High-end ifm streamer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    FUD - glimrende uttrykk! Forresten - hvordan kan det ha seg at man i fullt alvor tror at noen bytes som skal bli til lyd transporteres på annen måte eller får annen behandling enn tekst, bilder, video osv?? Hva DACen på enden gjør, er en annen sak, for eventuelle forskjeller kan kun oppstå i DACen...
    Dropp FUD og les litt om digital signalbehandling.....
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager: Svart - hvitt

    Jeg trodde gutten var ute etter å streame for lyd, ikke å redigere bilder.:cool:
    Fleksibel og kraftfull mac mini med støyende usb utgang har jeg prøvd, ikke noe for meg.:)
    Men kobler man den opp mot et endpoint alla, sotm 200 ultra Neo og ethernet kabel i mellom.
    Begynner det å skje noe :) men da begynner kostnadene og stige betraktig også.
    Eller man kan konfigurere MacMini slik at man ikke lengre har en støyende USB utgang ved å bruke en bit-perfect media player.

    Jeg har prøvd relativt kostbare dedikerte streamere hjemme hos meg og ikke en eneste av dem gjør noe som ikke Mac Mini gjør like bra.

    -BB-
    Jo en kan forbedre det med en bit-perfect media player, men 5 volt gjør den ikke noe med:).
    Siden du bruker en Ifi Nano iUsb 3.0 tror jeg du vet kva jeg prøver å fremheve her.:cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FUD - glimrende uttrykk! Forresten - hvordan kan det ha seg at man i fullt alvor tror at noen bytes som skal bli til lyd transporteres på annen måte eller får annen behandling enn tekst, bilder, video osv?? Hva DACen på enden gjør, er en annen sak, for eventuelle forskjeller kan kun oppstå i DACen...
    Dropp FUD og les litt om digital signalbehandling.....
    I «high end» gjelder både de fysiske og psykiske lover.

    Forskjellen mellom de to settene med lover er at det ene settet endrer seg fra situasjon til situasjon. Det er jo frustrerende. Og potensielt dyrt. Så man kan gjøre et valg; stole på fysikken eller sin egen «psykologi».

    Fra spøk til alvor: Klarer en eneste en (1) av streamerprodusentene å vise at streameren de lager overfører data med høyere presisjon og kvalitet enn en Mac Mini eller PC? Jeg har aldri sett et slikt bevis eller dokumentasjon. Så hvor blir bevisene og dokumentasjonen av?
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    1.311
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    FUD - glimrende uttrykk! Forresten - hvordan kan det ha seg at man i fullt alvor tror at noen bytes som skal bli til lyd transporteres på annen måte eller får annen behandling enn tekst, bilder, video osv?? Hva DACen på enden gjør, er en annen sak, for eventuelle forskjeller kan kun oppstå i DACen...
    Dropp FUD og les litt om digital signalbehandling.....
    I «high end» gjelder både de fysiske og psykiske lover.

    Forskjellen mellom de to settene med lover er at det ene settet endrer seg fra situasjon til situasjon. Det er jo frustrerende. Og potensielt dyrt. Så man kan gjøre et valg; stole på fysikken eller sin egen «psykologi».

    Fra spøk til alvor: Klarer en eneste en (1) av streamerprodusentene å vise at streameren de lager overfører data med høyere presisjon og kvalitet enn en Mac Mini eller PC? Jeg har aldri sett et slikt bevis eller dokumentasjon. Så hvor blir bevisene og dokumentasjonen av?
    Hvilke Psykiske lover henviser du til her?
     
    X

    X186841

    Gjest
    iMac 2017 med SSD og SOtM SMS 200 NEO gjør susen. Bare å velge den dac,n man liker best som har USB inngang.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FUD - glimrende uttrykk! Forresten - hvordan kan det ha seg at man i fullt alvor tror at noen bytes som skal bli til lyd transporteres på annen måte eller får annen behandling enn tekst, bilder, video osv?? Hva DACen på enden gjør, er en annen sak, for eventuelle forskjeller kan kun oppstå i DACen...
    Dropp FUD og les litt om digital signalbehandling.....
    I «high end» gjelder både de fysiske og psykiske lover.

    Forskjellen mellom de to settene med lover er at det ene settet endrer seg fra situasjon til situasjon. Det er jo frustrerende. Og potensielt dyrt. Så man kan gjøre et valg; stole på fysikken eller sin egen «psykologi».

    Fra spøk til alvor: Klarer en eneste en (1) av streamerprodusentene å vise at streameren de lager overfører data med høyere presisjon og kvalitet enn en Mac Mini eller PC? Jeg har aldri sett et slikt bevis eller dokumentasjon. Så hvor blir bevisene og dokumentasjonen av?
    Hvilke Psykiske lover henviser du til her?
    Det var ment litt spøkefullt, men du har sikkert hørt om placebo og liknende? Og at man av den grunn («de psykiske lover») har etablert prosedyrer (f.eks. blindtester) for å fjerne «de psykiske lover» slik at man sitter igjen med de fysiske lover i likningen som forklarer god lyd (i reproduksjonen av innspilt materiale).

    Nyere forskning viser oss imidlertid at persepsjonen er fragil, så det er vanskeligere i praksis å skille de fysiske og de psykiske lovene enn mange forskere har trodd hittil. Men når det gjelder signalteori - som skjer før høyttaleren - er det uansett vanskelig å argumentere for at vi ikke fullt ut forstår hva som skjer.

    Som bransjeaktør har du et etisk ansvar, ikke sant? Man må slutte å late som om f.eks. en Mac Mini ikke egner seg i et hifi- eller high end-oppsett. Og en Mac Mini har vel også estetikken i orden, hvis man ønsker å ha en synlig streamer.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    FUD - glimrende uttrykk! Forresten - hvordan kan det ha seg at man i fullt alvor tror at noen bytes som skal bli til lyd transporteres på annen måte eller får annen behandling enn tekst, bilder, video osv?? Hva DACen på enden gjør, er en annen sak, for eventuelle forskjeller kan kun oppstå i DACen...
    Dropp FUD og les litt om digital signalbehandling.....
    I «high end» gjelder både de fysiske og psykiske lover.

    Forskjellen mellom de to settene med lover er at det ene settet endrer seg fra situasjon til situasjon. Det er jo frustrerende. Og potensielt dyrt. Så man kan gjøre et valg; stole på fysikken eller sin egen «psykologi».

    Fra spøk til alvor: Klarer en eneste en (1) av streamerprodusentene å vise at streameren de lager overfører data med høyere presisjon og kvalitet enn en Mac Mini eller PC? Jeg har aldri sett et slikt bevis eller dokumentasjon. Så hvor blir bevisene og dokumentasjonen av?
    I beste mening: Klarer du å bevise at en PC eller Mac Mini overfører data med like høy presisjon som en bra streamer?

    Det samme retoriske spørsmålet er stilt mange ganger angående Chromecast Audio, men selv etter at målingene viser at den har masse jitter, så fortsetter mange å hevde at det er umulig å høre forskjell. Inn i min DAC hører man klart forskjell på Chromecast Audio og Aurender. Mulig at andre DAC'er fikser problemet ved å re-klokke signalet på inngangen e.l.

    Misforstå meg rett: Jeg håper at en Mac Mini kan levere like bra som noe dyrt. Kanskje noen med kompetanse og måleutstyr kan kjøre en test?

    Hva gjelder Chromecast Audio, som jeg har koblet opp og barna mine bruker på anlegget mitt hele tiden, så synes jeg også over tid at brukeropplevelsen ikke er helt god nok til at jeg ville valgt den som streamingløsning hvis lyden var likeverdig. CA er greit og enkelt for ren Tidal-streaming, men brukeropplevelsen på Aurender er verdt noen tusenlapper ekstra for meg. Sømløsheten mellom Tidal og NAS, den utrolig smidige måten man lager spillelister "on the fly" osv.

    Er det Roon som gjelder når man bruker MacMini?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Jo en kan forbedre det med en bit-perfect media player, men 5 volt gjør den ikke noe med:). Siden du bruker en Ifi Nano iUsb 3.0 tror jeg du vet kva jeg prøver å fremheve her.:cool:
    Joda, den ligger i esken sin sammen med sin super-usb-kabel med separert 5V og signal. Når jeg kobler den opp og kjører direkte sammenlikning mellom direkte USB til DAC vs via Ifi iUSB 3 så er det absolutt ingen hørbar forskjell i mine og andres ører.



    ..... og vi får vi vel snart lese at dette skyldes at anlegget mitt ikke har analytiske kvaliteter gode nok for å høre forskjell....

    -BB-
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    1.311
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    FUD - glimrende uttrykk! Forresten - hvordan kan det ha seg at man i fullt alvor tror at noen bytes som skal bli til lyd transporteres på annen måte eller får annen behandling enn tekst, bilder, video osv?? Hva DACen på enden gjør, er en annen sak, for eventuelle forskjeller kan kun oppstå i DACen...
    Dropp FUD og les litt om digital signalbehandling.....
    I «high end» gjelder både de fysiske og psykiske lover.

    Forskjellen mellom de to settene med lover er at det ene settet endrer seg fra situasjon til situasjon. Det er jo frustrerende. Og potensielt dyrt. Så man kan gjøre et valg; stole på fysikken eller sin egen «psykologi».

    Fra spøk til alvor: Klarer en eneste en (1) av streamerprodusentene å vise at streameren de lager overfører data med høyere presisjon og kvalitet enn en Mac Mini eller PC? Jeg har aldri sett et slikt bevis eller dokumentasjon. Så hvor blir bevisene og dokumentasjonen av?
    Hvilke Psykiske lover henviser du til her?
    Det var ment litt spøkefullt, men du har sikkert hørt om placebo og liknende? Og at man av den grunn («de psykiske lover») har etablert prosedyrer (f.eks. blindtester) for å fjerne «de psykiske lover» slik at man sitter igjen med de fysiske lover i likningen som forklarer god lyd (i reproduksjonen av innspilt materiale).

    Nyere forskning viser oss imidlertid at persepsjonen er fragil, så det er vanskeligere i praksis å skille de fysiske og de psykiske lovene enn mange forskere har trodd hittil. Men når det gjelder signalteori - som skjer før høyttaleren - er det uansett vanskelig å argumentere for at vi ikke fullt ut forstår hva som skjer.

    Som bransjeaktør har du et etisk ansvar, ikke sant? Man må slutte å late som om f.eks. en Mac Mini ikke egner seg i et hifi- eller high end-oppsett. Og en Mac Mini har vel også estetikken i orden, hvis man ønsker å ha en synlig streamer.
    Om Mac mini eller pc passer inn i et high end oppsett betviler jeg ikke. Vi har alle en forventningsbias som påvirker oss - enten om man mener at ting kan høres eller ikke og jeg mener at de aller fleste diskusjoner dreier seg om at man må ha rett.
    Jeg har lyttet til en masse forskjellige løsninger og i alle tilfellene vi har sammenlignet så låter en dedikert streamer bedre.
    Når det gjelder mitt etiske ansvar som bransjeaktør så dreier det seg om å ikke fabrikkere usannheter om et produkt. Lytteopplevelser og opplevelser tilknyttet komponenter er og vil alltid være subjektive oppfatninger og her må vi også få uttrykke oss.

    Når du snakker om nyere forskning og du snakker om oppfatning - så er det også slik at vi er meget forskjellig stilt når det gjelder akkurat dette, og vår evne til å oppfatte er ekstremt forskjellig. Her må vi ta hensyn til andre sanser som også er mottagere og dekodere av følelser som påvirker ens egen oppfatning. Det som skjer før høyttaleren ift signalteori dreier seg ikke bare om overføringen av et enkelt digitalt signal når det gjelder reproduksjon av musikk. Avsender og mottaker er i tillegg følsomme for potensialforskjeller, annen støy som flytter seg fra det digitale komponentet til det analoge trinnet osv.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en stund Mac mini med ssd disk. Fin å streame musikk fra, men ble litt lei da den noen ganger ikke fant dacen via USB. Av og til bugs i avspillingsprogrammrne osv.... Når en har satt seg ned i go stolen og åpnet pilsen, så er sånne problemer pyton selv om det var ikke ofte det skjedde. Takker meg til streamer.... eller enda bedre, vinyl😀
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har testet flere streamere. Alle har hatt sine negative sider. Bruker Benchmark dac3.

    Er det noen spesielt som hever seg over de andre og som jeg bør teste ut?
    For å slutte med de gamle kranglene, og komme oss tilbake på sporet...

    Hva har vært de negative sidene med de ulike du har testet?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange som er uenige med deg der. Kan nok tenke meg at hvis man bruker mye digital korrigering så vil det være noe hold i dette. På de fleste av mine kunders oppsett og mine egne så holder ikke denne påstanden vann. Du har jo selvfølgelig rett til å kaste ut slike påstander - og det er jo en gjennogående trend her på sentralen at folk mener at deres egen mening er fasit.
    Jeg mener egentlig fint lite om digital overføring siden jeg personlig har lite kunnskap om det. Der hvor jeg har lite kunnskap hører jeg utelukkende på fagfolk. Man kan gjerne være uenig i det fagfolket sier, viser, forklarer og demonstrerer matematisk, men jeg har enda ikke hørt en overbevisende grunn til at man bør være uenig.

    De fleste på sentralen har i utgangspunktet fint lite greie på ting annet enn overfladisk og lener seg på forskjellige kilder for informasjon for å forme seg en mening.
    Det eneste jeg påstår er at man kan dele kilder inn i varierende grader av kvalitet, og akkurat når det kommer til dette med digitalteknikk så påstår jeg at fagmodellene og matematikken bak hvordan det hele fungerer er en langt bedre kilde enn noen par ører som i entusiastiske sosiale lag i uformelle tester hører klare forskjeller på alt og ingenting.

    Gi meg en bedre grunn til å tvile på fagfolket enn vage antakelser og generaliserte personkarakteristikker, så er jeg mer enn villig til å la være å spre det du kaller for misinformasjon.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Hadde en stund Mac mini med ssd disk. Fin å streame musikk fra, men ble litt lei da den noen ganger ikke fant dacen via USB. Av og til bugs i avspillingsprogrammrne osv.... Når en har satt seg ned i go stolen og åpnet pilsen, så er sånne problemer pyton selv om det var ikke ofte det skjedde. Takker meg til streamer.... eller enda bedre, vinyl??????
    Jeg er såpass julefrekk at jeg vil påstå at dine erfaringer skyldes brukerfeil. Endrer man ingenting i oppsettet på sin MM så kan man oppleve at den vil miste forbindelsen til DAC. Og hvis du brukte default avspilleren (itunes) så er det viden kjent at dem har slitt med denne. Min MM m/SSD har nå stått på kontinuerlig i 2 år og jeg har aldri opplevd noen problemer, glitches, eller andre issues. Før dette hadde min gamle MM fungert uten nykker fra den ble kjøpt i 2011 til den ble pensjonert i 2016.

    -BB-
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    når det kommer til dette med digitalteknikk så påstår jeg at fagmodellene og matematikken bak hvordan det hele fungerer er en langt bedre kilde enn noen par ører som i entusiastiske sosiale lag i uformelle tester hører klare forskjeller på alt og ingenting.
    Altså, fagmodeller og matematikk gir en uttømmende konklusjon mhp. objektiv eller opplevd lydkvalitet (og som ikke må bestrides).
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Det er mange som er uenige med deg der. Kan nok tenke meg at hvis man bruker mye digital korrigering så vil det være noe hold i dette. På de fleste av mine kunders oppsett og mine egne så holder ikke denne påstanden vann. Du har jo selvfølgelig rett til å kaste ut slike påstander - og det er jo en gjennogående trend her på sentralen at folk mener at deres egen mening er fasit.
    Jeg mener egentlig fint lite om digital overføring siden jeg personlig har lite kunnskap om det. Der hvor jeg har lite kunnskap hører jeg utelukkende på fagfolk. Man kan gjerne være uenig i det fagfolket sier, viser, forklarer og demonstrerer matematisk, men jeg har enda ikke hørt en overbevisende grunn til at man bør være uenig.

    De fleste på sentralen har i utgangspunktet fint lite greie på ting annet enn overfladisk og lener seg på forskjellige kilder for informasjon for å forme seg en mening.
    Det eneste jeg påstår er at man kan dele kilder inn i varierende grader av kvalitet, og akkurat når det kommer til dette med digitalteknikk så påstår jeg at fagmodellene og matematikken bak hvordan det hele fungerer er en langt bedre kilde enn noen par ører som i entusiastiske sosiale lag i uformelle tester hører klare forskjeller på alt og ingenting.

    Gi meg en bedre grunn til å tvile på fagfolket enn vage antakelser og generaliserte personkarakteristikker, så er jeg mer enn villig til å la være å spre det du kaller for misinformasjon.
    Du kan jo starte med å lese målinger av Chromecast Audio og slutte å påstå at det er kanonbra!;)
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Hadde en stund Mac mini med ssd disk. Fin å streame musikk fra, men ble litt lei da den noen ganger ikke fant dacen via USB. Av og til bugs i avspillingsprogrammrne osv.... Når en har satt seg ned i go stolen og åpnet pilsen, så er sånne problemer pyton selv om det var ikke ofte det skjedde. Takker meg til streamer.... eller enda bedre, vinyl������
    Jeg er såpass julefrekk at jeg vil påstå at dine erfaringer skyldes brukerfeil. Endrer man ingenting i oppsettet på sin MM så kan man oppleve at den vil miste forbindelsen til DAC. Og hvis du brukte default avspilleren (itunes) så er det viden kjent at dem har slitt med denne. Min MM m/SSD har nå stått på kontinuerlig i 2 år og jeg har aldri opplevd noen problemer, glitches, eller andre issues. Før dette hadde min gamle MM fungert uten nykker fra den ble kjøpt i 2011 til den ble pensjonert i 2016.

    -BB-
    Hei BB

    Hvilket avspillingsprogram bruker/anbefaler du?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Hadde en stund Mac mini med ssd disk. Fin å streame musikk fra, men ble litt lei da den noen ganger ikke fant dacen via USB. Av og til bugs i avspillingsprogrammrne osv.... Når en har satt seg ned i go stolen og åpnet pilsen, så er sånne problemer pyton selv om det var ikke ofte det skjedde. Takker meg til streamer.... eller enda bedre, vinyl������
    Jeg er såpass julefrekk at jeg vil påstå at dine erfaringer skyldes brukerfeil. Endrer man ingenting i oppsettet på sin MM så kan man oppleve at den vil miste forbindelsen til DAC. Og hvis du brukte default avspilleren (itunes) så er det viden kjent at dem har slitt med denne. Min MM m/SSD har nå stått på kontinuerlig i 2 år og jeg har aldri opplevd noen problemer, glitches, eller andre issues. Før dette hadde min gamle MM fungert uten nykker fra den ble kjøpt i 2011 til den ble pensjonert i 2016.

    -BB-
    Hei BB

    Hvilket avspillingsprogram bruker/anbefaler du?
    Jeg foretrekker Audirvana og benytter meg også av Audirvana Remote for å kunne styre musikken via telefon / ipad. Jeg bruker også Mac sin egen Remote Display funksjon da jeg ikke har noen monitor koblet på min MM.

    -BB-
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    HB er ikke den jeg ville gått til for "objektive" uttalelser, men han er ganske god å beskrive ting på en enkel måte. Av og til feil, men enkelt å forstå for folk som ikke er så teknisk kyndige.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I beste mening: Klarer du å bevise at en PC eller Mac Mini overfører data med like høy presisjon som en bra streamer?
    svart-hvitt har i alle fall allerede lagt ut en link i denne tråden som viser at en såkalt støyende PC ikke tilfører noe negativt lydmessig og da er det er ingen grunn til at en Mac Mini skulle gjøre det heller. Eneste man kan vurdere utifra testen er å holde seg til XLR og balansert, men strengt tatt er ikke den ekstra potensielle støyen fra RCA noe som vil være hørbart.
    Linken er her og den bør alle lese: Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Intel i7 PC and Raspberry Pi 3 B+ Audio Streamer - XLR / RCA, Noise and Jitter. Do digital transports / streamers really make a difference? Do USB cables?

    Denne testen hvor et produkt som reklamerer med å forbedre USB tilkobling er også verdt å får med seg:
    https://www.audiosciencereview.com/...-measurements-of-schiit-wyrd-usb-filter.5717/
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    HB er ikke den jeg ville gått til for "objektive" uttalelser, men han er ganske god å beskrive ting på en enkel måte. Av og til feil, men enkelt å forstå for folk som ikke er så teknisk kyndige.
    Ja han er objektiv i sine uttalelser. Men han hadde jo helt rett anngående sotm sms 200 Ultra Neo, Beste endpoint jeg har testet:) hittill...
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Men et helt ærlig spørsmål:

    Jeg gikk inn på Elkjøp og ser at en Mac Mini med 1TB harddisk koster 9979,-. I tillegg må man f.eks. abonnere på Audirvana.
    Dette er jo ingen spesielt billig løsning. Jeg forstår ikke helt hvorfor en løsning som vil koste over kr 10 000,- fremholdes som bedre enn å kjøpe en dedikert streamer av god kvalitet. Det finnes selvsagt dyrere streamere, men også mange som er like billige eller billigere.

    Hvorfor skal man velge en slik løsning fremfor f.eks. en Bluesound Vault 2 til 9998,- på Hifi Klubben? Den har et bra avspillingsprogram, 2TB harddisk, en cd-ripper og ser diskré og fin ut.

    Jeg ser ikke argumentene for Mac Mini, med mindre man har tenkt til å også bruke den til vanlige Mac-oppgaver. Men opplys meg gjerne.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Altså, fagmodeller og matematikk gir en uttømmende konklusjon mhp. objektiv eller opplevd lydkvalitet (og som ikke må bestrides).
    Opplevd lydkvalitet er helt uvesentlig for om det finnes forskjeller eller ei på streamere.


    Du kan jo starte med å lese målinger av Chromecast Audio og slutte å påstå at det er kanonbra!;)
    Har jeg skrevet det? Kvalitet i forhold til pris er den jo helt uslåelig! ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en stund Mac mini med ssd disk. Fin å streame musikk fra, men ble litt lei da den noen ganger ikke fant dacen via USB. Av og til bugs i avspillingsprogrammrne osv.... Når en har satt seg ned i go stolen og åpnet pilsen, så er sånne problemer pyton selv om det var ikke ofte det skjedde. Takker meg til streamer.... eller enda bedre, vinyl������
    Jeg er såpass julefrekk at jeg vil påstå at dine erfaringer skyldes brukerfeil. Endrer man ingenting i oppsettet på sin MM så kan man oppleve at den vil miste forbindelsen til DAC. Og hvis du brukte default avspilleren (itunes) så er det viden kjent at dem har slitt med denne. Min MM m/SSD har nå stått på kontinuerlig i 2 år og jeg har aldri opplevd noen problemer, glitches, eller andre issues. Før dette hadde min gamle MM fungert uten nykker fra den ble kjøpt i 2011 til den ble pensjonert i 2016.

    -BB-
    Godt mulig. Lov å være julefrekk:) Men det kan også skylles dacen. Hendelsen var at av og til var det umulig å få kontakt med dacen via USB. Omstart og alt var ok. Brukerfeil eller ikke, så underbygge det min påstand om at det er mindre pes med streamer. Men for all del. Mac mini er fin fin den. Kunne fint overlevd med den
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Resultatet fra testen, kort oppsummert:

    This continues to add to the evidence that "audiophile" computer-based digital "transports" do not make a significant difference to the sound. I cannot subjectively hear a difference either when I play music as I switched around the configurations while measuring. What's most important remains the quality of the DAC itself. In my opinion, other than the user interface, supported features or the "non-utilitarian" benefits like the esthetics and the "wow factor" of an expensive system, "high end" devices like the Melco previously discussed will make no appreciable difference to the sound quality itself compared to an inexpensive Raspberry Pi connected to the same "good" DAC. As usual, I would like to see evidence to the contrary and challenge the manufacturers of such products (Aurender, Auralic, SOtM, Sonore, Fidelizer, Baetis, Antipodes, Innuos, etc.) to demonstrate objective benefits from the DAC output using their products (please also identify the DAC used and under what conditions).
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men et helt ærlig spørsmål:

    Jeg gikk inn på Elkjøp og ser at en Mac Mini med 1TB harddisk koster 9979,-. I tillegg må man f.eks. abonnere på Audirvana.
    Dette er jo ingen spesielt billig løsning. Jeg forstår ikke helt hvorfor en løsning som vil koste over kr 10 000,- fremholdes som bedre enn å kjøpe en dedikert streamer av god kvalitet. Det finnes selvsagt dyrere streamere, men også mange som er like billige eller billigere.

    Hvorfor skal man velge en slik løsning fremfor f.eks. en Bluesound Vault 2 til 9998,- på Hifi Klubben? Den har et bra avspillingsprogram, 2TB harddisk, en cd-ripper og ser diskré og fin ut.

    Jeg ser ikke argumentene for Mac Mini, med mindre man har tenkt til å også bruke den til vanlige Mac-oppgaver. Men opplys meg gjerne.
    Macmini henger vel igjen fra den tiden den kostet 4k og de tidlige rene streamerne kosten en gassillion, minst. Men jeg registrere at det fortsatt er viktig for de audiofile å kjøpe en soc eller lignende med Linux på dyrest mulig, så en Macmini er kanskje fortsatt "billig"

    Det er sikkert fint for endpoint og andre å opprettholde illusjonen om at en ren streamer er noe annet enn nesten hvilken som helst pc, ettersom de ikke selger så mange cdspillere lenger.. for mange andre, en uting.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg er i hvert fall utrolig fornøyd med min relativt nye Pioneer N-70AE.
    Gruser fullstendig min gamle avspiller-en Bladelius Embla Classic på alt av lyd.

    N-70AE har det meste av muligheter man vil ha til streaming. DLNA, Tidal, Spotify, USB for DAC og SSD/HDD etc...
    Styrer alt fra tlf.
    Screenshot_20181218-152138_Pioneer Remote App.jpg
    Screenshot_20181218-152142_Pioneer Remote App.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er i hvert fall utrolig fornøyd med min relativt nye Pioneer N-70AE.
    Gruser fullstendig min gamle avspiller-en Bladelius Embla Classic på alt av lyd.
    Jeg antar du her IKKE snakker bruk av samme DAC, når du sier Pioneeren gruser Embla'n!?
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg er i hvert fall utrolig fornøyd med min relativt nye Pioneer N-70AE.
    Gruser fullstendig min gamle avspiller-en Bladelius Embla Classic på alt av lyd.
    Jeg antar du her IKKE snakker bruk av samme DAC, når du sier Pioneeren gruser Embla'n!?
    Jo.

    Begge som avspillere og DAC balansert ut i Gryphon Diablo.
    Alt fra nedre mellomtone og opp er mye bedre på Pioneer. Dynamikk, luftighet, oppløsthet, detaljer, perspektiv etc...
    Når det gjelder bassen så ligger den litt bak i kvantitet, men ikke i kvalitet. Bassen i N-70AE er betydelig strammere, raskere og tørrere.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FUD - glimrende uttrykk! Forresten - hvordan kan det ha seg at man i fullt alvor tror at noen bytes som skal bli til lyd transporteres på annen måte eller får annen behandling enn tekst, bilder, video osv?? Hva DACen på enden gjør, er en annen sak, for eventuelle forskjeller kan kun oppstå i DACen...
    Dropp FUD og les litt om digital signalbehandling.....
    I «high end» gjelder både de fysiske og psykiske lover.

    Forskjellen mellom de to settene med lover er at det ene settet endrer seg fra situasjon til situasjon. Det er jo frustrerende. Og potensielt dyrt. Så man kan gjøre et valg; stole på fysikken eller sin egen «psykologi».

    Fra spøk til alvor: Klarer en eneste en (1) av streamerprodusentene å vise at streameren de lager overfører data med høyere presisjon og kvalitet enn en Mac Mini eller PC? Jeg har aldri sett et slikt bevis eller dokumentasjon. Så hvor blir bevisene og dokumentasjonen av?
    I beste mening: Klarer du å bevise at en PC eller Mac Mini overfører data med like høy presisjon som en bra streamer?

    Det samme retoriske spørsmålet er stilt mange ganger angående Chromecast Audio, men selv etter at målingene viser at den har masse jitter, så fortsetter mange å hevde at det er umulig å høre forskjell. Inn i min DAC hører man klart forskjell på Chromecast Audio og Aurender. Mulig at andre DAC'er fikser problemet ved å re-klokke signalet på inngangen e.l.

    Misforstå meg rett: Jeg håper at en Mac Mini kan levere like bra som noe dyrt. Kanskje noen med kompetanse og måleutstyr kan kjøre en test?

    Hva gjelder Chromecast Audio, som jeg har koblet opp og barna mine bruker på anlegget mitt hele tiden, så synes jeg også over tid at brukeropplevelsen ikke er helt god nok til at jeg ville valgt den som streamingløsning hvis lyden var likeverdig. CA er greit og enkelt for ren Tidal-streaming, men brukeropplevelsen på Aurender er verdt noen tusenlapper ekstra for meg. Sømløsheten mellom Tidal og NAS, den utrolig smidige måten man lager spillelister "on the fly" osv.

    Er det Roon som gjelder når man bruker MacMini?
    Hei igjen,

    du spurte. "Klarer du å bevise at en PC eller Mac Mini overfører data med like høy presisjon som en bra streamer?". Det spørsmålet hadde jeg allerede svart på, noe også Orso gjorde oppmerksom på i et etterfølgende innlegg #60: https://www.hifisentralen.no/forume...4117-high-end-ifm-streamer-3.html#post2839895

    Så spør du om Chromecast. Merk at Chromecast ikke bruker USB-protokollen, men gir digital optisk Toslink ut. Amir hos Audio Science Review har redegjort for Chromecast her:

    https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/

    Amir skriver bl.a. følgende:

    "Conclusions
    There are a few here:

    1. The CAST audio functionality of Google Chrome is horrid. There is no excuse for it to be butchering even simple 16-bit signals as it did. While audibly it is not as dire as it looks, I still would avoid it if you can.

    2. Roon's implementation of Chromecast streaming is superb. It is bit accurate up to 24 bits and 48 kHz that I tested. Congratulations to Roon for job well done. I assume they received support from Google to implement it as the protocol otherwise is not open to the public.

    3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

    4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

    #4 is a great news here. It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended! ".

    Med andre ord kan en Chromecast fungere perfekt som streamer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke Psykiske lover henviser du til her?
    Det var ment litt spøkefullt, men du har sikkert hørt om placebo og liknende? Og at man av den grunn («de psykiske lover») har etablert prosedyrer (f.eks. blindtester) for å fjerne «de psykiske lover» slik at man sitter igjen med de fysiske lover i likningen som forklarer god lyd (i reproduksjonen av innspilt materiale).

    Nyere forskning viser oss imidlertid at persepsjonen er fragil, så det er vanskeligere i praksis å skille de fysiske og de psykiske lovene enn mange forskere har trodd hittil. Men når det gjelder signalteori - som skjer før høyttaleren - er det uansett vanskelig å argumentere for at vi ikke fullt ut forstår hva som skjer.

    Som bransjeaktør har du et etisk ansvar, ikke sant? Man må slutte å late som om f.eks. en Mac Mini ikke egner seg i et hifi- eller high end-oppsett. Og en Mac Mini har vel også estetikken i orden, hvis man ønsker å ha en synlig streamer.
    Om Mac mini eller pc passer inn i et high end oppsett betviler jeg ikke. Vi har alle en forventningsbias som påvirker oss - enten om man mener at ting kan høres eller ikke og jeg mener at de aller fleste diskusjoner dreier seg om at man må ha rett.
    Jeg har lyttet til en masse forskjellige løsninger og i alle tilfellene vi har sammenlignet så låter en dedikert streamer bedre.
    Når det gjelder mitt etiske ansvar som bransjeaktør så dreier det seg om å ikke fabrikkere usannheter om et produkt. Lytteopplevelser og opplevelser tilknyttet komponenter er og vil alltid være subjektive oppfatninger og her må vi også få uttrykke oss.

    Når du snakker om nyere forskning og du snakker om oppfatning - så er det også slik at vi er meget forskjellig stilt når det gjelder akkurat dette, og vår evne til å oppfatte er ekstremt forskjellig. Her må vi ta hensyn til andre sanser som også er mottagere og dekodere av følelser som påvirker ens egen oppfatning. Det som skjer før høyttaleren ift signalteori dreier seg ikke bare om overføringen av et enkelt digitalt signal når det gjelder reproduksjon av musikk. Avsender og mottaker er i tillegg følsomme for potensialforskjeller, annen støy som flytter seg fra det digitale komponentet til det analoge trinnet osv.
    Du skriver: "Jeg har lyttet til en masse forskjellige løsninger og i alle tilfellene vi har sammenlignet så låter en dedikert streamer bedre."

    Da er spørsmålet: Hvordan ble lyttetesten gjennomført; som en velregissert blindtest eller visste dere hva det var som spilte?

    Så skriver du: "Avsender og mottaker er i tillegg følsomme for potensialforskjeller, annen støy som flytter seg fra det digitale komponentet til det analoge trinnet osv.".

    Da må jeg spørre: Hva er "potensialforskjeller"?

    Og kan du vise til, dokumentere "annen støy som flytter seg fra det digitale komponentet til det analoge trinnet osv"?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg ikke lest alt her, men jeg synes et minimumskrav for streamer er at den er Roon ready, naturligvis fordel om den støtter Spotify/Tidal og gjerne enda flere direkte.

    Det er veldig stor forskjell mellom streamere. Man får absolutt best resultat om man har en god kvalitets DAC med innebygd streamer (Roon ready); da slipper man å gå veien om SPDIF. USB bør man styre unna etter mitt syn, USB er ikke laget for å overføre lyd i utgangspunktet. Ethernet (kablet) er veien å gå.

    Skal man ha dedikert streamer som man kobler til DAC, så er min beste opplevelse på "den rette siden" av 50.000 - Moon MiND2 Network Player. Denne har god strømforsyning og nøyaktige klokker. Jeg har 2 av disse og er svært fornøyd. For stue-anlegget bruker jeg den innebygde i Trinnov Altitude32, som fungerer svært bra.

    Edit:
    Og for de som tror en mac-mini eller annen PC er veien å gå for audio-nirvana vil bli svært overrasket om de prøver en dedikert streamer av god kvalitet. Naturligvis man får aldri bedre lyd enn det svakeste ledd i anlegget; så for noen vil dette kanskje fungere. Jeg er i prinsippet helt i mot at man skal kjøpe en 100.000,- streamer når resten av anlegget koster 10.000. Kjøp noe i samme prisklasse som resten man har er i utgangspunktet et godt tips. Og et siste tips; gå alltid litt over smertegrensen når du kjøper noe nytt - da holder det lengre og man slipper å tenke (hva om?). Det er dyrt å kjøpe nytt og selge brukt hele tiden.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er i hvert fall utrolig fornøyd med min relativt nye Pioneer N-70AE.
    Gruser fullstendig min gamle avspiller-en Bladelius Embla Classic på alt av lyd.
    Jeg antar du her IKKE snakker bruk av samme DAC, når du sier Pioneeren gruser Embla'n!?
    Jo.

    Begge som avspillere og DAC balansert ut i Gryphon Diablo.
    Da mener du bruk av begge streameres DAC'er, altså forskjellig DAC'er før det går inn i Diablo'en?
    Eller er det DAC'en i Diablo'en du bruker felles, fra hver sin streamer uten DAC?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    INTEL INSIDE

    Denne historien, nylig publisert på Audio Science Review, bør være en tankevekker for dem som fascineres av et imponerende utseende og høy pris

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/barclay-digital-transports-a-scam.5704/

    Historien er om Barclay Digital, som lagde en CD-spiller til $30.000. Inni var det bare de billigste komponenter, mens utsiden var polert.

    Så hva tror man om en streamer; at det er noe annet enn Intel (eller tilsvarende) på innsiden? Tror man at det er helt andre prinsipper som er lagt til grunn i produksjonen av den datamaskinen som er i en streamer enn i den datamaskinen vi har på arbeidspulten?

    Med andre ord: Same shit, new wrapping.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    INTEL INSIDE

    Denne historien, nylig publisert på Audio Science Review, bør være en tankevekker for dem som fascineres av et imponerende utseende og høy pris

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/barclay-digital-transports-a-scam.5704/

    Historien er om Barclay Digital, som lagde en CD-spiller til $30.000. Inni var det bare de billigste komponenter, mens utsiden var polert.

    Så hva tror man om en streamer; at det er noe annet enn Intel (eller tilsvarende) på innsiden? Tror man at det er helt andre prinsipper som er lagt til grunn i produksjonen av den datamaskinen som er i en streamer enn i den datamaskinen vi har på arbeidspulten?

    Med andre ord: Same shit, new wrapping.
    Og Barclay Digital fikk sikkert en fantastisk omtale i en test den gangen også. Utrolig hvor mange det stadig kommer med 14.10 toget til byen...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg ikke lest alt her, men jeg synes et minimumskrav for streamer er at den er Roon ready, naturligvis fordel om den støtter Spotify/Tidal og gjerne enda flere direkte.

    Det er veldig stor forskjell mellom streamere. Man får absolutt best resultat om man har en god kvalitets DAC med innebygd streamer (Roon ready); da slipper man å gå veien om SPDIF. USB bør man styre unna etter mitt syn, USB er ikke laget for å overføre lyd i utgangspunktet. Ethernet (kablet) er veien å gå.

    Skal man ha dedikert streamer som man kobler til DAC, så er min beste opplevelse på "den rette siden" av 50.000 - Moon MiND2 Network Player. Denne har god strømforsyning og nøyaktige klokker. Jeg har 2 av disse og er svært fornøyd. For stue-anlegget bruker jeg den innebygde i Trinnov Altitude32, som fungerer svært bra.

    Edit:
    Og for de som tror en mac-mini eller annen PC er veien å gå for audio-nirvana vil bli svært overrasket om de prøver en dedikert streamer av god kvalitet. Naturligvis man får aldri bedre lyd enn det svakeste ledd i anlegget; så for noen vil dette kanskje fungere. Jeg er i prinsippet helt i mot at man skal kjøpe en 100.000,- streamer når resten av anlegget koster 10.000. Kjøp noe i samme prisklasse som resten man har er i utgangspunktet et godt tips. Og et siste tips; gå alltid litt over smertegrensen når du kjøper noe nytt - da holder det lengre og man slipper å tenke (hva om?). Det er dyrt å kjøpe nytt og selge brukt hele tiden.
    Jeg synes det blir helt feil å koble pris og kvalitet på denne måten. Det finnes noen street sleepers der ute.....
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Jeg er i hvert fall utrolig fornøyd med min relativt nye Pioneer N-70AE.
    Gruser fullstendig min gamle avspiller-en Bladelius Embla Classic på alt av lyd.
    Jeg antar du her IKKE snakker bruk av samme DAC, når du sier Pioneeren gruser Embla'n!?
    Jo.

    Begge som avspillere og DAC balansert ut i Gryphon Diablo.
    Da mener du bruk av begge streameres DAC'er, altså forskjellig DAC'er før det går inn i Diablo'en?
    Eller er det DAC'en i Diablo'en du bruker felles, fra hver sin streamer uten DAC?
    Ja her gikk det litt fort i svingene;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn