High-end ifm streamer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg er i hvert fall utrolig fornøyd med min relativt nye Pioneer N-70AE.
    Gruser fullstendig min gamle avspiller-en Bladelius Embla Classic på alt av lyd.
    Jeg antar du her IKKE snakker bruk av samme DAC, når du sier Pioneeren gruser Embla'n!?
    Jo.

    Begge som avspillere og DAC balansert ut i Gryphon Diablo.
    Da mener du bruk av begge streameres DAC'er, altså forskjellig DAC'er før det går inn i Diablo'en?
    Eller er det DAC'en i Diablo'en du bruker felles, fra hver sin streamer uten DAC?
    :confused:;D

    Ikke lett dette.....

    Hør her......

    Enkelt å sammenligne da Gryphon Diablo fikk ferdig konvertert analogt signal via XLR fra begge spillerne.
    Sammenlignet lenge med nøyaktig samme matreale.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Enkelt å sammenligne da Gryphon Diablo fikk ferdig konvertert analogt signal via XLR fra begge spillerne.
    Sammenlignet lenge med nøyaktig samme matreale.
    OK, da snakker vi (like mye) om at du likte lyden av DAC'en til Pioneer bedre enn Bladelius sin :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For å konkludere. Ikke si at det er lydmessige mellom streamere eller PC/Mac. Da blir du hogget hodet av her. Litt det samme som kabel.
    Det må enkelte bare mene så lenge de vil; det ER stor forskjell på streamere. Lett å høre, jeg har prøvd gjennom veldig mange i hele pris-skalaen - ingen høres like ut faktisk. Jeg skal forøvrig ikke si at alle hører forskjell, det må den enkelte vurdere - men fra dette til å påstå at alle er identiske er en helt annen ting. At _du_ ikke hører forskjell betyr ikke at de er identiske. Det må selvsagt være litt trist å leve i den tro at en hel industri bare er lureri, men på en annen side - det er en del som tror på alle konspirasjonsteorier i verden også :)

    Edit:
    Jeg skulle ønske at alt var likt - verden hadde blitt mye billigere da :)

    Edit2:
    Og til Sevald - jo jeg skjønner at du er en av dem som ikke tror verden er så enkel og konspiratorisk at alt er likt med forskellig kabinett og priser.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For å konkludere. Ikke si at det er lydmessige mellom streamere eller PC/Mac. Da blir du hogget hodet av her. Litt det samme som kabel.
    Det må enkelte bare mene så lenge de vil; det ER stor forskjell på streamere. Lett å høre, jeg har prøvd gjennom veldig mange i hele pris-skalaen - ingen høres like ut faktisk. Jeg skal forøvrig ikke si at alle hører forskjell, det må den enkelte vurdere - men fra dette til å påstå at alle er identiske er en helt annen ting. At _du_ ikke hører forskjell betyr ikke at de er identiske. Det må selvsagt være litt trist å leve i den tro at en hel industri bare er lureri, men på en annen side - det er en del som tror på alle konspirasjonsteorier i verden også :)

    Edit:
    Jeg skulle ønske at alt var likt - verden hadde blitt mye billigere da :)
    Jeg har aldri A/B testet streamere eller PC/Mac, men synes tonen her er veldig bastant. Litt åpent sinn og la hver enkel gjøre opp sin egen mening tror jeg hadde vært en god ting:)
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    FUD - glimrende uttrykk! Forresten - hvordan kan det ha seg at man i fullt alvor tror at noen bytes som skal bli til lyd transporteres på annen måte eller får annen behandling enn tekst, bilder, video osv?? Hva DACen på enden gjør, er en annen sak, for eventuelle forskjeller kan kun oppstå i DACen...
    Dropp FUD og les litt om digital signalbehandling.....
    I «high end» gjelder både de fysiske og psykiske lover.

    Forskjellen mellom de to settene med lover er at det ene settet endrer seg fra situasjon til situasjon. Det er jo frustrerende. Og potensielt dyrt. Så man kan gjøre et valg; stole på fysikken eller sin egen «psykologi».

    Fra spøk til alvor: Klarer en eneste en (1) av streamerprodusentene å vise at streameren de lager overfører data med høyere presisjon og kvalitet enn en Mac Mini eller PC? Jeg har aldri sett et slikt bevis eller dokumentasjon. Så hvor blir bevisene og dokumentasjonen av?
    I beste mening: Klarer du å bevise at en PC eller Mac Mini overfører data med like høy presisjon som en bra streamer?

    Det samme retoriske spørsmålet er stilt mange ganger angående Chromecast Audio, men selv etter at målingene viser at den har masse jitter, så fortsetter mange å hevde at det er umulig å høre forskjell. Inn i min DAC hører man klart forskjell på Chromecast Audio og Aurender. Mulig at andre DAC'er fikser problemet ved å re-klokke signalet på inngangen e.l.

