Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    God aften forumbrukere.
    Nå har det den siste tiden vert mye fokus på alternativ behandling den siste tiden, og det har nå kommet frem at svært mye bryter med markedsføringsloven(?) da det loves udokumentert effekt.

    Så kan vi videreføre dette til hifibransjen, og spessielt kabler, det selges kabler til titusner av kroner og gjerne mer, uten noen form for dokumentert effekt, men med lovnad om bedre ditt og bedre datt.

    Er egentlig dette her lovlig? og er det på tide å gripe inn for å slå ned på userriøse kabelprodusenter?

    http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10918571
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så programmet og den etterfølgende debatten i "aktuelt".
    Er blitt tatt opp tidligere i noen tråder ang. alternativ bransjen og sammenligning med bl.a. kosmetikk, hifi og andre bransjer. . Skapte ikke så voldsomt engasjement her faktisk.
    Skal finne linken.

    EDIT: Her er det også noen tanker og linker til noen interessante nrk.no klipp. Om man kan trekke paralleller eller ikke til hobbien vår får hver enkelt gjøre seg opp en mening om.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ring-trening-av-persepsjon-eller-placebo.html

    EDIT2: Leser åpningsinnlegget på nytt og noterer at det kan komme noen sterke meninger her. Meningsforskeller er bra men ufinheter vil raskt bli slått ned på. Bare til info. Og siden mye av slikt er diskutert tidligere og sjelden bunner i noen god diskusjon vil denne tråden følges rimelig nøye.
     
    Sist redigert:

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvsagt greit, man må kunne være uenige uten å være uhøflige. :)
    Hvor vidt det er en effekt har blitt diskutert flere ganger før, hvorvidt det er en dokumentert effekt har også blitt diskutert, men man kan nok si at det ikke eksiterer noe bevis frem til noen faktisk fremlegger dette.
    Så har vi det uridiske aspektet, jeg syns vel kanskje mange av kabelprodusentene går langt over streken.
    Ei spåkone koster kanskje noen tusenlapper, men når mange kaster vekk en formue på ledninger som ikke nødvendigvis gjør noen endring fordi dem lar seg lure av mrakedsføringen så vil jeg si det øker alvorlighetsgraden.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    HiFi-bransjen? Hva med kosmetikkindustrien? Revitalift både her og der!! Det loves og lyges rund baut, og jeg kan ikke se at akkurat kabelprodusentene er verre enn mange andre. For det er forskjell på kabler, så mye er i alle fall sikkert. Om enkelte formidler elektriske signaler raskere enn lyset eller ikke, er ikke så nøye for min del. Sånt tar jeg på samme måte som all anna reklame.

    Jeg har en fra sunnhetsområdet her - og det er langt fra den verste jeg har sett; "Med et sterkt immunforsvar kan du unngå forkjølelsessymtomer...gjør som mange andre: Prøv et kosttilskudd som KanJang..." Dette er jo reinspikka løgn! Får man i seg forkjølelsesvirus ( og det gjør man jo, inn i mellom..), så får man også forkjølelses- symtomer og etterhvert også forkjølelse, dog i varierende styrke. Men "kan unngå"...ved å bruke KanJang, nbg 24:7 eller Sambucol..? Tror ikke det, nei! For ikke å snakke om alle såkalte slankeprodukter - det er til og med bevist at de ikke holder hva de lover, men de peiser på med vill-ledende reklame og falske forhåpninger. Og reiselivsbransjen - de flotte bildene i brosjyreheftene som deles ut, eller legges ut på nettet. Når du ankommer hotellet, ser det temmelig annerledes ut. Og det flotte, digre rommet med neeesten strandutsikt, viser seg å være vendt ut i bakgården. Men hvis du tar en stol, og klatrer litt, kan du ane havet mellom to andre hoteller....ser dere tegninga? Akkurat det har jeg opplevd gang på gang. Vill-ledende reklame? Falske løfter? Yess, og vel så det!!

    Nei, gutter & jenter; det finnes kraftigere "snake-oil" ute i markedet enn akkurat innen hifi - men bevares, markedsføringslover skal man ta på alvor og forholde seg til.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.073
    Antall liker
    6.459
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Gå gjennom norske butikker som selger feks kabler som er det som skaper mest debatt og krangling og legg merke til hvordan ting markedsføres på nettsidene. Står det dårlig til?
    se på reklame på livstilsprodukter på tv, lover de mer? Eller biler for den saks skyld,,

    selv synes jeg norsk bransje som lever av å selge hifi er svært moderate i forhold til det meste annet som selges.
     
    Sist redigert:

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    ref sitat fra en av kabelannonsene hos soundgarden (linker ikke da jeg regner med det er i mot reglene)

    Valhalla Reference er en avde mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget. Ønsker du å oppleve den mest ekstreme gjennomsiktighet og musikalske detaljering som ditt anlegg er i stand til å formidle, er dette det eneste valget. Dette er i sannhet en referanse!

    Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.

    og dem avslutter med å sitere en test:
    "La meg få si dette så direkte og enkelt som mulig. Valhalla kablene er de minst fargede og de mest nøytrale som noensinne er utgitt på markedet!"
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ref sitat fra en av kabelannonsene hos soundgarden (linker ikke da jeg regner med det er i mot reglene)

    Valhalla Reference er en avde mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget. Ønsker du å oppleve den mest ekstreme gjennomsiktighet og musikalske detaljering som ditt anlegg er i stand til å formidle, er dette det eneste valget. Dette er i sannhet en referanse!

    Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.

    og dem avslutter med å sitere en test:
    "La meg få si dette så direkte og enkelt som mulig. Valhalla kablene er de minst fargede og de mest nøytrale som noensinne er utgitt på markedet!"
    Ja?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.104
    Antall liker
    4.986
    Påstander som ikke kan etterprøves, imo ja (dvs lovlig), om man feks. sier at noe gir en "bedre opplevelse" er det bare ullent, ikke nødvendigvis usant da opplevelser er noe subjektivt/situasjonsbetinget. Påstander som beviselig er feil, feks et "faktaark" fra en kabelprodusent som sirkulerte her for en tid siden, imo nei (dvs ulovlig).
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Lyd er subjektivt, derfor en tapt sak. Så lenge produsentene ikke bløffer om hva kabelen faktisk består av eller om design, oppbygning osv, går de fri. Hva folk betaler for den har ingen betydning. Markedet bestemmer, nemlig hva du og jeg er villig til å betale for produktet!
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Kvinnfolk kjøper anti-rynke kremer og ringer spåkoner, og mannfolk kjøper kabler som skal forandre klangen, cable risers og MDF plater til 10.000+kr for hvis forsterkeren din står på vilt overpriset MDF så låter den mye bedre enn hvis den står på ett fornuftig priset møbel. Og er det noe mannfolk definitivt vet så er det at hifi produsenter som har drevet på i flere ti år sender ut produktene sine med dårlige strømkabler så produktene låter dårlig med vilje, for ingen av de har kompetanse til å lage en strømkabel som låter bra. Det er jo bare ren logikk. La nå alle som vil lures få lov å bruke pengene sine på placebo'en de elsker. Har kjøpt noe hifi-placebo i kabelform selv, for det ser jo fint ut.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Kan du definere "dokumentert effekt"? Det er jo utomtvistelig at det er både målbare og hørbare forskjeller på kabler. Det er vel ingen som påstår noe annet. Dette blir litt som om man skal gå løs på skoprodusenter. Hvilken dokumentert effekt har sko?

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mener dyre kabler bryter med markedsføringsloven og burde vært stoppet. Sambucol o.l. har nå tross alt en virkning på immunforsvaret og kan være forebyggende. Dessuten koster ikke svarthyllebær 15000 kr.....

    Kabelbransjen driver ikke bare med villedende reklame, men selger til atronomiske priser. Noen pene plugger, trukket med pen strømpe, strødd på med svada reklame og man kan selge til helt ville priser til tross for at innmaten egentlig koster slikk og ingenting. Tragisk. Veldig ødeleggende for hobbyen at folk får fokus på slikt.

    Anbefaler folk å ta kontakt med forbrukerombudet eller media for å sette søkelys på denne bransjen.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Kan ikke folk få kjøpe de kablene de vil? Jeg regner med at de som handler kabler til flere ti-talls tusen kroner også har økonomi til å gjøre det. Nå vil jeg også tro at om man skal invistere i så dyre kabler så vil man kunne få teste disse først og høre selv om det gir noen forskjell. Om man da kjøper selv om man ikke hører forskjell (eller tror man hører forskjell) har man kastet bort de pengene.

    De dyreste kablene fra f.eks. Nordost ser jo veldig pene ut og gir sikkert bra status. Noen kjøper også dongeribukser til mange tusen kroner. Men har man penger til det må man jo kunne bruke de på det man vil.

    Alternativ behandlig er noe helt annet. De utnytter ofte syke og ressurssvake og kan også være helse skaldelig og farlig. En høytaler kabel er som oftest ikke det selv om den koster like mye som en liten bil.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.

    Mvh
    Roysen
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    At det er hørbare forskjeller på kabler er det , jeg hadde noen billige høyttaler kabler fra hama , og det låt kjedelig og flatt. Når jeg skiftet over til nordost så endret lyden seg betraktelig både på bass og diskant. Så hadde jeg ein billig digital koakisial kabel som lagde bakrun susing og støy i høyttalerne mine , men alt det kom vekk når jeg skiftet til inakustik sin reference digital koaksial kabel.
    Mvh thomas
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    3.728
    Jeg slutter aldri å forbauses over gleden (altfor) mange her på Sentralen har av å leke "hifi-politi". Hva ønsker man å oppnå? Hvor kommer dette voldsomme engasjementet fra? Noen har jo hundrevis av innlegg i disse trådene, der de når alt kommer til alt sier det samme om igjen. Og hva blir det neste - At noen vil forby rørutstyr, fordi det forvrenger på en (for dem ) feil måte?

    Få dere et liv, sett på litt musikk og la folk få drive med sitt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.220
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...........Og det var ikke bare det at mønsteret var så vakkert og farvene så ualmindelig skjønne, nei, tøiet hadde også den forunderlige egenskap, at klær som man sydde av det, blev usynlige for alle de mennesker som var uduelige i sine embeder eller også utilladelig dumme. «Det var nogen herlige klær,» tenkte keiseren. «Når jeg bærer de klærne, får jeg altså greie på hvem som er duelig til sitt embede, og hvem som ikke er det; jeg blir i stand til å skjelne mellem de kloke og de dumme. Det tøi må veves med en gang.» Så gav han de to bedragere en hel del penger.............

    Forøvrig mener jeg at det må være lov både å markedsføre og kjøpe svindyre produkter uten målbare fordeler, for placebo-effekten er bevist å fungere.
    Hvis jeg tror at det låter bedre så opplever jeg at det låter bedre. Og da låter det bedre, i hvert fall for meg. Ganske enkelt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Må da være helt i orden om folk lar seg forføre av innpakningen?

     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Noe som i alle fall ikke er lov, men som det drives mye med i hifibransjen, er å bruke kunstige veildende priser for å få kunder til å tro at de gjør gode kjøp.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.

    Mvh
    Roysen
    Nå er du (etter min mening) off-topic, trådstarter skriver jo ikke noe i nærheten av det du hevder her.

    Tråden handler vel mer om de retter seg etter §3 i markedsføringsloven:
    "Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer."

    Kan vi holde oss til trådens tema, og ikke hoppe i "kabeldiskusjon skyttergravene" ?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.

    Mvh
    Roysen
    Nå er du (etter min mening) off-topic, trådstarter skriver jo ikke noe i nærheten av det du hevder her.

    Tråden handler vel mer om de retter seg etter §3 i markedsføringsloven:
    "Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer."

    Kan vi holde oss til trådens tema, og ikke hoppe i "kabeldiskusjon skyttergravene" ?
    Du kan vri og vrenge på det så mye du bare ønsker. Faktum er at det selvsagt er innenfor trådens tema fordi det berører hvordan noe skal/kan dokumenteres. At noe ikke kan måles betyr ikke at det er bedrag. Det gjelder spesielt når det kan dokumenteres hørbare forskjeller.

    Det handler også om at de som ønsker å leke politi kan gjøre det med et viktigere tema enn å vinne en meningsutveksling på et forum om hifi.

    Husk at mange har glede av det dere ønsker å forsøke å forby. Det betyr kanskje ikke noe så lenge dere får deres personlige overbevisning trykket ned over hodet på andre.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.

    Mvh
    Roysen
    Nå er du (etter min mening) off-topic, trådstarter skriver jo ikke noe i nærheten av det du hevder her.

    Tråden handler vel mer om de retter seg etter §3 i markedsføringsloven:
    "Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer."

    Kan vi holde oss til trådens tema, og ikke hoppe i "kabeldiskusjon skyttergravene" ?
    Her svarer vel Roysen på mitt retoriske spørsmål i posten over.

    Uansett synes jeg myndighetene og forbrukerrådet heller skal ta tak i viktigere saker. Dette er et luksus produkt som man ikke får kjøpt i vanlige butikker og reklamen som lover gull og grønne skoger finner man bare i spesialmedier som man aktivt må oppsøke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.

    Mvh
    Roysen
    Nå er du (etter min mening) off-topic, trådstarter skriver jo ikke noe i nærheten av det du hevder her.

    Tråden handler vel mer om de retter seg etter §3 i markedsføringsloven:
    "Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer."

    Kan vi holde oss til trådens tema, og ikke hoppe i "kabeldiskusjon skyttergravene" ?
    Du kan vri og vrenge på det så mye du bare ønsker. Faktum er at det selvsagt er innenfor trådens tema fordi det berører hvordan noe skal/kan dokumenteres. At noe ikke kan måles betyr ikke at det er bedrag. Det gjelder spesielt når det kan dokumenteres hørbare forskjeller.

    Det handler også om at de som ønsker å leke politi kan gjøre det med et viktigere tema enn å vinne en meningsutveksling på et forum om hifi.

    Husk at mange har glede av det dere forsøker å forby. Det betyr kanskje ikke noe så lenge du får din personlige overbevisning trykket ned over hodet på andre.

    Mvh
    Roysen
    Vri og vrenge ?? og hvordan er dette relatert spørsmål om dokumentasjon : " Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter." ??
    Er jo slett ikke snakk om å nekte noen å kjøpe det de vil, men derimot om div produsenter/forhandlere kan dokumentere det de hevder i beskrivelsen av produktets egenskaper.
    Ser ikke noen som "leker politi" her, men ser at kabler er ett meget ømtålig tema.

    "Det betyr kanskje ikke noe så lenge du får din personlige overbevisning trykket ned over hodet på andre." dette var ufint av deg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som alltid her inne, har de som aldri har hørt det de argumenterer mot fasiten. Egentlig ustyrtelig morsomt :cool: Men selvsagt ikke noe å ta på alvor. Selv har jeg Valhalla round baut. Så kan man jo lure på om jeg har blitt lurt, eller om jeg faktisk har lyttet meg fram til hva som er best hos meg?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.

    Mvh
    Roysen
    Nå er du (etter min mening) off-topic, trådstarter skriver jo ikke noe i nærheten av det du hevder her.

    Tråden handler vel mer om de retter seg etter §3 i markedsføringsloven:
    "Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer."

    Kan vi holde oss til trådens tema, og ikke hoppe i "kabeldiskusjon skyttergravene" ?
    Du kan vri og vrenge på det så mye du bare ønsker. Faktum er at det selvsagt er innenfor trådens tema fordi det berører hvordan noe skal/kan dokumenteres. At noe ikke kan måles betyr ikke at det er bedrag. Det gjelder spesielt når det kan dokumenteres hørbare forskjeller.

    Det handler også om at de som ønsker å leke politi kan gjøre det med et viktigere tema enn å vinne en meningsutveksling på et forum om hifi.

    Husk at mange har glede av det dere forsøker å forby. Det betyr kanskje ikke noe så lenge du får din personlige overbevisning trykket ned over hodet på andre.

    Mvh
    Roysen
    Vri og vrenge ?? og hvordan er dette relatert spørsmål om dokumentasjon : " Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter." ??
    Er jo slett ikke snakk om å nekte noen å kjøpe det de vil, men derimot om div produsenter/forhandlere kan dokumentere det de hevder i beskrivelsen av produktets egenskaper.
    Ser ikke noen som "leker politi" her, men ser at kabler er ett meget ømtålig tema.

    "Det betyr kanskje ikke noe så lenge du får din personlige overbevisning trykket ned over hodet på andre." dette var ufint av deg.
    ...men det er ikke ufint å mene at noe som svært mange har stor glede av og som ikke er til skade for nonen skal forbys fordi man ikke klarer å innse at sola ikke står opp om morgenen for å gå i bane rundt en selv?

    Hva blir det neste - fengselsstraff for å selge hifi-kabler?

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    3.728
    "Ser ikke noen som "leker politi" her, men ser at kabler er ett meget ømtålig tema."




    Da tror jeg du må se en gang til. Dessuten kan du jo lese gjennom tråden "vil ikke bli lurt ser på hifibransjen" (eller noe tilsvarende tåpelig) Den handler om nøyaktig det samme som denne tråden.

    En tidligere kommentar her i tråden om ulovlig prising er mye mer relevant, dersom man vil leve ut politifantasiene sine. Her er det jo virkelig snakk om svindel og folk som blir lurt. Sportsbransjen har jo nettopp blitt tatt grundig her. Men det er kanskje ikke så spennende som å krangle om kabler?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Allvitende media (som aldri fremstiller noe for sjokkfaktor....)
    Bedrevitere som stoler mer på målinger enn observasjoner...
    Jaja, hifibransjen er bare skurker som lurer mennesker som ikke har ansvar for egne valg...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En ting er om man solgt et par kabler som så ut som smykker med diamanter og reklamert deretter. Det er et marked for slikt. Noe annet er det dersom man benytter villedende reklame for å ovebevise om de samme smykkene faktisk overfører signalet bedre enn noen standard gjennomsiktige kobberkabler.

    Det er sistnevnte som er problemet. Og her villeder man ikke bare et ekslusivt marked for de pengesterke, men den vanlige mannen i gata. De største hifi kjedene våre, Hifi klubben og Soundgarden, overbeviser folk med normal lommebok at kablene gjør noe de ikke gjør. Selv hos Expert finner man selgere som forteller deg at Monster HDMI kabelen til 1500 kr gir deg bedre kontrast og fargegjengivelse enn en HDMI kabelen til 150 kr. Dette er påstander som lett kan tilbakevises. Man lurer kundene.

    Eneste noen av de dyrere audio kablene potensielt gjør, er å ikke overføre signalet riktig. Og dermed kan de låte ørlite annerledes. Man betaler altså store summer for delvis defekte kabler. Dummere blir det ikke. Mange tusen på kabler som er teknisk dårligere enn man kan handle hos ClasOhlson. :rolleyes:
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.104
    Antall liker
    4.986
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.
    Synes du det er greit om VW reklamerer med at en Golf med 75hk gjør 0-100km/t på tre sekunder, så lenge folk som tråkker på gasspedalen "har glede av det"?
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Som alltid her inne, har de som aldri har hørt det de argumenterer mot fasiten. Egentlig ustyrtelig morsomt :cool: Men selvsagt ikke noe å ta på alvor. Selv har jeg Valhalla round baut. Så kan man jo lure på om jeg har blitt lurt, eller om jeg faktisk har lyttet meg fram til hva som er best hos meg?
    Hva har dette å gjøre med trådens tema "Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?" ?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.
    Synes du det er greit om VW reklamerer med at en Golf med 75hk gjør 0-100km/t på tre sekunder, så lenge folk som tråkker på gasspedalen "har glede av det"?
    Var det noen som nevnte off-topic her et sted?

    Mvh
    Roysen
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.

    Mvh
    Roysen
    Nå er du (etter min mening) off-topic, trådstarter skriver jo ikke noe i nærheten av det du hevder her.

    Tråden handler vel mer om de retter seg etter §3 i markedsføringsloven:
    "Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer."

    Kan vi holde oss til trådens tema, og ikke hoppe i "kabeldiskusjon skyttergravene" ?
    Du kan vri og vrenge på det så mye du bare ønsker. Faktum er at det selvsagt er innenfor trådens tema fordi det berører hvordan noe skal/kan dokumenteres. At noe ikke kan måles betyr ikke at det er bedrag. Det gjelder spesielt når det kan dokumenteres hørbare forskjeller.

    Det handler også om at de som ønsker å leke politi kan gjøre det med et viktigere tema enn å vinne en meningsutveksling på et forum om hifi.

    Husk at mange har glede av det dere forsøker å forby. Det betyr kanskje ikke noe så lenge du får din personlige overbevisning trykket ned over hodet på andre.

    Mvh
    Roysen
    Vri og vrenge ?? og hvordan er dette relatert spørsmål om dokumentasjon : " Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter." ??
    Er jo slett ikke snakk om å nekte noen å kjøpe det de vil, men derimot om div produsenter/forhandlere kan dokumentere det de hevder i beskrivelsen av produktets egenskaper.
    Ser ikke noen som "leker politi" her, men ser at kabler er ett meget ømtålig tema.

    "Det betyr kanskje ikke noe så lenge du får din personlige overbevisning trykket ned over hodet på andre." dette var ufint av deg.
    ...men det er ikke ufint å mene at noe som svært mange har stor glede av og som ikke er til skade for nonen skal forbys fordi man ikke klarer å innse at sola ikke står opp om morgenen for å gå i bane rundt en selv?

    Hva blir det neste - fengselsstraff for å selge hifi-kabler?

    Mvh
    Roysen
    Ikke snakk om å forby noe utstyr eller kabler, men derimot at beskrivelse av produktet og markedsføringen av det forholder seg til markedsføringsloven. Slett ikke mer dramatisk enn det.

    "Hva blir det neste - fengselsstraff for å selge hifi-kabler?" dette er vel å overdramatisere vel mye ?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.104
    Antall liker
    4.986
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.
    Synes du det er greit om VW reklamerer med at en Golf med 75hk gjør 0-100km/t på tre sekunder, så lenge folk som tråkker på gasspedalen "har glede av det"?
    Var det noen som nevnte off-topic her et sted?
    Det er ikke off-topic, det er right on topic. Mitt svar til OP var at jeg ikke mener at reklame er ulovlig hvis den kun inneholder uetterprøvbare påstander som "bedre opplevelse", "nærhet til musikken" eller andre ting som ikke kan kvantifiseres. Men når en kabelprodusent reklamerer i et "faktaark" (tygg på ordet) med at kabler med PVC-isolasjon gir 0.5% signaltap fordi DA-faktoren til PVC er 0.5%, så er dette en påstand som er direkte usann. Akkurat like usann som om VW reklamerte med at 75hk-Golfen gjør 0-100 på tre sekunder.

    Synes du direkte usannheter i reklame er greit? Det er et ja/nei-spørsmål.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Du kan jo forsøke å dra det inn for forbrukermyndigheten så får du se hvordan det ender.

    Mvh
    Roysen
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    "Ser ikke noen som "leker politi" her, men ser at kabler er ett meget ømtålig tema."




    Da tror jeg du må se en gang til. Dessuten kan du jo lese gjennom tråden "vil ikke bli lurt ser på hifibransjen" (eller noe tilsvarende tåpelig) Den handler om nøyaktig det samme som denne tråden.

    En tidligere kommentar her i tråden om ulovlig prising er mye mer relevant, dersom man vil leve ut politifantasiene sine. Her er det jo virkelig snakk om svindel og folk som blir lurt. Sportsbransjen har jo nettopp blitt tatt grundig her. Men det er kanskje ikke så spennende som å krangle om kabler?
    Er vel ikke Politiet som håndhever markedsføringsloven ? Det er det vel Forbrukerombudet og Markedsrådet som gjør ?
    Pris er etter min mening ikke mer relevant til trådens tema.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.
    Synes du det er greit om VW reklamerer med at en Golf med 75hk gjør 0-100km/t på tre sekunder, så lenge folk som tråkker på gasspedalen "har glede av det"?
    Var det noen som nevnte off-topic her et sted?
    Det er ikke off-topic, det er right on topic. Mitt svar til OP var at jeg ikke mener at reklame er ulovlig hvis den kun inneholder uetterprøvbare påstander som "bedre opplevelse", "nærhet til musikken" eller andre ting som ikke kan kvantifiseres. Men når en kabelprodusent reklamerer i et "faktaark" (tygg på ordet) med at en kabel med PVC-isolasjon gir 0.5% signaltap fordi DA-faktoren til PVC er 0.5%, så er dette en påstand som er direkte usann. Akkurat like usann som om VW reklamerte med at 75hk-Golfen gjør 0-100 på tre sekunder.

    Synes du direkte usannheter i reklame er greit? Det er et ja/nei-spørsmål.
    Golf. 75hk 1-100 Km/T? Ikke off topic? Usannheter i reklame vil vel ingen ha. Spørsmålhet her handler vel snarere om at noen mener at dersom noe ikke kan måles så er det bedrag. Det blir et noe sneversynt perspektiv som vel har vist seg å være omtrent så feilaktig som det kan bli sett i et historisk perspektiv.

    Mvh
    Roysen
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Mener dyre kabler bryter med markedsføringsloven og burde vært stoppet. Sambucol o.l. har nå tross alt en virkning på immunforsvaret og kan være forebyggende. Dessuten koster ikke svarthyllebær 15000 kr.....
    Anbefaler folk å ta kontakt med forbrukerombudet eller media for å sette søkelys på denne bransjen.
    Kan ikke se den store forskjellen i pris da.. 1550 kroner per liter... for en liter med saft... hvor mange liter på et år må du drikke for å få en DOKUMENTERBAR effekt...

    Når det kommer til kabler Orso så er der der.. lufter eder og galle... roper transparang i øst ov vest som en m....m i sitt høye tårn...at sånn er det.. Du sitter og tweeker lyden din med eq... Du sitter på null,nada erfaring på kabelområdet.. anbefaler andre til å kontakte forbrukerombudet?? Hjelp.


    At noen velger og tweeke det siste ut av denne "kose"hobbyen med kabler og IKKE EQ.. må jo bli opp til den enkelte.. og hva de er villige til og betale.. Noen velger skoda og andre velger Porche.. du kommer deg til butikken med begge alternativene.. og noen kabler GJØR faktisk noe.. ikke natt og dag forskjeller.. men nyanser som gir et trent lytteøre.. nok info til å si at dette er good or bad..

    At det er en håndfull motstander her inne ang.kabler som bruker placebo og mattematik for og fortelle 95% av ENTUSIASTENE her inne at de hører feil..forteller meg at de innehar NULL,NADA og SÆRDELES liten lytteerfaring.. i dette så snakker vi om prøving og feiling over mange år..

    Enkelt fortalt så blir det sånn: Du sitter på DIN erfaring.og jeg Sitter på MIN erfaring..

    sier ikke mere om dette her..;)

    Ha en super dag videre alle hififrender..

    Sense..
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.
    Synes du det er greit om VW reklamerer med at en Golf med 75hk gjør 0-100km/t på tre sekunder, så lenge folk som tråkker på gasspedalen "har glede av det"?
    Var det noen som nevnte off-topic her et sted?
    Det er ikke off-topic, det er right on topic. Mitt svar til OP var at jeg ikke mener at reklame er ulovlig hvis den kun inneholder uetterprøvbare påstander som "bedre opplevelse", "nærhet til musikken" eller andre ting som ikke kan kvantifiseres. Men når en kabelprodusent reklamerer i et "faktaark" (tygg på ordet) med at en kabel med PVC-isolasjon gir 0.5% signaltap fordi DA-faktoren til PVC er 0.5%, så er dette en påstand som er direkte usann. Akkurat like usann som om VW reklamerte med at 75hk-Golfen gjør 0-100 på tre sekunder.

    Synes du direkte usannheter i reklame er greit? Det er et ja/nei-spørsmål.
    Golf. 75hk 1-100 Km/T? Ikke off topic? Usannheter i reklame vil vel ingen ha. Spørsmålhet her handler vel snarere om at noen mener at dersom noe påstås og ikke kan måles er bedrag. Det blir et noe sneversynt perspektiv som vel har vist seg å være omtrent så feilaktig som det kan bli sett i et historisk perspektiv.

    Mvh
    Roysen
    Spørmålet her handler om at det som påstås kan dokumenteres.
     
    N

    nb

    Gjest
    Spørsmålhet her handler vel snarere om at noen mener at dersom noe påstås og ikke kan måles er bedrag. Det blir et noe sneversynt perspektiv som vel har vist seg å være omtrent så feilaktig som det kan bli sett i et historisk perspektiv.
    Nei. Det aller, aller meste som står i slike reklamebrekker av teknisk info er direkte galt. Du har selvsagt din fulle rett til å tro at det forholder seg slik du sier (dvs at kabelsvada vil bli etablerte sannheter en eller annen gang når man vet mer) men da må du også regne med at svært mange vil synest du er grenseløst naiv i beste fall og sannsynligvis direkte dum. Det er også riktig i et historisk perspektiv - de aller, aller, aller fleste påstander som påstår å rokke ved rådene fysikk/elektronikk viser seg ved nærmere ettersyn å være feil. Ref her forlenden f.eks når noen hadde målt noe til å gå raskere enn lyset. De trodde ikke på det selv en gang, men de skjønte bare ikke hva de hadde gjort feil. Forklaringen ble funnet, og rådende teori står fortsatt. Når det gjelder basebånd signaloverføring så har det vel ikke skjedd noe på over 100 år, så jeg tror du må vente en stund siden det av naturlige grunner ikke er noe fagmiljø som sysler med denslags da de har litt mer interessante ting å ta seg til

    Reklamen er stort sett laget for å imponere folk med en god slump penger men betydelig mindre teknisk innsikt. Det er ganske opplagt siden det som står der sjelden holder vann til tross for flotte diagrammer og fancy ord.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Noe som i alle fall ikke er lov, men som det drives mye med i hifibransjen, er å bruke kunstige veildende priser for å få kunder til å tro at de gjør gode kjøp.
    Hvorfor er det ingen som er opptatt av denne problematikken som gjelder svært mange hifi-kunder her på forumet? Er det virkelig kun kabelbransjen man mener er noen luringer? Tro om igjen, luringer finnes overalt, og i alle bransjer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn