonen som er utført.
På samme måte som du kan justere innstillinger med Dirac.

Audyssey MultEQ X
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.183
Antall liker
2.120
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Audyssey er grei nok, skal man virkelig ta ting opp på neste nivå er det Dirac eller Trinnov Optimizer som gjelder.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Takker for mange bra svar her!
Må innrømme at Denon AVC-X8500HA absolutt frister!
Finnes det noen her som har denne? Lurer jo litt på hva dere i så fall har av erfaringer med den?
Fungerer Audyssey MultEQ-XT32 bra? Pioneeren min har jo MCACC Pro som skal gjøre noe av det samme.
Holder fortsatt på med å sammenligne tekniske data men det er vel en grunn til at denne koster det den gjør?
Det som er viktig er å kjøre alle 8 mic posisjonene når en bruker Audyssey XT32, selv om en har bare en sitteplass.
 

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Tusen takk for uvurderlig hjelp!
Nå betyr vel neste nivå mer enn en boks / enhet tipper jeg? Og neste nivå koster vel et nivå med tusenlapper til?
Som nevnt over her så vil jeg gjerne klare meg med EN hjemmekino-enhet og jeg er utrolig godt fornøyd med den jeg har i dag, men liker altså ikke at den har begynt med små-feil i det siste.
Det er ikke noe lyd-studio jeg trenger (skal innrømme at det ser jo litt sånn ut her med 7.1.4!) men kun et godt hjemmekino-utstyr.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
839
Antall liker
421
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er vel en app for mobil også.
Har appen på min iPad, begrenset hva en kan gjøre med den, men å fjerne «midrange compensation» er en viktig del av den.
Kan dessuten justere frekvens for virkeområde til Audyssey, som oftest er det jo i bassen det bør brukes korreksjon.
Til 200kr er det en grei investering.

Dirac er jo kostbare greier om det ikke er innebygd.
349USD for to-kanals Dirac og 499USD for multi-kanals, eller 199USD for Audyssey sitt PC-program.

@Woff , Som nevnt tidligere, sjekk videoer på YouTube når det gjelder romkorreksjon, mange gode tips der.
Det var der jeg lærte om mange målinger innen kort avstand fra sitteposisjon.
 
S

Syncrolux

Gjest
Går da helt fint å tweake på target kurvene i Audyssey MultEQ hvis man vil det….Jeg bruker appen for iPad. Ser ut som den har blitt gratis også.

Bare å klikke på kurven og dra i den. Klikk et annet sted for å lage et nytt punkt. Det er ikke akkurat som en parametrisk EQ, men med litt prøv og feil funker det helt ok.

0A508A9F-890F-42BD-B319-6B1F593987DF.png
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har brukt Audyssey en del, og det har en del fordeler og ulemper. Har man et trøblete utgangspunkt rydder det opp temmelig bra, selv om Dirac er bedre. Et stort problem i mine ører er at du ikke kan sette en global target EQ kurve som vil gjelde alle kanaler inkl subwooferen.. Som kjent foretrekker man jo som regel en slak nedadgående respons. Dette må gjøres per kanal, og så må man manuelt tweake nivå og kurve på subwoofer i tillegg, for Audessey gir deg bare en helt flat bass, som til og med ruller av ved 20 Hz. Man må nesten måle for å få til dette.

Multipunkt målinger kan være greit hvis man skal ha mer enn en sitteposisjon, men for en enkelt lytteposisjon bør man måle med mikken utelukkende i lytteposisjonen - og heller ta tre målinger, som er minimum antall målepunkter, i en og samme posisjon. Jeg synes ikke presisjonen til Audessey er altfor god. Jeg har opplevd at et veldig godt utgangspunkt faktisk har blitt dårligere … spesielt ved multipunkt målinger. Men det å kunne begrense hvor høyt opp i frekvens man ønsker å korrigere er en veldig fin feature.

Jeg har aktive høyttalere med DSP i det som blir 5.0 kanalene. Bruker EQ i disse i stedet og bypasser Audessey helt ved å sette frekvenslimiten under delefrekvensen mot sub’en. Det samme gjør jeg med sub’en. Resten av høyttalerne i 7.1.4 oppsettet gjør jeg fullfrekvens korreksjon på i Audessey. Disse høyttalerne er passive uten noen egen DSP.

Oppsetttet mitt er egentlig hi-fi som førsteprioritet, med mulighet for musikk i surround så vel som å se film.

Per nå bruker jeg en Marantz SR7015. Veldig fornøyd med den. Masse funksjonalitet, og super lydkvalitet. Skal du kunne drive et 7.1.4 oppsett uten eksterne effektforsterkere må man vel ett hakk opp. SR8015 er innenfor budsjettet ditt. Koster jo litt, men utrolig mye for penga synes jeg.
 
Sist redigert av en moderator:

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
@Syncrolux Tusen takk for at du svarer!
SR8015 eller Denon AVC-X8500HA? Hvilken bør jeg velge der?

Jeg har NULL peiling på Audyssey MultEQ XT32 og hva det betyr i forhold til min Pioneer's MCACC Pro, men det systemet har absolutt fungert strålende i min hjemmekino. Hvordan bruker jeg dette, og bør jeg investere i noe utstyr i tillegg for å få best mulig resultat? Jeg har en brukbar pc i rommet og har en Samsung Android telefon. Har også et skikkelig stativ (filmkamera-kvalitet) og har kjøpt inn målemikrofonen UMIK-1 USB hvis den kan benyttes? Ellers følger det vel med en rimelig bra mikrofon på begge disse forsterkerne som sikkert er tilpasset anlegget.

Vet faktisk ikke om min gamle receiver har mer 'lytte-effekt' enn disse, de oppgitte watt er ikke akkurat mye fasit!Men jeg kan sjeldent skru opp full guffe på anlegget her uten å være bekymret for egen hørsel OG naboens bildesamling! Hjelper jo litt med min SVS PB16 ULTRA som skal kunne klare peak på hele 5 kW!

En av FÅ filmer som SVS'en IKKE klarer er den kjente starten på "Edge of Tomorrow" som etter sigende skal komme på 4k snart.. Der må jeg langt ned på volum for at den ikke skal 'puste tungt'!
Leste forøvrig tråden som MrSpock linket til over her.Synd at den tråden ble ødelagt litt av krangel om effekt, men det var absolutt greit å lese om erfaringene til
cb_600.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg tror de nevnte Denon og Marantz modellene er eksakt samme boks, bare at Marantz visstnok skal være mer «Audiofil» i lyden, hva nå det betyr …. Jeg kjøpte Marantz fordi jeg har hatt flere av de fra før, og vært fornøyd med merket.

Alt du trenger for å sette opp og måle følger med, men det er enklere å laste ned den appen og styre alt fra den. Man MÅ ikke tweake på kurvene heller. F.eks fungerer det greit å bruke bass og diskant kontrollene til å justere klangbalansen hvis man ønsker det, noe jeg har gått over til å gjøre. Vil anbefale å dra opp nivået på sub’en etter kalibrering, for å få litt mer bass…
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg tror de nevnte Denon og Marantz modellene er eksakt samme boks, bare at Marantz visstnok skal være mer «Audiofil» i lyden, hva nå det betyr …. Jeg kjøpte Marantz fordi jeg har hatt flere av de fra før, og vært fornøyd med merket.

Alt du trenger for å sette opp og måle følger med, men det er enklere å laste ned den appen og styre alt fra den. Man MÅ ikke tweake på kurvene heller. F.eks fungerer det greit å bruke bass og diskant kontrollene til å justere klangbalansen hvis man ønsker det, noe jeg har gått over til å gjøre. Vil anbefale å dra opp nivået på sub’en etter kalibrering, for å få litt mer bass…
Jeg er godt fornøyd med resultatet etter Audyssey kalibrering. Kjører 8 målinger tett rundt sitteplassen. Har prøvd 3 og 6 målinger, men hørbart bedre her med 8. Enig i at nivået på subben må opp.
Er man fornøyd så kjøper man gjerne samme merket igjen. Jeg hadde en eldre Denon, og kjøpte ny nå før påske. Ble Denon igjen, men har ingenting mot Marantz. Var heldig og fikk en demo modell med 2000,- i avslag, ser ubrukt ut. :cool:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Min erfaring er at jeg får bedre lyd ved å bruke et målepunkt vs mange - som jo er det som oftest blir anbefalt. Har testet det nå noen titalls ganger - over flere år. Men velger bestandig å kjøre med et målepunkt.

Har lest en del om dette og det er en del som har samme erfaring - det har vel med rom & høytalerplassering å gjøre. Noen skriver at høy eller lav rygg på sittemøbel kan være avgjørende.

Kjør begge deler og velg det som høres best ut.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at jeg får bedre lyd ved å bruke et målepunkt vs mange - som jo er det som oftest blir anbefalt. Har testet det nå noen titalls ganger - over flere år. Men velger bestandig å kjøre med et målepunkt.

Har lest en del om dette og det er en del som har samme erfaring - det har vel med rom & høytalerplassering å gjøre. Noen skriver at høy eller lav rygg på sittemøbel kan være avgjørende.

Kjør begge deler og velg det som høres best ut.
Kan være at det er forskjeller på Yamaha sitt system og Audyssey . Har fjernet nakke puten på stolen da jeg følte den rotet til lyden, spesielt med Atmos musikk.
 

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Noen som vet dette: er det mulig å lagre forskjellige lytteposisjoner i en Denon AVC-X8500HA? På min Pioneer har jeg lagret tre stykker som er maksimum. Det betyr at jeg har en for sweetspot, en for 'gjeste-stol' og en for der jeg sitter bak pc'en.
Altså om Denon'en har mulighet til tre posisjoner målt ut med Audyssey MultEQ XT32..
 
S

Syncrolux

Gjest
Marantz har to såkalte presets. I manualen til Denon står det ikke noe om dette.

Det du jo kan gjøre er å bruke MultEQ appen, og lagre målinger for tre lytteposisjoner i den. Og så laste opp den du skal bruke fra appen. Litt krøkkete, men det vil jo fungere.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Min Yamaha har kun 1 kjørt romkorreksjon å velge.

Men den har 2 speaker-setups å velge mellom. Disse kan du benytte i Yamahas presets opplegg som kalles for "Scene" - 12 stk - hvor 4 av de har egne knapper på fjernkontrollen.

Jeg spiller mye multikanals musikk og en del innspillinger har litt lav lyd i bakkanalene. Der har jeg laget et speaker-setup som har +3dB for bakkanalene - som jeg velger for disse. Veldig smidig å bruke.

Men min Yamaha begynner å bli noen år gammel - mulig det er andre funksjoner på nyere modeller.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Noen som vet dette: er det mulig å lagre forskjellige lytteposisjoner i en Denon AVC-X8500HA? På min Pioneer har jeg lagret tre stykker som er maksimum. Det betyr at jeg har en for sweetspot, en for 'gjeste-stol' og en for der jeg sitter bak pc'en.
Altså om Denon'en har mulighet til tre posisjoner målt ut med Audyssey MultEQ XT32..
Last ned manualen og les deg opp, det gjorde jeg før jeg bestemte meg. På min AVC 3700 er det 2 speaker presets, men om det involverer Audyssey kalibrering vet jeg ikke. Jeg sitter alltid på samme plass. :cool:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Last ned manualen og les deg opp, det gjorde jeg før jeg bestemte meg. På min AVC 3700 er det 2 speaker presets, men om det involverer Audyssey kalibrering vet jeg ikke. Jeg sitter alltid på samme plass. :cool:
Interessant - er det enkelt å bytte mellom disse?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Ja det tror jeg , men jeg har bare preset 1 i bruk.
Ser det er noen "Quick Select" (1-4) knapper på fjernkontrollen til Denon 3700 - burde være omtrent samme opplegget som Yamaha har?

Men jeg skrev litt feil i innlegget over - på setup 2 er alle kanaler unntatt bahøytalere senket med 3dB. Samme resultat - men headroom ivaretas 😀
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
839
Antall liker
421
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Marantz har to såkalte presets. I manualen til Denon står det ikke noe om dette.

Det du jo kan gjøre er å bruke MultEQ appen, og lagre målinger for tre lytteposisjoner i den. Og så laste opp den du skal bruke fra appen. Litt krøkkete, men det vil jo fungere.
Jeg har lagret flere «presets» i min MultEQ-app ved å kopiere første måling.
Prøvde med fullfrekvent korreksjon og en fra 500Hz, korrigering av frekvenskurve i senterkanal og en med korreksjon på front-høyttalerne.
Det tar bare vel ca 30 sekunder å fullføre opplasting, men er jo greit for å sammenligne lyden med forskjellige «presets».
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ser det er noen "Quick Select" (1-4) knapper på fjernkontrollen til Denon 3700 - burde være omtrent samme opplegget som Yamaha har?

Men jeg skrev litt feil i innlegget over - på setup 2 er alle kanaler unntatt bahøytalere senket med 3dB. Samme resultat - men headroom ivaretas 😀
Jeg har ikke utforsket Quick Select enda, jeg bare koser meg med god lyd. Overrasket over hvor mye bedre denne 2020modellen låter i forhold til den 2014 modellen jeg hadde. Det var ikke noe jeg forventet, men en kjekk bonus i tillegg til oppgradering til 7.2.4 og DTS-X.:cool:
 
Topp Bunn