Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Roysen

    Gjest
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.
    Synes du det er greit om VW reklamerer med at en Golf med 75hk gjør 0-100km/t på tre sekunder, så lenge folk som tråkker på gasspedalen "har glede av det"?
    Var det noen som nevnte off-topic her et sted?
    Det er ikke off-topic, det er right on topic. Mitt svar til OP var at jeg ikke mener at reklame er ulovlig hvis den kun inneholder uetterprøvbare påstander som "bedre opplevelse", "nærhet til musikken" eller andre ting som ikke kan kvantifiseres. Men når en kabelprodusent reklamerer i et "faktaark" (tygg på ordet) med at en kabel med PVC-isolasjon gir 0.5% signaltap fordi DA-faktoren til PVC er 0.5%, så er dette en påstand som er direkte usann. Akkurat like usann som om VW reklamerte med at 75hk-Golfen gjør 0-100 på tre sekunder.

    Synes du direkte usannheter i reklame er greit? Det er et ja/nei-spørsmål.
    Golf. 75hk 1-100 Km/T? Ikke off topic? Usannheter i reklame vil vel ingen ha. Spørsmålhet her handler vel snarere om at noen mener at dersom noe påstås og ikke kan måles er bedrag. Det blir et noe sneversynt perspektiv som vel har vist seg å være omtrent så feilaktig som det kan bli sett i et historisk perspektiv.

    Mvh
    Roysen
    Spørmålet her handler om at det som påstås kan dokumenteres.
    Nettopp. Dokumenteres og ikke nødvendigvis måles.

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange hadde kjøpt kablene eller vært fornøyd med kjøpet dersom kabelprodusentene som lager kabler som låter annerledes faktisk oppgav konkret hva de gjorde? Om MIT f.eks hadde oppgitt noe sånt som at kablene våre fungerer som en EQ i diskanten og nå kan du gjøre noe med den harde og skarpe toppen din. "Inngangsmodellen til 10k gir en avrulling på 0.20 dB. Neste modell til 25k har en avrulling på 0.40 dB. Og toppmodellen til 40k en avrulling på 0.70 dB."

    Noe som sier meg at begeistringen ikke hadde vært like stor.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    5.157
    Golf. 75hk 1-100 Km/T? Ikke off topic?
    Ingen grunn til å gjøre seg vanskelig, det var et tilfeldig eksempel på "usann kvantitativ påstand i reklame", det kunne likesågodt vært "Med vaskemiddel-X til hundre tusen kroner kiloen kan du vaske ullgensere på 90 grader". Er usannheter, feilopplysninger, greit i reklameøyemed så lenge folk rapporterer tilfredshet med produktet man reklamerer for? Er det greit om healere reklamerer med at de kan kurere kreft? Er det greit om kabelprodusenter reklamerer med at digitalkabelen gir mer bass? Er løgn i reklame greit? Påstander som kan etterprøves og bevises feil?

    Spørsmålhet her handler vel snarere om at noen mener at dersom noe påstås og ikke kan måles er bedrag.
    Jeg har alt svart, og gjentatt, at mitt svar på det er "nei". Men noe som påstås og kan påvises er feil blir en ganske annen skål. Og det er masse av det i audiokabelindustrien.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    5.157
    Du kan jo forsøke å dra det inn for forbrukermyndigheten så får du se hvordan det ender.
    Det var tanken, men "faktaarket" ble fjernet før jeg fikk gjort det.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Til de av trådens deltagere som synes å tro at den handler om forbud mot kjøp og salg av kabler, og ikke om hvorvidt markedsføring med ikke dokumenterte eller til og med beviselig gale konkrete påstander(altså ikke a'la "Med kabelen Super-Circus får du en nærhet til musikken du ikke trodde var mulig") er lovlig under dagens lovgiving:

    Later dere som, eller har dere faktisk ikke skjønt spørsmålsstillingen?

    BM: "oppriktig undrende"
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange hadde kjøpt kablene eller vært fornøyd med kjøpet dersom kabelprodusentene som lager kabler som låter annerledes faktisk oppgav konkret hva de gjorde? Om MIT f.eks hadde oppgitt noe sånt som at kablene våre fungerer som en EQ i diskanten og nå kan du gjøre noe med den harde og skarpe toppen din. "Inngangsmodellen til 10k gir en avrulling på 0.20 dB. Neste modell til 25k har en avrulling på 0.40 dB. Og toppmodellen til 40k en avrulling på 0.70 dB."

    Noe som sier meg at begeistringen ikke hadde vært like stor.
    Jeg brukte MIT signalkabel nettopp av den grunn for noen år siden. (Du husker kanskje rommet mitt som ga begrepet "klinisk" et ansikt). MIT var kanskje ikke den beste måten å takle problemet på, men jeg mener bestemt det hjalp.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange hadde kjøpt kablene eller vært fornøyd med kjøpet dersom kabelprodusentene som lager kabler som låter annerledes faktisk oppgav konkret hva de gjorde? Om MIT f.eks hadde oppgitt noe sånt som at kablene våre fungerer som en EQ i diskanten og nå kan du gjøre noe med den harde og skarpe toppen din. "Inngangsmodellen til 10k gir en avrulling på 0.20 dB. Neste modell til 25k har en avrulling på 0.40 dB. Og toppmodellen til 40k en avrulling på 0.70 dB."

    Noe som sier meg at begeistringen ikke hadde vært like stor.
    Jeg brukte MIT signalkabel nettopp av den grunn for noen år siden. (Du husker kanskje rommet mitt som ga begrepet "klinisk" et ansikt). MIT var kanskje ikke den beste måten å takle problemet på, men jeg mener bestemt det hjalp.
    Ja. De kablene gjør jo noe konkret med lyden. Bare litt vel dyr og inneffektiv måte må man vel kunne si?
     

    Vedlegg

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    "Ser ikke noen som "leker politi" her, men ser at kabler er ett meget ømtålig tema."




    Da tror jeg du må se en gang til. Dessuten kan du jo lese gjennom tråden "vil ikke bli lurt ser på hifibransjen" (eller noe tilsvarende tåpelig) Den handler om nøyaktig det samme som denne tråden.

    En tidligere kommentar her i tråden om ulovlig prising er mye mer relevant, dersom man vil leve ut politifantasiene sine. Her er det jo virkelig snakk om svindel og folk som blir lurt. Sportsbransjen har jo nettopp blitt tatt grundig her. Men det er kanskje ikke så spennende som å krangle om kabler?
    Er vel ikke Politiet som håndhever markedsføringsloven ? Det er det vel Forbrukerombudet og Markedsrådet som gjør ?
    Pris er etter min mening ikke mer relevant til trådens tema.

    Du har rett. Det er ikke politiet som håndhever markedsføringsloven. Men det er forskjell på å være politi og å "leke politi". Det er det mange her som gjør.

    Hvis dere virkelig hadde vært opptatt av "vanlige folks" ve og vel, hadde dere vel for h****e meldt en av de verste kabelsynderne til Forbrukerombudet? F.eks. Asbjørn eller I.L (vilkårlig valgt blant flere) påstår jo å sitte med beviser for at markedsføringen er uriktig. Da er det jo merkelig at de ikke rett og slett sender en klage til Forbrukerombudet/Rådet. Å formulere en slik klage ville vel tatt ca 1/100 del av den tiden det tar å slå folk i huet med de samme argumentene i tråd etter tråd her på Sentralen.

    Min påstand er, at mange av de som velger å være forumtroll i stedet for å sende en klage til FO, gjør det for å vise hvor flinke de er og - ikke minst - hvor dumme vi andre er.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man ser en absurd utvikling i både påstander og prising innen HiFi. Så absurd at et ledende tidsskrift som Stereophile i flere artikler og ledere setter spørsmålstegn ved utviklingen, og samtidig hevder at den er ytterst uheldig for hobbyen. På HiFi-messer går travere omkring og stusser over tynt besøk sammenlignet med før, og trekker tydeligvis ikke noen sammenheng mellom prisnivået på komponenter og hva man kan forvente at folk kan tenke seg å betale for å komme i gang med hobbyen, uten å føle at de seiler på ei fjøl i stedet for i en ordentlig båt.

    At Kabelmullahene her inne så steilt forsvarer tullet vil etterhvert ha den motsatte effekten av hva de innbiller seg de vil oppnå.

    Ellers, når det gjelder veiledende. Det er liten tvil om at disse passive komponentene prises inn i himmelen for deretter å kunne omsettes i etterhåndsmarkedet slik man selger vinnerbonger på travbanen.
    Vil man være med på de rundene er man velkommen til bords.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.767
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Ser ikke noen som "leker politi" her, men ser at kabler er ett meget ømtålig tema."




    Da tror jeg du må se en gang til. Dessuten kan du jo lese gjennom tråden "vil ikke bli lurt ser på hifibransjen" (eller noe tilsvarende tåpelig) Den handler om nøyaktig det samme som denne tråden.

    En tidligere kommentar her i tråden om ulovlig prising er mye mer relevant, dersom man vil leve ut politifantasiene sine. Her er det jo virkelig snakk om svindel og folk som blir lurt. Sportsbransjen har jo nettopp blitt tatt grundig her. Men det er kanskje ikke så spennende som å krangle om kabler?
    Er vel ikke Politiet som håndhever markedsføringsloven ? Det er det vel Forbrukerombudet og Markedsrådet som gjør ?
    Pris er etter min mening ikke mer relevant til trådens tema.

    Du har rett. Det er ikke politiet som håndhever markedsføringsloven. Men det er forskjell på å være politi og å "leke politi". Det er det mange her som gjør.

    Hvis dere virkelig hadde vært opptatt av "vanlige folks" ve og vel, hadde dere vel for h****e meldt en av de verste kabelsynderne til Forbrukerombudet? F.eks. Asbjørn eller I.L (vilkårlig valgt blant flere) påstår jo å sitte med beviser for at markedsføringen er uriktig. Da er det jo merkelig at de ikke rett og slett sender en klage til Forbrukerombudet/Rådet. Å formulere en slik klage ville vel tatt ca 1/100 del av den tiden det tar å slå folk i huet med de samme argumentene i tråd etter tråd her på Sentralen.

    Min påstand er, at mange av de som velger å være forumtroll i stedet for å sende en klage til FO, gjør det for å vise hvor flinke de er og - ikke minst - hvor dumme vi andre er.
    Det må jo være eneste grunnen til å ta opp dette temaet, i ulike varianter, gang på gang, år etter år. Blir så dumt at det faktisk etterhvert har blitt morsomt.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    "Ser ikke noen som "leker politi" her, men ser at kabler er ett meget ømtålig tema."




    Da tror jeg du må se en gang til. Dessuten kan du jo lese gjennom tråden "vil ikke bli lurt ser på hifibransjen" (eller noe tilsvarende tåpelig) Den handler om nøyaktig det samme som denne tråden.

    En tidligere kommentar her i tråden om ulovlig prising er mye mer relevant, dersom man vil leve ut politifantasiene sine. Her er det jo virkelig snakk om svindel og folk som blir lurt. Sportsbransjen har jo nettopp blitt tatt grundig her. Men det er kanskje ikke så spennende som å krangle om kabler?
    Er vel ikke Politiet som håndhever markedsføringsloven ? Det er det vel Forbrukerombudet og Markedsrådet som gjør ?
    Pris er etter min mening ikke mer relevant til trådens tema.

    Du har rett. Det er ikke politiet som håndhever markedsføringsloven. Men det er forskjell på å være politi og å "leke politi". Det er det mange her som gjør.

    Hvis dere virkelig hadde vært opptatt av "vanlige folks" ve og vel, hadde dere vel for h****e meldt en av de verste kabelsynderne til Forbrukerombudet? F.eks. Asbjørn eller I.L (vilkårlig valgt blant flere) påstår jo å sitte med beviser for at markedsføringen er uriktig. Da er det jo merkelig at de ikke rett og slett sender en klage til Forbrukerombudet/Rådet. Å formulere en slik klage ville vel tatt ca 1/100 del av den tiden det tar å slå folk i huet med de samme argumentene i tråd etter tråd her på Sentralen.

    Min påstand er, at mange av de som velger å være forumtroll i stedet for å sende en klage til FO, gjør det for å vise hvor flinke de er og - ikke minst - hvor dumme vi andre er.
    Det må jo være eneste grunnen til å ta opp dette temaet, i ulike varianter, gang på gang, år etter år. Blir så dumt at det faktisk etterhvert har blitt morsomt.
    Velkommen i klubben!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    At det er en håndfull motstander her inne ang.kabler som bruker placebo og mattematik for og fortelle 95% av ENTUSIASTENE her inne at de hører feil..forteller meg at de innehar NULL,NADA og SÆRDELES liten lytteerfaring.. i dette så snakker vi om prøving og feiling over mange år..

    Enkelt fortalt så blir det sånn: Du sitter på DIN erfaring.og jeg Sitter på MIN erfaring..
    Du er sjakk matt, og det er bare å innse.
    Du kan ikke demonstrere for orso (eller andre) at du faktisk hører forskjell på dine egenproduserte og et sett "lakris" fra Clas Ohlson.
    Ingen kan ta fra deg (eller meg eller andre) opplevelsen og gleden, men du (eller jeg eller andre) kan heller ikke tvinge orso (eller andre) til å godta at dine (eller mine ellers andres) opplevelser faktisk er relatert til kablene alene.
    Bare å innse det først som sist. ;)

    Jeg hører forskjell på kabler i anlegget mitt, men har ikke lenger sterke meninger om at det er den hele og fulle sannhet.
    Har lyttet for mye med lukkede øyne til å garantere det....
    Takket være HFS, faktisk. Tør ikke helt å tenke på hvordan anlegget hadde sett ut i dag dersom jeg ikke hadde fått litt motstand på veien. :)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    5.157
    Hvis dere virkelig hadde vært opptatt av "vanlige folks" ve og vel, hadde dere vel for h****e meldt en av de verste kabelsynderne til Forbrukerombudet? F.eks. Asbjørn eller I.L (vilkårlig valgt blant flere) påstår jo å sitte med beviser for at markedsføringen er uriktig.
    For å ta "faktaarket" som et eksempel, tok det to minutter å regne ut at en konkret påstand i det var feil med en faktor på ca én til én million (eller muligens én milliard, jeg husker ikke). Det er også helt kurant å påvise matematisk/fysisk at en metalleder er lineær, eller at en digitalkabel ikke kan først dekode, så filtrere og så rekode bitstrømmen som går gjennom den i real-time. Og alt som står om kvanter, krystaller, mikrofilamenter og nanoteknologi i kabelbrosjyrer er stort sett rent tøv. Faktisk er det aller meste av teknisk informasjon i slikt reklamemateriell rent tøv. På linje med det OP i åpningsinnlegget påpekte at Forbrukerombudet fant klanderverdig hos alternativbehandlere.

    Min påstand er, at mange av de som velger å være forumtroll i stedet for å sende en klage til FO, gjør det for å vise hvor flinke de er og - ikke minst - hvor dumme vi andre er.
    Hvis du ser på alternativfora går nøyaktig den samme diskusjonen der, med nøyaktig de samme argumentene, beskyldningene og den samme evige runddansen. Og jeg kan godt fortelle deg hva (jeg tror) motivasjonen er for vitenskapsfolk til å hoppe inn i slike ormebol, og å engasjere seg i debatten selv om motargumentene stort sett bare består av personangrep og det stort sett bare går i sirkler: Det handler om å fremme rasjonalitet og kritisk tenkning. Som teknologier, vitenskapsfolk og fagfolk vet vi at det vi driver med hviler helt og holdent på evidensbasert vitenskap og kritisk tenkning. Vi vet at teknologisk utvikling hvilker helt og holdent på evidensbasert vitenskap og kritisk tenkning. I dagens samfunn har imidlertid denne virkelighetsorienteringen havnet på defensiven, og må stadig vike plass for føleri, overtro og nyreligion. Om det er engleprinsesser, snåsamenn eller haifai-kabler har forsåvidt ikke så mye å si; det handler bunn i grunn om å fremme, spre og formidle kritisk tenkning. For hvis den forsvinner stanser utviklingen opp. De fleste som engasjerer seg på "vår" (vitenskapens) side i denne debatten er nok leger, biologer og fagfolk som gir beng i alt som har med hi-fi å gjøre, elektronikkfolk og ingeniører er jo ikke spesielt kjent for å være samfunnsengasjerte. Derfor foregår denne debatten hovedsaklig på fora for alternativ medisin, parapsykologi og den slags. Men jeg ser jo her at det er noen av oss som er interessert både i denne debatten såvel som elektronikk og hifi også. Det er verdt et :).
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Er det en eller annen stakkars jævel som føler seg lurt ..." - tenkte jeg når jeg så denne tråden... Er ikke det fleste bransjer ute etter å lure oss i større og mindre grad ? Få oss til å kjøpe og føle vi har gjort gode valg... Det som dog kan sies er at bruken av kunstige høye priser for så å gi massive rabatter rundt momsoppgjør eller til såkalte "referansekunder" oppleves temmelig søkt... Hvordan noen såkalte highendbutikker kan ha en vare utstillt uten å ha en eneste prislapp hengende er skremmende...
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Min påstand er, at mange av de som velger å være forumtroll i stedet for å sende en klage til FO, gjør det for å vise hvor flinke de er og - ikke minst - hvor dumme vi andre er.
    Bingo! Snakk om backfire. Finnes vel ikke noe mer idiotisk enn å banke på denne spikeren gang på gang på gang til det irriterende i et forsøk på å overbevise folk som tydelig har vist at de ikke lar seg overbevise. Spesielt fremstår man som nokså kort når man først forsøker å gi inntrykk av at kabler ikke er av interesse for deretter å bruke time etter time på å forsøke å overbevise andre som allerede har bestemt seg for at uansett hva slike selvutnenvte eksperter mener ikke har noen betydning for hva de selv skal mene.

    Mvh
    Roysen
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    På mange måter er dette en erfaringsbasert hobby... Hvordan folk erverver seg kunnskapen legger jeg meg ikke borti... Å nekte andre å få kunnskap ved å fornekte at forskjeller finnes er i beste fall fordummende... Om forskjellene er store nok og verdt det evt i kroner i øre når en tenker kabler, det er en annen historie...
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Hvis du ser på alternativfora går nøyaktig den samme diskusjonen der, med nøyaktig de samme argumentene, beskyldningene og den samme evige runddansen.
    Å blande inn temaer som religion og helse inn i det temaet her, er i beste fall komisk.
    En som har kreft eller kroniske nerveplager vil gjøre og betale absolutt hva som helst for å bli frisk.
    Jeg har aldri noensinne møtt en eneste person som vil gjøre hva som helst for å få god lyd i stua, men de fleste jeg vet om vil derimot ha best mulig lyd for pengene og bruke minst mulig tid og penger på vas.

    En kabel har nok av målbare parametere og vi vet både målbart og hørbart at f.eks. en bomullsisolert kabel er bedre enn en som er pvc-isolert (selv om verdiene er små). En homeopat som selger medisin som er så uttynnet at det bare er vann igjen, har derimot ikke noe målbart å vise til overhodet.

    Hvis du mener at folk er så lettlurte som du skal ha det til, kan du jo prøve å selge piller til å putte i bensintanken på biler.
    I annonsen kan du skrive: "Pillen gjør at motoren kan kjøre 200.000 km ekstra og koster bare 10.000,- pr. stk." Et røverkjøp rett og slett.
    Klarer du å lure 2/3 av bilentusiastene rundt om i landet, så er du på hifientusiast-nivået omtrent. Lykke til!
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Trådens tema : Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trådens tema : Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA............ref salg av alt annet som kan kalles luksusgoder og knapt kan sies å dekke basale behov...Prove me wrong teddy :p
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Hvis dere virkelig hadde vært opptatt av "vanlige folks" ve og vel, hadde dere vel for h****e meldt en av de verste kabelsynderne til Forbrukerombudet? F.eks. Asbjørn eller I.L (vilkårlig valgt blant flere) påstår jo å sitte med beviser for at markedsføringen er uriktig.
    For å ta "faktaarket" som et eksempel, tok det to minutter å regne ut at en konkret påstand i det var feil med en faktor på ca én til én million (eller muligens én milliard, jeg husker ikke). Det er også helt kurant å påvise matematisk/fysisk at en metalleder er lineær, eller at en digitalkabel ikke kan først dekode, så filtrere og så rekode bitstrømmen som går gjennom den i real-time. Og alt som står om kvanter, krystaller, mikrofilamenter og nanoteknologi i kabelbrosjyrer er stort sett rent tøv. Faktisk er det aller meste av teknisk informasjon i slikt reklamemateriell rent tøv. På linje med det OP i åpningsinnlegget påpekte at Forbrukerombudet fant klanderverdig hos alternativbehandlere.

    Min påstand er, at mange av de som velger å være forumtroll i stedet for å sende en klage til FO, gjør det for å vise hvor flinke de er og - ikke minst - hvor dumme vi andre er.
    Hvis du ser på alternativfora går nøyaktig den samme diskusjonen der, med nøyaktig de samme argumentene, beskyldningene og den samme evige runddansen. Og jeg kan godt fortelle deg hva (jeg tror) motivasjonen er for vitenskapsfolk til å hoppe inn i slike ormebol, og å engasjere seg i debatten selv om motargumentene stort sett bare består av personangrep og det stort sett bare går i sirkler: Det handler om å fremme rasjonalitet og kritisk tenkning. Som teknologier, vitenskapsfolk og fagfolk vet vi at det vi driver med hviler helt og holdent på evidensbasert vitenskap og kritisk tenkning. Vi vet at teknologisk utvikling hvilker helt og holdent på evidensbasert vitenskap og kritisk tenkning. I dagens samfunn har imidlertid denne virkelighetsorienteringen havnet på defensiven, og må stadig vike plass for føleri, overtro og nyreligion. Om det er engleprinsesser, snåsamenn eller haifai-kabler har forsåvidt ikke så mye å si; det handler bunn i grunn om å fremme, spre og formidle kritisk tenkning. For hvis den forsvinner stanser utviklingen opp. De fleste som engasjerer seg på "vår" (vitenskapens) side i denne debatten er nok leger, biologer og fagfolk som gir beng i alt som har med hi-fi å gjøre, elektronikkfolk og ingeniører er jo ikke spesielt kjent for å være samfunnsengasjerte. Derfor foregår denne debatten hovedsaklig på fora for alternativ medisin, parapsykologi og den slags. Men jeg ser jo her at det er noen av oss som er interessert både i denne debatten såvel som elektronikk og hifi også. Det er verdt et :).
    Hei I_L,

    og takk for et grundig svar.

    Jeg har i og for seg ingen problemer med å se ditt synspunkt, og jeg tror deg nesten. Imidlertid syns jeg du avslører deg med formuleringer som "...motivasjonen er for vitenskapsfolk til å hoppe inn i slike ormebol osv..." Jeg tolker det slik; "ja se her, her kommer vi ned fra vår opphøyde posisjon, ned til menneskene med våre sannheter, (for anledningen skrevet på stentavler) - og så vil de ikke høre på oss!"

    Kødder litt nå, men du forstår sikkert hvor jeg vil.

    "Det handler om å fremme rasjonalitet og kritisk tenkning", sier du. Fair enough. Jeg forstår behovet for det i hverdagen. Men jeg mener også at det må gjøres plass for galskapen, det som ikke kan forklares, fenomenene som for vitenskapsmenn og kvinner til å klø seg i hodet.

    Et samfunn kun basert på rasjonalitet og kritisk tenkning, vil jeg ikke ha. Ei heller et så lite og "uviktig" samfunn som et nettforum for hifi og musikk.

    Men det er meg.

    Jeg respekterer ditt og dine meningsfellers synspunkt, men forbeholder meg retten til å være uenig. Jeg kan også forstå at noen av dere er interessert i debatten, som du sier. Men hvor mange ganger da? Jeg syns det argumentet beviser min teori om å vise seg frem.

    Jeg kommer til å holde meg unna, i tråd med det gamle hippieslagordet "What if they gave a war and nobody came?"

    Men, før jeg stikker vil jeg gjerne ha et svar fra dere på mitt spørsmål:

    Dersom det virkelig er hensynet til oss vanlige dødelige som motiverer mange av skeptikerne, hvorfor har ingen av dere tatt skrittet og virkelig meldt dette til forbrukermyndighetene i alle de år debattene har rast her på Sentralen?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Uten at jeg er noen spesialist på markedsføringsloven, så må jo det interessante spørsmålet her være hva slags dokumentasjon som kreves for at eventuelt kabler skal være innenfor lovtekstens definisjon.

    At Roysen, jeg og noen andre påstår at vi hører forskjell på kabler, er vel neppe godt nok.

    Roy
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror man kan koke det ned til hva vær enkelt mener er en god kabel, er her forskjellene ligger. "Kabelskeptikerne" er også interesert i gode kabler men har en litt annen definisjon på hva som er en god kabel og evt hva som skal til for å konstruere en slik. Er heller ingen av skeptikerne som mener det IKKE er forskjell på kabler. Skjønner ikke hvorfor ikke kabelfolket kan ta inn over seg dette?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Markedsføringsloven er omfattende, i så stor utstrekning at Gyldendal har utgitt en kommentarbok, med veiledning fra Kluges advokater som er spesialister på området.

    Enkelte vil ha det til at tråden er en innvending mot påstanden om at det er forskjell på kabler. Som vi vet, er det mange måter å oppleve forskjeller på, og et godt utvalg av disse oppstår mellom ørene våre. I tillegg er det deler av signalbanen i et anlegg der kabelens egenskaper vil ha mye å si, f.eks. i en kabel som går fra en PU til et RIAA-trinn, der kapasitansen kan gi forskjellige utslag.
    Men så overfører man slike tilfeller til digitalkabler, strømkabler og ht-kabler med friskt mot, og lar i mange tilfelle være å ta i betraktning at det er satt inn en boks i signalbanen, som muligens står for den opplevde forskjellen, om den er reell eller oppstår i knotten.

    Men trådstarter spør om noe annet enn om det er forskjell på kabler, han spør om markedsføring av hifi-utstyr og kabler uten dokumentert effekt kan være lovlig, eller ulovlig.

    Der vil pris spille inn som et moment. Nettopp fordi påstandene vil måtte måles mot hva man må betale for å oppleve påstått lydnirvana. Om noen betalte en hundrelapp for effekten, er det usannsynlig at man ville klare å overbevise andre om at man har en sak; men betaler man 100.000, så kan det være saken stiller seg annerledes, spesielt om lovet effekt er som følger - dette er fra Nordosts egne sider, og er en tekst som siteres av mange som forhandler denne nettkabelen:

    Let Odin feed your system and get ready for improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours. Suddenly the music will step away from the system producing it, taking on a life of its own, becoming a real performance, all because the power on which your system depends is cleaner and arriving quicker.

    Her finner man et stort utvalg påstander som mildt sagt er oppsiktsvekkende, og som i høyeste grad fortjener dokumentasjon utover påstandene. Vi snakker, tross alt, om en av potensielt mange nettkabler som trengs til et anlegg, og som i sum vil bety et utlegg som matcher hva man legger på bordet for en ny bil i premium-klassen, om man installerer nettkabler rund baut, noe som er produsentens anbefaling.

    Og her vil man nok kunne mene, med loven i hånd, at produsent og videreforhandler kan pålegges et dokumentasjonskrav, dersom noen ba om dette.

    Trådstarter ønsker altså ikke å diskutere om det er forskjell på kabler - gratiskabelen som fulgte med komponenten er helt klart forskjellig i pris fra det Nordost tilbyr. Det man ønsker å diskutere er om påstått levert effekt er reell, og kan dokumenteres - noe man skulle tro var et minstekrav i dette prisleiet - eller om det er rent markedsføringsjug som bør slås ned på.

    Men neida, her kommer folk subbende på sine knær og trygler om at debatten skal stenges ned, fordi den er så fryktelig ufin mot dem som syns det er i orden å selge 1,5m nettkabel til 100.000 kroner, om noen har lyst til det.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    5.157
    Jeg har i og for seg ingen problemer med å se ditt synspunkt, og jeg tror deg nesten. Imidlertid syns jeg du avslører deg med formuleringer som "...motivasjonen er for vitenskapsfolk til å hoppe inn i slike ormebol osv..." Jeg tolker det slik; "ja se her, her kommer vi ned fra vår opphøyde posisjon, ned til menneskene med våre sannheter, (for anledningen skrevet på stentavler) - og så vil de ikke høre på oss!"
    I en annen tråd skrev jeg at vitenskapen sliter med et formidlingsproblem, det er nok uunngåelig. Vitenskapen er evidensbasert, fundert i en forståelse av at sannheten er der, vår jobb er å finne den og etterprøve den. Derfor blir vitenskapsparadigmet nesten alltid oppfattet som arrogant i diskusjoner hvor vitenskapen møter tro, følelser, opplevelser, subjektive inntrykk. Jeg har aldri sett at en lege har diskutert med alternativere uten å bli beskyldt for arroganse. "Her kommer bedreviteren med sin skolemedisin og sine skolebøker og sier at det vi opplever er feil" - den kommer hver eneste gang. Og det er selvsagt, vitenskapen som sådan er fundert i etablerte sannheter, formell kunnskap, at virkeligheten er der uavhengig av om folk tror på den eller ikke. I møtet med det subjektive inntrykk vil den derfor alltid fremstå som arrogant. Ydmykhet har imidlertid ikke vist seg å være en veldig suksessrik formel, for i troens navn er det greit å være så aggressiv som helst. Hvis noen kødder med troen din kan du påberope deg krenkelse og da er det bare å fyre løs, en slik kulturell beskyttelse har ikke vitenskapen. Så jeg synes det er på tide å fyre litt tilbake. Sorry, det finnes ingen gud, bibelen er en gammel eventyrbok og du kommer ikke til himmelen. Og du får ikke bedre bassgjengivelse av å bytte digitalkabler heller.

    Og faglig tilfredsstillelse får jeg av å lage mikrobrikker som virker, ikke av å diskutere kabler med Kule-Trygve.

    "Det handler om å fremme rasjonalitet og kritisk tenkning", sier du. Fair enough. Jeg forstår behovet for det i hverdagen. Men jeg mener også at det må gjøres plass for galskapen, det som ikke kan forklares, fenomenene som for vitenskapsmenn og kvinner til å klø seg i hodet.
    Det er absolutt ingenting med elektriske ledninger som får vitenskapsmenn til å klø seg i hodet. Og igjen var OPs spørsmål ikke om fenomener som ikke kan forklares, men om det er greit å bruke ikke etterprøvbar eller feilaktig informasjon i reklamer. Jeg synes ikke etterprøvbar er greit innenfor rimelighetens grenser, men når informasjonen er feilaktig mener jeg det burde være ulovlig, da er det svindel.

    Et samfunn kun basert på rasjonalitet og kritisk tenkning, vil jeg ikke ha. Ei heller et så lite og "uviktig" samfunn som et nettforum for hifi og musikk.
    Forsåvidt enig, i hvert fall hva angår musikken og musikkforumet! Men så er det da heller ingen på musikkforumet som hevder at 4/4 er noe annet enn 4/4. Heldigvis.

    Jeg respekterer ditt og dine meningsfellers synspunkt, men forbeholder meg retten til å være uenig. Jeg kan også forstå at noen av dere er interessert i debatten, som du sier. Men hvor mange ganger da? Jeg syns det argumentet beviser min teori om å vise seg frem.
    Å fremme rasjonalitet og kritisk tenkning er en oppgave uten slutt.

    Dersom det virkelig er hensynet til oss vanlige dødelige som motiverer mange av skeptikerne, hvorfor har ingen av dere tatt skrittet og virkelig meldt dette til forbrukermyndighetene i alle de år debattene har rast her på Sentralen?
    Om noen bruker ti tusen kroner på en kabelstump affiserer ikke meg overhodet, pantsett huset om du vil. Mitt anliggende er summert i overstående. Hva angår forbrukermyndighetene hadde jeg til hensikt å sende inn "faktaarket" til Oblivion (sammen med en oversikt over feilene), mest for nysgjerrighetens skyld, men det ble tatt ned før jeg rakk det. Å rapportere inn Nordost eller Tara-Labs til norske forbrukermyndigheter har neppe mye for seg, selv om amerikanske myndigheter som kjent raidet sistnevnte for en tid tilbake.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    5.157
    En kabel har nok av målbare parametere og vi vet både målbart og hørbart at f.eks. en bomullsisolert kabel er bedre enn en som er pvc-isolert (selv om verdiene er små).
    Hva mener du med "bedre"? De elektriske egenskapene til en kabel som er koblet opp mellom to elektriske kretser kan være enten "egnet" eller "uegnet", så jeg har litt vanskelig med å se hvilke verdier du legger til grunn for "bedre". Hva er disse små verdiene egentlig? Og har du noen verdier, noen tall på dem?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Bedre I_L? Er det vanskelig? Hva er en kabels bruksområde? En kabels bruksområde er ikke at kjøper skal måle dens elektriske parametere. De er egentlig helt likegyldige for bruksområdet. Bruksområdet er innkoblet i et anlegg for å gjengi musikk. Gjør den det bedre, så er den bedre. Vanskeligere er det ikke.

    Mvh
    Roysen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    5.157
    ^ Han skrev eksplisitt "målbare parametre" og "verdier", om du ikke la merke til det i blodtåka.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg ser nok det "blodtåke" eller ikke, men det må jo være "målbare parametere" og "verdier" innenfor dens bruksområde som er relevant. Bruksområdet er gjengivesle av musikk. Om kabelen måler bedre eller dårligere er helt irrelevant for brukeren dersom ikke det hørbare resultatet er i samsvar.

    Mvh
    Roysen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    5.157
    Jeg lurer på hvilke målbare parametre og tall han snakker om, vanskeligere er det ikke.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Poenget er vel at som alle andre produkter som har et bruksområde innenfor bruk av de menneskelige sanseorganene vil man aldri kunne "ta" et produkt i svindel eller bedra på deres beskrivelse av den sanselige opplevelsen. Det man kan ta de på er dersom de i markedsføringen oppgir at produktet inneholder materialer det ikke gjør eller målbare data som ikke stemmer. Veldig få kabelprodusenter gjør det.

    Dersom man går til sak for å ta en kabelprodusent i villedende markedsføring og krever dokumentasjon for deres påstander om sanselige opplevelser kommer man nok ikke så veldig langt.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Siden innlegget mitt var langt - dette er påstått effekt dersom man bruker Odin nettkabel fra veggen og frem til komponenten. Er det virkelig så hinsides å spørre om denslags ikke burde dokumenteres utover påstandene jeg har markert med tall?

    Let Odin feed your system and get ready for (1) improved noise floor and (2)resolution, (3)increased transparency, (4)dynamic range and (5)freedom from grain, (6)more believable sound staging, (7)more natural life and (8)musical dynamics, a (9)breathtaking range of tonal colours. Suddenly (10)the music will step away from the system producing it, (11)taking on a life of its own, (12)becoming a real performance, (13)all because the power on which your system depends is cleaner and (14)arriving quicker.

    Det er da ikke lite denne stumpen utretter.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    [QUOTE Å rapportere inn Nordost eller Tara-Labs til norske forbrukermyndigheter har neppe mye for seg, selv om amerikanske myndigheter som kjent raidet sistnevnte for en tid tilbake.[/QUOTE]

    Kanskje på sin plass å nevne at det Tara Labs ble tatt med buksa nede for, var at de hevdet at kabler som var merket "made in USA" egentlig var "made in langtvekkistan". Det hadde, meg bekjent, ingenting å gjøre med det Tara Labs hevder i sin produktinformasjon er deres teknologiske force vedrørende lydegenskaper e.l.

    Og det er vel det siste vi diskuterer her såvidt jeg forstår.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Hva mener du med "bedre"? De elektriske egenskapene til en kabel som er koblet opp mellom to elektriske kretser kan være enten "egnet" eller "uegnet", så jeg har litt vanskelig med å se hvilke verdier du legger til grunn for "bedre". Hva er disse små verdiene egentlig? Og har du noen verdier, noen tall på dem?
    Høres ut som snakker om et digitalt signal, "true eller false". Så lenge signalet faller innenfor støymarginen til ICen, er det greit og ferdig med det. I den analoge verdenen, er det en ganske stor verden midt i mellom.

    Som målbar parameter tenkte jeg f.eks. på dielektrisk konstant.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn