High-end ifm streamer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    SOtM er ingen fullverdig streamer (har ikke Spotify,Tidal, internettradio etc.) men den er Roon Ready og tar imot fra ROON på iMac,n over nettverket og kobles videre med en USB kabel inn i Pioneer. Gir bedre lyd enn USB rett fra iMac av ovennevnte grunn.
    Det er jo akkurat dette jeg har prøvd å fremme i noen av mine innelegg her da. En får bedre lyd med å gjøre det på dette måten. :rolleyes: enn å bruke USB kabelen rett i dac fra Mac mini/PC /streamer.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    SOtM er ingen fullverdig streamer (har ikke Spotify,Tidal, internettradio etc.) men den er Roon Ready og tar imot fra ROON på iMac,n over nettverket og kobles videre med en USB kabel inn i Pioneer. Gir bedre lyd enn USB rett fra iMac av ovennevnte grunn.
    Det er jo akkurat dette jeg har prøvd å fremme i noen av mine innelegg her da. En får bedre lyd med å gjøre det på dette måten. :rolleyes: enn å bruke USB kabelen rett i dac fra Mac mini/PC /streamer.
    Men dette er vel avhengig av implementeringen av USB inngangen på DACen?
    Altså, det finnes ingen fasit her tror jeg.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvis jeg ikke endrer Locking Range så er lyden kliss lik. Altså bortkastet med SOtM hvis du ikke har Locking Range justering i dac er min erfaring.

    SOtM er ingen fullverdig streamer (har ikke Spotify,Tidal, internettradio etc.) men den er Roon Ready og tar imot fra ROON på iMac,n over nettverket og kobles videre med en USB kabel inn i Pioneer. Gir bedre lyd enn USB rett fra iMac av ovennevnte grunn.
    Det er jo akkurat dette jeg har prøvd å fremme i noen av mine innelegg her da. En får bedre lyd med å gjøre det på dette måten. :rolleyes: enn å bruke USB kabelen rett i dac fra Mac mini/PC /streamer.
     

    kusot

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Det er lett å møte seg selv i døra. Jeg var overbevist om at min BDA-3 ville re-klokke digital lyd som kom inn og at streameren var av mindre betydning. Jeg har en I5 Barebone som kjører en Linux distro og roon core. Musikksamlingen ligger på en USB drive koblet med USB3 til Barebone. Jeg har ingen DSP eller volumkontrol på core. En del av musikksamlingen er 24/96 eller høyere samt noen DSD filer. Jeg satt sammen en Raspberry Pi 2 (RP2) med Hifiberry Digi Pro kort og koblet den til BDA3 med coax spdif. Dette syntes jeg låt helt supert. For å teste DSD filene koblet jeg til USB direkte fra RP2 til BDA3. Jeg var ikke helt overbevist om resultatet. Sammenlignet derfor spdif og USB på 16/44.1. På USB lå det et slør over lyden. Ikke den samme punktligheten og ikke de samme detaljene i toppen. Saumfarte nettsider med innlegg og tester om USB streamere. Til slutt ble jeg lei og tenkte at jeg får like godt pynte litt i racket og kjøpe en som står i stil med resten. Kjøpte da en BDP3. Konklusjonen er kort - dårlig digital kilde kan høres i mitt oppsett, sløret på USB er borte ved overgang til BDP3. Jeg klarer ikke skille USB fra AES/EBU mellom BDA3 og BDP3. Jeg innbiller meg at BDP3/BDA3 spiller klarerer i toppen og med bedre separasjon en spdif over hifiberry/BDA3, men jeg tror ikke jeg ville fått signifikant resultat i en blindtest mellom de to. Eiergleden skal en ikke ta bort som en faktor. Jeg vet i allefall at jeg kan få ståpels av f.eks " One Day You'll Dance For Me, New York City" med Thomas Dybdahl med sin crisphet og microdetaljer. God Jul
    Både AES/EBU og USB er egentlig proff-standarder for overføring, så såfremt streameren er bra nok, vil også USB låte bra ja! :) Implementeringen og utgangen har sitt å si. Hvilke digitalkabler bruker du?
    For AES/EBU bruker jeg en Wireworld silver Eclipse. For USB benytter jeg en skjermet kabel jeg fikk med en HiFace usb-spdif converter jeg kjøpte for noen år siden. Kanskje jeg skal prøve en annen kabel og møte meg sjøl i døra igjen.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Spørsmål til dere som kjører Mac Mini som streamer i oppsettet.
    Kjører dere Bit Perfect? (Dsd Master etc)

    Ser Paul har en lengre utdyping av Mac Mini som kilde på forumet til PS Audio.

    Noen som kjører Mac Mini med Roon?

    Jonas
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Spørsmål til dere som kjører Mac Mini som streamer i oppsettet.
    Kjører dere Bit Perfect? (Dsd Master etc)

    Ser Paul har en lengre utdyping av Mac Mini som kilde på forumet til PS Audio.

    Noen som kjører Mac Mini med Roon?

    Jonas
    Bruker Roon på Mac Mini, installert Roon Bridge på den og bruker den som endpoint.
    Kommer opp i Roon som Kinki USB.
    Har ikke sammenlignet lyden mot Audirvana+ enda, ei heller Lumin D1, men det fungerer knirkefritt.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Jo.

    Begge som avspillere og DAC balansert ut i Gryphon Diablo.
    Alt fra nedre mellomtone og opp er mye bedre på Pioneer. Dynamikk, luftighet, oppløsthet, detaljer, perspektiv etc...
    Når det gjelder bassen så ligger den litt bak i kvantitet, men ikke i kvalitet. Bassen i N-70AE er betydelig strammere, raskere og tørrere.
    Fikk kjøpt en strøken Pioneer N-70AE sort på Finn som fungerer 100%. Jeg er meget imponert over lydkvaliteten på Pioneer N-70AE.
    Ut fra Pioneer XLR balansert og inn XLR balansert på SPL Auditor HTF, samme lydkvalitet som SPL Phonitor. DAC`en i Pioneer er
    veldig bra og inn på SPL Auditor så er dette en fantastisk kombinasjon med topp lyd. Denne radiostasjonen på Pioneer låter
    meget bra og med DAC`en innstillt på HIBit32 og Upsampling så gjør DAC`en en fremragende jobb.
    SPL Auditor er en meget, meget bra HTF. HT benyttet Fostex TH610 som er en meget god HT.
    Firmware på min Pioneer er 2151-0000-0000-0011. Tror det er siste tilgjengelige firmware som
    kom 14/1-2021??
    Jo.

    Begge som avspillere og DAC balansert ut i Gryphon Diablo.
    Alt fra nedre mellomtone og opp er mye bedre på Pioneer. Dynamikk, luftighet, oppløsthet, detaljer, perspektiv etc...
    Når det gjelder bassen så ligger den litt bak i kvantitet, men ikke i kvalitet. Bassen i N-70AE er betydelig strammere, raskere og tørrere.
    Så ditt innlegg og er helt enig med deg. Fikk kjøpt en strøken Pioneer N-70AE sort på Finn i går og som fungerer 100%. Jeg er meget imponert
    over lydkvaliteten på Pioneer N-70AE. Ut fra Pioneer XLR balansert og inn XLR balansert på SPL Auditor HTF, samme lydkvalitet som SPL
    Phonitor.
    DAC`en i Pioneer er veldig bra og inn på SPL Auditor så er dette en fantastisk kombinasjon med topp lyd. Denne radiostasjonen på
    Pioneer låter meget bra og med DAC`en innstillt på HIBit32 og Upsampling så gjør DAC`en en fremragende jobb. SPL Auditor er en meget,
    meget bra HTF. HT benyttet Fostex TH610 som er en meget god HT. Firmware på min Pioneer er 2151-0000-0000-0011. Tror det er siste
    tilgjengelige firmware som kom 14/1-2021??
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn