Jeg er i utgangspunktet «låvedør» mann.
Har hatt flere store systemer.
Bl.a Audio-Tronic Megatrend med Athena som er en dipol med 18 stk 8’’ basselementer pr.kanal 2 m høye,og
et eget diskant tårn 2 m høyt som er bånd.
Videre har jeg fortsatt Metaxas Audio Systems (I dag Metaxas and sins) største elektrostater med
diskant/mellomtone panel i midten og basspaneler på hver side. Ca 2.30m høye og 1 m brede.
Egen elektronikk til basspaneler og diskant/mellomtone.
I dag har jeg som de fleste vet, Audio-Insight sitt referanse system kalt Audio -Insight Ref2.2.
Problemet med nesten alle store låvedører er bl.a. at lyden blir «bigger than life» .
Dette betyr at en sanger får størrelse som om munnen var stor som på en Blåhval.
Problemet er faktisk identisk på store hornsystemer.
Fungerer fint i konsertsaler, kino ol.
Ikke hjemme i et lytterom.
I tillegg blir lydbildet tegnet veldig grovt. Dette omvendt av stativhøyttalere.
Ifbm. dette er høyttalersystemene fra Geir Fredriksen en genistrek.
Min favoritt på Munchen’s siste highend messe ble faktisk Martensrommet.
Dette var nærmest «virkeligheten» i mine ører, også med normal størrelse på lydbildet.
Synes mange rom låt veldig bra, nesten alle «låvedører» enten med bånd eller elektrostater
var i denne kategori.
Mange horn låt veldig bra, og selvfølgelig mange «vanlige» høyttalere .
Syntes lyden generelt har blitt bedre for hvert år, men i år fant jeg en favoritt.
Har aldri vært imponert av Martens, bortsett fra de siste år.
Just my 10 cent……………..