    Misforstå meg rett: Jeg håper at en Mac Mini kan levere like bra som noe dyrt. Kanskje noen med kompetanse og måleutstyr kan kjøre en test?

    Hva gjelder Chromecast Audio, som jeg har koblet opp og barna mine bruker på anlegget mitt hele tiden, så synes jeg også over tid at brukeropplevelsen ikke er helt god nok til at jeg ville valgt den som streamingløsning hvis lyden var likeverdig. CA er greit og enkelt for ren Tidal-streaming, men brukeropplevelsen på Aurender er verdt noen tusenlapper ekstra for meg. Sømløsheten mellom Tidal og NAS, den utrolig smidige måten man lager spillelister "on the fly" osv.

    Er det Roon som gjelder når man bruker MacMini?
    Hei igjen,

    du spurte. "Klarer du å bevise at en PC eller Mac Mini overfører data med like høy presisjon som en bra streamer?". Det spørsmålet hadde jeg allerede svart på, noe også Orso gjorde oppmerksom på i et etterfølgende innlegg #60: https://www.hifisentralen.no/forume...4117-high-end-ifm-streamer-3.html#post2839895

    Så spør du om Chromecast. Merk at Chromecast ikke bruker USB-protokollen, men gir digital optisk Toslink ut. Amir hos Audio Science Review har redegjort for Chromecast her:

    https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/

    Amir skriver bl.a. følgende:

    "Conclusions
    There are a few here:

    1. The CAST audio functionality of Google Chrome is horrid. There is no excuse for it to be butchering even simple 16-bit signals as it did. While audibly it is not as dire as it looks, I still would avoid it if you can.

    2. Roon's implementation of Chromecast streaming is superb. It is bit accurate up to 24 bits and 48 kHz that I tested. Congratulations to Roon for job well done. I assume they received support from Google to implement it as the protocol otherwise is not open to the public.

    3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

    4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

    #4 is a great news here. It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended! ".

    Med andre ord kan en Chromecast fungere perfekt som streamer.
    Takk, interessant info dette.
    Men jeg vil tillate meg å hevde at det er en lang vei fra påstanden om at Chromecast audio er like bra som alle andre streamere, til dette at man kan få godt resultat i kombinasjon med et kostbart tredjeparts avspillingsprogram og en meget god dac.
    Det siste er kjempefint, men resultatet er mer på tross av enn på grunn av Chromecast audio sine egenskaper.

    Vi som har blitt idiotforklart fordi vi har sagt at Chromecast ikke låter bra er jo faktisk ikke døve og styrt av forventningsbias.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mange USB porter på PC`er støyer. Har selv opplevd det på egen PC. Støyen var så ille at jeg måtte bytte PC. Byttet deretter strømforsyning på dennkranglete PC,en og et galvanisk skille. Problem løst.

    Antar at dedikerte streamere er konstruert for å unngå dette problemet.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.796
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har testet laptop (Lenovo) opp mot streamer med samme dac (Auralic Vega)- og streamer (Nad M50) er helt klart bedre. M50 har mindre jitter , noe jeg merker ved å sette dac'en på den mest kilne klokke innstillingen. Med laptopen bare hakker det , mens streameren funker som en drøm. Om det alene er grunnen til at lyden er bedre skal jeg ikke uttale meg om , men det er vel opplest og vedtatt at lav jitter gir bedre digitallyd.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For å konkludere. Ikke si at det er lydmessige mellom streamere eller PC/Mac. Da blir du hogget hodet av her. Litt det samme som kabel.
    Det må enkelte bare mene så lenge de vil; det ER stor forskjell på streamere. Lett å høre, jeg har prøvd gjennom veldig mange i hele pris-skalaen - ingen høres like ut faktisk. Jeg skal forøvrig ikke si at alle hører forskjell, det må den enkelte vurdere - men fra dette til å påstå at alle er identiske er en helt annen ting. At _du_ ikke hører forskjell betyr ikke at de er identiske. Det må selvsagt være litt trist å leve i den tro at en hel industri bare er lureri, men på en annen side - det er en del som tror på alle konspirasjonsteorier i verden også :)

    Edit:
    Jeg skulle ønske at alt var likt - verden hadde blitt mye billigere da :)
    Jeg har aldri A/B testet streamere eller PC/Mac, men synes tonen her er veldig bastant. Litt åpent sinn og la hver enkel gjøre opp sin egen mening tror jeg hadde vært en god ting:)
    Jeg kommer med mine synspunkter - det er fullstendig lov å være uenig. Jeg påpeker ikke at de som ikke hører forskjell tar feil - fra deres ståsted så stemmer nok dette, og da kan man være fornøyd med dette og spare masse penger. Men jeg er mer frustrert over de som tror at alt i denne verden er en stor konspirasjon for å pushe ut billig skrot i fancy kabinetter for å lure folk fra mest mulig penger. Lage en streamer er komplisert, lyd er komplisert - at du ikke hører forskjell er ikke det samme som at det ikke er noen forskjeller. Min tro er at flertallet som sier det ikke er noen forskjeller faktisk aldri har prøvd flere komponenter enn dem de sitter på akkurat nå hjemme - de vet ikke hva de går glipp av, som selvsagt er litt trist. Jeg har gjort ganske utstrakte A/B-tester på både streamere, DAC'er og hodetelefonforsterkere, og resultatet blir ofte motsatt av hva jeg tror (så forventningbias er dermed avkreftet her).
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det er jo bare billig skrot i fancy kabinetter. Om soc'n sitter i en nvidia shield eller i 30 kilo aluminium er egentlig ganske urelevant. Ellers så er det bare tøv at dette er kjempekomplisert, omtrent like tåpelig som påstanden at det er lyd man overfører i usb kabelen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har testet laptop (Lenovo) opp mot streamer med samme dac (Auralic Vega)- og streamer (Nad M50) er helt klart bedre. M50 har mindre jitter , noe jeg merker ved å sette dac'en på den mest kilne klokke innstillingen. Med laptopen bare hakker det , mens streameren funker som en drøm. Om det alene er grunnen til at lyden er bedre skal jeg ikke uttale meg om , men det er vel opplest og vedtatt at lav jitter gir bedre digitallyd.
    Jeg prøvde Auralic Vega G2 sin innebygde streamer mot Moon MiND2 Network streamer over SPDIF inn i Auralic Vega G2. Jeg hadde i utgangspunktet 0 tro på den innebygde streameren i Vega G2, men den måtte jeg bite i meg - Vega G2 var merkbart bedre (ikke brutalt mye bedre). Fikk forøvrig låne Auralic Vega G2 av Duet i et par måneder :) Kjøpte den ikke.

    Edit:
    Vega G2 brukergrenesnittet var kaos etter mitt syn. At den er bygget på SigmaDelta-brikker hjelper heller ikke. Foretrekker multibit DAC.
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Må si jeg blir litt overrasket og lett frustrert over mye som blir servert i denne tråden...

    Jeg har i løpet av de siste 6 årene brukt 3 forskjellige løsninger til å streame filer og hele cd samlingen fra NAS og også streaming fra Tidal hi-fi. Ingen av disse løsningene har hatt noe innebygd dac.
    En dedikert Mac Mini satt opp kun for formålet med streaming med usb ut, så kom Auralic Aries femto usb ut som avløste Mac Mini og låt bedre ved direkte sammenligning for 4 år siden på daværende Hegel HD25 dac. Stikkord her var mer "varme" i hele lydbilde, diskanten mer oppløst med bedre bredde og dybde i lydbilde..Mac Mini ble pensjonert.

    Idag bruker jeg Aries G2 som gjør jobben enda bedre på alle parametre sammenlignet behørig med Aries femto USB ut til mitt nåværende Kii Three aktivt system...og dette var faktisk meget enkelt å høre og det tror jeg også de fleste i denne tråden hadde gjort enten de vil eller ei. For meg var denne forskjellen verd de ca 30K netto jeg måtte ut med ved dette bytte etter jeg da valgte å selge Aries femto..(mine siste høyttalerkabler før Kii Three overtok moroa kostet mer enn dette...dessverre)

    En ting til: Min Aries G2 er behørig testet over mitt trådløse nettverk og også ved bruk av kablet nettverk. Her er det ingen gevinst å spore med Aries G2 så den brukes kun på wi-fi.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @atletico: bruker du Roon ? :)

    Edit:
    En annen ting som irriterer meg over streamere generelt, software og styring er ofte relativt dårlig. Det er av denne grunn jeg ikke engang vurderer streamere som ikke er Roon ready lengre.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo bare billig skrot i fancy kabinetter. Om soc'n sitter i en nvidia shield eller i 30 kilo aluminium er egentlig ganske urelevant. Ellers så er det bare tøv at dette er kjempekomplisert, omtrent like tåpelig som påstanden at det er lyd man overfører i usb kabelen.
    Anbefaler deg å lese litt opp om hvordan lyd overføres via USB. Det er ikke som du tror; det er ikke samme overføring som f.eks til en usb-disk, i bunn og grunn går SPDIF over USB, med 0 feilkorrigering og timing over hele planeten.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    @atletico: bruker du Roon ? :)

    Edit:
    En annen ting som irriterer meg over streamere generelt, software og styring er ofte relativt dårlig. Det er av denne grunn jeg ikke engang vurderer streamere som ikke er Roon ready lengre.
    Testet ut Roon en måned sammen med Aries femto som end point men ble da ikke imponert over lyden sammenlignet med streaming direkte fra NAS. Brukervenlighet var jo topp. Har ikke testet dette senere men resultatet med Roon og Aries G2 kan være et helt annet.?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @atletico: bruker du Roon ? :)

    Edit:
    En annen ting som irriterer meg over streamere generelt, software og styring er ofte relativt dårlig. Det er av denne grunn jeg ikke engang vurderer streamere som ikke er Roon ready lengre.
    Testet ut Roon en måned sammen med Aries femto som end point men ble da ikke imponert over lyden sammenlignet med streaming direkte fra NAS. Brukervenlighet var jo topp. Har ikke testet dette senere men resultatet med Roon og Aries G2 kan være et helt annet.?
    Anbefaler deg å teste ut. I mitt oppsett kunne jeg ikke høre forskjell mellom FLAC direkte fra NAS til Vega G2 vs via Roon. Brukervennligheten er jo helt fantastisk; har man en god bunke album på NAS (jeg har ca 4000) sammen med Tidal HiFi så er det en vinnende kombinasjon etter mitt syn.

    Vanligvis om Roon gir dårligere lyd; så har streamer produsent gjort noe "mindre smart" i implementasjonen. Roon skal være bitperfect med endpoint som styrer klokken (da skal det være identisk med mindre noen har gjort noe galt implementasjonsmessig).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ikke glem at mange av dem som påstår det ikke er forskjell har bortimot null erfaring med streamere i forskjellige prisklasser. Dette fremstår som ganske tydelig.
    I tillegg virker det som at problemstillingen rundt støy over USB VBUS linjen mellom kilde og renderer er fullstendig utelatt i diskusjonen. Dette er med på å forsterke inntrykket om at folk som mener de har peiling, ikke har det.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke glem at mange av dem som påstår det ikke er forskjell har bortimot null erfaring med streamere i forskjellige prisklasser. Dette fremstår som ganske tydelig.
    I tillegg virker det som at problemstillingen rundt støy over USB VBUS linjen mellom kilde og renderer er fullstendig utelatt i diskusjonen. Dette er med på å forsterke inntrykket om at folk som mener de har peiling, ikke har det.
    Hele lyd over USB er kaos. Jeg kan etter beste evne ikke fatte hvorfor de ikke lager en løsning som er like idiotsikker som ethernet. Lyd over USB er en ettertanke på standarden, dessverre har de aldri skikkelig fikset den (til tross for at USB 2.0 Audio er veldig mye bedre enn USB 1.0 Audio - men fortsatt ikke bra nok).

    Og selvsagt, støy over VBUS er ikke bare problem i seg selv - dette grises jo utover signalkablene i USB også.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Mange USB porter på PC`er støyer. Har selv opplevd det på egen PC. Støyen var så ille at jeg måtte bytte PC. Byttet deretter strømforsyning på dennkranglete PC,en og et galvanisk skille. Problem løst.

    Antar at dedikerte streamere er konstruert for å unngå dette problemet.
    @final, du leste denne?

    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Intel i7 PC and Raspberry Pi 3 B+ Audio Streamer - XLR / RCA, Noise and Jitter. Do digital transports / streamers really make a difference? Do USB cables?

    Og denne:

    https://www.audiosciencereview.com/...-measurements-of-schiit-wyrd-usb-filter.5717/

    Man skal ha en skikkelig skranglete PC og inkompetent konstruert DAC for å oppleve støy over USB i dag. Men det er mulig å søle det til, slik Audio Science Review viser i denne testen av SOTM SMS 200:

    https://www.audiosciencereview.com/...d-review-of-sotm-sms-200-network-player.1846/

    Det er åpenbart mulig å få en strømforsyning til å søple til det som skjer i DACen. I dette testoppsettet var det "rensligere" å kjøre USB-kabel direkte fra en laptop til DACen i stedet for å kanalisere datastrømmen via SOTM-boksen ("the measurements show that with the stock switchmode power supply, the SOtM SMS-200 causes a slight reduction in DAC performance due to mains AC leakage").

    Kanskje det ikke var asynkron USB-overføring på din gamle USB-forbindelse? Eller det var søplete strømforsning et sted?

    Jeg har aldri opplevd endring i lyden som følge av noe jeg har gjort på mitt digitale oppsett. Dette er jo i tråd med teorien og de målingene som Archimago og Amir (Audio Science Review) har gjort. Kanskje jeg bare har vært heldig ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem at mange av dem som påstår det ikke er forskjell har bortimot null erfaring med streamere i forskjellige prisklasser. Dette fremstår som ganske tydelig.
    I tillegg virker det som at problemstillingen rundt støy over USB VBUS linjen mellom kilde og renderer er fullstendig utelatt i diskusjonen. Dette er med på å forsterke inntrykket om at folk som mener de har peiling, ikke har det.
    Interessant utsagn fra en som diskvalifiserer alle tester som gir negativt resultat på bakgrunn av at det gir negativt resultat.
    Målinger er ikke godt nok, blindtester er ikke godt nok, anlegg er ikke godt nok og ørene er ikke gode nok hvis resultatet er annerledes for andre enn for deg.

    Det som er interessant er at det fortsatt ikke er noen argumenter i denne tråden som er egnet til å få en utenforstående til å tvile på fagfolket. Foreløpig kan alt som prates om her forklares enkelt med forventningsbias eller bevisst tuning (dsp som noen skyr som pesten her inne).
    Ligger nok langt inne å underholde tanken om at man kanskje liker streamer x bedre enn streamer y fordi streamer x er dsp-manipulert for å låte på en spesifikk måte.

    Altså, det er meget sannsynlig at noen streamere låter bedre enn andre, men det er ingen sannsynlighet for at streaming blir bedre bare det koster mer - hvis man skal tro på de som faktisk jobber i fagfeltet. Skal man tro på fagfolket?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ikke glem at mange av dem som påstår det ikke er forskjell har bortimot null erfaring med streamere i forskjellige prisklasser. Dette fremstår som ganske tydelig.
    I tillegg virker det som at problemstillingen rundt støy over USB VBUS linjen mellom kilde og renderer er fullstendig utelatt i diskusjonen. Dette er med på å forsterke inntrykket om at folk som mener de har peiling, ikke har det.
    Interessant utsagn fra en som diskvalifiserer alle tester som gir negativt resultat på bakgrunn av at det gir negativt resultat.
    Målinger er ikke godt nok, blindtester er ikke godt nok, anlegg er ikke godt nok og ørene er ikke gode nok hvis resultatet er annerledes for andre enn for deg.

    Det som er interessant er at det fortsatt ikke er noen argumenter i denne tråden som er egnet til å få en utenforstående til å tvile på fagfolket. Foreløpig kan alt som prates om her forklares enkelt med forventningsbias eller bevisst tuning (dsp som noen skyr som pesten her inne).
    Ligger nok langt inne å underholde tanken om at man kanskje liker streamer x bedre enn streamer y fordi streamer x er dsp-manipulert for å låte på en spesifikk måte.

    Altså, det er meget sannsynlig at noen streamere låter bedre enn andre, men det er ingen sannsynlighet for at streaming blir bedre bare det koster mer - hvis man skal tro på de som faktisk jobber i fagfeltet. Skal man tro på fagfolket?
    @coolio, du skriver at "det er meget sannsynlig at noen streamere låter bedre enn andre", og det er jeg enig i; men "låter bedre" er upresist og kan som kjent skyldes at lydsignalene fordreies på en måte som lytteren liker. Så presis, nøyaktig eller transparent er kanskje bedre uttrykk ;)

    Når det er sagt (ikke ment som et tilsvar til deg, for jeg tror du er ganske enig!), er lyd av og til som å diskutere om jorden er rund eller ei. Og fordi man ikke har sjekket og kontrollert at jorden er rund selv, er det som om folks erfaringer veier tyngre enn konsensus blant vitenskapsfolk om at jorden er rund.

    "Ingen har gått mer på landeveiene enn meg og jeg har aldri erfart at jorden er rund som en ball".

    Noen ganger er det nok best å bare lytte til fagfolkene, og dette med streamer og DAC er områder hvor konsensus regjerer blant fagfolk. Jeg ser ikke helt poenget med å utfordre fagfolk på akkurat disse områdene.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    UANSETT dere kranglefanter..
    Nå får min Chromecast avløsning av Sim Audio Moon Neo Mind
    Så da får vi avlivet myten om det er billig skrap i en finere kasse.
    Håper vertfall det fungerer bedre.
    Chromecast var oppskrytt og bortkastet penger. Hører dere dette, alle dere som mener det er godt nok? Skit .. greit nok til en person som ikke er lydfreek, pluss at person ikke bryr seg når det gjelder brukeropplevelse.
    Du får vel det en betaler for..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @coolio, du skriver at "det er meget sannsynlig at noen streamere låter bedre enn andre", og det er jeg enig i; men "låter bedre" er upresist og kan som kjent skyldes at lydsignalene fordreies på en måte som lytteren liker. Så presis, nøyaktig eller transparent er kanskje bedre uttrykk ;)

    Når det er sagt (ikke ment som et tilsvar til deg, for jeg tror du er ganske enig!), er lyd av og til som å diskutere om jorden er rund eller ei. Og fordi man ikke har sjekket og kontrollert at jorden er rund selv, er det som om folks erfaringer veier tyngre enn konsensus blant vitenskapsfolk om at jorden er rund.

    "Ingen har gått mer på landeveiene enn meg og jeg har aldri erfart at jorden er rund som en ball".

    Noen ganger er det nok best å bare lytte til fagfolkene, og dette med streamer og DAC er områder hvor konsensus regjerer blant fagfolk. Jeg ser ikke helt poenget med å utfordre fagfolk på akkurat disse områdene.
    Du har helt rett, og jeg synes det er viktig at vi skiller mellom "jeg liker denne lyden bedre" og "denne er mer transparent" når vi snakker om kvalitative forskjeller.
    Det er muligens en trøst for de som hører store forskjeller mellom streamere at det vil være en lang og krevende prosess å finne en custom tuning som låter ypperlig - og dermed driver opp kostnadene for produktet, men det er avhengig av at man samtidig aksepterer at man avviker fra presis/nøyaktig/transparent.

    Jeg vurderte faktisk å bruke flat-earthere som et eksempel på hvor galt det kan bære avsted hvis kildene man bruker for opplysning blir for dårlige og man selv ikke evner å faktasjekke godt nok. Tenkte samtidig at det var kanskje litt drøyt å si sånt til voksne mennesker, men parallellen kan jo dras selv om den er rimelig søk. :p
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mange sier streamere låter forskjellig. Man kan ikke idioterklære alle disse. Folk som hører forskjell på kabler. Eller hva det måtte være.

    Så til "låter forskjellig" som ikke egentlig fastsetter om forskjellig er bare forskjellig - eller bedre.

    Så til det interessante, at så lenge mange hører forskjeller så ER det nettopp det. Som med CD-silleren da den kom, hvor man ble gjort kjent med at alle ville låte likt - så feil som det kan få blitt.

    Så har vi produsentene av streamere, som hevder ditt og datt, skal vi virkelig tro alle disse over hele verden bløffer og at dermed alt de sier som forklaringer til at deres låter sånn og sånn og hvorfor den gjør det - er bare skjære tullball?

    Så til sist skulle det vært morsomt om noen kan forklare hva forskjellene kommer av. Som med CD-spillere, hvor alt fra chassis til komponenter, drivverk og alt annet virker inn - dvs. det tok et par tiår før man riktig fat ut av det :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Interessant utsagn fra en som diskvalifiserer alle tester som gir negativt resultat på bakgrunn av at det gir negativt resultat.
    Målinger er ikke godt nok, blindtester er ikke godt nok, anlegg er ikke godt nok og ørene er ikke gode nok hvis resultatet er annerledes for andre enn for deg.
    Har ingen problemer med å godta at andre ser det annerledes og kritiserer ikke dette, men det betyr ikke at man har rett for det.
    Just saying.....
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mange USB porter på PC`er støyer. Har selv opplevd det på egen PC. Støyen var så ille at jeg måtte bytte PC. Byttet deretter strømforsyning på dennkranglete PC,en og et galvanisk skille. Problem løst.

    Antar at dedikerte streamere er konstruert for å unngå dette problemet.
    @final, du leste denne?

    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Intel i7 PC and Raspberry Pi 3 B+ Audio Streamer - XLR / RCA, Noise and Jitter. Do digital transports / streamers really make a difference? Do USB cables?

    Og denne:

    https://www.audiosciencereview.com/...-measurements-of-schiit-wyrd-usb-filter.5717/

    Man skal ha en skikkelig skranglete PC og inkompetent konstruert DAC for å oppleve støy over USB i dag. Men det er mulig å søle det til, slik Audio Science Review viser i denne testen av SOTM SMS 200:

    https://www.audiosciencereview.com/...d-review-of-sotm-sms-200-network-player.1846/

    Det er åpenbart mulig å få en strømforsyning til å søple til det som skjer i DACen. I dette testoppsettet var det "rensligere" å kjøre USB-kabel direkte fra en laptop til DACen i stedet for å kanalisere datastrømmen via SOTM-boksen ("the measurements show that with the stock switchmode power supply, the SOtM SMS-200 causes a slight reduction in DAC performance due to mains AC leakage").

    Kanskje det ikke var asynkron USB-overføring på din gamle USB-forbindelse? Eller det var søplete strømforsning et sted?

    Jeg har aldri opplevd endring i lyden som følge av noe jeg har gjort på mitt digitale oppsett. Dette er jo i tråd med teorien og de målingene som Archimago og Amir (Audio Science Review) har gjort. Kanskje jeg bare har vært heldig ;)
    Det var strømforsyningen til PC’en som var synderen. Når den ble byttet forsvant problemet. En DAC med galvanisk skille ville også vært immun. Det hadde ikke den DAC’en jeg brukte når problemet oppsto.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Vil ikke klokkesignalet (i streameren) være av betydning, og eventuelt om dacen har re-klokking eller ei? Støy kan vel også forringe signalet såpass at det kan bli dårlig lyd? Så hvis spørsmålet er 'hvilken streamer er best' så kan også svaret være 'hvilken dac har du'? Men dette med brukergrensesnitt er etter min mening veldig viktig også, så der skal det også klaffe ...
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Ikke glem at mange av dem som påstår det ikke er forskjell har bortimot null erfaring med streamere i forskjellige prisklasser. Dette fremstår som ganske tydelig.
    I tillegg virker det som at problemstillingen rundt støy over USB VBUS linjen mellom kilde og renderer er fullstendig utelatt i diskusjonen. Dette er med på å forsterke inntrykket om at folk som mener de har peiling, ikke har det.
    Hele lyd over USB er kaos. Jeg kan etter beste evne ikke fatte hvorfor de ikke lager en løsning som er like idiotsikker som ethernet. Lyd over USB er en ettertanke på standarden, dessverre har de aldri skikkelig fikset den (til tross for at USB 2.0 Audio er veldig mye bedre enn USB 1.0 Audio - men fortsatt ikke bra nok).

    Og selvsagt, støy over VBUS er ikke bare problem i seg selv - dette grises jo utover signalkablene i USB også.
    Vil gjerne vite meir om dette!

    Mvh Arild
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Har ikke lest alle trådens innlegg, men ville bare svare: ja, det er forskjeller på lydkvalitet fra streamere, akkurat som for drivverk ved kobling til DAC. En streamer inneholder også elektronikk som signalet må passere, alle komponenter og strømforsyning og chassis velges ut ifra stort utvalg av kvalitet. Klokkenøyaktighet, skjerming mot støy, utgangstrinn osv. Vil nok som flere har gjort anbefale noe seriøst fra Lumin eller AURALiC eller Linn og andre som har spesialisert seg. Og til slutt, om folk liker å høre det eller ikke: husk gode digitalkabler! Både USB/coax og nettverkskabel. Derfor mange har fått dårligere resultat fra streaming enn fra CD hittil. Er alle ledd av skikkelig kvalitet, bør streaming kunne bli BEDRE enn CD!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mange sier streamere låter forskjellig. Man kan ikke idioterklære alle disse.
    Man kan. Men man kan heller nevne at det er godt mulig at det er andre grunner til at man hører forskjell enn den grunnen man selv antar.

    Så til det interessante, at så lenge mange hører forskjeller så ER det nettopp det.
    Hvis dette var sant, ville man da fått nullresultater i blindtester?

    Så har vi produsentene av streamere, som hevder ditt og datt, skal vi virkelig tro alle disse over hele verden bløffer og at dermed alt de sier som forklaringer til at deres låter sånn og sånn og hvorfor den gjør det - er bare skjære tullball?
    Et godt utgangspunkt som forbruker i denne verden er å anta at alle bedrifter er ute etter pengene dine og er mer enn villige til å bruke store ord og fantasifulle bilder for å selge deg akkurat det produktet de selger.

    Virkeligheten er enkel, hvis det er en produsent som selger få produkter så må avansen være enorm per solgte produkt. Hvis produsenten selger enorme mengder kan produktet selges til veldig lav avanse. Forskjellen på Yamaha WXC-50 og feks Auralic Aries G1 ligger ikke i teknikken, for å si det slik.

    Så til sist skulle det vært morsomt om noen kan forklare hva forskjellene kommer av. Som med CD-spillere, hvor alt fra chassis til komponenter, drivverk og alt annet virker inn - dvs. det tok et par tiår før man riktig fat ut av det :)
    Jeg lurer fælt på dette jeg også. Jeg lurte mye på det i fjor også; https://www.hifisentralen.no/forume...-streamere-reell-forskjell-eller-overtro.html

    Har ingen problemer med å godta at andre ser det annerledes og kritiserer ikke dette, men det betyr ikke at man har rett for det.
    Just saying.....
    Føler meg rimelig sikker på at jeg har lest kritikk fra din side av både anlegg, ører, økonomi og anklager om misunnelse ment for å undergrave troverdigheten nettopp av å se ting annerledes, men mulig jeg tar feil. Ikke desto mindre har du et poeng, man har ikke automatisk rett bare fordi man tror det. Derfor er det fint med litt saklig grunnlag når man idiotforklarer hele fagfelt ;)
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hvis dere ikke klarer å høre forskjell på deres egne forsterkere og høyttalere uten blindtest, burde dere ikke kunne det av streamere heller selvfølgelig. Men da burde dere som ikke «har troen» gå for Sonos og Spotify, siden ingen kan høre forskjell på noe uten blindtest...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og det mangler ikke akkurat på påminnelser om hvor feil de som mener å høre forskjell har....
    Hva er egentlig drivkraften bak denne misjoneringen?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Og det mangler ikke akkurat på påminnelser om hvor feil de som mener å høre forskjell har....
    Hva er egentlig drivkraften bak denne misjoneringen?
    Det er forskjell på misjonering og å påpeke at jorden er rund.

    Mange mennesker påstår de har sett spøkelser, men det betyr ikke at spøkelser er reelle.

    Mange på HFS aspirerer til nobelprisen i fysikk, hvis de har rett i det de tror. Men i realiteten er det bare én nordmann som har vunnet nobelprisen i fysikk, og det er snart 50 år siden.

    Hvis man bærer på en påstand som strider mot fysiske lover og konsensus i fagsirkler, så bør man sette seg ned og formulere en kritikk mot status i dagens fysikkfag.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Og det mangler ikke akkurat på påminnelser om hvor feil de som mener å høre forskjell har....
    Hva er egentlig drivkraften bak denne misjoneringen?
    Rart at de er så opptatte av slike tråder hvis de uansett ikke mener det finnes forskjeller. Da kan de jo bare holde seg til Apple TV og være fornøyd med det. Men de bruker jo på timesvis på å forklare oss andre hvor feil vi tar uten å ha prøvd særlig mange av de produktene de omtaler selv.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Og det mangler ikke akkurat på påminnelser om hvor feil de som mener å høre forskjell har....
    Hva er egentlig drivkraften bak denne misjoneringen?
    Rart at de er så opptatte av slike tråder hvis de uansett ikke mener det finnes forskjeller. Da kan de jo bare holde seg til Apple TV og være fornøyd med det. Men de bruker jo på timesvis på å forklare oss andre hvor feil vi tar uten å ha prøvd særlig mange av de produktene de omtaler selv.
    Enig! At man gidder!

    Men hva er verst; å snakke om sine fantasier og ting som er beviselig tullball, eller å snakke om forskning og fakta?

    Mye tyder på at en del forsøker å redde vitenskapen fra innsikt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Gøy at man har så stor tro på egen "erfaring" at eneste logiske slutning man trekker av de som er uenige, er at de umulig kan ha hørt produktene det er snakk om.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og det mangler ikke akkurat på påminnelser om hvor feil de som mener å høre forskjell har....
    Hva er egentlig drivkraften bak denne misjoneringen?
    Det er forskjell på misjonering og å påpeke at jorden er rund.

    Mange mennesker påstår de har sett spøkelser, men det betyr ikke at spøkelser er reelle.

    Mange på HFS aspirerer til nobelprisen i fysikk, hvis de har rett i det de tror. Men i realiteten er det bare én nordmann som har vunnet nobelprisen i fysikk, og det er snart 50 år siden.

    Hvis man bærer på en påstand som strider mot fysiske lover og konsensus i fagsirkler, så bør man sette seg ned og formulere en kritikk mot status i dagens fysikkfag.
    Svaret ligger nok i uttrykket ‘uttømmende’.
    Noen støtter seg på et utvalg av fysiske lover og mener disse er dekkende.
    Så snart noen reiser stemmen, så betyr dette at man utfordrer naturlover/fysikk/elektromagnetisme med noe ‘mystisk’ men det er ikke tilfellet.
    Det meste kan nok forklares vitenskapelig bare man blir oppmerksom på alle variablene som spiller inn, iterative forhold og hvilken betydning disse har. Dette igjen leder til en forklaring på hvorfor man hører forskjell og hvorfor konklusjoner basert på ufullstendige forutsetninger blir feil.
    Et eksempel blir hypotesen rundt fortreffeligheten til USB audio. Overføring forklares som feilfri og dermed kan man ikke høre noen forskjell - basta! Men, oisann, vi glemte visst at PS ripple overføres gjennom +5V VBUS, så da kan visst hørbare forskjeller eksistere og forklares allikevel.....
    Altså ingen hokus pokus og tin foil hats.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo strengt tatt ikke mer enn 10-15 år siden en del påstod at alle CD-spillere var identiske med tanke på lydkvalitet. Kanskje noen fortsatt mener det? Eventuelt har disse innsett at de tok feil? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn