Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Det er produsent/selger som har bevisbyrden her, vi vet jo alle at nordost eksempelet her er umulig å dokumenter eller validere.. Da blir jo spørsmålet, skal de få lov i markedsføringshensyn å komme med disse påstandene? Du mener opplagt ja mens andre her mener nei.
    Du oppfattet ikke poenget mitt. Spørsmålet er hvilket krav finnes for hvordan markedsføringen skal dokumenteres. Målinger forteller nemlig ikke hele sannheten om hvordan noe lyder, og det er jo til syvende og sist hvordan det lyder som forteller om det er hold i påstandene eller ikke. Så jeg spør igjen hvilke krav stilles til kabelprodusentene for hvordan de skal dokumentere sin markedsføring?

    Mvh
    Roysen
    Dette fordrer at en nordost strømkabel låter akkurat likt i alle anlegg i alle hjem som det det gjør hos kabelmakeren?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er produsent/selger som har bevisbyrden her, vi vet jo alle at nordost eksempelet her er umulig å dokumenter eller validere.. Da blir jo spørsmålet, skal de få lov i markedsføringshensyn å komme med disse påstandene? Du mener opplagt ja mens andre her mener nei.
    Du oppfattet ikke poenget mitt. Spørsmålet er hvilket krav finnes for hvordan markedsføringen skal dokumenteres. Målinger forteller nemlig ikke hele sannheten om hvordan noe lyder, og det er jo til syvende og sist hvordan det lyder som forteller om det er hold i påstandene eller ikke. Så jeg spør igjen hvilke krav stilles til kabelprodusentene for hvordan de skal dokumentere sin markedsføring?

    Mvh
    Roysen
    Dette fordrer at en nordost strømkabel låter akkurat likt i alle anlegg i alle hjem som det det gjør hos kabelmakeren?
    Nå har ikke jeg forsøkt å fremstille hvordan det faktisk skal dokumeneres. Jeg har stilt et spørsmål. Du har imidlertid et godt poeng i dette også. Faktum er imidlertid at hva målinger viser ikke gir et entydig svar i forhold til bruksverdi.

    Mvh
    Roysen
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg avslutter min deltakelse i debatten om kritisk vs kreativ tekning med at min forståelse både av uttrykket og ordet kritisk nok er en litt annen enn hva I_L refererer til. I mine øyne er kritisk forbundet med negativitet og slett ikke noe som handler om sunnhet eller viderutvikling. Kritisk tenkning handler i mine øyne om en negativ holding til det man selv ikke allerede vet og derfor en mangel på interesse av å lære. Det hanlder også for meg om et for stort fokus på teori og mangel på praktisk erfaring.


    Mvh
    Roysen
    Da blir vel et begrep som "gode kritikker" uten mening?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er produsent/selger som har bevisbyrden her, vi vet jo alle at nordost eksempelet her er umulig å dokumenter eller validere.. Da blir jo spørsmålet, skal de få lov i markedsføringshensyn å komme med disse påstandene? Du mener opplagt ja mens andre her mener nei.
    Du oppfattet ikke poenget mitt. Spørsmålet er hvilket krav finnes for hvordan markedsføringen skal dokumenteres. Målinger forteller nemlig ikke hele sannheten om hvordan noe lyder, og det er jo til syvende og sist hvordan det lyder som forteller om det er hold i påstandene eller ikke. Så jeg spør igjen hvilke krav stilles til kabelprodusentene for hvordan de skal dokumentere sin markedsføring?

    Mvh
    Roysen
    Dette fordrer at en nordost strømkabel låter akkurat likt i alle anlegg i alle hjem som det det gjør hos kabelmakeren?
    Nå har ikke jeg forsøkt å fremstille hvordan det faktisk skal dokumeneres. Jeg har stilt et spørsmål. Du har et godt poeng i dette også. Faktum er imidlertid at hva målinger viser ikke gir et entydig svar i forhold til bruksverdi.

    Mvh
    Roysen
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er produsent/selger som har bevisbyrden her, vi vet jo alle at nordost eksempelet her er umulig å dokumenter eller validere.. Da blir jo spørsmålet, skal de få lov i markedsføringshensyn å komme med disse påstandene? Du mener opplagt ja mens andre her mener nei.
    Du oppfattet ikke poenget mitt. Spørsmålet er hvilket krav finnes for hvordan markedsføringen skal dokumenteres. Målinger forteller nemlig ikke hele sannheten om hvordan noe lyder, og det er jo til syvende og sist hvordan det lyder som forteller om det er hold i påstandene eller ikke. Så jeg spør igjen hvilke krav stilles til kabelprodusentene for hvordan de skal dokumentere sin markedsføring?

    Mvh
    Roysen
    Dette fordrer at en nordost strømkabel låter akkurat likt i alle anlegg i alle hjem som det det gjør hos kabelmakeren?
    Nå har ikke jeg forsøkt å fremstille hvordan det faktisk skal dokumeneres. Jeg har stilt et spørsmål. Du har imidlertid et godt poeng i dette også. Faktum er imidlertid at hva målinger viser ikke gir et entydig svar i forhold til bruksverdi.

    Mvh
    Roysen
    Hvorfor gjør den det, hvordan noe smaker og hvordan noe låter, er jo nesten umulig å si noe om. Det er den som spiser eller lytter som gjør seg opp en mening om det til syvende og sist.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.160
    Nå snakker du om utdanning. Jeg ville ikke kalt Intels utvikling for forskning heller, men produktutvikling.
    Jaja, Intels og tilsvarendes "ikkeforskning" har i hvert fall ført til håndgripelige teknologiske fremskritt på elektronikkfronten. (...) I løpet av tiden som har gått fra HFS sin første kabelkrangel til i dag har de økt ytelsen på sine produkter med en faktor hundre, minst.
    Tilføyelse: Mens kabeldiskusjonene ikke har flyttet seg en millimeter og absolutt ingenting nytt har kommet for dagen. Så hvem som driver med forskning og hvem som også oppnår resultater er vel klart.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg tror jeg avslutter min deltakelse i debatten om kritisk vs kreativ tekning med at min forståelse både av uttrykket og ordet kritisk nok er en litt annen enn hva I_L refererer til. I mine øyne er kritisk forbundet med negativitet og slett ikke noe som handler om sunnhet eller viderutvikling. Kritisk tenkning handler i mine øyne om en negativ holding til det man selv ikke allerede vet og derfor en mangel på interesse av å lære. Det hanlder også for meg om et for stort fokus på teori og mangel på praktisk erfaring.


    Mvh
    Roysen
    Da blir vel et begrep som "gode kritikker" uten mening?
    Nja, egentlig ikke. Kritikk eller kritisk handler om å evaluere noe som allerede foreligger. Det betyr overhode ikke å finne opp nye nytt. Det er i forhold til dette at forskning i mine øyne handler om kreativ tenking i stedet for kritisk tenking. Man må tenke ut av boksen for det som allerede eksisterer for å finne på noe nytt. Det er forbundet med kreativitet og ikke kritikk. Kritikk handler om å evaluere noe som allerede eksisterer.

    Forøvrig tror jeg de fleste skiller sterkt mellom betydningen av kritikk (som gjerne kan være negativ eller positiv) og betydningen av kritisk (som er rent negativ og det motsatte av positiv). Er man kritisk til noe er man negativt innstilt.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nå snakker du om utdanning. Jeg ville ikke kalt Intels utvikling for forskning heller, men produktutvikling.
    Jaja, Intels og tilsvarendes "ikkeforskning" har i hvert fall ført til håndgripelige teknologiske fremskritt på elektronikkfronten. (...) I løpet av tiden som har gått fra HFS sin første kabelkrangel til i dag har de økt ytelsen på sine produkter med en faktor hundre, minst.
    Tilføyelse: Mens kabeldiskusjonene ikke har flyttet seg en millimeter og absolutt ingenting nytt har kommet for dagen. Så hvem som driver med forskning og hvem som også oppnår praktiske resultater er vel klart.
    Produktutvikling.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er produsent/selger som har bevisbyrden her, vi vet jo alle at nordost eksempelet her er umulig å dokumenter eller validere.. Da blir jo spørsmålet, skal de få lov i markedsføringshensyn å komme med disse påstandene? Du mener opplagt ja mens andre her mener nei.
    Du oppfattet ikke poenget mitt. Spørsmålet er hvilket krav finnes for hvordan markedsføringen skal dokumenteres. Målinger forteller nemlig ikke hele sannheten om hvordan noe lyder, og det er jo til syvende og sist hvordan det lyder som forteller om det er hold i påstandene eller ikke. Så jeg spør igjen hvilke krav stilles til kabelprodusentene for hvordan de skal dokumentere sin markedsføring?

    Mvh
    Roysen
    Dette fordrer at en nordost strømkabel låter akkurat likt i alle anlegg i alle hjem som det det gjør hos kabelmakeren?
    Nå har ikke jeg forsøkt å fremstille hvordan det faktisk skal dokumeneres. Jeg har stilt et spørsmål. Du har imidlertid et godt poeng i dette også. Faktum er imidlertid at hva målinger viser ikke gir et entydig svar i forhold til bruksverdi.

    Mvh
    Roysen
    Hvorfor gjør den det, hvordan noe smaker og hvordan noe låter, er jo nesten umulig å si noe om. Det er den som spiser eller lytter som gjør seg opp en mening om det til syvende og sist.
    Jeg mener ikke at hvordan noe låter ikke er subjektivt, men det er likevel det som er bruksverdien.

    Mvh
    Roysen
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Taushet er gull... Tror det kan være fornuftig å glemme diskusjonen om kritisk trenking.

    Jeg tror at teksten som det ble vist til fra Nordost er ulovlig markedsføring, men målgruppen for denne markedsføringen er så smal at forbrukermyndighetene har annet å bry seg med.

    Men det er alvorlig at pressen er med på leken.

    Her er det mye vissvass! At forskjeller ikke kommer frem i blindtester må jo bety at forskjellene i beste fall er små.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Og hvordan dolmio smaker eller ikke smaker har ikke noe å gjøre med bruksverdien?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Så 'kritisk masse' er 'negativ masse'?

    Og latinsk criticus betyr ikke avgjørende, men 'negativ'?

    Spennende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.160
    Nå snakker du om utdanning. Jeg ville ikke kalt Intels utvikling for forskning heller, men produktutvikling.
    Jaja, Intels og tilsvarendes "ikkeforskning" har i hvert fall ført til håndgripelige teknologiske fremskritt på elektronikkfronten. (...) I løpet av tiden som har gått fra HFS sin første kabelkrangel til i dag har de økt ytelsen på sine produkter med en faktor hundre, minst.
    Tilføyelse: Mens kabeldiskusjonene ikke har flyttet seg en millimeter og absolutt ingenting nytt har kommet for dagen. Så hvem som driver med forskning og hvem som også oppnår praktiske resultater er vel klart.
    Produktutvikling.
    Så hva er elektronikkforskning i dine øyne og ikke minst, hvem driver med det og hvilke resultater har de å vise til?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg leser og jeg leser her, men blir ikke særlig klokere - tror jeg går ned å spiller litt musikk i steden:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Selv har jeg Valhalla round baut.
    Dette gir deg stor glede.

    Det gir også meg stor glede. Jeg blir nesten varm og fuzzy innvendig av å tenke på at du har brukt kanskje 100.000 kr på noen biter metallstreng.

    Mannen i butikken er sikkert også ruggende kjempeglad.

    Dette er en vinn-vinn-vinn-situasjon.

    Alle er lykkelige, glade og smilende og vi kan utveksle små vittigheter og spille musikk, i stedet for å være uenig om ledninger.

    Jeg tror rett og slett jeg er en fan av Nordost. Kanskje jeg skal ramme inn et bilde, henge det i gangen og nikke smilende når jeg går forbi. Jeg kjenner trangen til å argumentere mot homøopatikabler rent dunste hen.

    lars_nordost.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Min henvisning til passive hifi-komponenter som alternativ valuta ble avvist som O.T. - men er selvsagt ikke det, siden det kan forklare hvorfor man er så innbitt når det gjelder å forsvare utrolige prispåslag på disse produktene.

    Først - enhver må få lov til å betale hva de vil for et produkt. Men, i et marked regner man med forholdsvis transparens når det gjelder prissetting. Dersom det foregår prismanipulering, eller om det opereres med ulike prisleier, så fungerer ikke verdisettingen som markedet avhenger av for at man skal oppnå rett forhold mellom tilbud og etterspørsel.

    Innen passive hifi-komponenter har vi kunnet se tydelige misforhold mellom hva det kan synes å kreve å produsere og hva det selges for. Dersom produksjonen er begrenset og etterspørselen er stor, er dette prisdrivende, og indikerer et fungerende marked.
    Om etterspørselen derimot er liten, og produktet prises tilnærmet uoppnåelig, oppstår et misforhold mellom tilbud og etterspørsel. Prissettingen er simpelthen for optimistisk. Gapet mellom påstått pris og hva noe omsettes for er tegn på dysfunksjon, men kan altså også brukes til å skape svart omsetning.

    Likevel kan det være rasjonelle motiver bak det å gjøre produktene uoppnåelige, tilgjengelige kun for de få. Noen ganger kan dette "stråle ned" i tilbyderens øvrige sortiment, slik VAG-gruppen lar Bentley, Bugatti, Porsche og Lamborghini stråle verdier ned i gruppens øvrige bilmerker.
    Men når det gjelder biler, er det som regel enkelt å måle kvalitetspåstander - disse, kombinert med "må ha" faktor, forsvarer prisleier utenfor de flestes rekkevidde.

    Det kan ligge stor utveksling i å overføre samme dynamikk til andre produktområder, spesielt om fremstillingskost er lav, og effektpåstanden klarer å forsvare et ekstremt prisleie. Om man får potensielle forbrukere til å tenke slik de gjør når de vurderer et produkttårn som VAGs, når de f.eks. ser på en audiokabel, så kan det være store penger å hente for den som lykkes med dette.

    Så jeg forstår godt at man forsvarer disse misforholdene. Er man tilbyder, har man mye å tjene - er man mellommann har man mye å tjene - er man hifi-tidsskrift/-nettsted har man mye å tjene - og er man forbruker har man mye å tape om forestillingen om høy verdi brytes.

    Derfor er selvsagt trådstarters invitt til at man skal dokumentere slike produktpåstander en stor trussel mot en praksis som hittil har vært meget vellykket for enkeltaktører, selv om den som sum går ut over hobbyen i den milde grad.
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Forundres over at endel personer deltar i denne typen diskusjoner og argumenterer som om temaet var utdebattert.
    Til deres orientering kan det opplyses at:
    * Det fins menn(esker) som ikke har 30 års erfaring med lytting og tilpassing av hifiutstyr, og som derfor faktisk trenger veiledning i forhold til hva man skal bruke pengene på.
    * Hvilket leder meg til neste punkt: penger. Mange musikkelskere har begrensede budsjetter, og da er det fint å få veiledning i forhold til hvor nye penger skal anvendes for å få bedre lyd.
    * Det fins musikk- og hifi interreserte mennesker som ikke bor i gangavstand til hovedstadens hifibutikker, og som dermed ikke er venner med innehaver og får 20-50 % avslag på veiledende priser. Vi må betale veiledende på forhånd og høre produktet når vi får det hjem. For oss er denne tråden (og lignende) av stor interesse.

    Markedsføringen er selvsagt et problem, som trådstarter poengterer. Men jeg tror faktisk at enhver potensiell kunde hos Nordost vil le se ihjel av deres påstand om at 'strømmen ankommer renere og raskere'. Produkter som er produsert av slike idioter kommer jeg aldri mere til å kjøpe. De kan selvsagt skylde på pr-avdelingen, men - det holder ikke.

    ''Selvsagt betaler man ikke full pris for produktet'' Stusset når jeg leste dette første gang. Nå begynner jeg å forstå at dette er normalt. Men det er klart at det gjør det lettere å anskaffe seg produkter til 50 000.- pr stk. når man betaler 25000 pr stk. Problemet er at slik tilbuds-prissetting faktisk er ulovlig om ikke butikken kan dokumenter at de har solgt produkter til oppgitt pris. Derfor er det vel bare de få utvalgte som får produktene til 'venne'pris. Og kan selge dem videre etter 4-8 mnd til samme pris som de kjøpte den for (evt en 5'er mere som kommisjon?). Om min antagelse er riktig nærmer det seg svindel overfor de som kjøper produktet til fullpris, og de som kjøper det for 'halvpris'.

    Til slutt vil jeg uttrykke min sympati med de som fortsetter en diskusjon men mennesker som bruker sine egne definisjoner av etablerte begreper og nekter å innse at resten av verden har er annen forståelse av disse. Blir veldig vanskelig å få til en fornuftig diskusjon. Og - om man definerer ordene selv kan man jo selvsagt ikke ''tape'' en diskusjon.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålhet her handler vel snarere om at noen mener at dersom noe ikke kan måles så er det bedrag. Det blir et noe sneversynt perspektiv som vel har vist seg å være omtrent så feilaktig som det kan bli sett i et historisk perspektiv.

    Mvh
    Roysen
    Men det dreier seg da om lyd? Og lyd kan definitivt måles ned til en presisjon lang bedre enn hva det menneskelige øret (som ikke er særlig godt sammenlignet med f.eks en hund) kan oppfatte.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    "Det handler om å fremme rasjonalitet og kritisk tenkning", sier du. Fair enough. Jeg forstår behovet for det i hverdagen. Men jeg mener også at det må gjøres plass for galskapen, det som ikke kan forklares, fenomenene som for vitenskapsmenn og kvinner til å klø seg i hodet.
    "Galskapen" har kun relevans dersom det man observeres ikke kan forklares ved kjente prinsipper. Jeg er fullt åpen for at sort materie eller innstråling fra andre dimensjoner f.eks kan være forklaringen på forskjeller i kabler men kun etter dokumentasjon av at kablene faktisk låter forskjellig, dvs at psykoakustiske forklaringer er luket vekk, og det ikke kan forklares ved kjent kunnskap. Vi er ikke der.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Om en person vl bruke ett sekssfra beløp på en kabel så får han gjøre det. Så lenge han har ett anlegg som rettferdiggjør det så har jeg ingen betenkelighet.
    Og selv mener jeg at jeg har ett fornuftig forhold til kabler og bruker ikke ei krone mer enn det jeg bør. Blir litt teit liksom å stikke på Biltema og kjøpe en.
    Joda, jeg har hørt den, og medgir at den er meget god til prisen, og lurer på om jeg ville ha hørt forskjell blindt, og ja det er mulig at "placebo-effekten" har blindet meg siden jeg bruker gode ledere og plugger.

    Men, jeg lever i den troen at om det skulle være forskjeller...
    Så er det ikke Biltema'en som er best ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå tror jeg du skal holde tungen rett i munnen Vreden. Hovedårsaken til at hobbyen er akterutseilt skyldes i første rekke de store elektronikkgigantenes feilaktige propaganda om at mp3 er like bra som lyden på CD og at dagens økende komfort ikke gir teknologisk rom for god lyd. Alt handler i dag om mp3 spillere og nedlastbar mp3.

    Mvh
    Roysen
    mp3 i bra bitrate på ok hodetelefoner låter stort sett langt bedre enn de fleste såkalte high-end anlegg IMO.
    Jaha. Denne tråden når stadig nye høyder, som alle slike tråder gjør. Nok engang utnevner folk uten noen som helst praktisk erfaring seg til allvitere. Helt fabelaktig morsomt. ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå snakker du nok om noe du ikke vet noe om, Orso. Jeg lytter til MP3 hver eneste dag. Det låter i det stor og hele dårlig uansett bitrate.

    Mvh
    Roysen
    De fleste har problemer å skille mp i 256 kbps fra lossless . Med bitrate ved 320 kbps er det særdeles vanskelig og ser ut til å kreve helt topp innspillinger. Blindtestene som er utført her viser at de fleste ikke greier å skille i det hele tatt.

    Da er det litt spesielt at du mener det låter direkte dårlig......
    Mer spesielt at en som har dette som hobby ikke evner høre forskjell. Da kan du gjerne la være fortelle oss andre at vi blir lurt. Blir vanskelig å ta det på alvor. At hvermannsen ikke evner høre forskjell, sier intet om hva folk med trenede ører hører. Men bruker man pc som kilde, er det kanskje ikke rart man ikke hører forskjell.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Mer spesielt at en som har dette som hobby ikke evner høre forskjell. Da kan du gjerne la være fortelle oss andre at vi blir lurt. Blir vanskelig å ta det på alvor. At hvermannsen ikke evner høre forskjell, sier intet om hva folk med trenede ører hører. Men bruker man pc som kilde, er det kanskje ikke rart man ikke hører forskjell.
    Selvfølgelig hører man forskjell. At du ikke tar på alvor at du kan bli lurt skyldes at du har for lite lyttetrening og/eller kunnskap. Det finnes haugevis av lærebøker på persepsjon og våre sanser og de forteller entydig om hvor lett det er å bli lurt; og det gjelder oss ALLE.

    Du nevner praktisk erfaring. Hvor lenge tror du mange av oss har holdt på med denne hobbyen? Jeg begynte i 1978. Det er 35år siden...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mer spesielt at en som har dette som hobby ikke evner høre forskjell. Da kan du gjerne la være fortelle oss andre at vi blir lurt. Blir vanskelig å ta det på alvor. At hvermannsen ikke evner høre forskjell, sier intet om hva folk med trenede ører hører. Men bruker man pc som kilde, er det kanskje ikke rart man ikke hører forskjell.
    Selvfølgelig hører man forskjell. At du ikke tar på alvor at du kan bli lurt skyldes at du har for lite lyttetrening og/eller kunnskap. Det finnes haugevis av lærebøker på persepsjon og våre sanser og de forteller entydig om hvor lett det er å bli lurt; og det gjelder oss ALLE.
    Jeg mangler hverken lyttetrening eller kunnskap. Jeg lever av musikk. Og det jeg ikke tok på alvor, var uerfarnes utlegginger om hva andre hører. I dette tilfellet orso.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Og det jeg ikke tok på alvor, var uerfarnes utlegginger om hva andre hører. I dette tilfellet orso.
    Du synes ikke å forstå poenget. Ingen betrider hva du hører.

    Men ponget med tråden var vel at markedsføringspåstander bør dokumenteres. Akkurat det burde vel ikke være noe problem når forskjellene etter manges mening er natt og dag.
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Som noen nevner, om det er forskjeller, og om dem er betydelige er ikke tema her.
    For min del kan folk gjerne få kose seg med sin flotte Nordost Odin.
    Salgspris til svimlende summer er ikke nødvendigvis galt det heller, men når det i tilegg påstås at denne er bedre en andre kabler, og legger ut en rekke påstander som ikke er dokumentert, når ingen noen gang har greid å dokumentere noen lydmessig forskjell ved bruk av kabelen, da er det svindel og jeg mener det går i mot markedsføringsloven da det er villedende reklame.

    Bruk av vitenskaplige utrykk og data som ingen skjønner noe av er et velkjent triks også i humbughelsebransjen

    eks: Kangenvann
    så har vi jo også disse gummibåndene man fester rundt armen som gjør at man forbrenner 20% mer fett (om jeg husker rett)
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Spørsmålhet her handler vel snarere om at noen mener at dersom noe ikke kan måles så er det bedrag. Det blir et noe sneversynt perspektiv som vel har vist seg å være omtrent så feilaktig som det kan bli sett i et historisk perspektiv.

    Mvh
    Roysen
    Men det dreier seg da om lyd? Og lyd kan definitivt måles ned til en presisjon lang bedre enn hva det menneskelige øret (som ikke er særlig godt sammenlignet med f.eks en hund) kan oppfatte.
    Dette er ingen etablert sannhet. Man må huske på at man bare kan måle en og en parameter om gangen. Hørselen fanger opp alle parametere samtidig. I tillegg prosseseres hørselen av hjernen som setter dette sammen til en helhetsoppfattelse sammen med inntrykk fanget opp av alle de andre sansene etter at hjernens erfaringsgrunnlag og lærdom har spilt inn.

    Noe slikt kan selvsagt ikke måles. Altså kan man ikke måle hvordan noe lyder.

    Mvh
    Roysen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Altså kan man ikke måle hvordan noe lyder.
    Hvis det hadde vært tilfelle ville det jo vært helt umulig å digitalisere musikk og utgi noe som helst på CD e.l. Konverteringen fra analog til digital er jo 100% basert på å måle hvordan det låter.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Mer spesielt at en som har dette som hobby ikke evner høre forskjell. Da kan du gjerne la være fortelle oss andre at vi blir lurt. Blir vanskelig å ta det på alvor. At hvermannsen ikke evner høre forskjell, sier intet om hva folk med trenede ører hører. Men bruker man pc som kilde, er det kanskje ikke rart man ikke hører forskjell.
    Selvfølgelig hører man forskjell. At du ikke tar på alvor at du kan bli lurt skyldes at du har for lite lyttetrening og/eller kunnskap. Det finnes haugevis av lærebøker på persepsjon og våre sanser og de forteller entydig om hvor lett det er å bli lurt; og det gjelder oss ALLE.

    Du nevner praktisk erfaring. Hvor lenge tror du mange av oss har holdt på med denne hobbyen? Jeg begynte i 1978. Det er 35år siden...
    Lurt, Voff? Det er hva man hører som er det viktige siden det er produktets bruksområde. Om du tror noen blir lurt eller ikke er helt irrelevant. Produktet skal brukes til å gjengi musikk. Dersom det gjør det i henhold til markedsføringen er målinger ubetydelige.

    Mvh
    Roysen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Som sagt kan man bare måle enkeltparametere og ikke simulere hele sanseprosessen.

    Mvh
    Roysen
    Problemet ligger nok heller i at de fleste av oss har store problemer med å forstå og tolke de målingene som blir presentert. En rar formel og fine grafer og tall sier meg, med min begrensede tekniske forståelse, ofte heller lite. Men alle har jo ører og sanseapparat, så det er klart det er mye greiere å forholde seg utelukkende til dette.

    Men det er likevel en unødvendig konklusjon å trekke at hvis ikke jeg forstår noe, så finnes det heller ikke noe andre som er i stand til det.

    Selv med en begrenset teknisk innsikt er det svært interessant å følge med på avdekking av humbug, løgner falsknerier beregnet på oss som ikke har den nødvendige tekniske innsikt til å kunne etterprøve bullshitten fra ledningsfabrikantenes markedsføringsavdelinger.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    Men ørene mine kan ingen ta fra meg......:)

    Mvh.
    SAL
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Markedsføringen av kabler må sies å være på kanten av det akseptable.
    Hvis en matprodusent gikk så langt i sin reklame. Med lovnader om fantastisk banebrytene smaksopplevelse.
    Ville man bli skuffet å følt seg lurt hvis det smakte i beste fall ordinært?
    Mitt svar er definitivt ja.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hørsel og opplevelser ER det viktigste redskapet de fleste av oss har når vi skal velge.

    Her stopper det også for de fleste av oss.

    Men noen går hakket videre og spør "hvorfor"?

    Hvorfor låter en ting bedre enn en annen. Her hopper mange av fordi det blir for komplisert, og man er utenfor sin egen komfortsone, i allefall er det ikke så mange meter man tråkker av gangen før man snur. Der ute er det ikke nok å henvise til egne opplevelser, for de forklarer pent lite.

    Da står man overfor flere alternativer.

    1. Trekke seg tilbake og kose seg i sonen sin.

    2. Prøve å forstå mer og utvide sonen. Men her får man ikke så mye gratis.

    3. Gå til angrep på alt og alle utenfor sonen sin og prøve å etablere nye regler for den basert på ens egne ofte hjelpeløse konklusjoner. (tips. det ender oftest med tårer og tenners gnissel, og ikke er det særlig pent å se på heller.)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En del gjør seg uangrepelige. Lage egne definisjoner, motsetter seg blindtester og angriper de andre for å ha dårlige ører eller anlegg. Man lager en egen liten verden der man har konstruert alle spillereglene selv. Å diskutere med slike går ikke. La de seile i egen sjø folkens.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Men det dreier seg da om lyd? Og lyd kan definitivt måles ned til en presisjon lang bedre enn hva det menneskelige øret (som ikke er særlig godt sammenlignet med f.eks en hund) kan oppfatte.
    Dette er ingen etablert sannhet.
    Jo. Dette er en etablert sannhet. Hvor små forskjeller klarer du å høre tror du? 0.1dB? 0.01dB? 0.001dB?

    De to siste hører du ikke. Men det er rimelig rett frem å måle. I kabelsammenheng der vi måler elektrisk, og ikke akustisk kan vi måle med en rimelig heftig grad av nøyaktighet. Vi kan måle impedanseforandring i en kabel når du dunker borti dem med en finger. Selvølgelig ser man bare forskjeller på veldig høye frekvenser. Noen hundre MHz og oppover. Ved audiofrekvenser skjer det ingenting.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    En del gjør seg uangrepelige. Lage egne definisjoner, motsetter seg blindtester og angriper de andre for å ha dårlige ører eller anlegg. Man lager en egen liten verden der man har konstruert alle spillereglene selv. Å diskutere med slike går ikke. La de seile i egen sjø folkens.
    Er ikke enig i at det gjør seg uangripelige. Det gjør seg noe helt annet...................................
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn