Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Skapet ja!
    Lovte vel sånn delvis en liten bonus og tenkte da jeg kunne vise en liten glimt av den helt totalt motsatte type anlegg av de to forestående. Denne eieren er ikke så glad i publisitet så jeg nøyer meg med å fortelle at jeg har hatt noen kjempekoselige kvelder foran dette anlegget, og at det også befinner seg her på sørlandet.
    Eieren av dette anlegget er helfrelst på jazz. Har jeg med litt andre plater så blir det to, tre sanger men så finner han fram et eller annet fra Oscar Peterson, Stan Getz, Niels Henning Ørsted Pedersen eller andre av de flotte jazzmusikerne.
    Eieren bor i et nydelig hus med tre stuer på rad. Han har fått en av dem til hifistue. Huset er nydelig, klassisk møblert med flotte gamle stilmøbler. Her i huset skal anlegget se pent ut. Det skal matche interiøret, og det skal helst ikke synes for mye. Men det MÅ likevel spille musikk på en overbevisende måte.
    Eieren har vært elektrostatmann og hadde i flere år Quad ESL 63 høyttalere. Han fant tidlig ut at det var rør som gjaldt, og platespiller.
    Etterhvert forsvant elektrostatene og han havnet innom Sonus Faber og Living Voice inntil han havnet på nåværende høyttalere, som han sier blir stående. Han er enormt godt fornøyd med de han har nå, og jeg tror også at det må være et av de absolutt og desidert beste, og vakreste, høyttalere man kan få i dag til denne prisen. Under 100000 kr.
    Eieren har en Nottingham Hyperspace platespiller som i senere tid ikke blir brukt overhodet. Eieren mener nå at cd er godt nok.

    Spent? ;D

    Spiller det bra hos ham da?
    Ja det gjør det.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, LydKarls lyttekrok er en flott tråd, har ellers hatt gleden av å besøke den ved flere anledninger, enda mer trivelig i virkeligheten en på sentralen:)

    Ikke min hensikt heller å disse MF, det er veldig gode produkter, men å påstå at A5 er verdens beste cd-spiller (slik MF selv gjør) blir bare for dumt. Men, mye for penge.

    Takker for hyggelig kafé-runde i Arendal Nightpuma....

    Kom nå ut av skapet Hagto!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kom nå ut av skapet Hagto!
    ;D

    Får kanskje ikke holde deg på pinebenken lenger og heller åpne den mest spennende døra(spesiellt for deg) i skapet da:

     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    ;D

    Får kanskje ikke holde deg på pinebenken lenger og heller åpne den mest spennende døra(spesiellt for deg) i skapet da:

    Nei men se her du, det var en god gammel kjenning ;D

    Har vel en liten mistanke om hvor det skapet der står ;)

    Mvh Asbjørn
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dæven, dette er noe av det lekreste jeg har sett. Hvor står så denne herligheten?
    Ikke si Arendal, for da må jeg droppe familieselskapet, hente Nightpuma og ta meg en tur, he, he....
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Dæven, dette er noe av det lekreste jeg har sett. Hvor står så denne herligheten?
    Ikke si Arendal, for da må jeg droppe familieselskapet, hente Nightpuma og ta meg en tur, he, he....
    Han ville helst være anonym, og håper vi kan respektere det. Men regner med at du har en viss peiling ;)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kanskje vi skulle sette dørene litt på gløtt slik at vi får litt mer peiling?

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vi åpner like godt litt til. Denne forforsterkeren er en liten lekkerbit fra Air Tight. Denne er først og framst laget med tanke på platespiller, så det er Riaaen her som er rosinen. Nå som eieren har gått over til cd vurderer han å skifte den ut til fordel for et rent linjetrinn, og så ha en liten riaa ved siden. Da blir det en liten godbit tilsalg for platespillerfolket.

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det respekterer vi Hagto.

    Dette så da spennende ut. Kan du fortelle litt mer om Air Tighten, hvordan riaa-en fungerer og hvordan pre-en står seg mot resten.
    Det ser jo ut til å være et produkt for vinyl-fantaster.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Vi åpner like godt litt til. Denne forforsterkeren er en liten lekkerbit fra Air Tight. Denne er først og framst laget med tanke på platespiller, så det er Riaaen her som er rosinen. Nå som eieren har gått over til cd vurderer han å skifte den ut til fordel for et rent linjetrinn, og så ha en liten riaa ved siden. Da blir det en liten godbit tilsalg for platespillerfolket.

    Jeg må bare lukke øynene, og fortvilt skjerme bankkontoen. Noen ord om lyden i denne? Besitter eieren også en Air Tight PU?

    http://www.tweakshop.com/Air Tight Preamps.html

    Herlig tråd!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Det respekterer vi Hagto.

    Dette så da spennende ut. Kan du fortelle litt mer om Air Tighten, hvordan riaa-en fungerer og hvordan pre-en står seg mot resten.
    Det ser jo ut til å være et produkt for vinyl-fantaster.
    Kan egentlig ikke fortelle så mye om riaaen. Det er en ren MM-riaa. Ellers vet jeg egentlig ikke mer enn det som står i linken til Parelius over. Kan vel kun si at den matcher fantastisk godt Graafen. Spesiellt på Living Voice synes jeg det spillte helt himmelsk bra. Har sjelden hørt så oppløst, behagelig og samtidig spennende lyd. Satt i timer og bare nøt musikken.
    Med de nye høyttalerne nå så har jeg bare hørt med cd-spiller. Han har ikke giddet platespilleren?!
    Men det spiller godt nå også, men det er ikke helt det samme som tidligere så jeg håper vel egentlig at han tar til fornuft!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jeg må bare lukke øynene, og fortvilt skjerme bankkontoen. Noen ord om lyden i denne? Besitter eieren også en Air Tight PU?

    http://www.tweakshop.com/Air Tight Preamps.html

    Herlig tråd!
    Takk!
    Nei han bruker en ren MM PU fra Nottingham Analogue.
    Men må si at det spiller helt herlig bare med den. Om det er den gode riaaen som gjør det vet jeg ikke, men har vel en sterk følelse av at den nok er med og bidrar sterkt.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Cd-spilleren han bruker og som han falt for lyden i er en Meridian 506 24-bit. Kanskje ikke helt ventet? Men denne har faktisk ganske analog lyd. Liker selv godt denne som har meget lik lyd som storebror 508.24, som er en klassiker. Jeg mener personlig at det framdeles er et av de beste bruktkjøpene man kan gjøre når det gjelder cd-spiller til en vettug pris.





    Blotteren ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men ren MM-riaa er da ikke noe problem, finnes jo skikkelige step-up-trafoer (Bent og Kondo mfl). Ellers tviler jeg ikke på at MM kan gjøre jobben.

    Ser veldig, veldig spennende ut dette Hagto.

    Har ikke du utsatt kontoen for nok sprell i det siste Parelius? Hvis du mot formodning skulle ha et pengetre som bærer i overkant er det bare å gi beskjed, jeg bistår gjerne under innhøstingen.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Har ikke du utsatt kontoen for nok sprell i det siste Parelius?
    Jo! Nettopp bestilt ny RIAA, så derfor var det så "smertefullt" med slike bilder av "alltid andre alternativer" ... ;) Jeg greier meg nok.

    (Men ikke la meg avspore denne herlig tråden.)

    Det som dog smerter litt, er plasseringen av vinylrigggen. Den stod litt forsakt der oppe i øverste hylle. Men jeg forstår det slik at eieren satser på CD, så da så. Men jaggu ble jeg nyskjerrig på det RIAA-trinnet.

    Har allerede begynt å fantasere om kjøp av eldre skap på et eller annet loppemarked, for så å komme hjem og se at det var skapet med drømmer i.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Det som dog smerter litt, er plasseringen av vinylrigggen. Den stod litt forsakt der oppe i øverste hylle. .
    Så enig så enig.Jeg ville mur opp en mur fra kjelleren å satt vinylriggen på.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kanskje vi skulle vise høyttalerne også? Noen som tipper riktig allerede?

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Når disse høyttalerne ble testet i Absolute sound sa testeren at hvis du drømte om høyttalere fra f.eks Wilson Audio til 200, 300, 400 tusen men ikke hadde råd.
    Well, da kjøpte du disse, og fikk høyttalere med like god lyd, og enda penere utseende:

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Må bare si at jeg får nok ikke fram på bildene hvor vakre de er i virkeligheten, i en vanlig stue. Synes også de er vakrere enn når man ser dem på messer. Dette er andre paret som ble tatt inn i Norge og er mk.2 utgave.





     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Usher Dancer 8-ohms utgave. 7 tommers mellomtone og 8 tommers bass. Pris ca 70000 kr for paret.





    Det var siste bildet fra dette anlegget, og nå trenger jeg en liten pause. Håper dere har kost dere litt. Syns sjøl det har vært morsomt. Sikkert også noen, kjenner jeg forumet rett, som kanskje føler at jeg har stukket hodet litt mye fram, og som kanskje synes det blir litt skryting. Håper de fleste ikke føler slik men koser seg, og gleder seg til fortsettelse i neste nummer. På gjensyn om kanskje ikke så lenge :)
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Ser frem til neste nr. :)
    Ikke snev av skryt, bare kosen dette.

    Edit, men det er jo all grunn til å skryte av disse flotte lyd anleggene her :)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Hagto.

    Skikkelig kosetråd. Gleder meg til neste nummer ;D

    De er jammen skikkelig lekre de høyttalerne med den hardtre finishen og den fine linjene.

    Mvh Asbjørn
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk begge to! Trengte det nå. Har blitt mye hifi i det siste, selv for meg :)
    Har brukt en del timer og energi på denne tråden, og føler meg lltt trett og tom, just for the moment. Har liksom blottet meg litt mye det siste. Men er nok snart igang igjen ;) Takk skal dere ha!
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Takk begge to! Trengte det nå. Har blitt mye hifi i det siste, selv for meg :)
    Har brukt en del timer og energi på denne tråden, og føler meg lltt trett og tom, just for the moment. Har liksom blottet meg litt mye det siste. Men er nok snart igang igjen ;) Takk skal dere ha!
    Stå på. Dette er artig! Takker.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Hagto= resursperson!
    Flere som deg!

    PK
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk nå holder det ;D Var ikke meningen å sutre. Nå blir jeg forlegen. Trenger ikke mer. Nå måtte jeg bare le ;D
    Thanks! Back in business :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ahhh, dette var moro. Jeg får i hvert fall ikke nok av billedtrådene dine Hagto. Dette er så god lesning, og så morsomme og interessante bilder at det er helt fantastisk. Mye gøyere å se bilder av utstyr hjemme hos folk enn fra messer. Litt mer reality.

    Imponert over at GM20 funker på Usher gitt.

    Håper på mer, takk for det vi har fått så langt Hagto.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk Fosse, blir nok mer :)

    Disse høyttalerne har en følsomhet på 87-88 db og krever nok endel. Eieren spiller ikke så høyt, og på normalt lyttenivå i denne stua, som ikke er så stor (dog høyt under taket), gikk det helt greit. Eieren kjøpte 8 ohms utgaven med tanke på lettere last for rørforsterkeren sin( kan også fåes i 4-ohms utgave). Graafen har samme dynamiske spensten i bunnen her som man merker på Merlin hjemme hos deg. Utrolig bass i disse høyttalerne til å bare være en 8 tommer nederst(noe også Absolute Sound bemerket). På Cassandra Wilson sin plate 'Thunderbird' f.eks merket du skikkelige subtoner. Utrolig fylde i slike litt 'basstunge' innspillinger.
    Skikkelig kroppslig lyd også i Madeleine Peyroux sin plate' half the perfect world' for å nevne eksempler.
    Men det var ikke så lenge før vi havnet over på CHET BAKER og andre eldre storheter ;D
    Kan forresten nevne at vi spillte litt på Dag Arnesen sin nye plate, siste gang jeg var der, og det var en liten perle!

    Ellers er det bare et helt nydelig treverk i disse høyttalerne, som ser ut som de koster minst det dobbelte.    
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Har spart denne tråden til en dag hvor jeg er alene hjemme og virkelig kan kose meg. Og det har jeg sannelig også gjort i dag!

    Tusen takk så langt, Hagto!!
    :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Kjekk tråd, ja.
    Min svigerfamile hadde fått spader om jeg hadde omvandlet familieklenodiene til elektronikkskap. Slik er det bare.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Gåter på en mandag :-/... Har Marantz sponset salige Savage Rose?? Skal du på konsert? Kommer SR til sørlandet (da kommer jeg!)? Har mange SR album, og har sett dem live to ganger.... Er det forresten bare meg som synes at Are you ready er bassfattig?? Pleier å være meget habil lyd på de senere SR skivene forøvrig!Hagto: hvordan har Kuzma løst pumpestøy problematikk ifht. den luftbårne armen? Leste MF sin siste review av ref. komboen i siste Sterophile. Sysler med tanken på å kjøpe meg en MG-1 tangentialarm http://airtech.atspace.com/mg1.htm, men er noe skeptisk ifht støy fra pumpe.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gåter på en mandag :-/... Har Marantz sponset salige Savage Rose?? Skal du på konsert? Kommer SR til sørlandet (da kommer jeg!)? Har mange SR album, og har sett dem live to ganger.... Er det forresten bare meg som synes at Are you ready er bassfattig?? Pleier å være meget habil lyd på de senere SR skivene forøvrig!Hagto: hvordan har Kuzma løst pumpestøy problematikk ifht. den luftbårne armen? Leste MF sin siste review av ref. komboen i siste Sterophile. Sysler med tanken på å kjøpe meg en MG-1 tangentialarm http://airtech.atspace.com/mg1.htm, men er noe skeptisk ifht støy fra pumpe.
    Har egentlig ikke tenkt så mye over pumpestøy da Budda har montert denne i kjelleren. Kanskje Budda selv kan kommentere her?!
    Den MG-1 ser forøvrig ut til å være en meget spennende arm.

    Mandag men fridag ;)

    Du gjetter feil. Men Marantz hadde for ikke så lang tid tilbake 50 års jubileum, dette ble markert bl.a med å dele ut disse nålene til enkelte gode/spesielle kunder.
    Savage Rose 'Are you ready' kan nok virke litt bassfattig og litt krevende å få til. Krever nok endel av anlegget og kanskje litt store høyttalere for å gi de største opplevelsene, og da nærmer vi oss neste del av Sørlandshistorien.
    Mandag er siste fridag, og kanskje vi da skulle dra igang et anlegg til siden det ser ut til at så mange har satt så pris på denne tråden??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn