Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    AHA...det var der jeg hadde Olaus fra.
    Takk Hagto. Jeg handlet Audio 60 amp og Isoda Hybrid signalkabel av Olaus og Frode på Phatetique i Gågada i 1986  :D
    Vet ikke om jeg har skrevet litt uklart her, men det var nok ikke 'Olaus du handlet av ;D
    Den du tenker på heter nok Knut. Frode og Knut drev hifibutikk sammen på den tiden i Kristiansand (Pathetique). Farmen-Frode var nok sjefen. Etterhvert trakk Frode seg ut. Knut overtok og startet opp ny hifibutikk et annet sted i Kristiansand. Denne butikken driver han enda :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vi må også ha noe til å drive disse flotte høyttalerne??

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    På den annen side Hagto tror jeg Olaus vile blitt særdeles lykkelig ved å få Dog på besøk sammen med  Gallo Ref.3.1 høyttalere. Tipper resultatet ville bli betydelig utøket bassregister og trøkk. I tillegg rager disse små vidunderene fra Anhony Gallo ikke noe høyere en den nåværende ekvipasjen.
    Bare en strøtanke for og opprettholde interesse nivået  ;)
    Enig, de høyttalerne ser interressante ut. Har så vidt hørt på dem i messesammenheng, som var for lite til å gi ordentlig inntrykk. Eglet litt på Dog ;) men kunne gjerne tenkt å høre de høyttalerne, i en vanlig stue, selv. 'Olaus' har derimot av alle ting en liten forkjærlighet for BW. Vi får se hva det blir til. Han overveier også å flytte anlegget over på langvegg, for å få kortere avstand til høyttalerne, da han mener at behovet for store høyttalere da vil bli mindre.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Se her ja. Kef har jeg liten erfaring med. Men, jeg hørte en mellom-modell i Horten for halv-annet år siden (tror) jeg. Og, det spilte virkelig strålende.

    Men, om jeg må få lov til å være litt streng og direkte her. Den billige Benzen hører ikke hjemme på den Kuzmaen. Det går greit inntil videre, men vi vil veldig gjerne se en utvikling her ;). Ikke til Benzens forkleinelse, men Kuzmaen hadde fortjent en Ruby eller LP om den skulle hatt Benz. (Tilgi min frimodighet, jeg skjønner finansene kan trenge forplantningstid ;D).

    Uansett, ufattelig vakkert. Jeg er svak for Kuzma. Er kanskje Budda-Gurus gamle dette da?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Se her ja. Kef har jeg liten erfaring med. Men, jeg hørte en mellom-modell i Horten for halv-annet år siden (tror) jeg. Og, det spilte virkelig strålende.

    Men, om jeg må få lov til å være litt streng og direkte her. Den billige Benzen hører ikke hjemme på den Kuzmaen. Det går greit inntil videre, men vi vil veldig gjerne se en utvikling her ;). Ikke til Benzens forkleinelse, men Kuzmaen hadde fortjent en Ruby eller LP om den skulle hatt Benz. (Tilgi min frimodighet, jeg skjønner finansene kan trenge forplantningstid ;D).

    Uansett, ufattelig vakkert. Jeg er svak for Kuzma. Er kanskje Budda-Gurus gamle dette da?
    Buddas gamle ja. Hvis du ser litt lenger oppe så har han ny LP liggende i eske klar for montering, faktisk tre bilder av esken ovenfor ;)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    En integrert KW 500 fra Musical Fidelity. Denne er på 2x512W og driver Kef'ene lekende lett. Kan spille kanonhøyt også hvis man skulle føle for det.
    Han bruker for tiden den innebygde riaaen i MF. Det virker faktisk ganske bra med denne rimelige pU'en, og han har meget god lyd slik som det er nå. Han har dog fått seg et riaa byggesett fra Audionote, som skal bygges etterhvert. Hvem tror dere har påvirket ham til det? Tips. Første bokstav er B ;D








     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg så jo den LP-en, men i mitt rastløse jag nedover resten av tråden gikk det meg hus forbi at det var vedkommende med kusma som skulle heles. Godt å høre. Dette tipper jeg blir kanon. Ikke blir det dårligere når eieren tar etter Buru og DIY-er i hop eget riaa-trinn. Flott anlegg, nok en gang.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Må bare fortelle at jeg har fått ny trompetistplate i dag, ikke som Chet men alikevel :)



    Tosidet, med cd på den ene siden,



    og DVD på andre siden!!

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jeg så jo den LP-en, men i mitt rastløse jag nedover resten av tråden gikk det meg hus forbi at det var vedkommende med kusma som skulle heles. Godt å høre. Dette tipper jeg blir kanon. Ikke blir det dårligere når eieren tar etter Buru og DIY-er i hop eget riaa-trinn. Flott anlegg, nok en gang.
    Blir nok spennende ja.

    Guru Budda=Buru ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Da sier jeg takk for følge for en stund. Denne gang tar jeg faktisk en pause . Har brukt mye tid på denne tråden og må bruke litt mer tid, en stund, på andre ting også. Men kommer nok tilbake.
    Takk for alle hyggelige innlegg og kommentarer underveis, og takk til en meget hyggelig og god gitarkamerat i Farsund :)


     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Godt at se der ikke anvendes en Musical Fidelity A 5 CD som spiller rædselsfuldt. Har dere en mening om det?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Godt at se der ikke anvendes en Musical Fidelity A 5 CD som spiller rædselsfuldt. Har dere en mening om det?
    Vi har prøvd en i A5 i anlegget. Men alle meninger om lyd er og blir vel subjektive.
    Eier av anlegget her var fornøyd med A5, men har også hørt bedre spillere i dette anlegget.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Har hørt A 5 i HiFi klub samme resultat. Skulle prøve Raysonic 128. Men du har vel ret med hensyn til subjektivitet. Men der har ellers været bred enighed i omgangskreds.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Da sier jeg takk for følge for en stund. Denne gang tar jeg faktisk en pause . Har brukt mye tid på denne tråden og må bruke litt mer tid, en stund, på andre ting også. Men kommer nok tilbake.
    Da takker jeg for omvisningen - flotte bilder og insprerende lesning. :) Ta en velfortjent hvil.

    Mvh. Johan
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Ord blir overflødige. Takk skal du ha. Velfortjent hvil.

    :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ta deg en pause du Hagto, det har du sannelig fortjent. Bare lov å komme tilbake.
    Dette er uten tvil den herligste tråden jeg har opplevd her på sentralen, derom hersker det for meg ingen tvil.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Her er det bare å glede seg!

    Velfortjent med ei pause, dét er sikkert!

    Igjen, TUSEN TAKK!

    PK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Fine basser, og fantastisk tråd Torry ! jeg angrer litt nå på at jeg prøvde å gjøre meg morsom om snekkeriene til Budda tidligere i tråden. Jeg er stum og ydmyk....

    ...og så på'an igjen ; hvis Tony Levin skal huskes for noe må det først og fremst være årene med King Crimson , og den geniale "Discipline " skiva.
    Synes det også er på sin plass at Tony Levin i sin tid bygget nevnte bass som han kaldte "The Stick".
    Den veide små 27 kg, og gikk i følge ryktene til 17 hz flatt. Har opplevd herren i fritt fall ved flere anledninger, og tilnavnet "The Master of Low frequency noise" bifalles med stående applaus fra min side ;D
    TL er også en troende HiFi mænn om enn ikke på "vårt" nivå. Dog ønsker han seg god lyd i heimen, og det har han.

    Enig i King Crimson årene superkhm, men han har noen fete "run" sammen med Peter Gabriel gjennom mange år også. Frem med stikken for å slå an tonen Tony 8)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Vet ikke om jeg har skrevet litt uklart her, men det var nok ikke 'Olaus du handlet av ;D
    Den du tenker på heter nok Knut. Frode og Knut drev hifibutikk sammen på den tiden i Kristiansand (Pathetique). Farmen-Frode var nok sjefen. Etterhvert trakk Frode seg ut. Knut overtok og startet opp ny hifibutikk et annet sted i Kristiansand. Denne butikken driver han enda :)
    Det Schtemmer bedre ja Hagto.
    Jeg måtte flytte fra Sørlandet i sin tid pga av all den sure nedbøren fra England, men det ser ut for at jeg fikk for store doser aluminium likkavæl (Al 3+) før jeg kom meg vekk ;)
    Takk for oppklaringen. Kjenner Knuuuud au vedd`u 8)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Det Schtemmer bedre ja Hagto.
    Jeg måtte flytte fra Sørlandet i sin tid pga av all den sure nedbøren fra England, men det ser ut for at jeg fikk for store doser aluminium likkavæl (Al 3+) før jeg kom meg vekk  ;)
    Takk for oppklaringen. Kjenner Knuuuud au vedd`u  8)

    Er bedre miljø her nede nå :)
    Ellers så er Farsund meget godt kjent for å spalte aluminiumoksid i Al 3+ ioner.
    Selv om de av og til bommer med driftsforutsetningene slik at de får reversible reaksjoner(for varmt) slik at Al 3+ ionene reagerer tilbake til Al2O3( Le Chateliers prinsipp).
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Er bedre miljø her nede nå :)
    Ellers så er Farsund meget godt kjent for å spalte aluminiumoksid i Al 3+ ioner.
    Selv om de av og til bommer med driftsforutsetningene slik at de får reversible reaksjoner(for varmt) slik at Al 3+ ionene reagerer tilbake til Al2O3( Le Chateliers prinsipp).  
    Hehe...det var kjente toner fra kjemien 8)
    Jobber med slikt i miljøets tjeneste til daglig jeg serr`u, men det blir mer tungmetall PCB, PAH og TBT konsentrasjoner som ofte ikke er så hyggelige.
    Ha en god aften videre Hagto :D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hehe...det var kjente toner fra kjemien  8)
    Jobber med slikt i miljøets tjeneste til daglig jeg serr`u, men det blir mer tungmetall PCB, PAH og TBT konsentrasjoner som ofte ikke er så hyggelige.
    Ha en god aften videre Hagto  :D
    I like måte, og så håper jeg ingen skriver rest in peace til meg. Blir liksom litt alvorlig ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hehe...det var kjente toner fra kjemien  8)
    Jobber med slikt i miljøets tjeneste til daglig jeg serr`u, men det blir mer tungmetall PCB, PAH og TBT konsentrasjoner som ofte ikke er så hyggelige.
    Ha en god aften videre Hagto  :D
    Grunnen til at jeg kom inn på det var at Musicmann sitt arbeidssted, Elkem, lager aluminium, ved å spalte aluminiumoksid (elektrolyse). Skulle visttnok hatt deg ned her da et av Elkems store miljøproblemer her er bl.a utslipp av PAH. Men det får vi heller ta en annen gang, i en annen tråd, eller kanskje over en kopp kaffe en gang ?:)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Må bare fortelle at jeg har fått ny trompetistplate i dag, ikke som Chet men alikevel :)

    Tosidet, med cd på den ene siden,

    Denne unge herren har jeg også hastigst fått legge ørene til, meget lovende og vil bli fulgt opp ved anledning.

    Meget hyggelig og spennende tråd! kos deg nå med lit god "trumpet musikk"  ;) ...

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Grunnen til at jeg kom inn på det var at Musicmann sitt arbeidssted, Elkem, lager aluminium, ved å spalte aluminiumoksid (elektrolyse). Skulle visttnok hatt deg ned her da et av Elkems store miljøproblemer her er bl.a utslipp av PAH. Men det får vi heller ta en annen gang, i en annen tråd, eller kanskje over en kopp kaffe en gang ?:)
    Smelteverket utenfor Frasund er vel kjent fra tidligere arbeidsgiver. PAH (polycykliske aromatiske hydrokarboner) i for store konsentrasjoner, spesielt benzo(a)pyren er mindre hyggelige substanser.
    En kaffekopp med litt HiFi prat og kjemiske substanser høres ut som en god idè. Skulle gjerne gjentatt runden blant dine venner som du så generøst delte med oss i Påsken :D
    Natta - vi startet med befaring på tidligere Fornebu i dag så vi har vel jobb de neste 5 årene i forbindelse med utbyggingen.
    Som kjent j.... dumt å bruke hode :p, og alt for lett å be om tilgivelse enn tillatelse :'( :mad:
    Alle æ domme når æ æ sur ;)
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Veldig hyggelig tråd det her mye fint å vile øynene på her samt masse inntresant lesing
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Gale tilstander på sørlandet ser jeg, utrolig mye snadder her, og det er i sånne stunder at en innser at en ikke har en lommeradio omtrent :D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk til alle som har kommet med fine ord.

    Powerpoint vi får se hva vi kan få til. Forstår det slik at noen fra OAS kunne tenkt seg en tur ned til det blide sørland.

    Neste uke blir det besøk til sørlandet av tre entusiaster fra Haugesund.

    Ellers er en liten historie, med bilder av anlegget til trådstarter på veg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk til alle som har kommet med fine ord.

    Powerpoint vi får se hva vi kan få til. Forstår det slik at noen fra OAS kunne tenkt seg en tur ned til det blide sørland.

    Neste uke blir det besøk til sørlandet av tre entusiaster fra Haugesund.

    Ellers er en liten historie, med bilder av anlegget til trådstarter på veg.
    Håper vi lykkes med dette Hagto, hadde vært knall.
    Gleder oss ellers til utfyllende bilder av anlegget ditt. Hold oss oppdatert etter Haugesundsbesøket.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Håper vi lykkes med dette Hagto, hadde vært knall.
    Gleder oss ellers til utfyllende bilder av anlegget ditt. Hold oss oppdatert etter Haugesundsbesøket.
    Jepp :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hagto:

    Fikk mitt første anlegg til konfirmasjonen, og siden har interresen bare økt. Den første 'hifikomponenten' kjøpte jeg i 1984-1985. Det var et sett Kef 102 med kube. Magisk, og så spennende med denne kuben som kunne justeres. Disse høyttalerne kjøpte jeg av Sveinung(Maxwell hifi). På denne tiden drev han butikk hjemme fra huset til sin mor.
    Etterhvert oppdaget jeg det danske 'High Fidelity'. På slutten av 80-tallet ble det da bygging av de store magnestatene 'La Folia' etter byggebeskrivelse fra dette bladet. Disse krevde mye power. Et skikkelig kraftverk fra Dynamic ble kjøpt inn.
    Så var hifikarusellen igang! :)

    Det ble 20 år med allverdens utstyr. Ble etterhvert kjent med mange andre entusiaster. Det ble oss imellom også gøy å bytte utstyr. Har derfor hørt, og prøvd, ufattelig mye utstyr opp gjennom årene, og tror faktisk ikke jeg har evne til å huske alt lenger.

    Denne tråden ble litt artig, og noen av de andre har skrevet ut tråden for å spare dette som minne, til vi blir enda eldre. Synes det er naturlig at jeg har med mitt anlegg også.
    De fleste andre er stort sett fornøyd, og har ikke de store oppgraderingsplanene.
    Jeg derimot er i en liten oppgraderings/forandringsperiode, men legger likevel inn anlegget slik det ser ut nå. Får eventuellt komme tilbake senere med oppdatering. Anlegget står ikke så bra for øyeblikket(underlag). Forsøker for tiden forskjellige plasseringer i rommet. Er allikevel fornøyd med lyden i anlegget mitt.
    Noe av det første jeg kommer til å kjøpe er nok et skikkelig underlag/stativ.

    Har begynt med bilder for kort tid siden, og merker det ikke alltid er like lett. Noen bilder blir brukbare, andre blir dårlige. Får håpe det kommer seg med trening.


     
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Er enda ikke så proff når det gjelder foto så jeg legger heller inn et bilde av Hagto, tatt av samboer til min lillebror. Hun har litt mer trening enn meg ;)
    http://www.martinepetra.com/



    Hagto:






    Min lillebror bor sammen med Martine Petra i Stockholm, og jeg har skrevet litt om vårt forhold tidligere i denne tråden:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1171045979




    Min lillebror skriver en del på AV forum og noen har sikkert sett stua hans der:





    Da er vi snart klar til en liten titt :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Da sier jeg velkommen inn:






    Maleriet dere ser i bakgrunnen er malt av en annen hifientusiast som er medlem av Bergen Lydlaug
    http://www.perhelgehansen.no/

    Bergen Lydlaug har vært på hjemmebesøk hos ham, men siden var ikke å finne i dag?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    For tiden er det Lowther som regjerer i stua.




    Fasepluggene er laget av en annen Diy guru her på sentralen, Sclalars. Takk Lars :)


    Selvbygde høyttalere etter oppskrift av den kjente selvbyggeren Martin J King.
    http://www.quarter-wave.com/Project04/Project04.html

    Har laget en liten tråd om disse under Diy avdelingen.

    Har også laget korreksjonskretsløp til disse høyttalerne som demper øvre mellomtone og framhever bassen litt. Dette gir en behageligere og fyldigere klangbalanse.
    Dette filteret er laget av de beste deler fra Duelund og Cardas for ikke å miste for mye av godlyden på vegen.


     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Oj. Nå fikk jeg telefon fra Arild som mente at det var en stund nå siden han hadde vært med. Får vise et bilde av Arild da i slik stilling som han oftest har når han er her på besøk ;D


     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Selvfølgelig blir det rør når vi skal spille på Lowther:


     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det var pokker til kjekke karer. Nydelige bilder Hagto og vakkert oppsett. Heftige komponenter i det delefilteret.

    Vi følger spent.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn