High End München 2025

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.000
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.446
    Det er også mitt favoritt anlegg mhp. betalbarhet John_Harald.
    Ved en skjebnenes lune traff vi hverandre akkurat her på TADs rom.
    Men vi er nok dessverre ikke langt unna millionen for dette oppsettet heller.
    Dette er ekte "giantkillers" som spiller praktfullt uten på noen som helst måte å være øretrettende i mine ører.
    Det hjelper selvfølgelig godt på med TADs egen gromme elektronikk koblet på ;)
    Du verden for noen kameloner disse høyttalerne er, hvilke hurtighet, attack og oppløsning o_O
    Uansett hva man foret dem med, så fikk du låten sik den er spilt inn.
    Og det var det faktisk ikke mange andre anlegg på messa som gjorde dem etter, spesielt ikke i diskant området.
    Bassen var dyp og mye større enn hva man forventet ut i fra høyttalernes størrelse og bestykning.
    Bildet yter dem overhode ikke rettferdighet mhp finishen.
    Om jeg hadde måtte kvittet meg med alle mine fjøler og låvedører er dette musikkformidlere efter min smak :unsure:
    _TAM9997.JPG

_TAM9999.JPG

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.788
    Torget vurderinger
    2
    Morro at ganske mange av dere sier at messas beste var horn :cool: 🤘
    Etter min mening var de beste rommene på messa horn og elektrostater.

Horn: WE/Silbatone, Cessaro, Aries Cerat, Avantgarde Trio, JMF Audio, Acapella og Odeon
    Elektrostater: Clarisys og Alsyvox

Av konvensjonelle ht var mine valg følgende: Zellaton, Lorenzo, de minste Goebel og Kondo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.446
    Etter min mening var de beste rommene på messa horn og elektrostater.

Horn: WE/Silbatone, Cessaro, Aries Cerat, Avantgarde Trio, JMF Audio, Acapella og Odeon
    Elektrostater: Clarisys og Alsyvox

Av konvensjonelle ht var mine valg følgende: Zellaton, Lorenzo, de minste Goebel og Kondo
    Alsyvox er IKKE elektrostater, men magnestater.
    Hos Soulution var det rigget opp et sett Botticelli SE med eksternt delefilter laget av spanjolen bak Omega.
    Konstruktør Daniel Coen som står bak Alsyvox er italiener, en meget hyggelig kar jeg har pratet en del med.

20250517_131500.JPG

Det låt som vanlig særdeles frigjort, homogent og luftig.

På sin egen stand spilte Alsyvox med doble basspaneler, og en bånd diskant og mellomtone mellom basspanelene.

20250516_171529.JPG

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.476
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er i utgangspunktet «låvedør» mann.
    Har hatt flere store systemer.
    Bl.a Audio-Tronic Megatrend med Athena som er en dipol med 18 stk 8’’ basselementer pr.kanal 2 m høye,og
    et eget diskant tårn 2 m høyt som er bånd.
    Videre har jeg fortsatt Metaxas Audio Systems (I dag Metaxas and sins) største elektrostater med
    diskant/mellomtone panel i midten og basspaneler på hver side. Ca 2.30m høye og 1 m brede.
    Egen elektronikk til basspaneler og diskant/mellomtone.
    I dag har jeg som de fleste vet, Audio-Insight sitt referanse system kalt Audio -Insight Ref2.2.
    Problemet med nesten alle store låvedører er bl.a. at lyden blir «bigger than life» .
    Dette betyr at en sanger får størrelse som om munnen var stor som på en Blåhval.
    Problemet er faktisk identisk på store hornsystemer.
    Fungerer fint i konsertsaler, kino ol.
    Ikke hjemme i et lytterom.
    I tillegg blir lydbildet tegnet veldig grovt. Dette omvendt av stativhøyttalere.
    Ifbm. dette er høyttalersystemene fra Geir Fredriksen en genistrek.
    Min favoritt på Munchen’s siste highend messe ble faktisk Martensrommet.
    Dette var nærmest «virkeligheten» i mine ører, også med normal størrelse på lydbildet.
    Synes mange rom låt veldig bra, nesten alle «låvedører» enten med bånd eller elektrostater
    var i denne kategori.
    Mange horn låt veldig bra, og selvfølgelig mange «vanlige» høyttalere .
    Syntes lyden generelt har blitt bedre for hvert år, men i år fant jeg en favoritt.
    Har aldri vært imponert av Martens, bortsett fra de siste år.😜

Just my 10 cent……………..

Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk for en flott messe. Siden det er stort sett ukjent musikk, er det vanskelig å kåre beste anlegg. I tillegg tar det tid med mange mennesker å finne hvor er sweetspot i hvert rom og få nok lyttetid der. Hvert lytterom har også svært forskjellig tilnærming til akustikktiltak. Noen rom traff en så kraftig stående bølge i bassen at det ikke var levelig å være der, men på neste sang var det sikkert ok.. Gang dette opp med flere rom enn man rekker å besøke på fire dager, så har man mange valgmuligheter. Endel av anleggene koster også såpass mye, f. eks Marten, at det er uaktuelt for meg å kjøpe de i år.

Beste anlegg å danse med på lørdagskvelden etter stengetid (Mala var også gode her), med svært hyggelige ansatte var dette:
    20250517_190309.jpg
    20250517_192221.jpg

Sist redigert:

JonasH

Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Aller først takk til alle hyggelige folk man både fikk hilst på, pratet med og tatt en øl sammen med.
    Var en flott helg
    Når det kommer til rommene og oppsettene, synes jeg svært mange rom hadde for mye energi i toppen.
    Når det i tillegg prioriteres pling og plong musikk, er opplevelsen deretter. Så svært mange rom fikk jeg ikke hørt med kjent «musikk».
    Av superhighend rommene likte jeg nok Kharma best. Dette låt meget godt lørdag.
    Men de 3 rommene som falt mitt hjerte næmest var nok Göbel, TAD og Qln. Alle disse 3 låt godt balansert og nok riktig størrelsemessig ifht rom de spillte i.
    (Dessverre ikke bilde av Qln rommet)

Göbel
    IMG_2838.jpeg

TAD
    IMG_2836.jpeg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.446
    Men altså Gismo, dette er hva du skal ha av Diptyque høyttalere - Statement II

_TAM9877.JPG

Dette spilte engasjerende, hurtig, oppløst og temmelig homogent vha. de nye Kora monoblokkene, Kora pre og en Innous NAS/Streamer sak.

_TAM9879.JPG

Og du verden som de kunne trøkke til, samt gjengi de sarteste toner og såreste vokal.
    Kun små 50 000 Luro, så kan man løse ut et par ;)
    Lekre saker i mine øyne og ører, selv om de spiller ørlite "larger than life!"
    Jeg koste meg i hvert fall.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.446
    I boden til gutta som markedsfører LORENZO høyttalere med hornladet diskant låt det forbausende bra.
    Ja, man nær sagt våknet til i stolen i fravær av "diskantsjuka".
    Oppsettet med SAT platespiller og arm, samt en Lyra Atlas mk.II tror jeg!?, Ypsilon Aelius mk.II monoblokker, Ypsilon pre, Lampizator Horizon DAC, Taiko Audio server, CH Precision P1 RIAA og X1 ekstern PSU. Hvilken rekke med godsaker :D
    Kabelmerkene gled unna, men det lå en 3-4 anakondaer bak høyttalerene/racket og dormet ;)

_TAM9935.JPG

Platespilleren med den i overkant (for meg) kostbare armen var riktig lekker, men nevnte arm er i kategorien "må ha" :p
    _TAM9939.JPG

Det spilte silkemykt når det skulle, utrolig oppløsning, men når det først krevdes akselerasjon og smekk, så fikk man det så man riktig sperret opp øynene.
    Jeg lot meg villig forføre, og trodde på det jeg hørte.
    Foruten standen til Ypsilon selv, talte vi vel 6 oppsett til med elektronikk fra de greske guder.
    Dette er og blir forsterkere av svært god kvalitet.
    Mer om det senere.

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.446
    Mens jeg er inne på dette med Ypsilon oppdaget jeg rent tilfeldig at Sauron i sitt gjemme i Mordor også bygger høyttalere. I Hall 4 i 3 etg fant jeg dette :eek:

_TAM9903.JPG

Med den bass element bestykningen var jeg sikker på å bli blåst ned til "Die Englisher Garten" små 5 km unna, men nei da. Det låt forbausende homogent og oppløst. Legg spesielt merke til mellomtone og diskant båndene. IO talerne er gigantiske, åpen baffel og for å få et inntrykk av størrelse så er det Ypsilon Hyperion monoblokkene som står på gulvet og driver dem.

20250516_162157.JPG

Og bare for å ha sagt det, enhver mann i kontakt med sine feminine sider bør kjenne sin besøkelsestid hva kabelbukker angår.
    I år er de store, tar 4 strake høyttalerkabler i rød tube, har semsket håndsydd svart lær og tilhørende føtter :LOL:
    Nærbilde følger.

_TAM9904.JPG

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.446
    Var det bare anlegg i million klassen på messa? :unsure:
    Nei da, dette for eksempel med restaurerte Quad ESL-57, 2 små subber, EAR Yoshino rør elektronikk og en TechDas lignende platespiller forspent en Kuzma 4Point arme med Myjaima Shilabe pick-up spelte rett og slett MUSIKK. Mellomtonen er magisk, og talerne får du for 8000 EURO. Rene gi bort prisen i forhold til det meste annet, men sjekk også ut Elac og Totems sortiment. Der får man mye for pengene.

_TAM9908.JPG

Sist redigert:

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.313
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Uten å ha fulgt så mye med tidligere lurer jeg på om det er en korrekt observasjon at de på denne messen bearbeider rommene akustisk i større grad enn på mange andre messer?
    Synes rapporter er veldig koselig å sitte å lese innimellom oppgaver på jobb osv, men savner egentlig litt mer inntrykk i skriftform.
    Skjønner det ikke er så enkelt når man er der og skal videre til neste rom osv, men uansett mer givende å lese:)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.064
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Var det bare anlegg i million klassen på messa.
    Nei da, dette for eksempel med restaurerte Quad ESL-57, 2 små subber, EAR Yoshino rør elektronikk og en TechDas lignende platespiller forspent en Kuzma 4Point arme med Myjaima Shilabe pick-up spelte rett og slett MUSIKK. Mellomtonen er magisk, og talerne får du for 8000 EURO. Rene gi bort prisen i forhold til det meste annet, men sjekk også ut Elac og Totems sortiment. Der får man mye for pengene.

Vis vedlegget 1122586
    Man vel trygt si at Peter Walker har satt spor etter seg i hi-fi historien når verdens første fulltone elektrostat (med noen modifikasjoner) fremdeles leverer lyd i high-end klassen.

Quad-french-1.jpg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.559
    Torget vurderinger
    3
    Men altså Gismo, dette er hva du skal ha av Diptyque høyttalere - Statement II

Vis vedlegget 1122382

Dette spilte engasjerende, hurtig, oppløst og temmelig homogent vha. de nye Kora monoblokkene, Kora pre og en Innous NAS/Streamer sak.

Vis vedlegget 1122384

Og du verden som de kunne trøkke til, samt gjengi de sarteste toner og såreste vokal.
    Kun små 50 000 Luro, så kan man løse ut et par ;)
    Lekre saker i mine øyne og ører, selv om de spiller ørlite "larger than life!"
    Jeg koste meg i hvert fall.
    Det låter sikkert fantastisk, men jeg er ikke sikker på om de gjør seg selv en tjeneste ved å ha samme form og finish på akustikkplatene bak. Er dette bare malt mdf liksom ?

Jeg fant et bilde på siden deres som jeg likte ganske godt.
    1747904467548.png

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.446
    Ypsilon og Kaiser Kawero hadde slått sine pjalter sammen.

_TAM9922.JPG

Spelte det musikk det da? Joa, men Rainer Kaiser var litt for tung på labben slik at bånddiskanten raslet, og mid bass låt litt anemisk og ufokusert.
    Merkelig mtp. kvaliteten på komponentene i dette anlegget, og igjen kostandsrammen.
    Noen hadde fått konstruktøren til å plukke frem noen fete "glemte" tr4iode monoblokker, tørket støvet av dem og satt dem i drift igjen.
    Jæskla toffe!

_TAM9924.JPG

Ikke helt innertier der altså. Men jeg har hørt de mindre Kaiser høyttalerne koblet opp med Thrax elektronikk for en 7-8 år siden, og det låt absolutt magisk.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.446
    Så KARANma, dette serr`u låt i hvert fall fett i mine ører.
    4 stk Karan monoblokker (400 w/stk?), Karan 2 delt pre x 2 (en for hver side), APL streamer/DAC/PSU, ukjent platespiller og Wilson Benesch sine største gulvstående høyttalere og runde subber. Det spilte så oppløst, homogent og organisk at jeg helt klart kunne levd med det. Men da skulle SAT-platespiller og arm inn med Thrax RIAA ;) For øvrig var der intet å si på dynamikken. Stort, estetisk og slagkraftig. Da vet du hva du må spare til for å ha på loftet Karmana.

_TAM9987.JPG

_TAM9989.JPG

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.559
    Torget vurderinger
    3

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.150
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tøft med rompa på tre bassdrivere der. Fikk meg tilby tenke på mine egne høyttalere uten klær. Hvilket bass-prinsipp er det? Isobaric?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn